Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  keliakia/ ärtyvä suoli ruoka-aineet?

Lähettäjä: menti 
Päivämäärä:   26.3.25 12:51:02

Olen saanut oireita gluteenista joten olen jättänyt sitä sisältävät ruoka-aineet pois jo kauan sitten. Kuitenkin kun teen itse sämpylöitä joissa ei ole muuta kotimaista viljaa kuin kauraa, tulee älyttömät ilmavaivat ja ripuli.
Kokeilin nostatusta tavallisella hiivalla, kuivahiivalla ja leivinjauheella. aina sama juttu.
Luin jostain että Joillekin ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville ei sovi edes kaura. Mistä ihmeestä teen sämpylät? Millä korvata kuitu ?
Siis jos vaivana onkin tuo viimeinen vaihtoehto, niin olisi kiva kuulla mitä muut oireilevat syö?

Re: keliakia/ ärtyvä suoli ruoka-aineet?

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   26.3.25 12:55:17

Oletko kokeillut leipoa sämpylöitä gluteiinittomista jauhoista?

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   26.3.25 12:55:26

Gluteeniton jauho ja tattarijauho sekoitus

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.3.25 12:57:33

Voi myös olla hiiva mikä sinulle ei sovi eli jos gluteenittomasta kaurahiutale puurosta et saa oireita niin vika tuskin on kaurassa vaan sitten hiivassa yms. Mutta se on totta ettei kaikille kaurakaan sovi vaan esim. Hiivaton puhdas ruisleipä. Sitten löytyy tattaria, hirssiä yms. Viljoja jotka itsessään jo gluteenittomia eli testaamaan mitä oma suolisto kestää.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   26.3.25 12:59:39

Kaurajauho ei aitomaattisesti ole gluteenitonta, toiset saa siitä pienestäkin määrästä gluteenia oireita

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.25 12:59:48

Käytät varmaankin gluteenitonta puhdaskauraa?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   26.3.25 13:08:36

Ikinä ei pitäisi suoraan vaan jättää gluteenia pois, vaan käydä ensin keliakia testeissä. Keliakiaa ei välttämättä saada todettua, jos on ollut gluteenittomalla ruokavaliolla pidempään. Mutta sen toteaminen olisi tosi tärkeää, koska silloin voidaan sulkea pois muut ongelmat (esim. allergiat viljoille, mikä voi aiheuttaa samankaltaisia oireita).

Keliakiassa ja yliherkkyyksissä/allergioissa on se ero, että keliakiassa gluteenia pitää välttää täysin. Tämä koskee myös normaalia kauraa (koska se on yleensä saanut kontaminaatiota muista viljoista). Riippumatta siis siitä, tuleeko näkyviä/tuntuvia oireita vai ei. Kaikillahan ei välttämättä tule voimakkaita oireita, vaikka olisi keliakia.

Sen sijaan allergioissa/yliherkkyydessä/ärtyvä suoli oireissa yms. voi syödä sen mukaan miten vatsa kestää.

Jos ei siis tiedä onko keliakiaa vai ei, voi käydä niin että joko turhaan rajataan kaikki gluteenilliset viljat pois, jos ongelmana onkin vain tietyt tai sitten ei noudateta riittävän tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota, jos taustalla onkin oikeasti keliakia.

Itsellä on ärtyvän suolen oireita, ei keliakiaa, ja minulle kaura sopii tosi huonosti. Pienet määrät ok, mutta isot määrät 100% kauraleipää jatkuvasti tai esim. kaurapuuro ei käy ollenkaan ja saa vatsan ihan kuralle. Vehnä taas ei aiheuta mitään ongelmia, eli käytän nimenomaan sitä.

Aloittajana miettisin myös tuota hiivaa, että voisko ongelma olla sittenkin siinä. Sopiiko esim. jotkut siemennäkkärit yms. joissa vaikka vähän gluteenitonta kauraa? Näitä helppo tehdä myös gluteenittomana.

Päivämäärä:   26.3.25 13:18:30

joo käytän gluteenitonta viljaa. Ja olen käynyt testeissä missä ei näkynyt keliakiaa. Silti saan oireita gluteenista, siksi jätin sen pois.

lisäksi olen huomannut joistain muistakin ruoka-aineista ettei ne sovi: kaalit ja sitrushedelmät.
Tuon hiivan jo kokeilin ja tulos on aina sama, siksi epäilen tuota kauraa.
Taidan kokeilla seuraavaksi tehdä sämpylöitä niin että korvaan kauran esim tuolla tattarilla.

Päivämäärä:   6.4.25 11:12:46

mitä ihmettä: vaikka teen just ohjeen mukaan, niin sämpylöistä tulee lättänöitä? miten niistä saa oikean sämpylän näkösiä?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   6.4.25 19:24:30

Täällä on yksi, jolle ei ole kaura sopinut aikuisena enäö ollenkaan. Vehnää, ruista, ohraa pystyn syödä täysin huoletta, mutta kaurasta tulee maha kipeäksi ja ihan vesiripuli. Oon jättänyt kokonaan pois, pieniä määriä uskaltaa syödä, mutta esim. leivät ostan sellaisia, missä on vaan vehnää tai ruista.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   6.4.25 19:30:53

Kaikki keliaakikot eivät siedä kauraa ollenkaan. Sen tietäisit, jos olisit ihan lääkärissä käynyt tämän "diagnoosin" hakemassa etkä itse diagnosoinut itseäsi.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   6.4.25 20:07:10

Ootko kokeillut tehdä ilman psylliumia? Mulla se on huono, vaikka usein IBS-potilaille suositellaan. Tuun tosi kipeäksi siitä :/ Sämpylöissä menee pieni määrä, mut en voi syödä montaa sämpylää päivässä tai vatsa on aivan sekaisin.

Mulla on poissuljettu keliakia ja kun IBS todettiin, lääkäri suositteli kokeileen gluteenitonta vaikkei keliakiaa ole. No, mun koko elämän kestäneet atopiaoireet hävisi. Vatsa ei turpoile yhtä rajusti. Toki on tasapainottelua sen kans, mitä muuten voi syödä, esim kasviksista valitettavan moni aiheuttaa kyllä pahat oireet.

Jos syön jotain esim pikaruokaa, joka on valmistettu samoissa tiloissa kuin vehnätuotteet, saan pieniä määriä ihottumaa usein, mutta se menee nopeesti kuitenkin ohi. Silloin kun söin vehnää, oli hyvin usein taipeet ihan verillä ja tosi kipeät, sellasta ei ole enää ollut gluteenittomalla lainkaan.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.4.25 20:07:33

Mulla on keliakia ja aamulla syön ison annoksen kaurapuuroa. Tietenkin ostan gluteenittomia hiutaleita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.4.25 20:10:40

matala fodmap ja gluteenittomat tuotteet. Jotkut gluteenille herkät saa oireita myös kaurasta, se kannattaa huomioida.

Päivämäärä:   7.4.25 10:28:33

kokeet on tehty jo kauan sitten, eikä keliakiaa ole, mutta silti maha menee veteläksi mm. viljoista. Pitäiskö siitä huolimatta mättää niitä gluteenipitoisia ja paskoo vesiripulia? ( tämä on kysymys niille jotka huutelevat ett pitää antaa lääkärin päättää oireiden syy.)

Päivämäärä:   8.4.25 20:54:50

menti//Voit olla myös allerginen viljoille. Oma lapsi oli nuorena allerginen vehnälle, kauralle ja rukiille. Ei kestänyt siis edes gluteenitonta kauraa ja gluteenittomien tuotteiden kanssa sai olla tarkkana etteivät sisältäneet kauraa tai vehnätärkkelystä. Nyt enää ruis kieltolistalla. Sen sijaan omassa perheessä tosiaan kuten aikaisemmin kirjoitin niin yksi aikuisiällä ei kestä kuin puhdasta juureen leivottu ruista, itsellä oli pitkään kausi etten kestänyt kuin kauraleipää ja nyt taas tuntuu että kestän vain vehnäleipää. Ruista en ole koskaan kestänyt eikä kaurakaan oikein tunnu sopivan. Sen sijaan höttöleivän kanssa ei mitään ongelmia.

x//Ja joissakin tapauksissa se allergia voi olla paljon pahmepaa kuin keliakia eli keliaakikolle tulee vehnän gluteeni altistuksesta veriripuli, mutta vilja-allergikolla taas hengitystiet turpoaa jne. Eli ei se allergia ole aina mitättömämpi verrattuna keliakiaan. Oma lapsi ollut allerginen viljoille ja pelkkä kosketus saanut ihoon paiseet aikaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.4.25 20:59:02

Menti, se on hyvä kun aina huudetaan lääkäriä, mutta kun me ei tutki aikuisten vaivoja sen kummemmin. Sanotaan vaan että pärjäile, kokeile jos joku helpottaa

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   8.4.25 21:09:26

menti, miksi syöt viljatuotteita jos ja kun niistä tulee ongelmia? Jätä kaikki viljatuotteet pois!

Päivämäärä:   9.4.25 10:25:28

olen jättänytkin. Mutta yleiseen mielipiteeseen uskoen, että puhdasta kauraa keliaatikot sietää niin sitä sitten syön toisinaan. Mutta pikkuhiljaa on alkanut tuntumaan sille, että ei se kaurakaan sovi.
Sitten sanotaan että on terveydelle vaarallista jos jättää viljat pois. Sanotaan että gluteenittomat vilja ei ole niin terveellisiä kuin luullaan.
Mitä hittoa sitä sitten syö? Pakko on jotain viljan tapasta syödä.
eräs vaihtoehto tälle ripulille on sappihapporipuli. Mitenhän sitä hoidetaan kotikonstein? Lääkärissä ei uskalla moista ehdottaa, kun siellä kuitenkin nyrpistetään nokkaa jos itse ehdottaa jotain syytä. Kokemusta on.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.4.25 12:05:28

Kyllä vaan tulee keliaakikolle myös rukiista ja ohrasta oireet, ei pelkästään vehnän gluteenista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.4.25 12:16:51

Lähettäjä: Pessi
Päivämäärä: 6.4.25 19:30:53

Kaikki keliaakikot eivät siedä kauraa ollenkaan. Sen tietäisit, jos olisit ihan lääkärissä käynyt tämän "diagnoosin" hakemassa etkä itse diagnosoinut itseäsi.

Minkä diagnoosin? Aloittajallahan EI ole keliakiaa todettu, ja nimenomaan sieltä lääkäristä..

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   9.4.25 12:38:09

Mullakin keliakia tutkittu eikä löytynyt, mutta silti saan oireita kaikista viljoista, myös kaurasta. Ei tulisi mieleenkään syödä ruoka-aineita, jotka ei sovi. Isälläni myös tulee paha ihottuma viljoista, eikä ole keliakiaa todettu. Äidilläni sen sijaan on keliakia.

Päivämäärä:   9.4.25 19:33:42

Viiru//Eli sinä ja isäsi olette todennäköisesti vilja-allergikkoja. Kuten yllä kerroin niin vilja-allergikko voi saada pelkästään kosketuksesta ihoon paiseita. Omalla lapsella eri viljat aiheuttaneet eri oireita. Toisista tullut kosketusihottumaa ja huulet turvonneet syödessä, sitten on ollut ihottuma ja ripuli oireita eli allergia voi ilmetä hyvin eri tavoin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.