Lähettäjä: x
Päivämäärä: 26.3.25 11:11:46
En voi vain ymmärtää ihmistä, joka vielä vuosienkin jälkeen jaksaa rypeä katkeruudessaan eikä pääse elämässä eteenpäin. Erosta siis jo 7 vuotta ja minä ja mies olemme olleet yhdessä 6 vuotta.
Yhteisen lapsen takia miehen (ja minun) on oltava exään yhteydessä. Ei minua se edes haittaa itseni puolesta, enemmän surettaa lapsen puolesta ja säälin exää, kun tällä menee oma elämä ohi.
Exällä olisi uusi puoliso, mutta saa nähdä kauanko suhde taas kestää. Eihän ne hänen aikaisemmatkaan suhteet kestä, kukapa jaksaisi naista, joka on vieläkin kiinni vuosien takaisessa exässään.
Suhde lapseen alkaa jo rakoilla, koska lapsi lähestyy teini-ikää ja on alkanut vähän ymmärtää asioita paremmin. Exä jatkuvasti mustamaalaa miestäni (ja joskus minuakin) lapselle ja väittää mitä mielikuvituksellisimpia asioita
siitä kuinka mies ei välitä yms. Todellsiuudessahan lapsi viihtyy meillä hyvin, on meillä vuoroviikoin ja usein ekstraakin ja mies viettää paljon aikaa lapsen kanssa, hoitaa useimmat lapsen asiat ja maksaa huomattavasti enemmän lapsen kuluja. Asutaan lähellä exää siksi, että lapsen asioiden hoitaminen olisi helpompaa.
Lapsikaan ei enää usko äitiään, kun tämä alkaa paasaamaan milloin mistäkin meihin liittyvästä. Jatkuva katkeruus synnyttää myös vihaa ja exä on jatkuvasti kiukkuinen ja purkaa tätä myös lapseen mm. huutamalla lapselle.
Mutta sääliksi käy lasta, hän on vaikeassa välikädessä, kun äiti jatkuvasti utelee meidän perheen asioista ja mitä tahansa lapsi kertookin, se käännetään jotenkin negatiiviseksi.
Tilanne meni selkeästi pahempaan sen jälkeen kun meille syntyi yhteinen lapsi. Ja siitä huolimatta miehellä riittää aikaa myös vanhemmalle lapselle eikä käynytkään niin kuin exä väitti lapselle, että miehen kiinnostus lopahtaisi saman tien kun uusi lapsi syntyy. Ja sekös tuntuu exää kismittävän.
Olen myös surullinen miehen puolesta. Vaikka hänkään ei enää exän puheita kovin vakavissaan ota, kyllähän se on raskasta kun exä jatkuvasti puhuu siitä kuinka muutaa lapsen kanssa kauas (exä on lähivanhempi) tai haukkuu miestä huonoksi isäksi. Kyllähän se satuttaa, vaikka järjellä ajatellen tietää ettei noita pitäisi kuunnella.
Mitä siis liikkuu tällaisen ihmisen päässä. Pääseekö hän ikinä yli tuosta kateudesta ja katkeruudesta?
|