Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarjoaisitko vierashuoneen sukulaiselle?

Lähettäjä: Dr 
Päivämäärä:   24.3.25 20:51:47

Eräs sukulaiseni on aloittamassa pian opintoihin kuuluvan harjoittelujakson kotipaikkakunnallani. Hän itse asuu reilun 100 km päässä eikä omista autoa, julkisilla matka kestää n. 2 tuntia. Hänellä ei ole varaa hankkia väliaikaista asuntoa harjoittelupaikkakunnalta. Minun luotani on helppo matka yhdellä bussilla harjoittelupaikkaan, lisäksi minulla on täysin vapaa vierashuone ja muutenkin varsin iso asunto. Tiedän että sukulainen on ns. kiltti ja harmiton ja elää siististi. Voisin siis hyvin tarjota sukulaiselle vierashuoneeni käyttöön harjoittelun ajaksi.

Sitten se mutta. Olen asunut yksin siitä asti kun omilleni vanhempieni luota muutin, en ole ikinä asunut kimppakämpässä. Jotenkin ajatus siitä, että joku luuhaa nurkissani useamman kuukauden saa aikaan epämukavan olon. En ikinä järjestä juhlia tms kotonani, koska muiden ihmisten emännöinti on ajatuksenakin kamala, ei minulla ole mitään mielenkiintoa hyysätä muita ihmisiä.

Jä tätä nyt pohdin siksi, että muut sukulaiset ovat tälle harjoittelun aloittavalle sanoneet, että hänen kannattaisi kysyä minulta majapaikkaa, sekä sanoneet minulle, että minun pitäisi huonetta tarjota. Mutta tämä ko. sukulainen itse ei ole minuun vielä ollut yhteydessä.

Miten on, pitäisikö minun tarjota huonetta sukulaiselle? Onko kimppakämppäily yhtä kamalaa kuin kuvittelen? Korostan, että itse sukulaisessa ei ole mitään vikaa, hän on varmaan paljon siistimpi ja huomaavaisempi kuin itse olen.

Re: Tarjoaisitko vierashuoneen sukulaiselle?

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   24.3.25 20:57:13

Kun kyse on _kuukausista_, tarjoa vain siinä tapauksessa, että olet ehdottoman varma että haluat hänelle majoituksen tarjota. Ja sittenkin sovi kaikki yksityiskohdat etukäteen tarkasti ja kirjallisesti.

Jos epäilyttää, älä tarjoa sukulaiselle majoitusta. Pahinta olisi että sinua harmittaisi kuukausitolkulla ja mahdollisesti riitautuisitte.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.25 20:57:40

Oma päätöksesi. Jotain on hyvä pyytää tai alkaa vain ärsyttää. Kyllä se kuitenkin vähän vaikuttaa omaan olemiseen vaikka ihan hyvin kimppa-asumisessa pärjää. Siis esimerkiksi jos vierashuone on varattu, et voi sitä käyttää muuhun ja kutsua esim. läheisiäsi kyläilemään.

Ja sun ongelma ei ole miten hän asumisensa järjestää tai millä maksaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.25 21:00:13

En tarjoaisi kuukausiksi (ellei kyseessä ole alaikäinen lähisukulainen niin voisin harkita)

Päivämäärä:   24.3.25 21:02:40

En tarjoaisi ellei sukulainen olisi muutenkin jo hyvä kaveri. Eikä tuo ole minin mittarillani kimppakämppä, sellaisessa molemmat olisivat tasa-arvoisia vastuiden ja oikeuksien suhteen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.25 21:08:52

Älä ainakaan käytä viikkokausia stressaamalla etukäteen sitä, että pyytääkö hän vai ei. Joko pyytää tai on pyytämättä. Eiköhän ne sukulaisten kyselyt ole sitä pehmeää tunnustelua ja kun et ole vaikuttanut innostuneelta, hän ei edes pyydä.

Joka tapauksessa älä ainakaan lupaudu ja sitten peru kesken kaiken. Ja jos kieltäydyt, älä ainakaan muuta mieltäsi kesken kaiken saatika jälkikäteen päivittele, että ehkä se olisikin onnistunut. Mitä ikinä teetkin, sitoudu päätökseesi.

Päivämäärä:   24.3.25 21:14:49

Tarjoaisin jos olisi viikonloput poissa

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.3.25 21:16:46

Meidän tilavaan asuntoomme mahtui nelikymppinen veljentyttöni muutamaksi harjoittelukuukaudeksi oikein hyvin. Enemmän pelkäsin että tympääntyy meihin kun me miehen kanssa siihen että hän meillä asusteli. Eikä peritty mitään vuokraa, eihän opintovapaalla kukaan mikään kroisos ole. Mukava juttu oli meille.

Päivämäärä:   24.3.25 21:24:20

Minulla keitti yli sukulaisen venynyt vierailu. Todella epämukava olo, kun en tuntenut voivani olla yhtä vapaasti kotona kuin itsekseni ja tehdä mitä haluan ja sitten tuli stoppi. Näin vaikka on isot tilat. Mutta varmaan riippuu ihmisestä ja kemioista ym. Suvussa on sellaisia, joiden kanssa pärjäisin. Tyyliin että ei mene montaa hetkeä vierailun aloitgtamisesta, kun molemmat keskittyvät omiin asioihinsa ja toisen läsnäolo on vain mukava lisä.

Päivämäärä:   24.3.25 21:33:03

Et sinä mitään hyysää. Selvää kai on, että omat tavarat jääkaapissa, siivoaa omat jälkensä jne. Et laita päivällistä valmiiksi klo 18.

Sinä määrittelet ehdot.

Meillä oli kuukauden siskontyttö, kun opiskelut alkoivat, ja tiesi saavansa asunnon kuukautta myöhemmin. Ei ongelmaa, kuukausi nyt tietty lyhyt aika.

Päivämäärä:   24.3.25 21:39:19

Ei tähän ole mitään oikeaa vastausta.

Toinen sanoo että on kohteliasta olla mukava vaikka se toisi itselle epämukavuutta, toinen sanoo että ei tarvitse kestää epämukavuutta eikä tää ole sun asiasi. Riippuu millainen ihminen olet. Sen mukaan toimit.

Itsellä asiaan vaikuttaisi harjoittelun aika, onko se kaksi kuukautta vai kuusi kuukautta? Olemmeko yhtään samanlaiset ihmiset jotka voisimme vaikka keskustella vai onko toinen aivan erilainen ja koko aika olisi sosiaalisesti valtavan epämukavaa. Miettisin myös nousevatko omat kuluni. Esimerkiksi jos vesilasku ja sähkölasku tuplaantuvat, aikoisiko korvata vai ei.

Mä varmaan kyllä kysyttäessä tarjoaisin sen vierashuoneen jos vieras olisi kohteliaasti käyttäytyvä, eikä lisäisi kulujani. Uskon että omalle itselle on terveellistä poistua mukavuusalueeltaan välillä ja uskon senkin että ihmisten yleisesti ottaen kannattaa auttaa toisiaan.

Lähettäjä: Ow 
Päivämäärä:   24.3.25 21:43:42

Itellää riippuisi onko 2kk vai 6kk kans. Meillä harkat ainaki tähä asti ollut 6vk ja tulevat kanssa(amk)

Lähettäjä: Dr 
Päivämäärä:   24.3.25 21:52:46

Harjoittelun pituus on 10 viikkoa, eli reilu pari kuukautta. Se siinä onkin, että en ihan oikeasti tunne tätä sukulaista kovin hyvin. Näemme kyllä useita kertoja vuodessa kun koko suku on koolla ja silloin tulee kuulumisia vaihdeltua, mutta en ole ikinä viettänyt hänen kanssaan kahdenkeskistä aikaa. Kyseessä parikymppinen nuori, itse olen n. 15 vuotta vanhempi.

Ja eniten tosiaan pelkään sitä, etten pystyisi aidosti rentoutumaan jos paikalla on jatkuvasti joku toinen. Varmaan stressaisin että vierasta täytyisi jotenkin viihdytää.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   24.3.25 21:58:47

Miksi ihmeessä et tarjoaisi..?

Päivämäärä:   24.3.25 21:58:56

Luovu nyt ensin stressistä, että sinun pitäisi viihdyttää toista. Ei pidä, eikä parikymppinen sitä varmasti edes odota. Jos taas tulettekin jopa odotettua, paremmin toimeen, mikäs siinä.

Päivämäärä:   24.3.25 22:00:10

Joo ei. Ei todellakaan.

Päivämäärä:   24.3.25 22:03:43

Menisikö sukulainen kotiin viikonlopuiksi?

Lähettäjä: Pumpu 
Päivämäärä:   24.3.25 22:03:47

En tarjoasi, kerta on noin vieras sukulainen. En ainakaan itse osaisi olla rentona kotona. Ahdistun jo siitä jos miehen ystävä on viikonlopun meillä ja meillä on kuitenkin suuri talo.

Tai sitten joku korvaus sille omalle epämukavuudelle, 200e/kk vuokra ja ehtona että viikonloput on kotona.

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   24.3.25 22:45:34

Niin, se mutta. Jos yhtään epäilet niin älä tarjoa vierashuonetta vaan nauti yksin olosta kun vielä voit.

Päivämäärä:   24.3.25 22:53:22

Mitä jos kokeilisit alkuun? Eli vaikka ensin viikko katsotte miten menee, ja sitten mietit jatkoa. Eiköhän sekin jo jeesaa, että ekan viikon saisi majoittua lähempänä

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   24.3.25 23:09:28

Et siis tunne kyseistä henkilöä oikeastaan ollenkaan. Se että olette sukua keskenänne ei ole minusta mikään argumentti, etenkään kun kyseessä on muuten vieras ihminen. Itse en haluaisi ketään kotiini edes viikonlopuksi, saati sitten viikkotolkulla oleilemaan. Äläkä stressaa mitä muut olettaa tai lupailee. jos tää sukulainen haluaa asunnon luotasi hän on yhteydessä itse. Jollei ole unohda koko juttu. Sun ei todellakaan tarvitse kysellä onko henkilö kämppää vailla. Tilanne saattaa olla ihan yhtä kiusallinen sukulaiselle kuin sinulle, tulitko ajatelleeksi.

Jos majapaikkaa kysellään ja suostut niin pelisäännöt selväksi. Jonkun suuruinen vuokra on maksettava, omat jäljet siivotaan ja huone pidetään siistinä. Omat ruoat ja juomat. Asuntoon ei tuoda yövieraita tai vieraita ylipäätänsä, se on sun koti eikä mikään Omppu hotla. Itse erehdyin tarjoamaan parina viikonloppuna tutulle eikä tullut mieleen että tyyppi pokkana roudaa kapakasta iskettyjä panojaan mun luo. Saivat äkkilähdöt ja tyyppi sai etsiä toisen majapaikan. Minä olin tietenkin skitso ja mitä vielä mutta mun mielestä toisen kotiin ei todellakaan ketään tuoda.

Lähettäjä: Pampula 
Päivämäärä:   24.3.25 23:14:17

En todellakaan.

Päivämäärä:   24.3.25 23:16:46

Vastaavassa tilanteessa odottaisin, että sukulainen itse ottaa asian puheeksi. Omassa suvussa ainakin on vanhempi rouvashenkilö, joka hämmentää sukulaissuhteita sillä, että ohjailee ja käskyttää muita. Esim. Että meidän pitäisi kutsua sukulainen x, y ja z käymään meillä. Aikuisina kuitenkin päätetään itse, keitä halutaan kutsua ja toisekseen jos x, y ja z haluaisivat olla enemmän tekemisissä, he varmasti olisivat itse asiassa aloitteellisempia.

Nuoren osoittaessa oma-aloitteisuutta, hän on varmemmin sinut asumisjärjesetelyn haittapuolienkin suhteen. Sopisin kirjallisesti isoimmista pelisäännöistä ja perisin vesi+sähkö+inhimillinen summa häiriöstä vuokraa.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   24.3.25 23:28:05

En missään nimessä ottaisi vierasta tyyppiä kotiini yksin asuessani. Olen epäsosiaalinen ja haluan olla rauhassa kotonani. Sukulaisuus ei merkitse asiassa yhtään mitään vaan se miten läheisiä ollaan henkilön kanssa ja tässä tapauksessa kyseessä on lähes tuntematon.

Jos olisi iso omakotitalo jossa vieraan voisi laittaa "länsisiipeen" niin ehkä sitten, mutta jossain kerrostalokolmiossa naamatuttu naapurihuoneessa, ei kiitos.

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   25.3.25 06:25:50

Tarjoaisin. Mutta minä olenkin jakanut yksiön(!) kaverin kanssa pari kuukautta, kun en saanut kämppää opiskelupaikkakunnalta. Ei edes olut mitään läheisiä ystäviä ennen tuota, sen jälkeen oltiin :) Molemmat meni omien aikataulujensa mukaan, osin jaettiin ruuat, osin oli omat.
Olen asunut myös opiskeluaikoina paljon soluissa, suurin osa kämppiksistä oli tosi kivoja ja homma toimi aina mutkattomasti.

Nykyään olen samaa ikäluokkaa aloittajan kanssa ja kyllä minä pari kuukautta kestäisin jonkun nurkissani, vaikka yksin ole tottunut asumaan. Ja voithan tosiaan sopia, että tarjoat majoituksen vaikka ekalle tai parille viikolle. Sitten jos ei ole ihan kamalaa, voit tarjota loppupätkällekin.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   25.3.25 06:28:09

Onpa nihkeää touhua. Minä ottaisin ilman muuta sukulaisen luokseni asumaan, jos kerran apua tarvitsee. Mutta en oma-aloitteisesti lähtisi tarjoamaan, vaan odottaisin, jos hän kysyy.

Päivämäärä:   25.3.25 06:43:25

Minkälaiset teidän työaikataulut mahdollisesti on? Parastahan olisi jos olisi erilaiset työajat ja toista näkisi vaan vilaukselta siellä kämpässä.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   25.3.25 06:49:56

Ei sinulla ole aloittaja mitään velvollisuutta majoittaa sukulaista. Ihan omaa hölmöyttä hankkia noin kaukaa harjoittelupaikka joten sitten kulkee sen matkan julkisilla kerta mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.

Lähettäjä: OK 
Päivämäärä:   25.3.25 07:20:04

Tarjoaisin kyllä. Koska sukulaisella ei ole rahaa, hän varmaan voisi kompensoida majapaikkaa tekemällä jotain pientä - esim. näin OKT-asujana hommaa riittää sisällä ja ulkona ja apukädet olisivat mukava lisä. Jo pelkästään kauppareissujen hoitaminen ja ruuanlaitto olisi ihan luksusta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   25.3.25 07:36:01

"Ja eniten tosiaan pelkään sitä, etten pystyisi aidosti rentoutumaan jos paikalla on jatkuvasti joku toinen. Varmaan stressaisin että vierasta täytyisi jotenkin viihdytää."

Voihan olla, että tämä sululainen stressaa ihan samaa, että pystyykö luonasi rentoutumaan ja odotatko sinä, että hänen täytyisi sinua jotenkin viihdyttää.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.3.25 07:53:13

Voisin tarjota, mutta vain jos kysyy itse ja vain selkeillä säännöillä. Esim. osallistuu siivouksiin ja muihin kotihommiin, ostaa ruokaa jne eikä vaan loisi ilmaiseksi kotonasi. Ei luukuta musiikkia täysillä, ei tuo mitään ryyppyjengiä jne. Helpompaa molemmille kun asia puhutaan kunnolla auki, koska nyt kummallakin on omat oletuksensa, mitkä eivät välttämättä kohtaa ollenkaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.3.25 08:09:23

Kyllä tarjoaisin. 10 viikkoa on loppuviimeksi kuitenkin aika lyhyt aika ja oletettavasti hän haluaisi mennä viikonlopuiksi kotiinsa.

Kaiketi tuollaisessa tilanteessa on selvää, että tarjotaan vain nukkumispaikka, ei viihdytys- tai ravintolapalveluita. Uskon, että parikymppinen nuorikin viihtyy mieluummin omissa oloissaan kuin sukulaistädin seurassa.

Päivämäärä:   25.3.25 08:10:53

Jos voisit suostua tuohon järjestelyyn niin ehdottomasti sukulainen kysyy itse.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   25.3.25 08:11:50

Tietysti tarjoutuisin. Aika kamalaa olisi olla nelikymppisenä noin urautunut. Ihmisten idea on auttaa toisiaan.

Päivämäärä:   25.3.25 08:15:20

Tekis sulle varmaan hyvää tuo järjestely. Meillä oli joskus työkaveri, ei ihan läheinen tuttukaan, kaks kk putkirempan takia.
Viikonloput oli 100 km päässä mökillään, tuli sieltä ma aamuna töihin ja lähti pe suoraan töistä.
Varmasti tällainen onnistuu siltä sukulaisilta myös, että menee kotiinsa viikonlopuksi.
Sit ei ole siellä kuin neljä iltaa.

Lähettäjä: Yubaba 
Päivämäärä:   25.3.25 08:34:51

Menisikö näillä spekseillä lyhyt 10 viikkoa, kuitenkin nuoren tulevaisuuteen vaikuttaa paljon tuo harjoittelu:

- viikonlopuiksi kotiin
- ei vieraita
- hiljaisuus-ajat sovitaan, sen jälkeen ei kömmitä kaupungilta kotiin kolistelemaan
- maksaa oman vesimaksunsa ja puolet sähköstä
- pitää kamansa huoneessaan
- syö omia ruokiaan ja siivoaa jälkensä keittiössä

Muista että kämppä on sinun, jos homma ei toimi niin voit yksipuolisesti ilmoittaa että ei ole enää tervetullut. Tuskin hän haluaa sun kanssa siellä hengailla, vieraassa kodissa vieraan ihmisen kanssa. Eiköhän ole verkostoitumassa muiden harjoittelijoiden kanssa.

Päivämäärä:   25.3.25 08:41:32

Tarjoutuisin majoittamaan harjoittelupäiville, eli sukulainen aina kotiinsa, jos parin päivän vapaat peräkkäin. Tällöin saat välillä myös omaa rauhaa.

Päivämäärä:   25.3.25 08:49:10

Sukulainen voi kyllä hakea kämppää harjoittelupaikan lähistöltä. Saa siihen asumistukeakin. Ja niin varmaan tekeekin. Tuskin haluaa sinun nurkkiisi 10 viikoksi.

Lähettäjä: Yubaba 
Päivämäärä:   25.3.25 08:53:18

Entä osaksi ajasta, vaikka 2-4 viikkoa pl viikonloput?

Lähettäjä: mn 
Päivämäärä:   25.3.25 08:55:50

Ajattelisin itse, että pystyisin sietämään hiukan epämukavuuttakin jos voisin olennaisesti helpottaa kanssaihmisen elämää, sitä vieläkin enemmän kun kyseessä on sukulainen. Mutta sinun koti, sinun päätös, ei tässä muiden mielipiteillä ole mitään väliä.

Päivämäärä:   25.3.25 08:57:20

Kestäisin tuon 10 viikkoa jos se sukulainen osaa kysyä itse. Välivouhkan kautta asioiden hoitaminen on vaikeaa.

Päivämäärä:   25.3.25 09:09:58

Oma päätöshän tämä on on.

Itse majoitin tutun mulle vierasta lasta kuukauden arkipäivät kotonani, sovittiin pieni vuokra, mutta se tehtiin vaihtotyö diilillä hänen äitinsä kanssa (kampaaja, sovittiin tyyliin että 150e:llä voin käyttää hänen palveluitaan).

Mä en oikeasti nähnyt tyttöä kun kerran sen lisäksi, kun silloin kun tuli. Hän lähti aamulla töihin aikaisten (en todellakaan kuullut mitään) ja itse taas tulin töistä myöhään kotiin. Hän oleskeli huoneessaan, vaikka olkkaria yms oli lupa ihan käyttää. Viestejä vaihdettiin tarvittaessa.

Jääkaapista raivasin hänelle yhden hyllyn ja näytin mitä ohjelmaa astianpesukoneessa käytän, että pistää koneeseen likaiset ja käyntiin jos tulee täyteen. Todellisuudessa hän sitten tiskasi kaikki astiansa käsin itse.

Lähettäjä: napsu 
Päivämäärä:   25.3.25 09:31:50

En tarjoaisi vaan kyseisen henkilön tulee itse kysyä ja sitten toki sanoisin kyllä. Eli majoittaisin ns. kuluja vastaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.3.25 09:53:06

Ehkä ei kannata ryhtyä, jos asenteesi on jo valmiiksi noin nihkeä. Siis miksi et voisi rentoutua omassa kodissasi ja miksi tuo aiheuttaisi stressiä? Onko sinulla ihmisten kanssa muutenkin yleensä hankalaa?

Itse majoittaisin, toki voisin jotain pientä vuokraa pyytää ja säännöistä sovittaisiin tarkasti etukäteen. Tuohan voisi olla hauskaakin, voisi syntyä jopa ystävyyssuhde.

Lähettäjä: esim 
Päivämäärä:   25.3.25 09:58:34

"Siis miksi et voisi rentoutua omassa kodissasi ja miksi tuo aiheuttaisi stressiä? Onko sinulla ihmisten kanssa muutenkin yleensä hankalaa?"

En ole aloittaja mutta omalta osaltani syy olisi se että olen asiakaspalvelutyössä ( pidän siitä) ja kohtaan kymmeniä asiakkaita päivässä - en kuitenkaan jaksa enää ylimääräistä hälinää iltaisin omassa kodissani.

Päivämäärä:   25.3.25 10:00:49

"En ole aloittaja mutta omalta osaltani syy olisi se että olen asiakaspalvelutyössä ( pidän siitä) ja kohtaan kymmeniä asiakkaita päivässä - en kuitenkaan jaksa enää ylimääräistä hälinää iltaisin omassa kodissani."

Mutta eihän se sukulaisen läsnäolo välttämättä tarkoita yhtään mitään "hälinää." Voi olla, että hän viettää aikansa suurimmaksi osaksi siellä omassa huoneessaan. Näistä asioista pitää puhua :)

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.3.25 10:02:52

"Mutta eihän se sukulaisen läsnäolo välttämättä tarkoita yhtään mitään "hälinää." Voi olla, että hän viettää aikansa suurimmaksi osaksi siellä omassa huoneessaan. Näistä asioista pitää puhua :)"

Joo, mutta kun se oleminen siellä huoneessakin riittää siihen, ettet ole kokonaan yksin kotona. Siitä tulee tietynlainen ahdistus, kun on koko ajan tietoinen siitä, että kotona on joku muu.

Päivämäärä:   25.3.25 10:05:58

"Sukulainen voi kyllä hakea kämppää harjoittelupaikan lähistöltä. Saa siihen asumistukeakin. Ja niin varmaan tekeekin. Tuskin haluaa sinun nurkkiisi 10 viikoksi."

Kukaan ei hanki uutta asuntoa kymmenen viikon harjoittelun vuoksi ja ne opiskelijat joilla on varaa maksaa kahta asuntoa on laskettavissa yhden käden sormilla. Eikä sitä asumistukea makseta kuin yhteen asuntoon.

Mitä ihmettä nyt taas...

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   25.3.25 10:32:25

Eikös tuollaisia tilanteita varten ole solukämppiä, ei tarvi omaa hommata. Ja olisi kohtuutonta odottaa että aloittajan luona saisi asustella ilmaiseksi, ei se solukämpässä asuminenkaan maksa sen enempää mitä pikkuvuokra ja sähkö+vesimaksu aloittajalle.

Ja aloittajan tilanteessa en ottaisi sellaista sukulaista jota en hyvin tunne kun olen ihminen joka arvostaa omaa rauhaa. Eri asia olisi joku läheinen serkku jonka kanssa jo pienestä asti majoituttu saman katon alla viikkoja kesäisin.

Päivämäärä:   25.3.25 10:41:33

En mielelläni.
Majoitimme viime vuonna miehen sukulaispoikaa reilu 2kk, ja meillä on pieni asunto (toki oma huone oli tarjota), niin olihan siinä oikeasti kestämistä, vaikka hän oli ihan rauhallinen. Eri elämänrytmit takasivat sen että nukuin tosi huonosti koko ajan, hän tuli töistä/harrastuksista niin myöhään että oltiin jo nukkumassa, ja heräsin vaikka hän ei mitenkään kolistellut, ja sitten en saanut enää unta. Muuten hänestä ei ollut mitään vaivaa, mutta olihan siinä oma epämukavuutensa kun kotonaan ei saanut olla ihan vapaasti. Toki aikuinen sopeutuu ja muutama kk on lyhyt aika, ja autettiin tietenkin kun pystyttiin, mutta muuten allekirjoitan kyllä sanonnan, että vieraat ja kala alkavat haista kolmantena päivänä ;)

Lähettäjä: pistepiste 
Päivämäärä:   25.3.25 10:43:44

"Eikös tuollaisia tilanteita varten ole solukämppiä, ei tarvi omaa hommata."

Lähinnä isoissa yliopistokaupungeissa löytyy soluja ja nekin opiskelija-asuntosäätiöiden. Toki yleensä sellaisen saa, jos vaan on opiskelijastatus, vaikka opinnot oiskin toisella paikkakunnalla. Mutta esimerkiksi omasta kotikaupungista ei soluja löydy kuin ammattikoulun asuntolasta, vaikka AMK paikkakunnalla onkin.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   25.3.25 10:47:14

"Eikös tuollaisia tilanteita varten ole solukämppiä, ei tarvi omaa hommata."

Tässä ei nyt ole kyseessä mikään opiskelu ja minkäänlainen opiskelupaikkakuntakaan välttämättä lainkaan. Työharjoittelu jossain random-paikkakunnalla, jossa ei ehkä ole mitään opinahjoja, joita varten olisi olemassakaan mitään solukämppiä. Ja jos olisikin, niin onko niitä vapaana yhtäkkiä keskellä kevättä pariksi kuukaudeksi. Ehkä niissä kaikissa asuu jo joku.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   25.3.25 10:48:13

No jos mukava ja harmiton tyttö ja iso asunto että on omaa tilaa kummallekin niin eihän se ole kuin muutama kuukausi. Hän on töissä ja pois säännöllisesti ja varmaan käy vapainaan kotipuolessakin.
Tietty pieni vuokra /korvaus ettei kyläilemään tulla

Päivämäärä:   25.3.25 10:49:43

Majoitin aikanaan pienessä asunnossa etäistä kaveria tuon parin kuukauden ajan, eikä se mitenkään mukavaa aikaa ollut. Talvi (aikaa vietettiin paljon sisätiloissa), melko lailla yhtenevät työajat ja niin pieni asunto, että toinen oli koko ajan liian iholla.

Nyt omakotitalossa asuessa suhtautuisin tuollaiseen vähän eri tavalla, etenkin jos majoittuminen osuisi kesäaikaan. Enemmän tilaa ja myös ulkona vietetään aikaa, ja niin kuin joku yllä mainitsi, niin omakotitalossa on niin paljon erilaisia pikkutöitä joihin olisi ihan kivakin saada apua.

Päivämäärä:   25.3.25 10:49:56

"Joo, mutta kun se oleminen siellä huoneessakin riittää siihen, ettet ole kokonaan yksin kotona. Siitä tulee tietynlainen ahdistus, kun on koko ajan tietoinen siitä, että kotona on joku muu."

Eli ongelma ei olekaan mikään hälinä vaan oman pään sisällä oleva ahdistus. Miettisin vähän, että mistä tämä kumpuaa ja miksi toinen ihminen seinän takana ahdistaa.

Parhaassa tapauksessahan tuosta saisi pientä korvausta, apua kotitöihin ja lisäksi mukavaa seuraa.

Toki jos oikeasti muut ihmiset ahdistavat noin kovin, niin kannattaa olla tarjoamatta huonetta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.3.25 11:03:26

"Miettisin vähän, että mistä tämä kumpuaa ja miksi toinen ihminen seinän takana ahdistaa."

Ei sitä tarvitse miettiä. :D Oletko koskaan kuullut sanaa introvertti?

Päivämäärä:   25.3.25 11:11:16

"Parhaassa tapauksessahan tuosta saisi pientä korvausta, apua kotitöihin ja lisäksi mukavaa seuraa" --- Miten sitten se mukava seura, jos itsellä on ihan omat mielenkiinnon kohteet, joiden kanssa on tyytyväinen elämäänsä ja muut ihmiset eivät kiinnosta vähääkään eikä turhanaikanen läpina, paitsi ihan tiettyjen ihmisten kanssa haluaa viettää aikaa. Se turhanaikainen läpinä sopii hyvin siihen tilanteeseen kun törmää naapureihin, kiva joku sana höpöttää ja jatkaa matkaa, muuten ei ole niiden kanssa mitään yhteistä.

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   25.3.25 11:23:36

Kyllä pitää tarjota ja pois se itsekkyys.

Lähettäjä: Bansku 
Päivämäärä:   25.3.25 11:27:12

Tottakai! Älytöntä olla tarjoamatta. Viikonlopuiksi lähetät kotiinsa etkä hyysää tai ruoki.

Lähettäjä: Mollo 
Päivämäärä:   25.3.25 11:30:06

Hienoa, että noin moni majoittaa kotonaan vieraita ihmisiä.

Päivämäärä:   25.3.25 11:53:42

Vieraita ihmisiä? Kyse on sukulaisesta.

"Ei sitä tarvitse miettiä. :D Oletko koskaan kuullut sanaa introvertti?"

Kyllä olen ja miellän itsenikin osittain sellaiseksi. Introvertti ei kuitenkaan ole mikään synonyymi epäsosiaaliselle ihmiselle, joka ei auta muita ja joka ahdistuu pienistäkin asioista. :)

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.3.25 11:58:20

Tarjoaisin ja kertoisin, että katsotaan miten alkaa sujumaam. Kertoisin etten ome tottunut siihen kun asunnossa on joku muukin.

Lähettäjä: Mollo 
Päivämäärä:   25.3.25 12:02:05

Ahaa, eli sukulainen ei koskaan ole vieras.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   25.3.25 12:33:38

"Parhaassa tapauksessahan tuosta saisi pientä korvausta, apua kotitöihin ja lisäksi mukavaa seuraa"

Sellaiset ihmiset (kuten minä), jotka ovat omasta halustaan valinneet elää ja asua yksin ja arvostavat omaa rauhaa, eivät todennäköisesti kaipaa kotiinsa "mukavaa seuraa". Seurustelu hoidetaan muualla ja kotona saa olla sitten rauhassa. Rahallisen korvauksen toivossa en ketään majoittaisi. Toki kotityöt ainakin minä voisin nakittaa jollekin, jos joku vapaaehtoinen ja ilmainen ilmoittautuisi.

Silti jos minulla isompi asunto/talo olisi kuin nykyinen kaksioni eli jos mahtuisi viettämään aikaa erillään eri huoneissa, voisin majoittamista harkita.

Päivämäärä:   25.3.25 14:09:35

Entä yö tai pari viikkoon? Olisi suuri helpotus sukulaiselle. Tietenkään ei tarvitse lähteä tuollaiseen jos tuntuu raskaalta.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.3.25 14:11:19

En. Haluan olla rauhassa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.3.25 14:11:46

Eihän tuollaiseen parin kuukauden oleskeluun saa muuta kun jonkun airbnb-kämpän eikä ne ole mitään kovin edullisia. "Hankkikoon solukämpän" - missäs pussissa tämän ehdottaja asuu, kerropa mistä tuollaisia saa pariksi kuukaudeksi?? Jos sukulaisen asuntoon ottaminen tuntuu hiertävän niin pyydä siltä jotain vuokraa, ja sovitte selkeät säännöt hommaan etukäteen.

Lähettäjä: -.-.-. 
Päivämäärä:   25.3.25 14:37:28

Tarjoaisin, itse sain Helsingistä tädiltäni pariksi viikoksi sohvamajoituksen, kun olin työharjoittelussa, eikä olisi ollut rahaa vuokrata asuntoa (silloin ei ollut airB&B asuntoja olemassakaan). Tätini asui yksin, ja tuntui ilahtuvan, kun olin hänen luonaan. Minulle tädin asunto oli taivaan lahja sillä hetkellä, parissa viikossa sain järjestettyä itselleni vuokrakämpän sitten lähempää työpaikkaa. Sain harjoittelupaikasta vakityön 5 vuodeksi, joten todellakin olin tädilleni kiitollinen ja yhä olen, vaikka täti on jo edesmennyt.

Tietysti kaikki tilanteet ovat erilaisia. Entä jos tarjoat asuntoasi vaikka pariksi viikoksi?

Päivämäärä:   25.3.25 14:40:33

"Jos sukulaisen asuntoon ottaminen tuntuu hiertävän niin pyydä siltä jotain vuokraa, ja sovitte selkeät säännöt hommaan etukäteen." Mitä hitto? Jos asia hiertää, niin silloin ei majoiteta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.