Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua, ripsiäisiä!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.25 19:36:58

Ensimmäisen kerran iski ripsuinvaasio jostain meillekin, joten Vinkkejä, vertaistukea, mitä tahansa.
Ovat ehtineet lleet jo jonkun aikaa, kun ensin luulin että syy on kuiva huoneilma. Enkä edes heti löytänyt syyllisiä vaikka lampun ja suurennuslasin kanssa tongin niin kasveja kuin kasvupohjiakin. Mutta kyllä, nyt löytyi yksi elollinen ja vahvistetusti ripsiäinenhän se.

Sprutzit -pullo on tuossa valmiina, joten sillä lähdetään mutta kannattaako sen lisäksi hankkia provantoa/jotain muuta myrkkyä? Osa kasveista on vedessä, osa mullassa/kookosmixissä. Osalle olen ehtinyt vaihtaa uudet kapot. Onko hävittämisen kannalta merkitystä että ovatko vedessä tai muussa? Pistänkö kaikki kapot nyt mäelle ja kasvit vesitörppöihin vai mikä on kannattavinta?
Poliisi sanokaa että pääsen noista eroon ilman että tarvitsee polttaa koko torppa kasveineen? Yyh.

Re: Apua, ripsiäisiä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.25 19:39:17

En valitettavasti osaa auttaa, mutta vinkit kelpaa täälläkin. :( Täällä kaikki mullassa, onneksi mullanvaihto pian edessä.

Päivämäärä:   24.3.25 19:54:08

Otan osaa. Mua ällöttää jo harsosääsketkin vaikka ne onkin vaarattomia ja niistä pääsee eroon. Nyt kun löysin yhden kävelevän niin on sellainen olo kuin itsellä ryömisi täitä joka puolella.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.3.25 19:57:11

Eivät oleskele kapossa, joten ei niitä tarvitse poistaa tai vaihtaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.25 19:59:51

Sama homma täällä, toistaiseksi vain parissa kultaköynnöksessä todistettavasti nähty ripsuja. Olen huuhdellut ja sumuttanut kasveja vedellä, erityisesti huomioinut lehtien alapinnat. Ripsut eivät tykkää kuulemma kosteasta. En tiedä vielä mikä olisi seuraava askel.

Päivämäärä:   24.3.25 20:00:04

Ah, loistavaa. Selittää sitten senkin miksei niistä mitään löytynyt. Huh.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   24.3.25 20:41:28

Kyllähän ihmiset Substral tuhohyönteisspraylla noita myrkyttelee. Itse olen käyttänyt vain petopunkkeja.

Päivämäärä:   24.3.25 20:44:56

Mäkin suihkuttelin heti alkuun kaikki, mutta koska ensimmäisistä vaurioista on jo useita viikkoja, niin varmaan uutta sukupolvea jo solukoissa muhimassa. Se laitoin kostuttimet pörisemään ja oon sumutellut noita niin on ehkä auttanut siihen ettei ne ole lisineet tolkuttomasti.
Tässä multia ja paikkoja vaihdellessa olen kyllä onnistunut varmistamaan että niillä on ollut loistava mahdollisuus levitä joka ainoaan kasviin.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.3.25 22:35:15

Provantoa vaan kehiin! Suihkuttelen sillä nykyään myös kaikki uudet huonekasvit ennaltaehkäisyksi, (saippua)vedellä läträys ei kiinnostanut ainakaan oman talouden ripsiäisiä yhtään ja jatkoivat sukuaan tyytyväisinä.

Provanton avulla pääsin eroon mutta ötöt ehtivät tehdä tuhoja ennen kuin raaskin kyseistä ainetta ottaa käyttöön.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   24.3.25 22:44:07

Unohtakaa saippuat. Ikivanhaa potaskaa. Ei tehoa tuholaisiin ja pesee vaan pois lehtien suojakalvon.
Jos provandot yms kauppavalmisteet tehoaa niin hyvä. Nykyään ei kummoisia valmisteita kuluttajille (eikä ammattilaisillekaan) ole.
Petohyönteiset parempia.

Päivämäärä:   24.3.25 23:40:43

Ei sillä vedellä sen isompaa merkitystä ole kuin huuhtoa (paineella) pinnalla olevat ötöt pois ja kosteus on vaan epämiellyttävämpi ympäristö. Muutaman kasvin voi vielä viedä jatkuvasti suihkuunkin, mutta ei kovin montaa ja munillehan se ei tee mitään.

Toimiihan nuo myrkkyvalmisteetkin kun vaan valitsee oikean aineen ja malttaa käyttää riittävästi. Petopunkkiajatusta olen vältellyt, mutta ehkä rohkaistun nyt ottamaan testiin. Kyllä ne jatkuvan myrkyttelyn voittaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.