Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Me jolle ei nouse kuume

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   24.3.25 19:18:10

Minulla on kuumetta ollut viimeksi 20 vuotta sitten. Jopa keuhkokuumeen sairastin kuumeettomana. Ai että riepoo aina soittaa sairaslomaa pomolle kun ensimmäinen kysymys on joka ikinen kerta että onko kuumetta. No ei ole, kun sitä ei tule! Tulee tunne että minulla ei ole flunssan takia oikeutta olla sairaslomalla kun ei sitä kuumetta ikinä satu olemaan. Mites muilla?

Re: Me jolle ei nouse kuume

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.3.25 19:22:44

No ehkä se iän myötä alkaa nousemaan ;) tai sitten ei. Minulla keski-iässä alkoi sentään satunnaisesti lämpöillä, siitä voikin laskea aina 15vuoden jaksoissa taaksepäin kun on kuumetta ollut.
Mutta en ottaisi tuskaa pomosta, jos oikeasti on kipeä ja jää saikulle ja typerän ensimmäinen kysymys on kuumeesta niin sanot että kyllä, on kuumetta. "Oma ilmoituksella" pois oleminen ei pitäisi tarkoittaa pomon kyselyä oireista ennen kuin saa "siunauksen" olla pois......mieluummin sitten vaikka työterveyteen, että kyselijä on edes ammattilainen.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   24.3.25 19:23:03

Harvoin nousee kuume. Mutta olo voi silti olla kurja. Olin kaksi vuotta sitten viikon tosi kovassa flunssassa. Keuhkoputkentulehdus, poskiontelotulehdus, tosi väsynyt ja kurja olo. Päätä särki jne. Kuumetta ei ollut yhtenäkään päivänä, mutta silti paleli. Korona muistaakseni nostatti kuumeen. Omassa työpaikassani ei ketään kiinnosta onko kuumetta vai ei. Jos ilmoittaa, että ei pysty töihin, niin kaikki toivottaa vaan pikaista paranemista.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.3.25 19:23:49

Olen oppinut vastaamaan kyselyyn kuumeesta, että on kuumetta.

Lähettäjä: Kuumeeton 
Päivämäärä:   24.3.25 19:23:53

Täällä myös yksi kuumeeton. Ymmärrän hyvin tuskasi. Vanhemmiten olen oppinut, että kotiin voi jäädä sairastamaan flunssaa vaikka ei olisikaan kuumetta. Mutta pomolle soittaminen on ihan kamalaa. Onneksi hän ei sentään kysy kuumeesta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.3.25 19:24:22

Mikset sano, että on kuumetta. Ei se pomo tule kotiin mittaamaan.

Itselläni on usein terveenäkin yli 37 astetta. Sairaana ollut pahimmillaan 41.

Lähettäjä: Katti 
Päivämäärä:   24.3.25 19:25:36

Hyvin harvoin nousee kuume, koronassa nousi about 38 asteeseen. Jos kuume on 37,4 astetta, mä teen kuolemaa sohvalla.
Meillä saa töissä olla omalla ilmoituksella pois 5 päivää, tähän hätään en muista, että millä aikavälillä. Jos kysytään kuumeesta, niin valehtelen härskisti :D

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   24.3.25 19:36:08

"Me joille ei nouse kuume".

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   24.3.25 19:41:49

Mitä vanhemmaksi olen tullut niin sitä huonommin noisee kuume. 37,5 niin olen jo todella kipeä. Normaali lämpö on 36.3 niin asteen nousu tuntuu kamalalta.

Nuorempana lämpö oli vallan yli 37, joku fibromyalgiaan liittyvä jatkuva tulehdustila.

Kysyjille on oppinut valehtelemaan. Ärsyttävää kun oletetaan että kaikilla on sama lukema kuumeessa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.3.25 19:44:56

Viimeisen 20:n vuoden aikana on ollut kuumetta kolmasti = 2 x kampylo ja kerran munuaisaltaantulehduksen takia. Flunssassa ei kuume nouse koskaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   24.3.25 19:48:28

Iän myötä se taas itsellä on muuttunut kuumeettomaksi flunssaksi. Silleen ikävä että kestää myös kauemmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.25 19:51:50

Minä sujuvasti valehtelen että on kuumetta ja reilusti. Eihän se pomo ole kyttäämässä kuumemittaria, ei se tiedä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.3.25 19:58:42

Minulla ei koskaan ole ollut kuumetta. Ei edes lapsena. Silti välillä olen kunnolla kipeä. Kerran lapsena jouduin osastolle, kun tulehdusarvot niin korkealla. Kuumetta ei silloinkaan ollut. Onneksi pomo ei kysele sen kummemmin. Kun sanon, että olen kipeä, hän toivottaa pikaista paranemista ja käskee palaamaan töihin vasta kun olen kunnolla terve. Saman teen omille tiimiläisilleni. Itse en ole saikkua vaativasti sairaana edes vuosittain (jään kyllä, kun olen kipeä) ja tiimiläisenikin sairastavat harvoin. Ei siis ole tarvetta kysellä tarkemmin. Silloin olen työurallani kysellyt, jos joku on kuulostanut puhelimessa todella kipeältä. Silloin olen ohjannut porukan työterveyteen. En sen vuoksi, että en olisi heille voinut antaa omailmoituksella, vaan siksi, että on ollut hyvä tsekata, ettei ole jotain hoitoa tai pidempää saikkua vaativaa. Ettei kukasn vaan sitten paukkaa muutaman omailmoituspäivän jälkeen toipilaana töihin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.25 20:05:28

Ei ole kuumetta, olen niin pahasti alilämpöinen jatkuvasti että jos lämpöni on normaalin ihmisen ruumiinlämmössä, olen jo tosi pahasti kipeä.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   24.3.25 20:06:18

Noh itse olen harvoin sairaana ja silloinkin harvemmin kuumeessa. Ehkä viimeisen kymmenen vuoden aikana yksi kuumepäivä. Ihan yhtäkkiä melkein 40 asteen kuume koko yön, hikoilin ja naamaa särki ihan julmetusti. Seuraavana aamuna olin taas terve, eli kiitos kuumeelle. Ei meillä töissä mitenkään erikseen kysellä onko kuumetta ja sen perusteella annetaan sairaslomaa. Työntekijä osaa itse arvioida onko työkykyinen. Työkyvytön voi olla jos yskä on niin kauhea, ettei asiakkaiden kanssa pysty puhumaan. Turha silloin on mennä töihin. Jos esimies epäilee työntekijän sairasloma, keskustellaan asiasta ja lähetettä työterveyshuoltoon. Itse siis sanon tyyliin: Eilen alkoi paha flunssa, ei ole yhtään työkykyinen olo. En saata jaksaa edes liikkua tai räkää tulee niin paljon, etten voisi hoitaa potilaita maski kasvoilla, mikä pitäisi poistaa minuutin välein niistääkseni. En siis ole tulkinnoissa tai jaksaisi edes siirtyä työpaikalle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.25 20:38:21

Jos kyselee oireita niin joko valehtelet, että on kuumetta tai alat kuvailla räkäsi väriä ja koostumusta, niistämisväliä, pääkipua, millainen kurkkukipu ja millaista kakkaa tulee. Ehkä jossain vaiheessa tajuaa, ettei halua kuulla.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   24.3.25 21:00:00

Viimeksi on ollut kuume 2004 kun oli keuhkokuume.
Lasten myötä tullut sairastettua kaikki mahdolliset taudit, korona 2 kertaa ja kaikki kuumeetta.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.3.25 21:00:16

Sano, että on kuumetta. Pomolle ei kuulu kaikki oireet, riittää tieto, että on kipeä ja työkyvytön.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.3.25 21:51:35

Musta on outoa miten aikuiset ihmiset pitää itseään uniikkeina lumihiutaleina kun heille ei nouse kuume. Eihän tavallisessa flunssassa yleensä nousekaan. Olo on kurja ja työkyky on asia erikseen. Kyllä se kuume sitten nousee kun sattuu vaikka influenssa tarttumaan.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.3.25 22:20:35

”Musta on outoa miten aikuiset ihmiset pitää itseään uniikkeina lumihiutaleina kun heille ei nouse kuume.”

Minusta on outoa, että mistään ei voi enää keskustella ilman, että joku olettaa heti toisien olevan uniikkeja lumihiutaleita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.25 22:23:34

Jos kuume on pomollesi kynnyskysymys niin valehtele.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   24.3.25 22:45:15

” Ei ole kuumetta, olen niin pahasti alilämpöinen jatkuvasti että jos lämpöni on normaalin ihmisen ruumiinlämmössä, olen jo tosi pahasti kipeä.”

Tämä. muistan kun koulussa oli hiukan kipeä olo ja menin terkkarin luo joka käski mitata kuumeen. Mittasin ja totesin, ettei ole kuumetta. Terkkari pyysi mittarin ja tuijotti lukemaa epäuskoisena ja käski mitata vielä 2 kertaa uusiksi. Mutta tulos oli aina 35,2.

Myöhemmin sain kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkityksen ja nyt lämpö on normaalisti 35,9.

Päivämäärä:   24.3.25 22:53:15

Kuumeton, meillä taas jos soittaa että on kipeä ja sanoo vaan "olen kipeä" niin kysyy tarkemmin vaikka että onko kuumetta. Helpompaa siis sanoa että on kuumetta vaikka ois vaan vähän lämpöä, mutta olo kamala.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.25 00:58:36

"Minusta on outoa, että mistään ei voi enää keskustella ilman, että joku olettaa heti toisien olevan uniikkeja lumihiutaleita"

Tämä. Varsinkin kesktelussa, jossa kukaan ei ole ilmaissut pitävänsä asiaa mitenkään harvinaisena.

Itellä ei myöskään juuri kuumetta nouse tautien kanssa, allergiat sen sijaan voi nostaakin. Sama ihan lapsesta asti. Veljellä taas herkästi heittää lämmön sinne 40 heti kättelyssä, oli mikä tahansa pöpö.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   25.3.25 06:32:30

Itsellä ei myöhään juuri koskaan nouse kuume, mutta tulen silti usein todella kipeäksi flunssassa. Olin just viime viikolla kipeänä ja olo oli niin heikko, että jalat eivät kunnolla kantaneet, pää oli aivan sumea, yskä oli hirveä, nenä vuosi koko ajan ja ääntä ei kunnolla tullut. Tarvitsen työssäni kuuluvaa ääntä.

Koskaan ei ole työnantaja kuitenkaan kysellyt tarkempia oireita. Meillä luotetaan siihen, jos sanoo, että ei ole työkykyinen. Kolmen päivän jälkeen pitää hakea lääkärintodistus.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.3.25 11:09:02

Meillä joilla ei nouse kuume niin on se hyvä puoli ettei yleensä muutenkaan olla kipeitä, eli saikulla. Työnantaja tykkää kun tietää että voi luottaa siihen et joku ainakin on aina töissä.
Koronan aikaan toki oli erikoista kun oli pakko jäädä kotiin jos nenä vähän vuoti, koska eihän sitä ny muuten normaalisti koskaan nuhassa jäädä kotiin.
Mut se on kyl totta että kuumeensietokyky on olematon, eli jos joskus on oikeasti kipeä, esim kun sit tuli se korona, niin kun lämpö nousee 36,9 niin on aivan taju pois.
Ja siis kyllähän se joskus jaksaa ihmetyttää miten jotkut voi olla aina kipeenä. Ite jos oon kerran vuodessa saikulla niin oon jo hämmentynyt, kerran kolmessa vuodessa vois olla ok.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.3.25 11:20:12

Itselläni on ollut aikuisiällä hyvin harvoin kuumetta, lähinnä vain koronassa, influenssassa ja norossa. Hyvä niin, koska silloin harvoin kun on kuumetta vaikka vähänkin, olen aivan kuollut, joka paikkaan sattuu ihan vietävästi, huimaa ja väsyttää niin paljon, että voin nukkua 20 tuntia putkeen. Perusflunssassa ei ole koskaan kuumetta, ja ylipäätään sairastan harvoin, ehkä keskimäärin kerran pariin vuoteen. Edellisestä flunssasta on nyt reilut kaksi vuotta. Ja ei, en kuvittele olevani uniikki lumihiutale, vaikka omassa tuttavapiirissä on kyllä niitäkin, jotka ovat flunssassa ja kuumeessa monta kertaa vuodessa.

Päivämäärä:   25.3.25 11:30:33

"Meillä joilla ei nouse kuume niin on se hyvä puoli ettei yleensä muutenkaan olla kipeitä, eli saikulla. "

Nää nyt ei mitenkään liity toisiinsa. On todella paljon muita oireita, jotka vievät paljon tehokkaammin työkyvyn. Mielestäni kuume on aika lievä syy olla pois verrattuna esim. räkäisyyteen tai jäätävään kurkkukipuun tai migreeniin.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.3.25 14:28:51

Ei nouse kuume ei. Nykyistä pomoa ei kyllä onneksi kiinnosta oirekuva, luottaa kun sanon että oon liian kipeä töihin.

Tästä tuli mieleen, kun silloin sikainfluenssan aikaan sairastuin siihen. Työpaikalla oli sääntö, että pitää soittaa pomolle jos sairastuu, tekstari ei riitä. Mutta koska olin niin sairas, että ääntä ei tullut pihaustakaan ulos, niin laitoin pomolle tekstarin. Selitin, että olen todella sairas, enkä saa yhtään ääntä ulos, joten en voi soittaa hänelle. Saman tien tekstarin lähetettyäni pomo soittaa takaisin XD Asuin juuri silloin äitini luona, ja menin herättämään häntä klo 6.00, osoitellen puhelinta ja kurkkuani ja lopulta kirjoitin paperille ja äitini selitti pomolle saman, mitä olin juuri tekstarilla laittanut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.