Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tykkäätkö yllätysvieraista?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.3.25 19:16:41

Luin kolumnin aiheesta ja jäin miettimään, että kuinka moni oikeasti tykkää yllätysvieraista? Olisi myös kiva kuulla, minkä ikäinen olet ja asutko kaupungissa vai maalla?

Inhoan yllätysvieraita - on kohteliasta ilmoittaa tulostaan, jotta voi varautua, hankkia ehkä tarjottavaa, siivota jne. Ärsyttää, jos itsellä on vaikka puhtaat pyykit heitetty nojatuolissa kaappiin järjestämisen sijaan ja joku paukkaa kylään yllättäen. En myöskään pidä siitä, että joku muu määrittää päiväni kulkua.

Re: Tykkäätkö yllätysvieraista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.25 19:18:53

Ei haittaa, jos meillä on sotkua, mutta en silti vaan tykkää. Nykyään kun on lapsia, niin ollaan kyllä yleensä vaatteet päällä ja selvin päin, mutta joskus meille on tultu kun olen kömpinyt alasti paljusta sisälle vessaan :D.

Päivämäärä:   24.3.25 19:19:13

Maaseudulla asun, ikää yli 40.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   24.3.25 19:22:56

Esitän etten ole kotona jos joku yrittää tunkea kylään ilman ennakkovaroitusta. Olen asunut niin maalla kuin kaupungissakin, nytkin 50-50.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.25 19:23:42

Tykkään yllätysvieraita.
Meillä käy paljon vieraita, niin kutsuttuina kuin yllättäenkin.
Minun kavereita, miehen kavereita, yhteisiä kavereita, lasten kavereita.
Mun isää ja miehen äitiä ei lasketa vieraiksi, tulevat ja menevät niin kuin haluavat.

60-v, ei maalta eikä kaupungista, vaan Tampereen naapurikunnan ok-taloalueelta.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.3.25 19:28:57

En tykkää vieraista. Maaseutu, yli 60-v.

Lähettäjä: en 
Päivämäärä:   24.3.25 19:34:51

En oikeastaan. Joku tosi läheinen saa tulla yllättäen, koska he yleensä tietävät että mun on työt hoidettava enkä niitä ala keskeyttämään kahvittelun takia.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.3.25 19:43:31

En todellakaan tykkää.

Päivämäärä:   24.3.25 19:44:45

En päästä sisään sellaisia ellei ole joku hätätilanne. Pitää ilmoittaa etukäteen.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   24.3.25 19:55:57

Inhoan kaikkia vieraita, yllätys sellaisia kaikista eniten.
Kauhea homma vieraista, menee aina yks vartti että saa koirat järjesteltyä tarhoihin et vieraat uskaltaa päästää edes portista sisään. Ilmottaisi edes tulosta niin se sujuisi helpommin, eivät ole portilla räyhäämässä ja joudu raahaamaan 80kg koiria portilta jotka ei vartiopaikastaan siinävaiheessa enää suosiolla luovu.

Asun maalla, 40v

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.3.25 20:00:50

En avaa ovea yllätysvieraille. On mukava, kun ihmisiä käy, mutta kyläilyt pitää sopia etukäteen. Kaupungissa olen asunut aina ja ikää 40.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   24.3.25 20:01:48

Riippuu vieraista.Joistain harvoista ilahdun,useimmista en.

Lähettäjä: noonoo 
Päivämäärä:   24.3.25 20:02:33

Maaseutu, +30v

Vihaan yllärivieraita, koska mulla omat tarkat aikataulut, jotka yllärivieraat sotkee. Lisäks hengaan kotona puolialastomana kylpytakissa ja vaikkei meillä sotkuista ole, niin koirien vuoksi imuroinnit tehtävä aina juuri ennen vieraiden tuloa jotta näyttää edes hetken puhtaalta.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   24.3.25 20:09:18

Vajaa 30v, kotoisin maaseudulta, nykyään kaupunkilainen. Kesällä yllätysvieraat ovat kivoja, kun heidän kanssaan voi istua terassilla. Talvella en niin tykkäisi, koska kämppä saattaa olla hujan hajan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.25 20:11:57

Rakastan yllätysvieraita ja vieraita ylipäätään! Auttaa varmaan se, että olen sellanen huithapeli luonne, jota ei yhtään häiritse vaikka ei ois matot ojossa eikä tuoretta pullaa pöydässä. Talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan. Maalla asutaan, mutta olen Helsingistä kotoisin.

Päivämäärä:   24.3.25 20:13:45

Kyllä ja ei. Selitän.

Ennen meillä kävi paljon kyläilijöitä ja meillä oli myös tapana käydä kylässä. Ihan siis vaan mentiin ja se oli vallitseva tapa. Meillä oli aina koti semisiisti ja itsellä naama myös perussiisti :D

Sittemmin nämä ihmiset jotka kyläili on joko tulleet liian vanhoiksi kyläilemään tai muuttaneet muualle eikä meillä kyläile enää kukaan.

Mä olen tällä hetkellä kotona pukeutuneena vesirajamekkoon jonka alta pikkarit vilkkuu, mekossa on iso venynyt reikä kauluksessa ja mun hiukset on harjaamattomalla tötteröllä pään päällä, naamassa oksannaarmussa laastari sekä keittiö on vklopun kokkailu-leipomis-siementenistutusrupeaman seurauksena katastrofi. Niin nolottaisi kovasti saada nyt yllätysvieraita! En haluaisi niitä! ...Mutta nyt tää on ok koska tiedän ettei tänne kukaan tule.

Toivoisin kuitenkin että voitaisiin palata menneeseen kyläilykulttuuriin. Tiedän että paikoin se edelleen maalla toimii. Mielelläni alkaisin taas vähän ryhdikkäämmäksi kotioloissa, pitäisin parempaa perussiisteyttä ja katsoisin itsekin välillä peiliin. Tulisi vieläkin useammin leivottua pakastimeen herkkuja. Se olisi kivaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.25 20:14:39

En todellakaan tykkää. Haluan, että on siistiä. Sotku hävettää.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   24.3.25 20:31:53

Eipä ne juuri haittaakaan. Yleensä piristävät päivää vaan. Jotakin tarjottavaa löytyy aina (vähintään keksejä) ja kyllä kahvit keitetään jos ehditään. Aina ei ehdi ja eipä siinä sitten. Monesti miehen sukulaisia käy vaan pihalla juttelemassa eivätkä tule sisälle vaikka pyytäisi.

Huusholli on harvoin niin niin pommi etteikö vois tulla, ja vaatteet pidän nykyään päällä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.3.25 20:36:47

Tykkäisin kovasti mutta nykyään ei kukaan tule kyläilemään edes sopimalla kohtuu ex tempore vaan kaikki pitää sopia viikkoja etukäteen :-( ei sitte tietenkään käydä itsekään missään sopimatta. Elämä on mennyt siinä suhteessa ihan tylsäksi.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.3.25 20:37:26

En todellakaan. Kaikki kaverit tietää, että aina saa tulla, mutta siitä on ilmoitettava.

Päivämäärä:   24.3.25 20:43:53

En tykkää, että ovelle tullaan yllättäen. Mutta tykkään, jos joku laittaa viestin että sopiiko tulla käymään kun liikkuu juuri taloni ohi. Jälkimmäiseen vastaan myöntävästi, ellei ole oikeasti huono hetki. Ensimmäinen tuntuu epämiellyttävältä vaikka kaipaisinkin seuraa.

Päivämäärä:   24.3.25 20:46:20

"En myöskään pidä siitä, että joku muu määrittää päiväni kulkua."

^ Tämä. Eli en tykkää.

Päivämäärä:   24.3.25 20:52:38

Vihaan. Ei haittaa niinkään sotkut tms vaan se että omat jutut keskeytyy. Kaverit jotenkin menee mutta ei sukulaiset tai anopit yms.

Päivämäärä:   24.3.25 22:24:39

En todellakaan. En itse asiassa tykkää vieraista ollenkaan, eikä niitä onneksi edes usein käy. Olen asunut 9v omassa kämpässä ja ainoat vieraat on olleet äiti, sisko, veli ja kerran kaksi kauempana asuvaa kaveria kävi vähän aikaa:D

Asun siis yksiössä ja luulen että se on aika iso syy sille miksi en tykkää vieraista, jos olisi erikseen joku olohuone ja keittiö jossa kahvitella niin sitten se ehkä menisi. Kuinka moni isossa talossa asuva muka tykkäisi jos vieraat tunkisi heidän makuuhuoneeseensa? Olen muutenkin tosi introvertti luonne ja tarvitsen paljon omaa tilaa ja aikaa, ja menen jotenkin kierroksille jos mun omassa pyhässä tilassa on vieraita ihmisiä. Ihan sovittuihinkin vierailuihin tarvitsen vähintään viikon valmistautumisajan, ja sen viikon myös toipumiseen:D

Olen 29v ja asun kaupungissa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.3.25 22:25:47

Juu en tykkää. Kaupungissa asun.

Päivämäärä:   24.3.25 22:32:05

Pidän kivoista yllätysvieraista. Vieraita käy nykyään liian harvoin. Asun maalla, 45 v. Junantuoma.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.3.25 22:35:38

En tykkää. Vapaapäivinä en välttämättä pese hiuksia jos nyhvään vain kotona, joten tänäänkin olen ollut kamala liimaletti. 31v kaupungissa aina asunut.

Lähettäjä: Röpelö 
Päivämäärä:   24.3.25 22:41:02

Jep, meillä on aina ovi auki.

Lähettäjä: Maalainen 
Päivämäärä:   24.3.25 22:43:31

Tykkään. Pienessä kylässä asuessa aina joku naapuri piipahtaakin sattumalta. Kahvit keitetään ja jos on ruoka aika niin pyydetään pöytään.
Pihalla moni käväisee ohikulkiessaan ja kyllä silloinkin kahville pyydetään.
Minusta se on yhteisöllisyyttä eikä yhtään vaivaannuttavaa. Samalla välitetään toisista, kun piipahdetaan samalla lailla myös niiden vanhempien ihmisten luona, jotka eivät enää ihan kaikkea jaksa tehdä itse niin se vierailija voi samalla nostaa puut sisälle tms.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.25 22:57:33

En pidä, mulla on ihan elämä ja se on menoa täynnä. En mä ole kotona sellaisia aikoja, että ehtisin yllärivieraita kahvittamaan.

Olen myös oppinut siihen, että koti siivotaan ja valmistellaan kyläilyä varten.

Päivämäärä:   24.3.25 23:17:16

En myöskään siivoa yllätysvieraita varten, tietenkään. En käy suihkussa tai vaihda vaatteita. Kahvit tarjoan, jos on aikaa, ja ruuan ruoka-aikaan, jos vieraat haluavat. Jos ei ole aikaa, sanon sen ja jatkan hommiani. On mukavaa, että jotkut vielä uskaltavat pistäytyä käymään.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   25.3.25 07:39:22

Vaikea oikeasti sanoa, kun ei meillä sellaisia käy. Kaipaisin kyllä välittömämpää tapaamiskulttuuria, että kavereita voisi nähdä lyhyen aikaa ja matalalla kynnyksellä. Kun kaikki tapaamiset vaatii pitkää kalenterien tutkimista, niin harvinaisista kohtaamisista uhkaa muodostua sitten koko päivän vieviä tapahtumia.

Inhoan kyllä keskeytyksiä, mutta iltapäivisin olisi käytännössä ihan hyvin aikaa yllätysvieraillekin. Siivoan ja peseydyn ihan itseäni varten, joten senkään puolesta en tarvitse varoitusaikaa.

Päivämäärä:   25.3.25 07:43:12

En tykkää. En muutenkaan jaksa vieraita kuin silloin tällöin ja hyvin vähän aikaa kerrallaan. En myöskään jaksa kylästellä itse kuin hyvin harvoin ja tiettyjen ihmisten luona.

35-v, asun taajamassa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.3.25 07:48:53

No hyi. Kaupungissa sentään pystyi jättämään oven avaamatta, mutta täällä maalla kun on auto pihassa niin lähes satavarmasti on kotona. Periaatteessa joo, ihan kiva olisi sosialiseeratakin välillä, mutta häpeän liikaa sitä normaalia sotkua mikä meillä on aina, vaikka tiedän, että muilla on myös kuppeja pöydillä ja muuta säätöä.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   25.3.25 08:08:16

En tykkää, että tullaan oven taakse ilmoittamatta, mutta sillä tavalla yllättäen saa tulla, että soittaa/viestittää ja kysyy sopiiko tulla. Varoitusajaksi riittää puolisen tuntia.

Kaupunkilainen.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.3.25 08:13:21

En tykkää yhtään, maaseutu 40+. Saatan sanoa heipat, ja kerron samantien olevani menossa jonnekin, ettei jäädä nurkkiin lusimaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.3.25 08:13:40

En tykkää. Meiltä ei ikinä löydy mitään tarjottavaa, jos ei ole etukäteen varoitettu. Samoin mielelläni haluaisin imuroida ennen vieraita (koiratalous). Lisäksi vietämme todella aktiivista elämää, olen siis käytännössä joka ilta jossain harrastusmenossa tai vastaavassa, joten hyvin suurella todennäköisyydellä en ole kotona tai olen juuri menossa tai tulossa. Siihen ei oikein vieraat istu.

Lyhyelläkin varoitusajalla sopii kyllä tulla.

Päivämäärä:   25.3.25 08:14:58

Yllätysvierailijat on samoja kusipäitä kuin nuo paskojen lahjojen antajat.

Lähettäjä: Gogo 
Päivämäärä:   25.3.25 08:22:36

52v maalla asun. En tykkää vieraista ollenkaan, rasittavaa istuksia kahvipöydässä ja jutella jonninjoutavia. Omat tallihommat jää tekemättä. Yritän olla rennosti mutta varmaan näkee kehon kielestä ja harhailevasta katseesta että jossain muualla olisin.
Jos erikseen sovitaan kyläily niin järkkään kyllä aikaa , mutta en nauti siitä.
Eriasia yllätysvieraat jotka viihtyy ulkona ja heitä ei haittaa jos siivoan samalla karsinaa, harjaan hevosia jne.
Monesti en pääse edes hommistani sisälle, on kengittäjää, eläinlääkäriä, ratsastajaa tms.
Itse en käy koskaan missään kylässä niin ei ole sellaista vastapalveluksen tuntua että olis pakko.
Itse istun kahvilla vaan tällain aamuhommien jälkeen, ja kukaan ei tähän aikaan ole tullut.

Lähettäjä: Gogo 
Päivämäärä:   25.3.25 08:24:59

Ja korona-aika oli ihanaa, kukaan ei käynyt edes pihassa notkumassa :)

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   25.3.25 08:37:40

Hyvät ystävät ja lähisuku saa paukata sisään ihan koska vaan ei haittaa yhtään onko kaapissa mitään saati millainen siivo on tuvassa. (Kahden aikuisen ihmisen taloudessa harvoin on mitään katastrofia ylipäätään.) Siitä vähän vieraammat mieluusti ottaisin ennakkovaroituksella, mutta ei minun maailmani siihen kaadu jos joku tulee kutsumatta. Jos haluan jostakusta eroon, totean, että olen lähdössä juuri tallille, että nyt on vähän huono hetki.

Lähettäjä: Melinda 
Päivämäärä:   25.3.25 08:48:24

En yhtään!! Asuin maalla lapsuuteni ja siellä oli (ja on edelleen) ihan normaalia vaan pölähtää kylään ennakkoon mitään ilmoittelematta. Kuka vaan, ihan mikä päivä vaan, vaikka aamulla seiskalta tai illalla ysiltä. Ja meillä kävi vieraita tosi usein. Opin vihaamaan sitä, koska tuntui että jopa omassa kodissa piti aina olla varuillaan eikä voinut koskaan rentoutua.
Nykyään kaupungissa asuessa nautin siitä, että tällaista tapaa ei ole. Rakastan kyllä esim viettää aikaa ystävieni kanssa ja otan mielelläni heitä kylään sovitusti, mutta yllätysvierailuille minulla on ehdoton ei. Haluan olla valmistautunut henkisesti, ulkoisesti jne jne.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   25.3.25 08:49:01

En koska teen vuorotyötä enkä halua että tulee vieraita kun olen nukkumassa. Yllätysvieraat myös sotkevat sen päivän suunnitelmat.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   25.3.25 08:58:12

En todellakaan tykkää.

Päivämäärä:   25.3.25 09:00:31

Moni ymmärtänyt yllätysvieraat väärin. On selvää, että yllätysvieras sopeutuu talon menoon, ei toisinpäin. On ok jatkaa mitä oli tekemässä tai sanoa, että nyt ei ehdi. On ok, että on sotkuista, on ok laittaa toinen odottamaan oven taakse kun siivoaa seksilelut kaappeihin ja on ok ettei tarjoa mitään.

Päivämäärä:   25.3.25 09:05:04

Ihanaa, että täällä on tilaa erilaisille mielipiteille ilman toisten haukkumista. Olette ihania.

Päivämäärä:   25.3.25 11:27:59

"Eriasia yllätysvieraat jotka viihtyy ulkona ja heitä ei haittaa jos siivoan samalla karsinaa, harjaan hevosia jne"

Tällaiset yllätysvieraat on kivoja. On kiva saada ulko- tai tallihommiin juttuseuraa. Mitkään kahvittelut ei kyllä onnistu, kun ei ole aikaa ylimääräiseen ja haluan käydä likaisten ulkohommien jälkeen ensin suihkussa.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.3.25 12:03:38

Ei haittaa vaikka tulis. Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan. Mitään nikn salaista tai hämäräperäistä en te ettei vieraat sais nähdä. Kaapissa usein keksiöaketti vieraiden varalta. Ihan tuttuja yllätysvieraat ovat tai sukulaisia, ihan outoja ei ole poikennut kylään

Päivämäärä:   25.3.25 12:11:51

En tykkää. Jos olisin työstä vähemmän kuormittunut niin voisi olla OK, mutta tällä hetkellä menee kaikki vapaa-aika palautumiseen, mitään ylimääräistä ei jaksa.

Sinänsä pidän kyllä aika hassuna ajatusta, että nykyisenä kännykkäaikana joku ilmestyisi vaan oven taakse ilmoittamatta. Ihan samalla tavalla se on "yllätys" sekin, jos soittaa olevansa kulmilla ja kysyy, sopiiko tulla käymään. Säästyy kyläilijältä aikaa ja vaivaa, jos ei kyläpaikassa ollakaan kotona tai haluta ottaa vastaan.
Ja toisaalta, olisihan se kurjaa, jos joku kävisi ovella kolkuttelemassa juuri, kun olen käymässä vaikkapa lähikaupassa.

Päivämäärä:   25.3.25 12:21:46

???: siis kaiken, mitä teet, saa joku nähdä...? Okei.

Minäkään en tee mitään hämäräperäistä tai esimerkiksi rikollista, mutta kotona saatetaan tehdä asioita, joita ei ole tarkoitettu toisten silmille. Saatan jättää työpaperit levälleen ja mennä harrastamaan seksiä. On ihan kohteliasta ilmoittaa, jos meille aikoo tulla.

Lähettäjä: 707 
Päivämäärä:   25.3.25 12:21:59

En pidä vieraista ylipäätään, yllätysvieraita inhoan! Maalla asun.

Mulla on isoja koiria kuten jollain aiemmin kommentoineellakin. Haluan sen verran peliaikaa että saan koirat tarhoihin ja enimmät sotkut siivottua ja otettua pullaa sulamaan (kyllä, pullaa/kakkua on aina pakkasessa mutta tarjoan sitä vain jos saan aikaa valmistautua kyläilyyn). Teen myös jatkuvaa yötyötä joten en todellakaan arvosta sitä että joku päättää tulla sunnuntaikahville klo 18 kun mun pitäisi päästä nukkumaan. Ja olen tehnyt yötyötä nyt 20 vuotta että sekään ei saisi olla enää yllätys kellekään.

Eräs sukulainen on pahin mahdollinen yllätyskyläilijä. Hän on juurikin niitä jotka sunnuntain ratoksi lähtee vähän ajelemaan ja vierailulle jonkun luo. Vierailunsa jälkeen hän juoruaa muille sukulaisille esim että ei ollut edes pullaa pöydässä ja tallipiha oli haravoimatta ja miten mä voin pitää niin kauheita koiria että eihän meille meinaa uskaltaa edes tulla. Itseäni nämä seläntakana lausutut raivostuttaa ja raivoa vaan nostaa se että iäkäs äitini pahoittaa aina mielensä kun kuulee näitä kommentteja.

En myöskään arvosta sukulaisia, jotka ajelevat hyvällä säällä kesällä vähän katselemaan eläimiä ja siinä sivussahan lapsi ja sen kaverit pääsee ratsastamaankin kätevästi. Eniten siinä ärsyttää se, että itse "raadat" eläinten hyväksi ne kaikki paskakelit mitä kyllä on tarjolla ja sitten kun on se täydellinen kesäpäivä lähteä vaikka tekemään pitkä maasto, niin joku muu onkin muistanut että ai niin 707:lla on niitä heppoja niin mennäänpä kylään kun on niin hyvä sääkin.

Paras kaverini puolestaan on paras mahdollinen kyläilijä. Hän soittaa tyyliin "moi, oon liikenteessä siellä päin, onko huono hetki jos käyn kahvilla?". Häntä ei koirat haittaa eikä tarvi olla pullaa. Hänelle sanon ihan rehellisesti jos on huono hetki ja silloin hetki on oikeasti todella huono, muuten käy aina vaikka olisi joku asia keskenkin.

Miehen sisarukset puolestaan asuvat niin kaukana että sopivat aina päiviä etuajassa käynnistään kun ovat tulossa tai menossa vanhempiaan katsomaan. Heille tarjoan aina ruuan ja kahvit ja vien lapsia katsomaan eläimiä. Koska he ovat mukavia ihmisiä ja sen lisäksi antavat aina niin paljon varautumisaikaa. Omat sisarukseni puolestaan ovat sisäistäneet sen että on työaika joka ei kohtaa "normaalien" kanssa. Eli vaikka asuvatkin suht lähellä niin kysyvät myös useamman päivän etukäteen että keitänkö kahvin esim torstaina.

Päivämäärä:   25.3.25 12:37:55

Läheinen ystävä poikkeilee ohikulkiessaan ja se on täysin ok. Hänet voi päästää aina sisään. Usein kyllä soittaa hetkeä ennen, muttei aina. Hänen kanssaan on asiasta aikoinaan keskusteltu että näin voidaan toimia ja olen pari kertaa käännyttänyt oveltakin ja sekin on ok.

Muiden kohdalla kokisin törkeäksi toiminnaksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.3.25 18:57:21

???, en koe tekeväni mitään salaperäistä tai hämäröä, mutta tykkään siitä, että voin itse määritellä, keitä kutsun ja milloin. Kun kutsun, on aina tarjottavaa, ylimääräinen sälä siirretty pois, ei päiväkirjoja tai henkilökohtaisia kirjeitä lojumassa ymsyms. En esimerkiksi koe, että tällä hetkellä pöydällä lojuva kuinteistövero tai palkkakuitti kuuluisi kellekään.

Lähettäjä: Fff 
Päivämäärä:   25.3.25 19:01:43

40 v.
Kaupungissa asun.
En pidä yllätysvieraista.

Päivämäärä:   25.3.25 19:07:45

Riippuu ketä ovat.

Lähettäjä: Uu 
Päivämäärä:   25.3.25 19:16:32

En pidä yllätysvieraista. Maalta kotoisin, 20 v asunut kaupungissa, nyt 41 v. Edelleen olen välillä pitkiä aikoja vanhemmillani ja sinne tosiaan tunkee sisään yllätysvieraita milloin sattuu. Jopa silloin kun olemme nukkumassa.

Yllätysvieraat voisivat tuoda edes tullessaan tarjottavia jos jotain ovat vailla. Minulla ei kovin kummoista teetä ole ja kahvi on nykyään todella kallista. Ja kun kaikilla on ties mitä nirsoiluja ja allergioita ja erikoisruokavalioita, niin ei minulla ole tarjottaviakaan koskaan juuri sillon kun joku yllättäen tulee kylään.

Asun kerrostalossa ja tänne on isännöitsijä tunkenut kylään heti aamuvarhain kun olkkarissa oli monta koneellista pyykkiä levällään, minä juuri herännyt ja ajattelin siivota aamiaisen jälkeen. Olisi ollut ihan kiva, että olisi etukäteen ilmoittanut tulevansa, kun ei se hänen asiansa ollut mikään tulipalokiire. En tiedä, olisiko hän tullut ovesta omilla avaimilla, jos en olisi avannut. Mutta silloinhan hän olisi rikkonut lakia, koska toisen kotiin ei saa luvatta tulla. Eikä hänellä tosiaan ollut mitään tärkeää asiaa. Ja hän vain ramppasi ympäriinsä hölöttäen eikä kuunnellut yhtään, mitä sanoin, joten jouduin karjaisemaan, että KUUNTELE NYT. Eli todellakin olisin ennemmin hoitanut asian vaikka sähköpostilla kuin ottanut hänet yllärivierailulle.

Minä kyllä yleensä avaan oven jos joku rimputtaa, koska yleensä siellä on ollut joku naapuri jolla on oikeasti asiaa. Ja olen minäkin mennyt rimputtamaan ovikelloa kun löysin naapurin omaisuutta pihalta, eikä sitä voinut postiluukustakaan pudottaa.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   25.3.25 20:23:03

En. Eivät ole tervetulleita. Sotkevat kaikki suunnitelmat, ja kun en tahtoisi olla epäkohtelias, niin sitten yritän joustaa. Lopuksi vaan ärsyttää ja kiukuttaa.

Lähettäjä: Mökki 
Päivämäärä:   25.3.25 20:35:45

Juu ei.
Asuin kaupungissa 30 vuotta ja muutin maalle ja olen nyt 20 vuotta taistellut tätä turhaa taistelua siitä, että tähän taloon, vaikka maalla ollaan, ei tulla ilmoittamatta tai kysymättä saako tulla käymään. Ja perusteet on samat, kuten suurimmalla osalla yllä.
Pahinta on, ettei suurin ongelma ole maailaiset ympäristössä (naapurit, tuttavat, kyläläiset), mutta ne kaupunkikaverit omaksui jotenkin sellaisen "maalaistonen", että voi tulla ihan milloin vaan, koska nyt ollaan maalla.
No juu ei.

Ihmetyttää vaan nämä ihmiset, jotka kiertelee toisten kodeissa ja ovat aivan varmoja siitä, että ovat tervetulleita. Erikoinen ajattelumalli.

Lähettäjä: Murmeli 
Päivämäärä:   25.3.25 20:35:58

En.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.