Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko sairastanut influenssan?

Lähettäjä: Öykki 
Päivämäärä:   24.3.25 19:15:00

Oletko sairastanut ikinä influenssaa? Oletko ottanut siihen rokotteen? Onko kokemuksia influlenssasta rokotteella ja ilman? Otan rokotteen joka vuosi koska riskiryhmässä, enkä ole sairastanut ikinä.

Re: Oletko sairastanut influenssan?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.3.25 19:19:08

Et sinä voi tietää varmaksi oletko sairastanut jos rokotteen kerran aina otat, oireet voi silloin olla tosi lievät tai olemattomat.

Kyllä olen itse sairastanut: rokotteetta ihan helvetillisin kivuin ja 39 asteen kuumessa räkää turistaen, rokotteen kanssa luulen sairastaneeni pariinkin kertaan mutta oireet lähinnä toisella kerralla pientä lämpöä ja vetämätön olo ja toisella kerralla nivelkipuja. Muitakin kertoja voi olla mutta en olisi niitä sitten hoksannut, näitä kahta rokotteellista kertaa olen epäillyt siksi, että lähipiirissä ollut silloin vahvistettu tartunta ja minulla vahva altistus (kuin koronassa konsanaan :D ).

Lähettäjä: Lolita 
Päivämäärä:   24.3.25 19:20:02

Ilman rokotetta olin aivan stanan kipeä. Siinä meni 2 viikkoa pahimmassa olossa mutta kokonaistoipumiseen 3 kk

Rokotteen kanssa viikko helppoa ja lievää oloa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.3.25 19:22:47

En oo varmaan koskaan elämässäni sairastanut. Rokotteen olen ottanut töiden takia muutamana viime vuotena.

Lähettäjä: :; 
Päivämäärä:   24.3.25 19:49:20

Kyllä. Oli huomattavasti pahempi tauti kuin mikään tavan räkätauti. Kuumetta, yleisiä hengitystieoireita, todella kova ja fyysinen väsymys. En jaksanut edes suihkussa käydä kun tuntui että pyörryn sinne, enkä oikein saanut syötyäkään mitään. Yli viikko meni että saattoi edes ajatella menevänsä töihin.

Sen jälkeen olen kyllä joka vuosi ottanut influenssarokotteen.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   24.3.25 20:02:02

Ehkä. Mitään testejä ei otettu, mutta veli (jolta tartunnan sain) oli sen verta heikossa hapessa että käväisi tiputuksessa kun kuume oli hurja eikä mikään pysynyt sisällä. Mulla oli monta päivää kova kuume, vaikka yleensä kuume ei nouse lainkaan, joka paikkaa särki ja parhainakin hetkinä olo oli kuin jyrän alle jääneellä. Sairastin vähän päälle viikon ja siinä ajassa "kuihduin" niin ettei housut meinanneet enää pysyä jalassa...

En ole ikinä ottanut influenssarokotetta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.25 01:25:09

Olen. Oli karseampi kokemus kuin yksikään koronatartunta. Töissä pomppasi äkisti korkea kuume. En edes ehtinyt tajuta olevani kipeä kun työkaveri sanoi että nyt näytät tosi pahalta. Silmät harityi, tärisin ja puhuin pehmeitä.
Terkalla miettivät että voiko päästää lähtemään yksin kotiin, kun kuumeen lisäksi sykkeet oli pilvissä ja happi alhaalla. Viikon makasin peiton alla niin etten tienny mitään mistään, vessaan olin kuulemma välillä könynnyt.
Olin saanut rokotteen reilu viikkoa aiemmin, ei osunut ihan kohdalleen joko variantti tai ajoitus.

Sen jälkeen en ole rokotetta ottanut, enkä myöskään tuossa mittakaavassa sairastanut.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   25.3.25 05:14:29

Vuosi sitten sairastin, yksi pahimmista taudeista. Tänä talvena / syksyllä otin rokotteen, enkä ole ollut kipeänä yhtä 3 pv hyvin lievää kuumeilua lukuunottamatta. Tästedes otan aina influenssarokotteen, vaikken muita rokotteita ottaisikaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.25 05:55:24

En tietääkseni. Olen ottanut yli 10 rokotetta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.25 07:27:22

En ole ottanut rokotteita koskaan. Sairastin influenssan todistetusti helmikuussa. Lievää lämpöä ja yleistä jaksamattomuutta, ei mitenkään erityisen huonoa oloa. Hyvin jaksoi sairastaa, kun katseli vain sarjoja ja nukkui, toki hevoset piti hoitaa myös. Kaksi viikkoa meni potiessa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.3.25 07:32:22

Kerran olen sairastanut varmasti, koska testattiin. Rokotusta en ole ikinä ottanut. Ei ollut minusta mitenkään kauhean paha, ja meni yllättävän nopeasti ohi. Työterveydessä kävin oireiden alkamista seuraavana päivänä, sain jonkun lääkkeen (Tamiflu?) positiivisen testituloksen lääkkeen, ja parissa päivässä kuume laski.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   25.3.25 07:57:27

Lapsuudesta en ihan muista, on voinut muitakin olla, mutta ainakin 12-vuotiaana 70-80-luvun vaihteessa sairastin "texasilaisen", joka oli sellainen yhtenä vuonna riehunut pahempi, oikein nimen saanut virus. Silloin olin aika kipeä. Sen jälkeen sanoisin, että noin kymmenen vuoden välein on ollut sellainen vähän kovempi flunssa kuumeineen, jonka arvelen influenssaksi. Ei mitään kovin rajua kuitenkaan. Muutenkin tavisflunssia saan hyvin harvoin ja menevät nopeasti ohi.

En ole koskaan ottanut influenssarokotetta, en ottanut sikainfluenssarokotetta enkä koronarokotettakaan. Olen tyytyväinen nykytilanteeseen, en koe tarvetta rokotteelle enkä varsinkaan halua ottaa riskiä, että sen ottaminen mahdollisesti muuttaisikin tilannetta ja hyvää vastustuskykyäni yllättäen jotenkin huonommaksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.3.25 08:01:01

Todennäköisesti sairastin viime syksynä influenssan (ei todennettu, mutta lääkärin arvio). Viisi päivää kova kuume ja melko pitkään jatkunut kova yskä.

En ole ikinä ottanut rokotetta enkä aio jatkossakaan ottaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.25 08:45:32

Ilman rokotetta sairastin vuosi sitten influenssan. Oli kyllä karmee kokemus, pientä lämpöä, kaikki voimat pois, joka paikkaa särki, ei jaksanut muuta kuin maata, jälkitautina keuhkokuume. Makasin 5 viikkoa ja seuraavat puolivuotta toivuin kovasta taudista. Tuolloin ajattelin että otan seuraavana vuonna rokotteen, mutta en sitten ottanutkaan.

Päivämäärä:   25.3.25 09:12:01

Todennäköisesti sairastin sen nuorena aikuisena (n. 18v)
Reilu viikon oli kuumetta yli 40. Meni nukkuessa noin 7vrk ja sitten helpotti.

Influenssarokotteen otin nyt alkutalvesta ekan kerran, koska perheessä syöpäpotilas.

Päivämäärä:   25.3.25 09:19:57

Olen, noin 25v sitten. Vttu mikä tauti, vieläkin muistan. Viikko ihan helvet1llisessä kuumeessa ja yskässä. En ole ottanut rokotteita.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.3.25 10:38:12

En ole ottanut ikinä rokotetta, enkä tautia sairastanut. Tai tietysti saatan olla sairastanut, mutta niin lievänä ettei ole influenssa tullut edes mieleen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.25 13:17:10

Joo, itse asiassa ihan muutama viikko sitten, testattiin kotitestillä b-influenssaksi. En tietääkseni ole koskaan ennen ollut influenssassa eikä ole rokotusta siihen.

Kaksi viikkoa olin aika sairaana. Eka viikko meni kuumeessa, (olen sitä tyyppiä että perusruumiinlämpö on alhainen eikä mulla ole kuumetta kuin tosi harvoin, sairastan flunssat yleensä ilman kuumetta ja jos mittarin lukema nousee asteenkin niin olo on todella huono) 39 astetta melkein joka päivä ja hirveitä lihas- ja nivelkipuja. Ihokin oli kipeä, kun pesi kädet niin oikein sattui kun se vesi osui ihoon. Eipä sitä voinut sitten kuin maata. Toisella viikolla tuli hirveä kurkkukipu ja ääni lähti melkein kokonaan, söin viikon pelkkää jogurttia ja jäätelä.

Niin ja hirveä rupi tuli toiseen sieraimeen/sen alapuolelle, tympeä kun nenä vuotaa mutta ei tohdi niistää kun nenä on niin kipeä. Aika karun näköinen, näytin vähän kuin joku olisi vetäissyt lättyyn:D

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   25.3.25 13:21:52

Todennäköisesti olen, ei testattu eli en tiedä varmaksi. Mm. silloin sikainfluenssa-aallon aikana sairastin. Oireina ainakin korkea kuume ja lihaskivut, nuhaa ei ollut. En enää muista oliko yskää.

En ole ottanut rokotetta koskaan.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   25.3.25 14:14:32

Olen. Toistakymmentä vuotta sitten. Kuume nousi nopeasti tosi korkeaksi, hikoilin kuin pieni sika, joka paikkaa särki, räkä lensi, olin täysin voimaton ja niin kipeä ettei tosikaan. Muutaman päivän hikoultuani sängyn pohjalla kävin suihkussa ja jouduin istumaan suihkun alla jakkaralla kun ei ollut oikein voimia seistä. Vesi tuntui iholla kuin teräviä veitsiä olisi satanut päälle. Melkein viikon jouduin olemaan sängyn pohjalla ennen kuin sain edes vähän voimia nousta ylös ja alkaa tekemään muutakin. Rokotetta en ole koskaan ottanut. Aivan kamala tauti!

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   25.3.25 17:20:51

Oon ja jouduin sairaalaan kun oli niin rankka tauti. Tästä on jo kauan aikaa, kerran sen jälkeen ottanut rokotteen (kun olin huonossa kunnossa muun sairauden takia).

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.3.25 17:37:25

Sen yhden kerran kun olen ottanut työterveyden tarjoaman influenssarokotteen 10 vuotta sitten, olen sen sairastanut, ihan testillä todettiin. Olin todella kipeä, päänsärky ja lihaskivut olivat pahimmat kuin missään taudissa ja voimat kokonaan pois 2 viikkoa.

Olen sentään sairastanut keuhkokuumeenkin, joka vei hengitysvaikeuksien takia sairaalaan asti, mutta silloinkaan en ollut niin kipeä kuin influenssassa.

Sen jälkeen en ole ottanut mitään rokotteita. Joitakin pikkuflunssia on ollut kerran vuoteen, mutta niistä on selvitty nopeasti.

Lähettäjä: Ääh 
Päivämäärä:   25.3.25 20:27:33

Kerran, parikymmentä vuotta sitten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.