Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran pysyvä pidätyskyvyttömyys

Lähettäjä: huokaus 
Päivämäärä:   24.3.25 18:25:31

Onko kellään ollut koiraa, jolla on pysyvä sekä virtsa- että ulosteinkontinenssi? Nyt siis ei puhuta pentuajasta, tai siitä etteikö koira ymmärtäisi tai haluaisi tehdä tarpeitaan ulos tai että koulutuksessa olisi menty pieleen, vaan siitä, että vaikka ulkona toki ravataan koko hereilläoloaika vähän väliä (joku on tätä varten aina kotona), ei koira fysiologisesti pysty pidättämään vaikka haluaisi, vaan pidätyskyky on samaa luokkaa kuin normaalisti luovutusikäisellä pennulla olisi. Tätä varten on sallittu paikka oven edessä (pissa-alustoja), mutta iso osa tulee aivan muualle, vaikka koira yrittää toki parhaansa. Vaipat eivät auta, koska silloin kakka tursuaa vaipasta aivan ympäri koko kodin huonekaluineen, ja koira itsessäänkin pitäisi pestä monta kertaa päivässä. Tilanne on nyt jatkunut muutaman vuoden eikä toivoa paremmasta ole, mutta samaan aikaan koira on rakas, eikä sillä tiedettävästi ole kipuja, joskaan tarpeiden tekeminen jopa alleen ei ole koiralle itselleenkään varmaan kovin mukavaa. Mutta miten itse jaksaa elämistä aina haisevassa kodissa, jossa lattiat, matot ja huonekalut ovat pilalla, jälkiä siivotaan jatkuvasti joka päivä eikä vieraita voi koskaan kutsua? Tilan rajaaminen ei myöskään auta, koska syy on fysiologinen eikä koira pysty siihen itse vaikuttamaan. Ja kyseessä on pieni seurakoira, jonka on ehdottomasti saatava olla perheensä kanssa, eli koiraa ei voi lukita mihinkään kaakeloituun huoneeseen lauman ulkopuolelle, tai pistää pihalle ulkokoiraksi. Elämä on vain aika surullista näin meille ihmisille, vaikka koiran parhaaksi olemme tätä sietäneet parhaamme mukaan.

Re: Koiran pysyvä pidätyskyvyttömyys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.25 18:32:48

Tiedät kyllä mitä tällä palstalla sanotaan.

Mä en siis sano sitä. Ulkoileva ja liikkuva koira joka ei ole mistään kipeä, on pidätyskyvyttömänä riesa omistajalle eikä itselleen ja itse ajattelen että oikeus elämään on suurempi kuin oikeuteni vähempään vaivaan. Mutta muut kommentit tähän ketjuun ovat varmaan 99% päinvastaista.

Meillä oli vähän sama tilanne steriloinnin epäonnistuttua n.15 vuotta sitten ja silloin meillä ei vain ollut mattoja eikä päästetty sohville ja yöksi rajattiin nukkuma-alue. Oli oma hommansa, en kiellä mutta mikä mahtava tyyppi olikaan <3

Päivämäärä:   24.3.25 18:38:09

Mitä jos panostaisitte sellaiseen kunnon alustaan mihin opetatte tekemään tarpeensa, ja niitä laitatte vaikka pari ympäri asuntoa. Ei siis pelkkä joissa-alusta, vaan sellainen kunnollinen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.3.25 18:47:38

Mattoja ei missään nimessä pois, tai tekee todella isoa hallaa koiran nivelille.
Mikä syy on takana että pidätys kyky on mennyt?

Päivämäärä:   24.3.25 18:48:21

Ongelma on siis se, ettei koira pysty pidättelemään sen vertaa, että ehtisi joka kerta alustalle, ei se ettei osaisi sitä käyttää tai että ne olisivat vääränlaisia. Yrittää kyllä aina parhaansa mukaan ehtiä, ja siksi ne on koetettu sijoittaa niin, että olisivat mahdollisimman lähellä, mutta ei niillä ihan koko kotia voi kuitenkaan vuorata.

Ja kyse ei ole sterkatusta narttukoirasta joka tiputtelee pissaa, vaan tosiaan myös ulosteinkontinenssista. Pelkkä pissahan pysyisi myös vaipassa näppärästi, ja muutenkin haisisi ja sotkisi vähemmän. Samasta syystä myös alustojen on oltava kertakäyttöisiä, koska eihän niitä ulosteisiin tahriutuneena voi jättää lattialle haisemaan.

Päivämäärä:   24.3.25 18:49:11

...., ei ole koskaan ollutkaan. Fysiologinen synnynnäinen ongelma.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.3.25 18:49:22

Pienen seurakoiran kakka ei nyt erityisemmin "tursua" ellei se ole ripulilla ? Pidätyskyvytönkään ei ulosta jatkuvasti tai älyttömiä määriä ellei ruokavalio ole väärä.. Jatkuvasti ripuloiva koira taas ei ole terve.

Itsehän en täysin pidätyskyvytöntä koiraa pitäisi, mutta jokainen tekee omalta osaltaan päätöksensä.. kunhan aina kuitenkin oikeasti huomioidaan koiran vointi ja elämänlaatu !

Päivämäärä:   24.3.25 19:13:55

Onkohan väärä ruoka käytössä jos on löysä maha. Kakan pitäisi olla kiinteä kikkare ja sellainen on helppo myös siivota.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.3.25 19:47:20

Mitä eläinlääkäri sanoi? Onko virtsatiet ultrattu?

Päivämäärä:   24.3.25 20:13:23

Minä varmaan järjestäisin koiralle hyvän tarhan ulos jossa saa olla ainakin yksin olot. Siellä ei haittaisi mihin pissa tai kakka tulee. Tai siis oikeasti lopettaisin koiran mutta jos se ei ole vaihtoehto.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.3.25 20:18:09

Taas ei ole luetunymmärtäminen kummoista, pieni laumansa kanssa elävä seurakoira yksin tarhaan - haloo nyt. Lopetuskin tuota armollisempaa.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   24.3.25 20:21:25

Itse laittaisin pois. En alkaisi pilaamaan taloni lattioita koiran kusella, ja pskojen siivoaminenkaan alvariinsa ei ole mistään kotoisin.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   24.3.25 20:29:54

Monttuun. Ihan täysin turhaa pitää tollaista. Hanki ja kouluta terve koira jos haluat koiraa pitää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.25 20:36:00

Mitä ell on sanonut?

Mihin/miten kiinteä kakka tursuaa?

Jos se on pieni koira, eihän sitä kakkaa nyt määrällisesti niin paljon tule?

Onko kakkaamiskerrat ollenkaan ennakoitavissa? Eihän se jatkuvasti kaki. Jos kakkii jatkuvasti ripulia se kyllä on silloin sairas, ei terve.

Päivämäärä:   24.3.25 20:45:59

Lähettäjäjep

Päivämäärä24.3.25 20:18:09

Taas ei ole luetunymmärtäminen kummoista, pieni laumansa kanssa elävä seurakoira yksin tarhaan - haloo nyt. Lopetuskin tuota armollisempaa.

Niin sen koko lauman voi kyllä laittaa yksin olojen ajaksi sinne tarhaan..silloin kun ollaan kotona koiraa on helppo käyttää ulkona tiuhaan paitsi toki öisin.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   24.3.25 21:29:35

Kyllä mä laittaisin pois. Kyllähän tuossa menee talon lattiat pilalle. Ja jos koira oikeasti yrittää ehtiä alustalle eikä ehdi, niin tuskin tilanne sillekään on kiva.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.25 23:01:27

Joo ei kyllä ole normaalia, jos vatsa on löysällä koko ajan. Ei sen paskan tosiaan pitäisi sieltä vaipasta tursuta juuri mihinkään jos se on sellainen niinkuin koiraeläimellä nyt yleensä kuuluisi olla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.3.25 10:28:47

Mä kysyn usein mun eläinlääkäriltä mitä hän tekisi jos se olisi hänen koira tai kissa. Olen aina saanut sellaisen vastuksen mikä on tukenut omaa mielipidettä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   25.3.25 10:39:45

Triplapiste: missään ei mainittu, että perheessä on muita koiria, joiden kanssa tämän voisi iskeä tarhaan, vaan laumalla tarkoitettiin perheenjäseniä. Henkisen kärsimyksen lisäksi Suomessa on vain lyhyt aika vuodesta, jolloin pientä koiraa voi pitää tuntikausia ulkona. En nyt tarkoita sellaista ulkoilua, missä koira liikkuu - tarhassa sen pitäisi pystyä myös lepäämään palelematta.

En itse pystyisi elämään noin, mutta toisaalta, jos ajattelen, että tuollainen sattuisi oman rakkaan koiran kohdalle, niin enpä tiedä mitä tekisin!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.25 10:40:24

Mun mielestä ihan älytöntä pitää tuollaista koiraa. Omille koirillekin on ihan hirveän tärkeää päästä ulos, ne eivät missään nimessä halua tehdä sisälle tarpeitaan vaan vaativat päästä ulos hädän koittaessa. Mietin vaan että jos omat koirat olisi vaipoissa ja joutuisivat ns. tekemään tarpeensa vaippaan niin pitäisin sitä eläinrääkkäyksenä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.25 10:44:50

Lähtisin siitä että ihminen voi vapaasti pilata huonekalunsa ja asuntonsa pinnat, ja jos jaksaa siivoilla jätöksiä niin mikäs siinä.
Eläin ei kuitenkaan ole terve jos se on jatkuvasti ripulilla niin että tavaraa tulee useamman kerran päivässä, lisänä stressi kun ei ehdi tekemään tarpeitaan alustoille, ja varmaan nämä ruokkivat toisiaan myös. Laittaisin siis koiran pois ihan jo sen itsensä takia.

Päivämäärä:   25.3.25 11:55:57

LähettäjäL

Päivämäärä25.3.25 10:39:45

Triplapiste: missään ei mainittu, että perheessä on muita koiria, joiden kanssa tämän voisi iskeä tarhaan, vaan laumalla tarkoitettiin perheenjäseniä. Henkisen kärsimyksen lisäksi Suomessa on vain lyhyt aika vuodesta, jolloin pientä koiraa voi pitää tuntikausia ulkona. En nyt tarkoita sellaista ulkoilua, missä koira liikkuu - tarhassa sen pitäisi pystyä myös lepäämään palelematta.

En itse pystyisi elämään noin, mutta toisaalta, jos ajattelen, että tuollainen sattuisi oman rakkaan koiran kohdalle, niin enpä tiedä mitä tekisin!

Jos koiria on vain yksi niin sitten se yksi koira sinne tarhaan yksinolojen ajaksi. Ei sille koiralle ole väliä saako olla sisällä jos ihminenkään ei siellä ole. Ja tarhan pystyy tasan rakentamaan sellaiseksi että siellä tarkenee. Eli kunnollinen sisätila, kyse on vain halusta ja rahasta. Ja silloin kun koira ei ole yksin on sitä vietävä ulos erittäin tiuhaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.