Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Purkukuntoisen vanhan 1920 okt remppa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.3.25 16:40:02

Tiedän että facebookissa on ryhmiä aiheen tiimoilta, mutta tietäisikö joku täällä kuinka kallista "pelastaa" tuollainen vanha 1900-1940 rakennettu läpimätä okt?

Sen tiedän että osan hirsistä voi pelastaa jos eivät ihan mätiä ja purut on kuivia, ja varmaan perustukset voi käyttää uudestaan, mutta tuleeko käytännössä aina kalliimmaksi kuin rakentaa uusi pakettitalo tontille?

Itsellä mietinnässä tämmöinen 1920 rakennettu ja tietysti 70-luvulla "paranneltu", eli todennäköisesti muovitettu ja läpihomeessa. Leivinuuni ja perustukset olisi kiva pelastaa.. Vai pitäisikö laskea vain purkukustannus + uuden rakentaminen suosiolla?

Re: Purkukuntoisen vanhan 1920 okt remppa

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   23.3.25 16:53:07

Mulla 20-luvulla rakennettu ja 70-luvulla rempattu talo. Ei ole ollut läpimätä vaan ihan kelpo kunnossa kun ostin parikymmentä vuotta sitten. Rempattu lattiasta kattoon. Vielä on jotain pienempiä juttuja tekemättä ja sitten aloitan "alusta".

Remppohin on mennyt tähän mennessä ehkä noin 80 000 euroa.

Päivämäärä:   23.3.25 17:02:48

Hillevi, sulla varmaan käynyt tuuri. Veikkaisin että oma kohde ei todellakaan "kelpo kunnossa" :D

Onhan tuo sitten huomattavasti halvempaa kuin lähteä tyhjästä rakentamaan (olettaen että löytää pelastettavissa olevan). Kiitos, jatketaan etsintöjä..!

Päivämäärä:   23.3.25 17:12:44

No, tuuri ja tuuri. Tällä alueella paljon vanhoja taloja, osa vanhempia kuin tämä ja osa samaa ikäluokkaa, ja kaikki olleet ok kunnossa.

Osta tää mun mökki. :D Paitsi jos tosi halpaa etsii niin sit tää ei ole sopiva. Eikä tää ole maalla.

Kannattaa ottaa huomioon myös se että rakennustarvikkeet ovat kallistuneet paljon viime vuosina. Tähän ehdittiin tehdä isot rempat just ennen tuota.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.3.25 17:14:50

Jos talo on ryhdissään, eikä hometta ole, ja pitää vaikka yhdestä seinästä alhaalta uusia hirsiä, niin sitten kannattaa.
Halvemmaksi se ei tule kuin uuden rakentaminen.
Homeista taloa ei peladta mikään.

Leivinuunin "pelastamisessa" ei ole mitään järkeä, koska tiili rapautuu ajan saatossa.
Parhaan leivinuunin saat, kun hommaat muurarin muuraaman sen paikan päälle. Ei siis mitään valmisleivaria.

Ja tuosta leivinuunista Meillä on ihan omakohtainen kokemus. Jouduimme purkamaan alkuperäisen, ja ostimme Tiilerin leivinuunin. Aivan susi.
Ei pitänyt lämpöä, ei lämmennyt tarpeeksi.
Purettiin pois, ja muurari kävi muuraamassa uuden. Nyt on hyvä.

Päivämäärä:   23.3.25 17:15:24

Mistä päin? Mulla aika rajattu hakualue idässä päin niin vähemmän tarjontaa :P Pohjanmaalle en lähde ainakaan.

Päivämäärä:   23.3.25 17:16:37

Uudellamaalla.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   23.3.25 21:31:24

No riippuu ihan kaikesta ja erittäin yksilöllistä. Parhaassa tapauksessa omalla osaamisella ja vaivannäöllä hyvin edullista ja pahimmassa tapauksessa rakennat kaiken uusiksi. Jos yhtään mieluilet 1920-luvun hirsitaloa, niin en ymmärrä miten edes harkitset halpaa pakettitaloa, sehän on kertakäyttöroska verrattuna perinnerakentamisen tasoon. Jos haluat saman laatutason kuin 1920-luvun hirsitalossa, niin jokainen käyttökelpoinen rakennusosa on säästöä uuden vastaavan rakentamiseen verrattuna.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.25 22:42:34

Up

Lähettäjä: maalla 
Päivämäärä:   24.3.25 00:38:58

No kyllä mun 20-luvun hirsitalon saa rempattua kuntoon alle 100 000e, ei sillä summalla vielä pakettitaloa saa. Ostettiin tämä purkukuntoisena alle 60 000e. Nyt on tehty uusi katto, kellarin lattia, leivinuuni ja pönttöuuni, olkkarin ja makkarin pintaremontti ja vessaan uudet kalusteet +maalattu kaakelit (pitää jossain vaiheessa rempata ihan kunnolla, kaakelit pois ym. Vielä pitäisi tehdä keittiöremontti ja ulkolaudoitus uusiksi sekä kuisti rempata. Talo on ihan perus rintsikan kokoinen ja mallinen, kolmessa kerroksessa, vintille ei ole tehty eikä tehdäkään mitään. Ikkunoita olen itse kunnostanut ja muutenkin kaikki malaukset tehty itse. Hirveästi hommaa, onneksi ei ole mikään iso kartano!

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   24.3.25 10:11:06

Tutki se talo tarkasti. Eli onko rossipohjan ja laki kunnossa? Ja missä kunnossa hirret ovat? Entä ulkovuori? Eli mitä puurakenteita pitää korjata tai uusia.
Korjattavan määrästä riippuen hirsitalon korjaukseen menee ehkä 2 tai 3 kertainen aika, jos sitä vertaa uuden ralon tekemiseen. Korjaamisen hinta riippuu mitä talossa on pakko korjata, ja mitä rakenteita voi säästää. Esimerkiksi ulkovuori, ovet, lattialankut ja ikkunat.
Siun pitää pysyä alkuperäisessä korjaussuunitelmassa, muuten remontin kustannukset karkaavat käsistä.

Päivämäärä:   24.3.25 10:24:53

Mulla ei mitään suunnitelmia tai budjetteja ole ollut. Saanut mennä se mikä menee, eikä mun mielestä ole kustannukset mitenkään karanneet käsistä. Toki mulla ollut se hyvä puoli, että tässä on voinut asua koko ajan ja remppaa on voinut tehdä vähitellen. Sit olisi ollut eri asia jos talo olisi ollut siinä kunnossa, että olisi pitänyt rempata kuntoon ennen kuin olisi voinut muuttaa asumaan. Tosin tuollaista kohdetta en olisi edes ostanut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.3.25 10:32:07

Noita kun alkaa remppaamaan kannattaa tutustua siihen, että mitkä muutokset tekevät kohteesta uudisrakennuksen, se vaatii sitten paljon lisäremppaa että muutetaan koko talo nykysäädösten mukaiseksi.

Lähettäjä: akku 
Päivämäärä:   24.3.25 11:31:51

Riippuu niin monesta asiasta. Jos talo on oikeasti läpimätä, niin en lähtisi koko projektiin. Remppatarve vaihtelee talosta taloon, ja niissäkin osa rempoista on pakollista, osa riippuu siitä, minkälaista epämukavuutta olet valmis sietämään.

Meillä on 20-luvun hirsitalo, joka on rempattu viimeksi isommin 80-luvulla. Tähän mennessä isoin remppa on ollut katto, jolle tuli hintaa 50k. Pintaremppaa on tehty myös, ja ulkovuorausta uusittu siltä osin kun siinä oli sanomista. Noita pienempiä pienemmille remppoja on tehty itse ja tuli hintaa joitain satasia - joitain tonneja per remontti. Jossain vaiheessa on edessä myös isompaa sähköremppaa ja jätevesiasioiden laittamista lain edellyttämään kuntoon, näihin varmaakin saa taas varata viisinumeroisen summan kumpaankin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.