Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuttava ärsyttää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.25 12:21:35

Olen nyt joutunut jonkin aikaa olemaan hänen kyydityksensä varassa, että pääsen kauppaan ja asioita hoitamaan. Hän itse sanoo, että lähdetään esim. klo 13, mutta saattaa yhtäkkiä soittaa, että lähdetäänkin puolen tunnin päästä klo 11. Siis joka kerta sovittu aika ei pidä ja lähdetäänkin paljon aiemmin. Juuri kun olen saanut ruuan uuniin tai on jotain muuta hommaa niin soitto tulee, että pitää olla hetikohta valmis. Niinä päivinä kun ollaan sovittu, että lähdetään niin en voi tehdä yhtään mitään kun ei tiedä koska taas pitää oikeasti lähteä, vaikka muuta oli sovittu. Jos en ole valmis niin hirveä räpätys ja valitus alkaa. Tämä on niin stressaavaa, että piti päästä purkautumaan. Eikä muuta kyytiä tällä hetkellä ole, joten pakko sietää tätä.

Re: Tuttava ärsyttää

Lähettäjä: Merepik 
Päivämäärä:   23.3.25 12:25:45

Miten korvaat hänelle kyydityksen?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   23.3.25 12:29:35

Paljonko maksat tälle tuttavalle kyydeistä?

Päivämäärä:   23.3.25 12:45:23

No ei hän mitään ole halunnut kun itsekin hoitaa omat asiansa samalla eli lähtisi liikkeelle joka tapauksessa ja asuu naapurissa niin tarvitse erikseen mistään hakeakaan minua.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   23.3.25 12:52:23

Kun et mitään maksa, niin silloin liikut kyyditsijän aikatauluilla. Ihan turha silloin kitistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.3.25 12:56:36

Kyyditsijän aikataulujen mukaan mennään. Eli hän päättää itse omat aikataulunsa (vaikka extempore) ja sinä joko hyppäät kyytiin tai et.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   23.3.25 13:02:29

Kannattaa maksaa jotain. Saattaa olla ärsyyntynyt että kuljet kyydillä.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   23.3.25 13:04:14

Ärsyttävää, mutta eipä tuolle oikein mitään voi.

Päivämäärä:   23.3.25 13:15:25

Kyllä se niin on että "beggers can't be choosers." Suomeksi voisi sanoa että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Olet onnekas että saat kyydin kauppaan, sinusta on kaverillesi vaivaa. Itse lähtisin vaikka lennosta keskiyöllä jos olisi joku niin ystävällinen että kyydittelisi minua isoja ostoksia tekemään.

Päivämäärä:   23.3.25 13:22:39

Vai onko tässä niin, että sinä olet se kyyditsijä? Sovitte jonkun aikataulun ja yksipuolisesti muutit sovittua kiusallasi ja nyt haet täältä oikeutusta?

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   23.3.25 13:29:01

"Kun et mitään maksa, niin silloin liikut kyyditsijän aikatauluilla. Ihan turha silloin kitistä."

Kyllä mielestäni silti saa kitistä, jos ihminen ei pidä sanaansa. Jos kyyditsijä itse antaa kellonajan, eikä edes sano etukäteen vain, että lähdetään sitten kun minua huvittaa, että soittelen sitten, niin ei ole reilua toimintaa. Eikä se mitään takaa, vaikka aloittaja maksaisikin, naapuri voisi silti olla yhtä lailla tuuliviiri.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.3.25 13:35:23

Minä olen muiden kommentoijien kanssa eri mieltä. "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" tarkoittaa mielestäni sitä, että jos tuttava etukäteen ilmoittaa menevänsä johonkin aikaan kauppaan niin siitä ei aleta narisemaan. Mutta eihän kukaan voi istua koko päivää tyhjänpanttina syömättä, juomatta, pissaamatta, ulkoilematta, nukkumatta vain sen takia, että kauppareissu saattaakin iltapäivän sijaan olla yhtääkkiä just heti nyt.

Kuuluu mielestäni ihan käytöstapoihin, että ainakin toiselta kysyttäisiin, että hei, voidaanko mennä kauppaan sittenkin jo nyt. Ja jos toinen vastaa, että hitsi, laitoin juuri ruoan uuniin ja se on tunnin päästä valmis, ei ruveta siitäkään valittamaan.

Enkä siis tarkoita, että tuttavan olisi aina annettava kellontarkka aikataulu, vaan ihan "ajattelin mennä huomenna aamupäivästä kauppaan" riittää. Tai jos ei tiedä aikataulua, niin sekin on ihan ok, kunhan siitä kertoo.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   23.3.25 13:39:40

"
Vai onko tässä niin, että sinä olet se kyyditsijä? Sovitte jonkun aikataulun ja yksipuolisesti muutit sovittua kiusallasi ja nyt haet täältä oikeutusta?" Niin että pääasia, että pääsee vain haukkumaan aloittajaa.

Minun mielestäni jos jokin asia sovitaan (kyyti, kahvittelu, puseron sovittaminen) niin siitä pitää pyrkiä pitämään kiinni.

Minä olen itse se kyyditsijä, ja olen niin huono ihminen, kun lakkasin kyyditsemästä anoppiani. Meillä saattoi olla sovittuna, että lähdetään jouluostoksille heti kun lopetan työt eli klo 15 ja anoppi on silloin pihallani odottamassa. Anoppi tuli klo 17 ja nauroi hirveästi kun oli myöhässä. Kaupat olivat menossa kiinni klo 18. Luulin että emme ole lähdössä, mutta ajattelin että kyllä se reilu puolituntinen riittää että saan edes pari lahjaa. Mutta en saanutkaan mennä omille ostoksilleni vaan piti palvella anoppia ja voi sitä huutoa kun hän tajusi, että kaupathan menevät jo kuudelta kiinni. Yritti sopia, että mennään viikolla uudelleen :D

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   23.3.25 13:45:46

Onhan tuo tuttavaltasi ärsyttävää käytöstä, mutta jos kuljet toisen kyydillä, niin sitten mennään niillä ehdoilla mitä hän keksii tai et kulje hänen kyydillään.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.3.25 13:52:00

- Varaudut, että soitto tulee aikaisemmin, etkä esim. tee uuniruokaa.

- Kun kyytiä sovitaan, otat jo silloin puheeksi, muuttuuko kellonaika mahdollisesti syistä x, y ja z.

- Annat joka kerta jonkin pienen lahjan tai riihikuivaa rahaa. Näin et ole pummi, jota saa pompottaa.

Päivämäärä:   23.3.25 16:24:30

Ei ota mitään rahaa tai muutakaan vastaan vaikka on tarjottu. Joskus haluaa käydä kaupan jälkeen kahvilla ja sielläkin hän haluaa tarjota eikä ikinä koskaan ole antanut minun maksaa. Kerran jätin hänelle autoon 20e ja hän kävi senkin palauttamassa, että hänhän ei rahaa ota vastaan. Ja tosiaan itsehän hän kellonajat sanoo, että lähdetään silloin ja silloin, mutta kertaakaan se aika ei ole pitänyt lähimainkaan. Tuntuu typerältä istua aamu seitsemästä odottamassa kengät ja takki päällä, että soittaako hän, että sovitun klo 16 sijaan lähdetäänkin jo kahdeksalta vai sittenkin kahdeltatoista vai kahdelta. Päivä menee ihan hukkaan kun joudun koko ajan olemaan valmiudessa, että kerkeän kyytiin, joka yhtäkkiä saattaakin lähteä 2min päästä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.3.25 16:50:55

No onko se aika pakko sopia sinne klo 16 ja istua koko päivää sisällä odottamassa, jos tiedät kuitenkin kaverin lähtevän aina aikaisin kaupoille. Sovit ajaksi klo 11 niin ei tarvitse koko päivää kaverin kyytiä ja soittoa odotella.

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   23.3.25 18:07:08

Voisiko tuttavan kanssa sopia, että ilmoittaa vaikka tunnin etukäteen, kun on lähdössä? Kai siinä tunnissa ehtii sitten valmistautua?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   23.3.25 19:46:53

Loppuu, kun ilmoittaa ei käy enää.
Kävin kaupassa bussilla/pyörällä (27km suuntaansa), jonkun muun kyydillä, kun en tiedä koska sinä meet.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   23.3.25 21:08:40

Jos tuttavasi oikeasti ihan hyvää hyvyyttään sinua kuskaa, niin en usko että olisi noin välinpitämätön sovitusta aikataulusta. Mun mielestä tuttavasi toiminta on hieman törkeää, ainakin jos se toistuu säännönmukaisesti. Itselleni tulisi kyllä sellainen tunne että hän toivoo että kyyditystarve alkaisi loppua, muttei jostain syystä halua tai pysty sanomaan sitä suoraan, vaan odottaa että tajuaisit vihjeen. Ja kiillottaa sitten omaa sädekehäänsä "auttamalla ilmaiseksi" ja samalla kyykyttää sinut tanssimaan oman pillinsä mukaan. Jotain mätää tässä jutussa on, ei kukaan oikeasti hyvä ihminen tee tuollaista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.3.25 21:15:12

"Eikä muuta kyytiä tällä hetkellä ole, joten pakko sietää tätä."
Taksi

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   23.3.25 21:34:28

:D

Lähettäjä: Kää 
Päivämäärä:   23.3.25 22:52:58

Minä kyllä ymmärrän mikä aloittajaa ärsyttää.

Jos tilanne olisi toisin päin ja aloittaja kuskina, niin kyydittävä ei varmasti suostuisi siihen, että aloittaja muuttelisi aikatauluja miten vain.

Minulla oli eräs kaveri, joka elää jollain ihan eri aikavyöhykkeellä, muuttaa itsesopimiaan aikatauluja ja hyppyyttää muita mielensä mukaan. Jos sovitaan, että hän tulee hakemaan minut klo 9 niin hän saattaakin olla pihassa jo klo 7 tai vasta klo 12.

Ja jos hänelle tekee saman niin suuttuu ;)

Kun eihän hän koskaan tee niin kuin muut väittää ja hän kyllä kärsivällisenä odottaa jos tuleekin ajoissa.

Paitsi kun nimenomaan ei odota, vaan 1-2 minuutin päästä hoputtaa.

Jossain vaiheessa aloin sanoa, että tuun kun sovittiin ja joutui odottamaan, ja häntä hakiessa menin tuntia etukäteen pihaan ja sanoin, etten jaksa odotella kun ei hänkään minua koskaan odottele, niin suuttui :D Mutta seuraavalla kerralla oli vähän täsmällisempi.

Ja minä olin se jota hyväksikäytettiin ajallisesti, rahallisesti ja taitojen perusteella, minä en siis tarvinnut kaveriani mihinkään ja hän onkin myöhemmin itkenyt, kun en enää halua olla tekemisissä.

Päivämäärä:   24.3.25 00:38:29

No periaatteesshan minulta ei sinänsä kysytä, että milloin lähdetään. Hän itse ilmoittaa, että lähdetään milloin mihinkin aikaan ja minä vastaan, että ok lähdetään silloin et olen valmiina. Mutta kun hän sitten yhtäkkiä ilmoittaakin, että nyt heti lähdetään tai kahden, viiden tai 30 minuutin päästä lähdetäänkin. Siis ilmoittaakin monta tuntia sovittua aiemmin, että nyt heti ulos lähdetään. Minä kun ajattelen, että kerkeän aamulla klo 9 alkaa tekemään makaronilaatikkoa kun sovittu lähtö oli klo 16, mutta hän ilmoittaakin, että nyt mennään. Tai jos olen lähtenyt ulkoilemaan sen minkä pystyn kun kuvittelen, että aikaa on vielä kuusi tuntia ennen kuin lähdetään. Sairauden takia tässä ollaan kyytin varassa ja kauppaan 40km suuntaansa. Ja itse hän ehdotti, että käydään yhdessä reissut kylillä et hän kyllä auttaa nyt kun apua tarvitsisin. Luulen, että tämä tapaus sanoisi aivan suoraan, jos ei minua haluaisi enää kauppaan mukaan. Tätä aikataulujen muutoksia on tehnyt ihan alusta alkaen, että ei ole yhtäkkiä alkanut. Hyvä, että vessassa uskaltaa käydä kun yhtäkkiä salamana pitäisi jo olla autossa. Olen pyytänyt sata kertaa, että voisiko hieman aiemmin ilmoittaa lähdöstä, mutta ei näemmä voi.

Lähettäjä: Visa 
Päivämäärä:   24.3.25 02:13:47

Hommaa muu kyyti äläkä valita, jos ei tuo kelpaa.
Olisit tyytyväinen, kun joku viitsii sua kyydittää.

Päivämäärä:   24.3.25 07:35:34

Mä kuskasin joskus yhtä naapuria aina omien menojeni mukaan. Sanoin että en ole varma aikataulusta, riippuu kuinka saan omat aamuhommat tallissa tehtyä ja ehdin suihkuun jne. Yleensä noin klo 12. Mutta ilmoitin että saatan lähteä jo 10, tai vasta 14. Hänelle se kävi. Joskus otti lääkäriaikaa 8-9 välissä ja oli vihainen kun sanoin etten ehdi siihen aikaan.
Jotkut heittäytyy kiittämättömiksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.3.25 07:47:40

Mä sanoisin kanssa että naapuria vähän harmittaa tuo kuskiksi lupautuminen, ja yrittää noilla pikalähdöillä nätisti jättää aloittajan kyydistä.

Mutta ei tuossa auta kuin sopeutua, jos kerran puhe ei auta. Eli asennoidut niin, että kyytipäivänä olet lähtövalmiudessa aamusta alkaen, vaikka sovittu lähtö on vasta iltapäivällä. Laitat ne uuniruuat toisena päivänä ja ulkoilet vaikka kotipihassa puhelin mukana, niin olet lähtövalmiina tarvittaessa aiemmin.

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   24.3.25 08:15:16

Miksi et käytä taksia???! Se tulee just silloin kun tilaat eikä valita. Ihme avuttomuutta taas.

Päivämäärä:   24.3.25 08:55:04

Samoin tulin kommentoimaan, että taksin saat tilattua juuri sille ajalle kuin olet valmis lähtemään. Tai voit hankkia oman kulkupelin. Tässä järjestelyssä nyt olet kyyditsijän aikataulumuutosten ja empatian armoilla etkä voi sille oikeastaan mitään. Hän menee kun menee ja hänelle on vaikeaa sopia tarkemmin ja ottaa vastaan rahaakaan. Minä varautuisin asiointipäivänä olemaan valmis lähtöön muutamaa tuntia aiemmin jo ja en suunnittelisi päivälle muuta tärkeää jos lähtö viivästyykin. En tarkoita, että pitää istua ikkunalla odottamassa mutta tekeminen on sellaista, jonka voi jättää kesken.

Päivämäärä:   24.3.25 09:12:18

40km matkalla taksille alkaa tulemaan hintaa, kun jo 80km mutka. Lisäksi jos asuu näin syrjässä kuin itse asun (meillä kaupunkiin se 35km), niin tänne ei niin vain takseja saakaan, koska eivät lähde ajamaan näin kauas. Että ei se taksikaan nyt aina ole ratkaisu joka asiaan.

Ymmärrän aloittajaa täysin. Ethän sie valita siitä, että tuttava sanoo, että mennään tiistaina klo 14 kauppaan. Sie mukaudut siihen ja se on oikein. Mutta on tuttavalta kyllä kyykyttämistä, että hänen jo itse kertomaansa aikaa muuttaa miten sattuu. Koittaisin kyllä jotain toista tuttavaa saada kuskiksi maksua vastaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.3.25 10:49:36

"taksin saat tilattua juuri sille ajalle kuin olet valmis lähtemään"

Ei se kaikkialla ole noin yksinkertaista. Ja tulee kyllä kyydeille hintaa 80 km plus odottelu asiointien ajan. Ja mitenkähän kaukaa taksi edes sitten tulee tuonne.

"Tai voit hankkia oman kulkupelin."

Ehkä sellainen on. Aloittaja kertoo, että on tällä hetkellä kyydin tarpeessa sairauden vuoksi. Ehkä ei siis voi/saa ajaa.

"Hän menee kun menee ja hänelle on vaikeaa sopia tarkemmin"

Miksi hän siis sopii tarkemmin? Miksi ilmoittaa etukäteen tarkan kellonajan, jolloin lähdetään? Miksei sitten sano noin kun kirjoitit?

Päivämäärä:   24.3.25 11:31:07

En tiedä miksi. Ihmiset ovat mitä ovat. Jokainen erilainen.

Päivämäärä:   24.3.25 11:32:32

Jos muut keinot liikkua eivät tule kyseeseen, en ärsyyntyisi muuttuvista aikatauluista.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   24.3.25 12:33:56

Minä ymmärrän aloittajaa. Ei se, että auttaa jotakuta, oikeuta huonoon käytökseen, ja huonoa käytöstä on toistuvasti livetä sovitusta.

Ei lapsen kasvatuksessakaan ole oikein olla epäoikeudenmukainen ja muuttaa sääntöjä jatkuvasti, vaikka aikuisella onkin lapseen nähden tietty päätäntävalta.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   24.3.25 12:46:11

Tuollainen jatkuva sovitusta poikkeaminen ärsyttää varmasti. Kun tuttavaltasi ei onnistu tai hänellä ei ole kiinnostusta pysyä sovitussa aikataulussa, paras olisi niin, että hän ei ilmoita mitään aikaa etukäteen, vaan kysyy vähän ennen lähtöä sinulta mahdollisuutta lähteä mukaan. Tämä toimii, jos hänellä on menoa tarpeeksi usein eikä sinun ole pakko päästä mukaan joka kerta.

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   24.3.25 13:52:30

Juu, onhan toi aikataulujen kanssa pelaaminen perseestä mutta on se myös sitä sille kyyditsijälle. Sulta odotetaan jotain aikataulua ja sitten et voikaan muuttaa sitä omien aikataulujesi mukaan, kun pitää ottaa joku kyytiin. Kerran pari ihan ok mutta pidemmän päälle alkaa ärsyttämään, kun ei se kyydirsijäkään pysty omia menojaan säätämään vapaasti.

Ihan varmasti sen taksin saat, kun tilaat hyvissä ajoin. Mieluusti maalla ajelevat tuollaista, ei ole edes paha matka. Ennemmin ongelma on 300 km yhksisuuntaiset ajot. Tuo on maalla varsin normaali taksimatka. Jos ei ole massia, niin sitten hyppäät naapurin pillin mukaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   24.3.25 13:52:44

Ärsyttävä tapa hänellä mutta jos tarvitsee kyytiä niin pitää vaan tyytyä siihen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.3.25 15:05:40

Jos ottaa riittävästi kaaliin niin sitten järjestöt kulkemisesi omin avuin. Toiset elää hetkessä ja suunnitelmat muuttuu tilanteiden mukaan.

Päivämäärä:   25.3.25 11:42:00

Hän varmasti vaatteita pukiessaan jo tietää, että aikoo nyt lähteä. Voisi silloin ilmoittaa, että lähdetään eikä niin, että istuu jo autossa ja ilmoittaa et heti ulos. Kysyin eilen häneltä, että miksi toimii näin ja hän sanoi, että tulee vain päähänpisto et voisikin jo lähteä. Ei kuulema ärsytä kyyditä minua ja tykkää kun matkalle on seuraa.

Päivämäärä:   25.3.25 11:46:32

Tee seuraavalla kauppareissulla vähän reilummat ostokset niin ei ole ihan katastrofi, jos et joku kerta pääsekään mukaan.

Ja tosiaan jos tuo on toistuva kaava että meno sovitaan iltapäivälle mutta se onkin jo paljon aikaisemmin niin varaa siihen se koko päivä, älä tee mitään pitkää kypsytystä vaativia ruokia tai lähde kotipihaa kauemmas, niin olet sitten tarvittaessa lähtövalmis aikaisemminkin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.3.25 12:04:30

Kuinka usein sun täytyy päästä 'hoitamaan asioita', tee kunnon kauppalista niin kerta viikkoon riittää tai vielä mieluummin tilaa kotiin jos et kerran millään muulla pääse kauppaan kuin tämän tutun kyydillä.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   25.3.25 12:15:56

Jatkoitko tuota äsken ylle kirjoittamaasi keskustelua pidemmälle kuin mitä tuohon kirjoitit? Kysyitkö ystävällisesti, että voisiko ilmoittaa vähän aiemmin? Kerroitko minkälaisia hankaluuksia nuo äkkilähdöt sinulle aiheuttavat? Jos hän kerta toisensa jälkeen kuitenkin vakuuttaa, että tykkää siitä että lähdet mukaan, niin luulisi, että olisi halua huomioida vähän sinunkin näkökulmaasi. Silläkin välillä, että odottaako hän sinne sovittuun klo 16 asti tai että istuu jo yhtäkkiä ilmoittamatta pihallasi odottamassa, luulisi olevan hänelläkin muita vaihtoehtoja toimia.

Päivämäärä:   25.3.25 13:42:00

Olen monta kertaa pyytänyt, että ilmottaisi aiemmin. Mutta ei vaikutusta. Hän vain yhtäkkiä saa päähänsä, että nyt justiinsa on hyvä hetki lähteä sittenkin. Luulen, että hän ei vain osaa ajatella kovin hyvin muita. Taitaa luulla, että kun nyt olen sairaslomalla niin minulla on mahdollisuus lähteä samantien ilman mitään varoaikaa. Tietää kyllä varsin hyvin, että ei se niin aina ole et olen kahdessa minuutissa valmis. Juurikin on saattanut olla ruoka valmistumassa tai vaikka puukuorma tulossa, jota minun pitäisi odottaa ja maksaa.
Ja taksia tänne on turha odottaa kun eivät lähde ajamaan. Joku taksikuski saattaa etukäteismaksulla ajaa kaupungista tänne, mutta se on harvinaista. Kelataksi on ainoa mikä tulee, mutta sillä ei kauppaan pääse. Eikä sairaslomalla muutenkaan olisi varaa ajella taksilla tuollaista matkaa eestaas.

Päivämäärä:   25.3.25 14:05:03

Sulla on nyt siis kalenterissa Asiointipäivä, jolle et varaa mitään muuta. Et laita ruokaa uuniin, suihkussa käyt aikaisin aamulla, et lämmitä ruokaa uunissa jne. niin kauan kuin olet tämän naapurin kyydin varassa.

Lähettäjä: stiina 
Päivämäärä:   25.3.25 14:28:38

eikö teidän kauppias hoida hommaa, ja toimita ostoksia kotiin tarvittaessa?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.3.25 14:44:31

Pisteellä on tuossa yllä hyvä asenne, Asiointipäivä. Sovit puiden toimituksen muulle päivälle. Tee makaronilaatikko toisena päivänä ja pakasta annosrasioissa, niin voit syödä nopeaa Asiointipäivänä. Keksit tekemisiä, joita ei haittaa lopettaa kesken. Olet aamusta asti valmis lähtemään.
Et nyt pysty kontrolloimaan mitään muuta muuttujaa kuin omaa toimintaasi. Naapuri ei muutu, etäisyys kauppaan ei muutu, sairasloma ei muutu. Vain sinä voit muuttaa omaa toimintaasi niin, että voit relata asian suhteen.
En edes ottaisi asiaa enää puheeksi naapurin kanssa. Ei hänellä ole velvollisuutta muuttua sinun takiasi.

Lähettäjä: Dmsm 
Päivämäärä:   25.3.25 16:06:00

Jos häm tykkää että matkalle on seuraa niin silloin voit sanoa että sinä et tykkää siitä että sinun pitää pomppia sekunnin varoitusajalla mihin sattuu.

Tee kuten neuvottu, eli kerää kauppalista ja osta reilusti kaikkea mitä tulet tarvitsemaan niin sinun ei tarvitse lähteä mukaan joka kerta vaan esim kerran kahdessa viikossa.

Päivämäärä:   25.3.25 23:01:51

Joo sen olenkin jo ymmärtänyt, että mitään ei kannata tehdä kun on tuon naapurin kanssa sovittua menoa. Puiden tuontia on vähän vaikeampi sopia muulle päivälle kun ne tuodaan silloin kun tuojalle sopii ja tietenkin juuri silloin on tän naapurin kanssa ollut sovittuna kauppapäivä tiettyyn aikaan. Mutta kun minun pitäisi myös koiria käyttää ulkona ja kun hän ilmoittaa, että just heti lähdetään niin en kerkeäisi edes käydä viemässä koiria sisälle kun pitäisi jo olla autossa. Ihan sama vaikka olisin kotipihalla käyttämässä portin juuressa koiria pissalla niin en kerkeä kahdessa minuutissa. Ja tälle tuttavalle huudon aiheeksi riittää se, että meneekin 3min hänen sanoman 2min sijaan. Joku kuitenkin tulee ehdottamaan, että ei koiria tarvitse lenkittää juuri asiointipäivänä, hevosia ruokkia tms. ja kannattaa aina pitää laukkua ja rahoja mukana et on valmiina suoraan ovelta hyppäämään autoon kun ensin on vain nakannut koirat ovesta sisään. Ompas nyt rapakeleillä mukava likaiset koirat nakata sisälle ilman, että on kerennyt tassuja pyyhkiä. Hevostakaan ei voi niille sijoilleen jättää jos olen aamulla tarhaan viemässä ja tulee ilmoitus, että heti autoon (sovittu lähtöaika just joku klo 14, mutta yhtäkkiä pitääkin olla valmis klo 07.32). Ja tähänkin joku sanoo, että kauppapäivinä sitten pitää herätä jo klo 5 viemään hevoset ulos, että on lähtövalmiina puoli kahdeksan. Ihan sama vaikka minulla olisi lääkärin soittoaika niin tulee ilmoitus, että ulos! Olen kyllä ilmoittanut tälle henkilölle, että lääkäri soittaa esim. klo 10.10, mutta silti pitäisi olla yhtäkkiä lähtövalmiina 10.15.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.3.25 23:36:11

Mä en näe tässä kuin nämä vaihtoehdot:
A) Menet tuttavasi kyydillä kauppaan ja takaisin
B) Menet jollain muulla kyydillä kauppan
C) Hoidat niin että joku tuo sulle kauppatavarat kotiin

Jos muuttuvat aikataulut ärsyttävät, voit kokeilla keskustella asiasta tuttavasi kanssa. Jos ette pääse aikatauluista yhteisymmärrykseen suosittelen siirtymään vaihtoehtoihin B ja C.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   26.3.25 07:56:13

Siis mitä konkreettisesti tapahtuu, jos tuttavan saapuessa sanot päättäväisesti, että viet koirat sisälle ja tulet sitten. Ja sitten viet koirat sisään, pyyhit tassut ja lähdet. Onko se tuttava kadonnut jo pihasta tuossa kohtaa, vai mikä tässä on ongelma?

Jotain valitusta odottamisesta ei tarvitse noteerata, siinähän marmattaa. Ja mitään sitä suurempaa älämölöä ei tarvitse kuunnella edes toisen avun varassa ollessaan. Silloin sanotaan jo napakasti takaisin.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   26.3.25 08:15:11

Soita taksi niin pääset juuri haluamallasi aikataululla :)

Ehkä häntäkään ei kiinnosta sumplia menojaan sinun aikataulujesi mukaan?

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   26.3.25 08:37:50

Kuten jo aloituksessa sanoit, ei auta kuin sietää, koska muuhun kyytiin ei ole mahdollisuutta.

Käytä täällä annetut vinkit, kun pääset kaupoille niin osta hiukan reilummin, varmista että sinulla on säilyvää ruokaa, ruuat ja kaikki tarvittava eläimille, lääkkeet jne. Silloin ei ole katastrofi, jos et joku kerta pääse mukaan.

Jos siis seuraavaksi tuttava soittaa ja sinulla on jotain kesken, niin sano että olet valmis 10min päästä, viet koirat sisään ja pyyhit tassut. Tai mikä nyt onkaan kesken. Jos tuttava lähtee ilman sinua niin ei voi mitään. Jos marmattaa niin kerro rauhallisesti, että olit varautunut lähtemään vasta sovitusti iltapäivällä.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   26.3.25 09:04:33

"Soita taksi niin pääset juuri haluamallasi aikataululla :)"

Johan aloittaja kirjoitti, että taksit eivät tuonne kaupungista tule. Ainoastaan kelataksi tulisi, mutta sillä ei voi tehdä kauppareissuja.

Päivämäärä:   26.3.25 09:09:50

^Ei, vaan aloittaja kirjoitti että taksikuski saattaisi ajaa etukäteismaksulla, se oli joku toinen nimimerkki joka asui myös maalla eikä saanut taksia.

Eli aloittaja voisi valita myös sen taksin, mutta luonnollisesti se tulisi aika kalliiksi, joten ei auta kun sietää tuttavan muuttuvia aikatauluja.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   26.3.25 09:10:08

Täytyy kyllä sanoa, että aloittajan naapuri on täysi tollo. Jos näkee, että aloittajalla on kesken jotain, jota ei voi niille sijoilleen sillä sekunnilla jättää ja silti kiljuu, että pitäisi sekunnissa ehtiä autoon istumaan. Ja saman toistaa kerta toisensa jälkeen, vaikka mihinkään oikeasti ei kiire ole.

Päivämäärä:   26.3.25 09:14:33

wii, aloittaja kirjoitti: "Ja taksia tänne on turha odottaa kun eivät lähde ajamaan. Joku taksikuski saattaa etukäteismaksulla ajaa kaupungista tänne, mutta se on harvinaista."

Onko tämä mielestäsi sitä, että "soita taksi niin pääset juuri haluamallasi aikataululla"?

Päivämäärä:   26.3.25 09:59:24

"Ja tälle tuttavalle huudon aiheeksi riittää se, että meneekin 3min hänen sanoman 2min sijaan."

Siis suuttuuko hän ihan oikeasti tuosta?

Järkevin ratkaisu olisi keksiä toinen keino käydä kaupassa tai saada ostokset kotiin. Voisitko kysyä esim. alueen puskaradiosta vapaaehtoista ottamaan kyytiin kauppareissuille maksua vastaan?

Päivämäärä:   26.3.25 10:06:06

^^

Joo, on, jos taksi tulee etukäteismaksulla niin kyllä asiakas yleensä saa silloin esittää ajan, jolloin taksin haluaa. Ja ellei ko. aika onnistu niin sekin kerrotaan ja asiakas sitten katsoo toisen itselleen sopivan ajan.
Vai meinaatko että jos taksin tilaa etukäteismaksulla klo 14 niin se tulee aamukasilta ja kiukuttelee että heti kyytiin?

Päivämäärä:   26.3.25 10:37:43

Taksia ei voi kotiin tilata etukäteismaksulla. Taksit eivät lähde tuota matkaa ajamaan, jos ei kyytiläinen tulekkaan niin siinä on 80km hukkareissua. Kaupungista voit koittaa saada taksin ajamaan tuon matkan kun maksat kaiken etukäteen heti kun istut auton penkkiin.
Ja kyllä, tämä naapuri valittaa koko matkan, jos en ole juuri tismalleen sillä sekunnilla autossa kun hän on käskyn antanut. Ei juurikaan matkan aikana muuta puhu kun vain valittaa, että aina saapi turhaan odottaa kun meni jopa minuutin yli hänen 2min antamastaan ajasta.
Todellakin kävisin kaupassa ihan muulla kyydillä, jos vain olisi mahdollista. En tunne muita "naapureita" (seuraava lähin lähes 10km päässä). Hekin todennäköisesti käyvät kaupassa suoraan töitten jälkeen. Enkä tiedä kuka lähtisi yhtään mistään varta vasten ensin tänne ajamaan hakemaan minut, sitten kaupunkiin, minut takaisin kotiin ja vielä takaisin. Tulisi sellainen mukava 160km ajoa.
Ai niin ja mitään kotiinkuljetuspalvelua ei koko kylällä edes ole ja vähän epäilen, että edes tänne asti sellaista saisi tilattuakaan, vaikka sellainen olisi.

Päivämäärä:   26.3.25 10:42:46

Miten kotipalvelu? Joku ihan kuka tahansa yrittäjä löytynee jolle kelpaa raha.

Päivämäärä:   26.3.25 10:45:52

Aa okei, eli siis etukäteismaksu pitää maksaa jos haluaa kaupungista kotiinpäin.

Onpa kurja tilanne, itsekin asun maalla ja meillä onneksi saa taksin tänne lähes 50km päähän tarvittaessa. Harmi ettei teillä etukäteen edes laskutus onnistu, yleensä maaseudulla ollaan näissä asioissa joustavia kun ajot ovat suurimmaksi osaksi etukäteistilauksia. En ymmärrrä miten taksia haittaisi ajaa reissu tyhjällä autolla kun asiakas on sen etukäteen maksanut, ei siinä mikään muu hukkaan mene kuin asiakkaan raha ;)

Mutta jos vaihtoehtoja on tasan yksi niin sitten ei auta kuin niellä ärsytyksensä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.3.25 10:48:15

Oletko aloittaja siis selvittänyt myös sen, ettei taksifirmalle kelpaa laskutussopimus, jossa maksat edestakaisen matkan jo etukäteen? Kannattaa kysyä, olet aikamoisessa motissa jos tuttava päättää lakata kuskaamasta.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   26.3.25 10:55:15

Seuraavan kerran kun valitusvirsi alkaa, niin kysy ihan ystävällisesti että voitaisiinko puhua jostain muusta. Muistuta, että olit kuitenkin valmis X tuntia ennen sovittua aikaa. Aina jos valitus alkaa alusta, toista sama asia.

Toinen kierompi keino on alkaa aina puhua päälle jostain muusta asiasta. Silloin vaan pitää olla ajoituksen kanssa tarkka, että aloittaa oman juttunsa heti, kun toinen on saanut vasta puoli lausetta sanottua. Mietit muutaman turhanpäiväisen puheenaiheen valmiiksi ja pysyt skarppina valmiina aloittamaan oman juttusi.

Päivämäärä:   26.3.25 11:46:42

Miten järjestäisit kaupassa käynnit, jos tuttavasi ei ottaisi sinua enää kyytiin?

Päivämäärä:   26.3.25 13:40:07

"Harmi ettei teillä etukäteen edes laskutus onnistu, yleensä maaseudulla ollaan näissä asioissa joustavia kun ajot ovat suurimmaksi osaksi etukäteistilauksia"

Niin se varmaan sujuukin, jos ne ovat maalaistakseja ja vieläpä valmiiksi sillä omalla paikkakunnalla. Suuri osa ajosta on silloin pitemmän matkan ajoa vaikka sinne kaupunkiin ja takaisin asioilla käyttämistä tai syrjäkylältä kirkonkylälle. Jos lähin taksi on siellä kaupungissa ja siellä ajoa riittää ihan kaupungin sisälläkin, miksi lähteä tekemään yhtä reissua kauas ja tyhjänä takaisin, kun sinä aikana voisi mukavasti ajella monta kaupunkireissua, jotka sitten menevät sivusuun.

Esim. tässä syrjäkylältä haettaessa ja takaisin kuskatessa tulisi jo kaksi edestakaista reissua eli 160 km. Kyllä siinä aikaa menee.

Päivämäärä:   26.3.25 13:53:48

En tajua miten saatte tämän AP:n syyksi. Onhan tuo nyt ihan turhaa ja stressaavaa kyytiläiselle. Kyyditsijän aikatauluilla mennään aina, mutta sovituista ajoista pitäisi pitää kiinni. Tietty voi ehdottaa et hei sopiiko sittenkin kello 11 eikä 13 mutta jos AINA aikataulu muuttuu niin on se rasittavaa. Itse ajelen ilmaiseksi mummoani kauppaan muutaman kerran viikossa eikä tulisi mieleenkään vaihtaa aikataulua noin holtittomasti kysymättä toiselta ja vielä joka kerta.

Lähettäjä: Weirdo 
Päivämäärä:   26.3.25 13:59:27

Jos sairaus estää autolla ajamisen, eikä ole julkista liikennettä, yritä kaupungilta kysyä oikeutta ns sotekyytiin taksilla. Niistä maksat itse vain omavastuuosuuden ja niillä saa periaatteessa mennä mihin vaan, paitsi sinne mihin kelakyydillä saa. Niitä on rajoitettu määrä eli joka päivä et pääse rällästämään, mutta kyllä niillä kerran viikossa kaupassa käy.

Ja koska ainakin Satakunnassa auto saa rahansa vaikkei asiakas tulisikaan kyytiin, niin ehkä joku jopa tulisi sinut hakemaan sieltä metsän keskeltä

Päivämäärä:   26.3.25 14:08:10

Kaksi vaihtoehtoa:
A) kyyditsijää ärsyttää mukaan tuppautumisesi ja yrittää karistaa sinut muiden harteille
B) hän on huono aikatauluissa ja suunnitelmallisessa toiminnassa, ehkä hieman spontaani ja fiiliksen mukaan eläjä.

Olisiko parempi ja olisiko hän kohteliaampi, jos hän sanoisi ettei jaksa kyyditä sinua?

Ota taksi jos ärsyttää.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   26.3.25 14:32:07

Voi #kele noita kommentoijia, jotka eivät viitsi lukea ketjua vaan ehdottelevat ja toistelevat noita moneen kertaan jo tyrmättyjä juttuja.

Lähettäjä: Flfl 
Päivämäärä:   27.3.25 14:49:41

"Miten järjestäisit kaupassa käynnit, jos tuttavasi ei ottaisi sinua enää kyytiin?"

Tätä minäkin mietin.

Jos kerran tilanne on sairauden vuoksi väliaikainen niin voithan pyytää häntä ostamaan sinulle ruuat ja maksat sitten jotain ekstraa kun hän tuo ostokset ovellesi. Vaikka tuskin edes suostuu ottamaan sinulta rahaa, kun ei bensarahojakaan ota. Joten miksi lähdet ostoksille mukaan, kun voisit kotonakin olla?

Kannattaisiko vaikka tutustua niihin 10 km päässä oleviin naapureihin? Etsi yhteystiedot jostain ja soita. Kerro että olet sairauden vuoksi kotona ja tarvitsisit kaupasta ruokaa. Anna iso kylmälaukku kylmäkalleineen ja pari isoa kestokassia hänelle ja ostoslista, ja sovi, koska hän palauttaa ne. Jos kuitenkin itse käy kaupassa niin samallahan kerää sinunkin ostokset ja tuo ne, vaikka siitä muutama ylimääräinen ajokilometri tulisi. Ja maksa siitä ekstraa vaikka 50 e per kauppareissu. Saat kerralla 2 viikon ostokset ja saat olla rauhassa kotona, eikä tarvitse kuunnella valittavan naapurin kitinää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.