Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi meillä on aluevaalit?

Lähettäjä: Help 
Päivämäärä:   23.3.25 10:51:26

Aluevaaleissa valitaan ne, jotka päättää sosiaali- ja terveydenhuollon asiat hyvinvointialueella.

Olen itse töissä lääkärinä Varhan hyvinvointialueella terveyskeskuksessa ja itku meinannut useasti tulla kun seuraan, mihin niitä rahoja päättäjät tyrkkää vs missä olisi tarve.

Siellä on tekemässä päätöksiä ihmiset, jotka ei tajua miten systeemi toimii. Nyt tein vaalikonetta ja siellä on opettajaa, varastomiestä ja insinööriä.

Ei ne kuulu sinne päättämään esim. "kannattaako palveluseteleitä ottaa käyttöön lisää". Ne perustelut ehdokkailla kertoivat, etteivät tiedä yhtään, miten se homma oikeasti menee terkassa menee... En edes viitsi aloittaa.

Ne jotka äänestää ei varmasti edes voi tietää, miten systeemi toimii ja missä kusee, niin tietämättömät äänestää tietämättömiä. Eikö toi päättäjäporras vois koostua, jostain dosenteista ja työssä käyvästä lääkäri/hoitaja portaasta en tiedä...

Oli vaan pakko avautua kun otti vatsan pohjasta lukea ehdokkaiden perusteluja noihin terveydenhulllon kysymyksiin...

Äänestäkää ihmiset terveydenhuollon työntekijöitä, sinne päättämään...

Re: Miksi meillä on aluevaalit?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.3.25 10:54:06

Niinpä.
Omalta alaltani olen ihmeissäni, että rakennuslautakuntaan valitaan lähihoitajia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.3.25 10:56:11

Niin samaa mieltä aloittajan kanssa.

-sairaanhoitaja-

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.3.25 10:57:31

Olen miettinyt samaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.3.25 10:58:13

Hyvä pointti.

Meillä päin eräskin kunnanjohtaja on taas mainostamassa itseään sinne. Oli jo edellisellä kaudella mukana ja palvelut pääsi romahtamaan. Ei tällekään sydämen asia ole koskaan ollut muu kuin oma lompakko. Ihan ketku koko ukko.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   23.3.25 11:00:25

Toisaalta on ihan hyväkin että päättäjäportaissa on myös niitä maallikoita, jotka joutuvat ko. järjestelmän palveluita perheiineen ja läheisineen käyttämään, ja jotka pystyvät näkemään asian myös ulkopuolisen silmin. Kokemus nimittäin on osoittanut että jos pelkästään järjestelmän sisällä/osana olevien ja sen tuntevien ihmisten annetaan päättää niin tuloksena on helposti teknokratia jossa järjestelmä itse kyllä toimii erinomaisesti, mutta kokonaan unohtuu se että se järjestelmä on alunperin olemassa ihmisiä eikä itseään varten. Eli toisaalla tuottaa oikein hyviä tuloksia puhtaasti matemaattisilla mittareilla, toisaalla heitetään lapsi raa'asti pesuveden mukana ulos.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.3.25 11:08:21

Hmm, nyt, kun päättäjät ovat ulkopuolisia, ei terveydenhoidon ammattilaisia, niin nimen omaan tuijotetaan vain ja ainoastaan lukuja.

Esim. Pirha lopettaa kouluilta psykiatriset sairaanhoitajat, koska joka kunnassa niitä ei ole. Ja vanhusten itse maksama päivätoiminta siirtyy verkkoon.
Ja muistikeskukset on lopetettu, koska joka kunnassa ei ole ollut.
Ja vuodeosastoja on lopetettu. Nyt potilaat makaavat pritseillä Acutassa, kun vuodepaikkoja ei ole...

Lähettäjä: Sshhh 
Päivämäärä:   23.3.25 11:16:35

En ole itse terveysalan ammattilainen ja äänestin jo edellisissä aluevaaleissa terveysalan ammattilaista juuri aloittajan kuvailemista syistä. Aion tehdä niin myös näissä vaaleissa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.3.25 11:25:21

Talousosaamista ja organisointikykyä siellä tarvitaan ja sitä ei terveydenhuollon ammattilaisilla ole.

Mutta olen kuitenkin samaa mieltä, että vaaleilla tuskin parhaita sinne valitaan.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   23.3.25 11:30:04

Vähän samahan tuo on, kun kuntien sivistyslautakunnissa on koulujen asioista päättämässä ties mitä raksamiehiä, insinöörejä, sairaanhoitajia ja automyyjiä. Näin se ikävä kyllä menee poliittisessa päätöksenteossa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.25 11:42:18

Aika vähän on terveysalan ihmisiä ehdolla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.