Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Niittykukkien kylväminen kokemuksia

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   23.3.25 08:59:33

Haluaisin kuulla kokemuksia niittykukkien kylvämisestä. Millaiselle alueelleen kylvitte, miten kylvitte ja mistä ostitte siemenet. Lähtikö hyvin kukkimaan ja oliko kukat yksivuotisia, useampi vuotiasia vai sekaisin molempia.

Meillä pihalla savinen heinäniitty jossa kasvaa jonkin verran kukkia, mutta ajattelin jos sinne saisi lisäksi niittykukkia ravinnoksi pölyttäjille. Sen lisäksi kiinnostaisi kylvää kukkia kuivemmalle kivikkoalueelle. Katselin kotimaisilta sivustoilta erilaisia niittykasvisekoituksia ja pohdiskelen ottaako yksi vuotiasia vai useampi vuotiasia niittykasveja.

Vinkkejä ja kokemuksia otetaan mielellään vastaan:)

Re: Niittykukkien kylväminen kokemuksia

Lähettäjä: sama mielessä 
Päivämäärä:   23.3.25 09:06:36

Täällä viikonloppuna myös miettinyt ihan samaa aihetta. Tarvis varmaan vaan ensin saada tuo heinikko raivattua, että niittykukilla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus kasvaa.
Itse olen sen verran tutkinut, että sekoitus missä on yksivuotista ja monivuotisten siemeniä voisi olla paras, yksi vuotiset kukkisivat jo tänä kesänä ja ensi vuonna sitten monivuotiset.
Valitettavasti mulla ei ole aiheesta vielä kokemusta, joten jäädään odottelemaan jos jollain olisi heittää vinkkejä.

Päivämäärä:   23.3.25 09:13:11

Sama mielessä//Tuota itsekin ajattelin, että jos ostaisi molempia tuohon heinäniitylle. Kivikkoalueelle vielä vähän mietityttää ottaako molempia vai jompaa kumpaa. Noissa yksivuotisissa tuntuu olevan pienempi tarjonta ja eivät mene ihan kaikissa kasvupaikoissa, kun taas monivuotisissa tuntuu olevan kasvupaikkasidonnaisia kukkia enemmän tarjolla.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   23.3.25 09:32:09

Eikö yksivuotiset niittykasvit ole rikkaruohoja, jotka leviävät ja kasvavat siemenistä?
En ole oikea vastaaja tähän kysymykseen, koska hyvin harvat kasvit suostuvat kasvamaan minun hoidossani.

Päivämäärä:   23.3.25 09:39:20

mm//Meillä saa kyllä rikkaruohotkin kasvaa, mutta nuo mitä itse katselin sisältää ruiskaunokkia, aitohunajakukkaa ja keltapäivänkakkaraa ja toinen sekoitus sitten maloppia, kesämalvikkia ja ruiskaunokkia.

Meinasin tilata suomen niittysiemen kaupasta jossa kaikki siemenet kotimaisia yms.

Päivämäärä:   23.3.25 10:43:19

*//Ennen kuin alat pätemään niin kannattaa ehkä perehtyä asiaan. Yksivuotisia kasveja on ihan oikein tavutettu muoto. Ainoa virhe mitä olen tehty on se etten aina ole yhdyssanoja kirjoittanut yhteen, mutta taivutuksen suhteen en ole tehnyt mitään väärin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.3.25 11:04:33

Sen verta et perehdy mikä viihtyy tuollaisessa maalajissa, tuollaisella paikalla. Apila on mun mielestä riesa, sitä on joissain sekoituksissa..ota ph , mieti kalkitusta. Maassa on valmiina siemenpankki ja se itää mille olosuhteet on sopivat.

itselle aamun ihana ylläri oli kun jätin viime vuonna niittämättä yhden pläntin, niin just huomasin et siihen on tullut kymmeniä männyntaimia, olenkin haaveillut mäntymetsästä. Tää on kevyttä , hiekkaisaa maata. Toisaalla on savisempaa ja siellä on pajuja, yritän kurittaa niitä et kuuset ja koivut saisi valoa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.3.25 11:10:16

LähettäjäAloittaja 

Päivämäärä23.3.25 10:43:19

*//Ennen kuin alat pätemään niin kannattaa ehkä perehtyä asiaan. Yksivuotisia kasveja on ihan oikein tavutettu muoto. Ainoa virhe mitä olen tehty on se etten aina ole yhdyssanoja kirjoittanut yhteen, mutta taivutuksen suhteen en ole tehnyt mitään väärin.

Yksivuotisia on oikea taivutus muoto, ei kaksi kertaa käyttämäsi vuotiasia.

Päivämäärä:   23.3.25 11:23:22

. //Puna-apilaa ja valkoapila meillä kasvaa nurmikaistaleilla eivätkä ole levittäytyneet kivikkoalueelle ja niitylle. Kovin paljon en ajatellut asian suhteen nähdä vaivaa siis, että lähtisin maata muokkaamaan yms. Vaan kokeilu mielessä kiinnostaa lähteekö niittykasvit kasvamaan kyseisillä alueilla, jos sinne siemeniä laitetaan.

Meillä pihassa todella paljon erilaisia kasvupaikkoja ja olosuhteita (nurmikkoa, metsää, metsäojaa, savipelto, kivikkoa jne.). Talo rakennettu 9 vuotta sitten ja tuntuu, että vuosi vuodelta kasvien ja kukkien määrä lisääntyy ja olisi kiva lisätä niiden määrä.

Lähettäjä: Yksivyötiäinen 
Päivämäärä:   23.3.25 11:43:42

Ne on sikakalliita pusseja ja kylvöala tyyliin puoli neliömetriä. Mä oon ostanut erikseen ruiskaunokin siemeniä ja kylvänyt niitä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.3.25 11:45:24

Kielipoliisi päivystää:)))

Omasta kokemuksestani muokkaamattomassa maassa mikään ei ole lähtenyt kasvamaan ikinä. Kukkapenkissä muutama satunnainen, parvekkeella yhtä huonosti. Olen kokeillut vain markettisiemeniä; 'niittykukat'.

Päivämäärä:   23.3.25 11:55:02

Yksivyötiäinen//Noissa pusseissa lähinnä kiinnostaa se, että valmiina erilaisia sekotelmia, kun ei ole vielä varmaa, mikä lähtisi kasvamaan, jos on lähteäkseen.

Nomadi//Itsekin lähdin noista peruskauppojen pusseista liikkeelle kunnes totesin, että saattavat sisältää jotain Etelä-Euroopassa kasvavia niittykasvien siemeniä yms. Joten vaativat varmasti hyvin erilaiset kasvuolosuhteet, että lähtevät kasvamaan. Tuolla suomen niittykasvit sivustolla nimenomaan kotimaisia niittykukkien siemeniä joita suomen luonnossa kasvaa joten uskon, että jos perehtyy lajikkeisiin ja kasvuolosuhteisiin niin saattaisi ehkä (toivon mukaan) lähteä kasvamaan.

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   23.3.25 13:01:20

Esim. Kodin Kukilta saa sellaista kangasta, jossa siemenet ovat jo valmiina ja tarvitsee vain levittää haluttuun kohtaan ja siihen se niitty tulee. Ymmärtääkseni ovat olleet tyytyväisiä.

Päivämäärä:   23.3.25 13:20:58

joan//Tuo varmasti hyvä maahan joka myllätty kokonaan ja haluaa nopean sekä tietynlaisen lopputuloksen. Itsellä ei ole tarkoitus hävittää vanhoja kasveja vaan tuoda vähän enemmän monipuolisuutta:) en siis odota saatavani kukkaniitty aikaiseksi vaan haluaisin tuohon meidän heinäniityn sekaan pölyttäjille vähän enemmän kukkia ja sama kivikkoalueelle johon ei ole vielä kunnolla kasvanut muuta kuin osaan saniaista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.3.25 13:39:09

Mä en kukkaniittykankaalla saanut kasvamaan mitään, mutta koitinkin sitä kuiviin, jyrkkiin rinteisiin. Olisi varmaan pitänyt sadettaa jatkuvasti. 2-3krt päivässä kastelu ei noissa kohdin riittänyt.

Lähettäjä: jt 
Päivämäärä:   23.3.25 15:51:08

Tuo on niin laaja kysymys että neuvoisin katsomaan netistä mitä siellä sanotaan.
Peruasiat voin kertoa ja ikävä kyllä savinen heinäniitty kuulostaa huonolta heti alkuunsa.
Paras niitty syntyy ravinneköyhään maahan. Maata pitää siis köyhdyttää.
Valmista niittyäkin pitää hoitaa viikatteella leikaten ja niittojäte kerätään pois pariinkin kertaan saati sitten tuollaista heinäniittyä.
Saviseen maahan pitäisi lisätä hiekkaa ja soraa ja jyrsiä se sinne maahan sekaisin.
En jaksa selittää miten itse perustin niityn mutta valitsin aurinkoisen hiekkamaan josta rikkakasvit oli poistettu. Lisäsin hiukan turvemaata ja kalkkia sekaan. Aina kannattaa kylvää suojaheinä+ niittysiemenseoksia kaksi. Toinen jossa yksivuotisia ja toinen jossa monivuotisia. Niityn saaminen kukkaloistoon on ekana vuonna palkitsevaa sillä yksivuotiset unikot ja ruiskukat kukkivat komeasti. Sen jälkeen se on pitkällinen tie. Joka vuosi putkahtelee jotain uuttakin siemenpankista. Rikkaruohot pitää kitkeä vuosittain ja niitto sitten.
Sanoisin että sulla on haastetta tuossa saviniityssäsi. Voisit tietenkin aloittaa ihan alusta paremmassa paikassa eli siinä kuivassa kivikossa mielummin.

Päivämäärä:   23.3.25 16:19:51

jt//Lähinnä siis kaipaan omia kokemuksia millaiseen maahan on mitäkin istuttanut, mitä se vaatinut ja mikä ollut lopputulos.

Tuo meidän heinäniitty on vähän kysymys merkki. On aika kostea alue ja osassa kasvaa heinän lisäksi osmankäämiä ja muuta kosteikko kukkaa, mutta myös männyn taimia putkahtanut paljon joten täytyy katsoa mitä nyt tuolle tekee. Tien toisella puolella sitten onkin jo villivadelmaa ja muutamassa kohtaa tuota peltoa kasvaa myös villivadelmaa. Täytyy varmaan kokeilla jotain kosteamman paikan kukkia. Tuolta suomen niittysiemen sivustolta saa aika kivasti haettua eri alueiden siemen sekoituksia.

Itse en siis mitään kukkaniittyä kaipaa vaan haluaisin vähän monipuolisemmin kasveja alueelle. Yläpihalla jo kasvaa kivasti erilaisia kukkia, mutta alapiha sitten enemmän tuota vadelmaa, heinää, saniaista, metsämansikkaa. Joitakin kosteikko kukkia, horsmaa, kellokasveja, ohdaketta, valkovuokkoa kasvaa, mutta jos saisi vielä laajemman kirjon kukkia.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   23.3.25 19:29:30

Heinälle ei monet niittykukat pärjää. Toki riippuu heinästä, mutta jos on vähänkin tiheämpää heinikkoa niin ei sinne kovin helposti kukkia saa.

Paitsi niitä poikkeuksia. Meillä on juolavehnän valtaama pieni peltopläntti. Muokkasin pienen kohdan maata ja kylvin sinne ahdekaunokkia, joka siellä nyt hitaasti mutta varmasti valtaa alaa juolavehnältä. Ensimmäiseen kahteen vuoteen ei tapahtunut mitään, mutta kolmantena vuonna kylvöstä tuli ensimmäinen kukinta. Lopputulos tulee kyllä olemaan varsin yksipuolinen :D mutta mieluummin minä niitä kukkia katson kuin juolavehnää. En usko, että ahdekaunonkinkaan valtaamassa pellossa kovin helposti muut lajit viihtyy, vaikka ahdekaunokkia kyllä monissa niittyseoksissa on. Mutta onkin eri asia jos niitä on yksittäisiä kuin se, että niitä levittää tahallaan ainoaksi kasviksi.

Olen heittänyt siemeniä myös muokkaamattomille alueille vuosien varrella, mutta ne eivät ole ainakaan tähän mennessä kukkineet vaan kukinta laajenee ainoastaan ihan siinä kukkivien kasvien ympärillä pienellä alueella.

Toki tuossa aloittajankin heinikossa voisi kokeilla kääntää vaikka neliömetrin kokoisen alueen (tai useamman) ja tehdä kylvön siihen. Siitä lähtevät sitten leviämään jos paikalla viihtyvät ja jos sille heinälle pärjäävät. Itse laittaisin yksi- ja monivuotisia kasveja molempia, siinä sitten laajempi valikoima kasveja niin josko joku niistä siellä sitten lähtisi leviämään ajan kanssa.

Päivämäärä:   23.3.25 20:14:31

-.-//Hei hyvä vinkki tuo laikkujen muokkaaminen. Koko aluetta en tosiaan jaksa lähteä muokkaamaan, mutta jos tekisi useamman laikun ja katsoo tuottaako mitään tulosta:)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.25 21:10:12

Up

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.