Lähettäjä: jehna
Päivämäärä: 23.3.25 07:53:11
Niin monta asiaa päässä, että vaikea miettiä, mistä pitäisi aloittaa.
Parisuhdehistoriaa puolison kanssa noin 20 vuotta, jälkikasvuakin on. Tehdään molemmat paljon töitä, mies on ns kiltti ja ahkera. Kuormitusta on tullut vuosien aikana (menetyksiä lähipiirissä), itse olen ne osannut käsitellä, mies ei halua puhua, patoo asiat sisälleen. Mies polttanut aina, myös suhteemme alussa, jolloin salasi asiaa, sillä en itse voi sietää tupakkaa. Väitti siis pitkän aikaa, ettei polta, mutta aina jäi kiinni, eikä koskaan kyennyt lopettamaan. Nykyään minulle ihan sama, mitä tekee, mutta koskaan ei ole lasten nähden polttanut ja minunkin nähden vain harvoin.
Alkoholia itse käytän paristi vuodessa, eli harvoin. Miehellä karannut tässä mopo käsistä, tissuttelee joka päivä, tätä ollut jo useamman vuoden. Viime kesänä kysyin, että jos itse otan saunan yhteydessä yhden lonkeron, niin voiko mies olla tuon päivän juomatta - tästä hän suuttui. Tein tuon vähän testimielessä, että mitä vastaa mun ehdotukseen ja onhan se harmi, että ei pysty olemaan edes päivää juomatta. Nyt alkanut tulla seurauksia, kroppa ei ehkä kauaa enää kestä. Kertaalleen jo soitettu lanssi, kun tuli joku kohtaus alkuvuodesta. Oma näkemykseni on, että mies lääkitsee omaa pahaa oloa alkoholilla (kuten isänsä teki), mutta ei tilanne muutu sillä yhtään paremmaksi. Itse en siedä alkoholisteja siinä määrin, että haluaisin olla loppuelämääni sellaisen kanssa parisuhteessa. Mies suuttuu (yllätys) jos ja kun otan alkoholin käytön puheeksi hänen kanssaan. Ell tietää ongelman, muttei ole valmis muuttamaan mitään.
Isoin muutos oli perhettä kohdannut kriisi useampi vuosi sitten, jonka jälkeen mies siirtyi nukkumaan sohvalle. Sinällään se ei haittaa, kun läheisyyttä oli kuitenkin. Viime vuosina läheisyyskin on vähentynyt, tänä vuonna sitä ei ole ollut enää nimeksikään. Jos menen illalla samalle sohvalle miehen kanssa, hän kyselee milloin menen nukkumaan (tämä tapahtuu siis 20-22 välillä, eli ei kovin myöhään). Siihen kun sanon, että haluaisin olla lähellä ja haittaako se, niin joskus saattaa ärähtää, että yö on ainut aika hänellä olla yksin, joten haluaa olla yksin. Miehellä on uniapnealaite, joka on meidän makuuhuoneessa, mutta hän ei sitä käytä. Ollut pölyttymässä jo pari vuotta. Ei koe tarvetta sen käytölle.
Jos ei olisi lapsia, olisin nostanut kytkintä jo vuosia sitten. Useamman kerran olen muutenkin ollut jo niiiiiiin kypsä tähän, kun tilanne ei etene tai edes palaudu sellaiseksi, mitä se joskus oli. Suuttuessaan mies on kyllä kovaääninen, mutta niin olen minäkin. Fyysistä väkivalta ei ole koskaan ollut. Mies on kyllä sanonut aina joskus, että hänellä on ollut itsetuhoisia ajatuksia, mutta lasten takia "jaksaa elää". Itse taas ajattelen, että lapset on ainut syy, miksi olen tässä suhteessa, vaikkei niin ehkä pitäisi ajatella.
Lapsilla on kallis harrastus, jonka pääasiassa minä kustannan. On treeni- ja turnausmatkoja, varusteet maksaa paljon. Tätä varten teen lisätöitä, jotta mahdollistan lapsille tämän. Mies ei juurikaan rahaa laita lasten harrastukseen. Muistaa toki välillä muistuttaa, kun olen niin paljon pois kotoa. No miksiköhän? Tienaamassa rahaa. Mies on minua selkeästi isompituloinen ja maksaa toki asumiseen liittyviä kuluja enemmän, kuin mitä minä. Loppurahat sitten laittaa kurkusta alas ja savuna ilmaan.
Lapset on jo teinejä, lähestyvät siis aikuisuutta. Olen aina ajatellut, että haluan tarjota heille ehjän perheen niin kauan, kuin kotona asuvat. Tätä komboa ja hullun myllyä kestän kyllä siihen asti, vaikka omat tarpeet eivät parisuhteen osalta täytykään. Miehen kanssa olen miljoonat kerrat yrittänyt avata keskustelua parisuhteen tilasta, mutta usein hän sanoo, ettei jaksa puhua juuri nyt. Pyydän häntä sitten ottamaan asian puheeksi joskus myöhemmin, kun hänelle sopii, mutta tätä keskustelunavausta ei hänen suustaan koskaan tule.
Onko muita vastaavassa tilanteessa olleita? Lasten etu on itselle se tärkein ja heidän harrastus on todellakin vaakalaudalla, jos taloustilanne heikkenee eron myötä. Sitä en haluaisi.
Mies jatkakoon samaa elämää, jos ei kerran pysty muuttamaan mitään. Kuitenkin kaipaan läheisyyttä, seksiä ja ihan vaan sitä, että joku on kiinnostunut minusta, niin keskustelujen tasolla kuin fyysisesti. Koskaan en ole pettänyt, mutta nyt mietin, että pitäisikö ehdottaa miehelle avioeroa tässä vaiheessa siten, että asuisimme vain saman katon alla ja huolehtisimme lapsista yhdessä, mutta muutoin olisi vapaus mennä ja tehdä, mitä haluaa.
Jos tästä muutto tulee sillä aikaa, kun lapset vielä asuu kotona, niin oma eläinlauma pitäisi myös saada tavalla tai toisella mukaan matkaan, joka puolestaan vaatii taloudellisia toimenpiteitä, eli hevosia ei ole varaa viedä täysihoitotalliin, jos jään yksin vastaamaan omista, lasten ja eläinten kuluista. Ei ole kovin yksinkertainen homma, joten olisi helpottavaa kuulla muiden mielipiteitä asiaan.
|