Lähettäjä: väsynytkuuntelija
Päivämäärä: 23.3.25 02:39:58
Voiko kaveruudesta ottaa aikalisää tai ”erota” vai tekeekö se minusta automaattisesti itsekkään k*usipään?
Eli minun elämässäni on ihminen, joka ottaa yhteyttä aina vaan kertoakseen omista asioistaan ja yleensä asiat ovat aina huonosti. Kyseessä voi olla joku tosi pieni arkinen vastoinkäyminen (sellainen johon suurin osa ei kiinnitä huomiota, vaikka kahvin läikkyminen, joku vastaa viestiin väärällä emojilla tms) tai sitten suurempi ahdistus tai kaikkea siltä väliltä. Mutta sanotaan vaikka niin, että kaikki tulee ulos aikamoisella negatiivisella tunnekuohulla. Joskus viestejä & puheluita tulee monta päivässä, lisäksi törmään henkilöön ihan livenä usein.
Olen yrittänyt olla hyvä kaveri eli tukea, kannustaa, lohduttaa, auttaa ja kuunnella, mutta huomaan olevani tosi väsynyt. Mitään vastavuoroisuutta tässä kaveruudessa ei ole, hän ei koskaan ole kiinnostunut asioistani tai kysy edes kuulumisia, vaan puhuu pelkästään omistaan. Ihan suoraan sanottuna minusta tuntuu, että tämä ihmissuhde imee minusta mehut pois, jokaisesta kohtaamisesta jää huono olo ja henkilön nimen näkeminen puhelimen ruudulla aiheuttaa nykyään ikäviä tuntemuksia. Myönnän, että omat voimavarani ovat omien henkilökohtaisten murheideni takia nyt vähissä, mutta en haluaisi sen vaikuttavan siihen miten kohtelen muita! Minulla on myös monia ystäviä, joiden kanssa tätä tunnetta ei tule koskaan (vaikka hekin toki kertovat ongelmistaan, mutta kaverisuhteet ovat enemmän ns tasaveroisia), joten se ehkä ongelma ei olekaan ihan vain minussa?
En tietenkään haluaisi hylätä selkeästi ns kuopassa olevaa ihmistä, erityisesti kun tiedän kokemuksesta miten raskaalta siellä olo voi joskus tuntua. Mutta silti löydän itseni ajattelemasta usein esim että voi kun en törmäisi häneen tänään, koska se vie aina oman mieleni matalaksi. Olen aina tullut hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa enkä koskaan ennen kokenut näin ja siksi koen huonoa omaatuntoa ja näistä ajatuksista. Siispä ihan ulkopuoliset näkökulmat ja neuvot kelpaisi!
Onko joku siis ollut vastaavassa tilanteessa? Miten tilanne päättyi? Miten jaksoitte pysyä rinnalla? Tai vaihtoehtoisesti miten onnistuitte ottamaan etäisyyttä ja miten tilanne päättyi? Millaiset välinne ovat nykyään?
|