Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sytolyysi

Lähettäjä: Zyto 
Päivämäärä:   22.3.25 20:15:49

Tietämättömille aluksi: sytolyysi ei ole tulehdus eikä tauti, vaan tila jossa emättimen omat bakteerit tekevät valkovuodosta hapanta. Seurauksena lievää tai sietämätöntä kutinaa, kirvelyä ja haavaumia.
Mulla tätä on kestänyt jo useamman vuoden. Oireet helpottaa kuukautisten aikana kun veri neutraloi pH arvoa. Niiden jälkeen menee muutama päivä ja oireet palaavat, kutittaa jatkuvasti ja olen saanut jo hangattua ihon paksummaksi vaikka yritän välttää raapimista. Iho menee helposti rikki aina uudelleen ja uudelleen. Olen ollut pari vuotta ilman e-pillereitä, mutta tämä alkoi jo ennen niiden lopetusta. Gyne määräsi silloin vagifemiä paikallisesti, mutta tyhmänä en niitä käyttänyt kun pelkäsin laittaa vaihdevuosilääkkeitä niin nuorella iällä. Onko kellään kokemusta aiheesta tai mikä tähän voisi auttaa? Hermot menee. Jotain olen lukenut soodan laittamisesta toosaan..?

Re: Sytolyysi

Lähettäjä: tosivanha 
Päivämäärä:   22.3.25 20:20:13

kuulostaa ousolta mut jos rassaisit ruokavalion uusiksi.
pois sokeri ja vilja eli turhat hiilarit. lisäilet niitä takas sitten jos helpottaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.3.25 20:26:27

Juuri mietin, auttoiko soodahuuhtelu juuri tähän vaivaan.
Kokeile ihmeessä. Itse sain tk:sta joskus tällaisen ohjeen, kun kutinaa valittelin: Puoleen litraan lämmintä vettä ja olikohan 1 rkl ruokasoodaa. Ja ihan ulkoisesti huuhdellaan, suihkun lattialla tai wc-pöntöllä. Voi toistaa niin monta kertaa, kuin tarvitsee.
Itselleni tuo ei auttanut, kun ei ollut sytolyysi vaivan syynä.

Päivämäärä:   22.3.25 20:27:30

Tuota olenkin myös miettinyt että onko ruokavaliolla osuutta asiaan. Syön aika paljon sokeria karkkien muodossa.

Päivämäärä:   22.3.25 20:37:44

"pois sokeri ja vilja eli turhat hiilarit. lisäilet niitä takas sitten jos helpottaa."

Höpö höpö, kyseessä ei ole mikään hiivatulehdus eli ei auta.

Se "vaihdevuosilääkkeen" idea on että se kypsyttää limakalvon pintasoluja niin että maitohappobakteerit ei pysty niitä pilkkomaan hirveää tahtia, eli siis estää tapahtumasta sitä mikä tuosta vaivasta tekee niin tuskallisen. On siis käsittämätöntä että et ole ilmeisesti edes kokeillut käytännössä ainoaa hoitoa mikä tuohon vaivaan on.

Päivämäärä:   22.3.25 20:40:52

Joo, ei sytolyysiin sokeri vaikuta. Siinähän emätin on terve. Tulehduksiin voi sokerin välttely ehkä auttaa.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   22.3.25 20:41:41

"uulostaa ousolta mut jos rassaisit ruokavalion uusiksi.
pois sokeri ja vilja eli turhat hiilarit. lisäilet niitä takas sitten jos helpottaa."

Huvittavaa sun vinkissä on se että jos sytolyysia voisi hoitaa ruokavaliolla, niin nimenomaan kannattaisi kokeilla vetää hirveästi pullaa ja karkkia :D Sytolyysissa alapää on niin hapan ettei siellä elä mitkään hiivat, ja jos alapään ph nousee niin että siellä voi hiiva elää niin sytolyysi ei ole enää mahdollinen samaan aikaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.25 20:44:42

Sytolyysi meinaa että emätin on paljon tavallista puhtaampi, ainoa haitta siinä on liian kova limakalvon solukon uusimisvauhti mikä aiheuttaa kutinaa ja kipua.

Päivämäärä:   22.3.25 20:57:52

Mutta vaikka laittaisinkin jotain vagifemmaa niin helpottaako vain siksi aikaa kun niitä käyttää vai onko tämä ihan lopullisesti parannettavissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.25 23:35:52

Lopeta peseminen kokonaan. Älä vaihda alushousuja viikkoon.

Päivämäärä:   23.3.25 19:10:43

^joo

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.