Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olenko ainoa???!! :ooo

Lähettäjä: Marenki_ 
Päivämäärä:   5.9.10 15:20:00

Tällaista kysyisin teilä:
Olen 13 vuotta ja seiskalla meille tuli uutena aineena kotitalous. Saatiin läksynä tällä viikolla mm. tyhjentää/täyttää astianpesukune. Kun saatiin läksy monet nauroi tms. ja kaikki sanoi että sehän on ihan jokapäiväistä.
Minulle se ei ole. En ole ikinä tehnyt mitään kotitöitä, kun joskus vienyt jotain mattoja ulos äidin kanssa tai pyyhkinyt jotain pölyjä. Kaikki muut meidän luokalta ovat joskus tehneet kotitöitä. Olenko oikeasti ainoa, joka ei ole ikinä tehnyt kunnolla kotitöitä? :o
Saan viikkorahaa 15 euroa kahden viikon aikana. Siihen ei kuulu muu raha, mitä saan esim. jos menen kaupungille. Kaverini saavat yleensä 5e viikossa tjtn. Saanko minä liikaa viikkorahaa?
Ja pitäisikö tämän ikäisen osata tehdä jo kotitöitä, vai onko sitä varten kouluissa kotitalous?

Kiitos jos vastasitte :D

Re: Olenko ainoa???!! :ooo

Päivämäärä:   5.9.10 15:23:30

VASTAUKSIAA!!! :D

Lähettäjä: iCeCuBe~ 
Päivämäärä:   5.9.10 15:25:20

siis ei oo totta=D mutta jokatapauksessa mä en saa ollenkaan viikkorahaa (oon sua vuode nuorempi) ja mä oon tehny kotitöitä peekele 7 vuotiaasta asti vaikkakaan en niiin paljon kuin nyt=)

Lähettäjänellimoi 
Päivämäärä:   5.9.10 15:26:18

siis et oo ikinä tehny kotitöitä? ei jumalaaaauta

Päivämäärä:   5.9.10 15:28:49

no en vaan ole :D Ja miks sä et iCeCuBe saa edes viikkorahaa?? Mä oon saanu varmaa 7v asti ja en oo ikinä tehny kotitöitä! :DD

Lähettäjä: iCeCuBe~ 
Päivämäärä:   5.9.10 15:31:55

en oo saanut ikinä en sitten IKINÄ viikkorahaa vaan olen tehnyt niitä kotitöitä ja koska oon tehn y niitä saan melki aina rahaa kun menen esim. kaupungille=)

Päivämäärä:   5.9.10 15:33:10

ok :)
muitaki vastauksiaa!! Ja pitäskö mun osata tehä jo noita kotitöitä vai?

Päivämäärä:   5.9.10 15:41:29

ylööööös :))

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.10 15:44:27

Mä oon nyt 14 vuotta normi heppa tyttö jol on kolme ommaa kopukkaa ja en tee mtn kotitöitä tai oo koskaan tehnykkää :)) en oo rikkaasta perheestä mut saan 50 kk :D

Lähettäjä: ei välttämättä 
Päivämäärä:   5.9.10 16:04:19

Ei välttämättä oo vielä tarvinnut, mutta nyt pikkuhiljaa on aika opetella. Syyhän ei ole sinun, jos vanhemmat ei oo koskaan käskeneet niin harva nuori ihan omatoimisesti rupeaa tekemään kotitöitä - etenkään, jos niitä ei ole opetettu.

Just sen takia kotitaloutta on että ne, joille ei näitä asioita opeteta kotona, oppivat että pärjäävät sitten kun muuttavat omilleen.

Tarjoudu toki tästä lähin tekemään enemmän, on varmaan sun äidillekin suuri helpotus kun joku auttaa sitä.

Lähettäjä: hoh 
Päivämäärä:   5.9.10 17:43:15

lellitty, ei, ein ole kateellinen.

Päivämäärä:   5.9.10 18:15:49

voi luoja. olen ihan kakarasta asti ajanut ruohot, haravoinut, hoitanut hevosten ruuat, imuroinu, tiskannu ja pessyt omat pyykkini, pessy wc:n.
rahaa saan 0e, no mut nyt muutan pois kotoot, saa nähä miten noi avuttomat ihmiset pärjää ilman ILMASTA PALVELIJAA!

Lähettäjä: lööv. 
Päivämäärä:   5.9.10 18:30:16

@!#$ mikä lellitty kakara, mä teen kotona joka päivä kotitöitä, mun työhön kuuluu pestä vaatteet, en saa viikkorahaa, enkä saa rahaa muutakun leikkaamalla isovanhempien nurmikon koska ne ei sitä ite voi enää tehä. niijoo ja saanhan mä synttärilahjakski rahaa, en saa mistää muusta rahaa, @!#$ oikeesti millaset vanhemmat sullaki on...

Lähettäjä: ei välttämättä 
Päivämäärä:   5.9.10 19:30:49

Turha teidän on aloittajaa haukkua kakaraksi, ei hän ole päättänyt olla opettamatta itselleen kotitöitä.

Lähettäjä: gjh 
Päivämäärä:   5.9.10 19:34:46

mä saan viikos 10e jos imuroin koko talon ja tyhjään astianpesukoneen 2 kertaa viikos ja pidan huoneeen siistinä ... ja näin on hyvä ! ::::::::)

Lähettäjä: MOI 
Päivämäärä:   5.9.10 20:01:01

joo äiti sano mulle et joo saat viikkorahaa sit sitä ei tipu ku kerran kuukaudes ?

Päivämäärä:   5.9.10 20:13:16

Ei hitto!

Mieti sit ku muutat omaan asuntoon.
Tuleeko äitis tyhjentämään tiskikonees?

Joo moro teille uusavuttomat kakarat

Lähettäjänipsu- 
Päivämäärä:   5.9.10 20:23:51

Itse en ole koskaan saanut viikkorahaa, saan rahaa käyttööni sen mukaan kuinka paljon teen kotitöitä.

Lähettäjä: Laku 
Päivämäärä:   5.9.10 20:55:30

oot outo oon sama ikäne ja joudun pesee omat pyykit, laittaa just tiskikonetta, tekee omat ruuat ja laittaan muutenki yli paljo ite. en kuitenkaa saa viikkorahaa. Mut kaupungile yms. saan jos vaa pyyän.

LähettäjäTummanVaalea 
Päivämäärä:   5.9.10 21:59:12

Turha teidän on aloittajaa haukkua lellityksi kakaraksi! Onpa idioottimaista toimintaa! Jos häntä ei ole pyydetty eikä opetettu tekemään kotitöitä, ei ole ihme ettei hän ole tehnyt. Vai kuinka moni teistä _niin_maan_vanhoista_hyvin_toimeen_tulevista_ neitosista on ihan täysin oma-aloitteisesti alkanut tehdä niitä kotitöitä?

Lähettäjä: h0h0h 
Päivämäärä:   5.9.10 23:20:59

Itse olen 19 enkä koskaan ole koskenut imuriin, astianpesukoneeseen enkä pyykkikoneeseen...
Odotan innolla omaan asuntoon muuttoa, siitä tulee yhtä @!#$ä. \,,/

Lähettäjä: :OOO 
Päivämäärä:   6.9.10 00:47:09

Oon kakstoista enkö tee ikinä mitää :)

Lähettäjä: Makaponi 
Päivämäärä:   6.9.10 14:00:18

Itse teen kotitöitä vähän, silleen et siivoon huoneen, tyhjennän astianpesukoneen ja vies roskikset. Eikä muuta. ;) Ja viikkorahaa tulee 5 euroa, joskus enemmänkin.

Lähettäjä@rmi 
Päivämäärä:   6.9.10 17:38:40

oon 15, ikinä en oo saanu viikkorahaa, olen aina tehnyt kotitöitä (astianpesukoneen täytöstä pyykin pesemiseen ja siivoukseen) Ihan tyytyväinen olen elämääni, ja osaisin elellä omillani;) mutta vanhempienhan päätös se on, miten lapsensa kasvattaa, joten aloittaja, tuskin sulla kovinkaan pahaa hätää on:D

Päivämäärä:   6.9.10 17:50:09

Juu, ei mulle ikinä ole tullut mieleenkään miten paljon muut tekee kotitöitä ::D muttamutta kiitti "ei välttämättä" tosta vastauksesta, onneks niitä juttuja opetetaan siellä koulussa ;)

Lähettäjä: fame~infamy 
Päivämäärä:   6.9.10 18:15:23

Mä oon 18v ja saan kuukaudessa rahaa 50e + vanhempani maksavat kaikki hevoseni kulut. Kotitöitä en tee, ainoastaan oman huoneeni siivoan. Onhan tuosta tullut porukoilta valituksia kun en koskaan mitään tee, joten pitäis kai alkaa tekemään.. :D

Ja tosta alottajan astianpesukonejutusta tuli mieleen, että mä en oo varmaan koskaan täyttänyt/tyhjentänyt meijän astianpesukonetta! :O

Krhm.. :D

Lähettäjä: fame~infamy 
Päivämäärä:   6.9.10 18:16:13

Pyykkini sentään pesen itse.. :D

Lähettäjä: meikä 
Päivämäärä:   6.9.10 19:38:09

saan 20e kuussa + joskus enemmänki. mun ei ole pakko tehdä mitään kotitöitä, mutta henkilökohtaisesti tykkään siivota oman huoneen sillon ku siellä ei mahu kävelemään ja jos ei oo äiti ollu kotona nii iskän jälkiä siivoilen sekä omiani.

ei ole mitenkään omituista ettet ole tehnyt kotitöitä. perheet ovat erilaisia. =)

Lähettäjä: tupsu 
Päivämäärä:   6.9.10 20:06:28

lellikersa :)

Lähettäjä: Nin 
Päivämäärä:   6.9.10 20:18:43

Voi uusavuttomuus ja lellivät vanhemmat...

En saa viikko- tai kuukausirahaa. En oo koskaan saanu. Sen eteen, että sai rahaa esim. kaupungille, piti tehä kotitöitä. Oon muutenkin tehny kotitöitä varmaan ~10vuotiaasta.
Tyhjentäny ja täyttäny tiskikoneen, vieny roskat ulos, sillon kun miulla oli matala sänky, vaihoin siihen ite lakanat (kuten myös nykyään vaihan, miulla oli ~16v:ks asti parvisänky johon äiti ei antanu vaihtaa ite lakanoita koska meinasin kerraan tippuu sieltä sen takia :DD), lenkitän mein koiraa, "maksan" auton bensat sillä, että imuroin ja pesen auton. Siivoon ite "oman kerrokseni" taloa [meillä on 2 kerroksinen talo, alakerrassa ei oo muuta kun miun ja veljen huoneet, siivotaan tää kerros siis ite], haravoin pihaa, lakasen talvella rappusia...

Toivotan onnea siinä vaiheessa kun pitäs elättää ittensä työllä kun on koko ikänsä saanu rahat sormia napsauttamalla. [Ja itellä ikää nyt 20 siis.]

Lähettäjä: niuuuu 
Päivämäärä:   6.9.10 20:29:31

ittehä saan 45 e kuukaudes ja teen aika paljon kotitöitä;
satunnaisesti pesen pyykkiä, yleensä siivoilen keittiötä omaa huonetta ja tehtäviini kuuluu myös tiskikoneen tyhjennys & täyttö ja vessojen siivoukset. ennen en saanut rahaa mutta en oikeastaan kotitöitä kauheasti tehnytkään. sitten kun äitin pää oli räjähtämässä työn määrästä (perheessämme on kolme ihmistä ja talossamme kolme kerrosta)niin kehiteltiin tollane juttu että saan sitte rahaa omaan käyttöönkin ((= . toki porukat mulle vaatteet ym kustantaa mutta on se kivaa että on omaakin rahaa joten suosittelen !!!!!

ps oon ainoo lapsi nii jouvun tekee siitäki johtue yksi aika paljo töitää.......................... (kuka kehtas väittää että ainoat lapset o lellityitä XXD)

Lähettäjä: Jojo 
Päivämäärä:   6.9.10 23:12:38

Voih miten vähän te teette töitä !! :) oon ite 15v. ja en saa yhtään viikkorahaa ja viikottaisiin tehtäviini kuuluu : astianpesukoneen tyhjäys joka päivä,pyykin pesu joka toinen päivä,talon siivous ja peseminen kerran viikossa,pannuhuoneen nuohoominen joka päivä ja meillä on myös maatila : joka päivä marsujen,pupujen,chinchillojen,possujen,kissojen,koirien,lampaitten,vuohien YMS. Syöttö ja juotto. Ja sit kaikki ne eläimet siivotaan kerran viikossa jolloin oikeesti tekis mieli itkee ku pupuja meillä on 17 ja marsuja 10 ja muitakin eläimiä on ihan liikaa ja ne on oikeesti tosi raskaita töitä... Ainiin sit meillä on 8hevosen talli ja siivoon ne karsinat ja täytän vedet yms.. Ja en saa yhtään viikkorahaa , mut saan aina esim.jos meen shoppailee niin äiti heittää yleensä sellaset 50-100€ mut opetelkaapa tekee töitä niin pärjäätte omassa kämpässä sit !! :)

Lähettäjä: milalami 
Päivämäärä:   7.9.10 10:14:45

:D:Dnooouh

Lähettäjä: dada 
Päivämäärä:   7.9.10 18:04:32

huahhh, ai 15e paljon viikossa? =D no ite saan 70e/kk + muihin juttuihin rahat.. ei tarvitse muuta ku imuroija kerra viikos

Lähettäjä: milaah 
Päivämäärä:   7.9.10 20:49:01

Noo mä oon 15w ja saan 100 euroa kuukaudessa. Tosin sillä pitää maksaa ite KAIKKI menot, leffat, vaatteet, meikit, bensat, koulutarvikkeet, mopon huollot yms. Ja kotitöitä teen, kerran viikossa koko kämpän imurointi+pölyjen pyyhintä, oman huoneen siistinä pito, koiran lenkitys, astianpesukoneen täyttö+tyhjennys aina tarpeen vaatiessa.

Aika outoa mun mielestä jos seiskaluokkaan mennessä ei oo mitään kotitöitä joutunu tekee eikä osaa edes astianpesukonetta täyttää/tyhjentää :D:D

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   7.9.10 21:50:48

Tekee aika usein kotitöitä mutta ei saa viikkorahaa oon saanu pienempänä 2e viikkossa

LähettäjäStiif 
Päivämäärä:   7.9.10 23:14:19

Ruinaan vaan aina tai sitte näytän tyhjää lompakkoa niin saan rahaa :-D Kotitöihin kuuluu huoneen siivous (miinus "kiinalaiset" eli siivoojat mut siis pitää pitää sellases kunnos ettei velota ylimäärästä raivauksesta), jälkiruuat, kattaminen, astianpesukone satunnaisesti jaja siinäpä oikeestaan se :-) Meillä ei juuri kukaan tee liiemmin mitään kotitöitä ku käy ne kiinalaiset. =D

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   7.9.10 23:59:14

Kamoon, oon 17 enkä tee juuri mitään... vaikka siitä saankin kuulla joka päivä.

On niin hemmetin vaikea alkaa yhtäkkiä tehdä.

Tai siis siivoan vessan + imuroin yläkerran perjantaisin, koirastaon lenkitysvuorot ja hevoset hoidan mut enpä laske viimesiä kotitöiks eikä vanhemmatkaan. Sillon tällön tyhjään tiskikoneen.
Pitäis tehä paljo muuta...

Lähettäjä: ei kateellinen 
Päivämäärä:   8.9.10 01:54:45

kattokaas kun toiset ne vaan syntyy kulta- tai hopealusikka suussa :D
mutta onnea sulle hei aloittaja! keep up the good work!
ja teille haukkujille: kateus on säälittävää! haukkuminen kertoopi katkeruudesta ;D

Lähettäjä: lovetin 
Päivämäärä:   8.9.10 11:46:05

oot ainoo

Lähettäjä: jou 
Päivämäärä:   9.9.10 19:50:50

lellikki!

Lähettäjä: |Rikkipää 
Päivämäärä:   10.9.10 16:51:25

kotityöt ON itsestäänselvyys ja jokapäiväsiä.
ja 15€ viikkorahaa ja lisää jos tarttee? huhhuh.

ja sanonpa vaan ko joku täällä katkeruudesta puhuu, en oo paskaakaa kateellinen alottelijalle. meille on vaa aina opetettu et rahat ansaitaan ja töitä tehdään.
"Menestys ennen työtä tulee vain sanakirjassa."
Mieluummin elän näin kuin noin mitä alottaja sano.

Lähettäjännnassu. 
Päivämäärä:   10.9.10 21:48:45

Lähettäjä: nellimoi
Päivämäärä: 5.9.10 15:26:18

siis et oo ikinä tehny kotitöitä? ei jumalaaaauta

------------

Oma mielipide: Mun mielestä viikkorahan eteen pitää tehä jotain :o mä oon 14, ja en muista kuinka kauan oon saanu viikkorahaa, ainakin 5 vuotta, enemmänkin, ja se on 5 euroo, ollu kaikki nää vuodet. Ja viikkorahaa ei tuu jos mä en siivoo mun huonetta pe, la tai su. Siivoominen = tavarat on järjestyksessä, plöyt pyyhitty ja imuroitu. astianpesukoneen tyhjennys on iskän bravuurihommaa, sitä ei kukaa muu tee, ja meillä on sellanen tapa et ku käyttää astioita, ne pitää heti laittaa koneeseen. Se toimii hyvin kaikilla, perheeseen kuuluu siis iskä, äiti, minä ja 8-vuotias pikkuveli. Pakko sanoo et on sairasta et saa viikkorahaa 15e/2vko vaikka ei tee mitään. 13-vuotiaan pitäis osata tehä kotitöitä.

ps. Jos äiti pyytää ripustaa pyykit, laita pyykkikoneen päälle tai mitä nyt ikinä keksiikään, niin mä teen sen, koska kyllä mä osaan tehdä kaikki kotityöt mitä nyt on, mutta koska meillä kaikki tavallaan siivoaa ite omat jälkensä, niin ei oo niin paljon kotitöitä tai silleen. Esim vaatteet käännetään nurinperin ja lajitellaan aina kun laitetaan pyykkiin, huone pidetään siistinä niin ei tartte siivota suurimääriä kerralla, omat astiat koneeseen, jos sotkee keittiössä tai muualle, siivotaan heti jne.

Mun mielestä meillä kotityöt toimii _erittäin_ hyvin, kyllä mä tiedän tapauksia paljonki missä mikään kotona ei toimi, ja meillä arki rullaa hyvin (y)

Lähettäjännnassu. 
Päivämäärä:   10.9.10 21:51:05

Niin ja toi mun teksti kuulostaa siltä ku asuisin keskitysleirillä, mut ei, se ei todellakaa oo niin. Mulla on hyvät välit kaikkiin perheenjäseniin ja kotityöt vaan kuuluu meijän arkeen positiivisena eikä negatiivisena asiana :)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.9.10 22:07:27

Mä oon aina tehny kotitöitä. Kuulostaa jotenki oudolta että sä et oo. :DDDD

Lähettäjä: 4RD3 
Päivämäärä:   11.9.10 02:07:52

Vitun lellipentu tee työtä niinku muutki!

Lähettäjä: sneef. 
Päivämäärä:   11.9.10 18:03:29

mä oon aina tehny jotain kotihommii ja nytkin 16 vee asun omassa kämpässä ja on vähän pakko pitää kämppä kunnossa. veikkaan et alottajasta tulee 3kymppinen työtön joka suu porukoiden nurkissa kuolemaansa saakka :---)

Lähettäjäsaw 
Päivämäärä:   11.9.10 18:11:09

*reps* Ite tehny aina kotitöitä+muita maatilantöitä. Enkä saa viikko rahaa, lomilla oon palkallisella työllä tuntien mukaan

Lähettäjä: Ressu 
Päivämäärä:   11.9.10 18:25:04

Mää teen jokapäivä kotitöitä tyhjennän tiskikonetta, laitan pyykkejä,käyn kaupassa,teen ruokaa,imuroin ja muuta mukavaa. Viikkorahaa en saa, mutta jos lähden kaupungille ja pyydän rahaa niin kyllä mä sitten saan rahaa.

Lähettäjä: ..s 
Päivämäärä:   11.9.10 20:57:24

Ala tekemään perusjuttuja!

Tyhjennä/täytä astianpesu kone sovittujen vuorojen mukaan, ehdoton must on pidä oma huoneesi kunnossa, auta aina jossain kun pyydetään apua, tarjoudu imuroimaan koko kämppä vaikka joka toinen viikko, vie joka toinen päivä roskat jne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.10 21:51:10

En määkää oo ikin tehny mitää koti töit paitsi pitää siivota oma huone, mut en kyl saa viikko rahaakaa, mut jos pyyän nii saan esim. rahaa kapee. Ja oon sua vuoden vanhempi.

Lähettäjä: suomipuomi 
Päivämäärä:   11.9.10 23:02:42

en tee usein kotitöitä, joskus kun äiti on töissä täytyy imuroida, täyttää/tyhjentää tiskikone, laittaa jtn ruokaa, hakea pyykit mut ei yleensä muuta. en saa viikko enkä kuukaus rahaa, mut jos on tarve nii pyydän vanhemmilta.

Lähettäjä: etpä 
Päivämäärä:   12.9.10 17:17:08

Et ole ainoo =)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.