Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koirarotuja !

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.8.10 17:32:14

Noniin, eli minkäs rotuisia koiria teillä on ja minkälaisia rotuja ehdottaisitte ensimmäiseksi koiraksi ? :) Eli tulisi aktiiviseen käyttöön, omakotitaloon. Perheen nuorin on 15v. Itse olen 17v.

Re: Koirarotuja !

Lähettäjä: Kuro 
Päivämäärä:   8.8.10 18:50:53

Oma ensimmäinen koira oli ja on kiinanharjakoira (perheessä on tosin ollut koiria ennenkin, mutta tämä oli ensimmäinen oma :D). Riittää kyllä pienessä paketissa energiaa vähän liiaksikin asti. :D Jotakin alkukantaista agilityä ollaan koetettu harrastaa, mutta rataa täällä ei ole lähellä joten ei onnistu - joten omaksi iloksi rakennellaan ratoja leikkikentille ja harjoitellaan temppuja. ;)

Ensimmäiseksi koiraksi sopii pieni tai keskikokoinen koira, joko palvelus- tai seurakoira. Spanielit ovat esimerkiksi usein hyviä ensikoiria. Lainaa vaikka kirjastosa koirakirjoja - siitä se lähtee.

Lähettäjä: äsd 
Päivämäärä:   8.8.10 18:54:45

meillä on novascotian noutaja. se oli aika helppo kouluttaa, mutta tykkäs kyllä pentuna napostella kaikkea mahdollista ja kävi aina välillä jalkoihin kiinni :D mut nyt se on ihan kiltti, haukkuu vaan aika paljon. Ja sitten sillä on vielä kaiken maailman allergioita nii pitää ostaa kalliita ruokia.

en tiiä kyllä mitä suositella. kiva koira tää meijä novascotiannoutaja, mut tällä rodulla ilmeisesti on paljon mahdollista saada allerginen koira.... :D Ja aika kalliskin tää rotu oli.

Lähettäjä: Kuro 
Päivämäärä:   8.8.10 19:02:51

Harjakoira on tosiaan halpa ja terve rotu. Eikä hauku paljoa! Noutajat ovat kyllä yleensä mukavia ensikoiria, pakko myöntää. Tunnen montakin joilla on kultainennoutaja ensikoirana - ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Lähettäjäveera 
Päivämäärä:   8.8.10 20:30:33

meillä on ollu mäyräkoiria , dalmiksia ja mittelspitzejä , joita suosittelen!! MITTELIT ON TOSI HELPPOJA JA HYVIÄ VAHTIKOIRIA.. EI PIDÄ TRIMMAILLA.

mee tonne ---> http://www.kotikone.fi/piksu

Lähettäjä: tiia 
Päivämäärä:   8.8.10 20:37:34

Meillä on ollu mun lapsuudesta asti Siperianhuskyja ja tällä hetkellä niitä löytyy kaksi. Ei mitenkään helppoja koulutta yms. mutta jos jaksaa ja on aikaa perehtyä ja aktiivisesti kouluttaa niin silloin voi tulosta tullakin. :) Meillä molemmat osaavat perus käskyt,mutta eivät vapaana pysy. Molemmat koirat likkuvat päivässä 2-5h tuntia riippuen päivästä,talvella vetävät rekeä. Ruokaa ne eivät tarvitse paljoakaan,mutta seura on tarpeellista,kuten kaikille koirille!

Ekaksi koiraksi en osaa oikein muuta sanoa kuin kultainennoutaja,labradorinnuotaja,spanielit.. :)

Lähettäjä: kssl 
Päivämäärä:   9.8.10 02:05:03

meil on nyt eka koira, on jo 3 vuotta, espanjanvesikoira, ja aivan ihana.
ja ite oon sen kouluttanu, olin 12 ku se saatii ja nyt oon siis 15 ja se on tottelevainen ja kiltti.
espanjanvesikoirat on ystävällisiä, ja aika helppoja kouluttaa, ne tarttee vaa aika paljon huomiota ja aktiviteetteja mut jos on aikaa ja halua ne on tosi mukavia :)

Lähettäjä: Miss Huhtikuu 
Päivämäärä:   9.8.10 08:50:11

Meillä on bullmastiffeja. :D Ne on ihania ja tälleen, mutta kouluteksen aikana pitää olla tosi tiukkana ja muutenki. Ei nne ees oo aggressiivisia niinku kaikki sanoo, koiria neki on muiden joukossa ;)

Mutta Bullmastiffia en suosittele ekaksi koiraksi :)

Päivämäärä:   9.8.10 21:20:16

Joo, no itse olen harkinnut bordercollieta, aussieta, tolleria, bokseria ja islanninlammaskoiraa :) Lisää kokemuksia ja mielipiteitä ? :)

Lähettäjä: ;))))) 
Päivämäärä:   9.8.10 22:21:39

No borderi ei kyllä välttämättä ensi koira, paitti onhan niitäki monenlaisia, mutta yleensä tarvii aika perusteellista koulutusta jotta saa paimen vietin kuriin. Mutta kyllähän niitakin paljon hommataan ensi koiriksi ja on monet pärjänneet ;)

Lähettäjä: Jojo 
Päivämäärä:   9.8.10 23:55:13

kultainennoutaja(2kpl),chihuahua(2kpl),kiinanharjakoira(1kpl) ja silkkiterieri(4kpl)
meidän haukut (:
kivan luonteisia rotuja !

LähettäjäHLII 
Päivämäärä:   10.8.10 02:30:17

Meiltä löytyy pian 2 vuotta täyttävä shetlanninlammaskoira-narttu, josta olisi pitänyt tulla näyttelykoira, mutta kasvoi ylikorkeaksi, joten jäi vain harrastelukoiraksi. :) Kärsii matkapahoinvoinnista, joten tuskin olisi näyttelyihin sitä kannattanut kuskatakaan. :D

Sheltti on mielestäni suht helppohoitoinen koira, ei se turkki oikeasti ole niin kamala kuin ihmiset kuvittelee. Meillä tulee vain korvien taakse välillä pieniä takkuja, muttei sen pahempaa. 2-4 harjauskertaa riittää mielestäni kuukaudessa ihan hyvin pitämään takut loitolla.

Emme ole käyneet missään koulutuksissa koiran kanssa, osataan ainoastaan istu, maahan ja anna tassu-temput, silloin tällöin paikka-komentokin onnistuu, mutta joskus ei kärsivällisyys riitä pysymään aloillaan. Sen verran adhd-tapaus on kyseessä. :D Shelttien kerrotaan olevan kuitenkin helppoja koulutettavia.

Meidän koinakka käy kesäaikaisin 3-4 kertaa ulkona, 1-2 lenkeistä on pitkiä, noin 20 minuutin pituisia. Koira ei pitkän turkkinsa takia jaksa näillä helteillä kävellä tuskin viittä minuuttia kauempaa. Tästä tietysti jää energiaa käyttämättä, ja sitä puretaan yhdessä sitten sisällä. Heitellään leluja ja harjoitellaan silloin tällöin temppuja. Pieni kerrostaloasuntomme riittää oivasti juoksemaan ympäri kämppää lelu suussa. Narttu on kuitenkin sen verran aikuistunut ettei enää pureskele tuolien jalkoja, kenkiä, johtoja yms. Sukat ja roskakorista löytyvät roskat tietysti houkuttelevat vielä, ja ulkona kävyt ovat suosiossa. :) Myös pehmoleluni joutuvat joskus koetukselle. :D

Sheltit ovat melko terve rotu, Wikipedian mukaan "sillä esiintyy jonkin verran lonkkavikaa eli lonkkaniveldysplasiaa. Sen yleisin sairaus on silmäsairaus CEA (Collie Eye Anomaly), joka voi johtaa jopa sokeutumiseen. Shetlanninlammaskoira elää usein sangen pitkäikäiseksi: ei ole harvinaista, että yksilö on seitsemäntoistavuotias."

Shelttien sanotaan haukkuvan paljon, mutta riittävällä komennolla sitä pystyy kitkemään pois jonkun verran, muttei kokonaan. Koiran kuuluu haukkua, ei se ole koira jossei se hauku.

Shelttejä sanotaan myös aroiksi, yksilöt tietysti ovat todella erilaisia, mutta meidän tyttö ottaa vastaan iloisesti uudet ihmiset (myös lapset) ja suhtautuu ulkona vastaantuleviin koiriinkin uteliaana. Myös kissojen kanssa se tulee hyvin toimeen, osaa jättää ne rauhaan ja osaavat leikkiäkin välillä yhdessä.

Shetlanninlammaskoira on omakotitaloon oikein sopiva. Aktiiviseen käyttöön myös erittäin hyvä, rodun kanssa pääsee oikeasti liikkumaan. Nartut ovat ehkä hieman uroksia lempeämpiä ja keskittyväisempiä luonteeltaan.

Täytän itse päivää ennen koirani synttäreitä 13, ja pärjään koiran kanssa todella hyvin itsekin. Tulen sen kanssa toimeen parhaiten perheessäni, se tottelee suurimmaksi osaksi vain minun käskyjäni ja ohjeitani, sillä olen yksin kouluttanut sitä pienestä pitäen. Koirista minulla ei kuitenkaan ole muuta kokemusta kuin cavalieria ja tätä kyseistä shelttiä. Kyseessä on niin ihmis- ja eläinystävällinen rotu, etten voisi olla suosittelematta tätä ihanaa puikkonokkalajiketta sinullekin. :)

LähettäjäSaijamyy 
Päivämäärä:   10.8.10 11:51:44

Meiltä löytyy shelttiuros Sulo. :--) Tää on meijän lapsien ensimmäinen koira, mut porukoilla on ollu ennen mun syntymää sekarotuinen ja äitillä vielä lapsena joku koira.

Sulo on oikeesti tosi hellyydenkipeä ja seurallinen tapaus. (=makoilee nytkin jaloissa :D) Osaa kuitenkin olla yksinään, jos ollaan esim koulussa ja töissä. Aina sais kuitenki olla rapsuttamassa. :---D

Sulo rakastaa ylikaiken lenkkeilyä ja muutenkin pihalla oloa. Mökillä saa olla vapaana, mutta täs kotona ei, koska tääl liikkuu paljon koiria ja niitten perään lähdettäis pää kolmantena jalkana.

Turkki ei oo tosiaan mikään vaikeehoitonen, vaikka silt saattaa näyttääkkin. Karvanlähtöaikana karvaa kyllä lähtee, mut senki saa suhthyvin harjauksella kuriin. Korvien taakse ja pyllyvilloihin tulee kyllä takkuja.

Tää on kyllä kaikinpuolin ihana ja mahtava koira. Toimii pienempienkin lasten kanssa varovasti (= jos pieni lapsi tarttuu käsillä korvasta tai turkista kiinni, ei oo moksiskaan).
Ilonen ja seurallinen kuvaa tätä meijän tapausta tosi hyvin :-)

Lähettäjä: bnuubi (ei kirj.) 
Päivämäärä:   10.8.10 12:28:29

mitähän vaadit oikein koiralta?
maillaisia turkinhoitajia olette? saako olla trimmattava tai nypittävä?
minkä kokonen koira?
mitä harrastaisitte, miten aktiivisesti, aiotteko kilpaillakin? millainen koulutettavuus ja aktiivisuus? luonteeltaan enemmän kova vai pehmeä?
onko irtipitomahdollisuuksia? miten kovia lenkkeilijöitä olette?
aikaisemmat koirakokemuksenne?

en hedottele mitään rotuja, ennen kuin kerrot perusteellisemmin, mitä haluat koiralta. koirarotuja on yli 300 ja jokainen niistä on ominaisuuksiltaan ja käytökseltään erilainen, eli mikä tahansa koira ei sovi ensimmäiseksi koiraksi juuri sinulle.

---

Lähettäjä: :)
Päivämäärä: 9.8.10 21:20:16

Joo, no itse olen harkinnut bordercollieta, aussieta, tolleria, bokseria ja islanninlammaskoiraa :) Lisää kokemuksia ja mielipiteitä ? :)

^ noista pudottaisin heti bc:n pois. todellinen hyrrä eikä ole mikään helppo ensikoira.

Päivämäärä:   10.8.10 13:23:03

Bordercollieta en suosittele minäkään ensimmäiseksi koiraksi.

Itselläni eka koira cavalier, samoin toinen.
Cavalier on helppo kouluttaa ja aivan ihania luonteeltaan. Tosin ovat melko sairas rotu, yleisin sairaus on sydänvika. Eka cavamme eli 11vuotiaaksi, todettiin joskus 7-8v sydänvika.

Kolmas koiramme - tai oikeastaan se ainut MINUN koirani - on australianpaimenkoira. Aussieta en suosittele, jos sinulla ei ole PALJON aikaa ja mahdolisuutta antaa paljonpaljonpaljon erilaisia virikkeitä. Aussien olis hyvä myös päästä paimennus puuhiin, on sen verran paimennus- (ja vartiointi)viettiä. Aussiet YLEISESTIOTTAEN on melko helppo kouluttaa. Aussie ei missään nimessä sovellu pelkäksi kotikoiraksi - eli jos sulla ei oo aikaa tarjota sille tarpeeks virikkeellistä ja aktiivista tekemistä, niin unohda. Siitä saa helposti ongelmakoiran - kuten mistä tahansa muustakin - jos sillä ei ole tarpeeksi tekemistä. Aussieta en välttämättä suosittele ensikoiraksi. Ensin pitää oppia KOKEMUKSEN kautta mitä koiran pito on ja ymmärtää ko. rodun tarpeet; aussie on aktiivinen ja pysyy aktiivisena.

Koiran kun koiran kanssa sinun on pakko lähteä siellä helv*tin kaatosateessa/räntäsateessa, 25 asteen pakkasessa ja liukkaalla kelillä lenkille, vaikka olisit kuinka väsynyt ja et millään jaksaisi; koira jaksaa kun joutuu tod.näk. olemaan päivät yksin kotona, ilman virikkeellistä toimintaa. Koirahan menee AINA kaiken edelle; se on elävä luontokappale, joka on sinun vastuullasi, sinun elätettävänäsi ja se ELÄÄ SINULLE mahdollisesti jopa 15vuotta!

HUOM!! Tutustu erilaisiin rotuihin, ota yhteyttä eri rotujen kasvattajiin - huomaa, ettei kasvattajaan tarvitse ottaa yhteyttä vain silloin, jos on ostamassa koiraa, kasvattajan kuuluu kertoa sinulle sen mitä haluat tietää ko. rodusta ja vielä vähän enemmänkin. Ota yhteyttä rotujärjestöihin ja kerro rotujärjestön henkilöille ja kasvattajille millaiseen käyttöön olet koiraa hankkimassa ja mitä vaadit koiralta. Vieraile kasvattajien tykönä katsomassa koiria, käy eri harrastuksissa ja kisoissa (esim. agility, TOKO, PK-lajit...) seuraamassa toimintaa ja seuraa eri koirarotujen tapaa soveltua lajiin. Kysele ihmisiltä, joilla on kokemusta rodusta, josta olet kiinnostunut. Jos olet esim. IRC-Galleriassa, voit siellä käydä yhteisöstä katsomassa jäseniä ja kysellä heiltä kokemuksia ko. rodusta. Äläkä missään tapauksessa ota koiraa ulkonäön perusteella!! Koira valitaan luonteen, käyttöominaisuuksien ja vanhempien perusteella.

Tunnen muutaman ihmisen, joilla bokseri ensikoirana ja kaikki koirat ovat hyvä luonteisia, vilkkaita ja eloisia! =)

Enkä siis periaatteessa suosittele yhtään mitään rotua, jos en tiedä mihin koiraa haet; joten kertoisitko mitä aijot koiran kanssa harrastaa vai harrastatko mitään? kuinka paljon kokemusta koirista, vaikkei omaa olisikaan ollut? ja kerro noita mitä bnuubi (ei kirj.) - on lähettänyt =)

Lähettäjä: bnuubi (ei kirj.) 
Päivämäärä:   10.8.10 13:26:01

muista se, että koira on kanssasi kotona suurimman osan elämästään ja harrastuksissa muutaman tunnin viikosta. eli koiran pitää sopia sinulle enemmän kotiarkeen kuin kentälle. jos otat liian vilkkaan harrastekoiran, voi pian lähteä koko innostus koirahommasta kun kotiarki onkin p'erseestä.

Päivämäärä:   10.8.10 13:27:08

Ja olen siis eri ':)' kuin aloittaja, pahoittelen, etten älynnyt ajoissa tuota nimejä.. :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.10 14:55:50

Kultaisen noutajan tai labbiksen itse melkeen ottaisin, mutsilla on kultsi, kiltti kun mikä ja helppo kouluttaa ja turkin hoitokaan mitään ihmeellistä tarvi, on kuitenkin touhukkaita ja energisiä.

itellä rottweiler.. ekaksi koiraksi en ainakaan suosittele, on aika kova päisiä.
Dalmatialaistakaan en ekaksi koiraksi ottaisi.. tietysti jokainen koirahan on yksilö, ei ne kaikki samanlaisia ole..:)

Bokserit on kans ihan kivoja..
colliet ja aussit ei varmaan ole ensimmäinen valinta ekaksi koiraksi.. eikä mitkään pitbullit tai mastiffit ym.. tai kyllähän collietkin varmasti omakotitalossa menevät hyvin kun saa liikuntaa sopivasti, ja ovat aika äänekkäitä yleensä.

berninpaimenkoirakin on ihan mukava ja kiltti, vaikkakin aika iso kyllä.

Tolleri olis kyllä myös hyvä valinta.. ie tykkäisin sellasesta kans.

Lähettäjä: :) (aloittaja) 
Päivämäärä:   10.8.10 16:22:29

bnuubi ja :) //
-mitähän vaadit oikein koiralta?
~eli koiran pitää/saa olla persoonallinen, sopivan luonteikas niin että helposti koulutettavuus ja kuuliaisuus säilyy, toki nuo ovat luonne vaatimuksia.

-maillaisia turkinhoitajia olette? saako olla trimmattava tai nypittävä?
~suht helppo hoitoinen turkki, ei trimmattavaa eikä nypittävää.

-minkä kokonen koiraa?
~keskikokoinen, 45-60cm.

-mitä harrastaisitte, miten aktiivisesti, aiotteko kilpaillakin? millainen koulutettavuus ja aktiivisuus?
~agility, vepe, toko, pk.... agility radat vieressä, joten pari kertaa viikossa, ja kilpailla mahd. mukaan. ja tokotreeneihin kerran viikossa on mahdollisuus päästä :) mahd. mukaan näyttelytouhutkin kiinnostaisi, mutta pääasiallisesti agility, vepe ja toko :)

-luonteeltaan enemmän kova vai pehmeä?
~jotain siltä väliltä

-onko irtipitomahdollisuuksia? miten kovia lenkkeilijöitä olette?
~omakotitalo ja isopiha, irtipito mahd. on siis. itse olen himo lenkkeilijä joka kaipaa lenkkiseuraa :)

-aikaisemmat koirakokemuksenne?
~olen aina se joka leikkii ja "kouluttaa" muiden koiria, koskaan kuitenkaan ei omaa ole ollut. naapureiden koiria lenkitän säännöllisesti aina ku tarve vaatii ja otan meille hoitoon pyydettäessä :) paljon siis olen tekemisissä erirotuisten koirien kanssa lähes päivittäin.

ja todellakin tiedän että koira on elävä olento, jolla on tietyt tarpeet, joista minun tulee koiranomistajana huolehtia. olen nähnyt liikaa koirien laiminlyöntiä tuttujen piirissä ja usein ollut ensimmäinen joka siitä sanoo. en voisi kuvitellakkaan että vähättelisin koirien tarpeita tai niitä itseään. :)

Lähettäjäbnuubi 
Päivämäärä:   11.8.10 14:45:07

uskaltaisin ehdottaa labradorinnoutajaa (sekalinjasta), jos pudottaisit harrastuslistalta agilityn pois. rotu on turhan raskas ja "kömpelö" agiradoille eikä rodun lonkkatilanne oikein näytä plussaa siihen harrastukseen.. mutta muihin lajeihin kyllä! ja todellinen himolenkkeilijä tämä rotu on, aina jaksaa olla pihalla ja metsäpoluilla. metsäåstysviettiähän löytyy joka noutajalta, mutta se on hallitsettavissa.
sitten myös sieläkarvainennoutaja, jos agilitysta luovut.. mitään liian suurta ja raskasta rotua ei kannata agilityyn ottaa, jotta harrastus pysyisi koiraystävällisenä ja siistinä.

agiityyn sitten sopii noutajamaisista koirista hollantilainen stabyhoun. ja paimenkoirista kannattaa katsoa lyhytkarvainen collie.

sitten pohdin, sopisiko pinseri (ei siis kääpiöpinseri, vaan pinseri) teille... monipuolisia ja näppäriä koiria moniin harrastuksiin. omasta mielestä ei ole mikään mahdottoman vaikea kouluttaa, mutta jotkut pelottelee näiden olevan tosi vaikeita.. tiedä sitten, mutta minusta tämä ehkä voisi sopia, jos kerta treeneissäkin käyt ja saisit myös sitä kautta apua jos koiran kanssa kotona ilemenee ongelmia.

mutta mitään liian vaikeaa ja liian aktiivista ei kannata hankkia, siinä menee maku koko koirainnostuksesta jos koira ei sovikaan teille kotiin, vain ainoastaan treenikentille.

Päivämäärä:   11.8.10 23:41:42

Katselin noita Stabyhouneja ja rotu vaikutti tosi kivalta. Onko kellään henk. koht. kokemusta rodusta ? :) Soveltuuko agiin, tokoon, vepeen, pkhon...? kyllä kai ? =D

Lähettäjäbnuubi 
Päivämäärä:   11.8.10 23:48:43

kotimaansa ulkopuolella stabya ei juurikaan metsästyskoirana käytetä, ehkä muutamia yksilöitä käytetään. rotu on kuitenkin ominaisuuksiltaan pehmeä suoinen noutaja, joten se soveltuu siihen hyvin.
mutta suomessa se on lähestulkoon täysin seurakoirana ja monipuolisena harrastuskoirana. rotu on täällä sen verran tuore, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. kasvattajiin kannattaa olla aktiivisesti yhteydessä ja heti varaamassa pentua jos suinkin mahdollista. mutta kannattaa myös olla avoinna mahdollisille ulkomaan stabyille ja katsella ulkomaan kenneleitä ;)

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   12.8.10 12:38:54

mun tuttavilla on stabyhoun, se on tosi mukava, ei kyl kauheen tottelevainen mut se on vaa sen ansiota et ne ei sen perhees sitä kouluttanu. ne on kilttejä ja sopeutuvia, ja yleensä lapsiystävällisiiä ja muiden koirien kanssa kilttejä. ne on vikkeliä ja urheilullisia, ja yleensä melko leikkisiä.

Lähettäjä: Milka 
Päivämäärä:   12.8.10 17:54:48

Meillä on Seiskarin koira.
Todella seurallinen ja haukkuu hyvin vähän.
(Ei ole vielä virallinen rotu, koska seiskareita on suomessa vain parisataa)

Kirjoita googleen Seiskarin koira niin siinä varmaan ensimmäisenä seiskarinkoira yhdistyksen sivut. Sieltä löytyy tietoa (::

Päivämäärä:   12.8.10 21:05:53

En ole koskaan kuullutkaan seiskarinkoirista, varmaankin juuri tuon takia, etteivät kovin yleisiä. Vaikutti ja näytti kivalta :) Lisää ehdotuksia ? :) Stabyhounia olen nyt vakavasti pistänyt harkintaan :)

Lähettäjä: Kultsu 
Päivämäärä:   12.8.10 23:26:00

Kultainennoutaja. Todella helppo rotu. Tietysti kuria täytyy olla (niinkuin joka rodulla), mutta kultanen on helppo kouluttaa. Tosi ystävällinen ja muutenkin täydellinen ensimmäiseksi koiraksi. Suosittelen.
Katso vaikka täältä tietoa http://www.goldenring.fi/ (en tiedä osaanko linkittää, mutta kokeillaan :))

Lähettäjä: Stacy 
Päivämäärä:   13.8.10 16:02:51

Meillä on havannankoira. On välillä kyllä niin adhd ku vaan voi olla, energiaa riittää siis! Tosin aika nuori vielä.

Lähettäjä: nunnaw 
Päivämäärä:   13.8.10 16:24:41

kiinanharjis on kiva rotu, mutta ei käy sulle jos et trimmausta halua tehdä.
/meillä kiinanharjiksia mukavasti. ;))

Lähettäjä: pippuriww 
Päivämäärä:   13.8.10 16:36:13

meillä on 2 cairninterrieeriä =) todella kilttejä ja pieniä. sopii lapsiperheisiin todella hyvin. sosiaallisia <3

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   14.8.10 10:53:33

suosittelisin kultastanoutajaa. serkuilla löytyy kultsu, ja niin kiltti ja helppo kaikin puolin, että suosittelen! :) karvanlähtö sillä on kyllä hyvin runsasta keväisin mutta jos sen kestää niin ehdottomasti kultsu! :)
meillä on pitkäkarvainen collie ensimmäisenä koirana, on myös ollu tosi ihana, mutta tällä löytyy kyllä luonnetta. mutta yleisesti suosittelen myös collieta, ihana rotu! (tosin collieilla ja shelteillä on tuo perinnöllinen silmäsairaus CEA, joten kannattaa huolehtia, että pennun vanhemmat ovat terveitä eivätkä ainakaan kanna sitä "pahinta" muotoa tosta sairaudesta!)

Lähettäjä: ivve 
Päivämäärä:   15.8.10 02:52:47

jos eniten sinua kiinnostaa agi ja toko, niin miksei sekarotuinenkin olisi hyvä? itselläni on seropi, "virallisesti" x-rotuinen (rekisteröity FIX:iin, sirutettu jne..), niin uskomattoman hieno ja symppis koira. en voisi ihanampaa lemmikkiä ja harrastelukaveria itselleni kuvitella.. vanhemmillani on ollut omassa nuoruudessaan koiria, mutta tämä seropi oli meidän perheen eka koira..

Lähettäjä: sedusai 
Päivämäärä:   23.8.10 18:58:38

meillä on 3 kultsia(kultainennoutaja) tosi helppoja kunhan opetat ne tavoille. vahti koirana toimii myös hyvin.kivoja seuralaisia. suosittelen lämpimästi kultsia!!<3

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.8.10 16:11:40

Cockeri :)!!! Aivan ihana rotu, iloinen ja menevä. Tosi monipuolinen myös, voi harrastaa mitä vaan. Ainoo miinus, että turkki on trimmattava, mut ei sekää nii paha oo ku oppii homman :)
Cockereita näkee nykyään aika vähän, luultavasti siksi ku saivat huonon maineen 1980-luvulla ku oli paljon luonnevikaisia cockereita. Mutta nykyään on luonneviat kyllä jo saatu karsittua pois, parilla prosentilla niitä enää on.
Suosittelen<3

Lähettäjä: Megafoni* 
Päivämäärä:   27.8.10 21:56:37

Suositelen labbista tai kultaista noutajaa. enemmän labbista koska niillä on upea luonne. kilttejä (yleensä), rauhallisia, tykkää toiminnasta, vaatii joka päivä aivoille tekemistä ettei tule häiriökäyttäytymistä esim. tavaroiden pureskelua. Vaatii paljon ulkoilua jo on todella yhteistyö haluinen. Ja jos vielä luotettavan ja suojelevan koiran haluat, se on se labbis ;)

Lähettäjä: blaa 
Päivämäärä:   4.9.10 00:52:40

meijän eka koira on tanskandoggi =)

Lähettäjä: Aatsi 
Päivämäärä:   4.9.10 21:12:05

Ite täytän 15 kohtapuoliin, olen yhdeksännellä ja kotoa löytyy oma reilu vuotias koira - rodultaan whippet joka on minulle aivan nappi valinta. Herra on aivan ihanin, mutta on vaatinut kekseliäisyyttä kouluttaa kun miellyttämishalua ei juuri ole. Luonnollisesti herra rakastaa juoksemista ja pääseekin juoksemaan päivittäin, lisäksi harrastamme canicrossia ja kotitokoilua. Agilityynkin herrasta olisi, mutta viimetalvisen jalan murtumisen takia olemme joutuneet sitä jarruttelemaan.

Ensimmäistä koirarotua ei kannata muilta kysyä vaan luet itse koirakirjoja, juttelet harrastajien kanssa ja mietit oman elämäsi kannalta. Mitä haluat harrastaa? Kuinka paljon sinulla on aikaa? Tuleeko koira sisä- vai myös ulkokoiraksi? Rodun terveystilanne? Onko turkin pituudella tai koiran koolla väliä? Minkälainen luonne ja ulkonäkö sinua miellyttää? Pitääkö olla puolustusviettiä ja miellyttämishalua? Sitten kun löydät kivoja vaihtoehtoja, ota selvää kasvattajista ja mene rohkeasti tutustumaan kys. rotuun - kunnon kasvattajat ovat aina valmiita vastaamaan kysymyksiin ja esittelemään koiriaan innokkaille.

Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle - olet loppujen lopuksi itse vastussa koirastasi, eikä kukaan muu joka täällä ruudun takana kirjoittelee.

Lähettäjä: grauH 
Päivämäärä:   4.9.10 21:32:47

No meillä on Newfoundlandinkoiria (nöffejä) mukavia nallekarhuja.

Lähettäjä: jannppa 
Päivämäärä:   4.9.10 23:13:01

itel pari lansuu = landseer
.. mut suosittelen jtn kultastanoutajaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.10 12:11:04

Kannattaa ottaa saksanseisoja :)) ne o toosi kilttejä koiria. Agressiivisuus on niiden luonnevika :)) itellä on semmone ja oon 13 v :)))
on ollu aikasemmin semmone ko Petit basset griffon vendeen.

LähettäjäIreth 
Päivämäärä:   5.9.10 21:25:43

Itselläni on tällä hetkellä keeshond, ensimmäinen koira kyseessä :>

Erittäin kovapäinen uros, joka tuli meille ollessaan yksivuotias. Pentuna sitä on ilmeisesti kohdeltu huonosti (pelkää mm. mattopiiskaa, loiskuvaa vettä, pään yläpuolella olevaa kättä), mutta muuten rohkea ja reipas koira, joka tulee mielellään mukaan joka paikkaan ja rakastaa autossa matkustamista ja liikkumista. Rähjää toisille uroksille, mutta sitä on nyt saatu vähän kuriin.

Oppii todella nopeasti! Se on oppinut kaikki peruskäskyt (tänne, istu, maahan, odota, ei tule, vapaa, seuraa) parilla harjoituksella ja muutkin käskyt (tassu, toinen, hos [läimäyttää tassulla kättä], oikea, vasen [vaihtaa puolta kävellessä/kääntyy], kävele, ravi, laukka) hyvin nopeasti. Tällä hetkellä harjoitellaan kierimistä.

Tulee hyvin toimeen kissojen kanssa, joita meille oli kolme jo ennen koiraa. Oli aiemmin jahdannut niitä, mutta nykyään ei enää, kun kissat ovat opettaneet sen tavoille.

Käyn koiran kanssa kerran viikossa TOKO-treeneissä ja aloitamme myöhemmin syksyllä myös näyttelykoulutuskurssin. Lisäksi käymme mätsäreissä aina kun niitä lähialueilla on ja muutenkin koira kulkee lähes aina mukanani. Lenkkeilen sen kanssa tiellä/metsässä sekä kävellen että pyörällä ja sukulaisten mökillä se saa olla irti.

Kessu sopii mainiosti myös ensimmäiseksi koiraksi, sillä ne ovat uskollisia ja oppivat nopeasti. Tylsistyessään tosin syövät mieluusti huonekalut... Pitkä turkki pitää harjata n. kerran viikossa, mutta muuten se on oikein helppohoitoinen. Sopivat tokoon, agilityyn, jälkeen... lähes mihin vain!

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.9.10 23:48:17

hyvä kun tyypit täällä ehdottelee rotuja, vaikka eivät ole lukeneet millaista koiraa aloittaja hakee..

-.-' pöljät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.