Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uman Talli

Lähettäjä: worldpeace 
Päivämäärä:   3.8.25 17:29:55

muistaako joku Uman tallia aina sen loppuaikoihin saakka? tallin hevoset:
Misty (1968-2000) ruunikko tamma. lauman johtaja.
MoStly Minx eli Minkki (1974) Ruunikko tamma. Mistyn tytär. Kuollut.
Cappuccino (1981) rautias ruuna. edellisen veli.kuollut.
Cinderella (1986) rautias tamma: Chinchillan sisar.
Chinchilla (1984) Ruunikko tamma. minkin tytär.
kaikista hevosista on Uman kirjoissa kerrottu. kiinnostaisi tietää aina sen alusta loppuun saakka.miten ensimmäinen hevonen tuli hänelle ja milloin viimeinen hevonen ja mikä niistä lopetettiin.

Re: Uman Talli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.25 20:32:55

Misty tuli ensin. Uma oli kuvaus/haastattelu keikalla jossain jonka pihassa Misty oli.Oli suokin ja englannintäysverisen risteytys.
Minkki ja Cappucino oli Mistyn varsoja.
Minkin varsoja nuo kaksi muuta. Taisipa vielä toinen nuista tehdä varsan muttei enää Uman omistuksessa.

Lähettäjä: hki 
Päivämäärä:   10.8.25 16:32:00

Cappuccino oli poliisihevosena Ruskeasuolla 90-luvun puolivälissä/lopussa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.25 18:00:48

Chinchilla on varsonut kahdesti. On ilmeisesti liisattu varsotettavaksi.

Lähettäjä: Purp 
Päivämäärä:   15.8.25 23:02:06

Mistyn nimi taisi olla ensin Monnet, joka on myös jonkun konjakin nimi. Uma ei ilmeisesti itse käyttänyt alkoholia eikä halunnut, että hevosenkaan nimi olisi konjakkiin viittaava. Siksi Monnetista tuli Misty. Näin muistaisin lukeneeni jostain.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   16.8.25 04:44:47

Suomenhevosen ja englannintäysverisen risteytys..? Tällaista en muista kuulleeni ollenkaan. Onko linkkiä sukupostiin tai muihin kuviin?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.8.25 09:08:29

Oli se risteytys-vahinkovarsa varmaankin

Päivämäärä:   16.8.25 09:11:52

Minkki oli Mostly Minx. Itse olen niin vanha että yuli luettua mm Minkin varsakirjaskin nuorena

Päivämäärä:   16.8.25 09:15:15

No nyt meni hepat sekaisin kiireessä. Siis Minkkihän oli Mistyn varsa. Mutta Misty oli tosiaan täykkärin ja suokin risteytys.

Lähettäjä: karvas 
Päivämäärä:   7.9.25 17:07:06

ja oli vallan upeita hevosia! joo. näin on. tiedot löytyy hippoksesta. ja hevosten sukupostista, tässä tiedot otettu hippoksen mukaan.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   8.9.25 17:31:35

Elikö Misty tosiaan noin vanhaksi..? Huima ikä hevoselle.

Lähettäjä: TM 
Päivämäärä:   10.9.25 18:59:11

Uman tapasin pari kertaa 1980-luvulla ja elin nuoruuteni aikana, jolloin Uma kirjoitti Hevoshulluun. Lahjoitin Umalle akvarellimaalaukseni Capuccinosta, ja muistan, kun Uma sanoi, että Capuccinolla oli kaksi pyörrettä otsalla (maalauksessani oli vain yksi).

Sukupostista löytyvät nämä tiedot:

Mistyn emä oli suomenhevostamma Hilsa, jonka omistajan oma täysveriori Mostyn astui. Hilsalla oli kaikkiaan seitsemän varsaa, josta vahinkovarsa Misty oli ymmärrettävästi vanhin, syntyihän Misty 1968, jolloin Hilsa oli vasta 2-vuotias.

Mistyllä oli kaksi varsaa: tamma Mostly Minx (1974) ja ruuna Capuccino (1981). Molempien isä oli Patefon, jota siihen aikaan kutsuttiin rotunimellä terskinarabi. Neuvostoliitosta Suomeen tuodun Patefonin isä oli arabialainen täysiverinen ja emä terskinarabi eli siinä oli arabialaista ja englantilaista täysiveristä sekä venäläisiä ratsurotuja.

Minkin ja Capuccinon suvussa oli siis ainakin suomenhevosta, arabialaista täysiveristä ja englantilaista täysiveristä. Uma sanoi aina, että hän on erityisen ylpeä, kun suvussa on neljännes suomenhevosta.

Minkki varsoi kahdesti, varsojen tiedot löytyvät netistä, minulle Hevoshullu ei tullut enää siihen aikaan, vaan 1983 lehdeksi oli vaihtunut Hevosurheilu.

Lähettäjä: mirataz 
Päivämäärä:   13.9.25 19:09:12

Se on Cappuccino. Minkillä on 2 jälkeläistä: Chinchilla 1984 ja Cinderella 1986. Chinchillalla on 2 jälkeläistä. Löytyvät sukupostista.

Lähettäjä: Worldpeace 
Päivämäärä:   14.9.25 18:46:11

kiitos tiedoista! joo, olen lukenut kaikki nuo kirjat moneen kertaan.

Lähettäjä: TM 
Päivämäärä:   21.9.25 00:13:59

Kiitos korjauksesta, Mistyn toinen varsa oli siis Cappuccino (eli kaksi p-kirjainta).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.