Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pelletti kuivikkeena, kulutus?

Lähettäjä: Klemmari 
Päivämäärä:   24.2.26 12:05:17

Olen siirtynyt käyttämään pellettiä vuodenvaihteessa, eli n.2kk sitten.
Ostin kerralla 500kg säkin, joka nyt jo loppu!
Aluksi meni noin viikko, että karsinasta hävisi purut, ja kuivikkeena vain pelletti.
Karsinan siivous tapahtuu niin, että kerään lannat pois, ja haravoin pinnasta kuivat ja kerään kusilaatat pois. Sitten levittelen jäljelle jäävät tasaisesti koko karsinan alueelle, pl heinänurkka.
Tamman kanssa tämä onnistuu, ja lisään joka toinen päivä 2 sankollista eli n. 20litraa pellettiä. Kostutan pelletin, ja annan aueta kottareissa, ja sitten nakkelen tasaisesti pitkin karsinaa.
Oriin kanssa on ongelma: se pyörii ja kuopii karsinassa, paskat on missä sattuu ja kusikohtaa joutuu myös etsimään. Karsinaan ei oikein pääse muodostumaan patjaa, koska kusia joutuu hieman etsimään ja jätkä itse pehertää loput sekaisin. Oriille joutuukin lisäämään 2 sankollista joka päivä.

Teenkö jotain väärin, koska kulutus on noin kova?
Jos pelletti maksaa pihaan toimitettuna 200€ säkki, ja kestää ehkä todellisuudessa 5-6vkoa, on se aika kallista....
Tosin kun käytin purua, meni kuukaudessa n. 10-12paalia, mikä on rahassa n. 160€....

Molempien käytössä omat hankaluutensa: pelletissä turvotus ja purupaalissa hajotus (pölkyn lumi-paalit kestää ydinpommin eikä mene hajalle)

Re: Pelletti kuivikkeena, kulutus?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   24.2.26 13:04:06

Oon huomannu saman

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.26 14:03:57

Siis eikö tuolla laskukaavalla ole kuitenkin halvempaa kuin puru?

Lähettäjä: Armi 
Päivämäärä:   24.2.26 14:31:21

Tee paksumpi patja

Lähettäjä: Kukkelikuu 
Päivämäärä:   24.2.26 14:55:49

Ei pellettiä tarvi lisätä noin usein. Kerran viikossa ja sillon vähä enenpi kerralla ja tosiaan paksumpi patja alkuunsa niin pysyy paikallaan ja patjottuu ja säästyy kuivike ja aika . Eikä pellettiö tarvitse kostuttaa niin paljoa että menee puruksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.