Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itsehoito, puolihoito, täyshoito

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.1.26 10:59:01

Miten nämä eroaa toisistaan tallipaikoilla? Mitä mihinkin täytyy olettaa kuuluvan? Onko itsehoito niin että hevosen eteen ei tehdä mitään? Ei jaeta heiniä, ei laiteta ulos?

Re: Itsehoito, puolihoito, täyshoito

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   31.1.26 13:21:19

Itsehoito, vuokraat vain karsinapaikan+tarha, sekä tallin käyttö. Kaikki tehdään itse/kimpassa.
Puolihoito, tästä voi olla vaikka kuinka monta erilaista versiota. Meillä puolihoitoon ei kuulu karsinan- ja tarhan siivous, vesistä huolehtiminen, rehupurkit.
Täysihoito, riittää kun omistaja ratsastaa, huolehtii kengitysksen ja terveydenhoidon (rokotus, raspaus, ym.)

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   1.2.26 09:47:33

Nämä kaikki termit on epävirallisia ja pitävät sisällään erilaisia mahdollisuuksia. Ei ole virallista määritelmää mitä pitää esim täysihoitoon tai puolihoitoon kuulua.

Tyypillisesti täysihoidossa tallipitäjä tarjoaa palvelussa hevosen ruokkimiseen sovittuina aikoina aamusta iltaan, tarhaa hevosen, tarv toimittaa, huolehtii vedensaannista.
Mut tässäkin on poikkeuksia, esim talvijuottaminen ei välttämättä kaikilla kuulukkaan sopimukseen.

Puolihoidossa esim talli hoitaa aamun iltapäivään ja omistajat järjestää itse sisälleoton ja putsaa karsinan ja hoitaa iltaruokinnan.

Itsehoidossa esim maksat x summaa karsinan ja puitteiden käytöstä, ja hoidat sitten ruokinnan, tarhauksen, vedet, tilaat heinät ja kuivikkeet.

Mutta korostan, kaikki riippuu mitä sinä sovit sopimusta tehdessäsi palveluntarjoajan kanssa, mitä sopimuksessa lukee palveluista. Kaikki sopimukset voi erota toisistaan ja vain siellä sovitut asiat on voimassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.2.26 20:26:11

Ei ole mitään virallista normia, mitä mikäkin sisältää. Mihin itse olen useiten törmännyt, niin on mennyt suurinpiirtein näin:

TÄYSHOITO:

- hevonen viedään ulos ja otetaan sisälle, yksi loimi laitetaan ulos, sama loimi otetaan sisälle tullessa pois
- karsina siivotaan (joillain talleilla myös tarha siivotaan tallin puolesta)
- heinät, vedet ja väkirehut jaetaan hevoselle (joissain paikoissa mössöt pitää tehdä itse valmiiksi, joissain paikoissa tallin puolesta tehdään myös mössöt)
- käytännössä hevonen siis pysyy elossa, sillä on puhdas karsina ja se pääsee ulkoilemaan, vaikka omistaja ei kävisi tallilla pariin viikkoon

PUOLIHOITO:

tämä voi vaihdella hyvinkin paljon eri tallien välillä, mutta esimerkiksi näin:
- hevonen viedään ulos ja loimitetaan aamulla
- hevonen saa aamu- ja jotkut päiväheinät ja vedet tallin puolesta
- omistaja siivoaa karsinan, ottaa hevosen sisälle ja tekee iltatallin

Osalla puolihoitotalleista omistajat hankkivat itse kuivikkeet ja heinät, ja esimerkiksi pussittavat aamu- ja päiväheinät valmiiksi. Osassa paikoista puolihoitoon kuuluu kaikki muu paitsi karsinan siivous. Variaatioita on paljon.

ITSEHOITO:

- omistaja hoitaa hevosen itse/omistajat hoitavat kimpassa kaikki hevoset omalla vuorollaan
- talli voi tarjota joko pelkän karsinan tai sitten karsinan lisäksi myös heinät ja kuivikkeet
- joillain itsehoitotalleilla on mahdollista ostaa tallivuoroja rahalla (siis on mahdollista maksamalla päästä eroon jostain vuorosta)

Päivämäärä:   11.2.26 21:18:42

täyshoito varsinki voi olla melkein mitä vaan, jossain laitetaan suojat ja lääkitäänkin samaan hintaan, toisaalla ei saa edes yhtä loimea päälle ilman lisämaksua

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.2.26 18:45:20

Itsehoidossa lähtökohtaisesti hoitaa kaiken itse: vie hevosen ulos ja sisään, loimittaa, ruokkii, siivoaa karsinan, jne. Joskus itsehoitopaikassa voi ostaa tallin puolesta heinät ja kuivikkeet, joskus ei. Joskus voi myös ostaa yksittäisiä palveluita, kuten aamulla ulosviennin.

Päivämäärä:   21.2.26 13:57:53

Riippuu paikasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.