|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 2.2.26 20:26:11
Ei ole mitään virallista normia, mitä mikäkin sisältää. Mihin itse olen useiten törmännyt, niin on mennyt suurinpiirtein näin:
TÄYSHOITO:
- hevonen viedään ulos ja otetaan sisälle, yksi loimi laitetaan ulos, sama loimi otetaan sisälle tullessa pois
- karsina siivotaan (joillain talleilla myös tarha siivotaan tallin puolesta)
- heinät, vedet ja väkirehut jaetaan hevoselle (joissain paikoissa mössöt pitää tehdä itse valmiiksi, joissain paikoissa tallin puolesta tehdään myös mössöt)
- käytännössä hevonen siis pysyy elossa, sillä on puhdas karsina ja se pääsee ulkoilemaan, vaikka omistaja ei kävisi tallilla pariin viikkoon
PUOLIHOITO:
tämä voi vaihdella hyvinkin paljon eri tallien välillä, mutta esimerkiksi näin:
- hevonen viedään ulos ja loimitetaan aamulla
- hevonen saa aamu- ja jotkut päiväheinät ja vedet tallin puolesta
- omistaja siivoaa karsinan, ottaa hevosen sisälle ja tekee iltatallin
Osalla puolihoitotalleista omistajat hankkivat itse kuivikkeet ja heinät, ja esimerkiksi pussittavat aamu- ja päiväheinät valmiiksi. Osassa paikoista puolihoitoon kuuluu kaikki muu paitsi karsinan siivous. Variaatioita on paljon.
ITSEHOITO:
- omistaja hoitaa hevosen itse/omistajat hoitavat kimpassa kaikki hevoset omalla vuorollaan
- talli voi tarjota joko pelkän karsinan tai sitten karsinan lisäksi myös heinät ja kuivikkeet
- joillain itsehoitotalleilla on mahdollista ostaa tallivuoroja rahalla (siis on mahdollista maksamalla päästä eroon jostain vuorosta)
|