Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vihainen hevonen ratsastuskoulussa

Lähettäjä: Pelokas 
Päivämäärä:   18.12.25 13:45:07

Tiedän, että jokaisella tallilla on nyt toki jonkun verran äkäisiä hevosia, mutta tallilla missä käyn, oli joku aika sitten hevonen purrut hoitajaa käteen niin että hoitaja joutui sairaslomalle. Sen jälkeen hevonen oli vielä hyökännyt tallityöntekijää kohti.

Olen mennyt tuolla hevosella usein ja itse sen laittanut, mutta nyt en enää uskalla. Hevosen laittamiseen saa apua henkilökunnalta, mutta minua pelottaa sen taluttaminenkin. Mikä hevosen voi saada käyttäytymään noin?

Re: Vihainen hevonen ratsastuskoulussa

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   18.12.25 16:29:16

kipu, satavarmasti jos käytös on muuttunut

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.25 21:56:08

Kipu, kiva stressi, pelko

Lähettäjä: kjbjhb 
Päivämäärä:   18.12.25 23:53:39

Voit aivan hyvin sanoa että et halua ratsastaa ko hevosella, koska se on vihainen ja et luota siihen. Ja voit ihmetellä mikä sillä on kun on muuttunut vihaiseksi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.12.25 11:39:37

En koskis vihaseen hevoseen mistään hinnasta. Jos se ois mulle tunnille laitettu niin kieltäytyisin sillä ratsastamassa.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   19.12.25 13:01:55

Harvempi laittaa vihaista hevosta heti monttuun. Haluan uskoa että vihainen ei ole ratsastuskoulullekaan ideaali tilanne, joten vihaisuuden syytä pitää selvittää. Se, tietääkö ratsastuskoulun oppilas syyn käytökseen ja/tai hoidon tilanteen, on eri asia. Vihaisen hevosen varustaminen ei ole oppilaan asia, ja se onko vihaisen hevosen paikka edes tunnilla on toinen asia. Kukaan ei ruudun tällä (tai sillä) puolella tiedä vihaisuuden syyytä tai onko hoito missä vaiheessa. Ajankohtaisin tieto on hevosen omistajalla ja hevosta hoitavalla eläinlääkärillä. Omistajalta voi tilanteesta kysyä jos huolettaa. Omistajan velvollisuus ei kuitenkaan ole selvittää asiaa kysyjälle ellei halua.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   23.12.25 19:05:39

Nälkä voi myös olla syynä vihaiseen käytökseen, sitä olen jonkun verran ratsastuskouluissa nähnyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.25 11:45:30

Kipu

Lähettäjä: Taksliisi 
Päivämäärä:   4.1.26 14:38:16

Kipu, Stressi, Pelko, yms

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.