Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kylmäkontti heinän säilytykseen

Lähettäjä: Lasse 
Päivämäärä:   17.8.25 14:20:22

On kyllä aila luksusta. Minulla ollut koko kesän kylmäkontti käytössä eaikuivatun säilöheinän säilytyksessä, kontti on pieni. Aivan ihana oli helteellä mennä heinää hakemaan eikä mennyt yhtään hukkaan paalista.
Sähkölasku on kyllä ollut 700€ 2 kuukaudelta yhteensä, mutta kalliiksi sekin tulee jos joka paalista menee 3/4 osa hukkaan pilaantumisen takia.

Re: Kylmäkontti heinän säilytykseen

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.8.25 15:11:37

Laita tavallinen puinen lava paalin päälle ja sen päälle paalin oma muovi tai muu sateensuoja. Minulla 2 hevosta eikä edes vapaalla heinällä, joten yksi paali kestää n. 2,5 viikkoa. Tällä systeemillä säilyy vaikka suorassa paahteessa tuon ajan, kun lava huolehtii ilmatilasta ja muovi sateensuojasta. Vai miten olet paaleja säilyttänyt ennen? Suoraan muovia vastenko?

Päivämäärä:   17.8.25 19:49:02

Meillä on kanttipaalit käytössä, siitä yleensä avataan vain toinen pääty, ei kokonaan. Yksi paali pitäisi saada 3 viikkoa säilymään.

Olen purkanut koko paalin, ettei ala kuumenemaan. Syöjinä kaksi ponia. Ei ole säilynyt oikein purettunakaan, alimmaiset ovat homehtuneet vaikka alla on ollut ilmatilakin. Olen kaikenlaisia virityksiä kokeillut. Tämä kylmäkontti nyt ollut paras, vaikkakin tosi kallista.

Jos joku keksinyt paallin säilymiseen +10-15 asteissa, otan kiitollisena vastaan.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   19.8.25 02:56:33

Eipä ole ihme jos nykyään on hevosenpito kallista..

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   19.8.25 10:44:44

Joo tuollainen vanha kylmäkontti voi viedä melkoisesti sähköä, jos sen eristys ja oven tiivisteet ei oo kunnossa. Kontissa voi olla paha lämpövuoto. Eli tuntuuko kontin ovien saumoista valuvan kylmää ilmaa? Tai ovatko kontin ulkoseinät kylmät.
Ja tuollaista konttia kannattais säilyttää ja käyttää kuivassa katetusta tilassa.

Maahan syvälle kaivettu tai kallioon louhittu traktorilla ajettavan kylmänä pysyvä kylmä kellari ovineen tulee liian kalliiksi heinän säilytykseen.

Lähettäjä: Gutti 
Päivämäärä:   20.8.25 11:20:34

Tyhmä kysymys..jos säilytys noin vaikeaa/kallista niin miksei kuivaheinää?

Päivämäärä:   21.8.25 14:32:19

Tänä kesänä heinäntoimittajallamme kuivaheinä oli ala-arvoista, täynnä koiranputkia ja nokkosia, siksi esikuivattu käytössä koko kesän. Nyt alkaa jo helpottaa, ei enää tarvitse kontissa säilyttää ollenkaan.

Lähettäjä: Tyyppi 
Päivämäärä:   29.8.25 16:53:14

Kyllä tuolla sähkölaskulla tulee heinä kalliimmaksi kuin et sitä menisi osa hukkaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.