Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastusta vai ratsutusta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 12:26:52

Missä kohtaa "voisitko liikuttaa mun hevosen" muuttuu siihen että raha vaihtaa omistajaa?

Hevosta vuokrataan, ratsastaja maksaa hevosen käytöstä.
Hevosta lainataan molemminpuolisella sopimuksella eikä raha vaihdu.
Omistaja tarvitsee liikiuttajaa ja on valmis itse maksamaan tästä palvelusta.

Itselleni tarjotaan säännöllisesti ratsastettavia hevosia. Osassa tarjoutuu tilaisuus mennä ns ilmaiselle ratsastustunnille, osassa voin diilata oman hevoseni eteenpäin ja ottaa kaverin mukaan maastolenkille, mutta osassa halutaan että läpiratsastan hevosen omistajan taitojen ollessa vähäisemmät. Kun kuitenkin asustellaan samalla tallilla, tuntuu vaikealta ilmoittaa yhdelle että ok, anna 30e niin sopii, ja toiselle että ok, mielelläni. Osa hevosen omistajista maksaa omatoimisesti siitä (tuo rehusäkin, hoitaa boksin siivousta puolestani tai jotain muuta), mutta on niitäkin joiden hevoset on ihan ok, mutta homma on enemmän työtä kuin nautiskelua. Mielelläni auttelen muita, mutta välillä tuntuu hyväksikäytöltä olla aina liikuttelemassa jos omistajaa pelottaa, iskee nuha tai krapula. Kovin tylyksi en haluaisi heittäytyä, sillä välillä on hauskaa päästä vieraan kyytiin ja saada kaveri mukaan, mutta nämä hetket ovat vähäisempiä kuin se että otan askellajit läpi kun omistajaa ei huvita.

Miten siis voin nätisti ja diplomaattisesti määritellä kenen hevosta ratsutan palkkiota vastaan, ja kenen hevosta liikuttelen omaksi ilokseni?

Re: Ratsastusta vai ratsutusta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 17:48:02

Minä sanoisin, että on sen verran paljon nykyään näitä kyselijöitä, että et mitenkään ehdi enää kaikilla ratsastaa kuin korkeintaan joskus satunnaisesti.

Lähettäjä: aisa 
Päivämäärä:   10.4.25 09:53:45

Se maksaa, joka hyötyy.

Ratsutus = ratsastaja on taitavampi kuin hevonen, tai taitavampi kuin omistaja, ja täten vie hevosta eteenpäin tai läpiratsastaa sitä parantaen sen ratsastettavuutta. Hevosen tason nousun myötä sen arvo nousee, tai ratsastettavuuden parantumisen myötä omistaja hyötyy muulla tavoin.

Vuokraaminen/"liikutusdiili" = Omistaja tarvitsee hevoselleen liikuttajan ja kustannusten jakajan, vuokraaja tarvitsee vuokrahevosen voidakseen ratsastaa. Hevosen ja vuokraajan taso sekä kysynnän ja tarjonnan laki määrittää sen, kuka hyötyy enemmän eli kuka maksaa, vai onko kyse "win-win"-tilanteesta, jossa raha ei liiku.
Jos hyviä liikuttajia on jonoksi asti, omistajan ei yleensä tarvitse maksaa, tai jos laadukkaita hevosia hyvissä puitteissa on vähän tarjolla, niin hevosesta voi saada kovaakin vuokraa.

Hevosen lainaaminen = Itse näen että tämä on "yllättävien tilanteiden" ratkaisu - esim. saat maastokaverin/tallilla menee vähemmän aikaa/pääset halvempaan parivalmennukseen yksilövalkun sijaan.

Mitään selkeitä sääntöjä tai ohjeita ei ole, vaan jokaisessa tilanteessa on tapauskohtaista se, kuka hyötyy ja kuinka paljon. Jokaisen aikuisen ihmisen vastuulla on asettaa omat rajat - jos jokin tuntuu hyväksikäytöltä, niin se todennäköisesti on sitä. Mieti, kuinka paljon "palveluksia" tekisit läheisille, tutuille ja puolitutuille, jos olisit esimerkiksi kampaaja tai IT-asiantuntija. Kukaan muu ei voi asettaa rajoja sinun puolestasi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.4.25 10:15:31

Opettelet sanomaan ei. Menet jos haluat jos et niin kieltäydyt.
Jos ajatuksesi on että voit mennä jos sulle maksetaan siitä niin sit sanot sen jos et kehtaa sanoa niin sit olet ilman.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   21.4.25 13:38:18

Täytyy vaan opetella erittelemään tilanteet. Ei aina edes hevoskohtaisesti, vaan tilannekohtaisesti.

Esimerkkinä; olen itse ottanut maksun opettamisesta, sileällä ratsuttamisesta ja lastauskoulutuksesta, mutta nyt kun menen tällä viikolla hyppäämään samalla hevosella ei raha vaihda omistajaa. Oma osaamiseni ei ole esteillä, mutta hypin n. 80cm tasolla välillä ihan mielelläni ja asiallisesti, eli tämä menee kastiin "treeniä itselle ja mukavaa yhdessäoloa seurakaverien kanssa". Omistaja, joka on itse loukkaantumisen vuoksi estynyt ratsastamaan, tuo hevosen treenipaikalle, saa hevosen sille päivälle liikutettua ja pääsee myös olemaan läsnä porukassa. Hevosella pääasiallisesti ratsastava on tulossa treeneihin omallaan eikä siksi mene tätä heppaa tuolloin.

Jos aina ratsastaisin kaverien hevoset ilmaiseksi, olisi minulla varmasti vielä enemmän kavereita ja ei lainkaan aikaa tai rahaa. Satunnainen ratsastus siellä sun täällä menee huvin vuoksi ja urheilun kannalta tai vastapalveluksena, mutta jos halutaan sopia säännöllisemmästä ratsastuksessa tai asioikseen pyydetään auttamaan tietyssä asiassa, niin kyllä silloin raha saa liikkua minun suuntaan. Hintani on verrattain edullinen, mutta periaatteen vuoksi olemassa koska aika ja vaiva nyt vaan maksaa.

Ei tähän ole yksinkertaista ratkaisua, johonkin se raja vain täytyy vetää.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.4.25 21:31:13

Myös liikutusapu voi olla maksullista. Ratsuttaminen on kokeneen/koulutetun ammattilaisen suunnitelmallista hevosen kouluttamista eteenpäin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.4.25 21:32:22

Kauanko olet ratsastanut, mikä on ratsastustasosi, ja minkä ikäinen olet?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   23.4.25 22:58:58

"Lähettäjä: ??
Päivämäärä: 23.4.25 21:32:22

Kauanko olet ratsastanut, mikä on ratsastustasosi, ja minkä ikäinen olet?

Mitä merkitystä on iällä jos ap on tasoltaan parempi kuin hevosen omistaja ja läpratsastaa hevosta omistajan pyynnöstä?
Itse olen 40v, ratsastanut noin 35v, enkä todellakaan kiipeä edes pyynnöstä sellaisten hevosten selkään jotka eivät ole omistajansa hallinnassa. Yksi tallikaveri sitä säännöllisesti kyselee koska ei uskalla mennä omallaan kuin käyntiä. Oma taitotasoni on kyselijää parempi, mutta ilmaiseksi en itseäni riskeeraa ja rahaa tämä ei antaisi kenellekään tästä "uskomattoman hienosta mahdollisuudesta".

Lähettäjä: sDÅLVKN 
Päivämäärä:   24.4.25 11:40:13

Onpa teidän talleilla sitten aika huonoja ratsastajia, kun lähes kuka vaan kelpaa selkään. Meillä kaikki junnutkin kisaa HeA ja aikuiset VaB-Inter tasolla. Toki välillä, jos vaikka matka tai jotain, joku pyytää jotakuta toista ridaamaan hevosensa mutta harvemmin. Ja ne pari vuokraajaakin on VaB tasolla.
Jos meidän GP valkku ridaa, niin hälle tietenkin maksetaan siitä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.4.25 11:44:47

Meidän tallilla ainakin saa omistaa hevosen vaikka olisi vain HeC tasoa, tai kiinnostuksenkohde olisi jokin ihan muu kuin vaativan tason kouluratsastus. Se että joku treenaa vaikka vikellystä ei poissulje sitä etteikö hevosta voisi joku muu viedä eteenpäin jossain muussa lajissa.

Lähettäjä: oiejr 
Päivämäärä:   24.4.25 23:55:06

Hevosen saa omistaa vaikkei pitäisi saada. Hyvä ratsastus pitäisi olla jokaisen hevosen perusoikeus! Ei tarvitse olla mitään kouluratsastusta, mutta kyllähän HeA on ihan normaalia perusratsastusta, ei vielä kouluratsastusta.
Vaikka tekisi hevosen kanssa muutakin, pitäisi opetella ratsastamaan hyvin. Jos siis yhtään välittää hevosen hyvinvoinnista. Hyvä ratsastus on hevosen terveyden peruskivi.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   25.4.25 11:27:40

oiejr meinaa että ravurit tai valjakkohevoset voi huonosti kun niitä ei ratsasteta välttämättä just niin "oikein", jos lainkaan?

Lähettäjä: ojbbkbkb 
Päivämäärä:   26.4.25 15:26:27

Ravurit ja valjakkohevoset on jalostettu liikkumaan täysin toisella tavalla, niiden rakenne on aivan toinen, niiden selkään ei ihminen kuulukaan. Tämä ihan hevostietouden peruskauraa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.5.25 16:34:35

Ymmärrän haasteen, vastaavassa tilanteessa rupesin itse sanomaan niille ei-niin-kivojen hevosten omistajille, että ”tällä viikolla/nyt kesällä/nyt talvella en ehdi mennä Pokulla”. Siitä oli sekin hyöty, että muiden heppojen omistajat arvosti aiempaakin enemmän.

Mutta nätisti kannattaa sanoa, se ei maksa mitään, eikä lähde juorut liikkumaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.