Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maataloustuet?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.2.25 13:28:54

Olen ostamassa hevostilaa, jossa on parikymmentä hehtaaria peltoa. Nykyisillään osa on vuokralla ja vuokralainen on hakenut ja saanut peltotukea. Itselläni on vielä kuviot auki. Voi olla, että oman kahden hevosen lisäksi tulisi vain 3 ulkopuolista hevosta eikä kasvatusta olisi; jolloin hevosenpito ei olisi ymmärtääkseni ammattimaista. Yritin vilaista noita tukiohjeita, eikä kyllä heti auennut, onko ainoa keino saada eu tukea (jos sitä nyt ylipäätänsä haluaa yrittää hakea) vuokrata pellot edelleen (jolloin vuokralainen saisi tuen).
Onko teillä kokemuksia näistä? Oletteko hakeneet tukia? Onko mahdottoman vaikea prosessi? (Ja ehkä sivumietintänä - itse vähän mietiskelen sitäkin, kehtaisiko edes hakea…) Sinänsä olen ymmärtänyt, että laidunnukseen käyttäminen olisi tuen peruste

Re: Maataloustuet?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.2.25 20:21:41

Täytyy olla ammatinharjoittaja tai maatalousalan tutkinto, että voi saada tukia. Eli siis käytännössä pitää viljellä pellot itse (tästä tarvitsee kuitit ja muut tositteet todisteeksi) tai sitten pitää olla tutkinto. Vai pitääkö olla jopa molemmat nykyään.. Käytännöt muuttuivat vuosi(?) sitten.

Päivämäärä:   24.2.25 21:33:08

Kiitos!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 09:53:15

Eikö tuotakin asiaa voisi kysellä paremminkin kunnan maaseutuasiamieheltä eikä hötölästä?

Päivämäärä:   25.2.25 13:38:20

Keskusteltu kunnan maaseutuasiamiehen kanssa, mutta kiva kuulla myös käytännön kokemuksia….

Lähettäjä: TaPi 
Päivämäärä:   25.2.25 15:36:24

Minulla ollut pellot tukikelpoisina ja joka vuosi kiroilen ja mietin lopettamista. Tukia saa muutaman satasen hehtaarilta ja velvoitteet hoitaa pellot juuri pykälien mukaan on kuin pitäisi löysää hirttoköyttä kaulassa. Toki kuka on asiaan vihkiytynyt ja hehtaareja kymmeniä jollei satoja, on asiantuntemus toista ja tuillakin jonkinmoinen rooli tuloissa.
Suomessa myös tunnetusti paneudutaan direktiivien valvontaan ja unohdus tai virheet viljelyssä saattaa merkitä tukien menetystä ja tai jo maksettujen tukien palautusta.

Päivämäärä:   25.2.25 21:15:01

Kiitos TaPi! Juuri noita kokemuksia hain. Tai toki ei ole kiva kuulla, että on tuskailua, mutta nopea vilaisu sääntöihin pisti miettimään, onko tuo sen väärtti…

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   26.2.25 09:02:53

Onko ne pellot tukikelpoisia? Eli pellot sinulle myynyt henkilö on hakenut itse viljelemistään pelloista tuet.
Nuo peltotuet kannataa ottaa talteen. Eli miettiä keväällä pellon käyttö ja viljellä pellot tukihakemuksessa ilmoitetulla tavalla. Ja laiduntaa ilmoitettu alue ja korjata heinä heinäksi ilmoitetuista pelloilta.
Kannataa muistaa et viljeliän ei kannata ostaa tukikelvottonta peltoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.2.25 11:20:11

ProAgria auttaa myös näissä asioissa. Kyllä noista tukia saa jos vuokralainenkin saa. Saat ainakin omat heinät hyvin tehtyä ja hyvät laitumet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.