Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarhan siivous?

Lähettäjä: Varsuli 
Päivämäärä:   11.5.24 20:30:45

Kuuluuko teillä tarhan siivous tallivuokraan vai siivoavatko vuokralaiset itse hevosena tarhan? Vai saako siivouksen teillä lisäaplveluna ostettua ja jos, niin mihin hintaan? Onko teillä määritelty, kuinka usein tarha tulee siivota joko omistajan tai tallinpitäjän toimesta?

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.5.24 08:33:27

Tallin toimesta tarha siivotaan kerran vuodessa, mutta itse en ainakaan pysty katsomaan likaista tarhaa joten siivoan noin kaksi kertaa viikossa oman hevoseni tarhan.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   12.5.24 12:22:00

Kuuluu vuokraan.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Eiei 
Päivämäärä:   12.5.24 15:16:05

Ei kuulu vuokraan, vuokralainen siivoaa jätökset tarhasta. Myös täysihoitohevosten tarhat siivoaa vuokralainen.
Minusta ihan normaali juttu, ei kai tallinpitäjät muuta kerkeäiskään kuin keräämään paskoja pitkin tarhoja jos niiden puhtaanapito kuuluisi vuokralaiselle. Päivittäin kun viitsii noukkia, niin ei edes kova homma!

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.5.24 21:52:56

Kaikilla talleilla kuulunut vuokraan. Tarpeen mukaan tallinpitäjä siivoaa.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   13.5.24 12:20:51

Meillä vuokralainen siivoaa. Otetaan niitä koneellakin tarvittaessa.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.5.24 22:39:10

Siivoan päivittäin. Ei mee kauaa, 5min. Pikku homma, iso hyväpohjainen tarha.
Toki jostain mutatarhasta eri homma.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   15.5.24 21:08:22

Minäkin siivosin ennen oman hevoseni tarhan, samoin kuin kunnostin siitä ne aidat ja laitoin hiekkaa tarhan portille omaan piikkiin, tein heinäastian ja ostin pienen tarhakatoksen, mutta sitten tallinpitäjä alkoi tarhaamaan siinä omaa hevostaan, kun oli tarha niin hyvässä kunnossa. Tästä tulikin sen verran suukopua, että vaihdoin tallia, onneksi sain siirrettyä tuon katoksen ja heinäastian uudelle tallille, piruuksissani vaihdoin myös ne vanhat aitanauhat takas, onneksi ei niitä tullu heitettyä pois.

Tallilla oli tapana siivota keväällä lumien lähdettyä ja kerran heinäkuun lopulla. Aidat ovat myös vähän niin ja näin.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.5.24 15:41:49

Kuuluu vuokralaiselle, siivottava väh. 2x viikossa.
Jos asiakas ei ole itse siivonnut tarhaa niin talli siivoaa kahdesti vuodessa koneellisest, laskutus 100€/kerta.

Meillä asiakkaat ei saa tuoda tarhoihin omia hiekkoja, katoksia, vaihtaa aitoja omatoimisesti tms. koska hevoset asuu tallinpitäjän määräämissä tarhoissa ja tarhajärjestystä on pystyttävä muuttamaan tarvittaessa lyhyelläkin varoitusajalla. Siinä tulee paljon pahaa mieltä jos Kirsin ostamat hiekat ja katos onkin nyt Pirjon hevosen tarhassa. Sama karsinoissa. Asiakkaat saa itse tuoda anoastaan irtonaisia heinälaatikoita, vesiastioita ym. ja ne on heidän omalla vastuulla siirtää jos tarha- tai karsinajärjestys muuttuu.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Voi valita 
Päivämäärä:   21.5.24 17:37:52

Meillä voi tullessaan valita siivoaako itse vai tallinpuolesta ja vuokra sen mukaan.
12e viikko, 48e/kk on tallivuokra korkeampi jos haluaa sen sisällyttää palveluun.
Meillä n puolet siivoaa itse ja puolet haluavat sen kuuluvan palveluun.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Kakku 
Päivämäärä:   23.5.24 07:40:49

Meillä kuuluu vuokraan mutta käytännössä siivotaan itse koska tallin puolesta sitä ei koskaan tapahdu.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.24 07:38:03

Sisustajat ja nikkaroijat on yleensä ongelmatyyppejä...eipä tule yhtään mieleen joka ei olisi ollut äärimmäisen rasittava ja vaikea ihminen. Ei lähtökohtaisesti ymmärretä olevansa yrittäjän tiloissa.

Hevosen omistajat siivoaa (pakko) tai maksaa siitä tuntityönä ja saavat myös maksaa jos hevonen rikkoo jotain rakenteita tai vesiastioita tmv. Useimmat kuitenkaan ei ikinä riko mitään. Hyvät siistit pohjat.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Sivakka 
Päivämäärä:   24.5.24 10:04:48

^amen!
Mielestäni muutenkin ajatusmaailma monilla, ei tietysti kaikilla läheskään, on että kun maksankin tästä, niin voi esimerkiksi käsitellä yrittäjän tavaroita kuin omiaan, heitellä talikoita ja jättää tavarat lojumaan ympäriämpäri siivottomasti.
Tännekin talliin mahtuu puolet hyvinkin huolellista sakkia ja toinen puoli sitten itsekkäitä sottapyttyjä.

Pointsit tallinomistajille vain siitä että jaksavat! Itse en moiseen ryhtyisi, vaan mieluiten olen vuokralainen ja toivon mukaan helppo sellainen ja siivoan jälkeni, samoin hevoseni jäljet. Korjaan/korvaan myös jos jotain rikkoutuu!
Viimekesänä hevoseni säikähti jotakin ja tuli aidoista läpi, yksi vähäkäs oli sitä mieltä, että tallinpitäjän vastuu korjata aidat! No mielestäni EI ollut, maksoin omavastuun ja vastuuvakuutus korvasi aidan korjaukset! Miten tällaisenkin tapahtuman saa vieritettyä yrittäjän vastuulle, senkö vika tapahtuma oli?
Toinen umpio irtisanoi karsinapaikkansa, ja jätti kaikki talven paskat aitaukseen ja roskat mitä ei mukaansa kelpuuttanut! Ja vain koska hän on maksanut vuokraa joka kuukausi. Ja valitettavan usein nämä älyämpärit ovat vain tietämättömiä ja loistavat mielestään hyvällä järjellä varustettuna!
Anteeksi avautumiseni ã nyt voin mennä tallille hymyilemään ja nauttimaan hevosrikkaasta päivästä.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Heini 
Päivämäärä:   27.5.24 00:21:25

Kuuluu vuokraan. Kierrän kaukaa paikat joissa ei kuulu ellei sitten ole semmoinen tilanne, että tarhan siivoukseen aikaa ja se on huomoitu kunnolla hinnassa. Yhdessä paikassa jossa piti siivota laitoin vuokraajan siivoamaan ja hän maksoi osan vuokrastaan tarhan siivouksella. Eli jos pyysin 25 e kerta niin sai 20e kerta kun hoiti tarhaa. Täyspäivätöitä tekevällä perheellisellä ei ole aikaa ja voimia tarhan siivoukseen joka viikkoksesti.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Magge 
Päivämäärä:   27.5.24 22:47:17

.
5min? Iso tarha? Hevonen ei mahda kauaa olla ulkona tai se ”iso” on suhteellinen käsite jos sen kävelee ja siivoaa viidessä minuutissa.

Oma tarhaa toisen kanssa, n. 1000neliön tarhassa. Koneella siivoan n. kerran kuussa, joskus jos on aikaa, otan useammin.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.6.24 09:47:15

Ei kuulu tallivuokraan. Itse pidän tallia muun työn ohella ja jos vielä normaalin työpäivän päätteeksi pitäisi tallin siivouksen jälkeen lähteä kaikki 8 tarhaa siivoamaan niin ei tarvitsisi edes haaveilla kerkiävänsä harrastaa omalla hevosella mitään ennen yömyöhää.
Ainoa miinus tässä on se, että meillä osa vuokralaisista siivoaa tarhat vähän sinnepäin ja sitten keväällä itketään kun on kuraista/paskaista tarhassa. Ihan oma syy kun ei viitsitä kun käydä näyttämässä talikkoa siellä.. Ja näiden jäljiltä saa sitten kyllä pohjat uusia aika paljon nopeammin kun toisten jotka siivoavat huolellisemmin.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.6.24 15:10:28

Kuuluu. Kuulunut aiemmissakin. Tiedän kuitenkin paikkoja joissa ei kuulu kun tutut valittaa jaksamisestaan.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.6.24 08:39:50

Meillä ei kuulu vuokraan eikä ole tarjottu mahdollisuutta ostaaksan palevlua. En siivoaisia edes 100€/kk maksulla itse kaikkia tarhoja.. normi tallihommissakin ja kaikissa muissa remonteissa jne on niin isosti hommaa, ettei ehtis mitään muuta tehdäkään..

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   11.6.24 15:53:38

Kuuluu palveluun, kaikkialla kuulunut jossa vuokralla oltu vuosien varrella. Tarpeen mukaan siivoavat, yleensä joka toinen pv jos yksin/pareittain tarhaavat. Kotona siivoan joka päivä, talvella ja pahimpaan kurakeliin saattaa mennä jokunen viikko ilman ja keväästä otetaan lumien sulettua sitten koneella vielä. Yksittäin/pareittain tarhaavien kanssa menee meillä sellanen +/- 10min siivoukseen, iso hyväpohjainen tarha, laitumia en siivoa, käännetään sen verran usein kuitenkin ja lääniä niin paljon ettei paskat kerry samaan pinoonkaan. Isomman lauman (5 heppaa) siivotaan yleensä toisen omistajan kanssa yhdessä, silloin menee 15-20min riippuen vähän minne tehty.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   11.6.24 15:54:27

Kuuluu vuokraan. Pääosin kuitenkin siivoillaan itse ihan aikamme kuluksi.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: noniin 
Päivämäärä:   12.6.24 14:08:46

Ollaan viimeisen 4 vuoden aikan oltu 3 tallilla. Näistä yksi aivan eripuolella Suomea kuin nämä 2 viimeisintä. Missään ei ole kuulunut vuokraan. Yhdessä palvelun on voinut ostaa joko kertaluontoisesti tai koko kuukaudeksi, mutta hinta oli aika suolainen. Muissa ei kyseistä palvelua ole edes ollut tarjolla. Kaikkiin tallivuokrasopimuksiin on ollut kirjattuna kuinka usein tarha pitää vähintään siivota. Yhdessä 1krt/vko, yhdessä 2 krt/vko ja yhdessä päivittäin.
En edes veisi hevostani tallille, jossa tarhat siivotaan joskus ja jouluna. Siellä se heppaparka seisoisi keskellä paskaa päivät.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.6.24 19:09:10

Aina on kuulunut vuokraan. Vuokraan vain täyshoitopaikkoja, itsestään selvyys että kuuluu vuokraan kuten muukin perushoito.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   11.7.24 13:30:37

Ei kuulu, itse pitää putsata, samoin kantaa vedet tarhaan. Karsinan putsauksen voi ostaa.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.7.24 16:09:46

Pääasiassa täysihoitotalleissa missä olen hevosen kanssa ollut, tarhat on siivottu koneellisesti kaksi kertaa vuodessa, keväällä kun lumet sulaneet ja syksyllä ennen lumia.
Henk.koht en halua seisottaa hevosta tarhassa jossa puolen vuoden p*skat, joten siivoan tarhan joka kerta kun käyn tallilla. Ei mene montaa minuuttia kun sen hoitaa säännöllisesti.
Pohja pysyy hyvänä, ei ole mutaa ja hevosta ei ole tarvinnut varsaiän jälkeen madottaa muutoin kuin syksyn heisimatolääkitykset.

Mitään en inhoa niin paljon kuin katsoa tarhaa mikä täynnä p*skaa. Hyi.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   23.7.24 10:20:07

Kuuluu vuokraan mutta siivoan itse koska on mukavaa hommaa ja ei vie aikaa tosiaan kun säännöllisesti esim joka toinen päivä tekee.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   9.8.24 16:41:32

"Täyspäivätöitä tekevällä perheellisellä ei ole aikaa ja voimia tarhan siivoukseen joka viikkoksesti"

Jännästi muilla näyttää olevan aikaa, kun siivoaa lähes päivittäin ei ole niin iso työ kuitenkaan. Jos on hidas ja laiska niin sit ei varmaan ole aikaa :)

Itse olen sekä aiivonnut kaikki että ollut niin että asiakkat aiivoaa itse ja niin että palvelua voi ostaa halutessaan. Ainoat keille asia on ollut vaikea on olleet jotain lähes tai täysin työttömiä jotja aina "huomenna" siivoaa kunnes olen uhannut isolla laskulla jos joudun tekemään sen heidän puolesta.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: Tim 
Päivämäärä:   9.8.24 20:21:12

Olen pitänyt hevosta useammalla maneesitallilla Suomeessa, ja missään ei ole kuulunut tarhan siivous vuokraan, kaikissa tosin saanut ostettua sen, myös lyhyemmäksi ajaksi.

Siivoan mielelläni, kiinnostaa onko kakkaa tullut normaali määrä ja normaalia koostumusta. Ainoa, mikä on hirveää, jos pakkaset tulleet ennen lumia. Sitä ei tahdo paikat kestää hakata niitä kikkareita irti. Muina vuodenaikoina siivoamiseen ei tosiaan saa menemään 5-10 minuuttia enempää kun päivittäin tekee.

  Re: Tarhan siivous?

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   14.8.24 21:47:03

useammalla tallilla ollessani niin yhdessäkään ei ole tarhan siivous tapahtunut kuin kerran kaksi vuodessa. tämän takia olen itse siivonnut tarhaa, koska tykkään siististä tarhasta - ajattelisin tästä olevan myös hyötyä yrittäjälle kun tarhan pohja pysyy kunnossa ja siistinä? yksi kuitenkin veti tästä ihan törkeen syvälle herneen nenäänsä että arvostelen hänen tallin pitoa siivoamalla.. onneksi ei tarvitse hänen kanssaan enää olla tekemisissä :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.