Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   4.1.24 08:05:33

Miten tullaan hyväksi poniäidiksi? Omat vanhemmat ei tienneet hevosista mitään, joten sain puuhailla tallilla nuorena ihan yksinään. Mulla ei ollut koskaan äitiä kuskaamassa, odottamassa, kattomassa tunteja.. Nyt sitten oma lapsi on siinä iässä että pitää viedä tallille ratsastamaan. Välimatkaa on sen verran että pyörällä ei pysty menemään, ja julkisia ei kulje. Mielelläni vien koska hevoset on hyvä harrastus. Mutta mihin vedän rajan? Kyseessä on pienehkö yksityistalli (alle 20 hevosta) ja jonkin verran lapsiporukkaa siellä pyörii. Myös aikuisia kuuluu talliporukkaan, mutta ketään en voi tietenkään velvoittaa vahtimaan omaa lastani. Meillä on oma poni siellä (osan viikosta vuokrattu muiden tunneille), ja tietysti tässä iässä jo tietää mitä kaikkea hevosten kanssa voi sattua. Kaikki vastuukysymykset pyörii jatkuvana kelana päässä, mutta samalla muistelen sitä kultaista aikaa kun itse sain ihan itsenäisesti puuhailla ja oppia joitakin asioita myös kantapään kautta. Sitten luen näitä ht-juttuja poniäideistä, jotka häärää lapsen mukana tallilla ja puuttuu joka asiaan. Mun haaveena on että lapsesta kehittyy itsenäinen ja omatoiminen harrastaja.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.1.24 10:24:58

Mene itse omiin harrastuksiisi ja anna tallinpitäjälle vapaus ohjeistaa lapsi pikku hommiin siitä hyvästä, ettäpitää silmällä ja että ei mene somettamiseksi tallilla olo.
Anna itsenäisesti oppia, älä mene sekaan hääräämään. Sitten nähdään mikä on motivaatio.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: Li 
Päivämäärä:   4.1.24 14:21:10

Älä ainakaan passaa tallilla lasta. Auta jos oikeasti tilanne, ettei osaa, pysty tai näin, mutta opeta ottamaan vastuuta ja tekemään itse.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: phpihpiuh 
Päivämäärä:   4.1.24 21:08:24

Kuljeta, kannusta, kustanna. Vanha totuus. Älä puutu jos ei ole jotain hengenvaarallista tekemässä. Älä puutu jos ei ole tekemässä jotain hevosen terveyttä uhkaavaa. Älä puutu valmennukseen ikinä. Älä harjaa, älä satuloi,älä taluta, älä lastaa jos ei ole todella vaikeasti lastattava poni. Älä ikinä vertaa lasta muihin. hänelle itselleen tai muille. Älä kehu lastasi muille vanhemmilla ylettömästi. Älä vaadi lapsellesi erityiskohtelua. Älä sano että "meidän Mirkku on niin poikkeuksellisen lahjakas että hänestä tulee varmasti MM-ratsastaja!" Pysyttele taka-alalla, auta jos lapsi pyytää apua, muuten ei. Vie lapsi tallille ja mene vaikka lenkille sillä aikaa kun lapsi ratsastaa - kunhan pakkaset helpottaa.
Tämä sillä varauksella että lapsella on hyvä valkku useamman päivän viikossa. Jos lapsi arvostelee muita tyttöjä je heidän ratsastustaan, katkaise se heti. "Noin ei meillä puhuta!"

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.1.24 17:27:14

edellä hyvä lista, itsellä tuohon lisää oli vielä valmennuksien seuraaminen. Aina, mutta puuttumatta.

näin tietää, missä mennään, mitä tehdään, miten valmennetaan. Ja jos itse on kokenut hevosihminen, tietää sitten puuttua, jos tarvetta on. Enkä tällä nyt tarkoita mitään erikoiskohtelun tarvetta, tai että kyllä Mirkun jo pitää päästä hyppäämään metriä jne.. Tai että Mirkulle ei saa sanoa jos aihetta on.

Mutta koska maailma on täynnä valkkuja ja muitakin ihmisiä, joilla ei metodit oo kohdillaan, niin aikuisen pitää pitää huolta omasta lapsestaan ja ponistaan. Ja tarvittaessa sitten vaihtaa valmentajaa.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   7.1.24 20:25:56

Kyllä. Mutta ei siellä katsomossa tarvis joka kerta istua, riittää kun silloin tällöin käy. Ja todellakin, monelle poniäidille tekis se lenkki hyvää...

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: me 
Päivämäärä:   8.1.24 09:26:06

Tämä poniäiti ainakin istuu siellä katsomossa ja tekee lapsensa kanssa tallihommia sekä hoitaa hevosia. Se on meidän yhteinen juttuja ja lapsi toivoo sitä. Joskus otan koiran mukaan ja käyn tunnin aikana lenkillä, mutta siitä tulee aina sanomista. Lapsi valittaa, että "äiti, et nähnyt sitä ja sitä juttua". Tuntuu olevan lapselle todella tärkeää, että äiti on läsnä ja näkee. Se on meidän tapa viettää yhdessä aikaa. Vielä varmasti tulee sekin aika, että lapsi toivoo, etten tule mukaan ja sitten eletään sen mukaan. Siihen asti mennään näin. Vielä ei kuitenkaan ole tullut ja lapsi täyttää kohta 11 vuotta.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: bibban 
Päivämäärä:   8.1.24 18:44:36

Ikävää kun olet alkanut ratsupalvelijaksi, teet tallihommia ja hoidat hevosen valmiiksi. Kun mä olin lapsi, siis 10-11 v ei kenenkään vanhemmat notkuneet tallilla, kisoissa kävivät ehkä katsomassa. Opittiin oikeaa hevosmiestaitoa, opittiin ITSE ottamaan vastuu, opittiin omatoimisiksi. Ei tarvinnut huutaa äitiä joka välissä. Sun lapsi ratsastaa äidille - ja sitähän sä haluat. Kummankohan harrastus toi onkaan...
Nää curling-vanhemmat aina väittää että "kun lapsi haluaa että pyörin ympärillä koko ajan" Lapsi "haluaa" koska vaistoaa että äti haluaa.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   9.1.24 10:41:58

bibban taitaa olla vähän katkera kun vanhemmat eivät ole olleet kiinnostuneita hänen harrastuksestaan. Tänä päivänä on asiat erilailla kuin ennen. Nykyisin vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsistaan ja heidän harrastuksistaan. Melkein laji kuin laji vanhemmat osallistuvat ja kannustavat lapsiaan.

Kyllä minäkin 12-vuotiaana tein aamutalleja, mutta ei tulisi mieleenkään pistää saman ikäisiä lapsiani yksin vastuuseen hevosista. Meillä olen aikuisena aina lasten mukana tallilla. Uskallan kuitenkin väittää, että lapsemme osaavat ikätasoonsa nähden varsin paljon, mutta he saavat harjoitella taitojaan aikuisen silmän alla, kun vastuu on aikuisella. Meillä on omia hevosia ja lapsilla oma poni.

Olen siis eri kuin tuo kehen bibban vastauksessaan viittaa, mutta yhtälailla meillä hevosharrastus on meidän perheen yhteinen harrastus ja kaikki ovat siinä mukana omasta halustaan. Jokainen on vapaa lopettamaan koska haluaa. Minä olen ylpeä poniäti, joka kasvattaa seuraavaa hevosihmisten sukupolvea ja ainakin meidän lapset saavat oppia osaaviksi ja vastuullisiksi hevosihmisiksi turvallisessa ympäristössä aikuisen ohjauksessa, ei oman onnensa nojaan tallille hylättynä virheitä tekemällä ja ehkä jossain vaiheessa oikeaan osumalla.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: möö 
Päivämäärä:   9.1.24 17:51:38

Näin valkun näkökulmasta pahimpia ovat nuo joka paikkaan itsensä tunkevat poniäidit. Niiden lapset edistyy paljon hitaammin ja niiltä puuttuu omatoimisuus ja itsenäinen ajattelu.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   11.1.24 17:49:39

Vuosien saatossa huomannut että näiden lastensa eteen kaiken tekevien tenavat on oikeita hirviöitä. Kiukuttelevat, osoittavat mieltään, vaativat ja jos ei tehoa niin itkeä valitsevat pikkuasioista.
Itsekkäiden tyrannivanhempien muksut on nöyriä, yrittävät epäonnistuessaan uudestaan, eivätkä kerjää huomiota kaiken aikaa.
Eli jotain tuosta välistä olisi varmaan se optimi.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   12.1.24 20:19:32

Tärkeintä on kuljettaa, kannustaa ja kustantaa. Mutta ei elää ratsastusuraa lapsen kautta. Nuori valitsee kyllä tiensä ja myös niissä muutoksissa pitää kannustaa.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: tallilainen 
Päivämäärä:   15.1.24 00:25:34

Kyllä pahimpia ovat nämä koko ajan lapsensa mukana roikkuvat ja lasta palvelevat/palvovat äidit. Niiden lapset käyttäytyy huonosti, puhuu rumasti ja on laiskoja ja osaamattomia - miten mitään oppis kun äiti tekee kaiken valmiiksi. Eikä ne lapset osoita tippaakaan kiitollisuutta äidilleen ja perheelleen vaikka on saatu kalliit hevoset ja muuta.

Juuri tuo kuljeta-kannusta-kustanna on maailman paras sääntö. Mitään muuta ei poniäidin pidä tehdä.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: Heppamutsi 
Päivämäärä:   31.1.24 09:39:10

Kiva, että joku äiti miettii tämmöistä:) Mulla on jonkun verran omaa heppakokemusta takana ja nyt olen pyörinyt vuosia tallilla junnun kanssa. En ole puuttunut oikeastaan mihinkään. Pienenä nappula meni tunneille ja varusti ponin avustajan kanssa. En neuvo vieläkään, ellei kysy. Hän luottaa itseensä, lukee hevosta ja kuuntelee opettajaa/valmentajaa.

En ole toivonut lapsen puolesta tuntihevosia tai kisapaikkoja, enkä ole työntänyt häntä mihinkään. Olen kuitenkin sen verran pitänyt tekemistä silmällä, että hän ratsastaa sopivan haastavassa ryhmässä ja tarvittaessa on etsitty uusi talli tai uusi ryhmä. Ja olen tsempannut silloin kun on ollut vaikeaa ja kun ratsastus ei ole sujunut yhtään. Tai kun poniini on palauttanut ratsastajan maanpinnalle.

Sitten toi käytös. Olen kannustanut olemaan ystävällinen, kiltti ja kannustava kaikille. Aina.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: jvfjlfjkfbb 
Päivämäärä:   31.1.24 12:11:13

Jopa mj leirillä oli jouduttu puuttumaan siihen, kun prinsessat ei jaksa nousta hoitamaan hevostaan vaan nukkuvat puoleen päivään, ja sillä aikaa äidit aamuruokkii, hoitaa, kävelyttää, harjaa jne, kunnes neiti suvaitsee raahautua tallille.
Moni valkku on just tätä privaatisti kommentoinut. "En ymmärrä, miksi äidit alentaa itsensä teinien palvelijoiksi1"
Varsinkin, kun siitä seuraa, että tytöt ei opi hevosista mitään, ja hevosmiestaidot on ihan nollassa!

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   1.2.24 11:50:36

Lapsen iästä riippuen ja millainen lapsi velvollisuudentunnossaan. Alle 16v olen valvonut ratsastukset jos ei mennyt tunnille/valkkaan ja muuten saanut sitten puuhailla tallilla itse 9v saakka.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   6.2.24 16:39:48

Jos lapsella ei ole velvolisuuden- ja vastuuntuntoa, ei ratsastus ole hänelle oikea laji.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.24 02:30:26

Ihan mahdoton ajatus että olisin antanut äidin tehdä yhtään mitään tallilla. Rakastin lapsena jokaikistä hetkeä tallihommissa, hevosen hoidossa ja selässä. Ahmin tietoa ja taitoa.
Eipä mulla ollutkaan poniäitiä, mutta tällaiselle supermotivoituneelle tuo kuljeta-kannusta-kustanna olis kyllä kelvannut, mut ei yhtään sen enempää.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: liimatainen 
Päivämäärä:   2.3.24 00:06:31

Moni poniäiti elää uudelleen oman nuoruutensa unelmia lapsen kautta. Normaali äiti tyypyy K-K-K linjaan ja osaa pysyä poissa lapsen harrastuksesta.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.3.24 00:21:48

no voi hyvänen aika. Moni poniäiti on nuoruudestaan saakka ollut hevosihminen, joten pitäisikö hänen vaihtaa oma harrastuksensa sen takia, että lapsen pitää saada olla tallilla yksin... Mitäs jos hyväksyttäis myös se, että siinä KKK vs. äititekeekaikenlapsilusmuilee väliin mahtuu tuhat erilaista variaatiota, jotka voivat vaikka toimiakin.

Harmi että kaikilla ei ole ollut kannustavaa äitiä. Harmi että joku joutuu seuraamaan vierestä perseilevää lasta/teiniä. Antakaamme silti kaikki tallilla hyvää esimerkkiä toisillemme ja toistemme lapsille. Samoin täällä somessa.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   8.3.24 23:34:39

Se että on itse ollut hevosihminen ei tarkoita sitä että pitää hyöriä ja pyöriä sen lapsen ympärillä koko ajan. Ne ei ikinä opi mitään jos äiti ei jätä lasta rauhaan.

KANNUSTAVA äiti on jotain ihan muuta kuin nää joka asiaan ja tilanteeseen sotkeutuvat curling-mammat!

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.24 15:12:35

Ponit on minun ja todellakin ajattelin pyöriä mukana vielä monta vuotta hoitamassa ja seuraamassa, miten poneillani sujuu. Aika ihmeellistä, ettei aikuinen saisi osallistua, itse ainakin tykkään harjata poneja ja toimia poninhoitajana, siivota karsinat ym. Se on itselleni ihan paras osa tässä hevosharrastuksessa. Toki lapsenkin pitää oppia tekemään kaikki asiat itse, mutta kylläpä olisi kurjaa vain odottaa kotona sillä aikaa kun lapsi ja ponit käy valmennuksissa tai kilpailuissa. Ponit on kuitenkin ensisijaisesti minun oma harrastukseni, mutta tarvitsen niille luonnollisesti ratsastajan, joten toivottavasti lapsi ratsastaa vielä monta vuotta ;) Itse voin sillä välin poninomistajana tehdä kaiken muun.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: lillis 
Päivämäärä:   10.3.24 00:15:16

Näiden curling-poniäitien lapsista vaan ei tule koskaan mitään, se on sata kertaa nähty.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.3.24 12:04:04

Mitä väliä tuleeko mitään vai ei. Mukava että voi yhdessä harrastaa .

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.3.24 14:15:40

Ostat KUNNON laatuponin, ja heti kunnon budjetilla. Siitä se lähtee

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.24 20:50:51

Mitä niistä lapsista ei ikinä tule? Hyviä työntekijöitä, hyviä äitejä, hyviä puolisoita? Meillä ei ainakaan edes yritetä maajoukkueeseen eikä missään nimessä kansainvälisiin kilpailuihin saati sitä, että hevosista tulisi lapselle ammatti!

Me harrastetaan poneja vain harrastamisen ilosta. Minä hoidan ja siivoan, lapsi saa ratsastaa niin paljon kuin haluaa. Todennäköisesti hän lopettaa tai ainakin laittaa ratsastusharrastuksen tauolle opiskeluiden ajaksi, eikä ss haittaa minua ollenkaan. Nyt mennään päivä kerrallaan ja nautitaan hetkestä.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: hphpih 
Päivämäärä:   16.3.24 23:55:32

Ei niistä i lellimistä ja joka asiassa palvelluista pikku prinsessoista tule mitään muutakaan, ei hyviä äitejä ytai puolisoita, työntekijöistä puhumattakaan.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.3.24 17:33:02

Oispa kiva tietää mitä sinä itse olet ;) tuskin hirveästi mitään kun täällä muita oot haukkumassa.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: mlvklbfjkfbjk 
Päivämäärä:   20.3.24 23:48:50

kkk on paras tapa kasvattaa hyviä hevosihmisiä ja hyviä ratsastajia! Ei niin että äiti on joku teinin ratsupalvelija. Ne äidit tekee lapselleen karhunpalveluksen.

  Re: Hyväksi poniäidiksi

Lähettäjä: tolkkua 
Päivämäärä:   24.3.24 17:05:23

Niin, miten sitä voi kasvaa/kasvattaa henkisesti luonnettaan, jos heppaäiti valvoo teinin hevosenlaittoa karsinan edessä, on varmaan kotona huolehtinut joka ikisen tavaran mukaan, tunnin jälkeen huolehtii teinin välipaloista, kyselee juomatankkauksesta ( siis 1 ratsastustunti!), pumpuloi koko ajan herkkää nuorta tyyliin " eihän ole paha olo, onko kaikki hyvin jne". Ilman äitykkää ihan perusjärkevä teini. Noo, nyt tulikin myös poikaystävä mukaan. Äippärukka...
Ja

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.