Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kallis heinä

Lähettäjä: Heinähattu 
Päivämäärä:   8.11.23 18:53:18

Miten tulisi toimia kun TP pihtaa heinää? Itse ei saa lisätä tai ottaa. Olen ruokkinut hevostani tuoreella ruoholla tallin ympäristössä, mutta talvi on tulossa ja kohta tätä vaihtoehtoa ei ole. Pitääkö ostaa itse lisäheinää vai kuuluuko hevosen saada sopiva määrä pyytämättä? TP:n mielestä hevonen saa oikean määrän heinää. Tallin vaihto on myös ollut mielessä.

Re: Kallis heinä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.23 19:28:21

Paljon se saa kg ? Mikä lihavuusaste ? Kauan ollut siellä ? Mistä päättelet ettei saa tarpeeksi ? Oksat havut ja kerput erinomaisia ajanvietejuttuja, jos sitä vailla.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   9.11.23 07:20:49

Niin, miksi mielestäsi tp pihtaa heinää? Voi hyvinkin tehdä niin, tai sitten on järkevä ja kokenut hevosihminen. Edellä tuli hyviä vinkkejä. Keskustelu on parasta alkuun. Mittaatko hevostasi jotta tiedät onko se lihonut tai laihtunut? Kuvia muutoksesta? Ehkä paikan vaihto voi olla hyvä ratkaisu, mutta keskustele ensin kunnolla. Välttämättä ei ole pihtaaja lainkaan.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   9.11.23 12:09:15

Tai sitten ostat esimerkiksi Hankkijalta ProHayta ja annat sitä lisäksi. Paketti on sen kokoinen, että menee auton peräkonttiinkin. Isot pyöröt voi olla hivenen hankalia, etenkin jos omien heinien tuominen on kielletty.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   11.11.23 01:33:30

Tottakai asiakkaan mielestä annetaan liian vähän jollei ole karsinassa heinää hänen käydessään. Fiksu tallinpitäjä tulee vastaan ja antaa asiakkaan tuoda oman lisäheinän omilla kustannuksilla jos tuntee tarvetta. Sotkemisen välttämiseksi ne on laitettava verkkon. Tp näyttää miten ja mihin verkko kiinnitetään.
Useimmiten sen verran työlästä että oikeastaan annettu heinämäärä onkin ihan sopiva.

Päivämäärä:   11.11.23 05:29:22

No jos alle 10kg päivässä niin ei enää ole ammattitaitoa. Ehkä ennemminkin rahat loppu. Lopetetaan tähän.

Päivämäärä:   11.11.23 05:32:27

Ja vasta siis tultiin tähän talliin. Aila monta juuri lähtenyt tallista. Hiukan mietityttää missä mennään.

Lähettäjä: Aku 
Päivämäärä:   11.11.23 06:28:22

Jos oikeasti pihtaa, esim hevonen laihtuu ja keskustelu ei tunnu auttavan, hanki itse nyt lisäheinää ja vaihda toiseen talliin. Fiksu tp kun ei pihtaa ja fiksu ymmärtää kyllä että normihevosen määrä ei ole alle 10kg. Mä tiedän yhdenki tallin josta väki lähtenyt, siis oikeesti useampia ja yksi syy on ollut heinien kanssa pihtailu ja hemmetin pitkät välit niillä nökkösillä jolloin hevosille tullut vatsahaavoja ja ne ovat menettäneet lihaksia. Jos on tällaisessa paikassa sulla niin eipä auta puheet kun selän takana tehdään vastoin sovittuja asioita. Persaukinen tp ei ole enää edes pihtaaja vaan pahoinpitelijä. Kaikesta säästäminen voi olla hyvinkin järkevää mutta kun se menee överiksi niin silloin voi sitä kutsua jo eläinten kaltoinkohteluksi. Valitettavasti näitä typeriä mahtuu joukkoon eikä sellaisessa paikassa voi kukaan hevostaan pitää eikä auta kuin vaihtaa paikkaa. Tää mun tietämä paikka voi olla vaikka sama talli, koko ajan ovet käy ja ne lähtijät on kylillä haukuttu "vaikeiksi" vaikka todellisuudessa ei ole ollut lainkaan hankalia ihmisiä, ainoastaan hevosten hoidosta sen verran ymmärtäviä joiden mielestä hevosten kuuluu saada perusjutut sovitusti ja asianmukaisesti. Tällä tallinpitäjällä on rahat loppu. Talliin haalitaan kuitenkin koko ajan lisää asiakkaita, ehkä sutkin samalla tyylillä? Ensin luvataan ja sovitaan, mainostetaan oikein tiettyjä asioita jotka jäävät kyllä ihan katteettomiksi lupauksiksi.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   11.11.23 08:39:43

Minua ihmetyttää, miten tällaisiin tilanteisiin päädytään. Eikö tallia vaihdettaessa käydä läpi, mitä heinää ja miten paljon on tarjolla.

Tilanteen mukaan vois sitten keskustella määrän muuttamisesta, jos hevonen lihoo tai laihtuu tai jättää osan syömättä, mutta kyllä tietyt raamit olisi hyvä puhua etukäteen. Ei saisi tulla tallinpitäjälle yllätyksenä se, että hevonen omistajan mielestä tarvitsee heinää vähintään 16 kg/vrk eikä omistajalle se, että tp ei suostu myymään enempää kuin 10 kg/vrk.

Päivämäärä:   11.11.23 16:39:08

10kg kuivaheinää on kyllä paljon. Tässäkin aika suppeat lähtötiedot. Kannattaa puhua tallinpitäjälle, kyllä nekin on vaan ihmisiä.

Lähettäjä: Aku 
Päivämäärä:   11.11.23 22:32:49

Toinen täti: tässä eräässä paikassa tp vain jättää antamatta tarpeeksi, viis siitä mitä on sovittu. Että miten tällaisiin tilanteisiin tullaan, hyvä kysymys.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   12.11.23 08:10:57

Aku,

olen minäkin kuullut kauhutarinoita, että tallinpitäjä salaa käy keräämässä heinät pois asiakkaiden hevosilta. Myös tallinpitäjät ovat ihmisiä, joten valitettavasti joukkoon mahtuu myös epärehellisiä, huijareita ja kitsastelijoita.

Kun käy tallipaikkaa katsomassa, varoitusmerkkejä ovat laihat hevoset, vähäiset tai selvästi huonolaatuisen heinät varastossa sekä kalutut seinät ja aidantolpat.

Jokaiselle tallille mahtuu yksittäinen laihuliini tai aitojenjärsijä, mutta jos kaikki hevoset ovat epätavallisen hoikkia ja kaikki aidat kaluttu, on syytä epäillä että asiat eivät ole tallilla hyvin. Yleensä näistä paikoista puskaradiokin varoittaa, kunhan tietää, mitä kanavaa kannattaa kuunnella.

Lähettäjä: Siis mitä 
Päivämäärä:   12.11.23 19:03:28

10kg kuivaheinää hevoselle paljon? Tp itse?

Päivämäärä:   12.11.23 21:13:01

Siis mitä: Kyllä mun hevonen ois, ku syöttösika, jos saisi enemmän. Nytkin tuolla määrällä turhan paksussa kunnossa. Täytyy muistaa, että hevosia on erilaisia. Tollanen 150cm erinomainen rehunkäyttäjä. Meillä on myös erinomaista heinää.

Päivämäärä:   13.11.23 13:04:05

Minun keskikokoinen hevonen syö 15 kg ja isokokoinen hevonen 8 kg. Ei kilot kerro mitään siitä kuinka paljon tarvitsee, vaan hevosen ulkomuoto ja heinän laatu.

Lähettäjä: Onko 
Päivämäärä:   16.11.23 13:31:57

Millainen mahtaa muu ruokinta olla, minä syötän omalleni greenlinea vaikka saakin riittävästi heinää, koska annan ennen ratsastusta tai kuljetusta, hyvää vatsalle. Jos paikat muuten niinkuin pitää ja sijainti hyvä, en ehkä heti alkaisi vääntämään, vaan seurasin laihtuuko.

Lähettäjä: Lihavapolle 
Päivämäärä:   16.11.23 13:33:37

Olen hommannut paksulle olkea jonka annan itse yöksi, että tekemistä.

Päivämäärä:   17.11.23 02:17:41

Syottäkää niille hevosille muutakin kun heinää,greenlineä,hamppua yms.p...kunnon väkirehut ja kaura lisänä...ainiin niistähän tulee sitten liian " villejä" eivätkä pysy lapasessa....lienee ratsupuolen ongelma tämä ,että heinää pitäisi antaa poljettavaksi hirveitä määriä.Kai tp ymmärtää laskuttaa teiltä sen extraheinän?

Päivämäärä:   17.11.23 17:57:23

Vuokralainen haluaa lihavalle suomenhevoselleen 16 kg päivässä, josta hevonen talloo joka ikinen päivä n. 30 %. Korpeaa kärrätä kallista (tänä vuonna todellakin on kallista) heinää lantalaan. 11-12 kiloa tämä syö, loput on tuhlausta.

Lähettäjä: Talliluuta 
Päivämäärä:   19.11.23 16:47:20

Mistä näihin ketjuihin aina ilmestyy joku köyhä tallinpitäjä valittamaan että kun joku hevonen heidän tallissaan on lihava tai sotkee heinät niin muidenkaan hevosia ei tarvitse ruokkia?
Mitä he tietävät muiden tallien tavoista ruokkia?
Aina ollaan vaan tietävinään.

Aloittaja, katselisin uutta tallipaikkaa,tuo ei tule muuttumaan eikä varmasti ole ainoa säästökohde.
Hevoset alkavat maata betonilla, karsinat märkiä, hevosia höykytetään ruokinta- aikoina kun oppivat nälissään hakkaamaan ovia..
Kun kilpahevoset laihtuvat ja tiputtavat lihakset ja omistaja ihmettelee on selitys aina ettei hevosesi syö mielellään joten sille ei kannata paljoa antaakaan.

Tuo tulee menemään aina pahemmaksi ja pahemmaksi eikä väkirehu korvaa korsirehua, se vain polttaa vatsat.

Tallilla missä itse pidin hevosta ei edes ruokittu enää omistajien paikalla ollessa koska tp ei halunnut antaa millekään hevoselle enempää kuin 1-2 kg esikuivattua, kolmesti päivässä. Jos palasit vartin päästä katsomaan oli heinät jo syöty, hevoset hotkivat ne vähät korret.
Ruokinta-ajat olivat suunnilleen 10-11, 13 ja 18.
"Aamulla" hevoset olivat jo hermoraunioita ja metelöivät, tp käveli laudan kanssa huitomassa niitä.
Pahimmillaan tyyppi löi yöksi vesikupitkin kiinni kesällä.

Eli ihan todellakin on tallinpitäjiä joka lähtöön!
Itselläni on pitkä työkokemus hevosalalla (myös koulutus alla) ja takana vuosia yrittäjänä.
En ole kukkahattu vaan hevosten asiallinen hoito on "selkäytimessä", monenlaisissa hyvissä ja huonoissa työpaikoissakin se on tullut täysin selväksi.

Omiani en missä tahansa tallissa enää pidä vaikka maksettaisiin, siitä seuraa vain stressiä ja eläinlääkärikuluja.

Päivämäärä:   24.11.23 17:24:25

Heinää annetaan sen verran kuin on sopimuksessa luvattu. Onko määrä hevoselle sopiva on usein mielipide kysymys. Kysy montako kg sopimus sisältää ja osta itse loput

Lähettäjä: Tyytymätön 
Päivämäärä:   25.11.23 21:18:24

Tämä TP on pihdannut heinää aiemminkin. Luulen että nyt liikutaan Naantalissa. Siellä talli tyhjenee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.