Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: pris 
Päivämäärä:   4.11.23 07:56:07

Parisen kuukautta sitten lähti hevoset. Luulin, että tulee olemaan vaikeaa. En kestäisi tyhjää tallia pihassa.
Yllättävän hyvin mennyt. Viikonloppuisin hitaita aamuja. Pitkillä lenkeillä käyn.
Kunhan saatu paikat siivouutua, aidat purettua, niin tarkoitus aloittaa reissailu. Lomallehan en päässyt aikaisemmin, kun pitkälti yksin hoidin tallia.
Yötkin olen nukkunut paremmin.
Miten muilla?

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   4.11.23 09:02:24

Kuulostaa ihanalle! En ole vielä lopettanut tallinpitoa, mutta ajatuksissa on että tämä talvi olisi viimeinen. Rohkeutta vaan vaatii ihan helkkaristi. Saanko kysyä mitä nyt teet työksesi? =)

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Ek 
Päivämäärä:   4.11.23 10:15:23

Sama on minulla suunnitelmissani. Yli 20 vuotta kotipihatallinpitoa alkaa jo riittää. Marraskuusta alkukevääseen on vuosi vuodelta raskaampaa aikaa. Pidän yhden hevosen ja vien sen täysihoitotallille. Jäänee sitten aikaa muullekin elämälle.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: pris 
Päivämäärä:   4.11.23 10:34:19

Selvennykseksi, että olen pitänyt kotitallia, jossa yksi vieras ja parikymmentä vuotta kaksi, viimeisenä vuonna yksi, oma.
Olen ollut vuosia samassa työpaikassa teknologiateollisuudessa koontahommia tekemässä.
Onneksi ollut päivätyö.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   4.11.23 14:32:10

Ok, eli ihan kaikki ei mennyt uusiksi. Mulla ongelmana että pitäisi keksiä uusi ammatti jos tallinpito loppuu... ja loppuhan se väkisinkin joku päivä. Kovasti kuluttavaa hommaa, kroppa kovilla mutta toisaalta taas kunto pysynyt hyvänä ruumiillisesta työstä. Välillä olis vaan niin ihana vetää aamulla peitto korville, tälläisinä päivinä jolloin kaikki paikat/varusteet litimärkinä. Ja loma! Oi, joi pääsispä joskus vielä oikealle lomalle. Sellaiselle joka kestäisi enemmän kun kaksi päivää. Ja sellaiselle ettei tarttis olla kokoajan varuillaan, puhelin lähettyvillä päivystäen jos vaikka jotain tallilla sattuu.. nauttikaa te jotka olette jo uskaltaneet lopettaa! =D

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Molli Olli 
Päivämäärä:   6.11.23 17:53:14

Lopetin tallin pidon ja palasin vanhaan ammattiini mutta uuteen työpaikkaan 15 v tauon jälkeen "riittävällä" korvauksella.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Nostradamus 
Päivämäärä:   11.11.23 11:16:10

8kk vielä velkaa tallinrakentamisesta, sen jälkeen hankalat asiakkaat ovat todella herkästi irtisanomisuhan alla. Voisin vielä jatkaa näiden helpompien asiakkaiden kanssa, mutta toisenlaisella konseptilla. Meinasin ottaa viikonloput vapaaksi jatkossa.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Ei om 
Päivämäärä:   11.11.23 13:20:03

Myin tilan, opiskelin hierojaksi enkä todellakaan ole katunut.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.11.23 16:28:11

Keväällä lopetin yli 20v jälkeen. Tosin omia on vielä. Olen nyt työttömänä mutta lainat maksettu ja omaisuutta jolla voin elellä. Alkuun iski pohjaton väsymys kun ei ollut enää PAKKO jaksaa. Nyt alkaa vähän helpottaa ja olen kyllä nauttinut vain omien hevosten hoitamisesta ja niillä harrastamisesta. Varsinkin nyt etelän pimeässä ja märässä on ihanaa ettei ole kuin omat. Lomamatka lämpöön tulossa joulukuun alussa. Palailen työelämään pikkuhiljaa, jos löytyisi etätyötä tai muuta osa-aikaista hommaa. Enää en tapa itseäni työllä vaan haluan myös nauttia elämästä. Olen alle 50v.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Hei ! 
Päivämäärä:   14.11.23 18:14:08

Upeaa että ihmiset ymmärtää elää omaa elämää ja laittaa tallin kiinni

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   15.11.23 12:20:23

Vielä tämän talven on yksäreitä tallissa, sitten saa osa jatkaa itsehoidolla. Loput pihalle ja yhden oman myyn niin jää aikaa ratsastaa. Palkkatyö muualla joten ei tulot lopu.
Pariin vuoteen ei ole ollut aikaa säännöllisesti liikuttaa omia ja olisi kiva päästä ns. helposti lähtemään lomalle. Tallista vielä remppalainaa vuosi jäljellä

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.11.23 14:12:50

Hyvin menee. Yksi oma jäi ja on täysihoidossa muualla. Ryhdyin opiskelemaan, ollaan matkusteltu ja lomailtu muutenkin ottaen takaisin menetettyjä. Ainoa huono puoli on se, että nyt pitää kuntoilla kuntoilun vuoksi. Ennen se hoitui työtä tehdessä.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   20.11.23 16:42:16

Kesällä loppui tallinpito. Ensin ravihevosia sitten myöhemmin ratsuja. Nyt kaikki tilat tyhjänä. Talli pesty ja desinfioitu kesällä. Talli kenttä ja muut tilat pidetään kunnossa koska tila myynnissä. Alkuun tuntui oudolta kun ikänsä tätä hommaa tehnyt mutta nyt tosi helpottunut olo kun ei ole kiinni 24h. tässä hommassa

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   21.11.23 15:53:43

Nykyään aika harva on yli 5 vuotta samassa työpaikassa, sitä vaan alkaa leipääntymään. Sama varmaan tallinpidossakin, tietyn aikaa se on kivaa ja mukavaa ja sit kun alkaa tuntua että ei enää ole, niin kannattaa alkaa miettimään muuta ennenkuin katkeroituu ja kyynistyy.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.11.23 21:54:10

Lopetin tallinpidon ja vaihdoin alaa mutta taisi tulla ammatinvalinnassa huti.
Kannattaa miettiä kunnolla mihin seuraavaksi lähtee.
Asiakaspalvelutyö ei ehkä ole hyvä idea jos kaipaa omaa rauhaa...:D

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.11.23 06:49:49

No oli työ mikä hyvänsä niin siinä on työajat ja siitä maksetaan palkkaa. Omalla ajalla ei tarvitse sitten niitä töitä tehdä. Joka viikko vapaapäivät ja lomaakin kertyy ja siitä maksetaan palkka. Yrittäjänä piti palkata vähintään kaksi henkilöä hoitamaan ne työt mitkä päivittäin tein yksin. Ja maksaa se loma tietysti siihen päälle, koska kotiin ei voinut jäädä ”lomalle”.
En ole katunut lopettamista. Sitä olen katunut että jaksoin näinkin pitkään. Sitä kitkutti ja odotti aikaa parempaa, mutta maailman tilanne menee vain huonompaan suuntaan. Kyllähän se tietysti nyt hevosenomistajia harmittaa kun tallit vähenee ja hinnat nousee. Minä nautin nyt hyvissä puitteissa omista hevosistani. Ja olen sen ansainnut!

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Jepi 
Päivämäärä:   28.12.23 09:22:47

No alkoi tulla kiloja. Kaupanalalla töissä, palkka huono tälläkin alalla. Ärsyttää vähän kaikki, että ei se tallinpidon lopettaminen tehnytkään elosta auvoista.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.1.24 22:22:57

Jepin kanssa samat ajatukset. Kunto huononi ja kiloja tuli, ennen ei ikinä tarvinnut miettiä painoaan tai fyysisen kunnon ylläpitoa.
Vanhemmiten sekään ei pysy itsestään jos päästää itsensä liian helpolla.

Pienipalkkaiselle alalle päädyin, ei siis tarvitse miettiä mitään matkusteluja nytkään...

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: eksä 
Päivämäärä:   3.1.24 18:36:57

Juuri nyt olen onnellinen.
Ihan jo ajatus oksettaa näillä pakkasilla tulevista riesoista...

Ja ne sähkölaskut- kittos ei!

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Hiphei 
Päivämäärä:   3.1.24 21:18:51

Pari vuotta sitten lopetin ja paras päätös ikinä. Jälkeen ollut mukana kimppahepoissa, mutta omaan talliin ei enää hevosia tule.
Ei ole paino noussut ja kunto huonontunut, päinvastoin nyt on aikaa ja rahaa tehdä terveellistä ruokaa ja kuntoilla, patikoida, hiihtää, uida... Matkusteltu on enemmän kuin koko kahdenkymmenen vuoden tallinpidon aikana.
Varsinkin nyt niin onnellinen kunnei tarvitse tallitöissä pakkasessa kärvistellä, puhumattakaan sähkölaskuista ei todellakaan ole ikävä.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Exheppailija 
Päivämäärä:   7.1.24 13:49:44

35 vuoden hevostelu, 25 vuotta omia ja melkein 15 vuotta omassa pihassa kourallinen vieraita. Toiminimella tein, ja päivätyö oli lisäksi.

Viimeiset vuodet oli jo taistelua, oli mennyt kaikesta moti ja oli väkisin vääntämistä. Ei huvittanut eikä ollut voimia liikuttaa omia, kilpaileminen ja valmentaminen oli jäänyt jo aikoja sitten. Koko ajan oli huono omatunto perheen ja lasten laiminlyömisestä. Ja asiakkaat oli niin kauhean vaativia. Se oli ehkä kaikkein stressaavinta jäätyneiden vesiputkien ja karkailevien ponien lisäksi. Ja aina just tällaisella hirveällä talvipakkasella tuli ongelmat, sähkö ei kiertänyt jne.

Sitten tuli stoppi ja lopetin. Menihän siinä pari vuotta ihmetellessä, kun ei ollut todellakaan tottunut lorvailuun ja vapaa aikaan. Mutta kun totuin ja löysin muuta sisältöä ja harrastuksia elämään, niin ei kyllä kaduta. Olen paljon seesteisempi nykyään, kun ei ole kokoajan kiire, stressi, murhe ja ketutus.

Tuloissa ei juuri mitään eroa, koska sama päivätyö edelleen.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: tarutarina 
Päivämäärä:   7.1.24 15:38:31

Menee hienosti- nyt voin olla jopa lomalla! Nyt siis ihan palkkatöissä.

Hieman ahdisti sen 15 vuotta, kun ei ollut varaa maksaa lomittajia.
Lapset, naapurit, ystävät piti anella tekemään edes ne jotkut illat tai jopa viikonloput- että sai jotain edes jotain lomaa.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Talli Jkl 
Päivämäärä:   8.1.24 17:09:50

Vielä muutama kuukausi ja sitten irtisanon kaikki. Omat menee monttuun. Tiedän että en ole ainoa joka lopettaa hevosenpidon. Pidän pitämättömät lomat, laskin että helposti 12kk voin lomailla. Samalla mietin mitä tekis seuraavaksi.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   9.1.24 16:32:37

Oman ratsutäysihoitotallin lopetin ja sain vuokralle ravivalmentajalle. Omat laitoin taivaslaitumille. Ennen piti muusta tulonlähteestä jatkuvasti maksella tallin laskuja, kun tallin tulot eivät riittäneet. Lomille oli tosi vaikea päästä ja viikon lomasta maksoin 1700 e lomittajalle tietty sekin muusta tulonlähteestä, kun tallin tuloilla ei pystynyt lomia pitämään. Lisäksi tietty itse loman kustannukset. Nyt jää 2000 e netto joka kuukausi vuokratuloina. Ennen piti tosiaan maksaa, että sai pitää tallia. Mitään ei tarvitse enää asiakkaitten jäljiltä itse korjata. Vuokralainen korjaa, mitä rikkoo, maksaa sähköt, vedet ym erikseen. Ikinä ei valita mistään. Tallissa olen viimeksi käynyt 2 kuukautta sitten tarkistamassa paikat. Kaikki sujuu hyvin. Oikeastaan ainoa ongelma on keksiä itselle riittävästi mielekästä tekemistä. Elän hyvin tuolla 2te:lla per kk ja muulla tulonlähteellä. Ei ole ikävä tallinpitoa.

  Re: Tallinpidon lopettaneet, miten menee?

Lähettäjä: Rommi 
Päivämäärä:   12.1.24 16:56:04

Mä lopetin tallin pidon 2 vuotta sitten. Hyvin on mennyt! Sisko pitää tallia nykyään. Kiva noit hevosia on katella ja aina saa lainaa heppaa maastoon jos oikein haluu ratsaille. Ite vaan en jaksanut enään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.