Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   11.10.23 12:08:43

Keitä hyviä kengittäjiä on

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Lukemista 
Päivämäärä:   11.10.23 12:33:23

Jonna Sarkkinen, Ari Bord, Hannu Lehmikangas

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   11.10.23 22:52:53

Ari Bordi, Hannu Lehmikangas, Tuomas Uusitalo, Anu Torvinen, Jonna Sarkkinen

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.10.23 00:27:32

Kuka tää on tää Linda? Onko hyvä

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   12.10.23 08:25:21

Mahtaa olla asiakasringit täynnä hyvillä kengittäjillä.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Vauvakuume hiipuu 
Päivämäärä:   12.10.23 12:03:34

Anu torvinen

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Räkä 
Päivämäärä:   14.10.23 16:06:38

Itse olen aina maksanut kengitykset, tullut ajoissa paikalle ja putsannut hevosten jalat mudasta sekä ollut paikalla katsomassa, että hevoset käyttäytyy. Silti on tullut kengitysvasarasta hevosen päähän, on tultu myöhässä/jätetty tulematta tai vastaamatta puhelumeen, ja laitettu kummallisia lisiä laskuun.

Uskallan suositella Anu Torvista, Oliveria jonka sukunimeä en muista ja pienellä varauksella Kalle Kaukolaa, jonka tulisi vielä harjaannuttaa itseään aikataulussa pysymisen kanssa.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.23 20:14:36

Kai ymmärrätte, että kengittäjän työ on luonteeltaan sellaista, jossa tarkkojen aikataulujen noudattaminen on vaikeaa tai usein jopa mahdotonta. Hevoset, olosuhteet ja tarvittavat tehtävät vaihtelevat ennakoimattomasti. Jollain kerralla tallilla onkin useita irtokenkiä, joku tavallisesti helppo hevonen onkin hankala vaikkapa kipeydyttyään, joku tarvitseekin erikoiskengitystä... you name it. Vai olisiko mukavaa, jos tallille tuleva seppä jättäisi pulaan kaikki ne akuutisti ongelmaiset, oiden kengitystä ei ole juuri sille päivälle buukattu?
Ainakin itse varaudun sovittuna kengityspäivänä siihen, että viivytyksiä voi tulla paljonkin ja joskus joutuu äkisti jopa päivää vaihtamaan. Kaikki tuntemani kengittäjät tekevät kyllä parhaansa sovitussa pysymiseksi, mutta usein mahdoton on mahdotonta.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.10.23 20:22:15

Oliver Kuldsaar, tarkoitti varmaan tämä kenen sukunimeä ei muistanut?

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   16.10.23 04:44:01

Mulle ei ainakaan ole ok jäädä joidenkin akuuttirandomeiden takia pulaan kun kengitys on sovittu hyvissä ajoin, sairaskengitys meilläkin. Kaksi vapaapäivääni vietin postaten turhaan seppää joka ei osannut edes viestillä ilmoittaa ettei tulekaan joten enää ei tarvitsrkaan tulla.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   19.10.23 12:50:25

Ei minustakaan ole millään muotoa ok, että sovitut aikataulut venyy tuntia pidempään saati, että niistä ei edes ilmoiteta. On minullakin työ, jossa tulee kaikkea yllättävää ja kiireellistä. Minä olen hommannut sovitun kengitysajan vapaaksi työstäni tekemällä erinäisiä järjestelyjä. Itse en ole koskaan myöhässä vaan aina tallilla odottamassa kengittäjää, oli täissä millainen härdelli hyvänsä. En minä voi kengittäjän aikataulujen muuttumisen vuoksi olla töistä pois seuraavana päivänä tai sitä seuraavana. Tai jos olen ottanut aamupäivän vapaaksi, työpaikalle on mentävä iltapäiväksi. Onneksi on niitäkin kengittäjiä, jotka ymmärtävät tämän ja pitävät kiinni sovitusta.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.10.23 14:31:32

Se on osa kengittäjän ammattitaitoa, että buukkaa vain sen verta asiakkaita, keitä kerkeää oikeasti ottamaan. On myös osa ammattitaitoa, että tuntikausia vieviä yllätyksiä ei tule päivittäin. On osa ammattitaitoa ja normaalia, hyvää käytöstä, että ilmoittaa myöhästymisestään.

Mulle ei saa tehdä yksiäkään ohareita tai lähtee vaihtoon. Myös multa ääni Anulle, mutta ei ota uusia.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.10.23 14:45:28

On myös osa ammattitaitoa että osaa kengittäjänä välttää näitä edellisen kirjoittajan kaltaisia asiakkaita..:)
" mulle ei saa tehdä yksiäkään ohareita tai lähtee vaihtoon' Heh...

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.10.23 14:23:07

Joo, Sellaista ammattitaitoa varmaan aika harva arvostaa. Onneksi omat luotettavat kengittäjät on pysyneet vuosien mittaan samoina, niin ei tarvi arpoa noiden epämääräisten välillä.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   20.10.23 20:12:07

En ole koskaan tehnyt tahallani oharia ja onneksi en montaa. Olen joskus unohtanut ja oli tosi ahdistavaa itselleni koska sovitut työt on ollut tarkoitus aina tehdä.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Johtaja 
Päivämäärä:   2.11.23 18:55:53

En voi suositella Sarkkista. Ei tule paikalle sovittuna päivänä. Ei vastaa koskaan puhelimeen ja hyvin hitaasti tai ollenkaan viesteihin.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.23 12:04:17

"LähettäjäJohtaja

Päivämäärä2.11.23 18:55:53

En voi suositella Sarkkista. Ei tule paikalle sovittuna päivänä. Ei vastaa koskaan puhelimeen ja hyvin hitaasti tai ollenkaan viesteihin."

Tätä kuulee tosi paljon just kyseisestä henkilöstä

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Juuli 
Päivämäärä:   3.11.23 14:59:14

Sama kokemus Sarkkisesta. Oli vieläpä tilanne, että oma vakkari joutui saikulle ja kyselin paikallisessa fb ryhmässä kuka kävisi kerran. Sarkkinen ilmoittautui itse ja sovittiin päivä. Odottelin tallilla 4h, laitoin viestiä ja soitin. Illalla laittoi viestiä ettei tulekaan (n. 9h myöhässä). Sovittiin uusi aika, koska tilanne oli akuutti. Tällä kertaa ei ilmoittanut mitään, minä odotin tallilla turhaan. Ei tarvi neitiä enää vaivata ja hieman elämässä enemmän kiinni oleva kengittäjä kävi pelastamassa meidät.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.11.23 05:27:19

Kengityspalvelu Mikkola

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Kora 
Päivämäärä:   6.11.23 17:55:35

Myös Justus on vaikeuksissa aikataulujen pitämisessä...

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   6.11.23 17:58:52

Opetelkaa itse vuolemaan ja kengittämään.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   6.11.23 18:26:40

^just.
Samalla eläinlääkäriksi, sähkömieheksi ja atk-inssiksi?

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   7.11.23 09:37:58

Nimimerkki höh on ilmeisesti sitä mieltä, ettei ammattilaisten tarvitse toimia ammattilaisten tavoin, sillä jokainen voi opetella tekemään homman itse. Pätee varmaan kaikkiin muihinkin ammatteihin. Se olisikin mielenkiintoista nähdä millainen maailma olisi jos kaikki toimisivat vähän miten sattuu omassa ammatissaan ja palvelu ja luotettavuus olisi vain kaukainen haave.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.12.23 12:54:00

Kukahan mahtaa olla tää kovakourainen kengittäjä? Hyvää mainosta.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: pippi 
Päivämäärä:   4.12.23 08:49:28

Onhan noita kovakouraisia useitakin, mutta kenestä on tehty ihan rikosilmoituskin? Mies vai nainen nimikirjaimet?

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.12.23 19:44:03

Ei ole nainen

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.23 17:41:18

Kalevan kirjoitus oli rankasti yleistävä ja mielestäni myös asenteellinen. Kengittäjät tekevät vaativaa ja riskialtista työtä. Monen vuosikymmenen ajan kengityksiä seuranneena voin sanoa, että ylivoimaisesti suurin osa kohtelee hevosia asiallisesti
. Muutaman poikkeuksen perusteella ei ole oikein leimata koko ammattikuntaa ja vielä julkisesti.
Suurin osa lehden lukijoista ei hevosalaa tunne ja he saavat kirjoituksesta erheellisen käsityksen hevosten kohtelusta kengityksessä.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   7.12.23 19:18:42

Seppäyhdistyksen hallitus lähetti oikaisupyynnön jutun otsikosta juuri tuon leimaavan tyylin vuoksi, Kalevan vastaus oli " ei aihetta toimenpiteisiin " - Pinja.

Itse sanoin Kalevan tilauksen irti samantien, journalistin etiikka on sieltä selkeästi kadonnut.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.12.23 05:24:01

En ole koko artikkelia päässyt lukemaan, enkä kyllä tuon jutun takia osta oikeuksiakaan lukea sitä.

Mutta eikö tuosta voi tehdä kantelun JNS,sän jos juttu on leimaava ja faktatkin vähän niin ja näin. Kaleva ei sitä oikaisua halua tehdä.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: poh 
Päivämäärä:   8.12.23 08:19:21

Minusta juttu oli hyvä, eikä mitenkään leimaava. Jos siitä saa koko ammattkuntaa leimaavan, niin silloin on syytä mennä itseensä ja omiin arvoihinsa. Jutussa ei ollut nimetty tätä väkivaltaista kengittäjää eikä suinkaan väitetty, että kaikki kengittäjät ovat väkivaltaisia. Jutussa kerrottiin, että alalla esiintyy väkivaltaa ja se on valitettavan yleistä. Ja näinhän se on. Ainakin omien kokemusteni mukaan. Viime vuosina on onneksi menty parempaan suuntaan. Jäin miettimään, että mitkähän faktat siinä oli pielessä? En kyllä keksi yhtään.
Onneksi meillä on vapaa lehdistö ja näihin ongelma kohtiinkin puututaan. Hevosala on kaivannut ravistelua ja vaikka viime vuosina sitä on ravisteltu sekä eläinten hyvinvoinnin osalta että pervosetien sikailujen osalta, niin toivottavasti suurin ravistelu on vielä edessä. Ilman syvälle syöpyneiden rakenteiden muutosta tämä ihana ala on vaarassa kaatua omiin pinttyneisiin uskomuksiinsa.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.12.23 09:28:44

Jos juttu ei ollut leimaavaa niin taustalla varmaan oli ainakin se että otsikko kertoi Oululaisesta henkilöstä. Ammattikunta pieni ja tiedot julkisia ketkä ammattia sielläpäin harjoittaa.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.12.23 09:29:27

Ehkä siksi ammattikunta pahoitti mielensä

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Hepo 
Päivämäärä:   8.12.23 17:56:56

Olen toiminut hevosalalla Oulussa vuosikymmeniä ja omia hevosiakin on ollut useita, joten kengityksen osalta on melko paljon kokemusta. Omien hevosteni kohdalla ei ole ollut väkivaltaisesti toimineita kengittäjiä. Vain yhden kerran oli tilanne, jossa jouduin puuttumaan kovasanaisesti kengittäjän käytökseen, jossa hän nosti pihdit kohti hevosen päätä. Hevonen ei tehnyt mitään, joka olisi millään tavalla aiheuttanut sellaista reaktiota. Kun puutuin tilanteeseen, kengittäjä poistui ulos rauhoittumaan. Selvästi oli kyse ylireagoinnista, jonka hän itsekin huomasi. Hevonen on nöyrä ja helppo kengittää. Tilanne olisi todennäköisesti edennyt lyöntiin asti, ellen olisi siihen puuttunut, koska kengittäjä nosti pihdit vielä uudestaan kohti päätä ennen paikalta poistumista. Muita väkivaltaisia tilanteita ei ole tullut vastaan. Kengittäjä on vaihtunut jo vuosia sitten ja nykyinen on todella taitava ja lempeä hevosten kanssa - ammattilainen kaikin puolin.

Pääsääntöisesti kengittäjät, joita itse olen pitkän hevosurani aikana kohdannut, ovat olleet asiallisia. Tiedän kuitenkin, että kaikki eivät ole olleet yhtä onnekkaita. Kalevan otsikko on mielestäni jossain määrin raflaava. Meillä käy tallilla useita kengittäjiä, eikä yksikään toimi väkivaltaisesti hevosia kohtaan. Toki hevoset ovat hyvin opetettuja ja kengittäjät voivat työskennellä hyvissä turvallisissa puitteissa.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Ck 
Päivämäärä:   22.1.24 18:00:05

Löytyy myös paljon pimeästi työskenteleviä kengittäjiä.
Nämä olisi kyllä hyvä saada minusta pois markkinoilta,mutta taitaa olla hevosmaailmassa yleistä tällainen.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Zz 
Päivämäärä:   23.1.24 14:03:41

Aina pitäisi saada kuitti kengityksestä. Miksi meidän muiden veronmaksajien pitäisi maksaa verot tuloistamme, mutta joidenkin pitäisi antaa tienata verottomana. Me rehelliset maksetaan veroja pimeästi työskentelevienkin puolesta. Niin se vaan pyörii tämä maa.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   24.1.24 08:26:55

Miten sitten käytännössä ilmoituksen pimeästä työstä teet?

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: --23 
Päivämäärä:   24.1.24 16:56:10

Liekkö kukaan cf kenkääjä työskentelee pimeänä. Näitä oman elämän oppineita seppiä kyllä on ollut jotka tekee pimeänä.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.1.24 08:20:17

Miten sitten käytännössä ilmoituksen pimeästä työstä teet?

- verottajalle.

  Re: Oulun alueen kengittäjät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   27.1.24 17:36:24

Siis ilmoitat verottajalle että olet ostanut henkilöltä xx kengityspalveluita xx summalla

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.