Lähettäjä: Juulia J.
Päivämäärä: 29.9.23 21:55:59
Tässä vatsahaavalääkityksellä oma hevonen, toivottavasti toipuu kuntoon. Kävi ilmi, että tallilla yö on kestänyt pidemmän aikaa, kuin on ollut alunperin sovittu.
Minulle kerrottu että klo 22 jälkeen saavat yöheinät vielä mutta eivät olekaan saaneet. Sopparissa mulla myös lukee niin, mutta näin ei olekaan annettu vaan silloin kun on otettu sisälle. Kuulemma ei omatkaan tarvitse silloin niin eivät myöskään vuokralaisten hevosten takia tule enää myöhemmin. Yöksi mun 150cm kokoinen hevonen saanut sellaisen kevyen ikeakassillisen, eräänä iltana punnitsin uteliaisuuttani karsinen eteen tuodut iltaheinät kassissa kun satuinkin käväisemään paikalla, noin 3kg tai vähän alle siis kun kassi painaa jotain kans. Ajattelin että ok määrä kun saavat sitten vielä myöhemmin lisää yöheiniä. Mutta eivät olekaan saaneet!
Yöt ovat olleet noin klo 19-8.30, joskus on ollut tallikavereiden mukaan vielä aikaisemminkin sisään otettuna ja vielä klo 9-10 aikaan on aamuheiniä jaeltu ja viety hevosia vasta tarhaan. Tää systeemi on nyt ihmetyttänyt muitakin.
Ei ole ollut mun hevosella mitään heinäverkkoa vaan ihan karsinan pohjalta irtona syönyt. Kun hevonen oli alkanut jättää heiniä, niin mulle ei oltu tästä kerrottu lainkaan, mut sit myöhemmin paljastui, että oli vähennetty kuulemma vielä entisestään heinämäärää "kun se jättää paljon" ja polkee karsinaan. Olen käynyt usein sellaiseen aikaan, että heinät on just jaettu joku aika aikaisemmin ja mun hevosella on ollut aina vähän heinää tarhassa. En tiedä miten paljon on jäänyt kun en pääse aamuisin niin aikaisin vielä, on aina siivottu kun aamupäivällä olen tullut. Olen ajatellut, että se saa riittävästi kun kerran jääkin. Tää onkin ollut ihan väärä ajatus, mun hevonen on kärsinyt koko ajan mahavaivoista, syönyt huonosti ja heiniä on vaan koko ajan vähennetty. Hevonen oli mulle tullessaan puoli vuotta sitten pullea, mut se toki nyt hoikistunut enkä pitänyt tätä edes pahana, onhan liikuntaakin lisätty. Hevonen vaan lakkas liikkumasta ja alkoi kiukutella kaikesta, heitti jopa selästään ja käytin klinikalla ja saatiin dg vatsahaava. Kontrollissa oli vähän parempi, mutta ei kovin paljon. Ell mukaan yö on aivan liian pitkä tuolla systeemillä, tallinpitäjän mielestä niin on ollut jo vuosia eikä kukaan muukaan oireillut, mun hevonen on vaan jotenkin kuulemma viallinen. Uusi tallipaikka on todellakin jo katsottuna, siellä automaatit, muutetaan ensi kuun lopulla, koska nykyisellä tallilla ei tule muuttumaan tilanne miksikään kun kuulemma ei tarvitse, hevoset pärjänneet noin aina. Lähinnä nyt vaan mietin että onko tosiaan mun hevonen viallinen ja onko tuo normaali yön pituus ja heinämäärä? Eka oma hevonen itsellä.
|