Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletteko olleet ahdistavassa tallipaikassa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.5.23 13:12:05

Oletteko ikinä olleet tallipaikassa, jonne meno ahdistaa niin paljon, että kurkkua kuristaa? Että yritätte mennä tallille silloin, kun siellä on mahdollisimman vähän väkeä ja yritätte selviytyä mahdollisimman nopeasti pois?

Re: Oletteko olleet ahdistavassa tallipaikassa?

Lähettäjä: 125 
Päivämäärä:   30.5.23 14:10:30

Kyllä, pariinkiin otteeseen vuosien varrella. Yleensä nämä pieniä talleja joissa omistaja päsmäröi :( En mene enään koskaan pieneen talliin / missä vähän hevosia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.23 14:28:05

Olen. Sekä isoilla ja pienillä talleilla. Painajaista joka paikassa. Vaihdoin omaan talliin.

Lähettäjä: K. 
Päivämäärä:   30.5.23 14:53:40

Olen, pienellä tallilla jossa talon emäntä päsmäröi, kiukutteli, tiuski ja puhui pahaa muista. Isoissa talleissa ei ole ollut ongelmaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.5.23 19:26:02

kyllä,isolla tallilla ,jossa jatkuva tappelu maneesin käytöstä,valmennuksien järjestämisestä jne.Kilpailevalle mahdoton paikka.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   31.5.23 19:47:01

Kyllä ollaan, monissakin. Sitten löytyi paikka, jossa oikeasti voi sanoa viihtyvänsä ja tallinpitäjä on luotettava sekä osaava. Mutta tämä on sellainen talli, jota suurin osa ylenkatsoo eikä toisi ikinä hevostaan meille (hyvin vanhat puitteet). Hyvä niin, koska saadaan rauhassa ja hyvillä mielin harrastaa pienellä porukalla, eikä ole koskaan oikeastaan ruuhkaa tai mitään kissatappeluita.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   31.5.23 20:33:19

Omassani, mutta sitten ymmärsin laittaa vuokralaiset pois. Teki niin tai näin, niin aina tuli jotain ihmeellisiä vaatimuksia, minun aikaani tai kotiani ei kunnioitettu lainkaan ja oltiin olevinaan kuin taivaan lahja ”köyhälle tallinpitäjälle”. Ai kiesus, vieläkin puistattaa. Nyt voin harrastaa hyvillä mielin, valitettavasti ainakin yksi vuokralainen on kuulopuheiden perusteella siirtynyt toisen riesaksi :/

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   8.6.23 07:44:42

Todellakin, pienehkö talli jota "minätiedänkaikenhevosista" pyöritti, osoittautui melko kovakouraiseksi simputtajaksi, ei oo ollu ikävä.

Lähettäjä: huppeli 
Päivämäärä:   8.6.23 09:24:32

Kyllä, valitettavasti. Omistaja teki käytöksellään tallin ilmapiiristä todella vaikean. Kannatan äänestämään jaloillaan, jos törmää sellaiseen tallinpitäjään, joka ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.6.23 11:11:35

Olen ollut ratsastuskoululla pääkaupunkiseudulla, talli vanha ja karsinat pienet
ja niissä hevosilla todella vähän kuiviketta ( pellettiä,ei ollenkaan turvetta / purua ja kaviot vain kopisi kun hevonenliikkui karsinassa
Silloin tallilla vuokrasin hevosta niin tuli usein todettua tämä.

Lähettäjä: miukkis 
Päivämäärä:   10.6.23 17:13:18

+ niin just. tapetaan kaikki naiset niin maailma pelastuu

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   10.6.23 17:52:58

ei naisia haukuta. sanotaan että yksi rope pilasi sen. nimeä en sano. mutta tallilla oli myöhemmin Lakija niminen kaunis tamma.

LähettäjäKyllä 
Päivämäärä:   14.6.23 12:23:48

Nimimerkit Juu ja Kuu, sama kokemus. Pikkutalli, jonka omistaja huusi ja läpsi hevosia, simputti, puhui pahaa ja juoni ja valehteli selän takana niin, etten ole ikinä missään koskaan vastaavaa kokenut. Eräät jutut niin vakavia, että harkitsin jopa rikosilmoituksen tekemistä. Onneksi pääsin hevosineni kys. tallista pois. Sielu lepää. Nyt voi jälleen harrastaa ilman ahdistusta ja surua. Mukavien vanhojen tuttujen kanssa.

Lähettäjä: Olin joo 
Päivämäärä:   14.6.23 15:53:53

Olin just samanlaisella kun Kyllä.
Tallinpitäjä oli välillä niin mukavaa ym ja välillä ihan itse piru. Kun oli oikein pätevällä päällä niin hakkasi hevosia ja muut katseli. Niin oksetti sen käytös.
Olin pitkää siellä kun en oikein tiennyt mihin lähteä kunnes jouduin taas itse silmätikuksi ja syyttely oli sellaista " kyllä sinä tiedät mitä tarkoitan, varas ym". En ollut mitään vienyt enkä mistään mitään tiennyt. Hevosta haukuttiin vuokraajalle. Hevoseni käyttäytyy ihan täydellisesti. Ei ole mitään syytä sitä kiusata.
Sitten lähdin ja pääsin ihanaa vanhaan talliin jossa on muita tuttuja. Hevonen kotiutui heti ja tämä harrastus on nyt taas niin kivaa. Tallille on kiva mennä. Hevonen ei pelkää ja voi luottaa täysin tallinpitäjään.

Päivämäärä:   17.6.23 11:41:19

paitsi kaikilla on varmaan huonoja kokemuksia näistä huutavista ropettajista jonka takia olisi tehnyt mieli vaihtaa tallia tai lopettaa koko hevostelu.

Päivämäärä:   23.6.23 13:05:08

samalla tallilla asui myöhemmin Ellinora niminen tamma.

Päivämäärä:   23.6.23 13:24:36

ja thunder Bay niminen Tamma myöhemmin.

Lähettäjä: Nor good 
Päivämäärä:   13.8.23 09:11:27

Kyllä ja olin joo kanssa samoja kokemuksia. "Pikkutalli, jonka omistaja huusi ja läpsi hevosia, simputti, puhui pahaa, juoni ja valehteli selän takana"

Jos olisin tiennyt, miten häijy ja alkoholisoitunut ihminen voikaan olla, en olisi paikkaan tullut. Menin perinteisesti halpaan. Mikään mitä ilmoitettu ja luvattu ei ole pitänyt paikkaansa. Paskaista, rähjäistä, huonoa heinää ja hevoset usein ilman vettä. Aiheesta sanominen ei auta mitään vaan se kostetaan. Mt-ongelmaisilla tallinpitäjillä ei pitäisi olla tallia ollenkaan.

Lähettäjä: mlklbfkd 
Päivämäärä:   14.8.23 00:42:35

Ootteko lukeneet "Valheiden talli"?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.8.23 14:41:49

Olen. Kaikista pahimmassa olin itse töissä. Ihan järkyttävä paikka tallinpitäjän vakavan alkoholismin vuoksi. Kaikki rahat meni siis kurkusta alas ja oli agressiivinen, lähinnä juoppohullu.
Toki siitä eläimetkin saivat osansa kun häiritsivät aamulla krapulaisen unta ääntelyllään.
Missään muualla ei ole ollut koko ajan niin ahdistava ilmapiiri ja tuntunut kuin miinakentällä kävelisi, mistä nyt tulee seuraava räjähdys.

Myöhemminkin on ollut talleja joissa en ole halunnut omaa hevostani pitää kun hevosten hoito on ollut ala-arvoista. Tarkoitan sitä että niitä ei saada aina edes aamuruokittua eikä ulos vietyä vielä aamupäivän aikana. Ei mitään käsitystä hevosten perustarpeista, ruokinnan suunnittelusta, minimiheinämääristä millä hevosta voi edes kuvitella pitävänsä tai karsinoiden puhtaanapidosta.
Ihan törkeää ottaa muiden hevosia hoitoon tuolla mentaliteetilla.

Hevosen käytös huonossa hoidossa muuttaa pian myös rauhattomaksi, tulee vatsaoireita.
Onneksi olen löytänyt tallin missä hevoset voivat hyvin. Ei ole luksusta enkä tarvitse extrapalveluja, osaan tehdä itsekin tallihommia mutta sovitut hommat hoidetaan ja puitteet on tehty nimenomasn hevosten viihtyvyyttä ajatellen.

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   22.8.23 15:36:30

Valitettavasti asiakkaat aiheuttavat sen, että tallipitäjät uupuvat, sekoavat ym.

Lähettäjä: Zon 
Päivämäärä:   22.8.23 19:03:46

Valitettavasti nuppivikaiset tallipitäjät sekoavat eivätkä kuulu hevosten hoidosta vastaaviksi. Turha syyttää maksavia asiakkaita omista luonnevioista ja virheistä.

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   22.8.23 21:41:35

Aika jännä että kaikki tallinpitäjät olisivat luonnevikaisia, tai ovat tietysti sen verran että ylipäänsä alkavat hoitamaan puoli-ilmaiseksi kaikentietävien, hankalien, minä-minä-asenteisien ihmisten hevosia. Kyllä homma ajaa ennen pitkää uupumukseen ja ihmisvihaan. Niin monta tapausta olen nähnyt.

Lähettäjä: eheh 
Päivämäärä:   23.8.23 05:57:19

Tänä päivänä hevosenpidossa on paljon muuttunut, myös ne asenteet, että tallinpitäjä on kunkku, jota on kumarrettava, mielisteltävä ja oltava mieluummin hiljaa ja pidettävä kaikkitietävänä. Valitettavan usein näiden ihmisvihaan päätyneiden tallinpitäjien syynä on se, ettei oma ego ja tietämys kestä sitä, että se asiakas osaa, tietää enemmän, on kokemusta. Nämä kun törmäävät, alkaa tallinpitäjällä keittää ja sen jälkeen siitä asiakkaasta tulee se paha, hankala, vaikea, besserwisser yms. Se kaiken tietävä besserwisser kun huomautti epäkohdasta, tallinpitäjän virheestä, alkaa usein ongelmatilanteet. Eikä päästä yli. Ja ei ole yksi eikä kaksi tapausta.

On myös niitä hankalia, nipottavia, ylihuolehtivia omistajia, mutta ammattitaitoinen, asiakaskohtaamisen taitava ja hermonsa hallitseva tallinpitäjä hoitaa tilanteet kun tietää myös itse osaavansa eikä lähde mukaan kaikkeen hörhöilyyn. Näin se toimii. Usein konfliktien syynä on se, että tallinpitäjällä ei ole taitoa kohdata asiakasta ja kyetä näkemään tilanteen kokonaiskuva, mutta kun on otettu siipeen niin sieltähän se osaamaton tallinpitäjä ei pääse pois. Joskus on parempi antaa niiden hörhöjen olla ja sivuuttaa, pääsee helpommalla. Nykyisin on paljon tietysti kokemattomia, mutta usein syynä on se, että tallinpitäjän heikko itsetunto on perussyynä moniin ongelmatilanteisiin, koska asiakas koetaan uhkana ja ei uskalleta myöntää, että se asiakas kyllä osaa ja tietää, tiedän kyllä itsekin, mutta pelätään julkituloa. Ikäänkuin olisi häpeä se, että ei kukaan voi tietää kaikkea, ei se tallinpitäjä eikä myöskään asiakas.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.8.23 14:17:48

Oma tallini oli viimeiset kuukaudet aika ahdistava paikka, ja yritinkin käydä siellä vain silloin, kun muita ei ollut paikalla. Tarjosin parille kaverille tallipaikkaa edullisesti sopimuksella, johon kuului myös rajatusti tallitöitä ja muuta yhteistä talkoilua. Aika äkkiä kävi selväksi, että homma oli heille vain hyväksikäyttöä, enkä esim. saanut korvauksia rikkoutuneista tavaroista, sovituista hommista yritettiin luistaa, yhteisistä säännöistä ei pidetty kiinni, tallin tiloja kohdeltiin huonosti jne. Minulla meni aikaa ja rahaa heidän asioidensa ja jälkiensä siivoamiseen. Kun tajusin laittaa heidät pihalle, oma elämä parani ja keveni huomattavasti (vaikka ensin jouduinkin katsomaan sitä kiukuttelua, minkä asia sai aikaan). Enää en aio lähteä tällaiseen, vaan jos joskus otan asiakkaita, otan heidät vain riittävän katteen tuottavalla sopimuksella ja tarkoilla säännöillä, joiden rikkomisesta on määritelty myös sanktio. Yksipuolisen joustamisen sijaan lisäpalveluista tulee etukäteen tehdyn hinnaston mukainen korvaus. Äkkiseltään ajatellen en kyllä usko ottavani enää vieraita kotitalliini, sillä niin paljon murhetta ja työtä heistä oli. Yksi ylimääräinen työpäivä kuukaudessa tuottaa saman verran tuloa kuin vuokralaiset aikanaan, joten jos joskus olisin jostain syystä vailla ylimääräistä rahaa, saisin sen varsinaisesta palkkatyöstä moninverroin helpommalla.

Lähettäjä: Jeo 
Päivämäärä:   23.8.23 19:29:10

Olen. Kävin tunneillä kerran yhdellä länkkätallilla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.8.23 11:01:26

Eheh hyvä kirjoitus!

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.8.23 20:47:30

Nimimerkki Emmi on ht.netin jokaisessa tallinpitäjiä koskevassa keskustelussa jankkaamassa siitä, miten hevosenomistajat ovat hulluja ja pilaavat tahallaan tallinomistajien elämät. En nyt ehkä lähtisi ihan noin radikaalistikaan sanomaan, mätiä omenia nyt mahtuu molempiin joukkoihin. Enkä lähtökohtaisesti ymmärrä, miksi fiksu ja ammattitaitoinen tallinpitäjä pitäisi hankalia asiakkaita ollenkaan. Monoa vaan persuksille, hyville tallipaikoille jonotetaan tälläkin hetkellä, joten luulisi tilausta olevan. Tietyillä talleilla se vaihtuvuus tuntuu vaan olevan suurta, kun toisilla tiedän samojen asiakkaiden pyörivän vuosikausia. Mistä lie kertoo.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.8.23 00:12:43

Hmm, sama kokemus. Ikinä en enää ota vuokralaisia omaan talliin.

Lähettäjä: Kolmen mutsi 
Päivämäärä:   2.9.23 09:56:40

Olen ollut paikassa, jossa yksi hevosenomistaja päällepäsmäröi huolella. Aina oli jotain sanomista ja tyttären koulutreenit meni kaiken yli maneesissa. Osa muista tallilaisista kävi tietoisesti tosi myöhään tallilla, jotta ei joutuisi olemaan tämän parin kanssa samaan aikaan. Jostain syystä tallinpitäjä ei tehnyt asialle mitään (ehkä ei uskaltanut), vaikka itsekin osasi kiukutella ja sanoi välillä pahasti. Tuolla tallilla ei saanut päästää kuumaa vettä ”liian kauan”, piti huolehtia, että varustehuoneen ovi on joka hetki (käväisykin vaati oven sulkemista) kiinni, koska vain siellä oli lämmitys. Jonkin verran paikassa keksittiin liikanimiä muille tallilaisille ja juoruttiin tai kerrottiin valheita.

Se oli ensimmäinen kokemukseni yksityistallista ja ajattelin, että tällaistakin heppapiireissä on. Eli on jokaisella hevosenomistajalla kyllä silmiinkatsomisen paikka välillä.

LähettäjäTosi-Tamma 
Päivämäärä:   3.9.23 12:09:37

Kyllä valtavan ahdistuksen sai aikaiseksi yli 60 neiti ihminen puoliverisen lapsen ja puolison korvikkeensa kanssa. Vietti tallilla 8h hoivaamassa ja taluttamassa tuota täysin kouluttamatonta oloneuvosta. Piti hevosta vapaana samaan aikaan kun yritti valmennella ravihevosta tai oli taluttamassa reitillä, tuo taluttaminen ei olisi häirinnyt muuten, mutta hevonen ei ollut millään tavoin taluttajansa hallinnassa joten vaaratilanne oli uhkaamassa koko ajan. Tamma laukkaili pitkin tonttia vapaana tai tuli julkisella tiellä vastaan ja kääntyi poikittain kärryjen eteen...Karkaili jatkuvasti tädiltä kun vauvalla ei voinut pitää mitään hallintavälinettä, vaan riimusta talutteli kouluttamatonta valtamerialuksen kokoista aikuista hevosta. Hevosta ei tietenkään voinut mitenkään kieltää eikä rajoittaa koska sille voi tulla paha mieli. valtava määrä kaikenlaisia ihme maneereja, ettei hevonen voi käydä karsinassaan ennen kun se tuuditeltiin yöunille siihen saakka piti seistä käytävällä. Hevonen oli myös ihan kokoajan sairas jostain, vaikka sitä ei kukaan muu huomannutkaan mutta vaati silti kaikenlaista eritys juttuja...ja jos ei saanut tahtoaan läpi, niin itkukortti käyttöön samantien...ei enää ikinä samaan talliin ratsujen kanssa!

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   4.9.23 09:59:23

mun oma talli on ahdistava tällä hetkellä yhden vuokralaisen takia :( osoittaa mieltään, ei tervehdi muita, vuokran maksu tökkii. ja kaikki vaan sen takia että hänellä ei ole enää mahdollista saada alennusta tallivuokrasta vuoroja tekemällä. Irtisanominenhan tässä on edessä..

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   6.9.23 00:26:30

Kyllä taas draamailua aloittajalla. vai ett ihan "kurkkua kuristaa". Ehkä kannattas ottaa vähän rennommin asiat. Ja jos joku v-ttuilee pahasti, niin kannattaa pitää puolensa ja sanoa 5 kertaa vittumaisemmin takas. Kyllä ihmisen saa hiljenemään. Ja jos jotkut puhuu selän takana - so what? Mitä väliä!

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   6.9.23 12:27:03

Hmm kanssa sama kokemus. Kaverin ottaminen kotitalliin on oikea vitsaus. Alkuun oltiin innokkaita jeesaamaan tallitöissä joka kompensoi todella halvan kaverivuokran. Äkkiä kuitenkin auttaminen lopoui eikä edes pyydettäessä osallistuta, saatikka tarjouduta mitään tekemään. Apua pyytäessä sattuu just silloin olemaan kauppakäyntiä, vieraita tai mitäikinä..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.9.23 12:38:47

"LähettäjäEmmi

Päivämäärä22.8.23 15:36:30

Valitettavasti asiakkaat aiheuttavat sen, että tallipitäjät uupuvat, sekoavat ym."

Tuliko väärä alavalinta?
Olen sekä toiminut talliyrittäjänä että hevosenhoitajana muiden talleissa enkä ole ikinä kokenut asiaa noin.

Suurin osa asiakkaista on ollut mukavia. Toki erilaisia persoonia löytyy niin yrittäjistä kuin asiakkaistakin.
Yrittäjä on kuitenkin se joka päättää yrityksensä säännöt ja toimintatavat ja valitsee asiakkaat. Samoin asiakas voi valita kenen palveluja käyttää.
Ei se harrastuspaikka mikään vankila ole.

Jos työ tuntuu liian raskaalta tai ihmissuhdetaidoissa on liikaa puutteita voi asialle tehdä jotain ENNEN kuin "sekoaa".

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   9.9.23 00:03:57

Aloittaja, jos on noin vaikeaa niin vie hevosesi toiseen talliin. Sillä se selviää.

Lähettäjä: On väliä 
Päivämäärä:   10.9.23 09:03:38

Muikku, kyllä sillä voi olla väliä, jos kypsymättömät tunnevammaiset ihmiset jauhavat susta pahaa ja silkkaa pastaa selän takana ihmisille, jotka eivät sua tunne. Jos pastanjauhanta vaikuttaa yritystoimiisi, vie sulta asiakkaita ja muuta tämmöistä, sillä on väliä. Jos esim. tallinpitäjä levittelee vaikka ny juoruja että sulla on mt-ongelmia ja käytät kai huumeitakin, vaikka kumpikaan eikä mikään pidä paikkaansa, sillä totisesti on väliä. Ja niin, oonpa itekin ollut pikkutallilla, jonka omistaja ei kunnioittanut asiakkaiden yksityisyyttä lainkaan. Yritti "uida liiveihin" koko ajan. Uteli yksityisasioita, nimiä asiakkaan elämässä, kyttäsi somessa asiakkaan ystäviä jotka oli onkinut tietoonsa, valehteli asiakkaista silmä kirkkaana itseään ylentäen. Sanoi yhdelle yhtä, toiselle toista. Vähätteli, kritisoi, arvosteli selkien takana asiakkaitaan. Osasi vähätellä narsistisen ovelasti päin naamaakin. Neuvoi pyytämättä ja vihjaili vähän väliä, ettet osaa hoitaa hevostasi. Hänen oli puututtava asioihin. Kaikkien asioihin. Mulkoilu oli eukon erityistaito. Pyrki katseellaan kertomaan kuinka onneton häneen verrattuna olit. Jos yritit olla eukolle kertomatta, mitä hän halusi sun hänelle kertovan, hän kosti. Voi että oon tänään onnellinen, kun harrastelen mukavien ihmisten kanssa kivalla tallilla jälleen.

Lähettäjä: On väliä 
Päivämäärä:   10.9.23 09:06:21

Ja Muikku, mä en ole aloittaja.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   14.9.23 21:58:59

Kyllä, kahdessa paikassa. Molempia yhdisti se, että olivat pieniä kotitalleja. Toisella olin ainut asiakas ja koin, etten ollut tervetullut tallille ja en olisi saanut käydä siellä. Tallinpitäjä totesikin hyvin äkkiä, että irtisanoo minut, kun ei halua vieraita pihaan. Mistään en valittanut ja koitin olla mahdollisimman näkymätön & käydä silloin, kun tallinpitäjä oli töissä. Mulla oli varsa silloin, joten varmaan oli ajatellut, että hylkään sen vaan pihaan…

Toisella oli muutama muukin asiakas, mutta tallinpitäjä ammattitaidoton ja sovituista palveluista ei pidetty kiinni. Oli hyvin raskasta, kun joutui huomauttelemaan, milloin ei ollu loimea päällä kaatosateella ja milloin pilaantunutta heinää syötettiin. Todella raskasta, kun joutui valittamaan ja sen jälkeen ikävä käydä tallilla. Koskaan ei tiennyt mitä siellä oli vastassa.

En enää ikinä vie hevosta pienelle kotitallille. Vain ja ainoastaan isompiin paikkoihin, joista tallinpitäjä saa elinkeinonsa ja ovat pitkän linjan järkeviä ammattilaisia.

Lähettäjä: kerran 
Päivämäärä:   17.9.23 09:17:30

Olin osaavin ihminen koko paikassa, se ahdisti. Jatkuvasti ylläreitä, kuten hevosen heinissä puolet homeista koska eivät huomanneet. Ja eivät tosiaan huomanneet, koko ajan oli katsottava perään. Jos hevonen olisi ollut hankalampi käytökseltään, en olisi voinut antaa edes taluttaa.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   17.9.23 20:07:19

Tallinpitäjän vaihduttua, homma muuttui yhdessä yössä paskaksi. No jengi äänesti jaloillaan ja talli kaatui. Ei kestänyt kauaa.

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   25.9.23 23:50:19

Kyllä olen. Osa käyttänyt väkivaltaa eläimiin. Yksi antanut hevosille 10kg heinää riippumatta onko tarve 6-16kg per hevonen. Lähes joka paikassa liian pitkät heinävälit. Vanhoissa talleissa liian pienet karsinat. Kaupunkitalleilla niin pienet tarhat ettei hevonen mahdu laukkaamaan. Olisinpa miljonääri ja olisi varaa rakentaa kaikki hienoudet.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.9.23 15:19:18

Monestikin. Nyt on onneksi hevoset omassa pihassa. Jos en joskus pysty enää itse pitämään niin hevoset lähtee pilvien päälle. Muiden talleille en enää mene eikä minun pihaan tule enää muiden hevosia.

Pahin oli talli jonka pitäjä oli nuori henkilö. "Teini" draamaa ja bling blingiä. Asiakkaat saivat kohtelua sen mukaa miten paljon hehkuttivat omistajaa ja auttoivat kisa hoitajina tai kävivät valmennuksissa. Jos käytti omaa valmentajaa tai ratsuttajaa oli 2 luokan asiakas ja se näkyi ja tuntui.

Muiden hevoset omassa pihassa oli myös paha virhe. Asiakkaat olivat ihan mukavia ja noudattivat yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia mutta se oman kotirauhan menetys oli sietämätöntä. Mikään raha ei voinut sitä korvata joten piti pyytää asiakkaat siirtymään muualle.

Lähettäjä: Katri 
Päivämäärä:   29.9.23 06:38:41

Sama kokemus kuin edellisellä, mutta sillä erotuksella että pitäjä oli lähes nelikymppinen prinsessa. Jos ei häntä hehkuttanut ja ottanut tunteja häneltä niin sai tuntea nahoissaan. Harmi vaan että ratsasti itse niin kovakouraisesti ettei sellaiselta halua tunteja.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.9.23 10:29:46

Olin ja lähdin pois. Tp:llä ei ollut mitään ymmärrystä siitä mitä hevosten pito vaatii ja mikä kuuluu ihan perushoitoon. Talli oli suht uusi ja itsekin muutin paikkakunnalle eikä ollut tietoa ihmisestä oikein vielä, kaikki vaikutti olevan ok. Tallilla eivät pystyneet olemaan ne jotka omasivat kokemusta jo, kun tp halusi ihan vain periaatteen vuoksi leikkiä suurta ja osaavaa tallinpitäjää, tietämättä kuitenkaan mihin ne typeryyden johtaa. Isot hevoset saivat ihan nökkösiä heinää ja ruokintavälit olivat ihan mitä sattuu. Aikalailla eleli jossain satumaailmassaan..Voi leikkiä nyt rauhassa keskenään niiden kanssa jotka eivät ymmärrä mistään mitään, toki hevosia käy sääliksi. Kyllä jos pitää tallipaikkoja ja ottaa vastuulleen muiden eläimiä, niin omata oikeasti jo hyvät taidot ja tiedot asiassa. Ei siinäkään vielä jos ei jotain tiedä, mutta kun aletaan nakella niskojaan ja uppiniskaisesti tehdä oman tyhmän pään mukaan. Niin paljon sattui ja tapahtui sinä lyhyenä aikana kun tuolla olin että koko mun 35v hevostelu-uran aikana ei ole sattunut edes lähellekään yhtä paljon. Valehdeltiin myös päin naamaa. Ei oo ikävä yhtään!

Kyllä!

Lähettäjä: Hello 
Päivämäärä:   16.10.23 21:57:42

Pienellä kotitallilla ilmaiseksi loisiva naishenkilö joka siis piti kahta ponia tallilla oli kuin kuningatar pihassa. Omistajille aina päälle päsmäröimässä, lapsensa kerjäsi ruokaa päivittäin kun ei kotoa otettu edes eväitä mukaan. Lapsi ratsasti talon nurmikolla aluksi ja härskisti tuotiin hevonen ikkunan eteen nurmikolle syömään! Talli alue oli rajattu erilleen talon omistajien alueesta, mitään toiveita ei noudatettu mitä talon asukkaat esitti. Tallilla sai olla rauhassa, mutta tämä täti päsmäri
Juoksi huutamassa jopa missä omaa pihaa sai kolata ja hänelle olisi pitänyt maksaa…. En tiedä mistä. Tarjosi seksiäkin omistajalle , että
Olis saanut jäädä tallille ilmaiseksi loisimaan. Ei kelvannut se pesä. Joten jos sanotaan että
Älä
Mene Talon pihaan, älä aja sieltä
Pihasta kun tallille menee erillinen tie, niin noudattakaa
Niitä sääntöjä!

Lähettäjä: Okei 
Päivämäärä:   16.10.23 23:18:14

K:lle vastaus
” Olen, pienellä tallilla jossa talon emäntä päsmäröi, kiukutteli, tiuski ja puhui pahaa muista. Isoissa talleissa ei ole ollut ongelmaa.” :

Todennäköisesti siis itse hypit talon pihassa määräämässä mitä enäntä saa omalla pihallaan tehdä ja mitä ei? Luultavammin sinulla oli palava halu olla ”the boss lady”, etkä kunnioittanut talon asukkaita. Veit ehkä kaakkisi
Ikkunan alle syömään talon pihan nurmikkoa joka ei tallille kuulunut ollenkaan? Ehkäpä sinulla oli hirveä tarve päteä mistä sai ajaa tallille , kun et päässyt sieltä mistä halusit. Sait uudet ohjeet etkä voinut niitä hyväksyä. Mutta tiedätkö mitä? Sinun kaltaisia ihmisiä ei ole ollenkaan ikävä. Se oli simsalapim ja sinun kaltainen ihminen oli poissa ja kaikilla rauha maassa ja hyvin on pärjätty ilman.

Lähettäjä: D: 
Päivämäärä:   17.10.23 20:32:58

Olen, tallipitäjä oli osaamaton (ja saamaton) ja sen takia monesti asiat meni väärin. Myös haukkui seläntakana vuokralaisia ja levitti keskittyä asioita niistä ympäriinsä. Irtisanoi porukkaa ilman syytä tai sillä syyllä että vuokralaisessa oli vikaa,vaikka oikeasti tilanne oli ihan toisinpäin... No nykyään ei kyseisellä tallilla olekkaan sitten kovin montaa asiakasta,koska oikeastaan kaikki siellä olleet entiset asiakkaan ovat äänestäneet jaloillaan ja niitä on paljon.

Lähettäjä: D: 
Päivämäärä:   17.10.23 20:36:45

Ja @Joo kuulostaa siltä että puhuisimme samasta tallista 

Päivämäärä:   26.10.23 08:45:06

Pitäisikö ensin selvittää itselleen mitä tallinpito on? Onko minusta siihen?Seuraavaksi millainen työmäärä siihen liittyy. Mitä palveluja myyn ja mihin hintaan.Pitää olla asiakaspalvelu henkinen. Pitää muistaa se vastuu. Myös se että hevoset eivät ole sinun. Yleisin virhe on että olet vuosia omistanut hevosesi, teillä on pitkä historia ja sitten tallipaikkaa vaihtaessa tallinpitäjä omaksuu sellaisen asenteen että vain hän tietää millainen hevosesi on luonteeltaan jne.
Hyvin yleistä. Myös kaveri ei tarvitse tallinpitäjän kanssa olla, mutta kaikkien kohtelu pitää olla tasapuolista. Eihän sitä kaveerata kaupan myyjänkään kanssa kun käydään maitopurkin ostamassa. On helppo kun on kunnon sopimukset hintoineen. Kerrot selvästi tallin hyvät ja huonot puolet, myös kellon ajat milloin alkaa iltarauha jne.ja niistä pidetään kiinni.Juoruiluun ei pidä lähteä.
Muista kenen rahoilla elät. Jokaisen euroon on tehtävä myös töitä. Kenenkään ei pidä tulla naama vinossa tallille pilaamaan ja tiuskimaan muille. Pysytään silloin kotona. Ja antakaa kaikille rauha harrastaa, jokainen taplaa tyylillään.

Lähettäjä: XD 
Päivämäärä:   26.10.23 20:38:04

Hajosin kohtaan "muista kenen rahoilla elät".

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.10.23 22:21:34

XD ,,,hyvä muistutus. Ilmeisesti et tiedä tallin pidosta tai vuokralla olemisesta yhtään mitään.

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   27.10.23 11:36:27

@Juu, todella hyvin tiivistetty.M Voisi hyvin sanoa että yhdelläkään tallinpitäjällä ei ole varaa semmoiseen asenteeseen että "minä nyt olen tälläinen,ottakaa tai jättäkää", tai "en tee töitä yhtään itse tallin eteen". Ja juurikin tämä että pitää muistaa keneltä ne rahat tulee tallin pyörittämiseen, ainakin suurin osa. Ainahan sitä toivoisi että kaikilla onnistuu tallinpitäminen,mutta ei toisen asennetta tai halua oppia asioita voi pakottaa... No onneksi myös huippu hyviä talleja löytyy paljon!

Lähettäjä: XD 
Päivämäärä:   27.10.23 18:19:44

Hyvinkin tuttua on tallin pyörittäminen. Silti en ole tähänkään mennessä kuullut että kukaan rikastuisi tai edes eläisi täysihoitotallin pitämisellä. Rahaa jos on niin se tulee ihan muualta.

Päivämäärä:   28.10.23 09:47:24

XD.....no huonosti on ollut matematiikka halussa.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   25.11.23 14:20:45

Tallinpito on "villi länsi" kun ei siihen hommaan ole mitään "pääsyvaatimuksia". Ei tarvita aiempaa työkokemusta alalta että voi ottaa muiden hevosia hoitoon ja harjoitella niiden kanssa. (Jos perustaisi ratsastuskoulun riskit olisi suuremmat, kukaan muu ei esim. maksa niiden eläinlääkärikuluja jos ne on omia).

On tallinpitäjiä jotka eivät olisi ikinä edes päässeet palkatuksi työntekijäksi millekään tallille (lukuunottamatta harjoittelijan paikkaa kelan tuella) kun puuttuu sekä alan koulutus että työkokemus.

No sitten voi alkaa yrittäjäksi jos minkäänlaista navettaa löytyy, siihen riittää kymppi uskonnosta, nelonen matikasta ja erakkoluonne. ;)

Vaikeaa sekin on noilla lähtökohdilla mutta vaikeampaa sillä cv:llä olisi töitä mistään saada, varsinkaan jos on riidoissa kaikkien kanssa eikä suosittelijoita löydy.

En puhu nyt oikeista hevosalan ammattilaisista
(heidän toimintansa on ihan eri maailmasta) vaan näistä joista tämä ketjukin, tallinpitoa leikkivistä...

Lähettäjä: Ääk 
Päivämäärä:   25.11.23 16:48:05

"Muista kenen rahoilla elät".

Höhöhööööööhhööööö!!!!
No ei ainakaan sun :D :D

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   25.11.23 17:25:24

Ja sitten kun se ”sekä hevosten että ihmisten kanssa täysin osaamaton ja surkeat puitteet omaava tallinpitäjä” sanoo, että nyt loppuu tämä vuokralaisten p*rseily ja harrastan tulevaisuudessa ihan itsekseni, niin pahoitetaan mieli, haukutaan selän takana ja keksitään juoruja. Siinä sitten vuokralaiset vielä ihmettelevät, miten se tallinpitäjä nyt elää ja harrastaa, kun he eivät enää tuo sisältöä elämään ja leipää pöytään. Vastaus on, että vihdoinkin sillä tallinpitäjällä on jotain muutakin sisältöä elämässään kuin vuokralaisten toinen toistaan ihmeellisimpien vaatimusten ja oikkujen kestäminen sekä rahaa muuhunkin kuin paikkojen korjaamiseen ja ehostamiseen muiden jäljiltä. Kaupan päälle tulee myös parempi mielenterveys. Se että minulla on talli, jossa on enemmän tilaa kuin itselläni hevosia, ei edellytä minua automaattisesti tarjoamaan tallipaikkoja ja palvelemaan muita. Ja jos näin teen, voin myös itse päättää, milloin tällainen palvelu loppuu. Sopimuksen irtisanominen ei ole vain vuokralaisen yksinoikeus.

Lähettäjä: Joskus 
Päivämäärä:   26.11.23 08:08:10

Olen ollut vähän aikaa. Pieni kotitalli, kovakouraista käsittelyä, oma pelkäsi tp:jää, kyttäämistä, taitojeni aliarvioimista koska olisi halunnut rahastaa palveluilla, yhtäkkisiä kieltoja, ei olisikaan saanut olla hevosen kanssa paikassa x, ilkeää käytöstä hevoseni kengittäjää kohtaan, rahastusta. Lähdin etuajassa pois. Ei ikinä enää tuollaiseen paikkaan. Ilmoittelee jatkuvasti vapautuvista tallipaikoista.

Lähettäjä: Iisu 
Päivämäärä:   26.11.23 09:21:16

Olin, omassa tallissani.
Kunnes se nillittävä kakara, joka ei kuunnellut mitään, ei puhunut mistään suoraan mutta takanapäin nillitti, lähti tontilta. Yritin ihan sellaista perustietoa hevosen ruuansulatuksesta hänelle opettaa. Hitsi kun ihmiset opiskelis ihan vaikka hevosen peruselintoiminnot ennenkuin hankkisivat hevosen. Tietävinään kyllä ollaan eikä pidetä kokeneemman perusteluita minään. Sen jälkeen tallipaikat onkin vaihtuneet. Hyvä, oppii sekin sitten mikä on hyvää hoitoa ja mikä ei.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   26.11.23 12:37:25

Mitään en osannut tehdä oikein ja kaikki tein vain uhalla hankaloittaakseni tp elämää. Joko liikutin hevostani liikaa tai liian vähän. Ruokinnan halusin ihan uhalla vaihtaa ja käytin rahaa ihan turhiin asioihin. Huolehdin aivan liikaa ja olin aivan liian tietämätön. En osannut hakea hevostani tarhasta tai palauttaa sinne. Tuhlasin vettä ja sähköä turhaan. Olin aina väärässä paikassa väärään aikaan. Hevosen loimet ja romppeet olivat aina tiellä. En osannut käsitellä ja hoitaa hevostani oikein. Oli siis tunne, että vaikka mitä tekisi, niin aina oli jotakin väärin. Olin sellainen pahanilmanlintu kukkahattutäti. Ajan saatossa kaikki tämä alkoi ahdistamaan ja mukavasta harrastuksesta tuli suorittamista, miellyttämistä, näkymättömänä olemista, en uskaltanut sanoa omaa mielipidettä, pelkoa, jopa kehollisesti havaittavia oireita.

Lähettäjä: Vv 
Päivämäärä:   26.11.23 14:30:24

Jos asiakas kokee kaiken tallillaan negatiivisena, välttelee kohtaamasta tallinpitäjää tai työntekijöitä taikka muita asiakkkaita. On vastuu asiakkaalla itselläänkin ottaa ja lähteä, vaihtaa suosiolla sitä tallipaikkaa. Eli tämä on kahden kauppaa, älä siirrä vastuuta omasta voinnista ja käytöksestäsi muille ihmisille. Tee omat päätöksesi ja seiso niiden takana. Sitä se tallinpitäjäkin varmasti toivoisi.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   26.11.23 16:07:19

Todellakin on kahden kauppaa ja kyllä perus ystävällinen kohtaaminen ja asiakaspalvelu kuuluvat myös hevosalalle. Tietysti jokainen vastaa itsestään ja osaa toimia tilanteen mukaan. Asiat voi esittää niin monella tapaa ja se että on persoonaltaan tietynlainen EI oikeuta toisen dissamiseen ja ei oikeuta puhumaan mitä sylki suuhun tuo.

Lähettäjä: Zoro 
Päivämäärä:   27.11.23 19:24:53

Olen ajatellut että ne poniäitijutut on liioiteltuja. Muutin uudelle tallille missä häärää yksi sellainen poniäiti mistä nämä poniäiti kauhutarinat kumpuaa. Yritän välttää kohtaamista kaikin keinoin, etten ole samaan aikaan hänen kanssa tallilla. Ahdistaa tämä ihminen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.