Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Gsa 
Päivämäärä:   25.9.22 15:30:19

Myynti-ilmoituksissa lukee usein että toimii osaavalla ratsastajalla. Mikä tai kuka on tämä osaava? Myyntivideoilla näyttävät usein varsin tavallisilta ja ratsastajat harvoin ammattilaisen näköisiä.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: lissu 
Päivämäärä:   25.9.22 22:56:10

Mä ihmettelen että miksi myyntivideolle ei kysytä jotain osaavaa ratsastamaan? Joka näyttäisi oikeasti mitä hevonen osaa? Monasti omistaja tai naapurin tyttö ridaa tosi huonosti ja hevonenkin näyttää paljon huonommalta huonosti ridattuna.

Mun silmissä osaava on vähintään VaA tasoinen, ja kaikki alle HeA on about aloittelijoita. Mutta tästä on kukakin mitä vaan mieltä.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: paksu 
Päivämäärä:   26.9.22 12:26:00

"toimii osaavalla ratsastajalla. Mikä tai kuka on tämä osaava?"

Itse ymmärrän tämän niin, että hevosta ei ole kunnolla läpiratsastettu. Vaan se vaatii sen verran "osaavan" kuskin, joka saa hevosen ns. pohkeen ja tuntuman väliin, sieltä ehkä jopa rennoksi ja keskittymään hommiin.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Guu 
Päivämäärä:   26.9.22 12:44:44

Maalaisjärki hävinnyt täysin.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.9.22 22:45:17

Voi tarkoittaa ihan sitäkin, että osaa ratsastaa perussiististi kaikissa askellajeissa eikä röhnötä mätisäkkinä kyydissä eikä osaa ohjata edes alkeiskurssin vertaa.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   28.9.22 23:12:10

Kyllä jokaisen pitäisi osata ratsastaa hevonen edes peräänantoon, sehän on ihan alkeisjuttu.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: paksu 
Päivämäärä:   3.10.22 08:48:07

"Kyllä jokaisen pitäisi osata ratsastaa hevonen edes peräänantoon, sehän on ihan alkeisjuttu."

Totta. Ei tarvetta opetella tätä asiaa, kaikki syntyvät valmiina.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   13.10.22 14:48:53

Itse ajattelen niin että osaava ratsastaja on tasapainoinen, osaa antaa oikea-aikaiset ja selkeät avut, osaa lukea hevosta ja löytää ne "nappulat" millä ko. hevonen toimii. On pehmeä mutta jämerä. Ymmärtää syy-seuraussuhteita ja hevosen koulutuksen perusteita.
Tuntee milloin hevonen kulkee tasapainossa ja suorana, ja osaa tukea hevosta liikkumaan oikeinpäin.

Taso voi olla helppoÖ tai vaativaB, ei se katso sitä osaatko suorittaa ja pyytää kouluratsastuksen temput oikein.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   14.10.22 12:28:23

Osaava ratsastaja ei hätäänny eikä horjahtele pienistä sivupompuista tai hevosen epävarmoissa hetkistä. Hän osaa ratsastaa niin, ettei hevoselle tule mieleen kyseenalaistaa hänen apujaan. Kyse on varmuudesta ja luottamuksesta omaan osaamiseen, mikä saa hevoselle turvallisen olon.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   15.10.22 11:56:16

eikä sille jos pelkää hevosen karsinaan menoa voi mitään. jos mulla olis oma suokkitamma antaisin sen nimeksi Kyti-Kielo. se olisi tosi kiltti.Kyti-Kielo vaan olisi hyvä nimi. tarkoittaa monta vuotta ratsastanutta.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.22 17:32:12

siis mikä tää 1ssu tyyppi on, mikä homma on nää eri nimet ilman mitään edes etäisesti asiaan liittyvää aasinsiltaa joka ketjussa?

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: lklköllö 
Päivämäärä:   27.10.22 19:13:33

"Taso voi olla helppoÖ tai vaativaB, ei se katso sitä osaatko suorittaa ja pyytää kouluratsastuksen temput oikein."

Kouluratsastus ei ole temppuja. Osaava ratsastaja nimenomaan osaa ratsastaa hevosen suoraksi, notkeaksi, kuuliaiseksi, peräänantoon ja pohkeen eteen.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: ¥ 
Päivämäärä:   13.11.22 14:43:11

Voi olla myös niin että jos hevonen ei ole mitenkään hieno, voi myyjä aina sanoa että osaavalla ratsastajalla liikkuu hienosti....

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   20.11.22 16:20:22

niin voi olla. hyvin mahdollista.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   20.11.22 19:50:04

hyvinkin näinkin voi olla.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   24.11.22 18:09:26

hei kuule nimen piti olla pararatsastaja mutta kun enää en ratsasta se olisi ollut harhaanjohtava. niinpä siitä tuli 1ssu . yhden lempihevosrodun mukaan.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: He 
Päivämäärä:   27.11.22 04:42:32

Itse haluaisin nimenomaan huonompitasoisen selkään. Ammattilainen kyllä saa hevosesta irti vaikka mitä, mutta näkee, kuinka toimii huonommalla ridaajalla.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.22 18:10:59

Minä luen sen niin, että tämä ei luultavasti toimi sinulla, mutta se johtuu siitä että olet huono. Joku muu fiktiivinen taitavampi saa tämän ihan varmasti toimimaan.

Eli kierrä kaukaa, jos et etsi projektia.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: go home 
Päivämäärä:   3.12.22 10:56:01

miten määrittelette osaavan ratsastajan?

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Troopika 
Päivämäärä:   4.12.22 09:13:10

minä sen mukaan miten pärjää eri hevosten kanssa.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Hepsakan Paju 
Päivämäärä:   4.12.22 10:53:09

ei ratsasta vain yhdellä hevosella.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Ajattelua 
Päivämäärä:   4.12.22 16:27:05

Mulle tulee yleensä mieleen, että hevonen on niin laiska ja / tai jäykistynyt ettei liiku mihinkään tai kuriton , joka ei tottele mitään, eli skippaan heti.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   5.12.22 11:34:48

hallitsee hevosen kuin hevosen.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: quastone 
Päivämäärä:   5.12.22 17:56:03

ei putoa sataa kertaa.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.1.23 12:57:48

Monet osaavat, hyväliikkeiset, laadukkaat hevoset toimii vain osaavilla ratsastajilla.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Sonja Cherokee 
Päivämäärä:   7.1.23 17:40:53

määrittele osaava.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   11.1.23 17:16:02

Kuumat, laadukkaat ja reaktiiviset voi sen tarvita.

Lisäksi ne maanantaikappaleet, jotka ovat ainoastaan kuumia ja reaktiivisia (harmillisesti tarvitsevat osaavan, mutta osaavat ei tee näillä mitään).

Ja sitten ne, joiden nykyinen omistaja ei ihan hahmota omaa ja hevosensa tasoa ja pitää hevostaan jonain näistä yllä olevista, vaikka olisi lähes kaikkien ratsastettavissa

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   11.1.23 20:17:55

Päivän hihitys… peräänantoon ratsastaminen on aivan alkeistasojuttu, kaikkihan sen nyt osaa oikeastaan luonnostaan.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: huugo fan 4 ever 
Päivämäärä:   15.1.23 11:17:31

ratsastin monta vuotta. kävin melkein viikottain ratsastamassa. ajattelin olevani osaava. kun olin mennyt sadoilla erilaisilla hevosilla ja poneilla. ja saanut vaikeimman ratsunkin. vasta jos osaa laukata on taitava? ei kaikki erityisratsastajat voi vaikka osaisikin.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   16.1.23 19:00:34

tallin vaikeimman hevosen nimeä en tässä sano. mutta kaikki eivät sillä edes uskaltaneet ratsastaa . kun se sitten kuoli pääsi itku.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.4.23 14:12:22

Itsellä useampi hevonen: kaikki näistä menee nätisti osaavalla ratsastajalla avot, sulut, väistöt, peräänannon kaikissa askellajeissa.
Mutta yksi kulkee kaikentasoisilla kenttää ympäri, sietää heiluvan käden ja vartalon. Kulkee muutenkin eteenpäin vaikkei peräänantoa ja kaunista katsellakin ratsastusta tarjoakaan.
Toinen sietää myös kaikki edellä mainitut mutta voi sitä vauhtia, kun antaa kyytiä.
Kolmas toteaa ensimmäisen pitkän sivun sivun jälkeen, että jaahas. Pysähtyy ja korkeintaan kävelee.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   15.4.23 22:39:53

Osaava ratsastaja on osaava. Hän ei säikähdä vireää eikä reaktiivista. Hän ei putoa eikä huojahtele, jos jotakin yllättävää sattuu. Hän osaa ratsastaa hevosen läpi ja saada siitä esiin uusia asioita. Hänen rutiinista riittää ratkaisemaan esiin tulevat ongelmat, eikä hän tarvitse arjen peruspulmista hevosen kanssa selvitäkseen valmentajan tai tallinpitäjän kädestä pitelyä.

Osaavan ratsastajan vastakohtia ovat kokematon ja arka. Eli ratsastajat, joiden kokemusmaailma rajoittuu ratsastuskoulun automaattihevosiin, ja joilta puuttuu rutiini ratkaista ratsailla tilanteita. Tai joilta puuttuu uskallus rentoutua ja toimia, vaikka he teoriassa tietäisivät, mitä pitäisi tehdä.

Nykyään ongelma on todellinen. Aika paljonkin ratsastaneissa voi olla tosi osaamatonta väkeä. Sitten ollaan ihan pulassa, kun sattuu tuulinen keli tai kevätvilli tai joku muu odottamattomia. Tai kun ylipäätään ollaan maneesin ulkopuolella ja käy ilmi, että ollaan elävän olennon kyydissä.
Ennen ratsastajat saattoivat olla tosi vähän temppuja tehneitä ja koulutusta saaneita, mutta rutiineiltaan rautaisia. Kun pikkulikasta lähtien on huristellut pitkin metsiä milloin milläkin ravurin tekeleellä, oppii pärjäämään ja toimimaan.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.4.23 09:59:47

Osaavan voi tarvita myös poni, joka on päässyt jallittamaan ratsastajaa/käsittelijää. Vaikka tämmöisen kouluttaisi uudestaan, ei siitä välttämättä koskaan enää tule väehmmän ratsastaneen turvallista ratsua. Paria tämmöistä kouluttaneena, en suosittele tämmöistä vähän ratsastaneelle tai korkeintaan ratsastuskoulussa koko ajan opettajan silmien alla.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Van dango. 
Päivämäärä:   16.4.23 10:55:54

mikä on osaavan ratsastajan määritelmä? sekö, että hallitsee vaikeankin hevosen? siinä tapauksessa olen osaava.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   18.4.23 15:57:43

onko täällä ketään muuta joka ei vielä koskaan ole tippunut hevosen tai ponin selästä? ja ratsastanut yli 20 vuotta.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: fiuu 
Päivämäärä:   20.4.23 13:24:53

Itse ajattelen asian niin, että osaava ratsastaja saa hevosesta enemmän irti.

Oma ponini on hyvä esimerkki. Itse olen suunnilleen heB-tasoinen ratsastaja ja kykenen tekemään paljonkin asioita ponin kanssa. Osaavampi ratsastaja saa ponin kuitenkin tekemään täsmällisemmin, liikkumaan paremmassa muodossa ja rentoutumaan paremmin. Ponini kuitenkin toimii ihan kokemattomilla lapsillakin, esimerkiksi oma lapseni pystyy menemään askellajit, hyppäämään kavaletteja ja touhuilemaan turvallisesti ponin kanssa, mutta poni tekee vain sen mitä on tarve, ei yhtään enempää. Osaavamman ratsastajan kanssa poni ei kyseenalaista sitä voiko tehdä vain vähän sinnepäin vai pitääkö tehdä kunnolla.

Koen siis itse olevani ihan perusharrastelija, satunnaisesti käydään tunneilla ym, mutta itselläni ei ole tavoitteena kuin oppia ratsastamaan ponia niin, että se ei kipeydy ja pysyy tyytyväisenä. Satunnaisesti on selässä käynyt sitten itseäni osaavampia kavereita, joiden kanssa poni joutuu tekemään enempi töitä, mutta joiden kanssa poni myös herkistyy ja rentoutuu eri tavalla kuin minun kanssani.

Summa summarum, itselleni siis lause "toimii osaavalla ratsastajalla" tarkoittaa sitä, että hevonen ikäänkuin antaa itsestään enemmän, kun selässä on ratsastaja, joka osaa ajoittaa avut oikein ja joka osaa lukea hevosta ja sen tarpeita ratsastaessa paremmin, kuin osaamattomampi/kokemattomampi. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, etteikö hevosella voisi osaamattomampikin ratsastaa, silloin vain tarvitaan enemmän valmennusta ja apuja, jotta yhteistyö alkaa toimimaan kunnolla ja ratsastaja saa hevosesta irti enemmän.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   21.4.23 02:04:05

Osaavakdi alkaisin ratsastajaa nimittää vasta kun on taidoiltaan Helppo A tasolla.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   21.4.23 23:33:11

Turren määritelmä on miusta hyvä, lisäisin vielä että pystyy ratsastamaan hyvin erilaisia hevosia provosoimatta niitä

HeA-taso on vähän niin ja näin, sanoisin vähintään HeA, esim. arkaa täti, joka hyvässä valmennuksessa tekee tulosta HeA aluetasolla pieniliikkeisellä peruspuksuttimellaan ei ole osaava

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: fiuu 
Päivämäärä:   26.4.23 12:39:43

"HeA-taso on vähän niin ja näin, sanoisin vähintään HeA, esim. arkaa täti, joka hyvässä valmennuksessa tekee tulosta HeA aluetasolla pieniliikkeisellä peruspuksuttimellaan ei ole osaava"

Tähän lisätäkseni, heA-tasoinen, joka pelkää jo ratsun korvien asennon muuttuessa, ja käytännössä lopettaa kaiken vaikuttamisen ratsuun siinä vaiheessa ei myöskään ole osaava.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   2.5.23 11:03:16

pystyy ratsastamaan hevosella kuin hevosella. olipa ratsu laiska kuin vallu tai ei. Vallu tykkäsi syödä ja oli ihana mutta laiska.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   11.5.23 16:28:54

pystyy ratsastamaan aremmallakin hevosella.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Eerika 
Päivämäärä:   11.5.23 20:24:56

Sanoisin että osaava ratsastaja hallitsee hevosen kuin hevosen ja pärjää yllättävissä tilanteissa. Usein osaavan ratsastajan hevonen on nuori, vasta ratsutettu tai esimerkiksi sellainen joka hermostuu epävarmoista avuista tai selässä pomppivasta aloittelijasta. Esimerkiksi oma hevonen toimii aloittelijoilla ja muillakin hyvin jos ei vaadita mitään isompaa, mutta vaatii osaavamman (=ratsastajan joka on napakka ja osaa vaatia loppuun asti) ratsastajan esteille, maastoon ja kisoihin jolla on kokemusta.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   12.5.23 13:15:25

Turren kanssa samoilla linjoilla.
Minulla on juuri tällainen hevonen myynnissä joka tarvitsee osaavan ratsastajan, jotta pysyy rentona ja olen sen maininnut myynti-ilmoituksessa. Vähän olen ollut ihmeissäni, kun näitä osaavia ratsastajia ei juurikaan ole.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.5.23 23:32:45

Uskomatonta! Joku veti herneensä nenään kommentistani, jossa kerroin kuinka arkakin täti voi olla erittäin osaava ja miten isoliikkeinen ei automaattisesti tarkoita rodeotykkiä. Joku pissis ei kestänyt totuutta ja on siis häröttänyt kommenttini. Kävikö itsetunnon päälle niin pahasti?

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Saura 
Päivämäärä:   26.5.23 18:38:51

riitanet olisi sopivampi nimi tälle kun aina joku täällä riitelee jonkun kanssa.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   7.6.23 11:16:41

uskomatonta millaiseksi muuttunut

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   10.6.23 17:58:40

ratsastanut myös ilman satulaa. ja se että cheyenne myytiin 2015 kun se oli kyllästynyt kiertämään kehää taitaa olla vaan huhupuhetta.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   11.6.23 18:48:39

määrittele se osaava. eikö se ole niin että osaava pysyy vaikeankin hevosen selässä?

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   15.6.23 13:06:04

olen ratsastanut monenlaisella tallilla. kävin joskus tallilla jolla Phantasie on syntynyt. olen ratsastanut jo monta vuotta siis.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   16.6.23 12:57:23

kuinka määrittelet osaavan?

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.7.23 14:32:24

Osaava ratsastaja kouluttaa itse omat hevosensa.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   7.7.23 22:44:56

Sitten sen uskoo kun näytetään se osaava ratsastaja sen konin selässä.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.23 18:20:42

Niin kaikenkarvaista kokeilijaa löytyy , että jos hevonen osoittaa yhtään elonmerkkejä, on se tänä päivänä määriteltävä ilmoitukseen niin, että tarvitsee jo osaavamman ratsastajan.
Soittakaa ja Kysykää rohkeasti jos ilmoitus muuten kiinnostaa, että mitä tämä juuri sen hevosen kohdalla tarkoittaa, mistä olet kiinnostunut. Moni kokeilija on niin huono, että esimerkiksi jo selkäännousussa huitaisee hevosta jalalla pyllylle. Eikä kaikki ihan tavalliset kiltiksi luokittelemanikaan hevoset tuota todellakaan siedä. Joten jo osaavammalle lause yrittää karsia joukosta tätä porukkaa.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Myssykkä 
Päivämäärä:   25.7.23 19:42:13

Etsin omilleni ratsastajaa, kun en itse pysty polvivamman vuoksi ratsastamaan.

Kriteerit olivat: täysi-ikäiselle, järki päässä oleva, hanskaa askellajit itsenäisesti, säänkestävä ja luotettava.

Valittettavan monelle jouduin toteamaan ettei jokin ylläolevista kriteereistä täyty.

Muistettiin kyllä etukäteen kehua kuinka ollaan "osaavia" ja menty "vaikeilla hevosilla".

Sanana osaava ei kerro minulle mitään, kilpailutasokaan ei kerro riittävästä.

Mutta kun tulee tallille, hakee hevosen x laitumelta, missä muitakin hevosia, harjaa, varustaa ja ratsastaa itsenäisesti kentällä kiskomatta ja potkimatta hevosta. Ja hoitaa ratsastuksen jälkeen varusteet, hevosen jne asiallisesti = riittävän osaava minun hevosille.

Mutta nämä ovatkin terapiahevosia, eivät kisatykkejä, vaikkakin samat säännöt pätevät kuin muillakin hevosilla.

  Re: Osaavalla ratsastajalla

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   26.7.23 23:26:47

Saura, totta :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.