Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   21.2.21 23:02:24

Jos tallinpitäjä irtisanoo paikan välittömästi kesken kuukautta, niin mikä näkemys teillä: palauttaako tallinpitäjä vuokralaiselle loppukuun vuokran summan vai pitääkö hän ne? Juu, irtisanomisaika pitäisi olla molemmin puolin mutta tallinomistajahan voi tietysti toimia parhaaksi katsomallaan tavalla. Miten vaikuttaa teidän mielestä, että kirjallista sopimusta ei ole.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.21 23:31:20

Kysymyksessä ei ole irtisanominen vaan vuokrasopimuksen purkaminen jos se pannaan täytäntöön välittömästi. Sopimuksesta tulisi löytyä peruste, milloin näin saa menetellä.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   22.2.21 08:24:53

Jos ei ole kirjallista sopparia niin kumpikin osapuoli voi tehdä mitä haluaa.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Okei? 
Päivämäärä:   22.2.21 09:04:04

Sanoisin että äkilliseen irtisanomiseen (ja kuten yllä jo sanottiinkin niin tässä tapauksessa kyseessä olisi vuokrasopimuksen purkaminen) pitää olla perusteltu, ei aivan tuulesta temmattu syy, oli kirjallista sopimusta tai ei. Millainen tilanne siis on kyseessä jos tällaiseen ratkaisuun ollaan päätymässä?

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Okei? 
Päivämäärä:   22.2.21 09:07:46

Ja mitä loppukuun vuokraan tulee, itse olisin reilu ja palauttaisin loppukuun vuokran. Eihän vuokralainen kuitenkaan ole sitten enää paikalla.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: OO 
Päivämäärä:   22.2.21 10:32:39

Jos irtisanomisesta ei ole mitään sovittu, noudatetaan kohtuullista irtisanomisaikaa puolin ja toisin. Sopimalla voidaan sopia mitä tahansa, kunhan tallinpitäjällä ei ole parempia ehtoja kuin asiakkaalla, jos asiakas on kuluttaja ja tallinpitäjä on elinkeinonharjoittaja. Vuokra pitää palauttaa, ellei tallinpitäjällä ole mitään kuitattavaa asiakkaalta. Esim. jos hän on tehnyt sinulle palvelusuorituksia, jotka eivät sisälly sopimukseen tai jos on vaikka lantanäytteet ja matolääkkeet maksamatta, ne voi kuitata asiakkaan saatavasta yksipuolisella ilmoituksella.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   22.2.21 11:29:20

Yhdyn edelliseen; mikäli irtisanomisesta ei ole sovittu mitään, tulee noudattaa kohtuullista irtisanomisaikaa puolin ja toisin. Tokihan on paljon näitä jotka potkivat vuokralaisen pellolle vedoten omistajan päätäntävaltaansa kun naama ei enää miellytä tai kun jostakin asiasta on vain eriävät mielipiteet jne. enkä tiedä onko siinä loppukädessä enää mitään toivottavaa lopputulosta saatavissa tai vuokralaisella valitettavasti siihen mitään sanomista, kaikille osapuolille jää p*ska maku suuhun ja hevospiirit tuntien sana kulkee.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   22.2.21 18:22:47

Harvoissa tietämissäni tapauksissa, jossa vuokralainen on niin sanotusti heitetty pellolle lyhyellä varoitusajalla, on syynä ollut maksuvaikeudet. Joko tallivuokra rästissä tai maksut jatkuvasti myöhässä. Joskus tilanteeseen on liittynyt myös muista käytöshäiriöitä (hevosen tai sen omistajan).

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.21 07:14:41

Maksaa sen mitä jää kun tärbellyt tavarat ja extratyö on vähennetty. Jos näitä siis on.
Muuten pitää tajuta ettei oman perseilyn jälkeen voi olettaa että saisi tulla toisen tontille ja muiden hevosten lähelle.
Koska ei niitä turhaan ole häädetty keitä tiedän eri talleilta häädetty, paremminkin tallinpitäjien pinna on ihan ylipitkä. Siksi näin kirpeä kommentti.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   23.2.21 09:37:50

Olen pyytänyt lähtemään heti kolmesta syystä. Tallivuokrien maksussa hidastelu niin, että niitä saa aina kerjätä. Sekä täydellinen luottamuspula, joka saattaa aiheutua useammasta syystä. Esim. jos asiakas epäilee minua jostain törkeästä asiasta syyttä tai jos minä tiedän, että asiakas on esim varastanut heinää tai tavaroita katoaa.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Yksi tallinpitäjä 
Päivämäärä:   23.2.21 10:29:24

Itse olen kertaalleen purkanut vuokrasopimuksen lyhyellä varoitusajalla syystä jatkuvat maksuvaikeudet. Minulta löytyy kyllä ymmärrystä maksuvaikeuksiin joskus ja jouluna, uskoisin kaikille joskus tulevan rahallisesti hankalia tilanteita, mutta niiden ollessa jatkuvia keskusteltiin ensin asiasta hyvässä hengessä, sitten annoin varoituksen ja perustelin asiani jonka jälkeen tilanteen jatkuessa ilmoitin vuokrasopimuksen purkamisesta. Mielestäni ihan mielivaltainen ei saisi olla. Pientä irtaimistoa kuten vesiastioita tai muovisia aitatolppia en ole pistänyt vuokralaisia korvaamaan koska ovat melko heppoisia ja hevoset touhutessaan (myös omani) ovat niitä saaneet hajoitettua, mutta kiinteämmästä tavarasta olen pyytänyt korvauksia eikä niiden korvaamisten kanssa ole ikinä ollut ongelmaa. Useimmat tilanteet ovat selvinneet ihan asioista sopimalla.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   23.2.21 12:23:08

Yksi tallinpitäjä: sama täällä noiden maksuvaikeuksien kanssa, mutta jos aina löytyy yhtä uskomaton uusi selitys sille, että maksua ei suorita, niin jossain vaheessa luulen, että samalle ihmiselle ei voi kuukaudesta toiseen sattua näitä uskomattomia tapahtumia ja yoivoimaisia esteitä :)

Rikotut tavarat on saanut korvata tapauskohtaisesti. Jos on taparikkoja, esim. tarhavesiastiat, niin sitten pitää korvata. Satunnaiset rikot on budjetoitu, mutta jatkuvia ei, eikä myöskään kalliimpia asioita.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Yksi tallinpitäjä 
Päivämäärä:   23.2.21 13:42:54

Voi: joo tämä on totta, tuossakin tapauksessa joka omalle kohdalle sattui olin jo vakuuttunut siitä että syyt olivat keksittyjä, mutta mielestäni ei silti varoittamatta voi "heittää pihalle" ketään ellei nyt rysän päältä saa törkeästä vahingonteosta tms. Kiinni. Tai tokihan se mahdollista on mutta itse ainakin halusin tässäkin tilanteessa toimia omalta osaltani mielestäni asiallisesti. :) juurikin näin tavaroiden suhteen. :)

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.2.21 14:23:56

Voi: anteeksi mutta pakko kysyä mitä tarkoitat heinän varastamisella :D antaa hevoselle omin päin extra heinää? Itse teen sitä ainakin välillä iltaa vasten jos hevonen jo kerennyt syömään kaikki ilta/yö heinät ennen kuin lähen tallilta, haluan kuitenkin minimoida vatsahaava ongelmat. Toki kyse on silloin tällöin sylillisestä heinää mutta enpä ole koskaan ajatellut että olisi heinän varastamista (täyshoitotallilla) xD

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   23.2.21 14:47:27

Hmm: Meillä on asiakkaiden hevosten heinät ja tallinomistajan hevosten heinät erkseen, koska tallinomistajan hevoset ovat omia, eivätkä tallin hevosia, joten niiden kuluja ei laiteta kirjanpitoon ja siksi niille ostetaan oma heinä.

Sinäkään et varmaan tykkäisi, jos joku kävisi pöllimässä sun heiniä?

No, oli miten oli, niin vaikka olisi tallin heinistä kyse, niin kyllä siihen lupa pitää pyytää, jos omin päin ottaa. Koskaan ei voi tietää, mikä on käytäntö missäkin tallissa, eikä asiakas voi itse päättää, että hän saa ottaa heinää omin lupinensa.
Monilla talleilla on nykyään heinäautomaatitkin, jolloin ei voi perustella edes mahahaavalla sitä, että ottaa omin luvin. Vaikka olisi pelko mahahaavastakin, niin joka tapuksessa, asiallinen asiakas kysyy luvan joka tapauksessa. On kyse kuitenkin toisen omasta. On aivan väärä luulo, että asiakas voi itse päättää, mitä tallin resursseja käyttää ja paljonko.

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.21 23:07:04

Meiltä yksi täti vei heinää jätesäkeissä. Oikeasti

Samoin varasti kaverinsa tallilta missä kävi ns auttamassa ollessaan etäpäivällä palkkatöistä...

  Re: Tallinpitäjä irtisanoo

Lähettäjä: haperoinen 
Päivämäärä:   28.2.21 17:03:07

Ei näitä asioita täällä oikein puida. Sopimus asiat on sopimus asioita. Jos sopimus antaa heittää pihalle kesken kuun sitten se on näin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.