Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.20 11:36:04

Ratsastuskoulu menossa vaihtoon. Mutta mihin vaihtaa? Olen käynyt kauden tai pari aika monella pk-seudun koululla ja tässä ajassa on kirkastunut, mitä toivoisin harrastuspaikaltani. Haen ratsastukselta itse lähinnä rentoa hyvää fiilistä, kisaamaan en ole menossa koulua enkä esteitä vaikka molemmista tykkäänkin.

Toiveissa olisi seuraavaa:

- Siistit tilat ja välineet. Olen väsynyt kuraisiin hevosiin, klähmäisiin harjoihin, mutapaakkuisiin revenneisiin loimiin ja kaviokoukkuihin, jotka lilluvat muovipakin pohjalla mutavellissä ruostumassa. Haluan että viemärit vetävät, vesipisteille tulee lämmin vesi, vessa vetää ja siellä on paperia ja että paikat eivät ole jatkuvasti hajoamistilassa. Tiedostan, että on jokaisen oma velvollisuus putsata varusteet ja jälkensä ja olen valmis sen tekemään huolella, mutta haluan tallin edellyttävän sitä kaikilta tai hommaamaan työntekijän siivoamaan.

- Hyvin kohdellut terveet hevoset, jotka eivät inhoa ihmisiä. Ratsastuskouluhevonen voi olla juro, mutta en halua päivästä toiseen mennä karsinoihin, jossa äkäiset luimivat otukset tarjoavat peffaa ja/tai hammasta jokaisella varustuskerralla. Ja jälleen tiedostan, että asiakkaiden käytös vaikuttaa hevoseen ja oletan, että koulu opettaa asiakkaansa kohtelemaan hevosia asiallisesti.

- Hevoset läpiratsastetaan jonkun osaavan toimesta säännöllisesti.

- Ei sekaryhmiä, joissa on todella eri tasoisia ratsastajia ja joissa ne vähän osaavammat saavat aina ne jumittavat, tahmeat hevoset. Toki voi olla rästijöitä, mutta noin lähtökohtaisesti haluaisin harrastaa niin, että ryhmässä kaikilla on hevonen hallinnassa ja edes teoreettinen mahdollisuus ymmärtää/selvitä tehtävästä eikä opettajan aika mene yhden ongelmatapauksen kaitsemiseen.

- Lisäplussaa jos on mahdollista joskus mennä myös julkisilla ja jos opetustarjonnasta löytyy jotain erikoisempaa joskus, vaikka länkkää tai miksei ratsujousiammuntaa tms.

Eli siinäpä ne kriteerit. Minua ei kiinnosta, onko opettajalla koulutusta, kunhan käytös ja opetus on asiallista. Eikä kiinnosta koulun kisamenestys. Maneesi ei ole pakollinen.

Löytyykö tämmöistä?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   21.5.20 15:21:22

Hyvä aloitus, jään seuraamaan vastauksia! Itsekin olen kiertänyt Uudenmaan talleja aika paljon enkä tiedä tällaista aloittajan etsimää tallia, mutta kiinnostaisi kovasti kuulla onko tuollaista paikkaa olemassa :) Jos muut kriteerit täyttyy, niin tuo läpiratsastus jää toteutumatta kaikilla talleilla. Lisäksi ryhmäkoot on jäätävän suuret monella tallilla.

Olenkin miettinyt, löytyisikö esim tämän foorumin kautta kaveria paritunneille jollekin tallille. Olen ajatellut kokeilla Enjalaa ja pääsisin säännöllisesti käymään arkena kerran viikossa ennen muiden tuntien alkua. Esim klo 15-16. Käyn itse heb-tunneilla ratsastuskouluissa joten kaverin olisi hyvä olla suunnilleen samaa tasoa.

Stall Pekkarinen aloittaa nyt Tuusulassa, voisi olla kokeilemisen arvoinen, mutta matkaa tulee minulle liian paljon. Sama Solbackan kanssa, talli on hyvä, mutta liian kaukana. Tallin tulisi olla enemmänkin Sipoo-Kerava akselilla.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: henkinen täti 
Päivämäärä:   21.5.20 16:17:18

Kyllä mä katsoisin ainakin ekana noilla kriteereillä Stall Solbackan suuntaan. Sijaitsee Klaukkalassa, ihan helposti ei ainakaan julkisilla pääse, en tiedä tarkalleen. Tosin kiva paikka missä kaikki siistiä ja järjestyksessä, kivat hevoset joita pidetään hyvin, ehjät ja siistit varusteet jotka käydään säännöllisesti läpi ja kaikki toimii. Lämmin suositus ainakin tältä tädiltä. :)

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: HN 
Päivämäärä:   21.5.20 16:47:02

Suosittelen Enjalaa. Aikanaan siellä ratsastanut, ja ehdottomasti tätiratsastajan kannalta oiva talli. Opettajat huippuja ja osaavia. Hevosista en pysty enää sanomaan, koska vaihtuvuutta on tapahtunut. Siistit tilat ja maneesi iso plussa.

Jään seuraamaan ketjua muista ehdotuksista, koska olen palailemassa takaisin ratsaille, mutta valitettavasti nykyään Enjala jää liian kauas.

Solbackaa mietin myös, mutta sekin hieman kaukana.

Tsemppiä etsintöihin ja ehdottomasti laita tänne fiiliksiä eri talleista. Arvostan itse aina muiden fiiliksiä ja kokemuksia. :)

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: vaavi 
Päivämäärä:   21.5.20 17:54:36

Tuomarinkylän Ruskeasuon toimipiste on noilla kriteereillä ihan ylivoimainen. Pelkästään aikuisratsastajia, hyvät, siistit, valoisat ja lämpimät tilat, normaalit asialliset hevoset, kolme hyvää opettajaa, hyvät ratsastusalueet, lämmitetty (!)maneesi, valaistut, asfaltoidut piha-alueet ja parkkipaikat, ja julkisilla pääsee lähes ovelle, Mannerheimintietä menee varmaan 20 eri bussilinjaa sekä ratikka, siitä ehkä 5 min kävely. Ri-korona-aikaan urheiluhallissa kiva kahvila ja niitä tarvitseville pukuhuoneet, suihkut ja vuokrattavat lukolliset kaapit.
Ja Rusalla näkee halutessaan todella paljon Suomen parasta ratsastusta.
En tätiharrastajana edes miettisi muuta paikkaa.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: noup 
Päivämäärä:   21.5.20 19:16:07

Tolkinkylä?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.20 21:06:48

Solbacka oli muutoin kiva ja tuntsarit olivat hyvin hoidettuja ja ruokittuja plus ulkoilut hyvin muttamutta yhden syyskauden kokeiltuani olimme sillä hienolla ulkokentällä tasan 2 kertaa vaikka säät olisivat sallineet koko syksyn ulkona ratsastuksen.. samoin tämä vakkarituntiope oli mukava muttei antanut mtn uutta tai tuntui että tuntinsa olivat samaa junnaamista kuin 10v aiemmin - ei mitään oikeaa opettamista - paikkaa ei saanut vaihtaa ei itsenäistä ratsastusta milloinkaan minkään hevosen kanssa edes alku käynneissä. Kaikki kyseenalaisetettiin jos vaikka
yhden tuntihepan tiiviimpi hengitys ihmetytti niin kyseenalaistettiin minun puuttumiseni asiaan tyyliin "täällä ei sairaita hevosia tunnilla juoksuteta".. en osaa selittää mutta tyhmä fiilis jäi.. Yksityispuoli ja kilpailevat ratsukot tuolla ensisijaisia-tavalliset tuntiratsukot vai välttämätön paha tuomaan rahat..

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   21.5.20 21:25:14

Tolkinkylä täyttää muut kriteerit paitsi tämän:
"Hevoset läpiratsastetaan jonkun osaavan toimesta säännöllisesti."

Ja kun suurin osa ratsastajista on tasoa hec, niin hevoset eivät ole ratsastettavuudeltaan kovin mukavia, paria poikkeusta lukuun ottamatta. Muuten kyllä siisti ja kiva talli ja hevosilla on hyvä hoito. Vakkariopella oli ainakin ennen vähän turhan usein ns huono päivä ja se näkyi oppilaille.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   21.5.20 21:30:26

Ja lisään vielä, että oma kokemus Solbackan "pääopesta" sama kuin edellisellä. Muuten voisin harkita tallia vaikka matka onkin pitkä, mutta en halua tuon open tunneille ja tallin muiden opettajien tunnit on täynnä. Mutta opekysymys on aina makuasia, joten suosittelen kuitenkin kokeilemaan tallia, jos se on sopivan matkan päässä.

Tietääkö joku, läpiratsastetaanko Ainossa tuntihevosia?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.20 21:41:20

Vihdin ratsutalli, jos ei ole liian kaukana?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.20 22:40:18

Kiitos aloittajalle, tallin vaihto itselläkin mielessä.
Olen aikoinaan vaihtanut pois Rusalta (TRK), siellä aloittajan kriteerit eivät täyty. Juu, siisti talli ja lämmin maneesi, silloin kun se on kaupungin puolesta auki... Ulkokenttä (Olympia) sangen usein huonossa kunnossa, ja kyllä niissä opetushevosissa sekä ryhmien sekavassa taosssa on aika paljon toivomisen varaa. Aloittaja ei tosin maininnut tasoaan, HeC -tasoinen ei niin huomaa epätasaisia ryhmiä kuin HeB-A -tasoinen joka haluaisi kehittyä. Tunneilla ei hypätä, poislukien perjantain erillinen estetunti.

Vaikka aloittajalla ei ole kisatavoitteita, niin kannattaa kuitenkin katsoa niitä valmennus-, pien- tai HeA-ryhmiä. Muissa ryhmissä on sitten niitä ”mukavan fiiliksen harrastajia”, jotka tulevat kausikorttitunnilleen kun lätkäpeli tai lapsen viulutunti ei osu samalla päivälle. Eli ryhmät ovat sekavia, ja kun ryhmät ovat isoja (yleensä 8 ratsukkoa), niin aina joku on pois ja rästituntilainen tilalla.

Aloittajan tasosta riippuen testaisin ehkä Tolkinkylää (Minna Aaltosen tunnit, ei yllä mainittu vakiope) tai Solbackaa (Sanna Ylänteen tai Tiina Tarkkalan tunnit, kumpikaan ei yllä mainittu vakiope). Molemmista vakkariopeista olen kuullut muualtakin kritiikkiä, ovat ehkä hommaansa leipiintyneet?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   21.5.20 22:50:06

Tolkinkylässä on Minnan syksyn tunnit kaikki jo täynnä, vaikka uusia ryhmiäkin perustettiin. Ilmeisen suosittu ope.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   21.5.20 23:06:30

Sanna Ylänne opettaa myös Tolkinkylässä ja hänelle kai on tulossa syksyksi parikin päivää?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Murmeli 
Päivämäärä:   21.5.20 23:10:36

Aloittaja kokeile Poni-Hakaa. Paljon hyviä hevosia, muutama vaikeampi, mutta yleensä tädit saa niitä kivoja. Hyvät tilat, opetus ja leppoisa ilmapiiri. Tasoryhmät ja turvallista. Hevoset saa olla hevosia ja niitä hoidetaan hyvin. Paljon taitavia ryhmiä niin hevoset pysyy kivana kumminkin. Itse ollut kanssa monessa paikassa mut tämä on mulle sopiva helppo b ryhmä ja aikuisten ryhmä.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   21.5.20 23:15:07

Annan ehdottomasti ääneni stall gobbackalle, joka on Espoossa. Taitaa muuten kaikki kriteerit täyttyä paitsi tuosta lisäplussa kriteerista en tiedä. Erittäin kiva ilmapiiri, hevosista ja välineistä pidetään hyvää huolta!

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.5.20 23:18:28

Solbacka sopii paremmin esteratsastajille. Koko kevään esteet olleet ulkokentällä. Koulurataa ei siellä pysty harjoittelemaan ja jos pitää ratsastaa ympyrän tai voltin joutuu kiertelemään esteet. Talvella esteet jätetään vastaavasti usein maneesiin

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: julle 
Päivämäärä:   22.5.20 00:36:38

Olen täysin eri mieltä kuin ... Rusasta. Nimenomaan hyvän mielen ratsastajille ylivoimaisesti paras. Ja oikeesti, 99,9% tuntiratsastajista on HeC-HeB tasolla - nekin, jotka kuvittelee olevansa parempia. Ehdottomasti parempi että keskitytään kunnolla perusratsastukseen, kuin että leikitään typ HeA tasoa ja tehdään temppuja joita ei osata kun ei osata ratsastaa edes hevosia peräänantoon...
vaikka moni haluaakin temppuja tehdä...

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   22.5.20 00:47:36

Primus

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Nope. 
Päivämäärä:   22.5.20 05:36:37

Listan toinen kriteeri ei täyty Poni-Haassa. Siellä on monta hevosta, jotka ovat karsinassa aggressiivisia. Näiden hevosten vakihoitajat pärjäävät hevosille, mutta auta armias jos karsinaan menee vieras ihminen. Esim. Lene, Minni, Lempi, Macy, Pulla.. Ja viime viikolla näin kun Viki hyökki tunnin jälkeen ratsastajan suuntaa uhittelevasti. Olen siis itse ollut heb-tätiryhmässä eikä todellakaan mennyt niin että tädit saa mukavia hevosia. Muuten kyllä ihan kiva talli, jos jaksaa talvikaudella ratsastaa jaetussa maneesissa 8 ratsukon ryhmissä. Koko maneesin tunteja on vain muutamia (aamutunnit ja illan viimeiset tunnit).

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Nope. 
Päivämäärä:   22.5.20 05:42:36

Tarkennuksena, että olen elämäni aikana ratsastanut lähemmäs 15 eri ratsastuskoulussa ympäri Suomea, enkä ole missään törmännyt niin useaan vihaiseen hevoseen samassa tallissa kuin Poni-Haassa. Jos hevoskokoisia hevosia on ehkä vähän reilu 20 kpl, niin niistä ihan liian iso osa on vihaisia karsinassa. Yleensä ratsastuskoulussa on se joku yksi hankala hevonen, mutta että noin monta samassa paikassa :(

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Tuttu tunne 
Päivämäärä:   22.5.20 09:10:37

"Tolkinkylässä on Minnan syksyn tunnit kaikki jo täynnä, vaikka uusia ryhmiäkin perustettiin. Ilmeisen suosittu ope."

Minnasta kyllä pidetään, mutta hänellä ei tunnit lisäänny. Sannalle on on lisätty tunteja reilusti. Ja ryhmät on täynnä.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.5.20 10:37:27

Tolkinkylässä on Minnan syksyn tunnit kaikki jo täynnä, vaikka uusia ryhmiäkin perustettiin. Ilmeisen suosittu ope."

Minnasta kyllä pidetään, mutta hänellä ei tunnit lisäänny. Sannalle on on lisätty tunteja reilusti. Ja ryhmät on täynnä.

Sunnuntai junnuryhmissä on tilaa viel muutama paikka

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   22.5.20 11:10:20

Solbacka on kyllä puitteiltaan hyvä,varusteet kohdillaan ja hevoset tosi kivoja ja selväpäisiä myöskin hyvin läpiratsastettuja. Tallilla käy paljon taitavia ratsastajia. Pääope ei miellytä minuakaan mutta nämä on makuasioita.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.5.20 12:38:19

Tolkinkylässä johannan tunneille mahtuu

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Pallokala 
Päivämäärä:   22.5.20 15:23:09

Millainen Gia Winberg on opena? Pitää syksystä alkaen Solbackan su tunnit. Ja Ainon pe tunteja. Aikaisemmin opetti Husössä.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.20 16:18:55

^ Sanna Ylänne ei enää syksyllä jatka Solbackassa.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.5.20 09:39:36

Samoista syistä kuin aloittaja vaihdoin pari vuotta sitten Primukselle ja hetkeäkään en ole katunut. Ainoa miinus hinta.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.20 09:59:18

M: ketä opettajaa suosittelisit?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   24.5.20 10:54:12

Mikäs vika on kuraisessa hevosessa?
Suosittelisin My Little Ponya, jos kerran kuraisuus on OUT.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   24.5.20 11:05:17

Kurainen hevonen kertoo usein tarhojen pohjan olevan mutalillua ja huono tarhan pohja usein korreloi myös muun hoidon tason kanssa. Kuivaa kuraa voisikin harjailla pois jos ei tarvitsisi olla tiettyyn kellonlyömään kentällä tai maneesissa, ja arkena ei välttämättä ole mahdollista edes tulla tuntia aikaisemmin harjaamaan hevosta. Märkä kura sitten taas ei edes oikein lähde, ja itse en ainakaan halua satuloida kuraiseen selkään. Varsinkin näin korona-aikaan meillä on ohjeistus että tallille ei tulla liian aikaisin ja sieltä lähdetään mahdollisimman pian tunnin jälkeen.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.20 11:12:16

k, no en mä ainakaan jaksa jokaisen ratsastustunnin aluksi taistella parisenttisen paskakerroksen peittämää, mutavellipihatosta haettua talvikarvaista heppaa puhtaaksi ilman pesupaikkaa.

Yhdellä tallilla oli ihan normimeininki iskeä varusteet siihen paskakerroksen päälle koko talven ajan. Yök.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: tora 
Päivämäärä:   24.5.20 17:44:38

Tolkinkylää voin itsekin suositella ja Solbackaa. Mutta en näiden pääopeja!

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.20 19:44:02

Primukselle kannattaa tulla. Löytyy kaikki kriteerit + lämmin maneesi. On toki muutama kiukkuinen hevonen. Mutta mahdottomia nekään.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: että niin 
Päivämäärä:   24.5.20 20:10:36

ja kuraisia myös

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.20 22:02:50

Ai kamala sentään, jos joutuu hevosen ihan itse harjaamaan! Tallilla, jossa käyn, oli tänään kaikki hepat nakuina ulkona, ja osa tarhoista on edelleen kosteita ja hepat nauttineet piehtaroinnista. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään kitistä likaisesta hevosesta ja vaatia henkilökuntaa sitä minulle harjaamaan.
Tämä talli vastaisi muuten aloittajan toiveita, mutta en aio kehua tallia täällä, koska en halua aloittajaa tallillemme, tai muitakaan hänen kaltaisiaan.

Uskomattomia kermaperseitä tätäkin lajia nykyään harrastaa!

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   25.5.20 07:27:32

Edelliselle: Likainen pääasiassa kuivassa tarhassa piehtaroinut hevonen on täysin eri asia kuin mutatarhassa koko päivän polviaan myöten lillunut hevonen. Ensimmäiselle riittää huolellinen harjaus, toiselle ei. Ensimmäisellä ei myöskään todennäköisesti niin paljon iho-ongelmia kuin kuran keskellä olevalla. Pohjien kunnossapito kuuluu hevosten hyvinvointiin eikä ole mitään kermaperseilyä.

Etelä-Suomessa kaikilla talleilla on oma kurakautensa ja se pitää kestää, mutta huonoilla pohjilla se kura- ja mutakausi voi kestää 9 kuukautta vuodesta. Itse olen näillä tällaisilla talleilla ratsastanut ja työskennellyt ihan tarpeeksi kauan tajutakseni että huonot pohjat korreloi hyvin vahvasti hevosten hyvinvoinnin kanssa. Ei kiitos enää. Nykyisellä tallilla pohjat kunnossa, se ei tarkoita sitä etteikö ne hevoset tulisi tarhasta pölyisinä ja tomuisina kunnon piehtaroinnin jäljiltä, mutta niille riittää harjaus ja ovat varustamiskunnossa.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Voi ei.... 
Päivämäärä:   25.5.20 08:30:51


TÄMÄN ON PAKKO OLLA VITSI/PROVO :-)

: jees
Päivämäärä: 21.5.20 23:15:07

Annan ehdottomasti ääneni stall gobbackalle, joka on Espoossa. Taitaa muuten kaikki kriteerit täyttyä paitsi tuosta lisäplussa kriteerista en tiedä. Erittäin kiva ilmapiiri, hevosista ja välineistä pidetään hyvää huolta!

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   25.5.20 08:33:19

Mikä siinä Solbacan pääopessa ärsyttää? Muistan kun hän opetti EVRllä, ja ärsytti tyylillään jo silloin tosi useita. Ja siitä on sentään vuosia aikaa. Ja muistelen hämärästi että sai asiasta myös siloin jo palautetta niin jos asiakkaat antaa palautteen siinä muodossa että vaihtaa tallia, niin luulisi että tyyli muuttuu.

Itse olin silloin kerran hänen tunnillaan ja siihen jäi.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.20 08:45:06

^ Solbackan ope on kait tuulella kulkeva, eli ei opeta kaikkia tasapuolisesti. Joku päivä saat kommentteja, joskus et ainuttakaan (vaikka aihetta olisi). Tämä tallia vaihtaneelta kaverilta kuultua.

Luulisi, että 4-5 iltaa viikossa tuntien pitoa hyvässä rats.koulussa olisi sen verran haluttu duuni, että nämä leipääntyneet muijat voisi vaihtaa motivoituneempiin työntekijöihin.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: riitti 
Päivämäärä:   25.5.20 11:27:58

Kannattaa käydä kokeilutunneilla. Valita muutama puitteiltaan itselle sopiva ratsastuskoulu ja käydä kokeilemassa siellä kaikkien opejen tunteja.

Mikä sopii itselle ei ehkä sovi toiselle. Itselleni sijainti on tärkeä, ja oman ajankäytön kannalta pystyn valitsemaan tällä hetkelle kahdesta ratsastuskoulusta. Valintaani vaikuttaa tällä hetkellä eniten se, että toisella tallilla on opettaja, joka on todella taitava, mutta hänen puhetapansa ja äänensä on sellainen, etten vaan millään jaksa sitä kuunnella. Ei ole realistista toivoa, että hän sitä muuttaisi, puhuu ihan peruskohteliaasti ja hänellä on taitoa viedä oppilaita eteenpäin ja mielestäni hän on hevosystävällinen.

Jos minä en jaksa oman melusaasteella kuormittavan työni johdosta olla hänen tunnillaan, niin valitsen toisen opettajan ja sillä hyvä.

Kävin tutustumistunneilla molemmissa paikoissa, ja valitsin nyt sen, missä oli mielestäni paremmat olot hevosilla. Toisella tallilla olisi ollut enemmän käytössä koulusatuloita ja mahdollisuus myös istuntapainotteiseen vakituntiin, jota oma ratsastus nyt ehkä kaipaisi. Hevoskanta on myös melko iäkästä, ja saattaa olla, että muutoksia tehdään isommalla kädellä siihen lähivuosina, jolloin mua saattaa kans kiinnostaa enemmän. Aion seurata tullaanko hevosten oloille mm. säännölliset lomat, vedet tarhoissa tekemään muutoksia ja saatan vaihtaa sitten tallia. Tallilla on ollut ähkyjä, ehkä olen niistä vaan sattumalta mielestäni liian usein kuullut, joten siksi kiinnitin huomiota mm. näihin muutamaan seikkaan. Voi toki olla, että valitsemallani tallilla on ähkyjä myös, mutta ne piilotetaan oppilailta.

Olen muuten kerran äänestänyt jaloillani, koska tunnilla käytettiin ontuvaa hevosta. Ensin se oli välillä sairaslomalla ja sitten olikin tunneilla. Ei osunut minun ratsukseni, mutta sitten oli ryhmäni tunnilla ja sen ratsastaja kysyi alkuravien jälkeen, että miten tämä heppa on voinut, onko vertynyt alun jälkeen. Vastaus oli että joojoo, vertyy. Tunti jatkui laukkapainotteisena, eikä asiaan enää palattu. Hevonen jatkoi seuraavalle tunnille, jota jäin seuraamaan, ja huomasin, että edelleen hevonen ravasi selvästi eripituisilla etujalan askelilla. Seuraavana päivänä soitin ratsastuskoululle ja sanoin olevani raskaana. Sain rahat takaisin. Vaihdoin koulua heti. Jos olisi vanha ope nähnyt minut ratsasilla jossain, olisin kertonut, että raskaus ei jatkunutkaan ja en kehdannut soittaa tunteja uudemman kerran. Kysyisin samalla, koska kannattaisi kysyä ryhmäpaikkaa seuraavalle kaudelle, jotta ope ei aattelisi mun valehtelevan päin naamaa, enkä enää tietenkään palaisi asiaan. Mulla ei todella ole pokkaa harrastajana nousta ratsastuskoulua vastaan mielipiteelläni liikkuuko joku hevonen ontumatta vai ei, vaan teen tän poistumisen takavasemmalle ihan harkitusti toisin tavoin. Rahojani en aio menettää.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   25.5.20 11:38:22

Syyt miksi en itse tykkää Solbackan pääopesta: esim heb-tunnilla laukkatyöskentely oli sitä, että laukattiin pääty-ympyröillä molempiin suuntiin ilman mitään pointtia. Tehtävät eivät siis olleet kehittäviä. Toinen ja ehkä suurempi syy on kuitenkin jonkinlainen henkilökemioiden toimimattomuus/ millaiseksi koen oppimisympäristön tunneilla. Se, millaisen yleisfiiliksen opettaja luo tunneilla, on minulle tärkeää. Ja eikö ole myös tieteellisesti todistettu, että olotila vaikuttaa oppimiseen. Positiivisessa mielentilassa oppii paremmin. Koin siis, että tuo yleisfiilis oli tunneilla huono. Ja tähän vaikuttaa kaikki opettajan äänensävystä lähtien. Enkä siis todellakaan tarkoita että tunneilla open pitäisi vain kehua tmv, vaan kyse on siitä, miten sen rakentavan palautteen antaa oppilaalle.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   25.5.20 12:02:11

Primus on itselle aivan liian hintava tätä nykyä, mutta talli on siisti, varusteet kunnossa ja ne ihan tavalliset tuntipollet on mukavia. Taitava ratsastaja saa niitä "hienompia" hevosia tunneille myös.
Itse en ole Peikillä käynyt, mutta sitäkin kehutaan usein, että on miellyttäviä hevosia.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.20 14:54:29

riitti; sama kokemus minullakin.

Vaihdoin eräästä, tässäkin ketjussa mainitusta koulusta pois hevosten hyvinvoinnin vuoksi. Tunneilla ontuvia hevosia, ja iäkkäät hevoset käytettiin todella loppuun.
Yksittäisellä asiakkaalla ei paljon vaihtoehtoja ole, kuin lompakolla äänestäminen. Todellista lopettamisen syytä en minäkään opelle kertonut, kun hän ei voinut vaikuttaa hevosten hankintaan tai hoitoon millään lailla.

Sitä ihmettelen, että ihmiset jatkavat näissä paikoissa (jopa kehuvat!). Itsekin muutaman kerran omaa tuntia odottaessa sanoin muille tuntilaisille, että ”X liikkuu taas epäpuhtaasti”, johon nyökättiin myöntävästi. Aika huolestuttavaa, jos tämä on uusi normi, ja sairaiden hevosten juoksuttaminen tunneilla on hyväksyttävää.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.5.20 18:53:30

Jrs

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.5.20 19:26:13

Welldressage, Hyvinkää.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.20 20:11:15

..., tarkoitatko Pegua?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.20 20:27:07

? : en tarkoita. Surullista toki, jos näitä on paljonkin.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   25.5.20 20:47:30

Miksi että kerro, millä tallilla oli ontuva hevonen tunnilla? Ei paljoa auta meitä muita, jotka etsimme uutta tallia, jos sanotaan vain että tässä topikissa mainitulla tallilla..

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: riitti 
Päivämäärä:   25.5.20 20:59:40

Itsellä ainakin on tapana käyttää palveluja, jotka ovat omien arvojeni mukaisia. Ratsastuskoulut ovat kuitenkin antavat omistajilleen ja työntekijöilleen elannon, joten mustamaalaaminen nimillä olisi mielestäni kovin ikävää. Voi myös olla mahdollista, että toimintatapoja on muutettu parempaan päin. Siksi kerroin vain, miten itse ole toiminut ja annan muiden toimia, kuten parhaaksi näkee. Jos olisi jotain todellä räikeitä eläinsuojelullisia asioita hoitaisin asiaa suoraan eläinsuojeluviranomaisen kanssa.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.20 21:20:39

Höh: ajattelen samoin kuin riitti.

Koulu, johon viittaan, ei ole muuttanut toimintatapojaan, joten suosittelen katsomaan tunteja kentän laidalta (huomaat kyllä ontuvat tai epäpuhtaat hevoset) ja ostamaan kokeilutunnin.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.5.20 23:50:36

Primus tai JRS

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   25.5.20 23:57:18

Hevoset voi olla ensin kylmänä jäykkiä ja toispuoleisia. Lisäksi esim kivuton kinnerpatti on aluksi eri paria toisen jalan kanssa ja vertyessä ottaa samanlaisia askeleita. Joku hevonen on hiukan vino, toinen könkkää kun ratsastaja on sisäohjassa kiinni, yhdellä on tarkkailu eläinlääkärin toimesta päällä ja sen epäpuhtautta seurataan. Tämä sairaiden ja epäpuhtaidenkin hevosten tunneilla oleminen ei aina ole ihan niin mustavalkoista. Kuntouttaminen kestää, voimattomuus näkyy epäpuhtautena jne, toinen laukka ei pyöri, hevonen puoltaa hypyssä jne.

Jos joku hevonen on kolmijalka niin aivan varmasti lähetetään tunnilta pois. Ja jos ei, niin kannattaa varmaan kysyä siltä opettajalta että miksi liikkuu niin. Ei kaikki hevoset ole automaattisesti kipeitä tai rikki tai opettaja eläinrääkkääjä. Voi olla syy miksi hevonen on huono tai liikkuu aluksi huonommin. Joskus se on siellä tunnilla ihan eläinlääkärin käskystä. Joskus se on niksauttanut tai astunut huonosti ja ontuu muutaman askeleen.

Kyllä opettajien tehtävä on hylätä ontuva tunnilta. Mutta asiakkaan ei aina kannattaisi leimata paikkaa huonoksi tai hevosta sairaaksi etenkään jos ei tiedä aina ihan kaikkea...

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: riitti 
Päivämäärä:   26.5.20 00:16:54

Maksan ratsastusharrastuksestani mielelläni ratsastuskoululle, joka tarjoaa asiakkaiden käyttöön terveellä tavalla liikkuvia ja riittävälle tasolle koulutettuja hevosia.

Kuntoutuksen voisi tehdä henkilökunta tai ainakin se tulisi toteuttaa niin, ettei epäpuhtaasti liikkuminen näy kuin todella muutamia kierroksia tunnin aluksi. Mielestäni olisi hyvä, jos jäykkiä hevosia voisi mennä vaikka taluttamaan pihalle jo ennen tunnin alkua tai jos vaikka joskus hoitajat saisivat kävellä hevosilla reipasta käyntiä ennenkuin maksava asiakas ratsastaa. Just nää kinnerpattihevoset esimerkiksi.

Olin kerran kesäkurssilla yhdellä tallilla ja kurssihevosena oli kinnerpattihevonen. Mielestäni se ei kärsinyt ratsastuskoulukäytössä. Vaivasta kerrottiin minulle kurssin aluksi. Tuntimme oli päivän viimeinen, ja hevoselle oli tapana laittaa iltatallin ajaksi kylmäyssuojat kintereisiin. Minusta oli ihan ok laittaa ne jalkoihin, ilmeisesti opettaja otti ne pois ennenkuin sulki tallin ovet. Mielellänihän minä tuolla tavalla hevosta hoidan kiitokseksi! Ja opin siinä itsekin, olin kinnerpateista kuullut, mutten mm. nähnyt tuollaisia kylmäyssuojia ennen tai muutenkaan ei vaan ollut avoimesti keskusteltua henkilökunnan kanssa asiasta. En osaa arvioida, kuinka jäykkä tuo hevonen vaikka aamuisin on, se oli ollut tunnilla aina jo ennen minun vuoroani.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.5.20 10:27:04

Aika ällöttävää kommentointia. Mitä ihmeen prinsessoja te kuvittelette olevanne. Että oikein valmiiksi verryteltyjä hevosia ettei vaan joudu moista ASIAKAS itse tekemään. Kai teillä on myös varaa maksaa 100€ h teidän 8 hlön tunneista? Ei taida olla. Seuraava kitinän aihe on kuitenkin hinta. Kiskovat ja huonot ratsastajat saavat ratsastuksellaan terveenkin hevosen ontumaan. Että olis ihan kiva sekin ettei ratsastajat pilaa taidottomuudellaan hevosis. Sen nimittäin ratsastuskoulun oppilaat hevosille tekevät. Jos joku mielensäpahoittaja mielensä pahoitti niin melkein hyvä niin. Ja jostain se johtuu että opetushevoset ei meinaa kestää työssään. Varmaan siitä ultimaattisen hyvästä ratsastuksesta. Suosittelen ostamaan oman hevosen.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.5.20 10:30:03

Ja ai niin, melkein kaikki opettajat ovat myös huonoja, ärsyttäviä, tyhmiä, suosivia jne. Vai....? Miksi kukaan tekee näitä hommia työkseen...

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.5.20 11:25:16

Tutustukaa myös Mäntsälän Ratsastuskouluun. Lahden moottoritien liittymästä ajaa n. 5min tallille. Kotoisa maalaismiljöö, maneesi ja kenttä, mukavat hevoset ja laadukas opetus.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: töpötin 
Päivämäärä:   26.5.20 15:09:13

Peikilllä on ainakin tilat mun mielestä hyvät, hevoset on osaavia mutta vaatii ne ratsastajaltakin aika paljon. Lisäksi olen kuullut hyvää seuraavista, henkilökohtaista kokemusta ei ole. Muakin kiinnostaa saada käsitystä alueen paikoista, saa kommentoida myös omia mielipiteitä näistä, joita mulle on suositeltu niin saa laajempaa käsitystä

PK-seutu
- Husö
- Etelä-Vantaa
- Tuomarinkylän opisto
- Tolkinkylä

Keski-Uusimaa/Pohj.-Uusimaa
- Järvenpään ratsastuskeskus
- Hyvinkäällä Well Dressage
- Hyvinkään ratsastuskeskus
- Solbacka

Länsi-Uusimaa
- Sandbacken, Kirkkonummi
- Grann Talli, Karjaa

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.5.20 12:01:05

Suosittelen Kumpumäen tilaa, sijaitsee Pornaisissa eli n. 50km Helsingistä. Julkisilla pääsee Pornaisten keskustaan josta n. 2km kävelymatka tallille, eli ihan ovelle ei pääse mutta muuten täyttää mielestäni kriteerit.

Olen käynyt pari vuotta enimmäkseen paritunneilla kaverin kanssa ja välillä myös ryhmätunneilla, ja ryhmissä on ollut vain 6 ratsukkoa enkä ole mitään valtavia tasoeroja huomannut. Itse olen siis heB tasoa, ja muut ryhmäläiset ovat vaikuttaneet saman tasoisilta. Erikoisempaa opetustarjontaa ei tietääkseni vakituisesti ole, mutta ainakin yhtenä kesänä siellä mainostettiin working equitation-kurssia.

Talli ei ole mikään uusi ja superhieno, mutta siisti ja hevoset hoidetaan omaan silmään hyvin. En ole ilkeisiin hevosiin törmännyt ainakaan tässä parin vuoden aikana, vaan kaikki ovat olleet mukavia käsitellä. En osaa sanoa hevosten läpiratsastamisesta, mutta ainakin 90% ajasta tunneille saamani hevoset ovat olleet miellyttäviä ratsastaa.

Ja täytyy mainita vielä yksi seikka, eli hinta. Olen ollut opetukseen, hevosiin ja talliin todella tyytyväinen, ja siihen nähden on tosi halpa!

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: örkki 
Päivämäärä:   27.5.20 19:57:44

50km bussilla ja 2km kävelyä. Todella houkuttaa duunin jälkeen jonain marraskuun räntäsadeiltana...

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   27.5.20 20:17:16

Itse tykännyt Solbackan pääopesta, muidenkin tunneilla käynyt enkä niin tykännyt. Että tosiaan makunsa kullakin näissä asioissa. Sanoisin että "täti rentoilijalle" ei ehkä se sopivin ope (eikä ehkä talli, on aika kisaorientoitunut). Tykkään kyllä kun on siistit tilat, hyvät koulu- ja estesatulat kaikilla. Hepat sisällä kun tulee tunnille ja muutenkin tulee fiilis että niistä pidetään huolta vaikka toki ei tuntilaisena tällaista voi kovin pitkälle arvioida.
Allekirjoitan kyllä tuossa aiemman kirjoituksen että siirryttiin maneesiin tosi aikaisin syksyllä, ja tänä keväänä taas vastaavasti ulos vasta ihan nyt. Upea iso kenttä ja sinne ei pääse :(
Itselle tässä kohtaa sopivin paikka siihen toki vaikuttaa ihan jo sijaintikin täällä ruuhkassa. Husöä olen kyllä miettinyt paljon myös, vähän vaihteluksi ja siitä kuulee hyvää.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   27.5.20 20:36:19

Mä kommentoin tähän sen verran että pääope on tasautunut tosi paljon ja hänen opetuksensa on myös kehittynyt. Hänen tunneillaan on nykyään ihan erilainen meininki kuin tallin aloittaessa, ja se näkyy myös omassa ratsastuksessani :)

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Nope 
Päivämäärä:   27.5.20 20:43:13

Kävin just Husössä katsomassa sennujen heb-tuntia. Hevosista 6/8 kulki jotenkin todella haluttoman näköisesti. Vain kaksi näytti sellaiselta hepalta, jonka selkään haluaisin mennä. Ei jatkoon. Suosittelen muillekin tuntien seuraamista ennen kokeilutuntia.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.5.20 11:41:15

Lähettäjäörkki
Päivämäärä27.5.20 19:57:44

50km bussilla ja 2km kävelyä. Todella houkuttaa duunin jälkeen jonain marraskuun räntäsadeiltana...

Sanoinkin tallin julkisilla pääsyä lukuunottamatta täyttävän kriteerit :) Eli julkisilla ei mielestäni kovin näppärästi pääse, mutta mahdollista se on jos joku välttämättä haluaa kokeilla. Mutta itse kuljen pk-seudulta autolla 40km matkan, jonka ajan puolessa tunnissa kun ei ole ruuhkaa (oma tuntini yleensä iltaisin pahimpien ruuhkien jälkeen), eli ei paha omasta mielestäni.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   28.5.20 18:54:47

Solbackan pääope on erittäin osaava ja tasapuolinen. En kävisi kenenkään muun kouluvalmentajan tunneilla mieluummin kuin hänen.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   28.5.20 22:19:09

Hyvinkään ratsastuskeskuksesta/Heponiitystä Hyvinkäältä on kokemusta useammalta vuodelta. Uusi tallirakennus tuli jotain 5 vuotta sitten, tilat on asialliset tallissa, pesupisteelle tulee lämmin vesi, ja maneesista löytyy kaksi vessaa, joista toisessa suihku (en kyllä ole koskaan kenenkään kuulleen sitä käyttävän), lukolliset pienet säilytyskaapit ja omatoimikahvio, josta näkee maneesiin. Talli pidetään siistinä, mihin vaikuttaa myös se, että oppilaat ei kaihda lantakasan siirtämistä kottareihin, jos sellaisen huomaa. Harjat ja muut kamat pestään säännöllisesti, ja niistä huolehtimiseen rohkaistaan myös oppilaita, koska esim. suitsien pyyhkäisy ja suojien harjaaminen kuuluu kyllä hevosesta huolehtimiseen.
Hevoset saattaa olla sadesäällä märkiä, koska ne asuu pihatossa ympäri vuorokauden. Pahimmat kurankerääjät kyllä siistitään ennen kuin asiakkaat tulee, selkeästi likaiset hevoset pestään jne.

Muutama kiukkupussi löytyy hevosista, mutta pääsääntöisesti kaikki käyttäytyvät kyllä hyvin ja vähän nihkeämmätkin vähintään täyttävät "juron" kriteerit. Hevosia käsittääkseni läpiratsastetaan säännöllisesti, kaikki ovat asiallisia ratsastuskoulutasoisia hevosia vähintään heB-tasolla, ja ne menee just niin hienosti kuin ratsastaja osaa sille kertoa. Hevosia on aika hyvä valikoima, jokaiselta oppii jotain uutta, ainoastaan ponikokoisista hepoista on nyt vähän pulaa. Ryhmät on vakiintuneet aika hyvin niin, että samalla tunnilla olevat ratsastajat pystyvät tekemään samoja tehtäviä. Kuulun ehkä oman ryhmäni "heikompitasoisiin" ratsastajiin, mikä näkyy lähinnä siinä, että hevonen ei kulje aina oikein päin, en minä eikä muutkaan ei-niin-hyvät siellä muiden edessä hölmöilemässä pyöri. Ihan puhtaita tätiryhmiäkin löytyy.

Arkisin tunnit pitää master-tason ratsastuksenopettaja, lauantain opettajalla on ratsastuksenohjaajan pätevyydet. Molemmat pitää myös estetunteja kysynnän mukaan. Lisäksi on pienryhmätunteja kovatasoisella kouluvalmentajalla. Master-opettaja on vähän tiukempi siinä mielessä, että jos ohjeiden noudattaminen jää välistä, niin pälkähästä ei pääse ennen kuin jotain muutosta oikeasti tapahtuu. "Spesiaalimpana" ohjelmana on useamman kerran kaudessa pidettävät istuntatunnit, joilla hyödynnetään pilates-palloja, ns. Franklin-pallot tai jotain sellaista. Joulu- ja pääsiäispyhinä ja kesäkauden alussa on yleensä pienryhmätunteja joko koulussa, esteissä tai istuntapainotteisesti.

Julkisilla ei kyllä pääse tallille asti, paikallisliikenteellä pääsee n. parin kilometrin päähän. Mutta jos on käytössä oma auto, niin motari ja kolmostie menee siinä kilometrin päässä, eli monesta paikasta pääsee sujuvasti suoraa tietä.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   29.5.20 14:14:41

Suokkitätinä kiinnostaisi kokemukset Rauhalan tallista Kirkkonummelta. Olisiko kokemuksia siitä? Lähinnä opetustyyli, hevosten taso ja hevosystävällisyys toiminnassa kiinnostaisi.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   30.5.20 13:45:09

Rauhalasta ei omaa kokemusta, mutta toisen käden tietona on hyvä, hevosystävällinen paikka. Osa opetushevosista kai iäkkäitä, valitteli joku täällä joskus, mutta siinä varmaan niitä rauhallisia luottoheppoja. Puitteet ilmeisen kivat.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.5.20 17:39:52

Olisko Enjalasta lisää kokemuksia? Miten vertautuu vaikka Ainoon tai Poni-Hakaan?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   30.5.20 17:50:52

Entä Trans Horses? Kokemuksia?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Oppilaana 
Päivämäärä:   30.5.20 20:49:22

Enjalalle suositus, julkisilla ei tosin ovelle asti pääse, mutta Keravan asemalta kävelee/pyöräilee etenkin kivalla ilmalla. Bussilla pääsee vähän lähemmäs.

Omien kokemusten mukaan

- toimivat ja siistit tilat
- ammattimainen henkilökunta ja erittäin hyvät opet
- paljon erilaisia hevosia, muutama henkilökunnan varustettavana jottei oppilaille eikä hevosille muutu hoitotilanteet ikäviksi
- kipeitä hevosia ei juoksuteta töissä
- suurin osa hevosista laumaa kavereiden kanssa aamusta tuntien alkuun, hevoset lähtökohtaisesti oppilaita varten sisällä
- turvallisuus huomioitu kaikessa hyvin

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: täti2 
Päivämäärä:   4.6.20 07:34:15

Vihdissä oli ainakin ontuva hevonen tunnilla ja varusteiden kunto on luokatonta, olivat niin likaisia ettei löydy sanoja. Oksettavaa. Mielestäni pitäisi työntekijöiden huolehtia perusasioista tai sitten aloittelevat tuntikävijät saavat ylimääräisen 1-2 h, joilla opetetaan pesemään kamoja eikä maksa mitään.Sehän on perusasia ratsastuksessa,että käytön jälkeen huolehditaan kamat kuntoon.Lisäksi satulahuopia pitäisi olla vähintään 2-3 joka hevoselle,että niitä voi pestä säännöllisesti.Vaikutti myös siltä,että satuloiden sopivuudessa olisi toivomisen varaa.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.6.20 09:07:41

Vihdissähän varusteet pestään joka käytön jälkeen.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   4.6.20 14:54:07

Täti2, et sitten yhtään huonompaa provoa keksinyt?
Olen käynyt Vihdissä ikuisuuden ja kertaakaan ei ole ontuvaa ollut tunnilla. Joskus hevonen on todettu tunnilla epäpuhtaaksi/ontuvaksi, ja se on lähetetty heti talliin, eli pois tunnilta. Osa hevosista on kyllä jo iäkkäitä ja voivat olla alkutunnista jäykkiä, vanhoilla kestää vertyä, mutta se on eri asia kuin ontua.

Satulahuoneessa on aina puhtaita huopia yllin kyllin ja niitä saa vapaasti ottaa ja laittaa likaisen pyykkikoriin. Tallilla käy myös aloittelijoita paljon, joka kevät ja syksy alkavat uudet alkeiskurssit. Aloittelijat ja muutoin vähän harrastaneet eivät vielä osaa huolehtia riittävän hyvin varusteista, yritä ymmärtää. Sitten on myös niitä huolettomia ja huolimattomia tyyppejä, jotka eivät jouda varusteita, vaikka osaisivat.

Vai puhummeko nyt edes samasta tallista??

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.20 17:20:57

Enjalalle myös iso plussa, että iso osa hevosista on jo päässyt laiduntamaan! Itsekin tällä viikolla vein oman ratsuni tunnin jälkeen kavereiden luokse laitumelle.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.6.20 14:02:50

Mäntsälän ratsastuskoulu.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Solbacka 
Päivämäärä:   8.6.20 09:33:40

Peukku Solbackalle. Sielläkin hevoset laiduntarhoissa ja pääsevät heinäkuuksi laidunlomalle.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Piler 
Päivämäärä:   9.6.20 19:55:55

Solbackassa puitteet kohdillaan, kivat hevoset ja hyvät varusteet!
Harmi ettei pääopettaja ole muun toiminnan tasoinen. Ei opetukseltaan eikä asiakaspalvelutaidoiltaan. Niin moni saanut töykeää kohtelua häneltä ja tunnit eivät ole järin johdonmukaisia ohjeiltaan ja menevät usein samalla kaavalla.
Toivotaan että paikka saa tasoisensa pääopettajan jossain vaiheessa :).

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   9.6.20 20:39:45

Pakko kompata yllöolevaa. Kävin yhden kauden (syys19) ja alun innostuksen jälkeen juurikin tuo pääopettajan tyyli ei iskenyt ollenkaan. Toista vuosikymmentä ratsastuskouluasiakkaana käyneenä en saanut mitään uutta häneltä. Tunnit aina samalla kaavalla (ja paikkaa ei saanut vaihtaa vaikka itsellä iso 170 cm ratsu ja edessä pieni poni..?)possujonossa piti puksuttaa.. ja tosiaan upealla ulkokentällä vain 2 kertaa koko kauden aikana, vaikka ilmat olivat suotuisat. Jos jollekin tuo on ok niin varmasti viihtyy. Mukavat kanssaratsastajat, henkilökunta ja hienot hevoset, varusteet ja hevosten hoito ja ulkoilu. Plus Hopoti kyllä plussaa :)

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Aski 
Päivämäärä:   9.6.20 23:54:53

Rauhalassa hevosten kannalta mielestäni mukavat olot: ne saavat ulkoilla pitkään kavereiden kanssa (talvisin 2-4 hevosen porukat, kesäisin isot laumat laitumella), heinäruokinta usein (heinättimet tallissa), tilat toimivat ja pari vuotta sitten rakennettu maneesi on ihana.<3 Pesupaikka lämpimällä vedellä, sisävessa ja kivat opet, varsinkin ma, to ja pe opettajat painottavat istunnan merkitystä.

Osa hevosista tosiaan jo melko iäkkäitä, mutta ovat pysyneet melko terveinä ja ovat tosiaan niitä luottopolleja. Riittävän osaavia, turvallisia ja kilttejä, ja yhä suhtautuvat työntekoon ja asiakkaisiin positiivisesti. Viimeisen vuoden aikana hankittu nuorempia vahvistuksia, ja pikkuhiljaa ilmeisesti etsivät uusia sopivia hevosia vanhempien tilalle.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Gimea 
Päivämäärä:   14.6.20 23:32:12

Suoitus Tuomarinkartanon ratsastusopistolle Helsingissä. Hyvät hevoset, kaikentyyppisille ratsastajille löytyy ratsu. Osa rauhallisia, osa energisempiä, jokunen suomenhevonen ja loput puoliverisiä. Ei montaakaan ponia. Ammattitaitoiset opettajat, ja paljon tasokkaita ratsastusryhmiä, joten hepatkin aika mukavia. Toinen opettaja estepainotteinen Master-ope ja toinen kisannut Gp-tasolla kouluratsastuksessa. Viikonloppuna eri ope. Tuomarinkylässä on maneesit ja 2 isoa kenttää sekä ratsastukseen kivat maastot. Tallissa on myös lämmin tila asiakkaille. Oppilaat saavat käydä myös ulkopuolisissa valmennuksissa ja kisoissa, joita seura järjestää. Tavallisten ryhmien lisäksi löytyy myös muutamia pienryhmiä. Ja hepat tarhailee päivittäin. Kannattaa käydä katsomassa tunteja.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: hepe 
Päivämäärä:   16.6.20 10:06:25

Enjalan tallille lämmin suositus

Ammattitaitoiset, motivoituneet opettajat, jotka ovat pedagogisesti erittäin taitavia, avoin keskusteluilmapiiri, aina saa kysyä, mikäli jotain ei ymmärtänyt tai vastaavasti hevosen terveydestä saa olla huolissaan ja se otetaan vakavasti. Hevoset ovat monipuolisia, työhönsä sopivia, erinomaisesti hoidettuja (tätä ei voi liikaa painottaa), varusteet ovat sovitettuja ja sopivia, suojat puhtaita. Välillä mikäli ongelmia ilmenee jonkun hevosen tallikäytöksen kanssa, henkilökunta laittaa hevosen valmiiksi. Näitä tapauksia kaudessa maksimissaan 1. Hevosia läpiratsastetaan ja harjat/loimet/suojat ovat siistejä. Satulat ovat huippuluokkaa, erityisesti hevoselle istuvina, ei repsottavia siipiä tms. Vielä korostaisin, että tunneilla ei IKINÄ ole ontuvia hevosia tai epäpuhtaita, kipeitä hevosia.

Siistit tarhat, joissa hyvät pohjat jopa kaameimpina kura-aikoina. Tunneilla pääsee turvalliselle maastolenkille ja hyppäämään pieniä esteitäkin halutessaan. Hevoset hyppäävät säännöllisesti, joten ei tarvitse miettiä, että sekoaako oma ratsu ensimmäisen kavaletin nähdessään.

Ryhmät ovat tasalaatuisia ja mielestäni samantasoiset ovat samoilla tunneilla. Ryhmäkoko 6 ratsastajaa Erikoisuutena tietoisesti satulassa-kurssit, yksi opettajista on myös mindfulness sertifioitunut, tämä näkyy myös hänen tunneillaan. Toinen erikoisuus maastoesteet ;)

Vaihdoin tänne 15 vuoden jälkeen Trans horsesilla ja olen niin tyytyväinen, etten kyllä vaihda ratsastuskoulua enää.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   17.6.20 12:10:47

Enjalan talli on kyllä best, jos oikeasti haluaa tallille, jossa hevosilla hyvä olla. Itse menisin ehdottomasti sinne, jos olisi auto. Helsingistä julkisilla vaan vähän turhan pitkä matka. Toisaalta nykyisen ratsastuskouluni menoa seuranneena kohta ainoa vaihtoehto on ostaa se auto..

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   18.6.20 15:12:29

Hepe mikä sinun mielestäsi suurin ero transsilla ja Enjalassa? Mielelläni kuulisin myös transsista kuvailua millainen paikka.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.20 22:22:21

Luhtajoen ratsutilalla uusi hieno maneesi ja hyvässä kunnossa oleva iso kenttä. Isot, ok-pohjaiset tarhat. Talli ei ole mikään hieno, mutta asiallinen. Pesupaikalle ei tosin tule kuin kylmää vettä. Ja ulkovessa. Hyvät varusteet, koulu- ja estesatulat. Opetuskin omaan makuun hyvää.

Ainoa selkeä miinus on, että viime aikoina on lähtenyt monia osaavia hevosia ja uusia ei ole tullut. Toivottavasti hankkivat pian uusia heppoja, muuten tallin vaihto itsellä edessä.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: hepe 
Päivämäärä:   21.6.20 17:31:49

täti,

Asiakaspalvelu ja hevosten kohtelu. Ei näistä kahdesta voi puhua edes samassa lauseessa muuta kuin toistensa vastakohtina. Enempää en uskalla netissä sanoa ettei mene asiattomuuksiin, mutta tiedän mistä puhun, ei ole pelkkiä kuulopuheita nämä kokemukseni.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   21.6.20 19:16:41

Hepe kiitti vastauksesta.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: PK 
Päivämäärä:   21.6.20 22:31:21

Pakko kompata edellisiä liittyen Solbackaan. Kävin myös vuoden ja juurikin tuo pääopettajan tyyli laittoi vaihtamaan paikkaa. En myöskään saanut häneltä mitään uutta ja tuntui, että kävin aina samalla tunnilla. Ja tosiaan, paikkaa ei saa vaihtaa!! Pikkuisen turhauttavaa esim. laukkatehtävällä, jos edessä olevan hevonen ei laukkaa, laukkaa hitaasti, rikkoo laukkaa tms. ja oma hevonen ei alkuverkassasa vielä niin avuilla, että laukkaa saisi kovin paljon koottua/säädeltyä. Siinä piti puksuttaa.. ja tosiaan aika monta tekosyytä olla menemättä ulkokentällä. Muuten kiva paikka ja hienot hevoset, varusteet ja ilmeisesti myös hevosten hoito, eli todella harmi tämä outo ope.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.6.20 14:23:21

Todella mielenkiintoista, miten Solbackassa ei oo saanut vaihtaa paikkaa. Tällaista en itse ole kolmen vuoden aikana kokenut kyllä kertaakaan, vaan aina on saanut vaihdella paikkaa ellei tehtävänä ole ollut nimenomaan säädellä sitä etäisyyttä vauhdin avulla.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.6.20 15:04:59

Kuka se pääope siellä on? Ootteko antaneet palautetta?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: hups 
Päivämäärä:   22.6.20 22:23:41

Se on hyvä tiedostaa, että ontuva hevonen on kipeä hevonen. Jäykkyys ja ontuma ovat kaksi eri asiaa, se on toki hyvä huomioida myös.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   23.6.20 11:13:22

Olen käynyt tuolla useamman kauden ja paikkaa saa vaihtaa, paitsi ei laukkaympyrällä mikä ymmärrettävää. Joillain rästeillä olen ollut missä ”paikan vaihto” eli toisten edessä vaarallisesti törttöily on kielletty...

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   25.6.20 11:19:14

Sattuuko joku tietämään mitä tapahtui talli Andantinolle? Kävin siellä viime kesänä ja täytti kaikki nämä ja omat kriteerini. Sähköpostiin ei vastattu keväämmällä kun kyselin tälle kesälle tunteja ja nyt nettisivut poistettu. Eli ilmeisesti lopettanut, sattuuko joku tietämään pitääkö Henri jossain muualla tunteja?

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: upo 
Päivämäärä:   26.6.20 12:16:09

s, taisi vuokrasopimus loppua, tai se lopetettiin.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.6.20 20:46:28

Ei vissiin kukaan elä sillä että kesäisin käydään jossain...

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Liini 
Päivämäärä:   26.6.20 23:58:01

Katsoin just instagramista videota yhden tässäkin topikissa paljon kehutun tallin kesäkurssilta. Videolla hevonen on selvästi ep. Mikä panee miettimään, minkälaisella kokemuksella ihmiset täällä talleja kehuvat. Kannattaa suhtautua hyvin kriittisesti kaikkeen täältä lukemaansa, koska todennäköistä on, että suurin osa ratsastuskoululaisista ei erota milloin esim. hevonen on epäpuhdas.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: mM 
Päivämäärä:   27.6.20 00:13:27

Olin itse tässä topassa mainitulla tallilla, ja yksi hevonen tosiaan oli viime viikolla ep, mutta se otettiin kyllä pois tunnilta.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Liini 
Päivämäärä:   27.6.20 08:11:46

mM: tuskin kuitenkaan sama talli mitä minä tarkoitan, koska jos hevonen otettiin videon jälkeen pois tunnilta, miksi ratsastaja julkaisisi videon instassa tietäen että hevonen on ep. Hyvä kuitenkin että joillain talleilla asiaan reagoidaan.

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: ep 
Päivämäärä:   27.6.20 10:10:35

^ Kyllä näistä ep-tapauksista puhutaan tuntilaisten keskuudessa. Sekin on yleisesti tiedossa, että koulutuomari sanoi hevosesta X, että on epäpuhdas. (Tiedän kahden ison pk-seudun koulun tuntihevosista tällaisen tuomarikommentin.)

Mutta siihen se reagointi jääkin. Koulujen omistajat juoksuttaa sairaita hevosia tunnilla. Ratsastajat kantaa rahaa näihin paikkoihin, vaikka tietävät. Tuomarit ummistavat silmänsä. Ja ilmeisesti rkoulumyönteiset ELL:t antavat suosituksen ihan minimisairaslomista (jos ELLiä edes konsultoidaan), vaikka monttu/koukku olisi hevoselle armollisempi vaihtoehto, kun kilsat on täynnä.

And show goes on :(

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Alli 
Päivämäärä:   27.6.20 11:23:33

Jos käy muukin kuin pääkaupunki niin Riitin talli Karjalohja kannattaa kokeilla

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Derry 
Päivämäärä:   27.6.20 19:00:44

s: Henri jatkaa opettamista Leppävaaran rats.koululla

  Re: Ratsastuskoulu tätikriteereillä, Uusimaa

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   28.6.20 18:37:29

Kysykää epäpuhtaudesta opelta. Yhdellä voi olla kinnerpatit, toisella esim jokin vanha lihasvamma, joka näkyy tietyissä liikkeissä tai tietyssä askwllajissa jne. Useimmiten hevoset ovat kivuttomia ja ell on jopa antanut ohjeeksi että pitää ehdottomasti liikuttaa. Liikuttamatta jättäminen sairastuttaa ja jäykistyttää tällaiset hevoset.
Aika moni puhuu ihan puuta heinää hevosten liikkumisesta ja pitää kipeenä esim hevosta jonka etuosa ottaa eripariaskeleita kun ratsastaja on kädellä kiinni sisäohjassa, satula on valunut eteen tai kenkä on huonosti.

On todella kummallista, kuinka nykyään tehdään jotain ihme instadiagnooseja, eikä kumminkaan oikeasti tiedetä mikä hevosella on tai mistä johtuu tai miten sitä hoidettu tms.

Kysykää mieluummin omistajalta tai opettajalta.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.