Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   6.4.20 09:56:24

Ratsastuskoululla on monta vihaista ja vaarallista hevosta. Moni kokenut käsittelijäkin pulassa näiden kanssa. Omistajat eivät välitä, kun kuulemma on käsittelijässä vika. Eli se että hevonen yrittää potkua ihan kohti, joutuu nostaa etujalan ylös että saa suojan takaseen kun muuten potkii ja yksi tulee kahdella jalalla vastaan karsinassa. Käsittelijän vika??!!!! Ei tällaista saa olla. Suurin osa oppilaista ei uskalla näitä laittaa. Omistaja pitää kivoina kun kuulemma tunnilla muutama oppilas tykkää ratsastaa.
Voiko näistä tehdä ilmoituksen jonnekin vai pitääkö vaan lopettaa ja mennä naapurin ratsastuskouluun?
Voiko ratsastuskoulujen hevosista tulevista vammoista pyytää korvaukset lääkäreistä omistajalta? Eli onko omistaja vastuussa jos hänellä on tällaisia hevosia asiakaskäytössä??

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.4.20 11:33:49

Mistä ratsastuskoulusta mahtaa olla kyse?

Eikö ratsastuskoululla ole suoraa palautekanavaa?

Äänestä ihmeessä jalollasi jos vaihtoehtoja kerran on.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Mom 
Päivämäärä:   6.4.20 17:30:19

Jos on sattunut vahinko sen vuoksi, että hevonen on potkaissut ja olet ilmoittanut tallinpitäjälle jo aikaisemmin, että hevonen on vaarallinen, niin tallinpitäjä on vastuussa. Teko on jopa tahallinen, joten sinun on syytä haastaa tallinpitäjä oikeuteen vahingonkorvausasiassa. Voitat varmasti. Palvelun tuottajan on taattava palvelunsa turvallisuus. Vaikka olisit allekirjoittanut jonkun vastuunvapautuslapun, se on kohtuuton, koska silti ei saa tahallaan asettaa asiaksasta alttiiksi vaaralle. Asiakas voi kohtuudella odottaa saavansa vaarattoman hevosen kuntoon laitettavaksi. Jos hevonen on vaarallinen ulkopuolisen laittaa kuntoon ja vaikka kyse olisi vain asiakkaan osaamattomuudesta, tallinpitäjä vastaa vahingosta siitä huolimatta, koska hänen pitäisi ymmärtää tilanne. Varsinkin, jos olet jo kertonut hevosen potkivan ja että pelkäät sitä. Ihmeellistä välinpitämättömyyttä tallinpitäjältä.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.20 22:09:51

Tämä on yksi syy miksi vaihdan tallia.
Omistaja kiistää asian vaikka tallissa useampi hevonen jota vain työntekijät saavat varustaa ja hevosia joilla kukaan ei suostu ratsastamaan. Kiertelee ja kertoo miten ovat miellyttämisenhaluisia tai tosi kilttejä vaikka useampaa kokenuttakin ihmistä on purtu tai potkittu.
Mä olen vielä pärjännyt mutta lapsien puolesta pelottaa.
Valitettavasti tänne on haalittu hevosia jotka sopisivat varmasti yhden ihmisen harrastehepoiksi tai vaikka ihan ratsuksikin mutta eivät ratsastuskoulukäyttöön.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Tilt 
Päivämäärä:   7.4.20 16:03:40

Tällaiset hevoset ei kuulu ratsastuskouluun. Ei vaikka olisivat suosittuja ja kivoja tunneilla. Ei vaikka kokeneemmat pärjäis niiden kanssa karsinassa ihan hyvin.
On ehkä poikkeuksia, kiiman aikaan pahantuulinen tamma tms. Tai hevonen jolla ongelma voidaan ratkaista pienillä muutoksilla tai käytös on väliaikaista. Ja tietysti kun tälleen keskustellaan tuntemattomien kanssa niin vihaisuudessa on aste-eroja, onko vaan perusilme hapan tms.
Mutta pääsääntöisesti vihaisuus voi liittyä kipeyteen ja vaikka ei liittyisi niin omasta reviiristään kovin tarkka heppa ei yleensä voi hyvin ratsastuskoulussa, jossa on paljon vaihtuvia ihmisiä. Läheskään kaikki eläimet eivät kestä ratsastuskoulun elämää vaan stressaantuvat ja jos sitä oireilee kiulkuisuudella niin ratsastuskoulu ei pidemmän päälle ole oikea paikka. Ymmärrän, että tällaista hevosta pidetään jonkun aikaa tuntikäytössä, katsotaan sopeutuuko se ja myydään hyvään kotiin ilman tulipalokiirettä. Sitä en ymmärrä, että tällainen hevonen pidetään vuosia tunneilla ilman edes yritystä löytää sille parempi koti.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.4.20 15:48:25

Ratsastuskeskus Ilossa myös vihaisia hevosia.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.4.20 14:46:51

Tää on vähän hankala aihe. Kyllä mä tiedän että osalla talleista on aivan mahdottomia hevosia, johtuen niiden liiallisesta kuormituksesta, huonosta hoidosta tai sitten vaan siitä että eivät sovi työhönsä ja tätä ei tajuta...
Mutta on riskialtista heitellä täällä ratsastuskoulujen nimiä nimimerkin takaa, kun olen työni puolesta nähnyt myös sen että jonkun hevosen kohdalla ei ole ongelmaa kuin sen yhden asiakkaan kanssa, jota ei vaan ole luotu toimimaan eläinten kanssa. Ja sen saman asiakkaan kanssa monikin hevonen on hankala. Ja sitten se asiakas tulee tänne ja kertoo, että tällä ja tällä ratsikoululla on kamalia hevosia?
Todella, todella hankala aihe tosiaan.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   18.4.20 13:23:15

jos huonoja kokemuksia ihmisistä ja luottamus ei ole palannut.olen vierailevana tähtenä mutta vain tänään ja vain tän päivän.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.4.20 13:39:15

Vihaiset on just parhaita ratsastuskoulussa
Siinä ratsastaja oppii käsittelemää erilaisia hevosia eikä ainoastaan niitä kilttejä ja rauhallisia.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.20 18:23:20

*: Paitsi että vihaiset hevoset ovar yleensä joko kipeitä tai stressaantuneita. Ja ne poikkeukset, jotka eivät ole, kuuluvat ammattilaisten käsiin, koska ovat vaarallisia.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.20 10:11:01

. Itse olen käsitellyt vihaista hevosta ja
Ei ollut stressaantunut ,ei kipeä eikä muutenkaan ihmiselle mitenkään vaarallinen että olisi kuulunut ammattilaiselle.. se hevonen lopetti äksyilyt ihmistä kohtaan kun oli voittanut sen hevosen itseluottamuksen ja hevonen luotti hoitajaansa muuten sit oli kiukkuinen.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.4.20 11:58:28

Ihmiset ei osaa käsitellä hevosia.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.20 12:42:55

*: Niin no, tässä taas näkee, että ihmiset ajattelevat aika eri tavoin siitä, mikä on vihainen hevonen. Minä kutsuisin tuollaista epävarmaksi, stressaavaksi tai äksyksi. Vihaisen koen sellaisena, joka on perusluonteeltaan jotenkin hyökkäävä ja vihainen. Sellainen ns. syntymävihainen, jolla käytös ei riipu niinkään käsittelijästä. Näitä nimittäin on, eikä sellaisen paikka ole ratsastuskoulussa.

Useimmat oikeasti vihaisista tai kiukkuisista kuitenkin ilmaisevat äksyilyllä haluavansa rauhaa, koska joko a) johonkin sattuu tai b) niitä stressaa.

Olen itse huomannut näiden harrastusvuosien aikana, että ratsastuskouluhevosissa on jopa enemmän äksyjä kuin yksityisissä. Vaan aika usein tullessaan ratsastuskouluun ovat ihan kilttejä ja sitten muuttuvat äksyiksi tai jopa vihaisiksi, koska niille tulee jotain vikaa tai sitten eivät sovellu niin stressaavaan ympäristöön, stressaavat vaihtuvia ihmisiä ja sitä hälinää. Joillakin ainoa oire jostain pahasta fyysisestä viasta onkin ollut vihaiseksi, jopa vaaralliseksi muuttunut käytös (yksi ratsastuskouluhevonen alkoi hyökkiä ihmisiä päin ja ihan samalla tavalla käyttäytyi ketä tahansa karsinaan tulevaa kohtaan). Todettiin sitten klinikalla niin vikaiseksi, että sinne klinikalle myös jäi.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.4.20 18:36:49

Olisipa mahtavaa, jos ihmiset vaivautuisivat harjoittelemaan hevosten hoitamista.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Hoblaa 
Päivämäärä:   2.5.20 15:48:16

Epävarma ihminen saa äkkiä hevosen "vihaiseksi"

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.20 10:22:03

Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 19.4.20 18:36:49

Olisipa mahtavaa, jos ihmiset vaivautuisivat harjoittelemaan hevosten hoitamista.

---

Kyllä, mutta sitä pitäisi harjoitella nimenomaan siihen soveltuvien hevosten kanssa. On aivan luonnollista, että käsittely aiheuttaa epävarmuutta, jos sitä yrittää opetella hevosen kanssa, joka tulee karsinasta vastaan perse tai hampaat edellä, puree kun on nostamassa kaviota tai yrittää potkia, kun opettelee loimittamaan.

On totta, että osa hevosista on sellaisia, että käyttäytyvät äksysti, mikäli hoitaja pelkää, on epävarma tai toisaalta hevosen mielestä pelottava, uhkaava tai epälooginen. On myös luonnollista, että hevonen voi reagoida ärtyisästi, jos hoitaja aiheuttaa hevoselle kipua.

Kuitenkin ratsastuskouluissa näkee myös hevosia, jotka eivät enää välitä siitä, kuka karsinaan astuu - ne tietävät jo odottaa kipua vaikkapa epäsopivan satulan takia ja ovat jo valmiiksi puolustuskannalla. Osalle hevosista taas ei vain sovi vilkas ratsastuskouluelämä ja ne haluaisivat vain olla rauhassa ja siksi puolustautuvat karsinaan tulijoita kohtaan.

Olen myös sitä mieltä, että hevosen käsittelyä pitäisi opettaa enemmän. Onko ihme, ettei osaa, jos sitä ei opeteta? Olisi suuri etu, jos kaikki tallilla hevosia kuntoon laittavat osaisivat toimia mahdollisimman samalla tavalla. Se olisi hevosten kannalta loogista ja reilua, ne tietäisivät, mitä odottaa ja se voisi vähentää niiden stressiä.

Olen itse asiassa miettinyt, että hevosten kannalta olisi varmaan parasta, että vain tietyt ihmiset laittaisivat hevoset aina kuntoon. Mutta eihän se palvelisi toisaalta hevosmiestaitojen oppimista ollenkaan.

Minä olen aloittanut hevosharrastukseni sellaisten ponien parissa, jotka kyllä koettelivat hoitajaansa. Hyvänä puolena on se, että me oikeasti saatiin käsitellä hevosia ja samalla opittiin - toisaalta toiminta ei aina ollut kovin valvottua tai ohjattuakaan. Koska en ollut luonteeltani kovin pelokas, opin toisaalta erilaisia keinoja pärjätä jyräävien, lähtöjä taluttajalta ottavien, näykkivien ym. kanssa.

Nykyään minä olen se, jota usein pyydetään apuun, kun ei uskalleta hakea sitä persettä tai hampaita tarjoavaa hevosta karsinasta kiinni. Välillä tekee pahaa näiden hevosten puolesta, koska väitän, ettei sellainen ole kovin tyytyväinen elämäänsä...

Mutta niin, en tiedä onko kyse niinkään vaivautumisesta vai siitä, ettei nykyään monellakaan koululla turvallisuus- ja vastuusyistä esim. haeta hevosia itse tarhasta - tai jos haetaankin, se tehdään niin, ettei kukaan oikein kerro, miten se tehdään oikeaoppisesti. Puhumattakaan vaativammista toimenpiteistä. Harvassa paikassa tarjotaan hoito- ja käsittelykursseja aikuisille.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   3.5.20 10:36:45

Epävarma käsittelijä saa helpoimmastakin hevosesta hankalan.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.5.20 12:51:18

Ei voi olettaa että asiakas on kokenut käsittelemään vihaista hevosta.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Qwer 
Päivämäärä:   3.5.20 14:55:44

Musta on epäreilua hevosta kohtaan, että sen ilmaistessa epämukavuutta vihaisuudella, se saa palkaksi epävarmaa, epäjohdonmukaista käsittelyä ja mahdollisesti väkivaltaa. Sama juttu, jos ongelmana on esim. talutuskäyttäytyminen: ei sen opettaminen kuulu jatkuvasti vaihtuville asiakkaille vaan työntekijöille, jotka osaavat ja pystyvät olemaan fiksuja ja johdonmukaisia.

Jos asiakkaiden tahdotaan käsittelevän vaikeampia hevosia niin ihan minimivaatimuksen pitäisi olla se, että joku kertoo aina etukäteen, miten pitää toimia, jotta homma on turvallista ja hevosystävällistä. Eikä niin, että jokainen vaan pyrkii pärjäämään mahdollisuuksien mukaan ja hevonen ei ikinä tiedä, mitä odottaa. Mutta siihenkään en ole huomannut tallien panostavan, korkeintaan tunnille saapuessa opettaja ohimennen kysyy, miten Polle käyttäytyi.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.5.20 15:47:59

Juurikin näin.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.20 15:53:56

Voisihan noista ilmoittaa Tukesille tai SRL:lle? Meidän tallilla on vain yksi "vihainen" hevonen, jota pelätään. Tosin minulla ei ole ongelmia sen kanssa.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   5.5.20 18:00:27

Kuopiolaisella tallilla moni sinne tullessaan kiltti heppa muuttunut suht nopeassa ajassa vihaiseksi.. :(

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   6.5.20 21:46:11

Kuopiolaisella tallilla käyneenä muistan, miten moni ratsastaja sanoi "se luimistaa!" kun hevonen kuuntelee takaa kuuluvaa ääntä. Ratsastaja on myös sanonut "se aikoo potkaista!" kun hevonen lepuuttaa takajalkaa.

Aloittelevat ihmiset ovat toki yrittäneet lukea, mitä hevonen missäkin tilanteessa tekee ja vihjaa ja ilmaisee, mutta tulkinnat menee vielä väärin. Jos tämä sitten puretaan hevoseen eli "komennetaan" tai pelätään sitä, kun hevonen liikuttaa korviaan tai lepuuttaa jalkaansa, niin eipä ihme, että hevoset alkavat stressata ja alkavat sitten ehkä ihan oikeasti luimistella tai uhitella.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   10.5.20 18:29:22

No onpahan taas nyt monimutkaisen asian yksinkertaistamista. Tässä ketjussa näkee hyvin sen, että kaikista ei ole hevosihmisiksi ikinä.

Aloitan nyt vaikkapa korvausasioista, SRL:n hyväksymillä ratsastuskouluilla satunnaisratsastajat ovat tallin puolesta vakuutettuja ja vakiokävijöille suositellaan liiton jäsenyyttä ja sen mukana tulevaa vakuutusta TAI omaa tapaturmavakuutusta joka korvaa harrastustapaturmat.

Kilteistä kilteinkin hevonen voi vahingossa astua varpaille, ja siinä voi murtua luita. Tämä on tapaturma. Käsitellessä vaikeaksi tai vaaralliseksi tiedetyn hevosen kanssa onkin vähän eri juttu.

Aloittajan tapauksessa vastuuhenkilö selkeästi tietää että hevonen ei ole helppo, ja aloittajalla on kaikkien muiden asiakkaiden lailla täysin oma valta päättää meneekö vaaralliseksi tiedetyn hevosen karsinaan vai ei. Tämä on se kohta, joka estää tai mahdollistaa tapaturman.

Minä en tule ikikuuna päivänä ymmärtämään miten ihminen, joka ei uskalla kieltäytyä varustamasta ainakin itselleen liian hankalaa hevosta voi koska olla hyvä tai edes turvallinen ratsastaja. Jos ei pysty samaa kieltä puhuvalle ihmiselle sanomaan että "kiitos, ratsastan kyllä Pollella mutta en varusta itse koska en pysty sitä turvallisesti tekemään" niin miten voi kertoa avuin hevoselle että minä täällä satulassa tai vierellä kävellessä määrään sekä vauhdin että suunnan? Vai annatteko te niiden hevosten tunnilla seisoa keskellä kenttää tekemättä mitään, tai paahtaa hallitsemattomasti pitkin maita ja mantuja? Tuskin.

Ne vaaralliset ja hankalat hevoset pysyy ratsastuskouluissa niin pitkään kunnes harrastajakunta kasvattaa itselleen selkärangan. Systemaattinen kieltäytyminen vaarallisella hevosella ratsastamisesta tai sellaisen hoitamisesta tarkoittaa sitä, että hevoselle ei löydy ratsastajaa ja/tai varustajaa. Joko hevone lähtee, tai asiakas lähtee, mutta tallia vaihtaessanne kertokaa syy. Ei ne tallinomistajat teitä siihen pihaan nirhaa, mutta pakon edessä on havoskalustoon panostettava jos haluaa asiakkaat pitää.

Monella harrastajalla on todella paljon huonompi kyky lukea hevosta mitä niillä hevosilla kyky lukea ihmistä, ja joissain tapauksissa se vika on käsittelijässä. Voi olla myös aloittajan tapauksessa, mutta pitkän linjan hevosihmisten ja ammattilaisten pitäisi myös muistaa ettei heidän kanssaan kohtuukiltti hevonen välttämättä ole aloittelevan tai epävarman harrastajan kanssa samanlainen.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.5.20 19:50:07

Jep. Jokaisella viime kädessä vastuu siitä, meneekö karsinaan vai ei. Hevosten kanssa voi sattua niin pahasti, että on laiha lohtu päästä osoittamaan, että vastuu oli tallinpitäjällä tai että vakuutus- tai vahingonkorvausta.

(Tietysti on myös ihmisiä, jotka kävelevät tai pyöräilevät auton eteen, koska lain mukaan autoilijalla on väistämisvelvollisuus ja korvausvastuu, jos jotain tapahtuu.)

Mitä iloa te saatte siitä, että ratsastatte hevosia, jotka ovat niin kipeitä tai v@#€&untuneita, että käyvät kimppuun? Mä en ratsastaisi sellaisella vaikka maksettaisiin.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.5.20 00:29:13

Olin aikoinaan töissä ratsastuskoulussa missä oli yksi vihainen hevonen. Sen laittoi yleensä tallin henkilökunta. Ratsastaessa oli tosi toimiva ja kiltti kaikille.

Sitten tuli kova pakkastalvi ja tunnit oli peruttu lähes joka päivältä 2 viikon ajan. Se hevonen muuttui sillä aikaa aivan eri eläimeksi. Ei ollut enää takakireä, korvat luimussa häntä viuhtoen mennyt. Se oli suorastaan onnellinen.

Pakkaset kun lauhtuivat ja arki palasi ennalleen, hevonen muuttui taas takakireäksi.

Pahinta tässä oli se että hevosen eikä tallinomistajat suostuneet näkemään tätä.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.5.20 18:31:07

Mulla oli entinen tuntiponi. Vihainen oli ollut, kuuluisa siitä.
Rauhallisemmassa ympäristössä luotettavin eläin mitä olen ikinä käsitellyt.

Kukaan ei pakota käsittelemään tai ratsastamaan vohaista hevosta. Kieltäydy. Vaihda ratsastuskoulua. Älä rahoita rääkkäämistä.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ponny 
Päivämäärä:   22.5.20 19:58:50

Olen käynyt ratsastuskoulussa, jossa oli hyvin aggressiivinen hevonen. Ihana oli kyllä ratsastaa. Monikaan ei uskaltanut laittaa kuntoon.
Mua se puri kunnolla olkavarteen, kerran lensi verta, sai osuman polveeni kun laitoin takasuojaa jne. Se yritti aina litistää ratsastajaa karsinan seinän ja itsensä väliin. Lisäksi puri, potki...tämän kanssa ensimmäistä kertaa sain kokea kuinka hevonen pystyy hienosti potkimaan sivulleensa myös..Vaikka hevosen sai laitettua riimulla kiinni karsinassa niin se yritti siltä purra, hampaat vaan louskusi ja turvallinen ohittaminen karsinassa oli mahdotonta, jos halusi säilyä hengissä.
Itse menin karsinaan usein raipan kanssa, jota pidin pystyssä kädessäni jotta pääsin sitä laittamaan kuntoon. Tunnin jälkeen niin nopeasti varusteet pois ja adios.
Mutta opin tältä hevoselta myös valtavasti siitä, miten käsitellä tällaisia suht haastavia hevosia. Harmittaa vain sen kanssa, ettei tallissa oikein ollut tiloja laittaa hevosta kuntoon jossain muualla kuin sen karsinassa. Tykkäsin sillä ratsastaa ja oli tosi luotettava ratsu kaikille.
Hevosen puolesta harmittaa että hevonen myytiin suht vanhana toiseen ratsastuskouluun, jossa se pian menehtyi sairaskohtaukseen.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.20 00:05:11

En käy enää ratsastuskouluissa joissa on vihaisia hevosia, niitä riitti 90-luvulla ja vielä 2000-luvun alkupuolella joka paikassa mutta tänä päivänä pitäisi tietää paremmin kuin juoksuttaa tunneilla hevosia jotka oireilevat vihaisuudella pääasiassa kipua ja/tai sitä ettei pää kestä ratsastuskouluelämää. "Elämäntapavihaiset" yksilöt taas kuuluvat ammattilaisille tai monttuun. Ja kun puhutaan vihaisesta, ei siis tarkoiteta tällaisia jotka luimistelevat ja irvistelevät epävarmoille pikkutytöille mutta eivät korvaa lotkauta kun kokenut käsittelijä astuu karsinaan, vaan niitä jotka todella purevat, potkivat ja liiskaavat seinään ja ovat täysin arvaamattomia liikkeissään. Ratsastus ei ole edes halpa harrastus, asiakkaalla on oikeus vaatia vastinetta rahoilleen terveiden, koulutettujen ja hyvin käsiteltävissä olevien ratsujen muodossa. Käytännössä tämä myös tarkoittaa sitä että hevosista huolehditaan hyvin, kilttikin hevonen muuttuu vihaiseksi huonolla kohtelulla ja kurjilla olosuhteilla.

Muistan kun yhdessä paikassa oli oikea "helmi", iso poni joka pyöri, hyöri, puri, potki, liiskasi. Käytös paheni siihen pisteeseen että lopulta sanottiin että se pitää laittaa vesarissa kiinni kummaltakin puolelta, ottaa joku pitämään etujalkaa ylhäällä ja satuloida sitten. Tämä poni annettiin minulle jatkuvasti tunnille ja kyllästyin hyvin äkkiä tällaiseen p*rseilyyn että pitää etsiä joutelias hoitaja ponin jalkaan roikkumaan ja silti poni yritti vielä purra ja potkia taluttaessa ja selkäännoustessa. Ei voinut antaa pitkiä ohjia, koska puri ratsastajaa jalasta. Täysin keskinkertainen heB-tasoinen eläin. Lopulta sitten ponin jälleen kerran tunnille saadessani tuumasin tallinomistajalle että minä en tuota laita itse kuntoon enkä taluta maneesiin. Rutinaahan sieltä ensin tuli, mutta muija meni sitä lopulta minulle laittamaan. Homma meni jäätävän kiroilun säestyksellä ja taisi pari osumaakin ottaa ponilta, joka hyvin äkkiä meni myyntiin tämän jälkeen... taisi omistaja pelätä että muutkin rohkaistuvat vaatimaan "kuntoonlaittopalvelua" kun eivät halua tulla murjotuksi.

Samaisella tallilla oli myös hevonen joka piti laittaa kiinni todella lyhyeen naruun ettei se päässyt pyörimään ja puremaan mutta silti yritti potkia, toinen joka käyttäytyi ihan hyvin kunhan sitä piti kirjaimellisesti silmällä, mutta selkää sille ei saanut kääntää edes silloin kun oli poistumassa karsinasta - se lähti muuten välittömästi perään ja puri, lujaa. Mitään varoitusta tästä ei ollut karsinanovessa ja sen seurauksena joltain lähti pureman mukana ihan kunnon palanen nahkaa ja kudosta, ei ollut mikään näykkäisy. Kolmas puri kaikkia heti ovella, myytiin myöhemmin yksityiseksi ja paljastui kipeä selkä, ylläri. Olin näinä aikoina vielä alta parikymppinen eikä paikkakunnalla juuri tallitarjontaa ollut, mutta en ikinä enää veisi rahojani tuollaisen toiminnan tukemiseen. Tallinomistaja kyllä osteli itselleen jatkuvasti uusia kilpahevosia (joita ei koskaan edes ehtinyt liikuttaa) ja ties mitä halpoja varsoja jotka "koulutettaisiin tunneille sitten joskus", tuntihevoset olivat sitten pitkälti näitä vihaisia ja osa hädin tuskin koulutettuja. Ne "kelvolliset" joutuivat sitten juoksemaan liikaa tunteja. Onneksi tämä ihminen luopui tallinpidosta lopulta, ihan älytöntä meininkiä.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Neilikka 
Päivämäärä:   23.5.20 09:00:51

"Itse olen käsitellyt vihaista hevosta ja
Ei ollut stressaantunut ,ei kipeä eikä muutenkaan ihmiselle mitenkään vaarallinen että olisi kuulunut ammattilaiselle.. se hevonen lopetti äksyilyt ihmistä kohtaan kun oli voittanut sen hevosen itseluottamuksen ja hevonen luotti hoitajaansa muuten sit oli kiukkuinen."

Niin eli siis olihan se hevonen stressaantunut vieraiden ihmisten käsitellessä sitä.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.5.20 09:45:24

ponny: kuulostaa kellomerkin nimiseltä hevoselta? ;)

Ihan liian pitkään iäkästä hevosta roikotettiin tunneilla. Ja se siirto vielä toiseen ratskouluun, jossa sitten eli muutaman kuukauden :(

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ponny 
Päivämäärä:   23.5.20 21:11:32

Juu sama

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.20 09:54:11

Ai kauhea mitä kuultavaa, miksi käytte tuollaisessa ratsastuskoulussa?

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.20 12:41:37

No noihinpa kuitenkin rahanne viet.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: hamu 
Päivämäärä:   4.6.20 07:14:36

Moni vihainen hevonen on varmasti kipeä eikä omistajat tutki niitä kunnolla,koska se vie rahaa.Lisäksi varusteet voivat olla todella epäsopivat.Kävin eräällä tallilla katsomassa tuntia niin lasten tunnilla ontuva hevonen, satulahuovat ym olivat jäýkkinä liasta ja hiestä eli oikeasti todella likaisia,törkeää piittamattomuutta. Osasyynä vihaisuuteen voi tietty olla hermostuminen hälinään ja jatkuvasti vaihtuviin ihmisiin sekä osaamattomiin laittajiin. Sitten olen miettinyt,että miksi kaikenlaiset koulut saa jatkaa toimintaansa kuten Tapiolan ratsastuskoulu.Tilat on onnettomat,hevosille ei ole kunnon tarhoja yms.Tietääkö kukaan, onko sinne tehty minkäänlaista tarkastusta?Hevosen pitäisi saada olla ihan vaan ulkona eikä liikunta olisi kuppasessa maneesissa tunnin ajan.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.20 12:36:38

Missä päin Suomea tällaisia ratsastuskouluja? Ovatko edes SRL:n hyväksymiä?

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: cello 
Päivämäärä:   6.6.20 13:17:32

SRL hyväksytty, pk-seutu

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Teemu 
Päivämäärä:   8.6.20 19:09:11

SRL hyväksytty, Kuopio

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.6.20 17:51:37

Espoo, Helsinki vai Vantaa tämä pk-seudun talli?

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   26.6.20 21:08:02

Mua potkais kerran ratsastuskouluhevonen päähän. Kuukausi sairaslomalla, verta poistettiin kallon alta ja ekan viikon taisin olla vähän taju kankaalla. Ei kiinnostanut koulun yrittäjää ollenkaan, onneksi vakuutus korvasi sairaalamaksut.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   26.6.20 22:31:01

Itse olen sen verran vanha että silloin 80- luvun alussa kun aloitin oli ihan normaalia että tunneilla juoksi hevosia jotka oli tallissa vihaisia ja joilla saattoi olla ravihevosen sekillä pää ylhäällä ettei pukita penskoja alas selästä. (jos siis tallilla oltiin edes jotenkin huolissaan lapsista, monissa paikoissa annettiin penskojen lennellä vaan selästä. Kirjekaveri ratsasti Helsingissä kolmen tähden tunnetussa ratsastuskoulussa ja kerran kirjoitti kuinka poni oli pukittanut hänet alas yli kymmenen kertaa heti alkutunnista ja vasta kun se veti villinä rodeota ympäri maneesia eikä meinannut enää antaa kiinni oli saanut alle toisen ponin. Ja tuo,oli siellä aika normi menoa..) Tuolloin Suomessa oli hevosia todella vähän ja niistä suurin osa ravureita. Ninpä ratsastuskoulujen oli vaan pidettävä jokaikinen joka suunnilleen turvallisesti jonkun toimesta saatiin satulaan ja joka jotenkuten kiltisti kiersi kehää. Suoraan tukkimetsästä tai raviradalta tunneille repäisty hevonen tai joku noin ehkä neljävuotias kouluttamaton poni tuntikäytössä ei ollut kummallisuus kun ei ollut juuri valinnanvaraa. Hevosten tuonti oli hankalampaa, siihen liittyi byrokratiaa joka nykyään puuttuu ja ulkomaantuonnit piti pitää kolme kuukautta karanteenissa. Varusteissakaan ei ollut hirmuisesti valinnanvaraa.

MUTTA. Tänäpäivänä hevosia on reilusti enemmän. Tuonti toisesta EU- maasta on helppoa. Tiedän, hyvän tuntihevosen löytäminen on vaikeampaa kuin ns. paremman harrastushevosen. Eikä aina voi tietää sopiiko hevonen tuntikäyttöön, kaikilla kun ei pää vaan kestä hälinää, vaihtuvia ja suurimmaksi osaksi epävarmoja käsittelijöitä ja vaihtuvia ratsastajia. Kuitenkaan tänäpäivänä oikeasti purevan, potkivan tai ratsastajia selästään heittävän hevosen paikka ei ole ratsastuskoulussa ellei kyseessä ole paikka jossa hankala hevonen voidaan pitää vain kokeneitten käsiteltävänä ja ratsastettavana.

Hevosten käsittelyä on parasta opetella juurikin kilteillä, helpoilla hevosilla ja niilläkin niin että joku osaavampi neuvoo ja katsoo perään.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.6.20 23:53:48

,,: Alkoiko tallin nimi P:llä? Sama hevonen on siellä vieläkin?

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Nita 
Päivämäärä:   29.6.20 10:16:49

Tallinpitäjä on aina vastuussa turvallisuudesta. Koskee myös hevosten tarhausta ym. Sekä hevosten että hoitajien on voitava luottaa siihen, ettei tapaturmia synny yhden vihaisen hevosen takia.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.7.20 20:27:35

Itseä harmittaa että tallilla missä käyn on aina hoidettu hevoset hyvin eikä ole ollut mitään ihmeempiä kiukkuiluja. Kuitenkin nyt noin 6kk aikana yksi hevonen on selvästi mennyt ihan vihaiseksi, purrut kunnolla ainakin kahta ihmistä. Molemmat pitkän linjan harrastajia ja tilanne tullut aivan puskista. Hevonen ollut myös kiinni kun aina vähän sählää kuntoonlaitossa ja työntää ovea auki. Hevonen myös selvästi alkanut pukittelemaan ja potkimaan tunneilla. Harmittaa että asiaa vaan katsotaan, eihän sillä nyt voi olla kaikki hyvin.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   9.7.20 10:58:28

Tottakai hevonen muuttuu äkäiseksi, kun vuosia kiskotaan, milloin kukakin onnneton ratsastaja selässä.

Kuinka isoilla talleilla hoidetaan hevosten terveys?
Ei ole omia ihmisiä vaan aina kiljuvia lapsia ympärillä. Paljonko saa olla lomalla ja rakastavassa ilmapiirissä? Turhaa te täällä kirjoittelette, kun olette itse edesauttamassa hevosten huonoon oloon.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.7.20 15:18:36

Kun toimin tallimestarina hyvässä isossa ratsastuskoulussa minua kyllä harmitti se että joukossa oli hevonen joka ei enää olisi tuntikäyttöön kuulunut. Vihainen laittaa kuntoon, ratsastajat pelkäsivät sitä ja se sai osakseen jatkuvaa huutoa ja huitomista, mikä ei asiaa auttanut yhtään. Tietysti kun tällaista näin menin avuksi ottamaan hevosta karsinasta, minulle se antoi kiinni keulimatta ja potkimatta, olin sen maailmassa se joka ruokkii eikä se joka kiusaa.

Ihan selkeästi selkäkivusta lähtenyt kierre, vaikka sopivampi satula oli saatu tilalle.

Se oli ihan eri hevonen silloin kun ei tuntilaisia ollut paikalla, kun pääsi laitumelle vapaapäivänä jne.

Vanhempi hevonen jo, olisin suonut sille paremman vanhuuden. Eläkkeelle päästyään se ei enää kauaa elänyt.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: bua 
Päivämäärä:   11.7.20 16:50:11

yksi r.koulu hevonen potkasi ratsastajan teholle asti

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   11.7.20 19:09:53

Kun aloitin harrastuksen, tallilla oli poni joka kävi karsinasta päälle etu tai takapäällä silloinkin kun veit ruokia, hyökkäsi laitumella ihmisen päälle kun olit hakemassa toista hevosta, hoitaessa ja varustaessa heiluivat kaikki jalat ja hampaat aina tilaisuuden tullen. Tallin omistaja laittoi sen useimmiten kuntoon hirveän huudon säestyksellä. Ratsastaessa oli kuitenkin ihan toimiva tapaus.

Muutaman kerran laittelin sitä itsekin kuntoon ja totesin että homma sujuu, kun ei kiinnitä ponin protestoitiin huomiota eikä itse provosoidu. Muistona tuosta on kuitenkin edelleen reikä toisessa polvessa.

Tämän jälkeen sain toisella tallilla leirillä tunnille ponin, josta kukaan ei onneksi kertonut sen olevan vihainen hoidettava. Ryhdyin hoitamaan sitä irrallaan karsinassa ja hetken pyörittyään ja uhkailtuaan ponista tuli oikein lunki kuntoonlaitettava. Siinä vaiheessa kun olin laittamassa suitsia, joku hoitajatyttö tuli sanomaan että se olisi ehdottomasti pitänyt sitoa kaltereihin niin tiukalle kuin mahdollista.

"Vihainen" hevonen ja vihaista hevosta pelkäävä asiakas ovat huono yhdistelmä varsinkin nykypäivänä, mutta omasta mielestäni myös ne vähemmän helpot hevoset opettavat, miten hevosten kanssa on syytä toimia.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.7.20 08:38:46

Ratsastuskoulussa pitäisi opettaa ihmisiä kohtelemaan hevosia niin, että niistä ei tule vihaisia eikä ihmisiä tulemaan toimeen vihaisten hevosten kanssa.

Siihen kuuluu mm. että sopivat varusteet pidetään puhtaina ja puetaan oikein, hevoset hoidetaan kiirettä, hössöttämättä ja sähläämättä. Tunnille pitäisi tulla ajoissa niin, että ei tarvitse kiirehtiä esim.harjaamisen ja satulavyön kiristämisen kanssa. Ratsastuksen jälkeen pitäisi olla aikaa huoltaa varusteet ja hevonen eikä juosta kiireellä seuraavalle bussille tai keskittyä analysoimaan muiden kanssa, mihin suuntaan hevonen oli vino.

Koska osa ratsastajista on taitamattomia ja laiskoja, pitäisi henkilökunnalla olla aikaa katsoa perään, neuvoa ja vaatia, että toimitaan oikein. Jos ”asiakaspalveluun” kuuluu, että hevosmiestaitoja ja tallikäyttäytymistä ei opeteta eikä opetella, pitää olla palkattua henkilökuntaa huolehtimaan hevosista ja varusteista kunnolla ennen ja jälkeen tunnin ja asiakaspalveltavilla rahaa maksaa siitä. Muuten kiire, huolimattomuus ja välinpitämättömyys on kirjaimellisesti hevosten selkänahasta eikä ole ihme, että ne tulevat vihaisiksi.

Täti-ikäinen itse olen ja ärsyttää, että henkilökunnasta kukaan ei ohjaa hupsuja ikätovereitani ja kikattavia pissiksiä, miten tallissa käyttäydytään. Lapsuudessa 70-luvulla tämä hoidettiin paremmin :)

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   14.7.20 14:14:27

Olen myös sitä mieltä, että hevosen käsittelyä pitäisi opettaa enemmän. Onko ihme, ettei osaa, jos sitä ei opeteta? Olisi suuri etu, jos kaikki tallilla hevosia kuntoon laittavat osaisivat toimia mahdollisimman samalla tavalla. Se olisi hevosten kannalta loogista ja reilua, ne tietäisivät, mitä odottaa ja se voisi vähentää niiden stressiä.

Mutta sitten kun hoitokursseja järjestetään ja niille palkataan kallis opettaja 50e tunti ja lellit ja lällit kolmeksi tunniksi opettamaan ja tekemään käytännön harjoituksia, ei kukaan asiakas ole valmis maksamaan senttiääkään käsittelykurssista.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.20 16:49:45

"Ratsastuskoulussa pitäisi opettaa ihmisiä kohtelemaan hevosia niin, että niistä ei tule vihaisia eikä ihmisiä tulemaan toimeen vihaisten hevosten kanssa."

Valitettavasti hevoset voivat olla vihaisia myös ihan sen henkilökunnan ansiosta. Esimerkiksi eräälläkin isolla ja tunnetulla ratsastuskoululla suurin osa hevosista puri ja yritti potkia. Silloin lapsena sitä ei tajunnut, mutta nyt tajuan, että monet niistä olivat selvästi kipeitä. Silti ne juoksivat tunneilla, ja hevoset myös tekivät liikaa töitä. Tallissa todistin kerran sellaista tapausta, että tallityöntekijä ahdisti luimistelevan ja hampaita näyttävän ponin karsinan nurkkaan ja mätki sitä luudalla. Eikä ollut mitenkään harvinaista siellä tällainen hevosenkäsittely. Tunneilla kannustettiin runsaaseen raipankäyttöön. Onko ihme, että hevoset vastustavat varustamista kun tietävät mihin se johtaa?

Näin 90-luvulla, kolmen tähden koulussa.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Oulu 
Päivämäärä:   16.7.20 21:10:43

Vastuu aina yrityksellä. Niin kurjaa kuin se on. Vihaiset hevoset ei kuulu asiakastyöhön.

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

Lähettäjä: Violetta 
Päivämäärä:   19.7.20 08:24:34

Hevonen joka on vihainen ei kuulu opetustyöhön

  Re: Ratsastuskoulujen vihaiset hevoset, vastuu?

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   20.7.20 13:16:41

Asiakasturvallisuus on yrittäjän vastuulla ja jos tätä laiminlyö pitämällä vihaista hevosta tuntikäytössä ilmoitus työsuojeluun
Ratsastuskouluja koskee ihan samat säännöt kuin muitakin yrittäjiä

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.