Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   28.10.18 10:16:08

Paljonko maksatte tallillanne jos teette tallivuoron ja mikä vuoro? Ja mainitkaa toki montako hevosta hoidatte ja mitä pitää hoitaa. Meillä 10 hevosen talli, aamu-ja päivätallista maksetaan 20e joka vähennetään tallivuokrasta. Tähän kuuluu hevosten loimitus ja ulosvienti, karsinoiden puhdistus ja päivätallissa toki heinät jakaa. Iltatalli on taasen 10e,jolloin pitää aamuheinät laittaa valmiiksi(kesällä ulos, talvisin heinäkärryihin/ikeakasseihin ettei peity kovin lumeen) ja katsoa että jokainen hevonen tulee sisälle, vaikka yleensä omistajat ottaneet jo kun käyneet liikuttamassa ja sitten yöheinien anto. Itse olen vuokralaisena ja teen myös näitä talleja ja minusta tämä on ihan kohtuu hinta kun osa hevosista on helppoja kun ei tarvitse loimittaa ja karsinat suhkoht siistejä, ihan vertailun vuoksi haluaisin tietää miten teillä toimitaan :)

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   28.10.18 10:57:36

Meillä 24 hevosta tallissa. Itse teen 2 aamuvuoroa 7-13, 1 päivävuoron 14-17 ja 2 iltavuoroa 18-21 viikossa. Aamuisin hevosten ruokinta, loimitus, ulos vienti, karsinoitten siivous ja päivähienien jako klo 12. Tästä hyvitetään tallivuokrasta 25€.
Päivävuorossa huolehditaan esim lisä purut karsinaan jos aamulainen ei ole kerennyt, kuivat loimet pois roikkumasta ja omille paikoille, sekä muut kuivaushuoneesta omille paikoille jotta illalla on tilaa. Tuntsareitten varusteiden huolehtiminen että ovat ok jne. Yleisjuttuja. Sekä klo 16 päiväheinien jako. Tästä hyvitetään 10€ tallivuokrasta.
Illalla hevosten sisälle huolehtiminen, aamu ruokien ja hienien valmiiksi laitto, iltaruokkiminen. Tästä hyvitetään 15€ tallivuokrasta.
Tykkään paljon meidän systeemistä. Meillä on 10 yksityistähevosta ja loput tuntihevosia.
Kaikki yksityisistä ei tee vuoroja, taisi olla että 4 meistä tekee.
Aamu ja iltatallissa ei koskaan olla yksin, siellä on aina palkattuhenkilö paikalla myös. Ja jos joku päivä yksityisistä ei joku tee vuoroa niin tallinomistaja tekee sen.
Hommat toimii, talli on siisti ja ilmapiiri hyvä. Hevoset viihtyy ja voi hyvin.
Ja tuo että tiputan viikossa 90€ tallivuokrasta on harvinaista, enpä ole ikinä ennen törmännyt talliin missä olisi mahdollista tälläinen, se on kuitenkin 360€/kk ja ei jää juuri mitään maksettavaa tallipaikasta.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   28.10.18 12:49:17

Pia siinä on kyllä iso säästö! Kuulostaa myös kohtuulliselta hinnalta! :)

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.10.18 08:09:58

Pia
Kuitilla ja vakuutukset maksaen? Työsuhdehan tuo on ja pimeä veronkiertoa. Toivottavasti kaikille hevosenomistajille on ok että muutama yksärihevosten omistaja tekee pimeästi töitä tallilla.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   29.10.18 17:33:30

Kyllä on kateellista porukkaa taas

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.18 17:38:22

10e vähennetään tallivuorosta, 15e jos siihen kuuluu karsinoiden siivous. Päiväheinistä ei hyvitetä, jos en itse pääse antamaan niin yleensä sovitaan ihmisten kesken että se heittää joka käy samoihin aikoihin tallilla liikuttamassa.
Aamutalliin kuuluu hevosten loimitus, pinteleiden pois otto. Väkirehujen anto, tarhaus, heinien ja vesien jako.
Iltatalliin hevosten sisälle otto, loimet kuivumaan, yöpinteleiden laitto. Väkirehut, heinät ja vedet.
Lisäksi hyvitän 5e jos siivoo tarhan, mutta aika harvoin pyydän muita siivoomaan kun se on aika nopeasti itsekkin tehty kun joka toinen päivä siivoo.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.18 21:35:17

Mielestäni aika pieniä summia, varsinkin kun karsinat mukana. Talleilla joissa olen ollut, niin summa esim aamutalli 50 euroa, kun on karsinat pitänyt ottaa n.15 hevosta. En mä 10 eurolla tee töitä edes tuntia.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Rene 
Päivämäärä:   30.10.18 07:56:50

O
Minua ainakin asiakkaana kiinnostaa että tallinpitäjän asiat ovat kunnossa eikä kuka tahansa pikkutyttö tee tallia.
Oman hevosen karsinan/tarhan siivous on eri asia, mutta tälläkin hetkellä riidellään eräällä eteläsuomalaisella tallilla asiasta "kuka korvaa" kun yksi tällainen pimeä duunari jätti rautatalikon hevosen tarhaan ja se särki itsensä siihen. Mutta hieno homma sikäli että sai oman hevosensa kk-vuokran 50€halvemmalla kun siivoaisi toisten hevosten tarhoja.. .

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Hox 
Päivämäärä:   30.10.18 10:13:39

100e vähennys koko päivästä, hevosia 23(osa pihatossa)

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: tallinpitäjä 
Päivämäärä:   13.12.18 14:16:05

Joku kirjoitti; Mielestäni aika pieniä summia, varsinkin kun karsinat mukana. Talleilla joissa olen ollut, niin summa esim aamutalli 50 euroa, kun on karsinat pitänyt ottaa n.15 hevosta. En mä 10 eurolla tee töitä edes tuntia.

Jos aamutalli on 50e mutta tallivuokra on 360e kk, rehujen ja kuivikkeiden maksaessa 310e kk niin yksi aamutalli kuittaisi koko kuun olemisen.Just joo

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.12.18 14:53:58

Samaamieltä kuin "piste". Kyllä 50e on vasta korvaus 10> aamutallista karsinansiivouksineen. Pienemmällä hinnalla ei kyllä saa minkäännäköistä tuntipalkkaa..enkä tekis minäkään

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Yksäri 
Päivämäärä:   14.12.18 12:40:56

Aika lailla hyvitykset taitaa olla samaa luokkaa joka tallilla. Ite en enää tallivuoroja tee, ei mitään järkeä pienellä korvauksella. Ja juu, ei kiinnosta yhtään, saako tallinpitäjäkään työstään enempää palkkaa. Ei tulis kukaan munkaan päivätyötä tekeen moneksi tunniksi jollain naurettavalla korvauksella.
Ja nää vastuuasiat vasta huvittavia onkin. Justiin sattui meidänkin tallilla töpeksiminen ja nyt ihmetellään, että kenen oli syy.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   14.12.18 16:45:58

En myöskään noilla korvauksilla tekisi yhtään vuoroa. Yhtä hyvin voi sitten tehdä enemmän palkkatyötä niin saa enemmän rahaa vähemmillä tunneilla. Myös vapaa-aika on minulle erittäin arvokasta!

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Ohno 
Päivämäärä:   14.12.18 23:03:39

Aamutalli 50e
Hevosten (16kpl) ruokinta, loimitus ja ulosvienti, vedet tarhoihin, karsinoiden siivous, kuivitus, tallin lakaisu, päiväheinät, vedet uudelleen tarhoihin. Loimien haku kuivurista ja jotain muita pienempiä hommia. Aikaa menee klo 07-15 näin talviaikaan. Kesällä helpompi.

Iltatalli 20e
Hepat sisään, loimet kuivumaan tarvittaesa, iltaruoat, tallin lakaisu ja alueiden siistiminen, tallin lukitseminen. Aikaa menee 1,5h-2h.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.18 00:52:48

Saan töistä n. 17 €/h. En tallihommiakaan tekisi 10€/h

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Mena 
Päivämäärä:   15.12.18 12:32:08

Pliis älkää tehkö noin huonoilla diileillä :-( Menkää ennemmin kakkostyöhön vaikka Mäkkäriin. Oikeasti jos 6 h työpäivästä saa 25 e helpotuksen tallivuokraan, niin no way...

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   15.12.18 13:16:15

Justnäin kun "Mena" sanoi! Missä duunissa on alle 10e tuntipalkka. Miksi suostutte tällaiseen hyväksikäyttöön?

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.12.18 14:40:43

5 e/tunti ja on mielestäsi hyvä diili?
No, ehkä hetkeksi, jos on työttömänä. Mutta oikeasti kannattaa mennä mihin vaan töihin niin saa paremman palkan.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: tallinpitäjä 
Päivämäärä:   17.12.18 01:57:48

Miksi me tallinpitäjät suostutaan sitten tekemään alle kympin tunti?
Pitänee mennä sinne Mäkkäriin mieluummin. Siellä ei palele ja joku hullu soita kotiin klo 4 aamulla kun on unohtanut turvottaa Murun aamupellavat, josko tallinpitäjä kipaisisi?

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.18 05:54:56

Rakkaudesta lajiin? Sitä kai usein ihmetellään, että miten joku tallivuokra on niin halpa.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.12.18 14:35:37

Lähettäjä: tallinpitäjä
Päivämäärä: 17.12.18 01:57:48

Miksi me tallinpitäjät suostutaan sitten tekemään alle kympin tunti?
Pitänee mennä sinne Mäkkäriin mieluummin. Siellä ei palele ja joku hullu soita kotiin klo 4 aamulla kun on unohtanut turvottaa Murun aamupellavat, josko tallinpitäjä kipaisisi?

:D :D Joo, joskus on minulle iltakympiltä soitettu että sejase jäi Mossen aamuruuasta, totesin että varmaan menee kurkusta alas ilman niitä lisämössöjäkin ja toivottelin hyvää illanjatkoa..
En vastaile loimitekstareihin tai muihin, eikä meillä kyllä kukaan täti tee yhtään tallivuoroa. Juuri tuosta syystä. HEidän pitäisi saada ekonomin tuntipalkka ja itelle pitäisi samasta hommasta riittää vitonen..

yJuuri ksi asiakas leikkisästi tyttärellensä kertoi kuinka minä olen talliorja, rakkaudesta lajiin ilman rahakorvausta teen. Odotellaan ensi kertaa kun hän kysyy hevoselleen kengitystä varten apuja sisällehakuun ja vahtimiseen..

Näin ne tallinpitäjät kyynistetään.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Hemuli 
Päivämäärä:   17.12.18 18:03:26

Justiin tuon takia heitin vieraat kaikki ulos ja puuhastelen vain omieni kanssa. Minulla katkesi käsi ja pyysin asiakkaita jeesimään kahtena viikonloppuna. Muina aikoina sain ostettua kunnan lomittajan tekemään työni. Tuosta kuuden viikon sairaslomasta maksoin palkkaa enemmän kuin talli tuotti. Rehut kuivikkeet sähköt yms kustansin velkarahalla. Kuunneltuani asiakkaiden mietteitä ettei alle 15 euron kannata töitä tehdä, ja vieläpä kun he käyttivät aikaa melkein kaksinkertaisen määrän siitä mitä itseltäni kuluu.. no, saatuani velat maksettua tyhjensin tallin asiakkaista, menin oikeisiin töihin ja nykyään on elämä paljon rennompaa.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: satu 
Päivämäärä:   19.12.18 15:20:21

10€ /h on talli hommissa jo ihan normiliksa.10v oma talli ja juuri vähentelin vieraat pois, kun en vaan jaksa päivätyön lisäksi vielä hoitaa vieraiden hevosia ilmaiseksi. Ajan ruokiksellakin heittää hepoille päiväheinät, että hevoset saa sen 4x heinät päivässä vuokralaisia samaan aikaan tallilla,mut eivät viitsineet antaa heiniä.Aikanaan kun talli rakennettiin, nin tallivuokraa suunnitellessa tuli aikan nopeasti selville, että itselle ei voi tunti palkkaa laskea tai tallivuokra olisi niin suuuri, ettei sinne veiraita tulisi. Näin ainakin pienellä 8 hevosen tallilla.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.12.18 23:04:42

Mulla on kans pieni talli jossa muutama vieras. Nyt on viimeinen ja viimeistä talvea. Ensin annoin alennusta koska lupasivat siivota karsinan päivittäin. No eivät kahteen kuukauteen siivonneet ja tuntuivat vähän suuttuvan kun nostin vuokraa sitten..
"Kun ei likka pääse tallille millään.." Miten se on minun ongelmani? Sen takia sitten otan sen maksun, kun minä itse siivoan sen karsinan..

Lisäksi mulla on nyt tässä kuuden vuoden ajan ollut sellaisia vuokralaisia, että ei enää kiitos. Aiheuttaa vaan harmaita hiuksia ja lisäkustannuksia. Milloin jätetään varustehuoneen ovet auki (sähkölämmitys), kastellaan tallin lattia tai varustehuoneen lattia litimäräksi vedellä eikä kuivata sitä millään. Märkiä loimia ei osata itse laittaa kuivumaan/ omia kuivia viikata pois, tavarat levitellään pitkin poikin ja ne saa olla siellä kaksi viikkoa kunnes asiakas tulee seuraavan kerran hevosensa harjaamaan. Hevoset liikkuu 1-2krt/ vko jos sitäkään, ja keräävät hitokseen energiaa.. Klipataan hevonen muttei osteta sille kunnon loimia vaan viritellään fleece- ja fleecevuorellinen sadeloimi -25 asteen pakkaselle sille ulos (?!) ja sisällä fleece päällä.. Tavarat jätetään miten sattuu ja tallille tuodaan ihan hitokseen omaa tavaraa, vaikka sopparissakin lukee että käytössä on yhtä hevosta kohti yksi kaappi, yksi satulateline ja yksi loimitanko + yksi loimihylly.. Niin ei, silti pitää tuoda omia boxeja ja arkkuja ym ym ym....
Maalaisjärki on muutenkin ihan kateissa. Sähköt jätetään laittamatta päälle tarhoihin/ laitumeen...

Ja kyllä. Ei ikinä enää :D Ensi talvena meillä on sitten vaan omat enää tallissa.
Jos asiakas käy itse putsaamassa karsinan ja laittaa heinät ja vedet, niin kerrasta pitäisi saada kuulemma n. 10-15e/ alennusta... Tällä idealla mullakin olisi sitten jo 300e/kk vuokra PLUS heinät, kuivikkeet, sähkö, verot, vedet ym.. :D Ja tuossahan on vaan yksi hoitokerta, entäs sitten aamu- ja päivä ja iltapäivätallit? :) Kyllä sais hyvät liksat! :D
Mutta ei, tallinomistajan pitäis ilmaiseksi muidne hevoset hoitaa ja suudella asiakkaiden saappaita, jos he nyt kerran kuussa putsaavat hevosensa boxin käydessään aamusella tallilla ennenkun tallinomistaja on ehtinyt sen tehdä..

Mutta joo. Olen katkera, kyllä :D Ei olis mulle kyllä oikea ura yksityistallin pyörittäminen :)

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   23.12.18 10:17:52

Justiinsa tämä että maksaa pitäisi enempi kuin itse saa! Kun totuushan on että tallinpitäjä tekee suurimman osan hommista ilman korvausta koska ei näiden tavallisten tallien vuokrat kata kuluja kun kaikki kulut tiloja ja maita myöten otetaan huomioon. Olkaa hevosen omistajat iloisia että vielä löytyy sponssaajia teidän harrastukselle!

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: milla 
Päivämäärä:   23.12.18 13:17:42

"älkää suostuko tommosiin hintoihin...."

niin mutta tallinpitäjän silti täytyis pitää vuokra maltillisena ja suostua vielä onnettomampaan tuntiliksaan....

Miettikääs vähän, siellä on teidän omakin polle kuitenkin hoidettavana. jos korvaus tuntuu pieneltä niin laskekaapas huviksenne mitä sille tallinpitäjälle jää tuntiliksaksi, niin kehtaatteko vielä nurista.

Voi kun joskus tallivuokrat saatais semmosiksi että ihmiset oikeesti tietäisi mitä se kustantaa ja että tallinpitäjänkin pitäis jostain se palkka saada kulujen lisäksi. Siinä vaiheessa taitais yksityishevosten määrä vähentyä aika radikaalisti.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: exex 
Päivämäärä:   23.12.18 17:13:10

Näin jälkiviisaana en olisi koko tallia ostanut- velkaa jäi ihan helvetisti. Työn määrä on ihan järkky- kukaan muutaman iltatallin tehnyt ei osaa edes arvata. Kas- ja yrittäjänä maksat niin helvetisti kuluja- ihan vaan ilosta, että olet yrittäjä...

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   23.12.18 17:40:38

Mutta miettikääs vähän siltä kantilta että jos haluaisin vaikka 120e alennusta vuokrasta niin kannattaako minun päiväduunin päälle tehdä 40h tallihommia kuussa vai 12h kaupan kassalla? Niin. Kumman itse valitsisit?

Tallinpitäjä hinnoittelee niin että saa asiallisen korvauksen itselleen tai heittää asiakkaat ulos. Silloin ei tarvitse natista että kun ei itsekään saa mitään. Sitä päivää odotellessa kun myös tallinpitäjät osaisivat laskea sen verran ettei kannattamatonta yritystä ole järkeä pitää.

Ja kyllä, olen pitänyt tallia ja ollut tallilla palkkatyössä. Koskaan ei ole tappiota tehnyt mikään näistä yrityksistä.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Ibijib 
Päivämäärä:   23.12.18 19:20:24

Meillä on tallivuokra 850 ja jos tekee esim la tai su päivän, 6-14.30, saa siitä 60e. Junnut (16-18v) noita tekee ja on tyytyväisiä. Ja ihan verokortilla. Mutta meillä on hyvä ja ammattimainen tallinpitäjä.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: hahaa 
Päivämäärä:   23.12.18 20:17:00

hh- hiihii ja hohoo

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   27.12.18 18:05:05

Keneltä pois jos joku pikkuisen säästää

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.18 18:24:54

Tallinpitäjät hinnoitelkoon palvelunsa niin, että palkkaa jää sen verran kuin itselleen (järjen rajoissa) haluaa. Ihan turha myydä palvelua ilmaiseksi ja valittaa sitten, ettei käteen jää mitään.

Pakko myöntää, että yllätyin myöskin siitä, kuinka pieni hyvitys tallin tekemisestä tulee. Kyllä mä jään mielummin vaikka tunniksi ylitöihin kuin teen 3h tallia ja saan siitä vähemmän kuin tunnin palkkani...

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: AA 
Päivämäärä:   28.12.18 10:55:40

9 e tunti.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Hyvä homma 
Päivämäärä:   1.1.19 01:38:07

65 € aamusta ja 25€ illasta. Aamulla ruokinta, loimitus hevoset ulos, karsinat, päiväheinät ja vedet tarhaan. Illalla, heinät, hevoset sisään, loimet pois, ja väkirehut sekä yöheinät. Hevosia 15.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   1.1.19 16:26:05

Pia tekee aamutallin kyllä ihan koiran palkalla. 6h ja 25€ siitä, tuntipalkka reilut 4€???

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: jeejee 
Päivämäärä:   1.1.19 16:59:03

Näin entisenä tallinpitäjänä- maksoin tuuraajille enemmän, kuin itse sain liksaa. No - nyt vaan mietin, että miksi?

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Mena 
Päivämäärä:   1.1.19 17:58:31

tässä unohtuu vielä sekin pointti, että tallityöt tehdään usein pimeänä jolloin pitäisi saada käteen enemmän kuin se minimiliksa, eikö? Mitä pimeässä työssä on muuten järkeä työntekijälle? Yrittäjälle sitäkin enemmän, koska ei tarvitse maksaa mitään työllistämiskustannuksia.

Mun mielestä systeemi missä voi alentaa tallivuokraa töillä on oikeasti ihan jees, jos korvaus on kohtuullinen. Mutta mitä muuta kuin kettuilua on tuollainen 6 h ja 25 e korvaus?! Ei jessus.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   1.1.19 18:18:10

Ei hirveästi kehtaa pyytää ketään tallihommia tekemään, kun ei ole vara maksaa kunnolla.
Oma "palkka" hevosta kohti päivässä on 3,3€. Kymmenen hevosen tallissa tienaan siis 33€ per päivä ja aikaa menee ihan perushommiin reilu viisi tuntia.
Muut hommat tietysti siihen päälle joita en viitsi ihmeemmiin laskea..
Eli kuukaispalkka on huiman tonnin josta vielä omavero pois ja työaika on vähintään 150h /kk, ilman vapaapäiviä.
Tai voihan niitä ostaa jos on vara maksaa :/

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.19 20:31:55

Meillä kiertää iltatalli eli kaikki omistajat tekevät sen noin kerran kuussa. Muutoin kaikki vuorot hoituu talliyrittäjien tai heidän palkkaamansa henkilön toimesta.

Iltatallista kukaan ei saa palkkaa, vaan se kuuluu siihen, että hevosta kyseisellä tallilla pitää. Kaikki omistajat ovat aikuisia ihmisiä ja viimeiset 2 vuotta olen pitänyt hevostani tallilla. Ei kertaakaan ongelmia. Iltatalli kuitataan viestillä ja jos viestiä ei ala kuulua, alkaa joku ihmetellä (viimeistään tallinpitäjä) ja homma hoituu. Eli jos unohdus tapahtuisi (niitä tapahtunut vuoden aikana ehkä kaksi), niin homma hoituu. Yleisesti kyllä "unohdus" tarkoittaa, että iltatalli alkaa varttia myöhemmin kuin normaalisti (eli ei kellekään mitään vahinkoa) tai sitten esteen sattuessa kyseinen asiakas hommaa itselleen sijaisen jostain toisesta asiakkaasta. Vuoroja siis saa vaihtaa jne. Netissä on kalenteri, jossa vuorot näkyy kaikille pari kuukautta etukäteen.

Tämä on myös tuonut asiakkaille vastuuta ja ymmärrystä ja yhteisöllisyyttä, näinkin isossa tallissa (hevosia siis lähemmäs 30). Parantanut tallihenkeä ja niistä valoista, ovista ja ja muista huolehtimista muuhunkin aikaan.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.19 20:33:09

...ja ilman tätä systeemiä tallivuokra olisi luonnollisesti korkeampi. Iltatalliin nykyisellään sisältyy vain valmiiksi laitettujen rehujen jakaminen, ovien ja valojen sulkeminen, ellei ketään jää talliin. Ei siis 30 hevosen sisääntuontia tai mössöjen sekoittelua tms.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: -tinke- 
Päivämäärä:   7.2.19 12:04:01

Meillä 5 hevosta pihassa, aamutallista saa 15 euroa, johon kuluu maks.30 min. Väkirehun anto, loimitus ja pihalle vienti, talvella jokaiselle hevoselle 13 litraa vettä pihalle.
Iltatallista 10 euroa, hepat sisään, loimet pois, väkirehujen anto ja aamuheinät valmiiksi tarhoihin. Ei tartte siis paskaa mättää ja nopeasti hoituu, silti vaikea saada tallintekijöitä, ainakaan omista vuokralaisista.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   7.2.19 15:46:15

MIksi te kadehdittu toisilta

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Koibu 
Päivämäärä:   18.2.19 18:08:58

9e tunti joten 3 tunnin tallista 21 e- verot

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.2.19 21:29:53

Minusta tallin teko on 7€ tunti. Tein välillä ilta tallia avuksi enkä kehdannut siitä palkkaa ottaa. Hevosia oli vain 8. Aikaa meni 1-2 tuntia. Eipä tullut istuttua kotona telkkaria katsomassa. Ei tarvinnut olla tehokas ja nopea kun yksin touhusi.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Pikkumyy 
Päivämäärä:   21.2.19 01:16:33

Meillä laadukkaalla kotitallilla 100€ viikonloppu (la,su). 9 hevosta. Neljällä luotettavalla ja kokeneella henkillöllä tällainen diili, 7 vierasta yhteensä.

Kuuluu aamutalli, päivätalli ja iltatalli. Miksaavat keskenään tarvittaessa, ja toiminut todella hyvin.
Tarkoittaa minulle käytännössä ainakin kahta kokonaista täyttä vapaata viikonloppua (luoja ne tarvii todellakin) tai yksi päivä vapaana joskus viikonloppuisin. Koska muutoin hoidan kaiken tallilla joka pv oman päivätyöni kanssa. Itsellä 2 omaa. Velvotteita ei ole. Yleensä pari haluaa joka kk tehdä yhden viikonlopun vakituiseen.

Ja niin, kaikki menee ihan verottajan silmän alla ym.

Meillä tallipaikan hinta on 530 ja täysihoito. Siihen satasen huojennus kyllä tuntuu.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   22.2.19 06:10:12

Taitaa pikkumyy olla ainoa sitten tässä ketjussa joka hoitaa asiat oikein. Muutenhan tässä puhutaan pimeästä työstä.
Tämä voi olla ainoastaan täällä totta, vertaillaan mitä saa pimeänä palkkaa.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.2.19 09:21:22

Meri
Niin totta! :D Muualla älytään olla hiljaa mutta heppatytöt paukuttaa henkseleitä :D

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   23.2.19 09:37:03

A, jep. Ja sitten paheksutaan niitä jotka tuovat tämän aspektin esille. Tajutaanko ollenkaan mitä on toimia alalla jossa hinnoittelu on vääristynyt veronkierron vuoksi ja jossa sitä pidetään ihan normaalina toimintana. Asiakkaat vaativat hyviä puitteita ja palvelua mutta samaan hengen vetoon tinkivät hinnasta ja kysyvät itselleen pimeää työtä.
Toivon todellakin että verottaja kiinnostuisi alasta.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   23.2.19 09:46:31

Jäi vielä kirjoittamatta. Pimeät pikkutallit syövät alaa pahiten. Luxus tallit voivat hyvin, mutta keskihintaiset maneesittomat tallit kärsivät näistä pimeistä pikkutalleista jotka pystyvät pitämään hinnat alhaalla juurikin veropetoksilla.
Ihan vaan esimerkkinä 4 vuokralaista omassa tallissa a 400 euroa ja ei ilmoiteta veroilmoituksessa eikä makseta sotuja tallivuorojentekijästä. Pahimmassa tapauksessa vielä sekä tallinpitäjä että tekijä ovat työttömiä, jolloin veropetoksen lisäksi myös tukiin liittyvä todennäköinen petos. Ja jos tekijä vielä asuu vuokrakämpässä niin tukipetoksen piiriin kuuluu myös asumistuki. Siinäpä soppaa.

Nyt joku tulee huutelemaan että ei tuosta jää voittoa. Ehkäpä, mutta sen arvion tekee verottaja saamiensa tietojen mukaan. Ei tallinpitäjä. Sen vuoksi ilmoitetaan verottajalle sekä tulot että menot.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.2.19 09:47:04

Lähettäjä: Mena
Päivämäärä: 1.1.19 17:58:31

tässä unohtuu vielä sekin pointti, että tallityöt tehdään usein pimeänä jolloin pitäisi saada käteen enemmän kuin se minimiliksa, eikö? Mitä pimeässä työssä on muuten järkeä työntekijälle? Yrittäjälle sitäkin enemmän, koska ei tarvitse maksaa mitään työllistämiskustannuksia.

Ihan en ymmärrä Menan logiikkaa? Jos tallityöt tehtäisi verokortilla, ja oletan, että tekijä on muuallakin töissä, sillä millä sen hevosen muuten elättää, niin tuosta tallityöstä työntekijä maksaisi vielä lakisääteisiä maksuja ja verot. Ja sillä käteenjäävällä sitten maksaisi tallivuokraa. Ja juu, eläke ei kerry, mutta nämä roposet ei nyt siihen kyllä kovinkaan paljon vaikuta.

Tosin laitontahan tuo homma on, ja en suosittele, mutta tämä vaan huomiona.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Kihaa 
Päivämäärä:   23.2.19 16:19:42

Tässä olisi opiskelijoille hyvä lisätienesti. 4h yrittäjäksi. Saa tienata 7000 ilman veroja. Vastuuvakuutus 30. Yrittäjä saa virallisen kuitin. Muistaakseni maks. Ikä 27 v. On ns. Puolivirallinen yrittäjä. Ei mene YEL maksuja. Minäkin otan heti meille tällaisen. Ollaan vailla lomittajaa, kun edellinen yrittäjä muutti toiselle puolen suomea.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   26.2.19 08:56:47

Ilmeisesti lennätte sinne tallille ilman matkakuluja?

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   30.3.19 08:30:08

Nostetaanpa tämä pimeän työn keskustelu.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: No, oikeasti.... 
Päivämäärä:   30.3.19 11:59:22

Suurin osa tallinomistajista tienaa nettona ehkä pari euroa tunti, joten sen verran voi hyvittää. Ei enempää. Ja tietysti verokortilla, ei koskaan pimeästi.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.3.19 14:35:08

En maksa mitään. Tallivuokra on niin naurettavan halpa, että vuokralainenkin ymmärtää ajoittaisen auttelun kuuluvan asiaan. Päivää kohden minulle jää 2,50€/ hevonen palkkaa, josta sitten verot pois. Enkä siis tee tätä päätyökseni..

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   31.3.19 22:49:06

EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ 3

Ikinä en kehtaisi teettää noin, en ikinä. Maksan kunnon palkan ja siihen ei ole kovin usein varaa. Teen sitten itse hommat. Mutta kunhan velat on pian maksettu niin pystyn maksamaan kokopäiväisen työntekijän ja nukun yöni puhtaalla omalla tunnolla loppu elämäni.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Juupajuu 
Päivämäärä:   1.4.19 00:12:58

Koulutettuja tallityöntekijöitä on työttömänä, mutta täällä hevosen omistajat kilvan kehuu, miten tekevät tallivuokran pienentymistä vastaan pimeänä tallivuoroja. Hävetkää!

P.S. eräältä tallilta irtisanottiin työntekijä hänestä riippumattomista syistä ja nyt yksärit tekevät tallivuoroja, joilla pienentävät kuukausivuokraa. Laillista?

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   1.4.19 06:44:19

Juupajuu, ei todellakaan ole mennyt oikein. Vinkkaapa verottajalle. Mikäli tallityöt tehdään pimeänä, on aika törkeää. Sanotaan työntekijä irti ja teetetään sama sitten pimeänä. Mutta tämä ei ole millään muulla alalla mahdollista kuin hevosalalla. Ala, jota mikään laki ei koske.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   1.4.19 23:01:20

Edellisille tiedoksi ja tarkennuksena: kuten kirjoitin, päivää kohden jää 2,50€/hevonen, JOSTA VEROT POIS! Vaikken ole alv-velvollinen enkä kokoaikainen ”talliyrittäjä”,ei se silti tarkoitasi ettenkö maksaisi veroja kaikista tuloistani,

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   2.4.19 18:02:52

Jep, sulla on aika pieni liikevaihto kun et yllä alv-rajaan asti.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   2.4.19 22:09:30

Kyllä vaan. Liikevaihto on turhan hieno sana tähän mun tallinpitooni. Vuokralaisesta on tullut hyvä ystävä ja yhdessä hommia hoidellaan. Olen siis näitä pahamaineisia pikkutallinpitäjiä... Verottajalle kyllä kaikki tulot ja menot ilmoitan, ettei tarvitse kateellisten naapureiden luulotella, että kovaa pimeää bisnestä tässä teen. Tosin niiltä naapureilta kun ei tahdo välttämättä rehuostoista saada kuittia. Kyllä se pimeä työ ja kauppa rehottaa ihan ympärillä muuallakin kun hevostalleilla .. jos joutuu ilman kuittia ostoja tekemään niin jostain täytyy sitten sitä kuititonta rahaa itsellekin tulla. Muuten maksat verot vielä niistä ostoistakin. Täytyisi todellakin olla iso talli, jolloin heinänmyyjälle ei tule mieleenkään sanoa ettei myy kuitilla..

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   4.4.19 21:48:14

Jep, toi on muuten ihan totta että ympärillä rehottaa kuititon heinäkauppa. Meillä on ollut ostettavat määrät aina niin isoja että kukaan ei ole kaupannut ilman kuittia.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   4.4.19 22:42:42

"9e tunti joten 3 tunnin tallista 21 e- verot"

Yhdeksän kertaa kolme on kyllä 27 euroa.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Ckj hj 
Päivämäärä:   17.4.19 09:14:14

Tallinpitäjä säästää joka kk omien hevosten tallivuokran, siksi pieniä talleja pidetään. Ei tallinpito ole muutoin kannattavaa. Eikä pidäkkään odottaa elättävänsä sillä itsensä. Saa hevostensa kulut nollattua muutamalla vieraalla.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.19 18:18:19

Jep. Taas kerrotaan miten kierretään verot. Hienoa. No, kyllä tämälin ala kuriin saadaan. Niin saatiin raksatkin ja logistiikka.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   23.4.19 23:12:00

En opeta ketään ja maksan kaikista tuloistani verot. Kävin muuten uudesta paikasta hakemassa heinää. Puhelimessa sovittiin hinta x€ + alv. Rahoja antaessani ei myyjä kuittia tarjonnut. Taas jouduin tiukasti sitä vaatimaan erikseen.. Ei tämä hevosala ja liitännäiselinkeinot kuitenkaan tätä yhteiskuntaa yksin kaada. Moni hevosenomistaja itse haluaa omaa tallivuokraansa pienentää tallitöillä. Ammatikseen tallia pitävien täytyisi hoitosopimusta tehdessään olla tässä kohdin tarkkoja. Hinnan alennus ja tarkasti tieto mitä omistaja itse tekee OMAN hevosensa hinnanalennuksen suhteen, jotta ei ole kyse työsuhteesta.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   24.4.19 19:10:41

12 e ilta

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   25.4.19 19:13:04

Saan 15 e vkl illoista

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   26.4.19 12:04:04

Ei ole veronkiertoa, jos tallipaikkasopimuksessa ei tarjoa mitään täysihoitoa. Tallihan tarjoaa vain sen palvelun mitä sopparissa lukee ja loppu on omistajan vastuulla. Ja tämän takia vuokra on halvempi. Ei tästä niin kovin vaikeaa tarvitse tehdä.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   26.4.19 12:36:10

Just näin TT. Kunhan ei minkään sopimuksen mukaan hoitele mitään vieraita hevosia, niin homma sujuu ihan laillisesti.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.19 13:55:42

TT, paitsi jos talli tarjoaa täysihoitopaikkoja ja ne hevoset hoidetaan samalla hoitoringillä. Omistajat saavat aina sopia keskenään hoitovuoroja mutta silloin joukossa ei voi olla täysihoitosopparin omaavien heppoja.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Lis 
Päivämäärä:   26.4.19 15:52:58

"Koulutettuja tallityöntekijöitä on työttömänä, mutta täällä hevosen omistajat kilvan kehuu, miten tekevät tallivuokran pienentymistä vastaan pimeänä tallivuoroja. Hävetkää!"

Meillä tosiaan on kiertävä iltatallivuoro, tallipaikat "puolihoidolla".

Tähän päädyttiin, kun työntekijää ei ilmoituksista huolimatta löytynyt. Yrittäjä ei jaksa tehdä kaikkea kellon ympäri eli nyt yrittäjä tekee päivätallia sieltä aamuseiskasta neljään, viiteen, kuuteen... Eikä hänen sitten tarvitse tulla iltaruokintaa varten tallille.

Työntekijää siis etsittiin, mutta ei löytynyt. Ne työttömät tallityöntekijät on varmaan jossain muualla kuin täällä meilläpäin. Tai sitten tunnin iltatallivuorot ei kelpaa kellekään, kun tuleehan siinä matkatkin ja on "ilta pilalla".

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.19 16:21:00

10 h

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.19 09:46:44

20 e tmi iltatalli vkl illoissa on jo aika kallista

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.19 10:55:56

Hienoa tämän pimeän työn vertailu. Yleensähän maksetaan tes:n mukaan.
Tämä on tosiasn ainoa ala jossa mikään laki ei päde.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Blaablaa 
Päivämäärä:   3.5.19 19:08:02

Edellisellä tallilla oli 10€/tallivuoro, joka sisälsi karsinoiden siivouksen ja kuivituksen, klo 11 heinien anto ja säkitys sekä klo 15 heinien anto ja säkitys, hevosia vaihtelevasti 4-10

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: heipähei 
Päivämäärä:   4.5.19 16:47:20

No huhhuh, teillähän on kunnon korvauksia! Meillä oli 12 hevosen aamutallista NELJÄ EUROA korvaus! Ja aamutalli olisi pitänyt tehdä 5-7 aikaan! Kuten kuvitella voi, ei paljon ollut tekijöitä. Karsinoiden siivouksesta oli korvaus 6e ja iltatallista 7e.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Tallinpitäjä myös 
Päivämäärä:   4.5.19 19:00:16

heipähei: ei ne tallinpitäjät paljon sitä enemmän itsekään saa :D

Minulla 2 vierasta, joista jää heinien ja kuivikkeiden jälkeen yhteensä 18e per päivä. Maksan veroni ja teen itse kaikki työt. Jos ei hinta kelpaa niin sitten pitää varmaan etsiä toista paikkaa.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.19 21:12:56

Minä kävin vanhalla tallilla auttamassa "kun ei saatu ketään tuuraajaa", milloin aamussa, milloin illassa, milloin ottamassa hevosia sisälle. Ei siitä saanut mitään korvausta. Harvoin edes kiitoksen. Syystä vanha talli.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   4.5.19 23:12:17

Tallinpitäjä myös saa hyvän korvauksen työstään . Kun yhteen hevosen menee 20-30mim/pv, jää sulle tuntipalkaksi väh tuo 18e/h.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.5.19 11:13:22

Aika halvalla menee. Ei ihme, että alaa pidetään kannattamattomana eikä palkata oikealla palkalla työntekijöitä, jos pimeänä tehdään muutaman euron tuntipalkalla hommia.

"Jos aamutalli on 50e mutta tallivuokra on 360e kk, rehujen ja kuivikkeiden maksaessa 310e kk niin yksi aamutalli kuittaisi koko kuun olemisen.Just joo"

Se ei ole asiakkaan ongelma, jos tallinpitäjä on tyhmä ja tekee noin pienellä katteella hommaa. Ja toisekseen; jos niitä hoidettavia hevosia on vaikkapa 30, niin eikö se yhden hevosen kate vähän niinkuin vastaa aina yhtä päivää? Eli silloin se tallinpitäjänkin palkka on tavallaan hevonen päivässä. Jos ei tee itse töitä niin yleensä niistä joutuu maksamaan.

Itse käytän ihan oikeita toiminimellä tekeviä yrittäjiä. Maksan 20-25e/h (+alv mahdollisesti päälle, riippuen tekijästä, osa tekee niin vähän etteivät ole alv-velvollisia) riippuen tuntimäärästä. 2-3h ovat kalliimpia, sitten 4-8h päivistä saa pikkusen edullisemman tuntihinnan.

  Re: Paljonko maksatte tallivuorosta

Lähettäjä: Piu 
Päivämäärä:   10.5.19 19:11:25

Peukutus tähdelle.
Meidän tallinpitäjä myös käyttää kevytyrittäjiä. Arvostan että ei perusta tallinpyöritystä pimeään työvoimaan

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.