Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Artukainen VIII

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.6.17 23:08:41

Edellinen:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: s.l. 
Päivämäärä:   7.6.17 15:47:36

Käsitinköhän nyt oikein tuon Artukaisten uuden kausisysteemin... Olen tähän asti maksanut 10xkortilla ja ratsastanut kerran viikossa ja samaa suunnittelin jatkavani. Jos maksan kauden kahdessa erässä, maksan 284,2€. Vanhalla systeemillä olisin ostanut syksyksi kaksi 10xkorttia, koska syyskausi on 20 viikkoa eli 290€. Halpeniko siis mun tuntihinta hieman?

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   7.6.17 16:01:57

S.l eikö 10h kortti maksanut 280€?
Eli jos maksat kauden kahdessa erässä hinta nousee hieman.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: s.l. 
Päivämäärä:   7.6.17 16:17:49

Oho, mitähän mä sekoilin..

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Rymy 
Päivämäärä:   9.6.17 09:58:02

Aikooko moni jatkaa kausikorttilaisena nykyisellä vakiotunnillaan? Minä aion jatkaa. Jotkut tuntilaisista miettivät vielä.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   10.6.17 11:11:19

En aio jatkaa kausikorttilaisena. Nykyiset hevoset ja kausikortin tiukat ehdot eivät innosta.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: omnibus 
Päivämäärä:   10.6.17 14:13:57

En jatka, liian suuri riski että loukkaantuu tai lapsille sattuu jotain tai joutuu olemaan muuten pidemmän aikaa pois ja silloin jo maksetut rahat menevät kankkulan kaivoon. Riski se on menetttää kymppikotinkin rahat mutta koko kausi olisi törkeää. Sisko juuri katkaisi kätensä ja neljä kuukautta taukoa. Vähintään. Jos näitä pakottavasti syystä johtuvia poissaoloja ei korvata ei kannata ratsastaa.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Rex Legis 
Päivämäärä:   10.6.17 14:30:57

Meikäläisellä on paljon epäselvää kausisysteemistä ja onkohan seurakaan miettinyt vielä kaikkea. Mitä jos kahden viikkotuntini lisäksi intoudun ratsastamaan extratunnin tai lomallani vaikka kaksi. Pitääkö niistä maksaa se valtavan kova irtotuntihinta? Siinähän ei ole mitään järkeä. Kenenkään ei kannatta ottaa ylimääräisä tunteja jos kausikortit on jo maksettuna. Tämä ei ole kenenkään etu. Päinvastoin lisätuntien ptäisi olla halvempia.

Mitenköhän ryhmien pienentäminen tapahtuu, kuka jää ilman paikkaa. Meitä on sama kuusi ollut ryhmässä iät ja ajat.

Paljon mietittäviä asioita.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Rymy 
Päivämäärä:   10.6.17 15:58:58

Kausikortin lisäksi voi ostaa 10-kortin extratunteja varten. Harmi että 5-kortteja ei löydy enää hinnastosta.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Lk 
Päivämäärä:   10.6.17 16:57:12

Mutta myös 10 kerran kortilla tunnille hintaa 35€

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: 10 
Päivämäärä:   10.6.17 17:26:38

Kauanko uusi 10-kortti on voimassa?

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: s.l. 
Päivämäärä:   10.6.17 17:42:08

Uusi 10-kortti on voimassa koko kauden eli 20 viikkoa :)

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: missu 
Päivämäärä:   11.6.17 00:50:20

35 euroa tunnista? Vaikka olisin valmis välillä ottamaan ylimääräisen tunnin? Eikö sen pitäsi päinvastoin olla halvempi kun ottaisin sen kausituntini lisäksi?

Nyt en tajua logiikkaa? Eikö seuran etu olisi mahdollisimman paljon ratsastavia asiakkaita. Eli mitä enemmän kävisi tunneilla sitä halvemmaksi tunnit muuttuisivat.

Nyt jää kyllä hankkimatta tuollainen kausikortti. hevoset ja opetus eivät missään tapauksessa ole 35 euron arvoisia!

Ja miten sitten matkat ja muut menot joita jokaisella varmaan on jossain kohtaa kautta. Meidän perheellä on kolmen viikon lomamatka varattuna, saako nämä tunnit ratsastaa joskus ennen tai jälkeen matkan vai jäisivätkö tappioksemme.

Nyt taitaa olla aika äänestää jaloillaan. Kenenköhän käsittämätön idea tämä systeemi on ja takuulla kääntyy itseään vastaan. Jokunen vuosi sitten yritettiin kausikorttisysteemiä eikä siitä tullut yhtään mitään. Jäi yhden vuoden kokeiluksi.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Kikka 
Päivämäärä:   11.6.17 00:54:32

Juuri mietin samaa eli edellinen kausikorttikokeilu oli täysi susi ja loppui yhden kauden jälkeen. Miksi sitä uudelleen kokeilemaan? Loputkin ratsastajat karkoitetaan.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: s.l. 
Päivämäärä:   11.6.17 01:18:07

Siis ihan samaan tapaan kuin ennenkin pääsee korvaamaan vapaille paikoille. Näin ope mulle kertoi. Ja saa käydä myös mielellään etukäteen korvaamassa, jos poissaolot tiedossa. Ja hinnastossahan oli, jos ratsastaa useamman viikkotunnin siitä saa alennusta. Ilmeisesti perheenjäsen asia on vielä vähän epäselvä ja itse uskoisin, että vakavasta vammasta yms. johtuvat poissaolot pystyisi sopimaan kuten nytkin. Itse koen, että tää tulee selkiyttämään asioita, ei tarvitse laskea kortin voimassaoloa ja puljata korttien kanssa. Aikaa toki vaatii, että totutaan muutokseen. Mä toivon, että tästä tulee hyvä :)

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: s.l. 
Päivämäärä:   11.6.17 01:22:47

Ja lisäksi musta uusista hepoista etenkin Hemppa ja Jussi ovat osoittautuneet kivoiksi tapauksiksi, sopivat monille, moni niistä pitää ja ovat kehittyneet tulostaan. Opetus on myös ollut pääsääntöisesti hyvää.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Tupu 
Päivämäärä:   11.6.17 07:32:56

Olisiko mahdollista lisätä hinnastoon toinen kymppikortti, jonka hinta olisi hieman edullisempi jos on ottanut kausikortin? Eli ns. kymppikortti kausitunnin lisäksi. Silloin uudistus ei " rankaisisi" niitä, jotka haluavat silloin tällöin ratsastaa enemmän, mutta eivät kuitenkaan sitoutua kahteen viikkotuntiin.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: nii 
Päivämäärä:   11.6.17 08:36:17

"Nyt en tajua logiikkaa? Eikö seuran etu olisi mahdollisimman paljon ratsastavia asiakkaita. Eli mitä enemmän kävisi tunneilla sitä halvemmaksi tunnit muuttuisivat."

Ei välttämättä, jos vaihtoehtona on täyden hinnan maksava asiakas, kun paikkoja kuitenkin on rajallinen määrä. Siinä tapauksessa kyllä, jos vaihtoehtona on tyhjä paikka.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Riitu 
Päivämäärä:   11.6.17 10:30:26

Mikä ihmeen edellinen kausikorttikokeilu? En muista sellaista, vaikka olen ratsastanut Artukaisissa vuosia.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: nii 
Päivämäärä:   11.6.17 12:17:04

Kausikortti oli jonkin aikaa vaihtoehtona kymppikortin ohella muutamia vuosia sitten, kun jotkut olivat sitä toivoneet. Ei saavuttanut kovin suurta suosiota ja vaivihkaa katosi taas hinnastosta.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Minnie Mouse 
Päivämäärä:   11.6.17 15:36:58

Jos on pitkään käynyt niin ei ole voinut unohtaa edellistä kausikorttikokeilua. Kovin toivein siihen lähdettiin kun hinnat vähän halpenivat mutta kaikkine hankaline korvaamisineen (tunteja on kuitenkin aika vähän, sopivia ryhmiä ei ole joka päivä, on paljon este- ja yleis ja pienryhmiä ja vähemmän ratsastaneille tunteja) ei siitä sitten tullut mitään. Ja vähin äänin siitä taas luovuttiin. Miksi siis kokeilla jo kerran epäonnistunutta systeemiä uudelleen. Jos tästä äänestettäisiin niin uskon valtaosan asiakkaista toivovan nykysysteemiä eikä sitoutumista koko kauteen. Tai sitten saada rahallisesti tosi iso etu. Nyt siis jos on kausikortti eli tunti viikossa ja haluaisi ratsastaa joskus ylimääräistä niin siitä toisesta viikkotunnista joutuu pulittamaan 35 euroa ja ostamaan kokonaisen kortin. Kerran epäonnistunutta systeemiä ei kannattaisi tuoda takaisin. Kukaan ei ollut tyytyväinen edelliseen kausikorttikokeiluun.

Ja jotain positiivistakin eli Pasi on ilmeisesti saanut kivan uuden kodin! Voi kun kuulisi Ansastakin jotain, se oli lempiratsuni vuosia ja kaipaan sitä yhä.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Kaisla 
Päivämäärä:   11.6.17 16:54:04

Koska tällainen kausikorttikokeilu on tarkalleen ollut? Olen ratsastanut Artukaisissa 15 vuotta 1-2 tuntia viikossa, mutta en muista moista systeemiä. Olen ratsastanut aina 10-kortilla.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Nm 
Päivämäärä:   11.6.17 18:31:17

Ei ole ollut Artukaisissa kausikorttisysteemiä käytössä ainakaan 13 vuoteen ja tuskin sitä ennenkään. Nykysysteemillä varmaan 10-kortin hinta olisi noussut joka tapauksessa kaikille tuohon 350€ ja kausi siten 700€!, joten on omasta mielestäni parempi että me jotka haluamme sitoutua ja ratsastaa pitkäjänteisesti saamme tuntimme yhä entiseen hintaan. Se on tärkeää sekä se että saa opetussuunnitelman.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: nii 
Päivämäärä:   11.6.17 21:18:23

Niin, kymppikortti on kyllä ollut käytössä vuosikymmenet, mutta sen lisäksi oli mahdollisuus kausikorttiin jossain vaiheessa. En osaa vastata siihen, milloin se tarkalleen oli, koska itse en siitä kiinnostunut ollut.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: kipa 
Päivämäärä:   12.6.17 08:59:20

Nm on väärässä, siitä ei todellakaan ole mitään 13 vuotta aikaa kun Artukaisissa kokeiltiin kausikorttisysteemiä. Veikkaisin että viitisen vuotta, ehkä jopa lähempänä kymmentä, mutta ei missään tapauksessa kolmeatoista. Itse tulee syksyllä 13 vuotta tallilla täyteen ja minun aikanani se oli ja olin jopa mukana siinä. Se oli vaihtoehtoinen korttisysteemin kanssa. Sai siis ostaa kortin kuten ennenkin mutta sen lisänä oli mahdollisuus sitoutua kausikorttiin ja sai vähän lisäetua. Olen tästä ihan varma että olen juuri Artukaisissa maksanut kausituntimaksua. Kokeilu taisi kestää yhden syys- ja kevätkauden, jonka jälkeen siitä tosiaan vähin äänin luovuttiin kuten täällä on jo sanottukin.
Opetussuunnitelma on itselle ainakin ihan se ja sama, omassa ryhmässäni on niin suuret tasoerot (vähiten ratsastanut on tainnut käydä vuoden, eniten käynyt yli 25 vuotta) että tee siinä sitten jotain opetussuunnitelmaa. Mutta joku ilmeisesti tällaisistakin haluaa maksaa lisähintaa.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Kaisla 
Päivämäärä:   12.6.17 09:41:23

Olen kipan kanssa samaa mieltä opetussuunnitelmasta. En ymmärrä, mitä hyötyä siitä on. Ehkä ihan aloittelevien ryhmissä voi olla hyötyä. Minun ryhmässäni ei ole kovin suuria tasoeroja, mutta... Eikö opetussuunnitelman tarkoitus ole määritellä opetettavat asiat? Ratsu vaihtuu tasaisin väliajoin. Esim. vastalaukan harjoittelu Reksillä ja Wildalla ei ole millaan tavalla vertailukelpoista. Miten kehittymistä voi mitata, kun jotkut tehtävät sujuvat jollakin hevosella ja toisella taas ei. Jussi ei tällä hetkellä suostu väistämään eikä Tessa laukkaamaan. Ainoa järkevä tapa olisi jakaa oppilaille vakioratsut, joiden kanssa treenattaisiin koko kausi. Vasta silloin voi huomata jotakin edistystä.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: 007 
Päivämäärä:   12.6.17 09:55:20

Tuo on totta, että jos olisi vakioratsut niin tavoitteita olisi helpompi asettaa jokaiselle. Mutta olen silti sitä mieltä, että ratsastuskoulussa kuuluu opetella ratsastamaan erilaisilla hevosilla eli en kannata vakioratsusysteemiä.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Kirre 
Päivämäärä:   12.6.17 10:01:46

007: Samaa mieltä. Pitää opetella ratsastamaan erilaisilla hevosilla. Sitä paitsi vakioratsuista tulisi ongelma, jos useampi ryhmän ratsastajista haluaisi ratsastaa samalla hevosella ja joku joutuisi tyytymään inhokkiinsa.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Hoo Moilanen 
Päivämäärä:   12.6.17 11:20:53

Mielenkiintoinen tulkinta opetussuunnitelmasta, että sen tarkoitus olisi jollain tavalla tehdä suorituksista vertailukelpoisia. Jos opetussuunnitelmassa lukee vastalaukka niin sillä valmiimmalla hevosella voidaan treenata vastalaukkaa kaarevalla uralla, toisella suoralla ja kolmannella loivasti kaartaen. Sillä ei-niin valmiilla voi oppia ihan äärettömän paljon siitä, miten hevosta pystyy itse auttamaan suorittamaan tehtävää.

Ainakin itse toivon, että heA-ryhmissä ratsastavilla ratsastajilla olisi jo käsitys ratsastuksesta jollain muulla tasolla kuin sillä, että ratsastus on temppujen tekemistä.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   12.6.17 15:44:27

He A-tasolla myös voisi kuvitella ratsastajan osaavan asettaa itse itselleen tavoitteita ja sovittaa ne sitten ratsun taitojen mukaan. En ymmärrä miksi joku tällainen opetussuunnitelma on yhtäkkiä iso ja ihmeitä tekevä juttu, josta pitäisi vielä maksaa lisää. Tai siis tuota epämiellyttävää kausikorttisysteemiä perustellaan sillä opetussuunnitelmalla. Jotain on pitänyt keksiä että oppilaat muka saisivat enemmän vastinetta rahalleen. Varmasti löytyy niitä jotka kokevat sen opetussuunnitelman nyt tarpeelliseksi ja tärkeäksi ja ehkä he nyt oppivat ratsastamaan paremmin. Itse kuulun niihin jotka eivät mitään suunnitelmia kaipaa.

Mukavia ja vaihtelevia tehtäviä tunneille hevosten kyvyt huomioiden ja mielellään positiivista palautetta edes silloin tällöin. Siinä opetussuunnitelmaa tarpeeksi.

Taitaa jäädä kausikortti hankkimatta. Viime vuosina intoni on hiipunut muutenkin, mielestäni osasyy on hevosten tason todella suuri lasku. Missä on keskiravit tai sulkutaivukset, vaihdoista puhumattakaan. Ei siitä vielä ikuisuutta ole kun lähes jokainen tuntihevosista kykeni niihin ja niitä myös tehtiin. Nyt He A-tunnilla tehdään kolmikaarista kiemuraa ja sekin tuntuu olevan puolelle ratsuista aivan liian vaikeaa.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   12.6.17 16:20:27

Kuuluukohan opetussuunnitelman teko master -tutkinnon vaatimuksiin :)

Minä en näe mitään hyötyä opetussuunnitelmasta varsinkin, jos se on ryhmäkohtainen. Oma motivaationi on kadonnut jonnekin. Jotkut opettajat osaavat ylläpitää innostusta lajiin, toiset taas eivät osaa. Yksi suuri syy on hevosten tason lasku. Vaikka perusratsastus on tärkeää, niin olisi kiva tehdä joskus niitä temppujakin.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.6.17 16:25:47

Mun mielestäni opetussuunnitelma sisältää seuraavan tapaisia asioita viikkotasolla:

1. Istunta, kädet
2. Istunta, jalat
3. Istunta, keskivartalo
4. Asetus, taivutus
5. Asetus, taivutus
6. Siirtymät raviin
7. Siirtymät laukkaan
8. Pohkeenväistö
9. Avo
10. Sulku
11. Esteet, puomit ja ristikot
12. Esteet, pystyt ja okserit
13. Esteet, rata
14. Ilman satulaa, leikit

Tai jotain tällaista! Tuntilaiset tietävät näin helposti mitä on edessä ja voivat esim treenata teoriaa valmiiksi ja ope voi antaa kullekin jonkun oman mietittävän teeman mukaan, esim. istunta kädet -tunnilla Mirkku miettii kädet kannettuna, Markku riittävän lyhyitä ohjia, Murkku taas kyynärpäihin kulmaa ja niin edelleen. Mitä te ajattelette opetussuunnitelmien oikein sisältävän? Tuntisuunnitelmahan on ihan positiivinen juttu.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: kiki 
Päivämäärä:   12.6.17 19:31:09

Huomatkaa huomiset tuntilaiset pukeutua sään mukaisesti, koska tunnit on ulkona. Satoi tai paistoi. Näin luki TR:n facesivuilla.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.6.17 21:06:25

Miksi maneesitallissa oltaisiin sateella ulkona?

Pari vuotta sitten kiinnosti vielä valmennukset ja kilpailut, nyt on into pitkälti lopahtanut. Hevoset eivät oikeasti ole kovin kummoisia tai kivoja. Esimerkiksi Wilda ja Wenus eivät ole lainkaan kehittyneet vaikka ovat olleet tuolla jo pitkään.

Hevosten lisäksi myös varusteissa olisi vähän parantamisen varaa, vieläkin on käytössä muutama 60-luvun satula joissa on todella epämukavaa istua. Myönnän olevani ns. persevä, mutta kesäleirillä muualla ollessani huomasin että on oikeasti olemassa satuloita pehmeästä nahasta joissa on pitävä tuntuma ja mukava olla. Varsinkin muutama ihan oikea koulusatula ja pari hyvää estesatulaa saisi olla olemassa noiden ikivanhojen yleissatuloiden lisäksi. Ihan jo jos kilpailuihin halajaa. Käytetyt satula eivät ole kauheissa hinnoissa ja usein hyvänmallinen satula sopii useammalle hevoselle tarpeen mukaan.

Seuraava etappi ratsastajien poistamisessa on nyt tämä älytön kausisysteemi opetussuunnitelmineen.

Ja sitten seuraavaksi ratsastetaan sateellakin ulkona. Mitähän vielä on luvassa. Ensi tunnille meille on varmaan varattu keppihevoset.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Ahmed 
Päivämäärä:   12.6.17 21:46:29

Tiistaina maneesi on varattu Kari Vepsän tilaisuutta varten. Parkkipaikostakin voi olla pulaa, joten tulkaa tuntilaiset ajoissa.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.6.17 21:47:33

Eiköhän kentällä olla siksi, että maneesissa on Vepsän klinikka... Mutta ottakaa ihmeessä kepparit mukaan, jos sellaiset omistatte. Varmasti ope antaa myös niillä ratsastaa :)

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Nella 
Päivämäärä:   13.6.17 08:55:34

Tuskinpa yhdessäkään ratsastuskoulussa on yhtään 60-luvun eli yli 50 -vuotiasta satulaa käytössä. Ratsastuskoulukäyttö on näet aika kuluttavaa touhua.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Arianne 
Päivämäärä:   13.6.17 09:20:16

Vanhimmat satulat ovat oikeasti varmaan 60-70 -luvulta, silloin rakennettiin kestävää ja ne satulat ovat lähes ikuisia. Vastinhihnoja kun välillä korjauttaa niin taas mennään. Nykysatulat eivät samalla lailla kestäkään, mutta muuten ominaisuudet ovat ihan toista luokkaa. Niissä voi jopa oppia istumaan isoliikkeisellä hevosella. Nyt esim. Lissulla tekee jo satula istumisen lähes mahdottomaksi kun tukea ei saa mistään. Myös Wenuksen satula on kauhea. Ja moni muu.

Ratsastuskouluissa vaan on pakko mennä hevosten ehdoilla ja rahakin ratkaisee, kun se 70-luvun reitevälle tädille epämukava ja liukas satula sopii hevoselle niin ei sitä vaihdeta. Mutta eron kyllä nykysatuloihin huomaa, kun itse käyn ratsimassa myös vuokrahevosta niin sen satulassa on ihan toista istua. Miellyttävän tukeva olo, satula tehostaa oikeaa istuntaa eikä vaikeuta sitä liu'uttamala ratsastajaa puolelta toiselle.

Mutta tärkeämpää kuin satulat olisivat paremmat hevoset. Osaavimmat jäävät lähivuosina eläkkeelle (Reksi, Dino) ja tilalle pitäisi löytää toimivia hevosia. Uusimmat ostokset eivät ole olleet turhan onnistuneita. Jussilta en saanut askeltakaan sivulle ja Tessan kanssa tuntimme oli katastrofi. Ja minäkin sentään käynyt He A-tason tunneilla reilusti yli 10 vuotta ja omissa kisoissa tyrkännyt jopa A ykkösen ihan hyväksytysti. Huomasin myös että Tessa jopa opettajalla lopettaa laukkaa ihan vaan kesken kaiken. Eli satulan päällä olevissa taidoissa ei välttämättä vikaa vaan hevonen ei sovi tuohon hommaan.

Onko muuten Pentin myynnistä uutta? Onko sitä käyty katsomassa?

Kausikortista vielä, että se on pahin painajaisemme, ryhmässä joskus juttelimme että toivottavasti ei tule koskaan. Ja kun se epäonnistunut kokeilu oli jo vuosia sitten niin tämä tuli nyt tosi ikävänä yllätyksenä kaikille. Meidän ryhmästä (HeA) ainakin useampi etsii nyt vuokrahevosta. Taitaa Artukaisista pikkuhiljaa tulla aikuistallin asemasta junnutyttöjen paikka. Uusia nuoria naisia on näkynyt viime vuosina paljon (Friskalasta, Metsäkylästä) ja vanhoilla tädeillä ja sedillä taas on into hiipunut useistakin syistä.

Harmi sinänsä, meillä on ainakin mukavin mahdollinen ryhmä, pysynyt vuosia samana mutta nyt taitaa hajota tuon kausipakon takia.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Nea 
Päivämäärä:   13.6.17 11:02:12

Mä en kyllä ymmärrä miksi Pentti myydään. Se nyt ainakin osaa jotain ja on osaaville kiva ratsastaa.
Mielestäni aikoinaan hevoshankinnat oli järkeviä ja hankittiin osaavia hevosia (Bond, Antti, Kaija, Venla ym...). Nyt on monta vuotta menty vain turvallisuus edellä hevoshankinnoissa ja tällöin talliin on tullut useita kilttejä, mutta täysin osaamattomia hevosia, joilla on niin vähän liikettä, että niiden kanssa ei kyllä mitään laadun vaikutelmaa saa.
Viimeiset hyvät tuntihevoshankinnat ovat olleet Lissu, Hani ja Ansa. Penttikin on kohtuullinen, samoin Retu.
Sen sijaan Wenus, Wilda ja Tessa ovat kyllä turvallisia, mutta eivät millään tavalla osaavia tai laadukkaita. Ei jatkoon. Kaikki ne olisi saanut vaihtaa ennen Penttiä.
Ennen Artukainen oli paikka, jossa sai ratsastaa edes vähän laadukkaamilla hevosilla. Ja alkeistunteja oli vähän, samoin pelkääviä tätejä. Nyt tuntuu, että tallilta ei mitään muuta löydy kuin pelkääviä tätejä, jotka eivät uskalla ratsasta millään keppihevosta kummemmalla.

Myös minä vaihdan syksyllä paikkaa. En niinkään kausikortin takia vaan siksi, että mua alkaa nyppiä Artukaisten hevosmateriaali. Ei siellä ole enää osaavammalle ratsastajalle mitään, vaan hallituksen tädit ovat hankkineet tallin täyteen vain itselleen sopivia turvallisia, pieniliikkeisiä ja osaamattomia hevosia.

Ottakaa hallitukseen kilparatsastajia, ostakaa muutama oikea, säpäkkä hevonen ja vaihtakaa noi pystyyn kuolleet hevoset pois. Sen jälkeen minä palaan tunneille.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   13.6.17 11:20:17

Täytyy vähän korjata Nean kommenttia:

Bond ostettiin 4-vuotiaana ja tullessaan se ei osannut yhtään mitään. Se oppi kaiken osaamansa (helppo A) tuntilaisten kanssa. Kaija oli tullessaan nuori ja sekin kehittyi opetushevosurallaan. Venla oli osaava, mutta osoittautui luonteeltaan kovin hankalaksi.

Huippuhevosista menneiltä vuosilta muistuvat mieleen Julana, Franzciska, Artemis ja Victoria Queen, mutta ne myytiinkin kaikki yksityisiksi. Julanalla kisattiin koulua nuorten PM:ssä ja Armi hyppäsi nuorten GP-sarjaa. Julana ja Franzciska toimivat silloisen opettajan kisahevosina.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Miru 
Päivämäärä:   13.6.17 11:51:28

Ongelma on se, kun siellä tallilla ei kertakaikkiaan ole enää opettajaa, joka itsekään osaisi hevosia oikealla tavalla ratsastaa. Ihan sama mitkä tutkinnot on plakkarissa, Hevosopisto ottaa rahalla kaikki sisään ja päästää ulos myös, jotta valtion tuet tipahtavat kassaan.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   13.6.17 12:06:49

Pystyynkuolleita ei mielestäni ole kuin Tessa.
Ansan myynti oli virhe varsinkin jälkiviisaasti kun tiedetään mitä tilalle tuli.
En jatka minäkään kausikorttilaisena kun ensinnäkin on riski että tapahtuu jotain (ei välttämättä edes hevosiin liittyvää) eikä pääse viikkoihin tunnille ja rahat voi mennä hukkaan jos ei saa järjestymään itselle sopivia korvaavia tunteja tai myytyä tunteja kenellekään. Toinen riski mitä en halua olisi joutua ratsastamaan hevosilla joista ei pidä. Kallis harrastus joten rahalle pitää saada riittävä vastine. Nykyään kun kivoja hevosia on turhan vähän.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   13.6.17 12:18:58

Eiköhän Ansa myyty siksi, etteivät sen jalat kestäneet raskasta tuntikäyttöä. Se oli viime aikoina usein EP. Tarvittiin lisää hyppääviä hevosia. Sonja oli hyvä ostos. Harmittavaa että tuntarin työ ei sopinut sen terveydelle.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Jepa 
Päivämäärä:   13.6.17 13:20:29

Olen vähän eri mieltä Wenuksen ja Tessan turvallisuudesta. Wildasta olen samaa mieltä, sen uskaltaisi hyvin antaa vaikka pienelle lapselle ratsuksi. Turvallinen hepo. Samoin Karina. Harmi vaan, että sillä alkaa tulla ikää.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Kiira 
Päivämäärä:   13.6.17 13:27:42

Samaa mieltä Jepan kanssa Wenuksen ja Tessan turvallisuudesta. Molemmilla kuohahtaa silloin tällöin.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: rt 
Päivämäärä:   13.6.17 13:44:25

Niin, kausikortissa on aina myös se riski, että voi joutua maksamaan koko kauden tunneista, joilla ei enää haluaisi käydä. Esim. voi tosiaan saada jatkuvasti hevosia, joilla ei halua mennä tai tunneille voi kesken kauden tulla pitempiaikaiseksi sijaiseksi joku, jonka tunneista ei pidä. Tai sitten itse voi sairastua, loukkaantua tai elämäntilanne muuten muuttua. Kymppikortin kanssa sentään pääsee tarvittaessa myös lopettamaan/pitämään taukoa nopeammin.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Betty 
Päivämäärä:   13.6.17 14:04:58

Kausikortin voi maksaa kolmessa erässä. Eikö silloin ole pienempi riski? Jättää vain maksamatta jäljellä olevan erän, niin pääsee eroon tunnistaan.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   13.6.17 14:29:05

Ehdoissa lukee että varatessa sitoutuu maksamaan koko syyskauden. Kolmessa erässä maksaessa hinta on vähän kalliimpi.
Helpommalla pääsee kun ei varaa kausikorttia eikä sitoudu.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Betty 
Päivämäärä:   13.6.17 14:36:47

@!#$, tuo sitoutumiskohta on jäänyt huomaamatta. Perintäänkö meinaavat laittaa, ellei maksa...

Tuo on kyllä totta, että periaatteessa jopa opettaja voi vaihtua kesken kauden. Mitä vain voi tapahtua.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Meni hermo 
Päivämäärä:   13.6.17 15:39:33

Voi luoja, oikeesti miten joku VOI valittaa et hevoset ei osaa? Nää kaikki pystyis selvittää sen HeA:n, ehkä pitäis ite opetella ratsastamaan paremmin. Näis ois haastetta ku eivät oo automaatteja.

Kyl se hienompiki hevonen pää pystys kulkee jos kuski ei tee mitään.

Sitä paitsi suurin osa aina urputtaa ku on nii villit hevoset. Et IHAN SEN TAKII niit "pystyyn kuolleit" on ostettu. Et tädit uskaltaa ratsastaa.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   13.6.17 16:55:24

Haluaisin nähdä kun "Meni hermo" menee vaikka Tessalla 2-tason HeA:n 

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.6.17 18:05:05

Onko Penttiä käyty kokeilemassa?

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Ansaa kaipaava 
Päivämäärä:   13.6.17 19:00:16

Nykyisistä hevosista alle puolet selvittäisi helpon A:n hyväksytysti ykkös- tai kakkostasolla taitavalla ratsastajalla. Edellyttäen että esim. Karina ja Lenttu kulkisivat peräänannossa. Esimerkiksi Wildalla ei kyky koota itseään riitä kunnolla edes B:hen. Kyllä noista hevosista saa ja voi valittaa kun muistaa miten hyviä hevosia on joskus ollut. Tosin on ollut myös täysin epäonnistuneita ostoksia, jotka eivät luonteen tai terveyden takia ole tehneet tuntiuraa käytännössä lainkaan. Kuka muistaa vaikka Roosan.

Jännittävä nähdä miten tämän kausikorttisysteemin kanssa käy, ne kenen kanssa olen itse puhunut eivät aio sitoutua eli lopettavat kokonaan, vaihtavat tallia ja moni tosiaan kyselee vuokrahevosta. Pelkäänpä että tämä uudistus on susi jo syntyessään.

Ja kuten täällä on mainittu niin tätä kausikorttijuttua on kokeiltu ennenkin ja silloin se ei toiminut, miksi se nyt sitten toimisi. Tuntuu että ihmiset ovat vielä vähemmän halukkaita sitoutumaan kuin silloin vuosia sitten.

Perustelut kausikorttiin siirtymiselle ovat myös kestämättömät. Todella harva kaipaa mitään opetussuunnitelmaa koko kaudeksi (kuuluuko tosiaan opettajan omiin opintoihin joka selittäisi asiaa), tuskin kukaan haluaa maksaa puolesta vuodesta etukäteen kun elämäntilanteet itsellä ja tallilla voivat muuttua rajustikin. Lisäksi höpinä siitä, että nyt hintoja ei tarvitse nostaa on ihan hullua koska ryhmäkokoja kuitenkin pienennetään. Kun joka tunnilta poistuu yksi paikka niin ei tule mitään säästöä. Päinvastoin. Hinnat ovat kovat nytkin, verratkaapa vaikka Friskalaan. Siellä ei toki ole maneesia mutta kauden saa 460 eurolla. Ja kymppikortin hintaa ei ole nostettu taivaisiin vaan se on potentiaalinen vaihtoehto koko kaudesta maksamiselle.

Sanonpa vaan, että johtokunta voisi kokoontua ja päättää jättää tämän typerän uudistuksen tekemättä ja jatketaan hyvällä kymppikortti (tai 20-kertaa ahkerille) linjalla. Siihen on aina oltu tyytyväisiä. Myös ryhmäkoot ovat ihan hyviä, ei niitä tarvitse pienentää. Harvoin kuitenkaan ryhmä on täysi.

Pakko ei koskaan tuo oikeaa sitoutumista.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Meni hermo 
Päivämäärä:   13.6.17 19:50:07

Karina ja Lenttu kulkee peräänannossa, wilda osaa koota, muttei jaksa, koska ei lähes koskaan tarvitse. Sen hyväksytyn tuloksen saaminen lähinnä edellyttää että suoritat radan oikein, lisäprossat tulee sit siitä, et miten hyvin. Vai onko mulla ollu aina super lepsut tuomarit...

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: misu 
Päivämäärä:   13.6.17 19:54:00

Helpossa A:ssa hevosen tulee olla kokoajan peräänannossa. B:ssä tästä joskus lipusutaan, varsinkin ykköstason kisoissa mutta kovin korkeita pisteitä ei voi odottaa jos hevonen kulkee turpa suorana. Wildalla on jotain pysyvää vikaa lantiossa tms. eli ei pysty kokoamaan itseään kuten muut hevoset, kyse ei ole mistään jaksamisesta.
Super lepsut tuomarit ovat olleet jos olet saanut A:sta hyväksytyn hevosella joka ei ole ollut peräänannossa radalla.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Journalisti 
Päivämäärä:   13.6.17 20:02:41

Minua ja useita meidän tunnin muita vakiotuntilaisia kiinnostaisi tietää keneltä tai mistä tämä kausikortti-idea on peräisin? Kuka sitä ehdotti ja mitä sillä haetaan. Ja ennen kaikkea johtokunnan pitäisi nyt tarkasti miettiä KUKA siitä hyötyy ja miten.

Seuran rahatilanne ei takuulla parane ryhmäkokoja pienentämällä ja yleisesti ottaen Artukaisista on tykätty juuri siksi, että se on Turun seudulla niitä harvoja kouluja joissa kausikorttisysteemiä ei ole. Miksi nyt siis sellainen?

Selvää on, että tuntilaiset, joista valtaosa on TR:n jäseniä ja siten myös tavallaan ratsastuskoulun omistajia, eivät halua kausikorttiin siirtyä eivätkä hyödy siitä yhtään mitenkään. Päinvastoin muodostaa haittaa ja suuttumusta.

Eli kuka hyötyy ja miksi niin annetaan tapahtua? Miksei tästä järjestetä vaikka jäsenäänestystä. Tuntiratsastajat muodostavat ratsastuskoulun ja mahdollistavat sen toiminnan.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Mietteliäs 
Päivämäärä:   13.6.17 21:25:43

Itse haluan jatkaa mutta kausikorttisysteemi panee mietityttämään.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: xcv 
Päivämäärä:   14.6.17 08:58:21

Pitkäaikaisena kävijänä ihmettelen myös valtavasti tätä päätöksentekoa. Kun ratsastuskoulu on seuran omistuksessa ja hallinnoima ja valtaosa tuntiratsastajista kuuluu seuraan niin miten voidaan yhtäkkiä lyödä lukkoon tällainen päätös, josta ei ainakaan kukaan tuntiratsastaja hyödy. Jostain höpöhöpötuntisuunnitelmista ei ole mitään realistista hyötyä ja ratsastusryhmien koot ovat olleet ihan okei tähän asti. Kyllä meitä mahtuu kentälle yhdeksänkin kahdeksan sijaan silloin harvoin kun tunti on täynnä.

Viime vuonna kaikki vakiotuntipaikat tulivat täyteen heti niitä varattaessa. Mitenkähän käy nyt. Tuntipaikkoja on vähennetty mutta silti huhujen mukaan yli puolet ratsastajista ei halua lähteä mukaan kausikorttiin. Kymmenen kerran kortti on niin kallis, ettei sitä enää kannata ostaa eli hyvin mahtuu kentälle/maneesiin tulevalle kaudelle. En vaan voi ymmärtää mitä seura tästä ratsastajakadosta hyötyy. Nytkin on lopettamassa (siirtymässä muualle) väkeä, jotka ovat olleet seuran jäseniä ja tuntiratsastajia jopa yli 20 vuotta.

On aivan selvää ettei tämä ole tuntilaisten toivoma tai haluama muutos eli kysyn samaa kuin joku jo yllä eli kuka tästä nyt oikein hyötyy ja mihin tällä pyritään? Ei sitouttaa voi väkisin.

Korttisysteemi on ollut hyvä ja toimiva jo iäisyyden, mutta on se nyt kumma ettei Turusta löydy enää tallia jossa ei olisi pakko maksaa kokonaista kautta.

Nimiä esiin, kuka siellä hallituksessa on tällaisen mallin kehitellyt ja miksi?

14 vuotta riitti tälle tädille tyttärineen, valmennuksineen ja kisoineen. Kiitos näistä vuosista TR ja hyvästi. Naapuritallilta taitaa saada tunnin maksamatta puolta vuotta etukäteen.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Epäilijä 
Päivämäärä:   14.6.17 09:38:17

Epäilen, että seuran taloudellinen tilanne pakottaa sitouttamaan ratsastajat. Viime syksynä vähennettiin tunteja, joten ratsastuskoulun tulot pienenivät saman tien. Asiakaskatoa on ollut havaittavissa pitkin talvea ja kevättä, joten seura ei saa tarpeeksi rahaa. Ennen tätä radikaalia kausikorttisysteemiä olisi pitänyt selvittää, miksi oppilaat käyvät epäsäännöllisesti, miksi tunnit eivät vedä. Olen ratsastanut koko ikäni ratsastuskouluissa. Tärkeimmät tekijät ovat opetuksen ja hevosten taso. Hyvä ja innostava opettaja saa pysymään oppilaat tunnilla. Hevosten osaamistaso pitää olla sellainen, että ratsut tarjoavat haastetta edistyneemmillekin oppilaille. Artukaisissa on ollut loistavia opettajia, joiden tunneilta ei yksinkertaisesti halunnut jäädä pois kuin pää paketissa. Tällä hetkellä moni tuntilaisista valittaa motivaatiopulaa. Tunneista on tullut hajuttomia ja mauttomia. Hevosten taso ei miellytä.
Pelkään, että kausikortti ajaa nämä motivaatiopulasta kärsivät toisen harrastuksen perään, sillä mitään muuta järkevää maneesitallia ei Turussa ole.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: -87 
Päivämäärä:   14.6.17 10:15:00

Pari kertaa viikossa vuokraheppoja on kyllä tarjolla jo vähän kokeneemmille ratsastajille. Naapuritallin tunnit tuntuvat myös vetävän mukavasti väkeä. Mutta varmasti moni motivaatiopulan kanssa taistelleista lopettaa kokonaan.

Jos syynä olisi seuran rahapula niin miksi ihmeessä tuntipaikkoja taas vähennetään! (juuri kun viime vuonna reilusti vähennettiin) ja asiakaskatoa tällä ei korjata vaan vaikutus tullee olemaan täysin päinvastainen. Nythän uudessa systeemissä jos ostaa tuon koko kauden ja haluaisi välillä ratsastaa lisätunteja niin se on käytännössä mahdotonta. Tai siis järjettömän kallista eli ei kukaan sellaiseen ryhdy. Tämä VÄHENTÄÄ ratsastajia ja siis seuralta tuloja. Kukakohan insinööri tämän täysin käsittämättömän aivopierun on luonut. Tällä hetkellähän innokas ja motivoitunut voi kortillaan ratsastaa vaikka joka päivä. Ja ostaa sitten uuden. Miksi uudessa systeemissä pitäisi maksaa reilusti ylimääräistä lisätunneista kun loogista olisi haluta niitä jotka ratsastavat paljon.

Artukaisista on tykätty juuri tuon korttisysteemin vuoksi, moni on valinnut sen mieluummin kuin jonkun toisen tallin kausikortin. Nyt näille ihmisille ei ole enää mitään perustetta jäädä Artukaisiin.

Koko muutoksen ainoa syy taitaa olla että opettaja opettaa mieluummin pienempiä ryhmiä. Mutta miksi hallitus hyväksyy opettajan mielipiteen kun se itse kärsii siitä rahallisesti ja tuntiratsastajat ovat enemmän tai vähemmän vihoissaan.

T. Yksi niistä joka ei aio koskaan ikinä maksaa yhtään kokonaista kautta etukäteen. Ja kiitokset kahdeksan vuoden asiakkuudesta, olen viihtynyt.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Epäilijä 
Päivämäärä:   14.6.17 10:24:01

Kausikorttiuudistuksessa korostetaan kovasti sitä, että hintoja ei koroteta. Ilmeisesti kausikortin vaihtoehtona on johtokunnassa keskusteltu hintojen nostamisesta. Päättäjät ovat siis päätyneet kausikorttiin, jonka "hankaluuksia" yritetään hyvittää tuntilaisille ryhmäkokoa pienentämällä ja opetussuunnitelman laadinnalla. Mielestäni tuntihintojen korotus olisi ollut parempi vaihtoehto kuin kausikortti.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.6.17 12:19:26

^ Nå men! Sinähän saat valita. Tuntihintojen korotus on myös vaihtoehtona 10 kerran korttien muodossa.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Parvati 
Päivämäärä:   14.6.17 12:24:00

Jatkossa 10-kortilla maksava ei saa vakiotuntia. Ei siis ole sama asia kuin hinnankorotus nykyiseen korttijärjestelmään. Sitä paitsi uuden 10-kortin hinnankorotus on peräti 25 %.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   14.6.17 12:48:06

Eipä taida viitsiä 10h korttia ostaa kun hinta melkoinen eikä takeita mille tunnille mahtuu ja milloin. Helpommalla pääsee kun ostaa yksittäisiä irtotunteja vaikka ne vasta kalliita ovat (38€). Ei ehkä ihan loppuun saakka mietitty tämä uudistus että mitä seurauksia sillä on...

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   14.6.17 12:53:08

Viime talvena valitettiin (tuntien vähentämisenkin jälkeen), että hevoset tekevät liikaa hommia ja nyt pitäisi nostaa tuntimäärää, että seura saisi enemmän tuloja. Ei mee mun jakeluun.

Jos on vähemmän tunteja, seura maksaa vähemmän opettajalle.

Mulle on aivan sama, että onko kortti vai kausimaksu. En ole vaihtamassa tallia, koska tiedän mitä muualla on. Ja se ei ainakaan ole parempaa kuin Artukaisissa.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Parvati 
Päivämäärä:   14.6.17 13:11:28

Hevoset ei tee todellakaan liikaa töitä. 2 tuntia päivässä vaikuttaa olevan maksimi. Kevään aikana ei ole ollut noinkaan paljon. Ei täällä ole kukaan vaatinut tuntimäärän nostoa. Jos tunneilla olisi normaali 6-8 oppilasta, kaikki olisi hyvin. Mutta kun viime aikoina oppilaita on ollut paljon vähemmän, seuralle saattaa iskeä aivan ymmärrettävästi rahapula.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: 007 
Päivämäärä:   14.6.17 14:20:27

Sanotaan, että tuntihinta ei nouse kausikortin myötä. Hinnastosta kuitenkin käy ilmi, että jos maksat useammassa erässä, niin hintaa tulee lisää. Ja silti on perässä lisäys 28€/h. Yli 500€ on tosi iso summa maksettavaksi kerralla, eikä minulla ainakaan ole siihen varaa. Jos koko kauteen pitää sitoutua joka tapauksessa, niin miksi periä lisämaksua erissä maksamisesta?

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Pääekonomisti 
Päivämäärä:   14.6.17 15:56:27

Kyllä tosiaan hinnat nytkin tavallaan nousevat ja taloudellinen riski siirtyy täysin asiakkaalle. Ja kuten yllä joku mainitsikin niin eihän tällä tavalla rahaa tule lisää seuralle, siitä olen samaa mieltä että tuntihintojen korotus tuolla opetuksella ja hevoskalustolla olisi järjetöntä, mutta miksi nyt sitten ryhmiä pienennetään? Ja irtotuntien ratsastus tehdään lähes mahdottomaksi. Eihän sillä taloutta paranneta. Tämän uudistuksen kun olisin vienyt aikanaan opiskelupaikkaani Turun Kauppakorkeaan niin en taatusti olisi saanut papereita vieläkään vaan minut olisi naurettu koko oppilaitoksesta ulos. Kaikessa hulluudessaan tämä jopa vähän naurattaa, ilmeisesti ja valitettavasti systeemi on kuitenkin tehty tosissaan.

Ihan lähtökohtaisesti uudistus voisi toimia jos oletetaan, että joka asiakas on päivätöissä oleva (ei lomautusuhan alla) tavallinen palkansaaja tai juniori jolla pappa betalar ja hän haluaa käydä sen kerran viikossa ratsastamassa ja se riittää. Uudistuksella ei enää voisi "taktikoida" kortilla eli jättää uusi ostamatta enää toukokuussa. Seuran toki kannattaisi miettiä miksi ihmiset tekevät niin, olisiko järkevää tunnustaa hintojen olevan nytkin varsin korkeat ja ehkäpä miettiä vakiotuntien lopettamista jo toukokuun loppuun eikä väkisin jatkaa juhannukseen.

Mutta nyt kun on mietitty perustuntilainen niin tilanne vaan on se, että iso osa tuntilaisista ei ole tällaisia, mitenkäs nyt ne, jotka haluavat ratsastaa 2-3 tuntia viikossa ja esim. ennen kisoja vielä enemmän. Heille systeemi on täysin kestämätön. Ensin pitäisi maksaa kolme kautta kerralla eli noin 1600 euroa riippuen tietysti haluaako tehoryhmiin tai maksaa osissa ja joutua maksamaan siitäkin sitten vähän ekstraa. Ja kun 1600€ on maksettu niin mitäs sitten kun seuraavalla viikolla päästä löytyy aivokasvain. Tai muutetaan miehen työn perässä Kemiin. Ja paljon arkipäiväisempiäkin esimerkkejä riittää, jotkut käyvät enemmän ja useammin kun on sopivasti aikaa ja rahaa ja sitten taas ovat esim. ulkomailla pitkiäkin aikoja ratsastamatta ollenkaan. Tässä käsittämättömässä uudistuksessa ei ole otettu mitään erityisryhmiä huomioon, ei edes vuorotyöläisiä ja muilla paikkakunnilla osan vuodesta työskenteleviä. Ja työttömyyspeikko vaanii myös useilla, tuskin on intoa maksaa satoja euroja, jotka mahdollisesti menevät täysin kankkulan kaivoon.

Miksi kausikorttisysteemi nyt onnistuisi kun se ei onnistunut viimeksikään ja se oli sentään paljon paremmin mietitty. Nyt on selvästi tavoitteena ajaa pois kaikki sellaiset jotka eivät osaa ennustaa elämäänsä kovin pitkälle eteenpäin ja joilla pankkitilillä ei ole tuhansia euroja vain odottamassa sijoittamista seuran pohjattomaan lippaaseen.

Kaiken kaikkiaan tyrmistyttävää.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   14.6.17 16:01:16

Pk seudulla tuntihinnat on 40-60 euroa. Onko turkulaiset muka niin paljon köyhempiä että 28 euroa on "kipuraja". En usko. Onhan asuminen Turussa järjettömän halpaa verrattuna pk seutuun, luulisi että kulutukseen ja harrastuksiin jää silloin paljon enemmän.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Mallu 
Päivämäärä:   14.6.17 18:11:52

Voiko tuntejaan tai kausikorttia edes myydä eteenpäin, jos ei itse pääse? Onko kortti haltija-vai henkilökohtainen?

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Psykis 
Päivämäärä:   14.6.17 20:25:23

Tuo pääkaupunkiseudun ja Turun ainainen vertailu (täällä tehty ties kuinka moneen kertaan) on täysin älytöntä. PK-seudun palkat ovat ihan muuta kun täällä ja ratsastusseuran omistamana kouluna Artukaisten soisi pysyvän sellaisena että lähes jokaisella on varaa käydä edes kerran viikossa. Työttömillä ja opiskelijoilla ei silti välttämättä ole, se 28€ on todella iso raha. PK-seudulla on paljon myös ns. eliittitalleja, joissa on todella hyvä opetus ja hienot hevoset. Jokaisella on esimerkiksi erikseen koulu- ja estesatulat. Homma on vähän toista täällä kun Tessaa huidotaan milloin milläkin että se siirtyisi edes johonkin askellajiin. Ja tätä siis ihan taitavillakin ratsastajalla.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Hintatietoinen 
Päivämäärä:   14.6.17 20:38:29

Seura teki valtavan virheen lyhentäessään kymppikortin voimassaoloa. Se on lisännyt paljon poissaoloja. Jos kortti olisi yhä voimassa 12 viikkoa niin suurin osa käyttäisi kuitenkin sen kymmenessä viikossa. Mutta se ylimääräinen kaksi viikkoa antaisi turvallisuudentunnetta, että kortin varmasti ehtii käyttää ja se tulisi ostettua helpommin ja turhat kikkailut ja ylimääräiset poissaolot kortin voimassaolemattomuuden takia jäisivät pois. Nyt moni jättää tunteja väliin tietäessään edessä olevan vaikka jonkun lomamatkan tms. muutaman viikon poissaolon ja ostaa seuraavan kortin sitten vasta palattuaan. Tuntilaisia olisi ollut syytä kuunnella tässä asiassa ja ihan kysäistä niiltä ketkä ovat usein pois että miksi he ovat pois ja olisiko jotain keinoa saada heidät käymään jatkuvammin. Turha kuvitella että he nyt ostaisivat mitään kokonaista kautta.

Nyt tämä uusi uudistus on jatkumoa tuolle jo viimeksi tehdylle väärälle päätökselle ja nyt savustetaan ulos ne, jotka ovat käyneet epäsäännöllisesti, välillä paljon, välillä taas vähemmän. Erilaisista syistä. Harvalla on varaa maksaa edes kaksi kautta eli kahta viikkotuntia ja jos haluaisi kolmannen niin pitäisi ostaa sellainen 350 euron kymppikortti. Ihan hullua. En tiedä minkä alojen ihmisiä siellä johtokunnassa istuu, mutta tieto talousasioista ja psykologinen silmä puuttuu täysin.

On suorastaan ikävää ja surullista kuulla, että paljon TR:n "veteraaneja" eli pitkään 10-25 vuotta tunneilla käyneitä joutuu nyt lopettamaan tämän sinänsä turhan uudistuksen vuoksi. Ei meidän ryhmässä ainakaan kukaan ole kaivannut pienempää ryhmää, meitä on 9 kivaa ihmistä ja näillä näkymin ryhmästä ei jää ensi vuodeksi juurikaan ketään.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   14.6.17 22:26:04

Eiköhän se vaikka sairaanhoitaja, lääkäri, opettaja jne saa ihan samaa palkkaa Turussa ja Helsingissä? Käteen jää vaan niin paljon enemmän kun asuminen Turussa on puoli-ilmaista.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.17 22:35:40

Helsingissä palkat ovat suuremmat, niin myös asumiskustannukset eli käpälään jää samanverran

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: 007 
Päivämäärä:   15.6.17 08:31:12

No helsingissä asuvat opiskelijat ja pienituloiset eivät sitten varmaan harrasta ratsastusta.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   15.6.17 09:04:49

Miksi pitää vertailla Helsinkiin? Yhtä hyvin voi verrata vaikka Keski-Eurooppaan jossa edullisemmat tuntihinnat mutta paremmat puitteet.
Vertaamatta mihinkään minusta tuntihinnan maltillinen korotus olisi ollut ok jos sillä olisi vältytty kausikorttisysteemin käyttöönotosta.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Pirttihirmu 
Päivämäärä:   15.6.17 09:56:33

Samaa mieltä ox:n kanssa. Maltillinen korotus olisi ollut parempi vaihtoehto.

Lisäksi johtokunnan täytyy pitää huolta, että hevosmateriaalin laatua nostetaan. Poistuvien/eläkkeelle siirtyvien tilalle on saatava oikeasti toimivia ja koulutettuja ratsuja. Toki ymmärrän ongelman: jos ratsastuskoulu ei tuota tarpeeksi, ei ole varaa ostaa parempia hevosia.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Glasnost 
Päivämäärä:   15.6.17 10:01:00

Joku koittaa nyt epätoivoisesti vaihtaa puheenaihetta, se on ihan se ja sama mitä kukin Helsingissä tienaa tai mitä maksaa asuminen Varissuolla. Tehtää tuolle vertailulle vaikka oma otsikko jo se niin kiinnostaa. Itse voin kertoa Arizonan ratsastuskoulusysteemeistä kun olin siellä nuorena vaihdossa.

Asiaan eli kausikorttisysteemi puhututtaa ja aiheesta. Mitä nyt oikeasti tekevät he, jotka ratsastaisivat mielellään 2-3 kertaa viikossa. Tietysti tuntilaisten joukossa on lääkäreitä ja juristeja ja ties mitä joille tonni sinne tai tänne ei tunnu missään, mutta kyllähän se nyt ahdistava ajatus on maksaa vaikka estetehosta ja kahdesta tavallisesta tunnista syyskaudeksi eli kerralla maksettuna tasan 1700 euroa kun kukaan ei täysin voi ennakoida mitä elämä tuo ja tallillekin voi tulla muutoksia. Esimerkiksi joku epämiellyttävä sijaisopettaja tai vielä Tessaakin huonompia tuntihevosia. Siinäpähän olet sitten koko syksyn kiinni niissä jo maksamissasi tunneissa. Haluaisitko lomamatkalle? No ei käy. Käsketäänkö työmatkalle firman puolesta? No ei käy kun olisi noita ratsastustunteja maksettuna.... voi siinä olla pomo kummissaan.
Jos vielä ennen kisoja tai muuten vaan kuvittelisi ottavansa vaikka lomaviikolla tunnin tai pari ylimääräistä niin 38 euroa siitä lystistä. Tai kymppikortilla 35 euroa.

Tallilta on jo parhaita tuntiratsastajia pikkuhiljaa poistunut (niitä jotka pystyvät viemään tuntihevosia eteenpäin ja läpiratsastamaan) ja nyt ilmeisesti ajetaan loputkin taitavat pois. Saa olla melko hullu jos yli tuhatta euroa laittaa tyhjään ja sitten vain luottaa onneensa että ehtii ja pystyy kaikki tuntinsa ratsastamaan. Toisaalta kerran viikossa ratsastamalla ei ikinä kehity kovin taitavaksi, tädillä voi taidot pysyä jotakuinkin ennallaan mutta oikeaa kehitystä ei tapahdu.

Viime koulukisoissa ei ollut yhtään ainutta tuntihevosta, tuskin niitä tulee enää jatkossa näkymäänkään.

Ja mitä hinnankorotuspaineisiin tulee niin kortteihin olisi pitänyt antaa takaisin se kahden viikon jousto ja muuten säilyttää kaikki jotakuinkin ennallaan. Ei tuolla materiaalilla ja opetuksen tasolla hintoja voi nostaa, mutta ryhmäkoot olisi hyvin voinut säilyttää ennallaan. Miksi ihmeessä niitä karsimaan. Nytkin pienryhmätunneilla harvoin on ollut kuutta paikalla, joskus vain kolme. Nyt kun lähtökohtaisesti on vielä vähemmän paikkoja niin niitä varmaan peruutetaan osallistujapulan takia.

Mutta eihän se hullu ole joka pyytää vaan se joka suostuu maksamaan.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   15.6.17 10:04:53

"Tuntiratsastaja joka pystyy viemään tuntihevosta eteenpäin" - in your dreams. Nyt jotain rajaa mitä kuvittelee omasta osaamisestaan.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Kielo 
Päivämäärä:   15.6.17 10:31:22

123: Artukaisissa on tai on ollut oppilaina todella osaavia ratsastajia. Jotkut ovat kisanneet jopa kansallisella tasolla. Kukapas esim. Bondin ja Reksin on kouluttanut? Molemmat olivat tullessaa 4-vuotiaita täysin osaamattomia. Voin kertoa, että ratsastuksenopettaja ei ole niiden selässä käynyt kuin kerran tai pari. Osaavat tuntilaiset ovat kouluttaneet ne helppo A -tasolle.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   15.6.17 11:17:33

Kielon kanssa samaa mieltä.
Mutta koska läheskään kaikki tuntiratsastajat esim minä ei ole niin taitavia niin tuntihevonen saisi olla jo tullessaan riittävän osaava. Edes sellainen että voisi huoletta osallistua HeC -luokkaan.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   15.6.17 12:25:51

Nyt kun tunneilta lähtee porukkaa pois, niin tietysti olisi hyvä saada uusia tilalle. Kukaan tuskin haluaa paikkaa testaamatta ostaa kausikorttia ja jos ei ole vielä tr:n jäsen, saa tästä kokeilusta pulittaa 44€. Taitaa muutama muu talli mennä ensin kokeiluun.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Daz 
Päivämäärä:   15.6.17 12:54:53

Tätä itsekin olen miettinyt, että mitenkä toimitaan uusien asiakkaiden kohdalla joita nyt varmasti kaivataan - varmaan sitten maksavat irtotunnista sen mitä pyydetään.

Tällainen uudistus on hyvä tapa turvata seuran taloutta siinä tapauksessa, että asiakkaat tunnetaan riittävän hyvin. Jos valtaosa asiakkaista on perustyytyväisiä, motivoituneita eivätkä muussa elämässään kiireisiä, niin toki he jatkavat mieluusti tunneilla kausikortillakin. Nähtäväksi jää, tunteeko seuran johto asiakkaansa riittävän hyvin ja onko tällaisia asiakkaita enemmistö. Voihan se olla että näin on.

Uuden systeemin tiedotteessa olisi pitänyt tuoda enemmän esille sitä, miten rästitunteja on mahdollista ratsastaa ja voiko omia tunteja myydä välillä muille jos ei itse pääse. Monia voi ahdistaa ajatus siitä että kausikortti on joustamaton, elämässä kun on usein paljon liikkuvia ja muuttuvia asioita.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   15.6.17 15:09:37

Ja voiko kesken kauden tulla mukaan ja millä hinnalla?

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: GG 
Päivämäärä:   15.6.17 16:03:24

Ei tätä koko juttua voi uskoa todeksi, jos nyt olisi päivämääränä 1.4. niin saisin hyvät naurut mutta ei tämä juttu voi olla aprillia.

Siis ihan oikeasti nyt joutuu vuosikausia tunneilla käyneitä ratsastajia lopettamaan kokonaan tai menemään muualle ihan tämän seuran kuningasidean vuoksi. Ja mistä tilalle uudet ratsastajat. Ja miksi, vanhat jo tuntevat tavat ja systeemit ja mielestäni pitkää asiakassuhdetta pitäisi nimenomaan vaalia.

Jos on käynyt vakiotunnilla vaikka 10-15 vuotta yhtäajaksoisesti niin on varmaan todistanut jo sitoumuksensa tason ihan riittävästi. Eikö se nyt olisi järkevää että näiden ratsastajien kanssa vaikka sovitaan että he ratsastavat 20 tuntia kaudessa eivätkä ole joka toinen viikko poissa kissanristiäisissä tai sitten käyvät joka toinen viikko mutta kaksi tuntia. Eikä vaatia mitään maksuja etukäteen.

JOUSTAVUUS on kaikessa liiketoiminnassa ja muussa toiminnassa nykyään avainsana, nyt Artukaisissa TR on näemmä päättänyt siirtyä takaisin 1800-luvulle.

Onneksi en enää ole itse tuntiratsastaja, olen silti yhä yhteydessä moniin tuolla todella pitkään ratsastaneisiin ja surettaa heidän puolestaan. Toivottavasti jostain löytyy heille kiva vuokrahevonen tai muu ratsastuskoulu, jossa huomioidaan ihminen ja osataan arvostaa asiakasta.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Pavunvarsi 
Päivämäärä:   15.6.17 16:14:16

Se lappu joka tunnilla jaettiin tästä kausikorttikäytännössä pikkutarkkoinen ohjeineen oli kyllä kuin Göringin päiväkäsky. Ei porkkanalla vaan kepillä hyvät ihmiset, kepillä ja uhkailuilla. Jos olet pois silloin ja siitä tai tästä tai mistä lie syystä tai ilmoitat tai et ilmoita ja jos et seiso tuntia päälläsi aamuin illoin niin emme ole korvausvelvollisia ja niin edespäin. Paras oli se "jos peruutat korvaustuntisi et saa enää uutta korvaustuntia tai rahoja hyvitetä".

TR elää maailmassa jossa ihmisillä on loputtomasti rahaa, kukaan ei koskaan ole sairas tai kenelläkään lapset sairaana. Ongelmaton ihana maailma jossa ratsastetaan säännöllisesti käskyjen mukaan. Ja muistattehan että maksimissaan kaksi kertaa saa ratsastaa etukäteen tunteja ja hankkikaa lääkärintodistus kaikista mahdollisista vaivoista. Tosin se lääkärikäynti todistuksineen maksaa huomattavasti enemmän kuin ratsastustunti mutta hyvä se on silti hakea ja toimittaa. Kolmena kappaleena. Lapun loppuun olisi vielä voinut lisätä että parempi kun pysyt ihan vaan kotona. Meillä täällä TR:llä ei palvella eikä jousteta eikä korvata eikä olla vastuussa yhtään mistään.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.6.17 18:18:32

Olisi kiva saada nuo pikkutarkat ohjeet nettiinkin, itse en ole sitä vielä saanut

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Ritu 
Päivämäärä:   15.6.17 18:34:59

Luulenpa, ettei kaikkia ongelmatilanteita ole vielä mietitty. Käytäntö osoittaa, miten vastaan tulevia tilanteita ratkotaan. Joku tuntipörssi olisi hyvä juttu. Pk-seudun talleilla on sellaisia käytössä. Toki kausikorttitunnin siirtäminen toiselle henkilölle pitää olla silloin sallittua.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Monsieur 
Päivämäärä:   16.6.17 09:42:22

GG: olitkohan samalla seminaarilla kanssani viime viikonloppuna =D

Firmassamme pidettiin suuri yhteisseminaari asiakaspalvelusta (sopisi hevosalaankin) ja aloitettiin kirjoittamalla fläppitaululle valtavin punakirjaimin JOUSTAVUUS ja sitä hoettiin avainsanana läpi viikonlopun. Korostettiin sitä ettei nykydigiaikana asiakkaiden yhdenvertaisella kohtelulla ole enää samaa merkitystä kuin ennen ja kaikkiin asiakassuhteisiin (varsinkin pitkäaikaisiin) pitää panostaa ja sopia erilaisten asiakkaiden kanssa tarvittaessa vähän erilaiset säännöt.

Tämähän on nykyään aika itsestäänselvyys, lähes kaikkiin liikkeisiin on kanta-asiakaskortit, pankissa kanta-asiakasohjelmat ja eri tasoja parempine etuineen sen mukaan paljonko kyseisessä paikassa asioi. Joustavuuden lisäksi toisena kantavana teemana oli asiakkaiden huomioiminen yksilöinä. Tähän kyllä omassa firmassamme onkin panostettu, kuunnellaan asiakkaiden huolet ja murheet ja sovitaan asioista järkevissä puitteissa yhteisymmärryksessä. Juuri itse myönsin pitkäaikaiselle asiakkaallemme reilusti lisää maksuaikaa isoon ostokseen, koska uskon ja luotan häneen 15 vuoden asiakassuhteen jälkeen.

Luettuani tuon TR:n tiedotteen tuli kyllä olo kuin olisi siirrytty takaisin 70-luvulle. Lappu oli kyllä informatiivinen, mutta ennen sitä olin vielä kahden vaiheilla maksaako koko kausi vai luopua tunnista ja armeijamainen kirjoitustyyli todella tiukkoine ja yksityiskohtaisine sääntöineen (ei tietoakaan joustosta tai asiakkaiden huomioinnista yksilöinä) saa minut luopumaan tunnistani. Ihan jo periaatteesta. Mieluummin puskaratsastelen tuttujeni maalaistalleilla kun suostun moiseen kyykytykseen.

Maailma on yhä vähemmän ennustettavissa, kauden aikana ehtii sattua vaikka mitä jos on sattuakseen. Mitä pahaa me tuntilaiset olemme nyt tehneet että ansaitsemme tällaisen kohtelun? Peruutelleet tunteja? Kannattaisi pohtia syytä siihen eikä yrittää tällaisella pakkosysteemillä korjata tilannetta.

Itse olin tyytyväinen niin kuuden hengen pienryhmäämme kuin myös irtotunteihin yhdeksän hengen ryhmissä. Kymppikortti oli joustava ja hyvä systeemi vaikka voimassaoloaikaa lyhennettiinkin. Mutta selvästikään tätä asiakasta ei enää kaivata uudistuksen myötä. Ymmärrän kyllä PK-seudun jättitallien tiukat säännöt mutta Artukainen on pieni ja lisäksi SEURAN omistama talli, jossa opettaja tuntee joka oppilaan henkilökohtaisesti. Ei voi kuin ihmetellä.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Vastuunottoa 
Päivämäärä:   16.6.17 21:02:40

Kannattaa hakea johtokuntaan syksyllä, jotta pääsee vaikuttamaan tuleviin päätöksiin. Täällä niistä on aika turha vängätä. Aiemmin ei ole ollut halukkaita vapaaehtoisia hallitukseen, jospa rupeaa löytymään kun nykyinen hallitus tekee 'huonoja' päätöksiä vaikka pj:kin on tuntiratsastaja ja tuntiratsastajat taitavat olla enemmistönä nykyhallituksessa. Ovat ehkä vääränlaisia tuntilaisia.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ttv 
Päivämäärä:   17.6.17 07:39:37

Taitaa tuntilaisia olla niin montaa sorttia että kaikkia ei voi miellyttää. Ja johtokunnassa on paljon väkeä ja olisi mukava tietää onko tämä päätös ollut yksimielinen. Johtokunnan kaikki tuntiratsastajat taitavat olla juuri niitä joilla on yksi säännöllinen viikkotunti. He ovat siis tehneet itselleen sopivan ratkaisun. Mielestäni kyllä noinkin pienellä tallilla, ja kuten on korostettukin niin vielä seuran ylläpitämällä ratsastuskoululla, pitäisi erilaiset tuntilaiset ottaa huomioon.
Tuo kausisysteemi on varmaan valtaosalle ihan sopiva jos vaan rästituntien suhteen saa joustoa, jokainen sairastaa joskus, monilla on pieniä lapsia ja työreissuja eli ratsastusharrastuksesta ei saa tulla velvoitetta vaan vaaditaan sitä joustoa että tarvittaessa voi olla pois ja silti saa sitten jossain vaiheessa ratsastaa tuntinsa. Jos jo etukäteen saa pelätä menettävänsä tuntejaan/rahojaan niin halu sitoutua systeemiin ei varmaan toimi. Kuten joku jo sanoi niin perustuntilaisella, jolla on elämä "kohdillaan" eli pysyvä työ ja asuinpaikka, ei paljon työreissuja tai muita matkoja eikä sen ihmeempiä sairauksia niin ei se ole valtava riski maksaa koko kaudesta. Varsinkin jos käy vain sen yhden viikkotunnin.
Mutta sitten tulee ongelmia niiden kohdalla, jotka ratsastavat epäsäännöllisemmin, joskus enemmän, joskus vähemmän, ovat vuorotyössä tai matkustavat paljon. Lisäksi ne pienet lapset päiväkotisairasteluineen ja ehkä muine ongelmineen vaikeuttavat säännöllisesti tiettynä päivänä tiettyyn aikaan jokaisena viikkona ratsastamista. Siinä pitäisi löytyä seuralta joustoa, varsinkin pitkään ja paljon ratsastaneita ja kilpailemaan mieliviä kohtaan.
Kymppikorttihan on kohtuuttoman kallis uudistuksen jälkeen, jos tunnit eivät kuitenkaan tule täyteen niin miksipä ei kohtuuhintaan täytettäisi niitä. Seuralle on kai parempi saada se 28€ joltakin kuin jättää tunti vajaaksi.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Nostetaan? 
Päivämäärä:   18.6.17 08:04:38

Onko jollain tietoa miten Pentin myynti etenee? Onko sitä käyty katsomassa/kokeilemassa?
Toivottavasti sen tilalle tulee uusi kiva hevonen, vaikka tuntilaisten määrää vähennetäänkin. Joukossa on kuitenkin paljon lähivuosina eläkkeelle siirtyviä ja ei ikinä haluaisi enää sitä tilannetta kun viime keväänä ja kesänä kun kolme hevosta sairasti yhtaikaa ja muut tekivät niidenkin työt.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.17 09:52:35

Ei johtokunta mitään päätä. Kaiken päättää tallinpitäjä. Päätökset tehdään aina niin, että se on tuottoisinta tallinpitäjälle. Mutta tämä tajuavatkin ilmeisesti kaikki muut paitsi tämä tätituntiratsastajista koostuva "johtokunta".

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Lillis 
Päivämäärä:   19.6.17 10:50:49

Koska oppilasmääriä vähennetään edelleen, niin minun mielestäni ei ole järkevää ostaa uutta hevosta Pentin tilalle. Tälläkin hetkellä hevosten työmäärät ovat alakanttiin. Pentistä saadut rahat voisi käyttää vanhenevien hevosten (esim. Reksi) vaihtamiseen nuorempiin.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Lumikkija7kääpiötä 
Päivämäärä:   19.6.17 14:00:51

Täysin eri mieltä Lilliksen kanssa hevosenostosta. Ei ole kuin vuosi aikaa siitä kun oltiin siinä tilanteessa, että kaikki terveenä olevat hevoset menivät aivan liikaa ja siitä valitti täällä vaikka kuinka moni ja loput tallinkäytävillä. Joistakin hevosista väsymyksen todella näki päällepäin, esimerkiksi Retu ei meinannut jaksaa eteenpäin millään. Viime kesänä myös sama pieni hevosjoukko hyppäsi kaikki estekurssit ja niitä oli monta, lisäksi irtoestetunnit ja siinäkin joukossa oli pari hevosta jolla ei pitäisi eläinlääkärin lausunnon mukaan edes hypätä.

Ei koskaan enää sitä tilannetta kiitos eli aina on mahdollista että kolme tai vielä useampi (yhä on auki se kysymys, sairastuivatko Sonja, Sasu ja Wilda liialliseen työmäärään) eli hevosia mieluusti sitten enemmän ja osan vuodesta vähemmällä työllä (+pirteämmällä asenteella) kuin tippakaan liikaa töitä. Nuo vanhimmat on ihan järkevää pitää vielä vuoden-pari töissä kunnes jossain vaiheessa niille löytyy joku takuuhyvä eläkekoti. Mutta hevosmäärä mahdollistaa niille kevyemmät työpäivät ja kun työtaakka ja varsinkin estetunnit jakaantuvat tasaisemmin kaikille hevosille niin ne myös todennäköisemmin pysyvät terveinä ja jaksavat pisimpään.

Tunnithan eivät ole olleet nyt keväällä täynnä eli jos ne taas syksyllä täyttyvät niin se, että ryhmäkoot yhdellä pienenevät ei kokonaisuudessa vaikuta tippaakaan ratsastajamäärään. Joten ehdottomasti hevosmäärä samana jatkossakin, pitää olla vaihtoehtoja ja pikkuisenkin kremppaista hevosta pitää säästellä jo ennenkuin vaiva pääsee pahenemaan.

Sinänsä merkillistä nyt kun vihdoinkin taas on tarpeeksi hevosia, niitä hyppääviäkin ja hevosten tuntimäärät ovat vihdoin oikein sopivat niin joku olisi heti vähentämässä hevosmäärä. Varsinaisten tuntien lisäksi on kuitenkin myös yksityisryhmiä ja kilpailuja, jotka lisäävät työmäärää. Kun hevosia on tarpeeksi voidaan sunnuntaina kisoissa olleille todella antaa vapaapäivä viikolla.

En ole erityisen tyytyväinen tämänhetkiseen hevosvalikoimaan ja olen tosi pettynyt jos Pentin tilalle ei tule uutta.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Katja K. 
Päivämäärä:   19.6.17 14:15:52

Samaa mieltä. Ei todellakaan lähdetä nyt vähentämään hevosmäärää. Pentin tilalle joku sopivampi ja muut voivat hyvin jatkaa. Jos jostain tehdään hyvä ostotarjous niin se kannattaa tietysti hyväksyä ja sitten tilalle uusi hevonen. Esimerkiksi Lentulle ja Hanille ei yksityisomistus/eläkekoti olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Wenuksen imppaus taas kertoo siitä, ettei sekään taida täysin viihtyä. Lissu taas tarvitsisi paremman satulan, säälittää sen selkä kun se kasvaa jo sellaista pitkää valkoista karvaa. Siinä koulusatulassa oli ratsastajan hyvä istua ja Lissun selkäkin vaikutti paremmalta, mutta sekin satula kuulemma on mennyt rikki. Nyt selkä on taas tosi huonona.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Ennustaja 
Päivämäärä:   19.6.17 15:01:32

Mikäli tämän palstan kirjoituksia on uskominen, syksyn tunnit eivät tule täyteen. Kausikorttisysteemi saa monet lopettamaan ja ne joilla on ollut kaksi viikkotuntia, pitävät vain yhden tunnin. Näin olen lukenut ja kuullut tallin käytävillä.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.6.17 17:07:22

Miksi ihmeessä Hani pitäisi laittaa pois, sehän on mitä mainioin tuntiheppa?

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: Katja K. 
Päivämäärä:   20.6.17 10:53:27

En ollut mitään hevosta "laittamassa pois" mutta Hanilla paljon ratsastaneena olen sitä mieltä, että sille ei tuntihevoselämä ole paras mahdollinen vaihtoehto. Jos nyt kenellekään.
Monilla on tosi isoja ongelmia sen suitsimisen kanssa, kausittain tuntuu jo helpottavan, mutta sitten sattuu taas niitä juttuja, että se repii itsensä väkisin irti, lyö päänsä (kovaakin) johonkin kun sen päästä yritetään pitää väkisin kiinni jne. Meidän tunnilla on tosi kokeneita pitkän linjan hevosihmisiä ja silti ollaan jouduttu hakemaan opettaja apuun muutaman kerran talven aikana.
Mutta Hani on myös muuten melkoinen mielialahevonen, parhaimmillaan se on unelmakiva ratsastaa, herkkä ja käy kelle vaan. Mutta sillä on huonoja päiviä aina vaan useammin, protestoi rajustikin ratsastajan apuja vastaan, potkii seiniä ja kiukuttelee. Jos joku haluaisi sen hyvään hintaan ostaa omakseen, niin se olisi sen kannalta kivaa. Kiukuttelut ja satulointiongelmat loppuisivat tai ainakin vähenisivät huomattavasti. Ellillehän löytyi aikanaan yksityiskoti ja hevosen käytös muuttui tosi paljon. Mutta en todellakaan tarkoita, että Hania pitäisi aktiivisesti alkaa myymään. Se oli vaan esimerkki hevosesta, joka ei omasta mielestäni ole mitenkään täydellinen ratsastuskouluhevoseksi.
Hani on ihana hevonen, jos olisi enemmän rahaa ja aikaa niin noista hevosista ostaisin juuri sen.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: mikkis 
Päivämäärä:   20.6.17 11:11:31

Hyvä vaan jos vakiotunnit ei tule täyteen, on helpompaa löytää sitten korvaava tunti kun tiedän jo valmiiksi etten itse ainakaan pääse omalle vakiotunnilleni joka viikko. Ja mahtuu sitten kokeilevia irtotuntilaisia ja muita, jotka eivät pysty tai halua sitoutua kausikortin maksuun.
Ei meikäläisenkään mielestä hevosmäärää pidä vähentää, ihanaa kun niiden työmäärät on vihdoin kohtuulliset ja joku voi sairastaakin rauhassa ilman että muut kärsivät.
Nuo vanhimmat hevoset ovat melkeinpä parhaat hevoset, Dino ja Reksi ovat taidollisesti kärkipäässä, menevät vastalaukat ja sulkutaivutukset ja muut koukerot. Ja Karina taas on valtavan pidetty vaikka liikkuu siinä alpakka-asennossa kaula pitkänä. Mutta hyppää hyvin, on turvallinen ja luotettava ja alun ongelmien jälkeen on pysynyt hienosti terveenä. Ei niistä ole mikään kiire luopua kunhan niiden työ määrät ovat kohtuullisia ja kun niistä luovutaan niin löytyy oikeasti hyvä koti mielellään tuttuun paikkaan.
Meikäläistä kyrsii yhä, että Ansa joutui tuntihevoseksi.

  Re: Artukainen VIII

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   20.6.17 11:11:58

Miten käy 10h kortille jos ei ehdi ratsastaa kaikkia tunteja ennen hevosten lomaa eikä ota kausikorttia? Saako ratsastamattomista tunneista hyvityksen vai saako ne ratsastaa syyskauden alettua?

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.