Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: URr4rr 
Päivämäärä:   9.1.17 00:15:04

Millainen mesta

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   9.1.17 08:08:15

Parhaimpia kouluja mitä tiedän.Ite tutustuin paikkaan ns vammaisratsastuksen kautta.Oma tyttö kävi siellä alkeistunnit.Tallinpitäjä ja muut opet aivan huippu tyyppejä ja osaavia.Löytyy sekä hevosia ja poneja,ja molemmille tunteja erikseen.Suosittelen.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.1.17 22:41:54

Talli on mahtava, ei välttämättä glamouria mutta aina kun sinne menee joku on hymyssä suin vastassa. Aina neuvotaan ja autetaan toisia

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.1.17 10:42:06

Hyvin mahtuu kokeilemaan, niin paljon on vapaita tuntipaikkoja keväälle.
Mistä mahtaa johtua asiakaskato...

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Toki 
Päivämäärä:   14.1.17 02:34:19

Tokihan se kato johtuu talvesta näillä keleillä.. tätä tallia täällä aina välillä jaksetaan kehua. Ei omasta kokemuksestakaan valittamista siis, kivoja hevosia ja ihmisiä.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: :0 
Päivämäärä:   17.1.17 11:41:20

Eiköhän siihen asiakaskatoon löydy muitakin syitä kuin pelkkä talvi.. ;)

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.1.17 15:43:57

Kerro ihmeessä mikä syy muu kuin talvi

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Leelia 
Päivämäärä:   17.1.17 15:46:19

Tallissa on hyvin rento ja mukava ilmapiiri. Etenkin Tea on todella hyvä opettaja, eikä se ole mitään ihan normi perusopetusta. Hän todella keskittyy oppilaaseen ja ottaa huomioon oppilaan kokonaisuutena, tarvittaessa myös psyykkisen puolen, pelot ym. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

  Re: Luhtajoen ratsutila

LähettäjäTea Blom 
Päivämäärä:   17.1.17 22:06:54

Hei.
Tuttavani linkitti tämän minulle.
Kiitos teille jotka olette kehuneet minua ja tallia.
Talli on tosiaan pihapiiriin rakennettu joten kultaa ja kimalletta meiltä on turha hakea.
Miltei kaikilla hevosilla on sekä koulu-että estesatulat. Suurin osa hevosista osaa va B asiat.
Vapaita paikkoja tosiaan on tällä hetkellä.
Neljä ratsastajaa joilla oli kaksi viikkotuntia, siirtyi uuteen avattavaan talliin Klaukkalan toiselle puolen. Joku on raskaana, joku erosi ja rahat loppui.
Me kysymme aina lopettavan asiakkaan syyn jotta tiedämme olemmeko itse tehneet jotakin ehkä väärin.
Nyt nimimerkin takana on näköjään joku joka yrittää säälittävällä tavalla herättää ihmisissä negatiivisuutta mutta ei pysty tekemään sitä konkreettisesti.
Tuollainen käytös ei ole normaalia ja onneksi sen ihmiset ymmärtävätkin.
Minä olen iloinen ja ylpeä työstäni, työntekijöistäni, hevosistani, tilastani ja ratsastajistani.
Jokainen löytää oman paikkansa.
Kannattaa kokeilla monta paikkaa niin huomaa erot.
Hyvää alkanutta Vuotta kaikille, Tea =)

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Hevostelija 
Päivämäärä:   18.1.17 07:41:00

Hei,

En ole Tean tunnilla koskaan ollut. En edes ratsastanut tallilla. Mutta olen ystäväni kanssa käynyt siellä. Sairastuin siellä erittäin pahaan kuumeeseen.
Nimittäin mustaan kuumeeseen. Tea otti meidät ystävällisesti vastaan katsomaan semmoista mustaa tupsujalkaa. Siitä se kuume nousi ja nousi ja nousi. Lääkkeeksi ei auttanut muu kuin musta tupsujalka omaan pihaan.

Tea oli hyvin ystävällinen, iloinen ja kohtelias. Siisti paikka oli :-)

Ja kaikki pahanpuhujat - keksikää itsellenne positiivisia asioita. Tuommoinen pahansuopaisuus tekee ihmisestä sairaan

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Veepu 
Päivämäärä:   18.1.17 14:00:03

Opet kuulema ridaa omat hepat tunneilla päivittäin. Ei must kovin kiva.
Vähän epäsiisti kuva jäi kun joskus kävin katsomassa.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.1.17 07:09:42

Kesällä/keväällä erittäin kiva paikka. Mukavat hevoset ja hyvä opetus. Satunnaisen tuntilaisen silmiin hevoset vaikuttavat tyytyväisiltä ja hyvinvoivilta. Maneesittomuus tietysti talvella vähän heikentää olosuhteita, olkoonkin että kenttiä pidetään suhteellisen siedettävinä. Jos sulaa-jäätyy-sulaa niin haastavaa on ulkona aina.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Tiia 
Päivämäärä:   19.1.17 10:23:02

Talvi on kyllä ihan jokaiselle maneesittomalle tallille haaste. Käyn vuokraamassa heppaa tallilla, jossa kaikki asiat on kaikin puolin niin kunnossa kuin vaan voi olla. Kentällä on kumirouhetta reippaasti ja kenttä huolletaan ja hoidetaan ihan päivittäin. Niin vaan oli eilisen vesitihkusateen jäljiltä illalla kentän pinta niin jäässä ja kova, ettei siinä uskaltanut kuin kävellä. Liukas ei sentään ollut sen kumirouhepinnan vuoksi. Ei näille sääasioille vaan kerta kaikkiaan voi mitään. Se on vaan hyväksyttävä ja toivottava hyviä kelejä.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   19.1.17 11:24:57

Tuo että opettajat ratsastavat omilla hevosilla tuntia pitäessä kieltämättä välillä tökkii. Olen miettinyt asian puheeksi ottamista kyllä.

Muuten todella kiva paikka, kannattaa kokeilla. Hyvä henki, hevoset ja opetus, mitäpä muuta sitä tarvii.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.1.17 23:36:18

"Tuo että opettajat ratsastavat omilla hevosilla tuntia pitäessä kieltämättä välillä tökkii."

Ei kai tälläistä oikeasti tapahdu..?

Tean opetus on... mielenkiintoista. Joka ratsastuksesta vähän pidemmälle ymmärtää niin tietää että perusasioissakin on ymmärryksen varaa. Suosittelen tutustumaan myös muihin alueen talleihin. :)

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.17 09:10:47

Ponit ainakin ovat kivoja ja ystävällisiä. Poniopettaja Julia on tosi kiva ja tyttäreni pitää hänen tunneistaan. Aiemmin kävimme toisella tallilla, missä ponit olivat kiukkuisia eikä hoitaminen ollut kivaa. Samoin tunnit olivat hissuttelua pitkälti käynnissä, Luhtiksella ponioppilaat saavat mennä reippaassa tempossa, hypätään, mennään puomeja, leikitään, ylipäätään opitaan varmuutta ponin kanssa toimimisessa niin selässä kuin käsitellessä. Lasten kanssa ei mielestäni oikein sovi kovin hidas eteneminen ja asioiden hiominen liikaa. Turvallista pitää tottakai olla, eikä unohtaa istuntaa jne mutta tekemällä oppii, tasapaino ja rohkeus kehittyvät ja lapsi saa onnistumisen riemua.

En osaa sanoa aikuisen tai edistyneen oppilaan näkökulmasta, tämä siis 10-vuotiaan ponitytön äidin kanta.

P.s ei ainakaan meidän lapsen tuntia ole koskaan pidetty niin, että opettaja on selässä itse. Ei se olisi oikein hyvä mielestäni, jos näin tehtäisiin.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Weer 
Päivämäärä:   23.1.17 20:02:17

Kaksi muuta opettajaa ratsastaa hevosensa päivittäin tunneilla. Epäkohteliasta maksavaa asiakasta kohtaan

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.1.17 22:42:07

Ai Tea ja Sanna? Millaista heidän opetus on

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: ihaa 
Päivämäärä:   24.1.17 11:49:03

Mikä tähän on syynä että ratsastavat? Varmaan jotenkin perusteltua?

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   24.1.17 12:54:35

En ole luhtajokelainen, mutta kai tuntilaiset osaavat sanoa, jos tuo häiritsee? Itsekään en tykkäisi, mutta ehkä tuntilaisten kanssa on sovittu?Kyllähän siinä opettaja pystyy näyttämään sitten itsekin, kuinka joku liike menee.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   24.1.17 14:20:09

Itse ratsastin monta vuotta Luhtiksella Sannan tunneilla. Tykkäsin kovasti kyllä hänen opetuksestaan. Tunneilla tehtiin paljon, ja helpolla ei tosiaan päässyt. Vaativa mutta ystävällinen.

Siihen aikaan ei kyllä tunteja pidetty selästä. Joskus saattoi käydä muutaman kierroksen jonkun tuntsarin selässä näyttämässä, jos homma ei meinannut onnistua. Nykytilasta en tiedä.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.1.17 01:45:11

En ole koskaan käynyt paikassa, mutta olen opettanut ratsastuskoululla ja sen voin sanoa, että tuntien pitäminen ja ratsastaminen yhtäaikaa on kyllä täysin mahdotonta tehdä kunnolla. Edes toista näistä ei pysty tekemään hyvin, jos yhtäaikaa yrittää, saati että molempia. Opettaja ei millään pysty keskittymään opetukseen kunnolla, jos itse ratsastaa samalla. Ainoastaan liikenteenohjaus on mahdollista ja sekin aika huonosti. On myös turvallisuusriski, jos opettaja on ratsailla, koska hän ei pysty silloin auttamaan vaaratilanteeseen joutunutta oppilasta, jos nyt ehtii siinä ratsastaessaan edes huomata koko vaaratilannetta...

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.17 09:10:44

Vaihdoin itse maneesitallille reilu vuosi sitten. Tykkäsin Luhtiksesta kyllä muuten. Hevoset ovat osaavia ja laadukkaita. Opetus yksilöllistä, itse kävin 3n hengen pienryhmässä. Kisaamaan pääsee halukkaat ja onhan tuolta joitakin yksäriratsukoita noussut kansalliselle tasolle saakka, mikä kertoo kyllä, että osaavat opettajat. Hinta-laatu on kohdillaan. Plussaa myös kivasta ilmapiiristä ja kevät/kesä/alkusyksy on aivan loistavaa aikaa tuolla.

No miinuksena sitten talviolot tietenkin. Kentät on kyllä useimmiten melko jees (niitä suolataan ja muutenkin yritetään pitää hyvinä) mutta on niitäkin aikoja, kun on kovaa ja kuoppaista ja vain kävellään, mikä on tylsää. Tuo mainittu tuntien pitäminen selästä on myös ikävää, ei itselle kovin usein ole osunut mutta satunnaisesti. Aika paljon myös vakiopettajat ovat olleet pois ja sijaisten laatu on sitten vaihdellut, osa erittäin hyviä, osa lähinnä ohjailee liikennettä. Hienoja puitteita on myös turha etsiä, mutta itse kyllä olen sitä mieltä, että tilat ja olot ovat hevosille hyvät, isot tarhat jne.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.1.17 23:33:53

Kun täällä Tean opetusta moitittiin niin oliko joku tänään katsomassa ainossa kun hän oli siellä ilmeisesti ratsastamassa?

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.1.17 10:50:36

Tuo että pienryhmissä on 3 ja tavisryhmissä 6 on aika poikkeuksellista ratsastuskouluille pk-seudulla ja lähistöllä. Monissa paikoissa pienryhmä on 5 ja tavisryhmä yli 8. Pienemmissä paikoissa toki sitten joustavaa, mutta jos nyt miettii näitä isoja ja keskikokoisia ratsastuskouluja.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.1.17 20:23:17

Se onko tunnilla kuusi vai kahdeksan ei ole iso ero. Ja mitä ihmeen tekoa sillä ratsastelulla on tuntienpidon kanssa?

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   29.1.17 22:49:32

Aiemmin kun mollattiin Tean opetusta niin huomannut tosi monista ihmisistä että ne ratsastaa samalla tavalla kun opettaja

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   30.1.17 13:30:42

Tähän että opet pitävät tunteja hevosen selässä olisi kiva saada jonkun tallilla käyvän kommentti. Onko se satunnaista vai jatkuvaa? Onko siinä joku opetuksellinen näkökulma? Miten huolehditaan turvallisuudesta?

Olen aloittamassa ratsastustunnit uudelleen 10 vuoden tauon jälkeen. Luhtajoki olisi hyvällä sijainnilla itselleni ja olen käynyt tutustumassa tunteihin ja talliin. Muuten vaikutti ihan ok perustallilta mutta tätä en tiennyt enkä osannut kysyä.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.2.17 07:39:51

Pitävät selästä joskus tunnin. Ei ole päivittäinen käytäntö, ainakaan ennen ollut. Ihan tätä päivää en tiedä.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.2.17 11:57:27

Tyttäreni käy Julian ponitunneilla. Näillä ei opettaja ratsasta, paitsi joskus tosi, tosi harvoin jos poni on käyttäytynyt huonosti, saattaa kurinpalauttaa hetken.

Olen listoissa monesti nähnyt, että lukee "laittakaa XX kuntoon ja tuokaa kentälle" (tms). Käyn välillä kävelemässä ja katsomassa kokeneempien tuntia, jos on kentän laidalla kylmä odotellessa ja nyt siis täysin ummikon mielipide asiaan (en itse ole koskaan ratsastanut), suhtautukaa varauksella. Mielestäni tunninpito selästä näyttää sekavalta. Opettaja seisoo hetken keskellä, tai kävelee "vierellä" ja opettaa, sitten keskittyy hetken omaan hevoseen ja sama toistuu. Välillä on ihan hyvä, että näyttää esim oikean linjan mutta kokonaisuutena vaikuttaa tosi sekavalta. Olen nähnyt myös, että opettaja hyppää oppilaiden kanssa. Haluan kuitenkin ajatella, että tämä on sovittu oppilaiden kanssa ja on heille OK mutta en tiedä siitä mitään.

Mutta siis, tämä ei ole tunneilla käyvän mielipide. Heille asia voi avautua ihan eri tavalla.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.2.17 11:59:32

Muuten tallista. Ponit ovat oikein kilttejä ja mukavia, hyvin hoidettuja ja ponitunneilla tehdään monipuolisia harjoituksia, kuten joku ylempänäkin kirjoitti. Tyttäreni on todella tykästynyt paikkaan.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.2.17 20:33:07

Minusta siinä on huomattava ero onko tunnilla 6 vai 8 tai yli. 6 on vielä sellainen määrä, jolla voi tehdä muutakin kuin ohjata liikennettä. Käytännössä vielä peruutuksia on usein, niin todellinen ryhmäkoko onkin 4-5. Ja se että pienryhmä on oikeasti pienryhmä on huippu. Viiden hengen ryhmiä moni paikka mainostaa pienryhminä.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Pepsi 
Päivämäärä:   6.2.17 16:42:39

Onpa hullun kuuloista että opettaja liikuttelee omia hevosiaan opetuksen ohessa.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: T-rats 
Päivämäärä:   6.2.17 18:53:35

Siinä pystyy havainnollistamaan oppilaalle miten tehdään. Erittäin hyvä tapa jota käyttää monet huippuammattilaiset.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.2.17 23:34:54

Heh, ei tasan käytä. Niillä huippuammattilaisilla on kyllä oppilaita talleillaan ja he ratsastavat paljon yhtä aikaa. Se tosiaan on opettavaista. Ryhmätunnit ratsastuskoulussa ovat hiukan eri asia, ei sellaisia juurikaan kukaan ns huippuammattilainen edes pidä.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: T-rats 
Päivämäärä:   7.2.17 01:32:48

* = kateellinen.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: juuei 
Päivämäärä:   7.2.17 15:57:16

^ Ehkä ratsastuskoulun tunnillakin pystyy havainnollistamaan JOS kyseisen tunnin ratsastajat ovat riittävän edistyneitä kyseisenlaiseen opetukseen. 99% ratsastuskoulujen oppilaista ei ole vaaditulla tasolla.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: T-rats 
Päivämäärä:   7.2.17 16:09:12

Kyllä on yksitoikkoinen ajatusmaailma. Ette ole täällä, jotka kirjoittelette minkäänlaista kehitystä saaneet saatika kehittyneet, sillä tuolla tavalla ajattelu ei kehitä ketään, vähiten itseänne. Teidänlaisenne tiedetään pelkkää kentänlaidalla supinaa +somessa höpinää, ei mitään muuta. Ei hyödytä,ei auta ketään, vähiten itseänne.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Joo o 
Päivämäärä:   7.2.17 16:20:18

T-rats se vasta kehittyneeltä vaikuttaakin.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: T-rats 
Päivämäärä:   7.2.17 16:32:17

Kiitos:)

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   10.2.17 20:15:47

Hhhhh

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Mummoheppa 
Päivämäärä:   11.2.17 00:33:11

T-ratsilla ainaki varsin pureva nimimerkki. Vai pitäskö sanoo jyrsivä?

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   11.2.17 11:03:38

Kyllä se on jokapäiväistä kun kaksi opettajaa liikuttavat hevosensa tunneilla. Paljon jää näkemättä ja alku-, väli- tai loppukäynnit venyvät kun Ratsastavat omia hevosiaan. Liian kallista maksaa sellaisesta tunnista. Työt töinä ja harrastamiset vapaa-ajalla. Joku kunnioitus maksavaa asiakasta kohtaan.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: yyyy 
Päivämäärä:   11.2.17 18:27:11

Hellu? Kateus? Kilpaileva yrittäjä...? :) ei auta naapuritallin haukkuminen omiin tuloihisi.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: tuntilainen 
Päivämäärä:   11.2.17 18:52:46

Olen lueskellut tätä ketjua ja miettinyt pitäisikö luhtislaisena kommentoida. On ihan totta, että opettajat (Sanna/Tea) välillä ratsastavat tunnin aikana. Omalle kohdalle on osunut ehkä kerran kuussa, tai vähän harvemmin. Eihän se mukavaa ole, olemme muiden tuntikavereiden kanssa tätä vähän ihmetelleet, mutta tosiaan olen itse vähän arka antamaan palautetta kovin suoraan. Jos Tea tätä vielä luet, näin kiertoteitse :P

Toisaalta tallissa on monta hyvää puolta, ja olen itse kiertänyt pk-seudulla ja lähistöllä aika monta tallia ja tämän kyllä luen hinta-laadultaan parhaaksi huolimatta tästä yhdestä epäkohdasta. Ensinnäkin hevoset ovat iloisia, tyytyväisiä ja laadukkaita. Tätä ei monesta paikasta voi vilpittömästi sanoa. Toiseksi opetus on hyvää ja yksilöllistä. Ryhmäkoot ovat järkevät. Tallihenki on uskomattoman hyvä. Nämä ovat sellaisia asioita, joita ei monessa ns hienommassa paikassa ole.

Että juu, selästä tuntien pitäminen ei ole hyvä asia, mutta se on pieni asia erittäin hyvin olevien juttujen joukossa.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: tuntilainen2 
Päivämäärä:   19.2.17 15:28:44

Minäkin olen ollut tunnilla, jolloin Sanna ratsasti omalla hevosellaan samalla. Oli ikävää ratsastaa, kun piti myös väistellä Sannan hevosta. Mitä jos jotain sattuisi tunnin aikana? Eikö opettajan kuulu vastata tuntilaisten turvallisuudesta? Miten se onnistuu hevosen selästä käsin? Kommentoisitko Tea?

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: ananas 
Päivämäärä:   19.2.17 15:44:44

Kysykää vaikka suoraan siltä opettajalta? Kasvotusten? Avatkaa suunne ja tuokaa asianne esiin! Muuten ei sitten auta kuin äänestää jaloillaan. Nössöt.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: tuntilainen 
Päivämäärä:   20.2.17 10:55:55

Se on totta, että pitäisi palautetta antaa. Mutta olen tosiaan itse ujo ja arka sanomaan kielteistä palautetta. Ja tallia en vaihda, kuten sanoin, Luhtiksessa on niin paljon hyviä puolia, että vaikea löytää yhtä hyvää paikkaa.

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: - l - 
Päivämäärä:   6.3.17 23:19:42

Olisi kiva kuulla tallin omistajan/opettajien kommentti tuohon, että opettaja ratsastaa tunnin aikana samalla itse. Miksi? Onko tähän jokin pedagoginen perustelu vai onko kyse vain ajansäästöstä?

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.3.17 13:50:45

Eikö opettajat halua kommentoida?

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.17 15:21:38

No ehkä eivät täällä luuhaa kommentoimassa anonyymeille?

  Re: Luhtajoen ratsutila

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   27.3.17 21:03:03

Tea Blom?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.