Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vihdin ratsutalli vol.42

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.8.10 23:20:24

vanha http://forum.hevostalli.net/read.php?f=5&i=1202077&t=1202077

Re: Vihdin ratsutalli vol.42

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   7.8.10 00:40:41

Siis Lassia ei ole vielä myyty?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.8.10 02:54:10

Ei ole myyty

Lähettäjä: ponityttö 
Päivämäärä:   8.8.10 11:56:55

Mimmonen tää Duka on? Onko jo tunneilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.10 14:04:38

Duka ei ollut kuulemma ollut vielä tunneilla, tulee hiukan myöhemmin kun on vähän ekaksi totutellut talliin ja muihin hevosiin ;)

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.8.10 20:28:55

On se Duka ainaki yhen tunnin käyny pyörähtää. Kuulemma superhidas pohkeelle ja raipasta pukittaa ;D

Lähettäjä: jee 
Päivämäärä:   8.8.10 20:35:25

sehän on sit kuin dikson.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.10 20:44:46

marika on varmaa taas haalinut kasaan loisto hevosia!

Lähettäjä: nnea 
Päivämäärä:   9.8.10 13:50:46

Eilen oli Duka tunnilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.10 21:23:30

millanen ope sanna on?

LähettäjäAmbs 
Päivämäärä:   9.8.10 21:24:00

Nora piti tänään tunnit ja oli pitänyt jo viime viikolla ilmseiesti.

Tunti oli hyvä ja opettaja mahtava! Tehtiin ihan vaan perusharjoitusta, mutta hyvä tunti silti! Näin yhden tunnin perusteella voin sanoa, että todella mukava opettaja :)

Lähettäjä: jee 
Päivämäärä:   9.8.10 22:53:05

Ambs, mä oon kade teille kun saitte Noran ja se jätti meidät vihtiläiset :( Nora on yks parhaista opettajista kenen tunneilla olen koskaan ratsastanut.

Lähettäjä: Katri 
Päivämäärä:   10.8.10 12:12:36

Komppaan jee:tä!!

Päivämäärä:   10.8.10 15:12:37

...kukaan ollut sannan tunnilla?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   10.8.10 16:32:40

minä olin eilen,tykkäsin.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   13.8.10 09:24:20

Oltu kahdelle Sannan tunnilla ja olen tykännyt. Kiinnittää huomiota eri asioihin kuin esim. Nora ja Marika eli taas oppii uusia asiota.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   13.8.10 09:50:44

Mäkin olin eilen Sannan tunnilla, tykkäsin kovasti ja sain mm. opastusta mun käsien asennosta (näytti ihan mallia miten nyt pidän ja miten pitäisi pitää).

Päivämäärä:   13.8.10 13:38:08

hah sanna täysi nolla verratuna noraan, ja marikaankin. ratsastuksesta puuttui kokonaan ilo ja innokkuus, opettaja kulki väliinpitämättömän näköisenä kentällä. onneksi tunnin lopuksi saatiin henk. koht. palautetta. toki sen olisi voinutb sanoa jo tunnilla... tapahtuneita virheitä ei korjattu heti, vaan ensi kierroksella, mikä tuntuu todella oudolta. meininkiä huononsi vielä se, ettei sanna vaikuta tuntevan hevosia vielä kovin hyvin, ja ohjeistus oli näin ollen epäloogista hevosen tarpeisiin nähden.

NORA ME KAIPAAMME SINUA!

Lähettäjä: :S 
Päivämäärä:   13.8.10 19:49:59

Eihän sitä nyt kukaan voi olettaa että Sanna tuntisi kaikki tallin 30 hevosta muutaman viikon jälkeen.
Uusi paikka, uudet ratsastajat ja uudet hevoset. Ei olisi ihme vaikka hieman jännittäisikin ja sen takia vielä hieman jäykän oloinen tuntien pidossa. Kuitenkin Sanna kiinnittää aktiivisesti huomiota asioihin ja antaa vielä lopuksi henkilökohtaista palautetta. Itse tykkäsin kovasti sannasta opettajana!

Lähettäjä: aasi 
Päivämäärä:   13.8.10 20:35:35

...: on todella epätodenäköistä että kukaan opettaja pystyisi ja kerkeisi ensimmäistä kertaa tunnilla näkemiänsä oppilaita ohjeistamaan "kaikesta" ja että tietäisi kaikkien hevosten ominaisuudet. Eiköhän kaikki vie oman aikansa. Nora sentään oli tallilla vuosia ja tunsi oppilaansa ja kaikki hevoset eli ei voi verrata ainakaan heti - verrataan ehkäpä muutaman kuukauden jälkeen,jos on edes tarvista.

Lähettäjä: jutta 
Päivämäärä:   14.8.10 19:51:21

Duka ei oo kyl ollenkaa Diksonin omanen :D
Menin sillä tänään, ja ei ollu edes kauheen laiska! Välillä vähä hidasteli ja jumitti, sit vaan piiskaa ja siitä sain parit pukit kiitokseks mutta sitte jatkettii taas matkaa:)
Välillä jopa oli ehkä pikkusen liikaaki vauhtia.
Mutta aika veikee tapaus kyllä loppujenlopuks:)

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.8.10 23:14:22

näiden tekstien perusteella Dukasta tulee mieleen Fido ?

Lähettäjä: jutta 
Päivämäärä:   15.8.10 11:24:49

mä en osaa sitä sanoa.. en oo koskaan menny Fidolla.
Mutta en osaa kyllä oikeestaa vertaa sitä edes mihinkää muuhunkaa tuolla kenellä olisin menny..
Vaikka en mä ollut tavallaan osannut odottaa mitään, niin yllätyin positiivisesti Dukasta, että hyvä hevosvalinta kyllä on:)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   15.8.10 21:13:04

onko marika myymässä enää muita hevosia kun hessua terhille ja lassia jonnekkin ?

Päivämäärä:   15.8.10 22:10:42

Teoriassa kaikki tallin vanhemmat hevoset ovat myynnissä jos vaan tarjoaa tarpeeksi rahaa..

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.8.10 18:09:44

ja vanhimpiin kuuluu ainakin... ?
minun mieleen ei nyt tule kuin ville mirage dikson...

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   16.8.10 22:51:14

Lassi myyty.

Lähettäjä: vrt.fi 
Päivämäärä:   17.8.10 02:34:32

Vanhimmat:

Ville (s.-92)
Hessu (s.-93)
Supsu (s.-94)
Dikson (s.-94)
Virnes (s.-94)

Lähettäjä: vrt.fi 
Päivämäärä:   17.8.10 02:35:14

Mirage (s. -91)

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   17.8.10 18:20:29

En millään jaksa uskoa, että kukaan noista lähtisi ainakaan vielä tämän vuoden aikana, jos joku nyt ei ihan hirvittävän suurta summaa maksa, sillä kaikki vielä ihan toimivia ja kohtuullisen suosittuja.

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   18.8.10 08:44:22

... no nythän ei ilmeisesti suurempaa tarvetta myyntiin olekaan, koska kun Kiltsi lähti, Lasse lähtee/lähti ja Hessu lähtee, niin kaikille uusille hepoille on boxipaikat.

Lähettäjä: Kiira 
Päivämäärä:   18.8.10 17:15:02

Lassia ei ole ainakaan näkynyt tallilla, että kaipa se lähti :>> Hessun lähtöajasta ei kyllä ole vielä tarkkaa tietoa, mutta nopeaan sais lähteä, ettei kukaan joudu talvella pihalla olla..

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   18.8.10 21:57:39

TRL:n sivuilla on syksyn kisapäivät! Kaikki kisaamaan!

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   19.8.10 08:58:32

Lassin nimi on ainakin poistunut tallin nettisivujen hevos-listasta.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   19.8.10 16:12:58

Lassin karsinan saa tarvittaessa laitettua vaikka puoliks jos kukaa ei nyt lähe ennen talvee. mut onha tässä laidunkauttaki vielä jäljellä

Päivämäärä:   19.8.10 16:33:23

Ei se Hessu ainakaan kovin kiireesti oo poistumassa...

Päivämäärä:   19.8.10 18:06:11

Pullan karsinan sais pienemmällä vaivalla puoliks ku sielä on juomakuppejaki jo valmiiks tarpeeks, tämmöstä marika viel pari viikkoa sitte suunnitteli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.10 20:13:55

hienoo. kunnon karsinat pois ja hepat pikku loukkuihi..

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   19.8.10 21:17:04

Eiköhän karsinoiden jakaminen olisi väliäaikais ratkaisu hätätapauksessa.

Lähettäjä: mop 
Päivämäärä:   19.8.10 22:03:54

- / pullan tai lassin karsina kahteen jaettuna on yhtä iso kuin kaikki tallin normaalit karsinat! Vaikka Pullan karsina laitettais kahtia, niin pulla vois muuttaa vaikka lassin karsinaan ja duka vois olla kiltsin karsinassa ja sitte siihe remos ja vagur pullan puolitetuu karsinaa tai miten niitä nyt sit ikin vaihdeltasikaa, mutta kaikille ois kyllä ihan normaalin kokoiset karsinat..

Päivämäärä:   19.8.10 22:34:03

ah nii totta se lassi lähti :D aattelin et tulee pienet oltavat isoille, mut hyvä näin :)

Lähettäjä: .................. 
Päivämäärä:   20.8.10 09:07:09

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 19.8.10 20:13:55

hienoo. kunnon karsinat pois ja hepat pikku loukkuihi.. "

Vagur ja Remos on sen verran pieniä, että niillä on oikein tilavat oltavat, vaikka Pullan karsinan pistäisi niille kahtia ja Pullan sitten Lassin karsinaan.

Päivämäärä:   20.8.10 09:07:49

ymmärsin

Lähettäjä: .................. 
Päivämäärä:   20.8.10 10:05:10

oho, sori - Jotenkin mulla meni sun eilen illalla kirjoittama kommentti ihan ohi :D

Päivämäärä:   20.8.10 15:26:40

:)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.8.10 13:02:25

Joko moni on ilmoittautunut tuleviin kilpailuihin? Entä tiedättekö tuleeko niihin koulutusta kuten oli keväällä?

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   23.8.10 13:33:53

?; eihän kilpailuihin voi vielä ilmoittautua, koska kilpailukutsujakaan ei ole julkaistu ! vain päivämääräthän on tiedossa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   23.8.10 14:09:08

Tallin seinällä on ilmottautumislista tallin harjotuskisoihin

Lähettäjä: (= 
Päivämäärä:   23.8.10 14:37:30

no mutta mitäs sillä nyt niin väliä olisi jos pullan karsina puoliksi pistettäisii, pieniä hevosia Vagur ja Remos kuitenkin on ja jos Marika oli suunnitelemassa ensi kesälle sitä kokotallin remppaa ?

Päivämäärä:   23.8.10 18:08:07

=): lueppa ajatuksella edelliset..

Lähettäjä: nukku 
Päivämäärä:   25.8.10 21:28:59

kuka menos kisaa?

Lähettäjä: ghg 
Päivämäärä:   25.8.10 22:43:16

Glasma lähdössä huomenna klinikalle, josko sitten tietäis vähän paremmin mikä siellä jaloissa on vikana ja voiko asialle tehdä jotain.

Lähettäjä: noraa ikävä 
Päivämäärä:   26.8.10 17:14:11

komppaan Jee:tä ja Katria :D
Nora oli paras opettaja

Päivämäärä:   27.8.10 08:44:16

Kokemuksia muista uusista opeista kuin Sannasta?

Lähettäjä: ghg 
Päivämäärä:   27.8.10 12:44:04

Glasman klinikka-aika siirtyi ensi keskiviikolle.

Lähettäjä: möykky 
Päivämäärä:   27.8.10 13:48:13

Mun täytyy kyllä olla vähän eri mieltä Jeen, Katrin ja nimimerkin "noraa ikävä" kanssa: vaikka aluksi olinkin tosi pahoillani Noran lähdöstä, olen ollut tosi tyytyväinen Sannan opetukseen.

Eri opettajat kiinnittävät aina huomiota erilaisiin asioihin, ja minäkin olen saanut Sannalta palautetta sellaisista asioista, joihin Nora ei koskaan kiinnittänyt huomiota. Monta ongelmaa on ratkennut, kun olen saanut täsmäohjeita niiden korjaamiseen.

Nora oli hyvä opettaja, mutta mielestäni Sanna on vähintään yhtä hyvä. :)

Päivämäärä:   27.8.10 13:57:13

Ambs, Norasta uusia kuulumisia? :)

LähettäjäAmbs 
Päivämäärä:   27.8.10 15:12:46

Nora on ollut todella mahtava näinä aikoina, mitä on ollut "meidän" tallilla! :) Mahtava opetus ja kaikki asiat käydään kunnolla läpi. Näillä tunneilla ei voi olla oppimatta ;)

Nora näyttää myös viihtyvän hyvin. On todella iloinen ja pirteä!

Huomaa, että hän ajattelee tosiaan hevosten parasta mikä on todella hyvä juttu. Opetus on aivan erilaista kun esim. minä olen tottunut, mutta täysin positiivisella tavalla!

Päivämäärä:   27.8.10 16:27:21

Aa oon nii kateelline! Voit kertoo Noralle kaipaavii terveisii :))

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   29.8.10 11:44:32

Hyvä että Nora viihtyy ja tykkäätte uudesta opettajasta! Mä olen ihan samaa mieltä möykyn kanssa siitä, että Sanna on ainakin melkein yhtä hyvä kuin Nora ja varmasti oppii uusia asioita Sannankin tunneilla!

LähettäjäAmbs 
Päivämäärä:   29.8.10 14:06:50

Kyllä ollaan tykätty, tai minä ainakin! :)

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   29.8.10 18:24:37

Mä olen ainakin tykännyt Sannan tunneista, saa hieman uusia hepojakin alle ja tehtävät tietysti erilaisia kuin mitä Noran kanssa tottunut. Myös tunnin jälkeen on mukava, kun pyrkii kiertämään kaikki läpi ja kyselee omia mielipiteitä tunnista. Itse kyllä tosin toivoisin, että antaisi mielummin opettajan mielipiteitä ratsastuksesta..itseanalyysiä ehtii harrastamaan kyllä muutenkin.

Päivämäärä:   29.8.10 19:03:51

Mä ainakin tykkäsin Sannan estetunnista minkä se meille tänään piti. Ja on todellakin yhtä pätevä ope kuin Nora :)

Päivämäärä:   29.8.10 19:19:45

Sennu// Se että menet eri hevosilla kuin ennen ei johdu siitä että sanna opettaa, vaan siitä, että nykyään tuntilistat tekee noran sijasta yksinomaan marika.

Lähettäjä: jeejee 
Päivämäärä:   29.8.10 19:34:05

Mitä mieltä olette uudesta tallimestarista Sandrasta?
Omasta mielestä Sandra on ihan superkiva, ainakin kun ajattelee hevosten hyvinvointia ja ihmisten viihtyvyyttä tallilla enemmänkin ! :)

Päivämäärä:   29.8.10 20:01:30

Mahtava kuulla että Sandra on tallimestarina! Ainakin muistan Sandran vuosien varrelta positiivisena ja asianosaavalta henkilöltä:)

Päivämäärä:   29.8.10 21:25:15

ketkä kaikki olivat tänään hoitajakokouksessa?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   29.8.10 22:08:58

Mulla olisi yksi iso toive kaikille ratsastajille koskien estetunteja. Yrittäkää pliis pitää huoli omasta hyppyvuorostanne. Esim. viimeksi kun hypättiin esteitä, niin ope joutui sanomaan kolmelle eri henkilölle että nyt olisi heidän vuoronsa, ja yhdelle henkilölle jopa kaksi kertaa. Ja tämä ei koske ainostaan omaa vakkariryhmääni, vaan vuosien varrella rästiessä muissa ryhmissä olen huomannut saman ongelman. Ratsastus on kallis harrastus, joka tekee ison loven ainakin omaan kukkarooni ja minua turhauttaa todella paljon, kun kallisarvoista aikaa menee siihen että eräät ovat tuntien aikana aivan kuutamolla eivätkä pidä huoli omasta vuorostaan. Tähän tuhlautuu meidän kaikkien kallisarvoista opetusaikaa. Itse seuraan aina, missä kohtaa minua hyppyjärjestyksessä edeltävä ratsukko menee ja kerään hyvissä ajoin ohjat ja hakeudun paikkaan, josta on esim. hyvä nostaa laukka kyseistä tehtävää varten.

Eli tällainen toive minulla, toivottavasti en loukannut ketään, toivoisin vain sujuvia estetunteja, joissa ehdittäisiin suorittaa mahdollisimman paljon.

Lähettäjä: eräs toinen 
Päivämäärä:   30.8.10 09:37:01

Ja ylläolevaan vielä lisäyksenä, että yrittäkää myös pitää itsenne poissa muiden tieltä siellä estetunneilla... sekin turhauttaa, kun joutuu omalla hyppyvuorollaan kyttäämään, ettei kukaan jää alle.

Lähettäjä: jos toinenkin 
Päivämäärä:   30.8.10 10:02:15

molemmat eräät puhuvat asiaa, itse pyrin olemaan hajulla koko hyppy/tehtävä-järjestyksestä, helpottaa paljon ennakointia ja sitä ettei ole toisten tiellä.

Lähettäjä: ehkä kolmas 
Päivämäärä:   30.8.10 18:24:05

lopetin syksyllä ratsastuksen mutta oma ryhmämme ehti olla lähes samana monta vuotta. oi ah sitä autuutta kun kaikki olivat kartalla tilanteista :)se olikin sitten kamalaa olla rästitunneilla. koulu tai este tai mikä tahansa, harvassa tunti meni ilman turhia kupeksimisia..

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   30.8.10 18:43:36

huh, onneksi (vai pitäiskö sanoa valitettavasti) en ole ainut, jota edellä mainitut seikat ovat vaivanneet..

LähettäjäKrohmaz 
Päivämäärä:   30.8.10 20:37:27

Meillä täällä Kotkassa asiat on nyt mielestäni (ja monen muun mielestä) vähän niin ja näin.

Tallisäännöt on muuttunut erittäin paljon, huonompaan suuntaan monien mielestä, myös minun. Tuntuu myös, että tunneilla ratsastajista yritetään opettaa ns. huippuratsastajia. Minä mm. haluan ja harrastan ratsastusta täysin omaksi ilokseni, enkä pyri huippuratsastajaksi.

Säännöissä on ollut tosiaan todella paljon muutoksia.

Nykyään tallille ei saa tulla sandaalit/crocksit jalassa, ei vaikka tulisi katsomaan tuntia! Mielestäni älytöntä. -- Ennen tallille ole vapaa asuvalinta!

Nykyään tuntihevosille ei saa antaa minkäänlaisia makupaljoa, ei yhtään mitään. Tallille ei saa nykyään edes tuoda kuivattuja leipiä! -- Ennen oltiin mielissään siitä, että tallille tuotiin isoja laatikollisia kuivattuja leipiä. Hevosille sai myös antaa aiemmin makupaloja muutamia herkkiä hevosia lukuunottamatta.

---

Monet ovat sanoneet, että tunnin jälkeen saattaa olla melko huono fiilis ja joidenkin tyhmien kanssa ei ns. edistytä "porraskerroksissa" eteenpäin.

..

Mulla on myös positiivista sanottanaa! Tunnit ovat hyviä ja tasokkaita, mielestäni ehkäpä tunneilla voisi tehdä enemmän perusharjoituksia (pohkeenväistöä, avotaivutusta yms.), mutta näihin päästään vasta "oikealla portaalla".

Opetus on hyvä ja Nora pitää huolen siitä että jokainen saa asianmukaista palautetta. Tiukkaa, mutta mielestäni positiivisella tasolla :)

---

Toivotaan, että tämä topikki ei poistu kommenttini perusteela :) Mitään pahaa en tietenkään tarkoita, enkä halua pahaa mieltä kenellekkään. Mieltäni on vaan alkanut askarruttamaan nämä muutokset, enkä ole ainoa.

Monet ovat lopettaneet tallilla opettajan vaihduttua, mainitsemattomista syistä.

---

En tiedä miten tiukkaa on ennen ollut Vihdin Ratsutallilla, mutta täällä ainakin ollaan ihan tarkkoja, ehkäpä jopa liiankin.

LähettäjäKrohmaz 
Päivämäärä:   30.8.10 20:39:36

Monet ovat sanoneet, että tunnin jälkeen saattaa olla melko huono fiilis ja joidenkin ryhmien kanssa ei ns. edistytä "porraskerroksissa" eteenpäin.

---

Kävi pieni moka ;)

Lähettäjä: entinen oppilas 
Päivämäärä:   30.8.10 21:26:26

Eiks Nora Kotkassa ja toisaalta nää uudet Vihdissä oo opettaneet vasta muutaman viikon? Aika vaikeaa luulis olevan sanoa edistyykö joku ryhmä siinä ajassa vai ei? Voisin kuvitella kaikkien näiden olevan hyviä opeja omalla tavallaan..Kaikkien tyyli ei sovi kaikille, mutta muistakaa, että tooooosi paljon on omasta asenteesta kiinni. Antakaahan kaikki uusille mahdollisuus :)

Ja ite täytyy sanoa, että vaikka Noran säännöt saattaa tuntua tiukoilta, niin ne on oikeasti kyllä ihan perusteltuja...

Päivämäärä:   30.8.10 21:29:25

ja noista sandaaleista tulikin mieleeni tämä:

http://www.facebook.com/album.php?aid=193583&id=196692248644

Lähettäjä: :> 
Päivämäärä:   30.8.10 21:32:00

hiukan jäljessä vastailen :S:lle mutta minä ainakin olin hoitajakokouksessa :)
ja Krohmaz : nora voi tuntua aluksi hyvinkin tiukalta esim siihen croksi juttuun katsottuna, mutta nora on aina ajatellut hevosten ja ihmisten viihtyvyyttä ja turvallisuutta ensimmäisenä ! itselläni on kovakovakova ikävä noraaa, mutta (toivottavasti) sielläkin aletaan tykkäämään norasta ja hänen opetustyylistään !

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.8.10 23:16:30

Vaikka Noran säännöt saattavat tuntua aluksi liian tiukoilta ja niuhottamiselta niin kannattaa kuunnella ja ottaa opiksi. Nora tosiaan tietää mitä tekee ja kaikki säännöt on varmasti asetettu ihan ihmisten ja hevosten turvallisuutta ajatellen ja kaikkeen on loistava syy Jos joku asia häiritsee niin kannattaa varmaan kysyä Noralta että miksi niin, tai miksi näin. Saat varmasti asiallisen vastauksen!
asiasta toiseen: Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä tallille pelkissä crocseissa, enkä oikeastaan ymmärrä miksi juuri se häiritsee sinua (Krohmaz) kaikkein eniten.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   30.8.10 23:42:15

Krohmazin listaamat jutut kuulostaa niiin Noralta niiin Noralta :D Ja auta armias, jos kävelet läheltäkään tallin kilteimmän hepon takapuolta niin.. :D
No joo, siis oikeesti Nora tarkoittaa vain ja ainoastaan hyvää, mutta joskus saattaa mennä vähän yli.
Mutta myös minulla ikävä Noran tunteja, vaikken aina kaikkia hänen kotkotuksiaan ymmärtänytkään. On Nora kuitenkin erittäin taitava opettaja, varsinkin jos haluat edistyä lajissa. Niille, jotka haluavat vain nauttia ratsastmisesta hän ei ehkä ole se kaikkein paras valinta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.8.10 13:21:36

onkos kellään muuten tietoa millon olis seuran syyskokous?

LähettäjäKrohmaz 
Päivämäärä:   31.8.10 13:54:36

Mielestäni tallilla tulisi olla vapaavalintainen valinta valikoida mieleiset kengät. Toki se on eri asia jos hevosten kanssa toimii, mutta nykyään ei saa edes -katsojat- tulla sandaaleissa, vaikka katsoisivat vaan tuntia, eivätkä olisi lähelläkään hevosia.

Muttah, en ole ainut joka on asiasta sanonut :) Olen kuullut monien puhuvan ja olen itse monien kanssa puhunut. On paljon hyvää, positiivista sanottavaa, mutta ohella myös hieman negatiivista.

Tottakai pitää antaa aikaa ja jossain vaiheessa on tulossa jopa ihan paulautelaatikko, johon asiakkaat voivat pistellä palautetta.

Katsotaan miten asiat etenee ja onko tämä vaan tätä "alkutunnelmaa", kun on niin vieras ja uusi ihminen :)

LähettäjäKrohmaz 
Päivämäärä:   31.8.10 13:57:25

Niille, jotka haluavat vain nauttia ratsastmisesta hän ei ehkä ole se kaikkein paras valinta.

Kyllä meille ainakin ilmoitti, että haluaa panostaa ja opettaa ihan jokaista, vaikka haluaisikin ratsastaa vaan harrastusmielessä :)

Päivämäärä:   31.8.10 15:31:21

Nora osasi kyllä olla aikamoinen natsi aina välillä ;) Sääntöihin oli useimmiten hyvä syy, mutta välillä pieni joustaminen ei todellakaan olisi tehnyt pahaa. Juuri tuo järkkymättömyys ja joustamattomuus oli välillä hieman raivostuttavaa - jos Nora oli päättänyt jotain niin siinä pysyttiin, oli se sitten järkevää tai ei. Noran opetus oli todella ammattitaitoista, mutta pieni hitunen inhimillistä ymmärrystä ja asiakaspalveluhenkeä ei olisi ollut ollenkaan pahitteeksi.

Lähettäjä: ehkä kolmas 
Päivämäärä:   31.8.10 18:52:48

"inhimillistä ymmärrystä ja asiakaspalveluhenkeä"

huhhuh. norahan ajattelee vain asiakkaiden parasta! onko kova vaiva vetää kunnon kengät jalkaan tallille lähtiessä? ja muutenkin, tuoko herkkupalojen antamattomuus huonon mielen??

itselleni ainakaan noran "tiukennukset" eivät tehneet tiukkaa. ja tosiaan, natsimaisestihan hän omaa etuaan ajatteli!

Lähettäjä: :o 
Päivämäärä:   31.8.10 19:45:33

aika outoa kyllä tuo crocksi-juttu että jos olisi vaan katsomassa tuntia, mutta tietääkö nora että ei toimi juuri silloin hevosten kanssa? :o

LähettäjäKrohmaz 
Päivämäärä:   31.8.10 21:21:43

No näin oli käynyt käsky, että tallille ei ole asiaa sandaaleissa tai vastaavissa, vaan pitää olla asianmukaiset jalkineet.

Kyllä minä meinaan mennä sandaaleissa kesähelteillä jatkossa, jos en ole hevosten kanssa silloin juuri missään tekemisissä :) Tulee sanomista tai ei.

Ei tuo sinänsä huonoa mieltä tuo, ettei hevosille saa antaa herkkupaloja, mutta se nyt on on ollut näihin päiviin asti semmonen, et hevosille sai antaa muutamia lukuunottamatta herkkuja. Ja leipien tuomisestakin on aina oltu niin mielissään ja juuri ennen Noran tuloakin harmiteltiin tallilla kun ei oltu vielä lisää leipiä tuotu. Nyt ei niitäkään enää voi tuoda.

Silleen vaan melko outoa, että miksi ei saa antaa makupaloja... Ei se hevonen muutamasta herkusta kuole, jos niitä silloin tällöin pudottaa sitte ruokakuppiin :)

Mutta muuten ei mulla ole ainakaan itsellä mitään sen pahemmin negatiivista. Opettajan hyvä, eikä itselle ainakaan ole koskaan tullut paska fiilis :) Päinvastoin, tunnin jälkeen on ollut hyvä mieli ja palautetta on saatu tunnilla paljon, hyvää ja huonoa. Koskaan ei ole (ainakaan vielä) sanonut ilkeästi, vaan asiallisesti ja heti kun asia korjaantuu ja tekee oikein, sanoo siitä.

Lasten tunneilla on kannustava, mikä on erittäin, siis erittäin positiivinen asia! Jaksaa ihan oikeasti aina hymyillä (ainakin niinä päivinä jolloin olen hänet nähnyt) ja olen iloisella mielellä.

Tosin, monelle voi olla sekin paha paikka, kun on oikeasti niin "kiintynyt" aikaisempaan opettajaan. Noralla on kuitenkin täysin erilainen opetustyyli ja tapa, että monet reagoivat siihen negatiivisesti. Itse koen ainakin tämän tavas positiivisella tavalla, vaikka välillä vähän ihmettelenkin tätä "porrasta", jossa siirrytään aina ylemmälle tasolle.

Mutta, kuten kaikki täällä on aiemminkin sanonut, niin on hyvä ja oikeasti osaava opettaja. Kyllä tavallaan osaan tuntea miltä teidtä tuntuu, kun menetitte erittäin hyvän opettajan :)

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   31.8.10 22:00:34

Itsestäni tuo on naurettavaa että ei leipiä saa tuoda. Työntekijäthän niitä voisi antaa ruuan yhteydessä hepoille. Kenkäjuttu myös mitä älytön. Ja mitä namupaloihin tulee, olen täysin samaa mieltä - hepat siinä vain oppivat näykkimään kun saavat nameja kädestä. Mutta toisaalta, mistäs kukaan saa selville vaikka nameja hepoille antaisittekin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.8.10 22:39:28

kyllä noran aikana vihdissä asiakkaat sai leipiä tuoda ja ne sitten iltaruokinnan yhteydessä jaettiin. Makupalat ymmärrän muuten, koska jos niitä antaa kädestä alkaa hevonen helposti näykkiä, mikä ei ratsastuskoululla varmasti ole toivottavaa. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä että niinkin voi käydä, niin parempi sitten kieltää kokonaan.

Päivämäärä:   1.9.10 07:45:37

Ja muutama makupala silloin tällöin on ratsastuskoulussa vähän hankalaa toteuttaa, jos niitä saa kaikki vierailijat yms. tuntilaiset antaa. Siitä tulee helposti aika hurja määrä!

LähettäjäKrohmaz 
Päivämäärä:   1.9.10 07:50:07

Juu, mutta kun kädestä harvoin niille annetaan, vaan sinne kippoon on laitettu. Ja ei ole meillä tähän mennessä kukaan hevosista oppinut kerjäämään, vaikka onkin saanut monien vuosien ajan makupaloja kädestä :)

Seinällä lukee suurinpiirtein näin; Tuntihevosille EI saa antaa makupaloja. Tallille ei tuoda omenoita, ellet syö niitä ihan itse!

Lähettäjä: Sipe 
Päivämäärä:   1.9.10 09:01:09

Mun oli pakko tulla kommentoimaan näitä asioita...

Varmaan tuntuu yhtäkkiseltään natsimeiningiltä jos aiemmin on tallilla saanu olla miten vaan ja sitten tulee joku joka sanoo että näin tehdään nyt..

Mutta Nora tekee aivan oikein. Ratsastuskoulussa pitää opettajan ja kaikkien muiden olla esimerkkinä myös muille ja opettajan varsinkin tulee huolehtia ratsastajien sekä katsojien turvallisuudesta. Pienimmät ratsastajat ei ehkä ymmärrä miksi joku saa olla tallilla vaikka niissä crocseissa ja sitten pienille selitetään että ei saa olla kun se voi olla vaarallista, pienet katsoo isommista mallia.. Norahan ei voi tietää kun jonkun näkee että onko siellä katsojana tai kulkeeko tallissa.. Noran tehtävä on opettaa ratsastuksen lisäksi myös sitä miten toimitaan hevosten kanssa turvallisesti ja se ei ole turvallista että kulkee tuollaisissa kengissä hevosten lähellä.

Ja mä ainakin ymmärrän täysin ton että makupaloja ei saa antaa.. miettikää nyt jos siellä tallilla on joku todella suosittu hepo jolle ratsastajat ja kaikki tallilla kävijät vaan haluaa antaa jonkun herkun edes sinne ruokakuppiin.. siitä kertyy äkkiä iso määrä.. ja ei kyse ole välttämättä siitä että se saava hevonen rupeaa kerjäämään tai puremaan.. se voikin olla se viereisessä karsinassa oleva hevonen joka haluaa kanssa niitä herkkuja ja ei saa...

Tuskin se Nora on yhtään ohjetta sen takia sinne "keksinyt" että saisi kiusata teitä.. suosittelen tallinvaihtoa jos sääntöihin sitoutuminen on vaikeaa..

Muakin harmittaa että Nora lähti.. vaikka ei se meitä vakituiseen opettanutkaan vaan Marikan sijaisena...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.9.10 09:33:55

Kaikki näkyy olevan palstalla sitä mieltä, että kyllä, Noran säännöt ovat kyllä hyvin perusteltuja ja hevosten hyvinvointiin tähtääviä, mutta kyllä Nora omasta mielestäni osasi olla todella turhan tiukka ja joustamaton, etenkin kun oli huonolla tuulella. Nora purki minusta liian usein huonoa mieltään ratsastajiin (lieko oikeampi osoite ollut Marika ja tallin käytännöst, joihin ie pystynyt vaikuttaa?) ja sai pahaa mieltä yhdelle jos toisellekin. Nora oli älyttömän pätevä opettaja, mutta kuten meissä kaikissa, hänessäkin oli omat vikansa. Ja faktahan on, että Nora jakoi mielipiteitä myös Vihdissä ollessaan: joillekin hänen tyylinsä sopi, mutta halusivat ryhmästä pois heti tuntiessaan huonoa mieltä open kommenteista. Varmasti Noraan tykästyvät Kotkassa useimmat ja Noran ns. ärsyttävien ja kummallisten piirteiden merkitys vähenee, mutta jotkut eivät sitten tykästy alkuunkaan.

Lähettäjä: yks Vihtiläinen 
Päivämäärä:   1.9.10 10:56:24

Komppaan niin täysin nimim. K:ta
Lisäisin tähän vielä sen, että välillä sai ratsastaa suorastaan pelko p**seessä, kun huomasi hällä olevan huono päivä.

Päivämäärä:   1.9.10 11:10:51

Olen myös samoilla linjoilla K:n kanssa: Noran kulloisestakin mielialasta riippuen tunnit saattoivat olla ihan mahtavia tai sitten tosi pahaa mieltä aiheuttavia. Tässä keskustelussa on nyt tartuttu pariin Krohmazin esiinnostamaan esimerkkiin - itse jätän mieluusti makupalat tuomatta ja käytän asianmukaisia kenkiä, mutta esim. rästituntien sopiminen oli aina hirveä vääntö ja varsinkin puhelimessa Noran käytös oli välillä tosi töykeää. Ratsastajat kuitenkin maksavat harrastuksestaan aika pitkän pennin, ja silloin on mielestäni ihan oikeutettua olettaa, että esimerkiksi puhelinaikana soittaessaan saa asiallista palvelua.

Lähettäjä: Boris 
Päivämäärä:   1.9.10 12:49:39

Hyvää keskustelua, komppaan myös K:n linjaa. Krohmazille kysymys: mitä nämä mainitsemasi porraskerrokset ovat? Eli puhuuko Nora itse portaista ja niissä etenemisestä? Tämä on meinaa ihan uusi juttu, jota ei ollut Vihdissä. Nora tosin halusi huolehtia aina, että ryhmässä olisi varmasti keskenään samantasoisia ratsastajia, mikä oli erittäin hyvä tuntien sujuvuutta ajatellen.

Lähettäjä: .,.,.,.,.,.,.,.,., 
Päivämäärä:   1.9.10 13:23:03

Oliko Glasmalla klinikka-aika tänään? Mitäköhän sen jalasta löytyi? Jos joku tätä lukevista käy illalla tallilla, niin infoa heti tänne kiitos!

LähettäjäKrohmaz 
Päivämäärä:   1.9.10 13:35:29

Siis joo, Nora otti ihan ensimmäisestä tunnista alkaen puheeksi tämän "portaan". Sanoi, että edetään porras kerrallaan, jossa siirrytään aina ylöspäin, tasokkaammalle portaalle :)

Opetuksesta mulla ei tosiaankaan ole mitään negatiivista sanottavaa. Kertaakaan ei itselle ole tullut paha fiilis, olen ottanut jokaisen (niin kehut kun risut) kommentin ilomielellä vastaan!

Nuo säännöt ei sinänsä haittaa, en minä ole muutenkaan tuonut herkkuja. Mutta se, että kun monet pienet lapset on aiemmin tykänny antaa pieniä namipaloja hevosille, mutta nyt ei. Joistain pienistä lapsista se on harmillista ja sen näkee. Tuo sääntö ei sinänsä mua haittaa, mutta outo muutos silti.

Ja kesällä ei ole mun mielestä kiva hikoilla lenkkareissa tallilla lähemmäs +30 asteen kuumuudessa ;) Silloin mielestäni kyllä voisi joustaa, että KATSOJILLA saa olla sandaalit. Tietenkään hevosten kanssa touhuavalla asianmukaiset kengät.

Ja nyt sitten tuli ihan yllätyksenä jokaiselle tuntilaiselle se, että ei saa tulla tunnille hupullisen paidan/takin kanssa! :o
Sanotaanko, että onneks mulla on talvitakki, jossa on irrotettava huppu. Jos ei olisi, niin en kyllä yhden tunnin takia ostaisi uutta, huputonta takkia :D

Mutta siis, kyllä näihinkin sääntöihin tottuu, kunhan oikeasti tuo meininki ei mene ihan plörinäksi, eikä ruveta täysin tiukkapipoisiksi.

Lähettäjä: Sipe 
Päivämäärä:   1.9.10 14:32:31

no pienemmille lapsille pitäisi tietty selittää mikä siihen makupala-asiaan on syynä.. itse kun kasvatan 3 lasta joista 2 ei ole mun omia ja ajatukset on välillä muilta mailta saatuja, joudun tosi usein selittämään asiat rautalangasta vääntämällä ja kyllä lapset ymmärtää.. jossei selitä niin ei ymmärrä.. jos vaan sanotaan yhtäkkiä ettei niitä makupaloja saa antaa, niin ei sitä lapsi ymmärrä..

monet kun pitää pieniä lapsia välillä niin tyhminä ettei niille voi selittää mitään kun eivät muka ymmärrä.. kielletään vaan asioita eikä selitetä syytä...

On siihen makupalakieltoon varmaan sellainenkin syy että jos joku hevonen sattuisi saamaan enemmän makupaloja niin jotkut hevoset on todella ähkyherkkiä.. ja pienet ponit on taas herkkiä kaviokuumeelle.. ei varmaan ole helppoa vartioida sitäkään että mitä herkkuja kenellekin syötetään.. itse tiedän erään shettiksen jolle omistaja aiheutti kaviokuumeen syöttämällä suklaata kun kuvitteli että ponille voi suklaata syöttää :O

liekö huppu sitten turvallisuuskysymys (siitähän voi jäädä kiinni vaikka minne) tai tyylikkyyskysymys tai molemmat...

jos näet jonkun pienen lapsen joka sitä murehtii ettei saa antaa makupaloja niin selitä se sille lapselle tai mene sen Noran luo ja sano että voisiko näihin uusiin sääntöihin saada selitykset kun kaikki ei niitä ymmärrä miksi ei saa enää tehdä jotain mitä aiemmin sai..

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   1.9.10 14:43:30

meille nora sanoi ettei miel huppuja tunnille, selän asentoa ei kunnolla nää

Lähettäjä: H&H 
Päivämäärä:   1.9.10 15:18:26

Komppaan Sipeä! Monella tallilla vain kenelläkään ei oikein riitä aikaa ja ymmärrystä niille pienille, joille tosiaan pitäisi malttaa selittää asiat kunnolla. Ja siksi sitten tehdään kaikkea kiellettyä, kun ei oikein ymmärretä, että miksi jotain ei saa tehdä.

LähettäjäKrohmaz 
Päivämäärä:   1.9.10 17:05:02

Huppuasiaan selitys oli se, ettei näe kunnolla sitä ryhtiä, selän asentoa.

Mutta tuo ei ole ikinä ollut ongelmana :D Ei ikinä, jopa edellisetkin opettajat antoivat pitää hupullista ja pitivät (pitävät yhä) itse hupullisia :D Mutta joo, ei tuo edes haittaa. Onhan se huppu muutenkin aika huono, kun se saattaa "lerpattaa".

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.