Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lahnuksen ratsastuskoulu ja muut pk-seudun koulut

Lähettäjä: Tuulia 
Päivämäärä:   9.6.10 17:50:08

Hei!

Onko kokemusta kyseisestä paikasta? Olen seniori, noin HeB-tasoinen/re 60cm, ja haluaisin kehittyä niin koulussa kuin esteilläkin (nuorena hypännyt paljon 80cm tasoa, nyttemmin tosi vähän), ja päästä myös kisaamaan.

Tai onko muita suosituksia? Missä kannattaisi käydä? Tärkeitä kriteereitä ovat osaava opettaja ja osaavat hevoset, puitteilla ei niin väliä.

Re: Lahnuksen ratsastuskoulu ja muut pk-seudun koulut

Päivämäärä:   9.6.10 22:55:25

Eikö ole Lahnuksella kävijöitä? Iso talli, mutta en löytänyt ainuttakaan topicia siihen liittyen. Tosin voi olla hakijassakin vika :)

Re: Lahnuksen ratsastuskoulu ja muut pk-seudun kou

Lähettäjä: kujis 
Päivämäärä:   11.6.10 16:42:43

on lahnuksesta ollut täällä juttua, mutta menee aina asiattomaksi.

Paikka jakaa ihmiset aikalailla
kahteen, toiset tykkää toiset ei sitten yhtään.
Itse siellä pari kertaa käyneenä en opetuksen tai hevosten tasoa haukkuisi. Ryhmäkoot vaan senverta isot että ei opettaja ehdi
kovin paljoa tunnin aikana jokaiselle sanomaan.

Etelä-vantaan ratsastuskoulu on myös senioreiden suosima ratsastuskoulu.
Sielläkin tosin ryhmäkoot melko suuret -pienryhmiä tosin löytyy-
opetus ja hevoset hyvät.

Jos rahasta ei väliä niin mene Priimukselle.
Ihan loistava paikka.

muitakin toki on, mutta kannattaa käydä itse katsomassa kun
kaikilla on eri paikoista eri mielipiteet ja itse sen parhaiten tunnet mikä
natsaa. :)

Päivämäärä:   12.6.10 23:37:50

Kiitos vastauksesta! Ihmettelinkin, miten niin isosta koulusta ei löydy mitään juttuja foorumilla. Minkä kokoisia ryhmät ovat niin Lahnuksessa kuin Etelä-Vantaalla? Itsestä ainakin tuntuu, että jos oppilaita yli 8, niin kaaokseksi menisi monessa maneesissa.

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   12.6.10 23:45:30

Kokeile Solbackaa siellä ryhmän max. koko 8 ja opetus hyvä. Paljon aikuis ratsastajia ja kiva fiilis.

Lähettäjä: mary 
Päivämäärä:   13.6.10 14:10:15

lahnuksessa jopa 15 ratsukkoa kerralla. väistellään ja jarrutellaan ettei törmätä.

Lähettäjä: nina 
Päivämäärä:   13.6.10 14:11:16

käsitykseni mukaan solbackassa hevoset ilkeitä hoidettaessa (suurinosa) ??

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   13.6.10 16:09:25

Tuo edellinen kommentti ei pidä lainkaan paikkaansa. Itse vaihdoin tallia juuri sen takia kun edellisellä tallilla kaikki hevoset olivat kovin ilkeitä, suorastaan hämmästyin kuinka kilttejä hevosia Solbackassa oli. Solbackassa vasta opin kunnolla hoitamaan hevosia, edellisellä tallilla sitä ei joko annettu tehdä tai sitten en uskaltanut. Myös opetus Solbackassa on todella hyvää ja tallilla mukava ilmapiiri. Suosittelen lämpimästi!

Päivämäärä:   13.6.10 16:59:56

kiitos pulla, ilmeisesti minulla on ollut väärää tietoa :) olen myös kuullut että opetushevoset ovat kaikki todella isoja..? onko tämä myös väärää tietoa?

Lähettäjä: tuulia 
Päivämäärä:   13.6.10 19:31:38

siis oikeastiko ryhmäkoot lahnuksessa ovat noin suuria? En ole ikinä kuullut että missään koulussa olisi yli 10 per tunti.

Onko tuo solbacka kirkkonummella vai järvenpäässä? Samannimisiä talleja 2 kpl pk-seudulla.

Entä nuuksio? Nettisivut vaikuttavat hyvältä ja esim ryhmien tavoitteet etc hyvin jäsenneltyjä.

Lähettäjä: mary 
Päivämäärä:   13.6.10 20:42:51

ei joka kerta mutta "ruuhka-aikoina" on. klaukkalassa ainakin sijaitsee yksi solbacka.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.6.10 22:10:17

lahnuksessa hepat usein mutaisia ja muutenkin vähän sottainen paikka, tunneilla saattaa olla se 15 ratsukkoa kerrallaan. ihan kivoja heppoja löytyy, mutta ehkä enemmän länkkärityylisiä kuin "perinteisiä kouluratsuja", tajusit varmaan. ihan ok, mutten suosittele.
On siis parempiakin paikkoja.

EVR ei myöskään suositeltava, Leppävaara on kiva paikka, sielläkin tosin isot ryhmäkoot. Kilon talli ei niin kiva ku leppävaara.

Peikin talli on mukava, mutta enemmän estepainotteinen.
Primus on kallis, opetus ihan samanlaista kuin muillakin MUTTA ryhmäkoot on pieniä, ja suurinosa hepoista vielä vähän laadukkaampia.

Päivämäärä:   13.6.10 22:10:57

ja siis Lahnuksen ryhmäkoista, olin tässä keväällä katsomassa kun ulkona menivät tunnilla ja laskin että tunnilla oli 14 ratsukkoa.

Leppävaarassa maksimi on 11.

Lähettäjä: KS 
Päivämäärä:   14.6.10 04:52:00

kilon tallilla on osaavat hepat/opettajat sekä koulu- että estepuolella. suosittelen lämpimästi!
http://www.kilontalli.fi/Kilon_Talli.html

Päivämäärä:   14.6.10 12:33:07

En suosittelisi lahnusta kenellekään, itse siellä muutaman kerran käyneenä. Hevoset likaisia, ei hyvin hoidettuja, ei kengitettyjä, ryhmäkoot liian suuria ja toiminta muutenkin hieman vastuutonta. Varmasti löytyy parempiakin talleja!

Lähettäjä: samaa mieltä 
Päivämäärä:   14.6.10 13:17:36

samaa mieltä -- kanssa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.6.10 14:29:41

Monessa paikassa pk-seudulla on iso maneesi jaettu kahtia, ja tunnit pyörii molemmilla puolilla, 8-10 ratsukkoa per tunti. 14 samassa ryhmässä kuulostaa siltä, ettei ope voi ehtiä kommentoida kaikkia, vaikka tilanahtaus ei olisikaan se ensimmäinen ongelma.

Kannattaa kokeilla kaikkia talleja, jotka yhtään kiinnostavat, löydät parhaiten omasi. Ja jos samalla tallilla on useampi ope, kokeile niitä kaikkia, voi olla tosi eri tyylejä.

Lähettäjä: tyttö25 
Päivämäärä:   14.6.10 18:46:15

Itse käyn Etelä-Espoon ratsastus tallilla (Matinkylässä)ja suosittelen sitä lämpimästi.Tunneilla en ole käynyt(vuokraan yksityistä hevosta),mutta sivusta seuranneena voin kyllä sitäkin puolta kehua.Tuntihevoset ovat monipuolisia ja kilttejä.Kaksi isoa aidattua kenttää.Ryhmäkoot sopivia!Opetus vaikuttaa yksilölliseltä,opettajat mukavia ja päteviä..jne..
Kannattaa siis käydä tutustumassa!:)

Lähettäjä: Oppilas 
Päivämäärä:   14.6.10 23:22:27

Tolkinkylän Ratsastuskoulu Vantaalla =)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.6.10 05:18:15

Itse olen käynyt monilla pk-seudun talleilla, myös lahnuksessa ja siellä viihdyinkin pidemmän aikaa. Oli tosi mukava paikka, rauhallinen, ei liikaa hössöttäviä tallityttöjä, joihin nykyään liian monissa paikoissa törmää. Sai itse laittaa hevosen alusta asti kuntoon, apua sai toki tarvittaessa. Tykkäsin tosi paljon isosa maneesista, johon mahtui montakin ratsastajaa kerralla- kertaakaan meitä ei kyllä 15 ollut samalla tunnilla, ei todellakaan. Toisaalta kun on melko suosittu paikka, niin toki tunneillekin on tunkua. Semmonen normimäärä tunneilla oli se 10-12. Niin ja kesäsin mentiin kentällä, hyvän kokoinen sekin. Ja opetus on mielestäni hyvää. Ja hevosten mutaisuudesta, niin no jos taivaalta sataa vettä ja hevonen piehtaroi ulkona, niin lopputuloksen voi varmaan arvata:) Hevosten hyvinvoinnista kyllä huolehdittiin mielestäni hyvin=)

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   15.6.10 19:56:58

nina, ei ne Solbacka opetushevoset ole kaikki isoja :D olet atinnut jutella jonkun kanssa joka yrittänyt keksiä asioita omasta päästään! ;)

Käy itse paikan päällä, se on oikeasti todella mukava ratsastuskoulu :)

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   15.6.10 22:28:12

Ai Tooniko iso? (about 132 cm) Nina kirjoita ainoastaan asioista josta olet varma. Kirjoituksessasi on niin paljon virheitä ja p.puhetta että toivon puolestasi ettei My käy täällää. Saattaa täti vähän suuttua.

Päivämäärä:   16.6.10 09:04:16

Lahnuksessa jokaisella hevosella jolla olen ratsastanut, on ollut selkä rikki. Siis ei vaan pieniä hankaumia, vaan verillä. Sitten niitä vaan rasvailtiin ennen satulan laittoa.. Satuloiden alla käytetään jotain kummallisia vaahtomuoveja jotka ovat aivan likaisia, en tiedä käytetäänkö niitä siksi kun satulat ovat epäsopivia ja selät rikki, vai johtuuko juuri tämä selän rikki meno tästä vaahtomuovista joka hankaa.

Hevosten likaisuudesta: Jos talvella on ollut 2 kk pakkasta ja siisti luminen keli, miksi hevosen häntä on aivan rastoilla ja täynnä suuria mutaisia kokkareita. Kukaan ei tämän 2 kk aikana ole sitä viitsinyt selvittää? Piikkisuka oli ainut joka auttoi..

Jos hevoselta meinaa lähteä takajalat alta selkää rasvattaessa, ei se mielestäni ole siinä kunnossa että sen voi laittaa tunnille!?

:(

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   16.6.10 10:15:55

minäkin olen miettinyt noita vaahtomuoveja, että onko ne sen takia ettei epäsopivat satulat hankaa, vai hankaako vaahtomuovi hevosta...

ja tosiaan, kyllä se on ymmerrettävää jos kurakeleillä hevonen on mutainen, mutta keskellä talveakin hevosten hännät ja jalat on ihan kovassa mudassa.

nimm. lahnuksessa puoliverisen vuohisia selvitellyt, joidin oli kovettunut mutaa/savea palloiksi jotka olisi vain saksilla lähteneet.

en suosittele.

Lähettäjä: Hoii 
Päivämäärä:   16.6.10 20:15:50

Varusteet olivat ainakin viimeksi käydessäni (n. 5v. sitten) todella huonossa kunnossa ja ruosteiset suitset :P

En tiedä onko tullut muutosta, epäilen..
Sama ongelma oli silloinkin noiden häntien suhteen, erittäin mutaiset ja takkuiset olivat.. Opetuksen taso ihan ok, mutta en pitänyt hevosten kunnosta tai varusteista.

Päivämäärä:   16.6.10 22:06:55

tollasta siellä on edelleen, tai ainakin n. 3vk sitten oli kun kävin kurkistamassa :(

Lähettäjä: jenniy 
Päivämäärä:   22.6.10 04:59:36

kiva paikka mun mielestä, lahnus siis :) ja toi ei pidä mun kokemuksien perusteella paikkaansa, että hevosten selät eivät olisi kunnossa, omasta mielestä paaaljon paremmassa kunnossa kuin muilla talleilla mis oon käynyt :) Muilla talleilla hevosilla on usein patteja ja hiertymiä yms pientä selässä, lahnuksessa en oo semmosia huomannut :) Ei todellakaan ole kenenkään selkä ollut verillä tai muutenkaan kipeänä millä olen ratsastanut.

Ja tosta vaahtomuovista kysyin kerran joltain, niin kuulemma nimenomaan estää hiertymiä yms :)

Ja alottaja kanntataa käydä testaamassa eri talleja ja muodostaa oma mielipiteensä, siitä mistä toinen tykkää ei toinen pidä ollenkaan niinkuin voi huomata ;)

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   22.6.10 14:55:20

^nimenomaa, aloittaja; älä vaan pelkän ht.netin keskustelujen perusteella välttele jotain tiettyä tallia, kannattaa käydä itse katsomassa ja todeta onko omaan mieleen vai ei :)

Lähettäjä: Marju 
Päivämäärä:   29.6.10 11:15:22

Mun mielestä on kummallista, että Lahnuksen entisiltä oppilailta kuulee paikasta pelkkää huonoa. Tunnen kolme eri ikäistä, jotka ovat lähteneet sieltä ostettuaan oman hevosen. Kaikilla on eri valmentaja koulupuolella, mutta kaikkien sanoma oli sama - ratsastuksenopettelu on pitänyt aloittaa täysin nollasta, kun Lahnuksessa opetettu tyyli "veren maku suussa kunnes kaula on kaarella" ei enää kelpaa.

Silti Lahnus menestyi hyvin ESRA:n tuntsarimestaruuksissa. Oliko paikalle valikoitu ne harvat helmet, vai mistä tämä ristiriita?

Mutta tosiaan tuo ryhmäkoko on aivan liikaa. Pkseudulta löytyy monia talleja, joissa samalla tuntihinnalla ehdoton maksimi on 8 oppilasta per ryhmä.

Lähettäjä: tutut tyypit 
Päivämäärä:   1.7.10 19:50:10

Itse ratsastanut aikoinaan kun oli talli vielä muualla ja täytyy sanoa että jos meno on samaa Lahnuksessa kuin siellä oli niin en ihmettele jos hevoset sairaita. Ei ollut sillä tallilla ainakaan hevosten terveys etusijalla. Tallista ja sen pitäjistä kertoo aika paljon se missä kunnossa paikat ja hevoset pidetään.

Päivämäärä:   1.7.10 21:38:11

mä vaan: sen takia kirjoitin tänne koska kysyin asiaa uudestaan mitä pidin itsekin vähän omituisena/epäuskottavana. en ole missään vaiheessa sanonut mitään pahaa solbackasta :) rillit käteen.

Lähettäjä: Usvanpoika 
Päivämäärä:   16.7.10 22:50:46

Itsekin Lahnuksessa aikoinaan ratsastaneena on ikävä kyllä pakko liittyä siihen joukkoon, joka ei suosittele tallia.

Ryhmäkoko oli aina 10 - 14 ratsukkoa. Seassa pari pientä ponia lyhkäisillä askelillaan aiheuttamassa ruuhkaa. Edistyminen oli hidasta ison ryhmäkoon vuoksi.

Hevoset tosiaan olivat ainakin silloin (5v sitten) hyvinkin kuraisia ja ohje oli, että harjataan vain satulan paikka ja jalat ainoastaan siinä tapauksessa, jos tuli suojat. Niitä vaahtomuoveja oli silloinkin satulan alle laitettavaksi.

Lähettäjä: sss 
Päivämäärä:   18.7.10 22:27:07

Eikö SRL määrittele jonkun maksimi-ryhmäkoon ratsastustunneille valvomillaan talleilla?

Lähettäjä: marja 
Päivämäärä:   23.7.10 09:48:41

Suosittelen, Tuulia sinulle Rauhalan tallia Luomassa. Pienet ryhmät, pääasiassa aikuisia ratsastajia. Ei tallityttöjä. Tallilla valmennuksia ja hyvä opetus, hypätäkin saa.

Lähettäjä: Lahnuslainen 
Päivämäärä:   3.8.10 15:34:47

Olen itse yli 10 vuotta Lahnuksessa ratsastanut 2-5 kertaa viikossa ja todella ihmettelen kommentteja, joita täällä on paikasta viljelty.

Ensinnäkin; en ole kertaakaan nähnyt tänä aikana, että hevosella olisi selkä verillä tunnille mennessään. On aivan mahdollista, että muutamia tapauksia on ollut, joista en itse ole kuullut, mut noissa tapauksissa tieto ei ilmeisesti ole tallin pitäjille asti kantautunut. Hevosten vaivat otetaan Lahnuksessa tosissaan.

Vaahtomuovit ovat selässä nimenomaan sen takia, että hiertymiä ei tulisi. Ne pehmentävät ratsastajan aiheuttamaa painetta - kaikki ratsastajat kun eivät kykene selässä huomaamattomasti istumaan.

Se, että hevosten jalkoja ei talvella pestä ja harjata puhtaiksi, johtuu siitä, että sillä vältetään erilaiset haavaumat jaloissa. Tallin takana sijaitsevan laitumen koostumus on testattu ja sen on todettu suojaavan hevosten jalkoja. KERTAAKAAN ei millään hevosella Lahnuksessa ole ollut riviä. Tottakai mutaiset jalat saattavat pahalta jonkun mielestä näyttää, mutta hevoset saavat olla paljon ulkona, jolloin mutakerrosta vain syntyy. Pahinta siinä tapauksessa olisi lähteä kiskomaan mutaa irti, jolloin karvaa irtoaisi, joka päiväinen vesipesu taas aihettaisi riviä.

Ryhmäkoot ovat nykyään pienentyneet. Muistan itsekin, kun aikoinaan oli tunnilla enemmän ratsastajia - niin ei nykyään ole. On totta, ettei pienryhmäopetukseen ole mahdollisuutta, koska halukkaita ratsastajia on paljon, mutta 15 henkeä per ryhmä ei ole. Tuntilaisia pyritään ottamaan 6-10 tunnille, kokoa saattaa suurentaa kaksi tallin työntekijää, jotka halutessaan osallistuvat tunnille esim. nuorella koulutuksessa olevalla hevosella. He osaavat kuitenkin olla pois tieltä opetuksen kannalta. Käytössä on iso ulkokenttä, sekä kaksi maneesia, joista toinen on 30x60, joten tilaa sielläkin on.

Ja kyllä, kaikkia hevosia ei kengitetä. Hevonen ei välttämättä tarvitse kenkiä ollenkaan ja sen todistaa, se, että äärimmäisen harvoin Lahnuksessa on tunnilta pois hevonen ontumisen takia. Joskus niin käy ja silloin ratkaisua lähdetään etsimään sopivalla kengityksellä. Se kengitetäänkö tallin hevoset vai ei, ei kerro mitään sen paikan hevosten hyvinvoinnista. Hevoset ruokitaan oikein ja säännöllisesti, ne madotetaan ja rokotetaan säännöllisesti ja niillä käytetään sopivia varusteita. Se, ettei jollain hevosella ole juuri ostettua uutta satulaa, johtuu siitä, että hevosella saattaa luonnostaan olla haasteellinen rakenne selän puolesta, jolloin hyväksi koettua satulaa tietenkin käytetään.

En ihan ymmärtänyt kommenttia länkkäripainotteisista hevosista. Tallilla opetetaan lännenratsastusta, mutta eivät kaikki hevoset kyllä mitään länkkärihevosia ole. Ne kirjavat paint-hevosetkin, joita talli nykyään kasvattaa, soveltuvat myös erinomaisesti koulu- ja esteratsastukseen ja niillä tunneilla ne pääsääntöisesti käyvätkin. Tunneilla käy muutama enimmäkseen länkkäriä kisannut hevonen, jotka kuitenkin menevät koulua aivan siinä missä muutkin ja ovat kaikenlisäksi aikaisemman "uransa" puolesta miellyttävän rauhallisia, jolloin aloittelevammatkin ratsastajat voivat niillä mennä. Kouluratsastus on tärkeä elementti myös länkkärihevosten koulutuksessa, joten ne todella osaavat myös liikkua koulupainotteisesti.

Kyllä, tallimme pärjäsi myös toukokuisissa ESRA:n aluemestaruuksissa eikä se meille ollut yllätys. Olemme ties kuinka monta vuotta osallistuneet myös tuntiratsastajien sm-kilpailuihin ja myös niistä on sijoituksia paljon tullut, mitaleitakin on kotiin kannettu. Tottakai meillä on muutama helmi, joilta hyviä tuloksia odotetaan lähes automaattisesti, aika useinhan se näin on?! Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vain ne hevoset osaavat liikkua ja muut ovat lähestulkoon surkeita, kuten täällä olleista kommenteista voisi päätellä. Joukkueemme on ollut iso joka vuosi ja hevosia vaihdellaa, jotta opitaan kisaamaan ja ratsastamaan erilaisialla hevosilla. Eräs "länkkärihevonenkin" on näyttänyt kyntensä kouluratsastuksen puolella koulufinaaleissa.

Opetuksen tasoa en todellakaan voi moittia. Kokemusta itselläni on vain kahdelta tallilta Lahuksen lisäksi, mutta ainakaan niiden niiden opetus ei itseäni häikäissyt. Tunteja on myös erilaisia opettajasta riippuen. On tunteja, joilla tehdään paljon sekä rauhallisempia, joilla vain muutamaan asiaan keskitytään enemmän. Opettajilla on itsellään monipuolinen kokemus hevosten parista. Esimerkkeinä eräs heistä on kisannut kenttää pm-tasolla ja toinen on ollut maajoukkueessa esteratsastuksessa. Vahvaa kouluratsastustaustaa löytyy myös, sekä kilpailukokemusta sm-tasolta esteratsastuksessa. Opettajat ovat ratsastaneet koko ikänsä, kouluttaneet ties kuinka monia satoja hevosia ja kisanneet paljon. Heidän kasvattamiaan hevosia on löytynyt Suomen esteratsastuksen huipulta (Ruskelan Filadelfia, Ruskelan Gagarin) ja täälläkin parjatussa lännenratsastuksessa ja paint-hevosten koulutuksessa talli on yksi Suomen johtavia.

Itse en ole tallin vaihtamista koskaan harkinnut, enkä usko, että tulen harkitsemaankaan. Kuulun itse niihin, jotka tuntsareissa ovat monena vuotena kisanneet ja koen oppineeni Lahnuksessa todella paljon. Saamme kilpailla ja ratsastaa nuoria hevosia (joilla ratsastaminen muuten opettaa todella paljon mm. istunnan vaikutuksesta) ja meitä kannustetaan paljon. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö muitakin, kuin enemmän kilpailevia kannustettaisi samanlailla. Seuramestaruuksia kisaamme helppo A-tasolla, joten jos kokee, että halua seuratasollakin kisata hieman vaativampia luokkia, se onnistuu. Hevoset ovat hyvin koulutettuja ja nuoria lupauksia syntyy ja kasvaa kokoajan. Muun muassa istuntaamme ovat monet tuomarit kilpailuissa kiitelleet ja esteradoilla positiivista kommenttia on tullu taidolla ratsastmisesta eikä vain pää viidentenä jalkana eteenpäin kailottamisesta.

Hirveä romaani tästä nyt tulikin, mutta toivon, että jos on jaksanut aikaisemmat kommentit lukea, niin jaksaisi tämänkin lukea. Tottakai kaikki puolustavat aina omaa talliaan, mutta mielestäni puolustan ihan oikeutetusti. Kaikkia ei voi miellyttää, kuten täältäkin olemme huomanneet, ja tyytymättömiä entisiä ratsastajia on. Uskon, että näin on kuitenkin jokaisella ratsastuskoululla ja kehotankin ihmisiä itse käymään talleilla perustamassa omat mielipiteensä.

Halusin kuitenkin ehdottomasti oikaista käsityksiä esim. siitä, ettei hevosia meillä Lahnuksessa hoidettaisi oikein! Nykyään eläimet tunnutaan miellettävän lähinnä ihmisiksi ja heti jos häntä on takulla tai kuraa jossain päin ruumista, niin ollaan lähes eläinrääkkääjiä. Hyvinvointi nyt on vähän jotain muutakin, kuin ulkokuorta ja Lahnuksen hevoset saavat elää isoissa laumoissa ulkona suurella laitumella suurimman osan vuorokaudesta sen sijaan, että kyhjöttäisivät pienissä hiekkatarhoissa yksin. Ulkona nyt sattuu välillä vähän rähjääntymään, mutta hevoset ovat tyytyväisiä ja kilttejä, ne ruokitaan oikein ja hyvinvoinnista huolehditaan.

Jos joku nyt kaiken tämän tekstin jälkeen haluaa vielä tulla Lahnukseen kokeilemaan, niin tallilla uudet tulokkaat toivotetaan aina tervetulleeksi! :)

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   3.8.10 18:05:58

Miksi et siis menisi Poni-Hakaan? Erinomainen opetus, laadukkaat ja hyvin koulutetut hevoset, hyvät puitteet ja sopivat ryhmät (8).

Hevoset hoidetaan hyvin ja saavat olla laumoissa ulkona, joten tykkäävät työstään.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   3.8.10 23:37:26

Ei se lahnusten hevosten kengättömyys vaivaa, mut ne kaviot niitä ei kyllä oltu silloin hoidettu kun kävin, järkyn pitkissä kavioissa olivat. Ryhmäkoot olivat myös hirvittävän suuret silloin. Omistajat ihan jees kunnes jos erehdyt sanomaan oman mielipiteen jostain...

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   4.8.10 08:40:21

Poni-Haassa ei ole tilaa ryhmissä

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   4.8.10 11:46:45

Ainakin nettisivujen mukaan on
<www.ponihaka.net>

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   4.8.10 13:20:28

^ Voi prkl, mä soitin sinne jokin aika sitten ja kysyin ryhmää. Sanoivat, että ei ole. Ja onhan tuolla B ja A, molemmat kävis mulle. Nyt *ittuuaa, koska menin sitten toiselle tallille taas.

Päivämäärä:   5.8.10 12:58:39

UPUP

Lähettäjä: Maiju 
Päivämäärä:   5.8.10 13:59:22

Kolmikulma Sipoossa, lyhyt matka Helsingistä Porvoon moottoritietä.
Kävijät aikuisia, pienet ryhmäkoot ja hyvä opetus.
Ei tallityttöjä ja hevoset saa hoitaa itse.

Päivämäärä:   9.8.10 19:43:22

"Halusin kuitenkin ehdottomasti oikaista käsityksiä esim. siitä, ettei hevosia meillä Lahnuksessa hoidettaisi oikein! Nykyään eläimet tunnutaan miellettävän lähinnä ihmisiksi ja heti jos häntä on takulla tai kuraa jossain päin ruumista, niin ollaan lähes eläinrääkkääjiä. Hyvinvointi nyt on vähän jotain muutakin, kuin ulkokuorta ja Lahnuksen hevoset saavat elää isoissa laumoissa ulkona suurella laitumella suurimman osan vuorokaudesta sen sijaan, että kyhjöttäisivät pienissä hiekkatarhoissa yksin. Ulkona nyt sattuu välillä vähän rähjääntymään, mutta hevoset ovat tyytyväisiä ja kilttejä, ne ruokitaan oikein ja hyvinvoinnista huolehditaan. "

Olen täysin samaa mieltä ! Itsekin lahnuksessa ratsastaneena (nykyääön työt ja opiskelut eivät oikein anna aikaa aikaa ratsastukselle, harmi kyllä ) voin sanoa, että tosi mukava paikka. Olen käynyt kokeilemassa monia pääkaupunkiseudun talleja, myös täällä mainittuja, ja itse olen tykännyt lahnuksesta eniten. :)

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   17.8.10 08:36:22

Voin itsekin suositella Lahnusta. Siellä keskitytään olennaiseen, ei siihen että koneet ja vehkeet on viivottimentarkassa rivissä tontilla tai että varusteet ovat uusinta ja kalleinta merkkitavaraa. Sangen "no bullshit"-henkinen paikka.

Lähettäjä: hoplaa 
Päivämäärä:   17.8.10 14:09:41

Tervehdys,
Kävin vuosikymmenen alkupuolella Lahnuksessa useamman vuoden ajan pari kertaa viikossa tunneilla, sitten hankin oman hevosen, jonka jälkeen en siellä ole käynyt.
Omasta kokemuksesta sanoisin, että hevoset olivat siellä ulkona valtavan kokoisilla laitumilla aamusta iltaan, kesäisin luonnollisesti vuorokaudet ympäriinsä. Lisäksi kesäkauden ulkopuolella hevosilla oli vapaa heinä. Arvioisin, että silloin noin 40 hevosen laumalla oli käytössä n. 20 hehtaaria laitumia. Sanomattakin on selvää, että rapa roiskuu tuommoisessa laumassa, mutta käytöshäiriöisiä hevosia en sieltä muista. Muualla sen sijaan olen nähnyt kaikenlaisia tapauksia, kun hevoset tarhataan postimerkinkokoisilla alueilla muutaman tunnin päivässä yhdestä kolmeen loimea päällä, ettei vaan muta tartu häntäjouhiin.
Selvää on, että tuntihevosen elämä on sekä fyysisesti, että henkisesti raskasta, eivätkä kaikki hevoset sitä kestä. Mielestäni Lahnuksessa tämäkin puoli oli hoidettu hyvin, sillä osana liiketoimia oli ja ilmeisesti edelleen on hevoskauppa, jolloin tuntitoimintaan soveltumattomat tai jo liian vanhat hevoset myytiin pois.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   17.8.10 19:08:22

Tuohon "laumassa rapa roiskuu" että kyllä niitä hevosia muuallakin tarhataan laumoissa, mutta ei ne silti koko talvea ole mutaisin jaloin. Mitenhän muilla talleilla voi jalat/hännät harjata/siistiä joka päivä eikä se aiheuta ongelmia. Ei edes päivittäinen vesipesu, päinvastoin.

Itse suosittelen Poni-Hakaa, monen vuoden kokemuksella. Hyvä opetus, hevoset ja puitteet. Kilpailemiseen on mahdollisuus. :) Hevosilla on hoitajat auttamassa tarvittaessa, mutta halutessa saa hevosen hoitaa itse.

Lähettäjä: hanni 
Päivämäärä:   17.8.10 21:12:47

Onko Poni-haassa vielä volttauskielto tilan ahtauden takia? Itse lähdin siinä vaiheessa kun volttaus kiellettiin. Jos eteen osuu hidas hevonen ja itsellä on reipas hevonen alla, niin eihän se reipas hevonen pääse edes liikkumaan normaalisti, kun on samantien toisen perässä. Ja vaikka maneesi on isohko, niin silti ärsytti kaksi ryhmää yhtä aikaa samassa maneesissa ja siitä seuraava tilan ahtaus.

Lähettäjä: naomi 
Päivämäärä:   18.8.10 15:09:36

Onko joku huomannut Vuokrataan puolella ilmoitusta tunneista lapsille ja nuorille? onko jollain tietoa millainen paikka kyseessä?

Päivämäärä:   18.8.10 22:50:26

Eipä siellä koskaan mitään "volttauskieltoa" ole ollut, en ainakaan ole huomannut. Suositellaan kyllä mielummin paikan vaihtoa, mutta riippuu tosi paljon opettajasta. Mielummin näin musta ainakin, koska jossain missä saa "voltata", on tunti yhtä kaaosta, kun kaikki vaan pyörivät omilla pikku volteillaan eikä kukaan tee mitään. Jokaisella tietysti oma mielipide, mutta itselle ei ole koskaan ollut ongelma, vaikka reippailla menenkin.

Lähettäjä: hanni 
Päivämäärä:   19.8.10 23:51:03

/, on siellä ollut volttauskielto. Lähdin Poni-Haasta muistaakseni 2003 pois ja yhtenä syynä oli volttauskielto. Tunneille tuli sääntö, että tunnin alussa saa vaihtaa yhden kerran paikkaa, sen jälkeen paikkaa ei saa vaihtaa. Tottakai jatkuva volttaaminen johtaa vain kaaokseen, mutta niin myös toinen ääripää. Tuntihevoset oppivat hyvin nopeasti käyttämään hyväkseen sitä, että toisen perään juoksemalla ei tarvitse koko tunnin aikana tehdä muuta kuin juosta toisen häntä suussa kaikki ratsastajan avut välttäen. Lisäksi kun maneesissa oli kaksi tuntia yhtä aikaa ja molemmilla tunneilla 10 ratsukkoa, niin yhteensä 20 ratsukkoa maneesissa oli liian ahdasta. Opettajat huusi toistensa yli maneesin kummallakin puolella. En tuntenut mielekkääksi maksaa tuosta.

Päivämäärä:   20.8.10 21:12:15

Tuosta jalkojen ja hännän likaisuudesta on tunnuttu nostavan hirveä haloo täällä, vaikka en itse ymmärrä, miksi siitä on tehty jonkinlainen ykköskriteeri tallia valitessa.

Jos hevosia on lähemmäs 50, niin on kai sanomattakin selvää, ettei joka ikistä hevosta pystytä puunamaan joka päivä tallin henkilökunnan puolesta. Tähän auttaisivat palkalliset työntekijät, mutta heidän palkkaamisensa luonnollisesti nostaisi tuntien hintoja. Hevosten hyvinvointiin muta ei ole tähän mennessä koskaan vaikuttanut, joten en ymmärrä miksi siitä pitäisi jotenkin sakottaa? Jos hevosella on suojat, jalat pyritään harjaamaan mahdollisimman hyvin. Hevosten selät, pää ja vyön alunen vaaditaan harjattavan aina tietenkin.

Hevonen on luonnostaan tottunut elämään hyvin monenlaisessa ilmastossa mudan, sateiden ja kylmyyden kanssa, joten tuntuu huvittavalta, että nykypäivänä se rinnastetaan johonkin pikkupuudeliin, joka tuntuu sairastuvan ties mistä pikkuruhjeesta.

Joku täällä osui naulan kantaan mainitessaan Lahnuksen "No bullshit" -paikaksi, sitä se mielestäni todella on. Ratsastajat ovat oppilaita, eivät asiakkaita, joten tunneilla opetetaan sen mukaan ja panostetaan siihen, että ihmiset todella oppisivat ratsastamaan. Palaten siis aloittajan kriteereihin vielä kerran: jos etsit paikkaa, jonka opettajat ja hevoset ovat osaavia, suosittelen Lahnusta. Pääset ratsastamaan erityyppisillä hevosilla ja voin vakuuttaa, että vaikka tunneilla olisikin "paljon" ratsastajia, on opettajilla silmät myös selässä ja palautetta tulet varmasti saamaan. :)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.8.10 18:31:02

olen aika erimieltä ylläolevan kanssa..

a) on mielestäni aivan mahtavaa että lahnuksessa hepat saa tarhata mielinmäärin ja laumassa vieläpä.
b) en kuitenkaan tajua, että miksi hevosten jalkoja/häntiä/tms harjata, vaikkei suojia tulisikaan. luulisi että iho kuivuu ja menee riville ja karva voi muutenkin huonosti. Tallilla on käsittääkseni hoitajatoimintaa (ainakin muutama kaverinkaveri hoitaa tiettyjä heppoja), joten miksei hoitajat hoida hevosten jalkoja tms? tietenkään aina ei ehdi, mutta jos hevoset on samassa mudassa koko syksyn niin se on mielestäni kummallista.

en myöskään pidä lahnuksen opetuksesta oikeastaan, tunneilla hirveästi (14 ?) ratsastajaa per tunti. Ja tämä on nähty omin silmin, siellä oli 13 + tallin omistaja ratsastamassa.
Myös eräs lahnuslainen joka siis itse ratsastaa säännöllisesti siellä, sanoi ettei lahnuksen opetus ole parasta mahdollista.

ja vielä yksi seikka, jota en _todellakaan_ halua tarkentaa enkä loukata keneenkään ratsastajaa/ratsukkoa, on se, että mielestäni lahnuksessa oikeanlaisen istunnan opetus on lähes olematonta.. ravilisäykset mennä paukutetaan hirveässä takanojassa lantiolla rynkyttäen kädet reisillä. Ja tarkoitukseni ei ole loukata ketään, vaan ottaa yleisesti kantaa lahnuksen opetukseen. Tuo istunta ei mielestäni ole yhden ainoan ratsukon ongelma, vaan yleisesti havaittavissa. Tietenkään ratsastajien istunta ei ole ala-arvoista, mutta mielestäni monissa muissa paikoissa istuntaa painotetaan enemmän.

mutta lahnuksesta löytyy myös hyviä puolia, ehdottomasti! Juuri tuo hevosten tarhaus, ja kiltit hevoset (<- johtuen koko tallin laumoista tarhatessa) =)

mutta en silti suosittele paikkaa, parempiakin löytyy. =)=)

Päivämäärä:   21.8.10 23:11:13

Hanni, jos jotain on ollut seitsemän vuotta sitten, sitä ei ehkä kannata kertoa tosi asiana nykyään. ;) voin sanoa, ettei mitään "volttauskieltoa" ole ainakaan enää, eikä ole ollut moneen vuoteen. Ryhmäkootkin pienenivät. Kaikki ei tykkää kaikestä, mutta vanhoja tietojen pohjalta ei kannata arvioida. Itse suosittelen poni-hakaa jos haluaa hyvää opetusta ja hyvät hevoset toimivissa puitteissa.

Ja mutajalkaisuuteen, on tuollakin yli 40 hevosta, mutta jostain syystä niiltä kaikilta kyllä saadan jalat harjattua.

Lähettäjä: aivan 
Päivämäärä:   22.8.10 10:20:07

nii-in, minunkin ridakoulussa jossa käyn on reilut 40 hevosta, ja kaikkien jalat ovat siltikin harjattuna.

Päivämäärä:   22.8.10 19:09:02

Mä harjasin tänään jalat ennen tuntia kun hain hevosen laitumelta. Aikaa meni alle minuutti.

Päivämäärä:   23.8.10 18:12:39

Kommentti vääränlaisen istunnan opetuksesta on mielestäni mielenkiintoinen, sillä koulutuomareilta olemme saaneet hyviä kommentteja nimen omaan istunnastamme. Tunnistan itsekin tallilta joitain hieman "tädimpiä" ratsastajia, joilla istunta keskiravissa saattaa olla ---:n kuvailemaa, mutta ei meistä aktiivisesti kisaajista siihen kyllä kukaan sorru. Istuntaa todella painotetaan tunneilla ja siihen kiinnitetään huomiota, joten olisi hauska tietää mikä tunti on ollut kyseessä, jos on ihan opetettu ja käsketty pitämään kädet reisissä.

En halua hyökätä ---:aa vastaan, mutta ihmettelen vain todella kommenttia, sillä itse en kertaakaan 12 vuoden aikana, joina olen Lahnuksessa käynyt, ole saanut tuollaisia ohjeita keskiravissa istumiseen.

"luulisi että iho kuivuu ja menee riville ja karva voi muutenkin huonosti." <- Hevosten jalat voivat oikein hyvin, eikä yhdelläkään hevosella ole koskaan ollut riviä. Hevoset oleilevat talvella yhdellä tietyllä laitumella, jonka koostumus on testattu; sen todettiin sisältävän ainesosia, jotka suojaavat hevosten jalkoja mm. kuivumiselta.

Jos lika hevosten jaloissa häiritsee aivan hillittömästi, jokainen voi itse ottaa harjan kauniiseen käteen ja harjata jalat puhtaiksi. :) Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kokemuksesta tiedän, että kun hevonen on varhaisesta aamusta alkuiltaan ollut hieman upottavalla laitumella, on jalkoja todella hankala ruveta putsaamaan juuri ennen tuntia, sillä savi on märkää; harjaamalla kura vain leviää ympäriinsä. Kun savi on ehtinyt kuivua, sitä voi varovasti koittaa irrottaa - ei kuitenkaan tällöinkään liikaa, sillä vaarana on, että karvoja lähtee mukana.

Koska läheskään kaikilla hevosilla ei ole hoitajaa eivätkä kaikki käy joka päivä tunneilla, ei kaikkien hevosten jalkoja voi keritä joka päivä lotraamaan talvikaudella veden kanssa, eikä se tee ihollekaan hyvää. Paras on koittaa hellävaroen irrottaa kuivunutta savea vaikka sormin, mutta koska jalat taas ovat seuraavana päivänä mudan peitossa, on hevosilla luonnollisesti talven aikana kokoajan jonkin verran kuraa jaloissaan. Tähän ei ole yksikään hevonen tosin vielä kuollut saati tullut siitä jotenkin käytöshäiriöiseksi tai sairaaksi.

Päivämäärä:   23.8.10 22:34:08

en siis tarkoittanut että ohjeita annettaisiin tuohon suuntaan, vaan että näyttää yleisesti ratsastajilla olevan semmoinen istunta. mietin vain että puututaanko siihen, voi olla että puututaan ja sehän on hyvä asia! :)

sitten mietin että mikä mahtoi olla tämä juttu kun kerran olin kaverinkaverin tuntia katsomassa, ja kun hän laittoi hepan kuntoon niin ihmettelin että miksei kavioita putsata, kaveri vastasi siihen että "se on sääntö ettei ratsastajat saa putsata kavioita". Ja siis nimenomaan käsky tullut tallinomistajilta. Mikä mahtoi olla tähän syy?

mutta se lahnuksessa tosiaan on erinomaista, että hepat saa olla paaaaljon ulkona, mikä on pääkaupunkiseutulaiselle ratsastuskoululle suhteellisen harvinaista! (:

Päivämäärä:   24.8.10 15:31:19

Juu, istuntaan kyllä puututaan, mutta on loppupeleissä ratsastajan motivaatiosta kiinni, haluaako tehdä asialle jotain. Kuten sanoin aikaisemmin, tallilla on näitä hieman jo tädimpiä ja miksei nuorempiakin henkilöitä, joilla ratsastus on enemmänkin mukava harrastelu, eikä halua tai kykyä välttämättä ole korjata istuntaan liittyviä virheitä. Opettajat huomauttavat niistä ja antavat ohjeita korjaamiseen, mutta aina ne eivät riitä. Ratsastajalle saattaa koko tunnin joutua huomauttamaan samasta asiasta, mutta jos ratsastaja ei itse muutosta yritä, on opettajan vaikea tehdä mitään.

Ihmettelen silti tuota, että yleisesti näyttäisi ratsastajilla olevan vääränlainen istunta, keskiravissa ainakin - en tiedä tarkoititko istuntaa noin muutenkin (?). Minä viikonpäivänä ja mahdollisesti aikana olet ollut tuntia seuraamassa? En tunnista, että ainakaan niillä tunneilla, joilla itse käyn, olisi yleisesti ratsastajilla jotenkin epäkorrekti istunta.

Kavioita ei kaikilta hevosilta saa putsata niiden taustojen takia. Jotkut hevoset ovat syntymämaassaan olleet niin sanotusti niskan päällä ihmisiin nähden, joten joidenkin hevosten kavioiden putsaus saattaa olla jopa vaarallista. Kaikki hevoset ovat muuten kilttejä hoitaa, mutta kavioihin on joillain jostain syystä fiksaatio. Näin äkkiseltään muistan kolme tai kaksi hevosta, joiden kavioita ei saa putsata, mutta on helpompi antaa yleiseksi ohjeeksi olla putsaamatta, kuin ruveta erittelemään ja muistuttelemaan muutamasta hevosesta. Jos on ontumisia tai muita ongelmia, kaviot tarkastetaan heti. Näitäkin on onneksi harvoin.

Hankaluus kavioiden kanssa vaikuttaa myös siihen, miksi jotkut hevoset ovat, joidenkin täällä olijoiden mukaan ainakin, pitkässä kaviossa. Ne on kengitettävä ja vuoltava yms. rauhoittavien alaisena (eivätkä ne silti ole helppoja), joten vuolemista ei niin usein pysty tekemään, kuin yleisesti.

Asioihin on aina syynsä ja tallilla on paljon ratkaisuja, jotka on todettu toimiviksi vahingoittamatta hevosten hyvinvointia.

Päivämäärä:   24.8.10 22:58:15

kiitos tosta kavioputsausjutusta, nyt selkis! :))

sori jos oon epäselvä, en tarkottanu että yleensä kaikilla olis _huono_ istunta, vaan että olen kiinnittänyt huomiota nimenomaan käsiin. Muuten lahnuslaiset istuvat mielestäni siististi ja vaikuttavat heppoihinsa hyvin.
Mutta niinkun sanoit, opettajan on vaikeaa saada oppejansa läpi jos ratsastaja ei itse ole asiota valmis muuttamaan.
Viikonloppuisin olen käynyt stalkkailemassa, ja messilässä mitä nyt vähän katsoin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.8.10 07:27:04

No, voihan sitä kavioiden pituutta tollakin perustella. Meilläkin on heppa jota ei voi kengittää kuin rauhoitettuna, ja siitä huolimatta sitä kengitetään ihan yhtä usein kuin muitakin. Ei vaadi kuin sen soiton eläinlääkärille että tulisitko taas antamaan piikin...

Lähettäjä: lummes 
Päivämäärä:   25.8.10 12:50:41

pakko kommentoida sen verran tuota istunta-asiaa omalta kohdaltani, että Lahnuksessa ratsastaessani istuntani oli todella huono, enkä osannut sitä korjata saamistani ohjeista huolimatta. Tiedostin koko ajan, että istuntani on huono ja yritin todella muuttaa sitä saamillani ohjeilla, mutta niistä ei omalla kohdallani ollut apua. Kun sitten vaihdoin tallia, aloin saamaan ohjeita, joilla vähitellen sain istuntani paremmaksi ja tällä hetkellä olen ajoittain jopa tyytyväinen istuntaani. Tuntuu, että Lahnuksessa ei osata ehkä puuttua ”syvällisesti” istuntaongelmiin, eikä nähdä mistä istuntaongelma oikeasti juontaa juurensa, esim. pyydetään vetämään olkapäitä taakse, vaikka ongelman ratkaisu olisi keskivartalossa ja puuttuvassa ”korsetissa” ja väärässä lantion asennossa .

Ylipäätään tuntui, että jaettiin samoja patenttiohjeita kaikille, vaikka ongelmien lähtökohdat saattoivat johtua eri ratsastajilla eri syistä. Tähän varmasti vaikuttaa suuri ryhmä-koko, opettaja ei vain ehdi syventymään jokaisen ratsastajan istuntaongelmiin perusteellisesti. Kyse ei siis aina välttämättä ole ratsastajan viitseliäisyydestä, vaan siitä, että ongelmaa lähdetään korjaamaan väärästä päästä, jolloin korjaus ei tuota toivottua tulosta, ratsastajan korjausyrityksistä huolimatta.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.8.10 15:00:04

lummes: Aamen! (Ottamatta kantaa juuri kyseiseen ratsastuskouluun, en ole siellä koskaan käynyt, mutta toi on yleinen ongelma muillakin talleilla)

Päivämäärä:   25.8.10 18:17:24

lummes kertoi sen mitä olen tässä yrittänyt monta kertaa kertoa itsekin. (:
ja minullakin on omaa kokemusta kys asiasta.

Päivämäärä:   25.8.10 18:33:22

"vaan että näyttää yleisesti ratsastajilla olevan semmoinen istunta." <<- Tuon takia sain käsityksen, että tarkoitit noin yleisesti ihmisillä olevan huono istunta. :)

Se mitä lummes kirjoitti, on varmasti hänen tapauksessaan aivan totta. Ihmisillä on erilaisia ongelmia istunnassaan ja ratsastuksessaan ja kaikille eivät kaikki neuvot sovi/riitä. Itse olen kuitenkin saanut hyviä neuvoja istuntaan liittyen ja tunneilla, joilla käyn, ratsastajille annetaan yksilöllisiä ohjeita. Kouluradoilla olen istunnastani hyviä numeroita saanut, joten en usko, että istun silloin aivan pielessä, vaikken ehkä maailman syvällisempiä ohjeita siihen ole saanut.

Mutta kuten sanottua, ihmiset ovat erilaisia, enkä todellakaan(!) pidä itseäni minään mestariratsastajana. Aamuja lukuunottamatta viikonloppuisin on paljon melko alkeellisempia tunteja pitkin päivää, joten ei-niin-korrekteja istuntoja löytyy varmasti jonkin verran. Eri tunneilla myös puututaan hieman erilailla istuntaan, esim. Tiina puuttuu pikkutarkemmin siihen ja selittää enemmän.

Ja kyllä, soitto eläinlääkärille riittää kengitykseen liittyen, mutta jos hevonen rauhoituksenkin alaisena on hankala kengitettävä, on joistain asioista silloin pakko joustaa.

Lähettäjä: Leppäkerttu 
Päivämäärä:   1.9.10 21:46:51

Onko kellään kokemusta Ratsutila Pakulasta?

Lähettäjä: gfg 
Päivämäärä:   1.9.10 22:03:44

Peik + Primus, loistava yhdiselmä jos on varaa

Lähettäjä: kiki 
Päivämäärä:   1.9.10 23:06:09

Peikkiä ja Primusta suosin minäkin. Aivan mahtavia paikkoja.

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   2.9.10 10:56:03

mä oon käynyt tuomarinkylänratsastuskoululLA JA SUOSITTELEN

Lähettäjä: TAMMA 
Päivämäärä:   2.9.10 20:31:20

juu mäkin oon käynyt koululla ihan kiva paikka ,joudun lopettamaan kun oon työtön

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   3.9.10 18:34:19

Volttauskiellosta: ymmärrän, sillä suurella ryhmätunnilla voltti on tehtäcä, ei keino saada lisää tilaa. Hevosen edellä menevää suurempi vauhti ei ole syy tehdä volttia kiireisisti tai huonossa tasapainossa ja volttauksen jälkeen olet ehkä jälleen yhtä huonossa paikassa jonkun muun kiusana. Toivoisin, että tuntilaiset vaihtaisivat paikkaa reipastamalla/oikaisemalla jos pitkä etäisyys ja päinvastoin. Voltti tehdään tehtävänä valmisteltuna ja verkattuna oikealla paikalla.

Lähettäjä: jaha 
Päivämäärä:   3.9.10 18:51:53

Lahnuslainen:
Höpöhöpö, vaikka hevonen joudutaan rauhoittamaan niin kengitys/vuolu tulisi tehdä niin ettei kaviot pääse liian pitkiksi. Nimittäin sitten kun kasvavat, on siinä aina isompi homma edessä ja toki rasistus jaloille kun asento muuttuu, jne. :)

Päivämäärä:   14.9.10 23:01:32

Kenestä opettajasta pidätte eniten ja miksi? Onko opettajien välillä isojakin eroja?

Lähettäjä: jw 
Päivämäärä:   15.9.10 14:03:40

NO ON TODELLAKIN EROJA, osa todella osaa opettaa, osa vaan huutaa ilman mitään tolkkua

Lähettäjä: tyhmää porukkaa 
Päivämäärä:   16.9.10 07:56:20

minkä takia kukaan teistä ei tee ell ilmoitusta jos kerta itse näätte missä kunnossa hepat on???täällä vaan huudatte että selät on paskana ym,jos se on totta niin ilmoitusta eteenpäin.te osallistutte itse eläinrääkkäykseen.

Lähettäjä: asiakas 
Päivämäärä:   16.9.10 09:29:57

Perättömästä ilmoituksesta voi joutua vastuuseen.On helppoa huudella nimettömänä netissä.Sen takia kenelläkään ei ole varaa tehdä ilmoitusta.Tallin omistaja on aikoinaan kaivanut esiin ns. nimettömänä tehtyjä perättömiä ilmoituksia.Kuulusteluissa ovat ilmoittajiaan kertoneet mm.kunnan eläinlääkäri ja SRL.

Päivämäärä:   16.9.10 17:39:28

jw: Kuka opettajista mielestäsi huutaa vain ilman tolkkua? Itse en ole kertaakaan tällaiseen törmännyt. Mitään lässyn lässyn läpätiläätä ei tosin kukaan opettajista harjoita, eli jos ei kestä kritiikkiä ja tiukempia ohjeita, niin voi hankkia vaikka oman puskahepan.

Ja tosiaan, jos selät kerta niin huonossa kunnossa joidenkin mielestä ovat, niin ilmoitusta sitten vaan peliin. Enpä usko, että yhdenkään hevosen selästä mainintaa tulisi eläinlääkärin tiimoilta sen kummemmmin. Jos on joskus viisi vuotta sitten viimeksi tallilla käynyt kerran ja silloin jollain isoliikkeisellä hevosella ollut patti tai arkuutta selässä, ei se tarkoita, että näin nykyään olisi tai että kaikilla hevosilla olisi selät samassa kunnossa.

Tiedän tasan tarkkaan esimerkiksi yhden hevosen tallilta, jolla liikkettä löytyy ja sen selän kanssa onkin toisinaan ongelmia. Ongelmaa lähdetään korjaamaan joka ikinen kerta, kun sellainen tulee eteen. Rasvaaminen ja muutaman kerran satulan vaihto ovat aina toimineet. Nyt selkä on pitkään ollut hyvä.

Omia suosikkejani opettajista ovat Pinne ja tallin omistaja Zive. Pitävät aivan erilaisia tunteja ja näin saavat hevonen ja ratsastaja monenlaista harjoitusta.

Päivämäärä:   16.9.10 20:59:40

Minä tykkään myös Ziven tunneista. Saa riittävästi ja riittävän selkeää palautetta mm. tuosta aiemmin puhutusta istunnasta. Miehellä on myös kohtalaisen uskomaton kyky antaa juuri oikea ohje, joka korjaa pielessä olevan asian. Ymmärrän kyllä että herkempi tai itsensä turhan vakavasti ottava ihminen ei välttämättä kestä Ziven tapaa antaa niitä ohjeita ja muuten kommentoida asioita, mutta mulle tuollainen toimii hyvin.

Ei Tonikaan huono ole, mutta päästää mielestäni turhan helpolla.

Päivämäärä:   16.9.10 22:03:34

Jep, kukaan opettaja ei omastakaan mielestäni ole huono, kaikki vain erilaisia. Tonilla on varmasti oma kannattajakuntansa ja hänen tuntinsa ovat omiaan, jos rauhallisempi eikä niin vaativa meno ovat enemmän mieleen. :)

Kuvaa myös erinomaisesti Ziveä, tuo e:n kommentti! Hieman täytyy huumoria ja toisaalta aitoa yritteliäisyyttä olla hänen tunneillaan ja on oltava valmis perustelemaan välillä hänelle myös suullisesti, miksi teki minkäkin ratkaisun ratsastaessaan. Todella hyvä opettaja minun mielestäni, jos itsellä kanttia edes jonkin verran on! :)

Päivämäärä:   17.9.10 15:54:42

vastaukseni on ja pysyy sellaisena kuin se on edellä sanottu. en älä täällä tarkemmin parjaamaan nimellä henkilöitä. olisi kiva, jos täällä voisi sanoa mielipiteitä ilman että niihin aina puututaan. sinä saat olla erimieltä, mutta ei joka ikiseen sinun mielestä "väärään" mielipiteeseen tarvitse puuttua. tottakai saat sanoa oman mielipiteesi, mutta minä ainakin olen saanut niistä aika puolueellisen kuvan, joten haluaisinkin kuulla myös muiden mielipiteitä, ilman että niihin halutaan koko ajan jotain perusteluja yms. ne ovat mielipiteitä, eikä mitään lähdetiedostoja vaativia faktatietoja. kyse ei myöskään ole ainoastaan tästä kirjoituksesta. myös pitkin ketjua aina saa lukea: "miten voit olla sitä mieltä, ei siellä ole semmosta", "itse en koskaan ole nähnyt". ei tarkoita ettei sitä ole. puolustaa saa, mutta ei se tarkoita negatiivisten asioiden blokkaamista

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   17.9.10 16:02:46

eiköhän tämä keskustelu ole aika loppu

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   17.9.10 16:03:04

ip

Päivämäärä:   17.9.10 16:16:35

tuli vähän ehkä kiireellä kirjotettua tuo viesti. mutta puolueellisella tarkoitin lähinnä juuri että olet ilmesesti edelleen vakkariasiakas, haluaisin tietää itse miksi jotkut muutkin ovat päättäneet vaihtaa tallia. eli myös ehkä niitä negatiivisia puolia. ja eihän sekään tarkoita aina että edellisessä paikassa olisi jotain vikaa, mutta uusi voi palvella omia tarkoituksiaan paremmin.

Päivämäärä:   17.9.10 22:40:17

"kyse ei myöskään ole ainoastaan tästä kirjoituksesta. myös pitkin ketjua aina saa lukea: "miten voit olla sitä mieltä, ei siellä ole semmosta""

Kyllä minulla on mielestäni täysi oikeus oikaista väittämiä, jotka liittyvät hevosten hyvinvointiin. Siinä olet oikeassa, että jos joku opettajasi sinun mielestäsi Lahnuksessa vain huutaa pää punaisena, niin se on sinun mielipiteesi ja se saa näin ollen olla omasi. Mutta jos pitkin ketjua selitetään, kuinka tallista pitäisi tehdä lähes eläinsuojeluilmoitus, kun hevosia kohdellaan niin ja näin, niin kyllä se itseäni alkaa todella harmittaa! Ja ihmetellään ääneen, miten me voimme ikinä missään kisoissa pärjätä; kommenteista saa sen kuvan, että opetus on kaikkea muuta kuin pätevää.

Nämä ovat asioita, jotka pitkäaikaisen kävijän korvaan kyllä todella särähtävät. Jos netissä on mahdollisuus heittää ties mitä talliin liittyvää asiaa, niin kyllä minulla ja kenellä tahansa muullakin on mielestäni täysi oikeus kommentoida niiden asioiden paikkansa pitävyyttä, jos itse satumme tallilla aktiivisesti ratsastamaan ja tiedämme systeemin pitkältä ajalta. Jos esimerkiksi totuus hevosten hoidosta Lahnuksessa ei kiinnosta, voi ihan hyvin jättää tämän ketjun lukematta ja tulla vaikka itse perustamaan mielipiteensä.

Jos opetus ei ole vastannut omia tarpeita, niin se on täysin ok, kuten olen jo aikaisemmin sanonut. Mutta jos aletaan herjata eläinten hyvinvointiin liittyvistä asioista ilman, että tiedetään oikeasti mistä puhutaan ja "mielipiteiden" kertominen keskittyy lähinnä nimenomaan tähän, niin ei puhuta enää pelkästään siitä, kuinka opetustyyli ei sopinut itselle tai haluaa harrastukseltaan jotain muuta.

Ja kyllä, kyllä minä ainakin blokkaan sellaisia asioita, kuten, että talli olisi jotenki vastuuton tai että hevosten hyvinvointi ei ole etusijalla. Ne eivät ole mielipiteitä vaan vastuuttomia väitöksiä.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   18.9.10 16:55:48

Pakko sanoa keskustelun ulkopuolelta, että tuntuu vähän että sinä lahnuslainen selität jokaiseen asiaan mitä täällä sanotaan huonoa. Ei tunnu kauhean vakuuttavalta. Jokaisessa paikassa on huonot puolensa, eikä ne selittämällä parane. Toiselle joku huono puoli ei ole haitta, toinen taas ei voi sietää sitä, vaihtaa tallia ja tyytyy uuden paikan huonoihin puoliin. Mutta sinun tekstiesi perusteella yrität selittää ettei tallissa ole mitään huonoa, ja yleensä selittely paljastaa asian todellisen laidan. Ettet vain samalla selittelisi itsellesi jotain tallin käytäntöjen oikeutusta. Ei mitenkään sinua kohtaan, sinähän et asioista tallilla varmaankaan päätä, mutta osa käytännöistä kuulostaa hyvin oudoilta. Mm. tämä mutaiset jalat juttu, kavoiden putsaamisjuttu, kengitys juttu jne.

Mutta anna ihmisten olla eri mieltä, Anna heidän olla tykkäämättä tallista. Onko se millään lailla sinulta pois?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.10 11:43:44

Lahnuksessa ei kehity, siellä tunti luuskat pyörii tunnista toiseen ja ne on niin täynnä koko hommaa, niilt puuttuu se pilke silmäst ... Ne vaan juoksee pää pystyssä. Ja sittenkun on niitä parempia hevosia niin vain se yksi ``parempi`` porukka ratsastaa niillä. Ja siellä hevoset ei todellakaan voi hyvin, joten lahnuksen porukka vois ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä hommalle jotain!

Joo siis näin mä ajattelen... Ja lämpimästi suosittelen niitä jotka olis lahnukses alottamassa muuttas mieltään ja alottas jossain muualla. Varsinkin jos on jo ratsastus taustaa ja osaa jotain, niin ne katteelisuuden katseet on vailla vertaa, siihen porukkaan ei pääse sisälle.

Lähettäjä: hmmm- 
Päivämäärä:   20.9.10 13:09:30

mäki aiheen vierest. varmaan joku syy on siihen, miksi "paremmat" menee niil "paremmil" hepoil..? mitä oon nähny niin ne "huonommat" liikkuu hyvin kokeneilla ratsastajilla. ehkä oma osaamises ei ollu sellasta, ku kuvittelit tai itse vaan ooot seissyt niiden kateellisten joukossa. noo, selityksiä meil molemmilla. mut eihä kuka tahansa voi mennä esim kuumal 5v hepal tai oril. ja mun mielest hepat voi hyvin! =)

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   29.9.10 18:00:05

:)

Päivämäärä:   29.9.10 22:03:47

jotain mätää tässä varmaan on ku on tosi moni jotai huonoo sanonu ?! mut ei hyvää jos ei huonoa ja päinvastoin, mutta itelläni kyllä jotku hälytyskellot soi takaraivossa ku lukee tätä keskustelua (:

Lähettäjä: Huokaus 
Päivämäärä:   3.10.10 17:09:59

En nyt kyllä tiiä, että pitäiskö tässä nauraa, itkeä, huutaa vai kiljua.. Oon ny pikkasen aikaa seurannu tätä keskustelua ja voin sanoa ihan näin suoraan, että ei voi olla totta!

Siis jokaisella on oma mielipide ja hyvä niin. Jokaisella on myös oikeus niihin ja oikeus ilmaista ne. Tässä on kuitenkin piilee pieni mutta: Jos luetellaan pitkät listat siitä, miten likaisia hevoset on, kaikilla on aina selät rikki jne. Pitäisi olla perustelut ja kunnollisia todisteita, ennen kuin aletaan ihan kunnolla haukkumaan pystyyn. Ja olen Lahnuslaisen kanssa samaa mieltä siitä, että saa oikaista vääriä väitöksiä. Olen myös monessa muussakin asiassa samaa mieltä ja hän puhuu ihan asiaa monesta asiasta. Pisteet hänelle!

Ja hei, jos valitetaan likaisista jaloista nii voi iik. Muta on elämää ja siihen ei hevonen kuole. Ihmiset ostelee kalliita mutapaketteja/voiteita hevostarvikeliikkeistä, nii eikö ihan kunnon luonnonmuta kelpaa? Se ei tee yhtään huonoa hevosten jaloille. Lahnuksessa itse en ainakaan ole nähnyt, että muta mitenkään erityisen haitallista on ja että se haittaisi hevosten elämää. Ja jos sitten ihmetellään miksi mutaa ei pestä pois. Siihenkin on ihan hevosen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta järkevä selitys: Jos mutaa aletaan harjaamaan tai pesemään pois niin sehän se vasta rikkoo ihon ja tekee siitä aran ja tulehduksia voi tulla. Liika peseminenkään ei tee hevosen jaloille hyvää. Eihän ne mutaiset jalat kauhean kauniin näköiset ole, mutta mielummin jätän hiukan mutaa jalkoihin kun alan sitä millään tehokonstein poistamaan, tietäen, että se ei tee hyvää. Ja hei, hevoset on hevosia, joten miksei anneta niiden olla sellaisia? Kuten aikasemmin totesin muta on osa elämää.

Sitten jos kommentoisin tuota, että hevosten selät on rikki. Ei kyllä pidä paikkaansa. Siis joskus totta kai tule hiertymiä ja ne kyllä ollaan lahnuksessa aina hoidettu heti. Itse en ole ikinä nähnyt tai kuullut, että selät on ihan verillä asti ollu, että taitaa olla joku perätön huhu tai hiukan vaan yliampuva kommentti?

Jos väitetään taas yleistäen, että lahnuksessa ei kehity. Niin voi herranjumala! Jos itse ei ole kehittynyt nii voi harmi. Jos tunneilla toistetaan samaa, niin eikös kertaus ole opintojen äiti? Jos samaa tehtävää tekee eri hevosilla nii kyllä ero on ihan huomattava. Ja mielummin itse ainakin kertaan asiat kunnolla läpi ennen kuin aloitan uuden asian oppimista. Ei turhan isoja askelia turhan nopeasti. Jos jonkin opettajan tyyli opettaa ei mielytä/sovi voi vaihtaa tallia ja asia on sillä sitten selvä. Kaikki opet kuitenkin on ammattitaitoisia ihmisiä joten..

Voin näin itsekin lahnuksessa kävijänä todeta, että pikkasen alkaa naurattaa.. Siis jokaisen täytyy löytää se "oma talli" ja itse olen löytänyt lahnuksen. Olen siellä monta vuotta käynnyt ja olen aina ollut tyytyväinen siihen millaisia hevosia tallilla on ja millaista opetusta saan. Itse olen kehittynyt huimasti ja tämän huomaan monesti kun menen muille talleille käymään. Meinaan ihan suoraan sanottuna useimmissa paikoissa nukahtaa hevosen selkään tylsyyteen kun ensimmäiset kymmenen minuuttia kävellään ja kymmenen minuuttia tunnin lopusta kävellään. On se aika turhauttavaa. Lahnuksessa aloitetaan heti kunnon veryttelyt ja taivutukset ja tunnin lopussa sitten kävellään muutama minuutti. En maksaisi kahdenkymmenen minuutin kävelystä penniäkään kun omana tavoitteena kuitenkin on kehittyä, enkä ainakaan itse koe kehittyväni (en sitten muista tiedä) kävelystä löysin ohjin. Lahnuksessa saan rahoilleni vastiketta, eikä siellä ole mitään turhanpäiväistä lässyttämistä ihan jonnin joutavista asioista.

Jos sitten ihmetelellään, miksi pärjäämme kisoissa hyvin, nii eiköhän vastaus ole ihan selvä. Hyviä ratsastajia, hyviä hevosia. Molempia näitä löytyy monista talleista ja hyvä niin. Nuoria hevosia annetaan niille "paremmille" koska ei haluta, että nuoret hevoset menee ns. "pilalle" heti koulutusvaiheessa. Hyvä niin.

Tuli ny tällänen kunnon saarna joka varmasti kerää kannustusta ja vastustusta. Toivoisin vain, että ihmiset lopettaa asioiden suurentelun/väärentelyn ja pitää ne mehukkaat mölyt mahassa ja hakkaa sitten vaikka päätä seinään jos ei muutakaan tekemistä ole.

Kiitän ja kumarran ja pyydän anteeksi jos tämä viesti sai sinut näkemään punaista. Onneksi sentään sivusto on vihreän värinen niin ehkä se helpottaa tuskaa ja saisi vaikka ajattelemaan asioita uudessa valossa.

Ps. Kirjoitin sitten aika nopeasti, että anteeksi jos lauseet hiukan kummallisia tai jos kauheasti on kirjoitusvirheitä. : )

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   3.10.10 17:15:34

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..

Päivämäärä:   3.10.10 22:07:23

Lähettäjä: hih
Päivämäärä: 3.10.10 17:15:34

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   3.10.10 22:23:38

Kyllä mun mielestä alkukäynnit kuuluvat myös ratsastustunneille..? :) Kuuluivat myös Lahnuksessa aikoinaan jos en ihan valehtele ;)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.10.10 07:51:06

Pointti oli kai se, että mennäänkö sitä alkukäyntiä minuutti pari vai kakskymmentä.

Lähettäjä: rybttea 
Päivämäärä:   8.10.10 00:33:39

"Jos mutaa aletaan harjaamaan tai pesemään pois niin sehän se vasta rikkoo ihon ja tekee siitä aran ja tulehduksia voi tulla. Liika peseminenkään ei tee hevosen jaloille hyvää. Eihän ne mutaiset jalat kauhean kauniin näköiset ole, mutta mielummin jätän hiukan mutaa jalkoihin kun alan sitä millään tehokonstein poistamaan, tietäen, että se ei tee hyvää. Ja hei, hevoset on hevosia, joten miksei anneta niiden olla sellaisia? Kuten aikasemmin totesin muta on osa elämää."

mä nyt ihan ulkopuolisen kommentoin tohon ekaan lauseeseen:
"Jos mutaa aletaan harjaamaan tai pesemään pois niin sehän se vasta rikkoo ihon ja tekee siitä aran ja tulehduksia voi tulla"
ei kyllä hevosen iho mene miksikään HARJAAMISESTA. :``D
päin vastoin. jos ei harjata mutaa pois kunnolla, tulee jalkoihin helposti riviä ja selkään hiertymiä.
liika peseminen ei tietenkää ole hyväksi, ei eläimelle eikä ihmiselle. katsos, kohtuu kaikessa ;)
se hevonen ei todellakaan kuole siihen että huuhtelet sen jalat vaikka kerran päivässä: huolellinen kuivaus vain on tärkeää. pesuaineita ei tulisi käyttää kovin usein.

nimim. hevonen ei vieläkään ole saanut jalkaongelmia vaikka päivittäin jalat on kurakeleillä huuhdeltu

Lähettäjä: Kesäheinä 
Päivämäärä:   8.10.10 09:47:28

Itse olen aikoinaan Lahnuksessa ratsastanut ja oikein hyvät muistot ovat jääneet. Onko tallilla vielä vanhoja heppoja esim. Borgaa, Elliä, Brassia? taitavat kyllä olla jo senkin ikäisiä että ei ihme vaikka olisivat jo lähteneet.

Ja täysin ulkopuolisena en suosittelisi tulla kommentoimaan "rybttea", koska silloin puhuu helposti ohi suunsa. :) Muistan jokasyksyisen kura"ongelman" tarhassa, ja se näkyi heppojen jaloissa. Kura kuivui nopeasti ja jäi kerrokseksi jalkoihin. Muistan itsekin kun joskus itse totesin että ei kannata, kurapalojen mukana nimittäin lähti karvaa, ja iho ohenee ja on alttiimpi tulehduksille. Lisäksi kura todella suojaa jalkoja, ja yhdelläkään hepalla ei riviä ollut.

Lahnus ei ole hienostelijoiden paikka, jos pelkää kuraa ja pientä likaa niin en suosittele. Jos taas laittaa heppojen hyvinvoinnin etusijalle niin kannattaa ainakin käydä katsomassa, hepat ovat onnellisia kun saavat ulkoilla laumoissa. Niitä ei tämä jauhaminen täällä kiinnosta, ne elävät hevosen elämää. :)

Lähettäjä: mustarastas 
Päivämäärä:   8.10.10 10:56:56

Tungen samaan topaan.

Olen juuri muuttanut pk-seudulle ja etsin laadukasta ratsastuskoulua. Asun Järvenäässä joten Kirkkonummi, Espoo ja Lohja ovat liian kaukana mutta hyvien kulkuyhteyksien päässä ovat Hki, Vantaa, Kerava, Sipoo ja miksei Hyvinkääkin. Etsinnässä talli jossa:

- maksimissaan 5 ratsukkoa tunnilla
- ainakin osa hevosista koulutettu vaB tasolle ja useampi heA tasoisia, hevosia hoidetaan hyvin
- iso, tilava maneesi
- hyvä ja yksilöllinen opetus!
- maastoilusta en välitä
- mahdollisuus kilpailla seura- ja aluekisoissa
- hyvä tallihenki
- hintava saa olla mutta ei mitään 60e tunti kuitenkaan

Päivämäärä:   8.10.10 20:19:01

mustarastas; primus talli on varmaan lähimmäksi sitä mitä etsit. =)

Lähettäjä: idde 
Päivämäärä:   8.10.10 23:31:37

Primusta olisin kanssa suositellut, miksei Peikkiäkin jos innostusta löytyy enempi hyppäämiseen.

Päivämäärä:   9.10.10 11:00:55

jep, primus ja peikki lienee parhaat vaihtoehdot :)

Lähettäjä: Lahnus 
Päivämäärä:   9.10.10 18:41:01

Onko Lahnuksessa millaset maastot?

Päivämäärä:   9.10.10 19:09:35

maastoja kai löytyis mutta ainakaa normaaliryhmien kanssa ei maastoilla, joskus kesäisin järjestetään muutama hassu maastotunti johon erikseen ilmottaudutaan.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.