Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Turun seudun tallit vol16

Lähettäjä: Jenny 
Päivämäärä:   28.4.10 11:38:48

vielä tuohon Tarhojen puhdistukseen.Meillä ei ole tänä keväänä putsattu tarhoja ollenkaan.Mitä kaikkea siitä voi hevoselle seurata?Entä laidun,sielläkin on viime vuotiset lannat.Pitäisikö sekin puhdistaa?Täytyy jutella tallinomistajalle tästä.

Re: Turun seudun tallit vol16

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   28.4.10 12:30:33

SIIVOTKAA ITSE, ei se ole tallinpitäjän homma, ellei se lue sopimuksessa, että kuuluu hintaan.
Ihme tyyppejä, täällä päivitellään ja mietitään mitä siitä voi seurata ja tikkua ristiin ei itse laiteta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.4.10 12:42:21

Mitä siitä voi seurata, jos tarhoja aletaan siivoamaan päivittäin?

No hinnat nousevat, kun pitää palkata uusi työntekijä.

Eiköhän se ole niin, että terveysviranomaiset sen määrittelevät useinko tarha pitää puhdistaa.

Eri alueilla voi olla erilaiset vaatimukset ja toiset noudattavat ja toiset eivät.

Toisilla puhdistus on mukana hinnassa, toisilla ei.

Ota selvää mitä tuli sovittua ja varaudu lisämaksuun lisävaatimuksista. Parempi palvelu, parempi hinta!

Lähettäjä: Tallilista 
Päivämäärä:   28.4.10 12:47:43

http://cl1p.net/turunseuduntallit/

Lähettäjä: huhhuijaa 
Päivämäärä:   28.4.10 13:24:38

Meillä madotetaan hevoset tallin puolesta ja tarhojen siivous kuuluu omistajalle. Jokainen tarhaa yksinään, joten ei kauaa mene kun sen tarhan siivoaa. Tosin sitten on niitäkin, kun eivät vaivaudu kuin kerran puolessa vuodessa siivoamaan.. Ei tosiaan ole minun ongelmani, vaan jokaisen oma valinta.

Jos tallisopimuksessa ei lue mainintaa tarhojen siivouksesta, käsitän sen automaattisesti kuuluvan hevosen omistajalle.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   28.4.10 15:30:20

^ näinhän se on, mutta meilläkin se kuuluu tallinpitäjälle...
vaan ei se saa mitään aikaan vaikka ollaan kyllä patistettu ja jopa ehdotettu talkoovoimaa ja lupauduttu tulemaan apuun..

Lähettäjä: Jr* 
Päivämäärä:   28.4.10 16:28:40

Kannattaa perehtyä siihen omaan sopimukseen, mitä siinä lukee tarhojen siivouksista.

Lähinnä ihmettelen, että eikö tallinpitäjien kannattaisi pitää laitumet, ja tarhat joita käytetään myös laitumina, puhtaana. Paremminhan siellä heinä kasvaa jos se on puhdas ja huollettu. Samalla minimoituisi se sisäloisten leviäminen.

Itse siivoan tarhan mielelläni, kun muuten on täyshoito.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.4.10 17:38:40

Te jotka narisette tarhojen pohjista, ja siitä että tallinpitäjä on SAAMATON kun ei viitsi salaojittaa ja pohjustaa niitä uudestaan - oletteko laskeneet, paljonko se maksaa? ;) Isomalla tallilla jossa on monta pientä tarhaa, joku 30 000 euroa ei ole kuin näyttää. Eikä se oli mikään kertaluontoinen juttu, vaikka tarhat siivoaisi joka päivä (yhdeltä henkilöltä menee tähän sujuvasti useampi tunti), pohja painuu ja kuluu, ja hevoset repivät suodatinkangasta kaivamistaan kuopista... eli homma on uusittava säännöllisin väliajoin. Maksatteko tonnin tallivuokraa? Oletteko varustautuneet kuonokopalla, ettei hummanne syö sitä hiekkaa ja saa ähkyä? Pohjustettuun hiekkatarhaan ei todellakaan kanneta mitään "vapaata heinää" syötäväksi, kaikki maatuva materiaali on kärrättävä kiireen vilkkaa pois.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   28.4.10 19:56:25

Tallinpitäjät on laiskoja.Ei se aina ole rahakysymys!

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   28.4.10 20:37:56

m: Mahtava provo! Miten keksit? Joku ehkä onkin, meillä luojan kiitos maailman paras ja ahkera tallinpitäjä.

Lähettäjäzana 
Päivämäärä:   28.4.10 21:40:07

Osaisko joku kertoa Paattisten maastoista eli mitä maastoja löytyy Rattolan tilan, Mian tallin ja Palomäen hevostilan lähistöltä? S-postiinkin voi laittaa ja iso kiitos etukäteen!

Päivämäärä:   28.4.10 21:59:18

zana: Hyvät maastot. Paljon hiekkateitä, ratsastuspolku joenviertä pitkin. Pääsee maastojen kautta pitkällekin. :)

Kiitokset täältä lähtee myös meidän tallinpitäjälle tarhojen osalta, ja muutenkin. Tarhat on hyvät, ja niitä huolletaan. :)

Lähettäjä: Anttilan talli 
Päivämäärä:   28.4.10 22:04:15

Osaisiko joku kertoa paikasta? Onko vuokrattavana karsinapaikkoja? Löytyy nyt myös tallilistasta jos saisi sinnekin tietoa paikasta.

Lähettäjä: Annabella 
Päivämäärä:   28.4.10 23:26:46

"Jos tallisopimuksessa ei lue mainintaa tarhojen siivouksesta, käsitän sen automaattisesti kuuluvan hevosen omistajalle"

- minä taas en ajattele noin, että joku kuuluisi "automaattisesti" jollekin, ja että tässä tapauksessa hevosen omistajalle. Jos tallissa on täysylläpito, hevosen karsinasta putsataan lannat, niin miksei myös tarhasta?

Niissä talleissa (pikaisen laskennan mukaan 5, kaikki yllä olevissa Turun tallien listoissa, joissa olen olen tähän mennessä hevostani pitänyt, ei sopimuksessa ole lukenut asiasta mitään. Kaikissa paikoissa olen itse jossain vaiheessa lapioon tarttunut, kun tallin puolesta hevoset uppoaisivat lantaan tarhoissaan. Kaikissa paikoissa tallin omistaja+henkilökunta ovat nähneet minun "tarhaani" putsaavan, vaan eipä ole kukaan sanonut mitään, eikä tietystikään sitä kiitostakaan, vaikken sitä tarhaa sen takia putsaakaan, että siitä jotain kiitosta saisin.

Jokunen muu yksityisen omistaja sitten innostunut myös oman hevosensa tarhaa putsaamaan, mutta tallinpitäjiin asia ei ole vaikuttanut millään tavalla, talin omien hevostenkaan tarhoja ei ole alettu putsaamaan. Yhdessä näissä talleista kävi myös niin, että kun olin oman hevoseni tarhan perusteellisesti paskasta putsannut, hevoseni "sattumalta" siirrettiin toiseen tarhaan ilman oikeaa, järkevää syytä, joten tallin omistajan hevosen pääsi puhtaaaseen tarhaan, ja omani seisoi taas pas'assa. Huoh.

Täsät lähtien, jos joskus nykyisestä tallista vaihdan toiseen, kysyn tarhojen putsauksesta, että kuuluuko se hintaan. Pitäisi minun mielestäni olla nykypäivänä ihan selvä juttu, että joku sen putsaa, ja siitä mustaa valkoisella. Postimerkkitarhoissa (eikä isommissakaan) ei voi seisottaa lantojen päällä.

Lähettäjä: KOLOME 
Päivämäärä:   29.4.10 00:01:08

Meillä tallinomistaja sanoi että,jos putsaa tarhat itse saa hyvitystä tallivuokrasta.Ketään ei kiinostanut(paitsi mua ku oon köyhä opiskelija)En ymmärrä minkä takia ne paskat sinne peltoon pitää jättää.Kamala mutalillu/paskapuuro oli kun lumet alki sulaa.Tällä hetkellä ainoastaan haju on järkky.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   29.4.10 10:18:36

Kyllä se on aika monessa paikassa varmaan kyse resursseista.

Jos nyt tallityöntekijältä kuluu koko päivä, kun hän ruokkii, tarhaa ja siivoaa karsinat. Jos siihen lisätään vielä tarhojen siivous, niin aika moinen työlisä tuo on, ei voi tuntimäärää useinkana lisätä...Ainakaan ilman tuntuvaa palkankorotusta, joka pitäisi periä täysihoitovuokrassa.
Tarhojen siivoamiseen kun kuluu oikeastaan enemmän aikaa ja voimia kuin karsinoiden siivoamiseen.

Silti ekologisesti ja hevosten hyvinvointia ajatellen tarhojen siivous pitäisi joka puolella tehdä ja mielellään vieläpä säännöllisesti (väh viikottain)

Meillä toimii upeasti, omistajat saavat valita maksavatko tarhan siivouksesta extraa vai hoitavatko sen itse. Ei ole iso vaiva siivota yhden hevosen jätöksiä kerran viikossa, mutta kahdenkymmenen tarhan siivoaminen on jo iso työ!

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.4.10 20:22:12

Tietääkö joku lisätietoja markkinoilla olevasta tallista Maskussa?

Olen sähköpostia lähetellyt (numeroa ei ilmoituksessa ollut), mutta mitään vastausta ei ole kuulunut.

Päivämäärä:   30.4.10 00:46:11

Tuonne tallilistaan vois päivittää myös tallien kotisivuja, mistä löytyy yhteystiedot.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.4.10 01:21:35

Olisiko kenelläkään tietoa laitumista Kakskerta-Satava -akselilla? Tarve olisi suuri ja kaikki vinkit tervetulleita!

LähettäjäJr* 
Päivämäärä:   30.4.10 09:13:11

?; Kysäsepä tuolta Anttilan Tallilta. Niillä ainakin on laitumia. Googlella löytyy sivut.

Lähettäjä: nostetaan 
Päivämäärä:   2.5.10 22:25:41

näkyville

LähettäjäJr* 
Päivämäärä:   2.5.10 23:46:56

2v ruunalle (on ollut laumassa, tulee hyvin toimeen muiden kanssa) etsitään laidunkaveriksi 2-4 v ruunaa. Hintaan kuuluu suolakivi, kivennäinen, valvonta ja vesi. Lisäheinä tarvittaessa. 15km Turun keskustasta.
Sähköpostilla lisätietoja.

LähettäjäTS 
Päivämäärä:   3.5.10 08:04:55

Etsitään tallipaikkaa Turun lähistöltä (max 35km Turusta). Hyvät ajomaastot ja hyvät rehut ja hoito vaatimuksena. Plussaa jos tallilla traileri, jota voi lainata hiitti/starttireissuille.
Voin tarvittaessa osallistua tallitöihin, viikolla tehdä iltatalleja, viikonloppuisin aamuja + siivota karsinoita.

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   3.5.10 08:42:42

TS kysy vahdolta Jutan tallilta paikkaa :) hyvät ajomaastot, hoito hyvää, erittäin asiallinen paikka, mukava porukka :)

Lähettäjä: TS 
Päivämäärä:   3.5.10 09:37:36

Onko tietoa hinnoista tuolla Jutalla? Muistelisin hinnan olevan liian kova, kun laskee päälle tallille ajettavat kilometrit...

Kauempaa siis etsin halvempaa paikkaa, lähempää Turkua voin taas suhteessa maksaa enemmän. Bensa se on mikä nykyään maksaa...

Päivämäärä:   3.5.10 09:51:44

Pihatto 250, karsina 350

Päivämäärä:   3.5.10 21:43:13

Eikö kukaan tiedä mitään tuosta Maskun paikasta, joka ilmoittelee vapaista tallipaikoista?!?

Lähettäjä: Heh... 
Päivämäärä:   3.5.10 22:06:15

On kyllä reipas aineenvaihdunta hevosella jos tarhan päivittäin putsatessa saa siihen menemään useita tunteja. Oma hevoseni ei ainakaan ihan kymmenen minuutin välein pasko eli tarhan siivoukseen kerran viikossa menee puolisen tuntia ja tähän siis on laskettu jo kottikärryjen ja lapion/talikon kuljetus tarhaan ja takaisin (n.500m). Madot ja hyönteiset viihtyvät vähän turhan hyvin lantakasoissa varsinkin kesäaikaan, joten pidän kyllä puhdistusta tärkeänä. Tallipaikan sopimuksesta pitäisi ilmetä puhdistetaanko tarhat tallin puolesta vai hevosenomistaja itse.

Päivämäärä:   3.5.10 22:27:37

Päivittäin oon ite putsannu tarhan jossa kaks hevosta. ja reilu kottari tulee joka kerta. Tarhausaika vaikuttaa kans aika paljon siihen paljonko niitä jätöksiä sinne kertyy.

Lähettäjä: :=) 
Päivämäärä:   3.5.10 23:38:43

TS:Minusta tallivuokra Jutan tallilla on edullinen.Kannattaa käydä ainakin katsomassa.

Päivämäärä:   4.5.10 06:52:56

Ja Jutan talli tosi kiva paikka :)

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   5.5.10 08:27:05

keskustelu löytyy täältä jos joku kaipaa sitä:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=5&i=1192386&t=1189897

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   7.5.10 21:37:48

nosto

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   8.5.10 22:21:48

Hmm: Mitä Maskun paikkaa tarkoitat?

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   11.5.10 11:24:27

up

Päivämäärä:   11.5.10 12:23:19

Tätä:

"Kivalla pikkutallilla 20.04.2010
paikkakunta Masku
maakunta Varsinais-Suomi
ilmoitus Kaksi paikkaa vapaana omassa pihassa olevassa 6 hevosen tallissa. Hevoskarsina ja ponikarsina.

Vuokraan kuuluu:

Tarhaus
Heinä(säilö ja kuiva) 3x pv
Kaurat
Karsinan siivous 7krt/vko
Kentän ja estekaluston käyttö
Loimtus tarvittaessa

Meillä siis oma iso kenttä jossa hyvä pohja, omat valmentajat ovat tervetulleita. Myös hyväkäytöksisille oreille."

Lähettäjä: Wertsu 
Päivämäärä:   12.5.10 16:55:30

Joo mä tiiän anttilan tallista kerro vaan mulle!

Lähettäjä: Renki 
Päivämäärä:   14.5.10 14:49:43

Omistan edelleen pellot (viljelty) Osanlantiellä Vahdolla.Pelloilla ratsataminen ja aijaminen kieletty.Poliisi puttuu asiaan seuraavaksi.

Lähettäjä: Lopeta jo 
Päivämäärä:   14.5.10 15:32:41

Huoh,saammeko lukea täältä taas hyvää viihdettä, kun tämä kyseinen Renki kirjottelee hupaisia juttujaan.Tuskinpa ketään on sinun peltojasi Osalantiellä tallonut.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.5.10 15:43:13

Ei kai taas?
Nämä asiat vois hoitaa fiksumminkin kun täällä uhkailemalla.

Päivämäärä:   14.5.10 15:45:03

Ehkä ottaa voimille.??

Päivämäärä:   14.5.10 15:46:36

Ei voi,kun ei saa vastausta mistään???

Lähettäjä: siis niiku häh 
Päivämäärä:   14.5.10 15:50:22

Mikä ottaa voimille?Kannattais levätä!

Päivämäärä:   14.5.10 16:00:05

(Siis niiku häh).En ole muuta kuin ilmoittanut edelleen omistavan pellot Osalntiellä.Ei minun tarvitse levätä,ehkä siellä ? teidän päässä.?

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   14.5.10 16:05:48

pääasia selkeästi!

Päivämäärä:   14.5.10 16:07:59

Lepään kun on siihen aihetta.!!!

Päivämäärä:   14.5.10 16:33:53

Renki,eikö nyt ois aihetta levätä?Tai ainakin vetästä henkeä.Turhaan täällä huutelet,tuskin on kyseisen tallin omistajalla aikaa kytätä mitä netissä kirjotelleen.Soita hänelle jos asiaa.

Lähettäjä: Missä? 
Päivämäärä:   14.5.10 16:48:03

On Osalantie?Kiinnostaa heti kun noin uhkaillaan,etten vaan itse ole ratsastanut kielletyillä poluilla.

Päivämäärä:   14.5.10 18:13:33

Kyllä mä kirjoittelen tiedotuksia omista pelloistani,jos niin haluan.Ei minun tarvitse kenelläkkään soitaa.

Lähettäjä: Ei elämä! 
Päivämäärä:   14.5.10 18:18:23

No voisit saada viestisi paremmin perille kun käyttäisit sitä puhelintasi.
Kaikki kun eivät täällä pyöri.

Ja loppujen lopuksi ketään muuta tuskin kauheasti kiinnostaa sinun peltosi ja tiedotukset.

Lähettäjä: Rrenki 
Päivämäärä:   14.5.10 18:27:42

Ei minuakaan kiinosta omat peltoni,vaan se että joku luulee ne omistavansa.

Lähettäjä: _-_ 
Päivämäärä:   14.5.10 18:48:52

Osalantie on Vahdolla (Ruskolla)

Lähettäjä: Anne 
Päivämäärä:   14.5.10 18:54:12

Hei Rellu,kannattaisko sun leiriytyä teltan kanssa sinne pellon reunaan koko kesäksi?Voisit sitte kätevästi vahtia koko kesän,että mitä siellä SUN PELLOILLA tapahtuu!

Päivämäärä:   14.5.10 19:02:59

Rakennusluvan kyllä voisi hankkia,ja rakentaa isompi sviitti.

Päivämäärä:   14.5.10 19:15:06

Ei maar,aikas hieno tontti (iso), viimeinen pellonpuolikas,mistä pääsy kuhankuonon-retkeilyreitelle.

Päivämäärä:   14.5.10 19:28:21

Harkinnas kyllä on,muttei teltta.

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   14.5.10 20:44:47

Turkulaiset on taas vauhdissa!Kohta varmaan kosahtaa jonkun pää ja aletaan polliisia soittelee.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   14.5.10 20:46:27

Korjaan; Turkulainen vauhdissa jonka pää on jo kosahtanut:)

Päivämäärä:   14.5.10 20:48:10

;D Niin näyttäs olevan.Kateus on kamala asia.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   14.5.10 21:16:31

Hei,mites teidän talleilla menee kesäaikana tallivuokrat?Maksatteko saman hinnan kun talvella vaikka hevoset on kesälaitumilla?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.5.10 21:46:57

Ei makseta meillä täyttä, 100e tippuu hinta, joka sopii tietty vallanmainiosti ;)

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   14.5.10 23:16:32

Meillä ihan normaali vuokra, vaikka hevoset pääosin laitumella.Minun hevoseni viettää kyllä yöt sisällä ja pari muuta.Olisi ollut kohtuullista laskea kesäksi tallivuokraa, työtä paljon vähemmän kuin talvella.

Päivämäärä:   15.5.10 00:29:58

Meillä kans pysyy vuokra samana :( vaikka ois kohtuullista sitä hieman tiputtaa, kun ei muuta sapuskaa saa.

Vai on "renki" vauhissa taas...melkosta juttua lentää..eikös ne rengin pellot oo kuitenkin vuokralla, et eikös se silloin ole vuokralainen se joka päättää kuljetaanko pelloilla vai ei ?!? Jotai rotua juttuihin kuitenkin :D

Lähettäjä: :x 
Päivämäärä:   15.5.10 00:40:46

Te jotka rutisette tallivuokrien laskemisesta;oletteko ajatelleet että kaikki suurimmat investoinnit jotka tallien perusparannuksiin menee,tehdään juuri kesällä.
Minusta on kohtuullista jos vuokraa lasketaan kesäksi,ettei esim.talli ole ollenkaan käytössä.Samoin kenttää eikä mitään muitakaan tallin tiloja tulisi sitten kesän aikana kuluttaa.

Päivämäärä:   15.5.10 01:08:18

:X:Eipähän niitä tule käytettyä juurikaan ja tallia en käytä lainkaan ;)en kesäsin enkä talviin :))

Lähettäjä: (x 
Päivämäärä:   15.5.10 09:58:16

Hevosten laidun ei ole ilmainen myöskään.Laitumet pitää perustaa hyvin,aidata,kantaa vesiä,lannoittaa,puhdistaa.On paljon sellaista jota ei hevosenomistajat tule ajatelleeksi.Meillä ei vuokra laske kesäksi kun hevoset ovat myös tallissa öitä.

Päivämäärä:   15.5.10 09:58:41

Eikö laidunkaudella hintaa pitäisi nostaa, koska kaiken muun lisäksi on myös laitumet käytössä!!!

Kaupunkilaistollot luulevat, että laidun kasvaa itsestään, ei pidä lannoittaa, vettä saa lähteestä, katokset tippuvat laitumille taivaalta, jne.

Lähettäjä: Ihme ajatus 
Päivämäärä:   15.5.10 10:13:32

Tallivuokran olen laskenut keskiarvona siitä, että talvisin loimitetaan ja tarhataan, korjataan tarhoja viikottain ja kesällä hevoset ovat pari kuukautta laitumella. Silloinkin suurin osa käyttää kenttää, maneesia ja pesuboxia. Osa yöpyy usein tallissa. Tosiaan laidunkaan ei ole meille ilmainen ja vaatii työpanosta päivittäin.

Lähettäjä: katiska 
Päivämäärä:   15.5.10 10:23:45

"Laitumet pitää perustaa hyvin,aidata,kantaa vesiä,lannoittaa,puhdistaa"

Joo, niin varmaan tehdään virtuaalitalleissa! Ei meillä ainakaan kukaan lannoita eikä puhdista. Tolpat on talven jäljiltä miten sattuu ja kaikki vaaralliset vanhat piikkilangat ja muut ryjät sai itse kerätä pois sen jälkeen kun hevoset oli ensimmäisen kerran laitumelle jo päästetty. Katoksia ei todellakaan ole!

Kesäksi ei ole varattu turvetta eikä heinää, joten niitä ei myöskään kulu. Talli on pimeänä joten sähkölaskukaan ei voi olla kovin suuri. No joo, saavathan hevoset toki vettä laitumelle, jos joku muistaa sitä letkusta valuttaa.
Näin siis ihan oikeassa tallissa...

Lähettäjä: lily 
Päivämäärä:   15.5.10 10:36:58

katiska: Meillä tehdään huolellisesti ja hyvin laitumet, viedään vedet, korjataan aidat ja putsataan, tallin puolesta. Ja ihan on oikea talli. On kunnon sähköaidat joissa myös kulkee se sähkö. Ja isot laitumet.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   15.5.10 10:39:44

Katiska: vaihda tallia, kamalaa toimintaa.
Meillä ainakin laitumet lannoitetaan, lohkoja vaihdetaan ja vaihdon yhteydessä lohko puhdistetaan. Vedet täytetään kahdesti päivässä, ja samalla tallinpitäjä katsoo kaikki hevoset läpi. Hevoset on yötä päivää pihalla, mutta talli on täysin käytössä ja heinää ja muuta lisäruokintaa saa tarvittaessa.
Katoksia ei ole, mutta laitumilla on hyvin varjoa koko päivän ja kaatosateella hevoset tulevat sisälle.
Mielelläni maksan saman hinnan kesällä kuin talvella, hevoselle luksusta kun saa olla laitumella.

Lähettäjä: ###### 
Päivämäärä:   15.5.10 16:05:29

Eikä se laitumella olo ainakaan tallinpitäjää helpota - fyysisen työn määrässä kyllä, kun ei ole karsinoita niin paljon puhdistettavana, mutta valvontaa se lisää niin, että koiranunta nukkuu koko laidunkauden ajan. Aina kun voi sattua jotain ja hevoset hyvästäkin aidasta lähteä livohkaan. (Kohta joku tulee vänkäämään, ettei KUNNON aidoista karkaa - kyllä karkaa, jos joku hevosenviejä ei laitakaan esim. porttia huolella kiinni, ja näitä on todella usein. Ihan joka kerta ei ehdi hevoset häipyä, mutta tilaisuus on ollut, varsinkin, jos hevosten siirtäminen vaatii myös sähköpaimenen sammuttamista).

Pellolla ratsastamisesta Renki oikeassa. PELLOILLA; EI KENENKÄÄN PELLOILLA ratsasteta ilman MAANOMISTAJAN LUPAA.

Lähettäjä: että näin 
Päivämäärä:   15.5.10 16:54:17

Nyt suosittelen kaikkia niitä olemaan kuulolla, jotka haluavat pitää halvalla (= alle 600 E kuussa!!!, olen tosissani!!!!) hevostaan täysihoitotallilla ja katsovat asiakseen silti valittaa kaikesta... Tallinpitäjä on ammatinharjoittaja, jonka pitäisi saada työlleen (24/7 365 vrk/vuosi) ihan oikeasti sellainen korvaus, jolla elää. Yrittäkää itse ja johan muuttuu ääni kellossa... Olen pitänyt aiemmin tallia 8 vuotta, nyt hevoseni on täysihoitotallilla ja maksan mielelläni yli em. summan, koska hevonen hoituu... Tästä maasta toivottavasti parin kolmen vuoden kuluttua joutuu huomattava määrä puskatalleja lopettamaan, kun ei ole varaa investoida määräysten mukaisiin tiloihin. (Miksiköhän? Joo, se vuokra oli 200 E/kk.) Sen jälkee toivottavasti ne, jotka ihan oikeasti yrittävät, saavat siitä myös kunnon korvauksen. Tsemppiä teille, jotka huolimatta jatkuvasti valittavista asiakkaista edelleen jaksatte...

Lähettäjä: korsi poskessa 
Päivämäärä:   15.5.10 19:28:46

"
"Laitumet pitää perustaa hyvin,aidata,kantaa vesiä,lannoittaa,puhdistaa"

Joo, niin varmaan tehdään virtuaalitalleissa! "

Ju, eipä ole lannoiteta eikä putsata niissä 3 laitumellisessa talleissa, joissa olen Turun seudulla pitänyt, eikä ole takuulla ainuita.

Lähettäjä: Heinä nenässä 
Päivämäärä:   16.5.10 00:33:15

Kyllä meillä ainakin on joka vuosi laitumet puhdistettu,lannoitettu ja aidat korjattu/tarkistettu.Eihän siellä laitumilla pidemmän päälle kasva muuta kuin madot, jos ei laitumilta kasoja korjata!

Kaikilla talleilla on laidunkauden aikana yleensä PALJON enemmän töitä kuin talvella.Miksi joku kuvittelee,että kesällä tallinomistajat pääsevät helpommalla.

Päivämäärä:   16.5.10 10:34:45

^^ Riippuu paljolti siitä tuo laidunajan työ, mitä oikeesti tehdään. Monellakaan tallilla ei laitumia siivota. Ja moni tallinomistajakain (!) kuvittelee että kesällä ei ole paljoakaan hommaa, sen pitäis riittää ettää vie vettä laitumelle... Jeejee. Mutta kun ei se mun mielestä ihan riitä.

Lähettäjä: Kardia 
Päivämäärä:   16.5.10 13:13:19

Moi kaikki!

Osaisiko joku neuvoa ulkopaikkakuntalaista, että mille listalla oleville talleille on mahdollista päästä bussilla Turusta?

Suurkiitokset!

Päivämäärä:   16.5.10 20:55:28

Alvan talli ei ota enää yksityisiä, samoin Vanton ratsutilalla ei ole enää yksityishevosia.

Metsäkylässä vuokra on 510e
Puolipäivätarhauskin on käytännössä mahdoton.

Tarhoja on yhteensä 6kpl(joista vain 4jatkuvassa käytössä) Tämä määrä tarhoja jaetaan himpun yli 20hevosen kesken.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   16.5.10 21:08:00

Niin, ja meillä tallit pestään ja desinfioidaan kesän aikana, samoin kunnostetaan tarhoja ja muita tallin alueita. Töitä riittää, vaikka ei karsinoita pautsatakaan. Se aika käytetään tallin ja alueen kunnossa pitoon..

Lähettäjä: kesäheinä 
Päivämäärä:   17.5.10 00:25:28

Meilläkin pestään talli ja lantala tyhjennetään pestään myös.Samoin kun hevoset vaihdetaan lohkolta toiselle syömään,puhdistetaan kakat pois.Tallia maalataan,tarhoja kunnostetaan,kentälle tehdään uusi aita,karsinoita korjaillaan,satulahuoneeseen myös vähän kohennusta.Huh,kun luin listaa meinaa tulla jo kiire hommiin. :)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.5.10 07:58:38

Niin osaako joku sanoa tolle kardialle jotain tallia mihin pääsee julkisilla? itse ainakin olen aika huono sanomaan. Artukainen??

Päivämäärä:   17.5.10 08:02:18

Mitä nyt on 15 km säteellä Turun keskustasta, tulee mieleen ainakin Artukainen, Friskala, Metsäkylä, Inkinen, Raadelma, Laineen tallillekin taitaa päästä lähelle?

Lähettäjä: Eiköhän 
Päivämäärä:   17.5.10 08:32:42

Paatisellekin pääsee hyvin bussilla? Esim. Rattolan Tila.
Tähkäpään tilan lähellekin menee bussiereittejä, sekä myös Elina Hannulan tallille..
Tietääkseni Laineen tallille ei pääse bussilla, tai pääsee mutta joutuu kävelemään noin 4km.

Päivämäärä:   17.5.10 10:28:11

Meillä kaikki hevoset maksavat pihattovuokraa kesällä, eli tallihevosille vuokraan tulee alennusta 50eur.

Lähettäjä: :w 
Päivämäärä:   17.5.10 12:12:33

^ Mun mielestä tuo 50e on ihan kohtuullinen, kun ei kuitenkaan kuiviketta,heinää ja kauraa kulu, ainakaan meillä.

Lähettäjä: kesäheinä 
Päivämäärä:   17.5.10 13:04:57

Kaikilla ei kulu kuivikkeita,mutta meillä on hevosia koko ajan joko päivällä tai yöllä myös sisällä.Samoin kaikille ei syystä tai toisesta sovi tuore ruoho.Rehuja menee ihan yhtä paljon kuin talvella.Kilpailevat hevoset ei jaksa pelkällä ruoholla.Hinnanalennus on niille joiden hevoset 24/7 laitumella,talli ja muut tilat eivät ole kesällä heidän käytössään.Maksavat silloin laidunvuokran ainoastaan.Kentän käyttö on myös evätty siinä tap.että hevosella laidunmaksu.

Tallinpitäjän täytyy kesälläkin syödä,joten ei voi olettaa että talli tyhjenee ja hevoset viedään esim.muualle laitumelle kun on edullisempaa.Meillä on ainakin varausmaksu koko kesältä jos hevosen vie pois kesäksi.

Lähettäjä: Kardia 
Päivämäärä:   18.5.10 21:55:07

Olisiko kellään Palomäen hevostilan yhteystietoja?

Lähettäjä: äpärä 
Päivämäärä:   19.5.10 10:15:44

Ymmärrän, että hinta on sama jos hevoset laiduntavat ja ne otetaan esim. sisälle yöksi, jolloin myös työtä saman verran kuin tarha aikana.
Jos hevoset 24/7 ulkona niin kyllä pitäisi vähän hinta alentua.

Entä mitä talleillanne on "varausmaksu" jos viette hevosen laiduntamaan muualle?

Lähettäjä: jiko 
Päivämäärä:   19.5.10 11:10:20

Meillä on sama hinta aina, oli hevonen paikalla tai ei. Jos joku vie pidemmäksi aikaa pois, niin yleensä tämä asiakas kauppaa karsinaa jollekkin siksi ajaksi. Talvella varsinkin on aina joku tulija maneesitallille kuukaudeksi tai kahdeksi.

Lähettäjä: eräs tallinpitäjä 
Päivämäärä:   19.5.10 12:54:36

äpärä:
Meillä vuokra lasketaan niin, että lasketaan koko vuoden kulut yhteen, sitten jaetaan 12:sta, josta saadaan tallivuokra/kk. Eli laitumella hinta ei laske, koska katsotaan kokonaiskuluja. Jos laskisin laidunvuokraa, minun pitäisi nostaa talven tallivuokraa. On helpompaa niin tallinpitäjälle kuin vuokralaisille (kysytty on), että summa on sama koko ajan.

Toinen asia "halvoista" laidunajoista. Meillä on laidunmaat vuokralla, ja tukia ei saada. Laitumien kulut ovat n. 2500 e vuokrineen, lannoituksineen, aitoineen ja uusintakylvöineen. Tähän päälle tulee vielä muita tallin normaalikuluja. Eli laitumen hinnalla saisin kyllä 3 kk heinät ja kaurat ja jäisi vielä ylikin, mutta mielestäni hevoset ansaitsevat kesän laitumella, kun talvella joutuvat seisomaan sisällä. Eli jos pitäisi hinnoitella kulujen mukaan, meillä vuokra nousisi laitumen vuoksi.

Päivämäärä:   19.5.10 15:30:14

jiko: Tapa on tuokin, mutta mielestäni aika kohtuutonta ja ennen kaikkea surkeaa asiakaspalveluja. Tässä kohtia ei kyllä ajatella asiakasta ollenkaan. Millään laskentakaaviolla ei voi perustella sitä, että miksi omistajan pitäisi maksaa esim. ruoasta ja hevoseen käytetystä ajasta (tarhaus, karsinanputsaus jne..) jossei hevonen edes ole paikalla.

Rahallinen hyöty on käsittääkseni sama, oli hevonen karsinassa kuluttamassa resursseja (omistajan maksaessa täyden vuokran) TAI hevonen on poissa ja omistaja maksaa vähemmän. Siinä tapauksessa koko homma vaikuttaa jonkinasteiselta v*ttuilulta?

Lähettäjä: äpärä 
Päivämäärä:   19.5.10 15:54:10

Entä mitä talleillanne on "varausmaksu" jos viette hevosen laiduntamaan muualle?

Lähettäjä: Freda 
Päivämäärä:   19.5.10 15:59:29

Itse tiedän Turun seudulta kaksi maneesitallia, joissa varausmaksut on 150-200 €. Ihan tarkkaa summaa en nyt muista. Mielestäni täysin kohtuulliset :)

Lähettäjä: humpparaakki 
Päivämäärä:   19.5.10 16:38:39

Hei tietääkö kukaan mikä se talli on Halistenkosken takana, ennen sitä Virnamäen metsää? :)

Siellä hepoja aina näkyy ja lenkillä olessa kavionjälkiä kaikkialla, mutta tästä tallista en löydä mistään mitään tietoa.

Lähettäjä: jiko 
Päivämäärä:   19.5.10 16:53:30

äpärä: juurihan kerroin mitä maksaa meillä...
Kysyit jo kerran samaa asiaa.

Päivämäärä:   19.5.10 16:57:45

?: Rahallisesti ei talliyrittäjä asiakkaita ajattelekkaan! Mikä sinun pointtisi oli?

Päivämäärä:   19.5.10 18:08:36

hmm: Pointti oli se, että miksei anneta asiakkaalle mahdollisuutta maksaa sitä varausmaksua, vaikka rahallisesti sillä ei ole väliä antaako mahdollisuuden "varausmaksuun" vai pitääkö asiakkaan maksaa täyttä vuokraa.

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   19.5.10 20:13:31

Ei kai talliyrittäjän kannata pitää karsinaa/paikkaa tyhjillään "varattuna" jotain minimaalista maksua vastaan jos tulijoita olisi. Täällä tunnutaan ajattelevan, että talliyrittäjät ovat jotain hyväntekijöitä, joilla kun sattuu olemaan talli ja laitumia ja tarhoja, niin ottavat sitten sinne hevosia hoitoon, kun se on niin kivaa puuhastella hevosten kanssa. Samanlaista yritystoimintaa se on kuin muukin yrittäminen, ei pelkästään pidä kattaa kuluja vaan myös toivottavasti tuottaa voittoa, eli elättää tallinpitäjä. Silloin siihen ei kuulu pelkästään tallin tai laitumien kulut vaan myös yrittäjän omat kulut, koska hän on töissä tallilla. Hevosen omistaja saa sopimansa palvelut maksamaansa hintaa vastaan ja jos ne ei miellytä, niin sitten vaihtaa tallia.

Lähettäjä: örkki 
Päivämäärä:   19.5.10 20:16:57

No on aika kohtuutonta, jos tulijoita olisi niin varaisi paikkaa pienellä hinnalle toiselle..ei ei..ei toimi!

Mut tuo että hepat ovat 24/7 laitumella olisi kohtuullista alentaa vuokraa vähän :)

Päivämäärä:   19.5.10 20:43:57

Itsekin ajattelin joskus näin, mutta nyt on oma paikka ja pöyristyin miten kalliiksi laitumen perustaminen ja hoito oikeasti tuleekaan!
Ruoho ei tosiaankaan kasva laitumeen itsestään eikä laidunta voi jättää hoitamatta tai pian siellä ei kasva muuta kuin rikkaruohoja.

Itse sain hehtaarin laidunmaata vuokralle. Vuokra on 300 euroa/vuosi. En saa tukea. Laitumen perustaminen vaatii seuraavia toimia: kalkitus n. 5-10 TONNIA kalkkia , joka levitetään urakoitsijan toimesta (hinta n. 300 eur). Sen jälkeen 30 kg siemeniä (80 eur) , suojaviljaa (?), lannoitetta monta sataa kiloa (200 eur?) ja mahdollisesti vielä rikkakasvien myrkytys (?). Pitää odottaa vuosi ennen kuin laidun kestää hevosia.

Sen jälkeen pitää ostaa aidat, paimen ja rakentaa katokset. Eli laidunnukselle tulee hintaa kevyesti 2000 euroa ja hehtaarin alalla voi laiduntaa 3-4 hevosta.

Laitumella olon ajalta ei tietysti tule kuivikekuluja mutta kyllä vesien kanto, aitojen tarkastus, lantojen keräily on vähintään yhtä suuri työ kuin hevosten tarhaaminen ja ruokinnat.

Päivämäärä:   19.5.10 21:22:43

Siis en todellakaan tarkoittanut, että varausmaksun tulisi olla mitätön.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.