Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   22.11.15 23:23:28

Usein luetaan, kuinka hevosten omistajat valittavat kun ei löydy hyviä hoitajia, mutta myös omistajissa on vikaa, kuten meissä kaikissa.
Kertokaapa mitkä asiat ovat tärkeitä mielestänne, jotta omistajan kanssa on mukava toimia ja hommat sujuvat.

Itsellä ainakin se, että asioista pidetään kiinni eikä lipsuta, sillä käytän omaa vapaa-aikaani ilmaiseksi puunatakseni jonkun toisen hevosta ja sen kamoja. Haluan, että mahdollisista kisa- ja valmennusreissuista ilmoitetaan mahd. ajoissa ja niiden aikatauluista infotaan hoitajalle ilman että tarvitsee kysyä.
Muuten ei oikeastaan ole väliä. Diilin tulee kuitenkin olla reilu molemmille osapuolille.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   22.11.15 23:31:36

No omistajan pitäisi jollakin lailla palkita hoitajaa esim antamalla tämän ratsastaa kevyesti hevosellaan tai ostamalla välillä valmennus/ratsastustunti hoitajalleen.
Muistaa sanoa kiitos ja muistaa perehdyttää hoitaja tallin sääntöihin jne.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tiinajohannap 
Päivämäärä:   2.12.15 18:32:03

pitäs antaa tämän myös halutessa kisata sillä.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tiinajohannap 
Päivämäärä:   2.12.15 18:32:37

en ole itte kisannut. mutta jos haluut.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tiinajohannap 
Päivämäärä:   2.12.15 18:39:53

että osaa laittaa varusteet oikein.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tiinajohannap 
Päivämäärä:   2.12.15 18:54:26

pitää olla luotettava. ei saa valehdella.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tiinajohannap 
Päivämäärä:   2.12.15 18:55:44

no itte puhun emännästä ja isännästä.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: sd 
Päivämäärä:   3.12.15 22:12:12

Luotettava ja tekee sen mitä on luvannut. Ei kohtele hevosia väärin.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: wihio 
Päivämäärä:   10.12.15 07:42:50

Jos haluaa ratsastaa ja kisata, niin sitä varten on vuokrahevoset olemassa!

Omistajan ei todellakaan tarvi kustantaa ilmaista ratsastusta kellekään. Hoitajan tehtävä on pitää kamat ja hevonen puhtaina, vuokralaisen tehtävä on liikuttaa hevonen.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   15.12.15 22:32:52

Wihio olen täysin samaa mieltä. Omistajalta en vaadi kuin kärsivällisyyttä oppimiseni suhteen ja sitä että hän haluaa opettaa\vastata kysymyksiin hevosen tai ratsastajan valmennukseen ja hevosmiestaitoihin liittyen. Ja onkin usein varmistanut asian kysymällä mitä olen oppinut. Samalla voi saada ihan uusia mahdollisuuksia mitkä ovat parempia kuin yksikään valmennus.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   20.12.15 19:35:05

Lähinnä se, että omistaja arvostaa hoitajan vaivannäköä. Joo, hoitaminen on vapaaehtoista mutta on se nyt kiva kuulla kiitosta. Ilmoittaa jos esim.ruokinta muuttuu ja pitää sovituista asioista kiinni. Pulmatilanteissa auttaa ja ymmärtää että hoitajallakin on muuta elämää. Eli ei suutu jos esim jonakin viikkona käy vaikka tavallista vähemmän tallilla (esim.tentteihin valmistautuminen).

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: kaisa 
Päivämäärä:   22.12.15 10:41:51

Vai että oikein vaaditaan?
Omistaja joka on ostanut hevosen, varusteet, kuljetuskaluston eli sijoittanut omia rahojaan useita kymmeniä tuhansia tähän perushankintaan. Omistaja joka myös maksaa noin tonnin kuussa hevosen elämisen kuluja ja kaikkien näiden rahan menojen jälkeen te loiset kehtaatte edes puhua vaatimuksista häntä kohtaan.
Kasvakaa aikuiseksi tienatkaa itse rahanne ja muuttakaa omillenne. Ja kun kaiken tämän peruselämän kustannusten jälkeen maksatte hevosen kuluineen niin miettikää sitten mitä vaatimuksia keskenkasvuiset heppatytöt saavat teille esittää.

Mitä vähemmän tallilla on hoitajia vuokraajia tai muuta roskasakkia sen parempi. Luojan kiitos en tarvitse hoitajia nyt enkä koskaan. Hoidan hevoseni itse eikä muilla ole mitään asiaa hevoseni lähellekään.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: rakettiponi 
Päivämäärä:   1.1.16 19:04:47

Kaisa, hyvin sanottu :)!

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: hoitohevonen :) 
Päivämäärä:   3.1.16 21:09:17

Ainoa mitä vaadin on KIITOS, se pieni sana tuo yllättävän suuren ilon ainakin minulle ja varmasti myös monelle muullekin.
Alussa minun tehtäviin kuului vain perushoitajan tehtävät, eli kävelytys, varusteiden puhdistus yms. mutta vuoden jälkeen sain alkaa kevyesti liikuttelemaan satunnaisesti ja nykyään ratsastelen kerran viikossa ja toisen vain kävelytän/juoksutan.

Voisi sanoa, että pitkä ja luotettava hoitaminen avaa uusia mahdollisuuksia hevosen kanssa!

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tiffany 
Päivämäärä:   15.1.16 08:47:12

Omistajalta toivon, että kerrotaan asioista niiku ne on, eikä joskus 2kk päästä huudeta naama punaisena kun olen jotain asiaa aina tehnyt väärin. Tapoja kun on monia monissa asioissa, niin kestää oppia.

Kärsivällisyys myös kova sana, en tosiaan tunne tallin tapoja heti ensimmäisenä päivänä, joten ei kiva jos toisena tallillakäynti kerralla jo vaahdotaan kun en muista jotain (esim. Joskus en meinannu millään muistaa että hepan kaviot puhdistetaan karsinan ovella siten että jää karsinaan kaviosta tullut turve, en ollut tottunut tähän kun ennen olen aina käytävältä vaan lakassu turveet pois. Eriasia kun mennään pesariin toki).

Jonkinnäköiset sosiaaliset taidot olis jees, että kommunikointi on helppoa.

Muuta ei taida nyt tulla mieleen :D.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.1.16 16:08:53

Ota kaisa lääkkeet.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: kaisa 
Päivämäärä:   2.2.16 08:04:04

Osta A hevonen

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.2.16 09:17:54

On jo. :) ihmettelen tarvettasi tarttua noin pahasti yhteen otsikon sanaan, varsinkin kun koko aloitusviestin sävy oli ihan sovinnollinen. On myös aika ikävää, että haukut hoitajia ja vuokraajia roskasakiksi, vaikka he ovat tallilla oppimassa hevosista. No, eivät kaikki mutta suurin osa.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Liinu 
Päivämäärä:   10.2.16 03:34:32

No, mä en ole keskenkasvuinen ja tallinomistaja hyötyy musta taloudellisesti, joten saan kenties Kaisankin mielestä vastata?

Luotettavuutta, rehellisyyttä. Sovitusta pidetään kiinni, jos tulee muutoksia, niistä ilmoitetaan ajoissa. Mä en halua ajaa tallille auttamaan 20km päähän kuullakseni, että "joo, näin me sovittiin, mutta tuli muuta menoa, mee kotiis", enkä halua olla tekemisissä esim. erään hevosenomistajan kanssa, jonka hevosta ratsutin ilmaiseksi (kokemusta ennestään, turha takertua) ja tein siinä sivussa tallitöitä ihan omistajan avuksi, kun ei kotiinkaan ollut kiire. Juteltiin hevosen asioista todella paljon, kuten monista muistakin asioista ja luulin meidän ystävystyneen, mutta... Lupasi ilmoittaa mulle seuraavan viikon tallipäivät muutaman päivän päästä (kuten tehtiin aina), mutta ei siitä kuulunutkaan mitään. Toisen tallin sivuilta luin, että sinne oli muuttanut uusi hevonen ja mh, sinnehän se mun hoidokki oli mennyt. Omistaja "katosi". Kehtasi vielä pyytää mua takaisin puolen vuoden päästä :'D

Nykyisen hoidokin omistajan kanssa tuskin tulisin toimeen, jos pitäisi olla sen kanssa enemmän tekemisissä. Mutta muutaman vuoden homma jo toiminut, kun ei koskaan nähdä ja molemmat on tyytyväisiä, win-win tilanne meillä :D Käyn siis tällä hetkellä ratsastamassa aamuvuoroja vastaan aina silloin, kun hoidokin & tallin omistaja ei itse ehdi. Jos tulee muutoksia, niistä tulee joko tekstaria tai lappu odottaa tallilla. Käytiin hommat mun ekalla tallireissulla siellä läpi, sen jälkeen ei olla nähty kuin satunnaisesti moikkauksen verran.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Kuikka 
Päivämäärä:   29.2.16 15:27:56

Mun mielestä hevosen omistajan pitää kiittää ja olla tyytyväinen siihen mitä hoitaja tekee, näin ainakin itse teen ja jos hoitaja tekee väärin niin näytän miten ja sen jälkeen sanon mukavasti että kokeileppas ja hymy perään :) tällä tavalla mulla on parhaillaan ollut jopa kolme hoitajaa valmennusreissuille, ja koska itse pyydän niin minun täytyy silloin arvostaa ja palkaksi annan heidän liikutella.

Mulla tosiaan ollut vain hyviä ja luotettavia hoitajia ja kohta olis taas tarve sellaiselle ;)

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.16 12:48:24

Antaisin kyllä lähtöpassit heti hoitajalle jos multa rupeisi mitään valmennuksia kyselemään tai vaatimuksia esittelemään

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: hoitaja 
Päivämäärä:   11.3.16 14:36:47

itse toivon että omistaja ymmärtäisi antamanni työpanoksen hevosen eteenpäin viemiseen.
Kouluttamaton tamma jonka omistaja jättänyt rekkaamatta. Nyt ei aikaa eikä innostusta hoitaa tätä kun on toinenkin hevonen samassa tallissa. Itse hän on aikaisemmin vain harjannut ja talutellut tätä, mutta ei muuta. Itse pyysin saada hoitaa hevosta puolivuotta sitten. Nyt olen puolivuotta hoitanut hevosta ja saanut sille opettaa kaikki alusta asti. Nyt alkaisi ratsastuskoulutus. Ainut mitä toivon että omistaja ajattelisi on että ymmärtää tekemäni vaivan ja antaisi kehuja tekemästäni työstä.
Olen kuitenkin rahaakin laittanut jonkin verran harrastukseeni ja pitänyt hevosen kengitys yms asiat ajantasalla. Toivon että saisin jokupäivä jopa omiin nimiin tamman, mutta omistajan on ensin se rekattava tilastohevoseksi. Siinä taas menee vuosi jos toinenkin kun tästä omistajasta on kyse. Ei mikään maailman nopein tekemisissään...

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: lumo 
Päivämäärä:   20.3.16 11:32:58

Mulla on ollut hevosia ja niillä hoitajia. Nyt olen hoitajana, koska jouduin lopettamaan oman hevoseni äkillisesti, enkä nyt ihan heti halua omaa.

En varmastikaan ole ollut täydellinen omistaja, mutta hoitajat ovat olleet minulle aina tärkeitä ja he ovat auttaneet minua todella paljon eli minä olen heille kiitollinen, että käyttävät omaa aikaansa hoitaakseen minun hevosta.

Nyt kun olen itse hoitajana ja minullakin ikää 40v, niin saan aivan järkyttävää kohtelua. En toivo mitään muutakuin sitä, että minua arvostetaan ja lupaukset pidetään, eikä jatkuvasti säädetä. Omistaja toivoo saavansa minua paremman hoitajan, vaikka en ymmärrä mitä vikaa minussa on. Teen kaiken mitä sovitaan, olen luotettava, olen sitoutunut ja kuuntelen omistajan murheita ja uusia teorioita ja toimin aina niinkuin on sanottu, niin ja käynkin hoitamassa hevosta useamman kerran viikossa.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Ke 
Päivämäärä:   17.4.16 10:04:17

Tässä itsekin mietin ottaisitko hoitajan mutta yllä olevia lukiessa mietiskelen mitä ihmettä? Missä joidenkin omistajien maalaisjärki hoitajien kohtelusta, voiko olla totta ettei normaalia kanssakäymistä enää ole.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   18.4.16 11:21:17

Olen itse hevosenomistaja ja ymmärrän ihan hyvin hoitajien "vaatimukset". Heittomerkeissä siksi, että hoitajan nyt on ihan hirveän vaikea vaatia mitään varsinaisesti. Ainahan saa lopettaa hoitamisen jos sille tuntuu.

Kaisan kommentti on kyllä todella ilkeän kuuloinen ja taustalla luultavasti nuori henkilö, jolla on se oma hevonen, mutta ei vielä käsitystä elämästä hirveästi muuten.

Itselläni ei ole hevoselle hoitajia, mutta saisihan niitä käydä. Toistaiseksi heppa on täysihoidossa, joten mitään pakollisia tehtäviä ei ole (siis karsinan siivousta, ruokien laittoa jne.). Mun hepalla käy vain liikuttaja, joka hoitaa toki hevosen samalla kun käy.

Minusta hoitajana ei voi vaatia ratsastusta hevosenomistajalta. Oletus kuitenkin on, että ratsastus maksaa. Olen ostanut hevosen, jotta itse voin ratsastaa ja maksan siitä itseni kipeäksi. Hoitajaa en välttämättä edes tarvitsisi. Jos joku hoitaja alkaisia vaatia ratsastusta, saisi hän etsiä muualta hoitohevosen. Hevonen on kuitenkin minun, ja minä päätän kuka hevostani liikuttaa ja luotanko ihmiseen tarpeeksi, jotta hän saa ratsastaa. Nykyinen liikuttajakin aloitti käymällä vain hoitamassa. Kun osoitti olevansa luotettava, pääsi myös ratsastamaan. Ja aloite tähän tuli siis minulta. Ensin pidin tunteja ja nyt saa mennä itsekseen ja saan aina "vapaa"päivän välillä itsekin.

Itse olen ollut se pieni heppatyttö (melkein 30 vuotta sitten) ja silloin kunnioitus oli molemminpuolista: me hoitajat kunnioitettiin hevosten omistajia ja he kunnioittivat meitä nuoria hoitajia. Moni aikuinen käytti paljon aikaa minun neuvomiseeni ja minä mielellään hoitelin heidän hevosiaan. Yritän jatkaa tätä perinnettä uusia pikku-hoitajia/liikuttajia kohtaan. Arvostan tätä nuorta joka hevostani liikuttaa ja hoitaa joka kerta tunnollisesti. Sellaista ihmistä taas en kunnioita (olipa hevosen omistaja, vuokraaja, hoitaja tai liikuttaja), jolla ei ole halua näyttää osaamistaan/oppia uutta, vaan ollaan heti kärkkymässä sitä ja tätä ja tuota.

Ymmärrän tosiaan sen että "vaaditaan" että hevosenomistaja on rehellinen ja kertoo suunnitelmistaan ja sovitut asiat pitävät paikkansa. Se on minusta ihan normaalia kohteliaisuutta toisia ihmisiä kohtaan. Se kertoo ehkä enemmänkin ihmisen kypsymättömyydestä, jos näitä asioita ei voi toteuttaa. Samoin pää punaisena huutaminen ei ole aikuisen ihmisen käytöstä. Ongelmista puhutaan heti ja suoraan. Eikä se tarkoita että kiukutellaan, vaan rehellisesti kerrotaan että nyt on jotain tehty väärin ja neuvotaan oikea tapa ja selitetään miksi väärä tapa on väärä.

Jatkakaa reippaasti heppojen hoitamista, arvostan kovasti teitä jotka yritätte ja haluatte oikeasti oppia pitämään hevosista huolta! Olette paljon korkeammalla arvoasteikossani, kuin ne diivat jotka käyvät tunneilla, eivätkä halua muuta tehdä kuin ratsastaa. Hoitohalunne kertoo mielestäni siitä että kunnioitatte eläintä eläimenä, elävänä otuksena, eikä se ole teille vain väline. Teidänkaltaisianne kaivataan!

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Ounou 
Päivämäärä:   22.4.16 10:10:25

Mistä tämmösiä hoitajia löytyy muka? Kehuja sais,ratsastaa ja oppia..mut eipä ketään kiinnosta.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: oulusta 
Päivämäärä:   2.6.16 18:47:25

itse en vaadi melkeimpä mitään. se riittää että kiitoksen sanoo kun vapaa ehtoisesti hevosta hoidan. ei tulisi mieleenkään pyytää valmennus/tunti maksuja omistajalta.

sitä en arvostz että kun lopettaa hevosen hoitamisen niin aletaan @!#$ kun melkein 2 vuotta hevosta hoidin...

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: dinsdins 
Päivämäärä:   30.6.16 19:49:11

Kaksi eri hoitohevosta ollut..

1) jo heti ensimmäisellä kerralla omistaja kysyi, haluanko ratsastaa. Välillä ratsastin hänen opetuksellaan, välillä itsenäisesti, joskus juoksutin. Hommiini kuului ruokien ja vesien laitot, hevosen harjaus ja liikutus sekä perusvarusteiden putsaus. Raha ei vaihtanut missään vaiheessa omistajaa. Opin tältä omistajalta paljon, mutta oli melko vaativa ja silloin vielä arkana heppatyttönä sitten koin lopulta helpommaksi lopettaa.

2) kuukauden kävin vain harjailemassa ja juoksuttamassa, kunnes omistaja jo "vaati", että myös ratsastan. Piti toisinaan tunteja, mutta pääasiassa sain liikuttaa hevosta kuin omaani. Siivosin myös tallia ja tuurailin omistajaa esim. matkojen ajan. Palkaksi hän mm. maksoi minulle kouluvalmennuksia silloin tällöin, johon myös kuskasi.

Jos nykyisin (vanhempana ja kokeneempana) saisin vastaavanlaisia diilejä, kuolisin onnesta.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: vastakarvaan 
Päivämäärä:   21.7.16 12:11:16

Rehellisyyttä ja kommunikointi taitoja. En halua enää ikinä mennä tallille niin, että saan kuulla hevosen muuttaneen toiselle tallille omistajansa kanssa. Myös toinen mitä olisi mukava kuulla on kiitos!

Itselleni riittää, että saan vaan hoidella ja tutustua kunnolla hevoseen. En vaadi enkä odota, että pääsisin ratsastamaan, saatika valmentautumaan. Välillä sano kiitos ja molemminpuolinen luottamus omistajan kanssa riittää täällä!

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: huoh... 
Päivämäärä:   3.10.16 23:56:30

Vai "vaaditaan", kyllä saisi sellainen "hoitaja" lähtöpassit samantien. Pidän siis asioista kertomista ja lupauksien pitämistä itsestää selvyyksinä (eli niitä ei tarvitse erikseen "vaatia") ja kiitos kuuluu myös vakituiseen sanavarastoon. =)
Siitä huolimatta en sulattaisi kyllä minkään sortin "vaatimuksia" esim: jostain valmennustunneista tai siitä,että hoitajan pitäisi saada ratsastaa saatikka kisata.
Lähtökohtaisesti kun en kuitenkaan TARVITSE hevoselleni hoitajaa.

Minulla on ollut tasan yksi hoitaja sinä aikana kun olen hevosia omistanut ja täytyy sanoa, että kyseinen hoitaja oli oikea kultakimpale! Nuori mutta hyvin luotettava ja oppimishaluinen. Jo alussa silloin kerroin, että otan hoitajaksi ja ratsastuksen voi hoitaa sitten ratsastustunneilla (siis ratsastuskoulun hevosilla) ja thats it, siitä ei oltu vinkumassa koskaan. Tämä hoitaja oli meillä useamman vuoden, ennen kuin muutti pois opiskelemaan. Ja ok myönnettäköön, kyllä hän sai hevosella myös ratsastaa (maastoilla) mutta aloite tähän tuli minulta ja maastoilun alkaessa oli hoitanut hevosta jo useamman VUODEN! Hänen jälkeensä meillä ei ole ollut hoitajia, kun tuntui, että kaikki olivat kinuamassa jotain, eikä pelkkä HOITAMINEN ollut se asian ydin...
Joten summa summarum tuskin tulen hoitajia hevoselleni ottamaan jatkossakaan, koska timanttien löytäminen kivien joukosta on nykyään lähes mahdotonta. =(

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.16 23:11:32

Kuikka, missä päin? :)

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.11.16 08:15:30

Nämä ratsasusta, valmennuksia ja kisaamista vaativat vastaajat täällä ovat luultavasti aika nuoria.

Minä 27v etsin vuoden uutta hoitoponia/hevosta, jonka karsinaa ja tarhaa siivota, maasta käsin tehdä asioita, puhdistaa varusteita, laittaa ruokia jne. Päädyinkin aika unelmapaikkaan, missä on neljä ponia, joista yksi on sen kokoinen jolla voin jopa ratsastaa, ja siihen kehoitettiin. Pitkän tauon jälkeen ja parin hoitohevoskokeiluiden (päättyneet hevosen myyntiin tai tallipaikan vaihtumiseen täysihoitotallille kauas) jälkeen tajusin, että en ihan oikeasti tarvitse muuta, kuin sitä puuhailua tallilla.

Minä vaadin omistajalta vain luotettavuutta ja sitä, että tiedottaa asioista. Ruokinnan muutokset, lääkinnät, haaverit, kentän kunto jne. Ja sitä, että ei ole pakko ratsastaa joka kerta, useimmiten on kiva vain puuhailla maasta käsin jotain.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tipsu 
Päivämäärä:   2.12.16 18:56:45

Minun mielestä hevosenhoitaja saa palkkansa jo siinä kun saa olla hevosen kanssa tekemisissä. En ainakaan itse kehtaisi mennä vaatimaan mitään "palkkaa" hevosenomistajalta jos tämä antaa minun kuitenkin hoitaa hänen hevostaan ilmaiseksi. Itse hevosen omistajana tiedän miten vaikeaa olisi jättää oma hevonen muiden hoidettavaksi. Ihan jo huoli siitä mitä sille hevoselle tehdään. Ellei hoitaja ole juuri sellainen kultakimpale joita valitettavan harvassa taitaa olla. Senpä takia en ole hoitajaa vielä kelpuuttanut. Ei kyllä tarvettakaan ole ollut mutta onhan se joskus mielessä käynyt. Mutta en tosiaan itse kehtaisi vaatia mitään "palkkaa". Joku joka oikeasti rakastaa hevosia ja haluaa hoitaa niitä ei pyytäisi siitä mitään "palkkaa" saataisi jopa maksaa siitä hevosenomistajalle ( mielestäni se ei ole pelkästä hoitamisesta tarpeellista ). Mutta tietysti on mukavampi asioida mukavan ihmisen kanssa mutta tähän voi hoitaja itse vaikuttaa paljon. Tietysti hevosen omistaja joka oikeasti tarvitsee hoitajan voi miettiä miten käyttäytyä hoitajaa kohtaan. Hevosen omistajalta en "vaatisi"/pyytäisi muuta kuin sen että hän on rehellinen ja luotettava. Kiittäminen olisi toivottavaa molemmilta osapuolilta. Tämä oli siis vain minun mielipiteeni asiaan.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tipsu 
Päivämäärä:   2.12.16 19:05:34

Vielä jatkan edelliseen viestiini:

Hevosen omistan pitäisi myös tiedottaa asioista hoitajalle. Lääkinnät, ruokailun/ hoidon muutokset, kengitykset, mahdolliset aikataulu muutokset yms.

Mutta mielestäni hoitaminen on hoitamista. Vuokraus ja liikutus on liikutusta ja yleensä sisältäävät myös hoitamista yms. Vuokrattaessa hevonen on myös usein kokonaan vuokraajan käytössä. Kaikki tosin pitäisi tapahtua hevosen omistajan luvalla.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Sissu 
Päivämäärä:   28.2.17 19:29:09

Mihin ovat hävinneet entisaikojen tallitytöt ja hoitajat? Nykyään nuoriso näyttää vaativan hevosten omistajilta asioita. Valitettavaa sanoa.
Onnekseni olen löytänyt hevosilleni hoitajan, joka todella auttaa. Vastineeksi ratsastellaan yhdessä ja hänen hoitaessa hevoseni jonkun parin päivän menoni vuoksi, annan hänelle lisäksi bensarahat.
Ottaisin mielelläni toisenkin hoitajan, mutta asun niin sivukylillä, että täytyisi olla ajokortti-ikäinen.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.17 21:52:13

Hoitajalla ei ole mitään oikeuksia, eikä näin mitään vaatimuksia/odotuksia voi olla. Kaikki mitä hevosen omistaja antaa hevosensa kanssa tehdä, on saamista ja suuri luottamuksenosoitus.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   14.5.17 15:53:26

Tässä omistajan näkökulma. Itselläni on ollut hoitajina "vaatimattomia" hevostelunuoria, mutta sitten myös helmi. Pidin periaatteena, että kaikki hoitajat saivat valmennustunnin hoidokillaan kerran viikossa. (Hevosia oli välillä useampi). Mutta kun helmi osui kohdalle, niin hän pääsi vähitellen kerran viikossa lisäksi maastoon, vaikka hevosia oli enää yksi, ja sai osallistua kotitallilla kaikkiin seuran kisoihin. Tavis hoitajat olivat sellaisia, jotka halusivat ratsastaa, ottivat selfieitä hevosen selässä, kirjoittivat blogia ja elvistelivät somessa hoidokillaan. Helmi taas halusi oppia ratsastuksesta ja hevosista kaiken, luki alan kirjoja, seurasi kaikkia valmennuksia tallilla, selkeästi halusi harjoitella omaan hevoseen sitten joskus, jos olisi rahaa. Mutta ei oikeastaan avoimesti vaatinut mitään. Jos vielä hevosen hankin ja tuollainen helmi kohdalle osuu, niin sitten toimii kyllä hoitajan kannalta toooodella hyvin, muuten jätän jatkossa suosiolla väliin. Mutta kiitos helmelle, valitettavasti olen nyt ilman hevosta, mutta ehkä taas piakkoin löytyy sopiva, toivottavasti helmeni tai hänen veroisesnsa on tuolloin taas käytettävissä.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: -tinku- 
Päivämäärä:   28.5.17 11:44:08

Täytyy kyllä yhtyä aiempiin: ei tahdo löytyä enää "oikeita" tallityttöjä, Helmiä.

Minulla ei ikinä ole ollut hoitajia, vain tallityttöjä. Ero näissä on minun mielestäni se, että hoitaja hoitaa hevosta ja sen varusteita, tallityttö tekee myös tilanhoidollisia "töitä". Pihansiivousta, heinähommia ja aidanrakennusta/purkua mm. Yksi on ollut ylitse muiden, mutta tilanteet muuttuu ja ihmiset kasvaa joten nykyään enää harvakseltaan käy.

Itse kun aloin tallilla käydä ala/yläkoulu iässä, odotin saavani kiitoksen, en muuta. valjastin, pesin ja puunasin, siivosin ja korjasin. joskus ja jouluna muistivat pienellä lahjalla/rahasummalla, mutta se oli vain extraa.

olen nykyisissä puitteissa tarjonnut omiani liikutettavaksi ilman rahaa, ei löydy kiinnostuneita. pari nuorta olen päästänyt tallitöiden pariin ja ratsastamaan, ei tahdo löytyä aikaa. no, tulee nuo itsekin hoidettua!

Toivottavasti noista alaluokkalaisista saan koulittua itselleni uuden Helmen..

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: '' 
Päivämäärä:   19.8.17 17:22:33

Maalaisjärkeä, ymmärrystä hevosesta, varuisteiden sopivuudesta, ruokinnasta jne.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   21.8.17 23:21:11

On tietysti vähän hassua puhua vaatimuksista, kun hyville ja hoitajan ansaitseville omistajille suurin osa täällä mainituista vaatimuksista on itsestäänselvyyksiä. Itse olen aikanaan tainnut kuulua noihin "helmiin", vain pari omistajaa ei ollut tyytyväisiä (toinen olisi kai tarvinnut paaaljon enemmän aikaa kuin lukiolaisella oli, ja toisen hevosen hoitamista kukaan muu ei suostunut edes kokeilemaan). Muutin kuitenkin toiselle paikkakunnalle, ja täältä en ole jaksanut etsiä hoidokkia. Kotipaikkakunnalla käydessä käyn edelleen hoitamassa yhtä hevosta, koska se on niin rakas ja omistaja on todella ihana ihminen. Ja uskokaa tai älkää, saan yleensä ratsastaa. Itse asiassa sen jälkeen, kun täytin 14, minulle ei ole edes tarjottu hevosia joilla en olisi saanut myös ratsastaa - ja usein sitä minulta "vaadittiinkin". Liikuttaja on väärä termi, koska tein niin paljon muutakin, ja välillä kävin vain laittamassa hevosen omistajan ratsastusta varten valmiiksi ja hoitamassa pois.

Jos vielä hoitamaan alan, niin "vaatimukseni" omistajalle olisivat: Minua kokeneempi hevosihminen, jolla on halua ja mielellään aikaakin jakaa tietouttaan. Säännöt kertoessaan perustelee, miksi tehdään mitäkin ja miten hevonen yleensä käyttäytyy (esim. Saako komentaa ja miten). Ymmärtää, ettei hoitajakaan aina ehdi. Mitään kiukuttelijaa en todellakaan katselisi, saisi etsiä uuden hoitajan hyvin nopeasti. Tulee muiden tallilaisten kanssa edes kohtalaisesti toimeen, en enää ikinä halua olla välikätenä omistajien riidoissa! Kiitos on myös kiva kuulla, ja esim. suklaarasia jouluna on iloinen yllätys :) Jonkun mielestä ovat varmaan aivan kohtuuttomia vaatimuksia, mutta sitten on turha vaatia hoitajaltakaan ihmeitä

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Huoh.. 
Päivämäärä:   22.8.17 14:32:00

Eipä ihme että ei löydy hoitajia kun täälläkin kovin moni puhuu niinkuin hoitajat olisivat taakka.
Ja kyllä mielestäni siinä vaiheessa kun hoitaja on mukana kisoissa ja valmennuksissa ja maksaa omat matkansa paikalle niin syytä olisi saada joko ratsastaa ilmaiseksi tai vaihtoehtoisesti saada bensarahaa.
Tietysti tarkoitan nyt jotain aivan muuta kuin sitä että joku vähän tulee harjaamaan hevosta välillä..
On vaan aivan liikaa omistajia jotka eivät arvosta millään tasolla hoitajan aikaa ja sitoutumista hevoseen.
Aikuisella ihmisellä on muutakin tekemistä kuin harjata hevosta, pestä kamoja ja istua kentän laidalla.
Kiitoksella ja hyvällä kohtelulla noin niinkuin muutenkin pääsee aika pitkälle.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Cindy 
Päivämäärä:   12.5.18 12:15:24

Mulla on tätä nykyä hevoset omassa pihassa ja tänne ei hoitajia kauheesti eksy, vahingossakaan.

Joskus oltiin isolla tallilla. Päivänä, jollon en pääse, hoitaja yleensä sai liikuttaa jotenkin, liinata, kävelyttää, käydä maastossa. Olla kengityksessä tai hieronnassa paikalla jos en ite päässyt. Joskus laittoi hevonsen kuntoon mulle, joskus purki. Karsinan siivous ja ruokien laitto oli aina osa hoitopäivän ohjelmaa. Varusteista musta on kohtuutonta pistää hoitaja huolehtimaan, mikäli hän ei koskaan hevosella pääse edes ratsastamaan.. Joten niitä putsasin itsekin. Terveyteen liittyvistä syistä piti ilmoittaa puolin ja toisin.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   4.7.18 12:53:14

Hoitajaa arvostan, mutta hoitajan on itse ansaittava se arvostus. Jos ansaitsee arvostuksen, saa käyttää hevosta ilmaiseksi, pääsee mukaan kisoihin yms. yms. Mutta kyllä se ensimmäinen vuosi näyttää suunnan, saako lisävastuita ja etuuksia :-) Monella hoitajalla kun tahtoo olla mielessä vain se ratsastus...

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   8.8.18 16:16:06

sen päättää se, kenen eläin on.et voi itte päättää, sopi voi toki yhdessä.
kunhan on hyvä tyyppi, se on tärkeintä.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   2.9.18 18:29:46

ja rakastaa eläimiä. se on ehdotonta.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Minäpä 
Päivämäärä:   3.9.18 15:35:56

Mulla on hoitohevonen ja sillä ihana omistaja. :)
Varsinaisesti omistaja hoitaa kaiken, liikutus ja hoito. Hän tekee vuorotyötä ja jos työvuoro sattuu huonosti tallin aikatauluihin, pyytää hän mut apuun. Ja mahdollisuuksien mukaan käyn. Se tarkoittaa sitä, että ratsastan ja hoidan hevosen. Liikutan ns miten haluan. Joskus juoksutan vain.

Joskus taas olen ollut itse pitämässä hänelle estetuntia, olen neuvonut kysyttäessä monissa muissakin käytännön asioissa, haavahoidossa, ruokinnassa, varusteissa jne. Mulla on alan koulutus ja enemmän kokemusta. Raha ei vaihda meillä taskua.

Ainoa mitä vaadin, on juurikin tuo että raha ei liiku. Hevosen parhaaksi käyn sitä liikuttamassa silloin tällöin kun omistaja ei ehdi. Kisoissa olen hoitajana mukana omalla tallilla, että muuallakin.

Tallilla ei tarvitse tallitöitä tehdä.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.10.18 18:33:32

hoitajan on oltava luotettava. tultava paikalle kun on luvannut.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   2.1.19 07:15:38

Jos löytyisi sellainen hoitaja jolle uskaltaa luotettavasti antaa hevosensa hoidettavaksi ni ihme on. Kyllä näitkä ilmasia ratsastelijoita riittää pilvin pimein, mutta muutapa ei sitten tehäkkään. Olen luopunut hoitajie etsinnästä täysin, kun aina ensimmäisenä on vaateena saada ratsastaa. Ja omistajana itse saa siivota puunata ja korjata varusteet,tallin,kupit ym.
Aikoinaan kävi ylä-aste ikäinen tyttö "hoitamassa" hevosia.. siivosi tallin jos huvitti mutta joka kerta taatusti ratsasti. Itse tein sesonkiluontoista työtä ja työpäivät saattoivat venyä 12 tuntisiksi, illalla oli oikein mukavaa kun ensimmäisenä sai siivota tallin ja hoitajan jälkiä varustehuoneesta.
Toinen mihin sai törmätä oli tämä "hae hoitaja hoitamaan hevostasi" ilmiö. Ei voida hommata omaa kyytiä joten asioikseen hae hänet. Näissä tilanteissa on jo sama hoitaa hevoset itse tekipä minkälaista työpäivää tahansa.

Itse olen aikoinani lähestulkoon asunut talleilla hoitamassa hevosia.. Olipa ne kilpailevia tai ratsastuskoulun tuntipolleja. On juostu taluttamassa, siivottu yksityisten karsinoita, puunattu varusteita ja oltu kilpailuissa hoitajana mukana. Päivääkään niistä en vaihtaisi pois. Paljon on myös yksityisten hevosilla käyty käyntimaastoja varsinkin talvisaikaan, kun omistajat olivat suorastaan allergisia maastoilulle ja siltikin haluttiin että hevoset pääsevät maastoon.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.1.19 17:27:24

riippuu mitä on sovittu. kaikilla ei kuule ole varaa vuokrata hevosta.jotkut voi
ratsastaa jos halvalla pääsee.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Bingo 
Päivämäärä:   15.1.19 11:14:08

Kun olin hoitaja toivoin omistajan ilmoittavan muutoksista, aluksi vastaavan silloin tällöin laitettuihin viesteihin, jos alussa sovittu että voi kysyä jos jokin mietityttää, mieluiten myös oli kiva jos heti alkuun kerrotaan selkeästi hoitajan tehtävät. Nämä nyt oli aika itsestäänselvyyksiä.

Ja lisäksi oli sitten mukava päästä mukaan esim klinikalle tai kisoihin hoitamaan.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: oO 
Päivämäärä:   26.3.19 14:43:39

Mua kyllä kiinnostais mikä mussa tai mun hevosissa on vikana. Meillä saa tehdä mitä haluaa, mulle sopii jos pelkästään ratsastaa. Ahkeralle hoitajalle annan rahaakin, silloin tällöin vaikka joku 50€ jouluna ja joskus. Olen myös ostanut esim. rats. varusteita jne. jos ollut tarvetta. Nämä ihan siitä et ihminen on itse halunnut tehdä hommia, en ole pyytänyt. Korvauksen on aina saanut jos tekee mun lomalla sovitusti vaikka ilta- tai aamutalleja.

Hepat on lähinnä puskahevosia, osaavampiakin on ollut aikaisemmin. Hevosten tason on aina henkilö tiennyt kun alkaa käymään. En ole niskaan hengittämässä vaan saa touhuta vapaasti, mutta aina olen auttamassa jos tarvitsee. Kavereita saa tuoda.

Yksi nuori tyttö lopetti sen takia, että sai oman hevosen. Yksi kolmen tytön porukka lopetti, koska myin yhden hevosen ja jäi enää 2 kellä voi maastoilla samaan aikaan. Ja pari muutakin ihan hyvästä syystä. Mut sitten nää muut ihmiset. Pari ihmistä on käynyt kerran ja sanoo, että tulee toistekin. Eivät tulleet. Yksi aikuinen kävi kerran, mutta suuttui kun sanoin, että pitää ilmottaa jos ei tulekaan sovittuna päivänä (tarvitsi siis vielä mun apua ja päivystin turhaan kotona). Moni nuori jaksaa käydä sen 1-2kk ja sitten kadotaan kun pieru saharaan. Yksikään ihminen ei ole vielä ilmoittanut lopettavansa, paitsi tuo joka osti oman hevosen. Aina saa kysellä perään.

Joku kysyi joskus, että saako palkkaa kun käy ratsastamassa. Juu ei, voin ratsastaa itse ja ihminen sen tasoinen ettei saa edes vietyä hevosta eteenpäin. Joillekin pitäs hevonen varustaa valmiiksi. Ja mitähän vielä..

Yksi on useamman vuoden käynyt, mutta kerkiää nykyään tosi harvoin kun on aikuinen työssäkäyvä ja matkaakin melkein tunti suuntaan..

Asutaan aika syrjässä ja se vaikuttaa siihen, että ei ole kauheasti porukkaa tulossa. Olen ollut valmis kuskaamaan kortittomia/nuoria. Sekin on joskus osoittaunut virheeksi kun oon saanut ajaa 20 min suuntaan ja hoitaja juokin vaan kupin kahvia ja sit pitääkin lähteä viemään sitä takasin.

Olen ystäviäkin saanut kun ovat käyneet täällä eka ratsastelemassa, eli en usko, että oon mitenkään luonnevikanen tms. ettei kukaan sen takia kävisi. Ihan normaali rento ihminen.

Pitääkö tosiaan olla joku HeA tasoinen heppa ja maneesi et jaksaa ihmiset käydä ilmatteeksi ratsastamassa :D

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   28.8.19 13:27:30

Mitä hoitajat saavat siitä että puunaavat toisen hevosta?

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   22.6.20 18:45:53

Mun mielestä on kiva jos omistaja (ja hoitaja) on luotettava, hevosenhoitaja on yleensä vapaaehtoisesti hevosen ottanut hoitsuksi ja mun mielestä ratsastus ei ole pakollista, hoitohepanhan sä hommasit eikö? Se että omistaja muistaa kiittää on kiva, muuta en omistajalta pyytäis jos mulla ois hoitoponi (oispa)

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.20 00:21:10

Itse olisin kyllä kiitollinen jos hevosia viitsisi joku käydä hoitamassa 3 omaa tallissa ja paljon jää perus harjailuja varusten putsauksia yms. Tekemättä kun aika ei kaikkeen riitä kun lapsiakin on. Mutta eipä ole kukaan tullut hoitohevosia kyselemään...

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: *&* 
Päivämäärä:   24.1.21 12:34:03

Vastaukseni ei vastaa aloittajan kysymykseen, pahoittelut siitä! Mutta vastauksia lukiessani heräsi paljon ajatuksia ja siksi laitan kommenttini ja kysymykseni tähän ketjuun.

Siitä olen samaa mieltä että omistajan ei ole pakko antaa hevosenhoitajan ratsastaa hevosellaan.
Siitäkin olen samaa mieltä että jos tarjoudun hoitamaan hevosta, ja omistaja antaa siihen luvan siitä huolimatta että hän ei ole hoitajan tarpeessa, niin siitä ei voi hoitajana odottaa mitään korvauksia missään muodossa.
Mutta, jos omistaja on hoitajan tarpeessa niin miksi moni omistaja on sitä mieltä että hoitajan pitäisi hoitaa sovitut hommat ilman korvauksia? Omistajahan on hankkinut itselleen hoitajan koska haluaa tallivapaan päivän/päiviä tai ei itse ehdi/halua tehdä kaikkea (karsinan ja/tai tarhan siivous, varusteiden putsaus, hevosen taluttelu, hevosen lääkitys, ruokien laitto, harjaus, mukaan valmennuksiin/kisoihin jne), niin minkä takia tästä ei olla valmiita korvaamaan hoitajalle? Jos omistaja ei pääse tallille ja pyytää tallinpitäjää esim. siivoamaan karsinan ja tarhan niin harva tallinpitäjä sen tekee ilmaiseksi, varsinkaan jos kyseessä on palvelu jota omistaja tarvitsee viikottain. Miksi hoitajan pitäisi tehdä se ilmaiseksi? Ja vielä säällä kuin säällä, muuten et ole hyvä ja luotettava hoitaja kun perut tallille menon kun lunta pyryttää niin ettei eteensä näe.
Ja miksi se "palkka" on aina ratsastus? Kaikki ei halua ratsastaa, mutta rahallinen korvaus olisi enemmän kuin tervetullut.
Tekisin mielelläni hevosenhoitajan TÖITÄ jos joku olisi siitä jotain valmis maksamaan. Ruoka- tai ratsastuspalkalla en ole sitä valmis tekemään. Otan sitten mielummin vastaan töitä josta maksetaan rahallinen korvaus, vaikka ei yhtä mielekästä tekemistä olisikaan. Ruoka- tai ratsastuspalkalla ei laskuja makseta.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: *&* 
Päivämäärä:   24.1.21 12:36:51

Sen verran haluan kumminkin aloittajalle sanoa että hoitajana ei voi juuri vaatimukisa esittää. Mutta ilman muuta toivoisin että omistaja kohtelee hoitajaa ystävällisesti, opettaa ja näyttää miten tehdään (jälkeenpäin on turha huudella jos jotain ei omistajan toimesta ole käyty läpi. Toki hoitajan tulee käyttää maalaisjärkeä ja kysyä jos ei tiedä), antaa palautteen rakentavasti ja kiittää tehdystä työstä :)

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: *&* 
Päivämäärä:   24.1.21 12:45:17

LähettäjäMoneypenny 

Päivämäärä28.8.19 13:27:30

Mitä hoitajat saavat siitä että puunaavat toisen hevosta?

Moneypennylle haluaisin vastat etttä kaikilla ei ole varaa hankkia omaa hevosta jota hoitaa. Kaikki ei halua omaa hevosta jota puunata. Joillekin ainoa mahdollisuus saada olla hevosten kanssa tekemisissä on se että saa puunata toisen hevosta.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   15.3.21 12:24:52

Itse olen hoitanut saman omistajan kahta eri hevosta nyt about kaksi vuotta (hevonen vain vaihtunut välissä) ja olen ollut tosi kiitollinen, kun olen saanut käydä talleilemassa, puuhastelemassa hevosen kanssa ja tekemässä tallitöitä, koska minulle ne ovat hyvää vastapainoa työlle ja nautin kun vaan saan puuhastella eläinten kanssa. Ratsastus on minulle toissijaista, koska en koe olevani siinä mikään paras ja minulle on tärkeämpää vaan hevosen kanssa yhdessäolo sekä luottamuksen rakentaminen. Selkään olen kuitenkin päässyt muutaman kerran omistajan ehdotuksesta ja kivojahan nekin kerrat ovat olleet, mutta eivät mitenkään välttämättömiä/vaadittavia, enemmänkin niin että voin ratsastaa jos omistaja niin haluaa, mutta myös pelkkä hevosen maastakäsittely, juoksutus ym riittää mainiosti. Tämä on itsestäänselvyys minusta silloin, kun hoitaja ei maksa mitään hevosen kuluista.

Omistajalta toivon rehellisyyttä, ystävällisyyttä ja joustavuutta. Jos tekisin jotain väärin, toivoisin että minua neuvottaisiin tekemään asia oikein. Tallin kireä tai ikävä ilmapiiri tai omistajan hankala luonne myös luultavasti karkottaisivat minut pois, koska hoidan hevosta/teen tallityöt kuitenkin vapaa-ajallani ilmaiseksi enkä halua että tallilla käymisestä aiheutuisi enemmän pahaa mieltä kuin iloa. Olen myös työssäkäyvä aikuinen nainen ja pääsen tallille 2-3 krt viikossa, joten on kiva jos aikatauluja on mahdollista sovitella viikkotasolla. Nämä kaikki edellä mainitut asiat toimivat nykyisessä hoitosopimuksessa ja se on kyllä mahtavaa! :)

Olemme hevosen omistajan kanssa ystäviä ja keskusteluyhteys toimii puolin ja toisin, keskustelemme lähes päivittäin whatsappissa hevosen asioista ainakin muutaman sanan verran. Minä saan hyvää mieltä ja tekemistä tallilla käymisestä ja omistaja saa muutaman vapaaillan/päivän omaan viikkoonsa. Raha ei vaihda tässä omistajaa ja koen että olemme molemmat kiitollisia toisillemme.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   15.3.21 12:35:46

Lähettäjä Moneypenny
Päivämäärä28.8.19 13:27:30

Mitä hoitajat saavat siitä että puunaavat toisen hevosta?

- itse saan hyvää mieltä, rentoudun/rauhoitun työpäivän jäljiltä ja onnelliseksi tekee myös se, kuinka luottamussuhde hevoseen syvenee. On ihana nuuskutella vaan hevosen tuoksua ja tehdä fyysisiä tallitöitä vastapainona työkoneella istumiselle. On myös ihana olla hevosen toinen luottohenkilö, se jonka luo tullaan aina korvat hörössä. Useimmiten teen hevosten kanssa joko maastakäsittelyä, juoksutan tai käymme kävelemässä rauhassa maastossa, jolloin hevonen saa käyttää aikaa ympäristön tutkailuun. Omistaja huolehtii sitten rankemmista este- ja koulutreeneistä. Luulen että tällainen tasapaino ja monipuolisuus ns tehtävissä tekee myös hevosen henkiselle hyvinvoinnille hyvää.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.21 14:28:34

Tuossa edellä muutamat mainitsivat, että hyvälle hoitajalle olisi tarvetta. Kertokaa ihmeessä missä päin on hoitajille tarvetta, täältä saattaisi löytyä sopiva :)

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: #_# 
Päivämäärä:   20.7.21 15:24:27

LähettäjäMoneypenny 

Päivämäärä28.8.19 13:27:30

Mitä hoitajat saavat siitä että puunaavat toisen hevosta?

--> Oppivat käsittelemään hevosia, huoltamaan varusteita, oppivat niitä taitoja, mitä vaaditaan oman hevosen kanssa.

Hoidin aikanaan ratsastuskoulussa tuntiponeja. Saatiin ehkä ratsastaa kerran vuodessa hoitajatunti. Tunteja pystyi tienaamaan taluttamalla alkeistunneilla.
Se oli harrastus siinä missä esim koripallo. Kun rakastaa hevosia, niin nauttii niiden hoidosta.
Ja ilman tuon ajan oppeja en olisi se hevosihminen, joka nykyään olen.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Selene 
Päivämäärä:   4.9.21 14:00:01

ei pidä yleistää että kaikkia kiinnostaisi vain se ratsastus! näin ei tosiaankaan kuules ole! miksi ihmiset muutenkin yleistävät asioita?! en tajua. kyllä jo se, että saa olla eläinten kanssa tekemisissä, riittää monille. hevosten lempinimiä ihan oikeasti:
Kakku, Rotta, Raato,Heppa, Poju, Poku, Tähti, Sukka..

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Risalan iita 
Päivämäärä:   5.9.21 10:59:45

pitää olla rehellinen. ei saa huijata. Silver Mona eli Moona olisi kaunis. mutta ei ole hevonen vaan poni.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.10.22 09:58:45

Näin keski-ikäistyvänä, perheellisenä tätinä olen välillä herkutellut ajatuksella hoitohevosesta. Ihan puhtaasti siksi, että tykkään tehdä tallihommia ja hevosten kanssa puuhailu on parasta vastapainoa arkielämälle. Lapsuus/teinivuosina hoisin ratsastuskouluhevosia, opiskeluaikoina olin apukätenä/vastuuhenkilönä pienellä yksäritallilla, jolloin tallilla ollessani siivosin, ruokin, tarhasin, liikutin, huolsin kamppeita... Välillä on ihan ikävä niitä aikoja, sai touhuta niin paljon kuin vaan suinkin ehti. Sittemmin elämä vei pitkäksi aikaa pois hevosten parista, kunnes hiljattain palasin takaisin ratsastustunneille. Hassua sinänsä, että siinäkin melkein parasta on aika hevosen kanssa ennen tuntia ja sen jälkeen, vaikka motivaatiota myös ratsastuksessa kehittymiseen on tavallaan jopa enemmän kuin nuorempana. Eihän sitä tiedä, jos vaikka lasten vähän kasvettua harrastusta saisi laajennettua jonkinlaisella hoitodiilillä, mikäli hoitajatädeillä on kysyntää :)

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   31.10.22 17:18:23

ei kaikki ole vain ratsastuksen perään. monissa paikoissa vain pitää olla vakituinen ratsastaja että pääsee hoitamaan. jos ei ratsasta ei siis pääse hoitamaankaan? syrjintää niitä kohtaan jotka vain hoitaisivat mutta eivät ratsastaisi.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: pihlavan paiste 
Päivämäärä:   17.11.22 15:33:43

täytyy osata käsitellä hevosia

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: pihlavan paiste 
Päivämäärä:   17.11.22 15:34:13

ja eläimiä yleensä. se on tärkeää.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   3.12.22 16:59:54

käytöstapoja.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   8.12.22 16:53:40

mikä ihme on kun pitää ilkeillä?!

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: ulonus 
Päivämäärä:   12.2.23 15:37:29

en ymmärrä. netti ei ole haukkumispaikka. ajatellkaa vähän.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Mörri 
Päivämäärä:   4.3.23 10:21:13

Mulla on ravihevosia, hoitamassa saisi käydä, mutta kun ei voi ratsastaa, niin vähänpä on halukkaita. Ajamaan pääsisi ja opettaisin kyllä. Hevoset ihan fiksuja ja jos joskus ihan tallia tekis, niin tietysti maksaisin.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   5.3.23 13:00:22

tiedän missä alfa från singö nykyään on ja että sillä on varsojakin.vaatisin hyvää käsittelytaitoja.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Minijos Sevilija 
Päivämäärä:   27.3.23 16:57:31

ei hauku ketään miksikään.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.4.23 08:55:06

Y, jos hoitaja ei laita ruokia niin ei ruokinnan muutoksista tarvitse ilmoittaa.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   17.4.23 09:39:59

Hoitaja ei voi vaatia omistajalta yhtään mitään.

Omistaja on hankkinut hevosen, hankkinut sille varusteet, pelit ja rensselit. Maksaa hevosen ylläpidon, ruuat, kaiken. Hyvää hyvyyttään antaa jonkun hevosettoman sitä myös hoidella, luottaa lähes arvokkaimman omaisuutensa vieraan käsiin.
Ja tämä vieras, hoitaja, olisi vielä vaatimassa jotain?

Ehei. Ei onnistu. Minun hevoseni, minun sääntöni.
Minä annan hevoseni ilmaiseksi toisen käyttöön. Siinä ei rahattomilla tyttösillä ole sijaa vaatia yhtään mitään, sanella mitään sääntöjä. Minä en ole tilivelvollinen. Jos haluan lähteä kisoihin tai valmennukseen tunnin varoitusajalla, niin minähän lähden.
Hoitajan on turha kuvitella itseään tärkeämmäksi kuin on. Minä voin pitää hevosta ilman häntä, hän ei voi hoitaa hevostani ilman minua. Jos minun tapa pitää hevosta ei miellytä, niin hoitaja on ihan täysin vapaa etsimään uuden hoitohevosen.
Minulla on oma hevonen ihan siksi, että saan harrastaa oman aikatauluni mukaan ja omalla tavallani.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Tööt 
Päivämäärä:   2.5.23 11:02:05

Onnea vaan annalle saada ketään hoitajaa mukaan tunnin varoitusajalla kisa-avuksi. Tai oikeastaan ylipäätään löytää pitkäaikaista hoitajaa, jos mielestään hoitaja ei saa vaatia omistajalta ihan perus kommunikointitaitoja, mitä suurin osa täällä on toivonut.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   14.5.23 16:11:08

asiallista käytöstä.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Äksdee 
Päivämäärä:   1.6.23 13:26:43

Itsellä on nyt pitkästä aikaa hoitohevonen, kylläkin ihan ratsastuskoululla eikä yksäri, ja kyllähän sitä lähinnä toivoo, että se hevosen pitäjä on normaalilla järjellä varustettu hevosmiestaitoinen perusmukava ihminen, joka opettaa asioita tarvittaessa, ja sanoo kiitos, jos kiitokselle on aihetta. Onneksi itse käyn paikassa, jossa tämä todellakin toteutuu. Tuolla ei itse hevosen hoitaminen kauheita vaadi, varsinkin kun oma hoidokki kasvattaa mahaa, eikä tee töitä, että perus harjailu ja varusteista huolehtiminen, tuntsareilla sitten on talutuksia ja varustamista, talutuksista meidän tallilla palkataan ratsastuksella, kuten myös esim iltatalliavusta.
Itse mielellään teen tallitöitä, karsinat ei kuulu tuolla hoitajille, joten mieluusti ne vetäisen jos oon paikalla, samoin ulosviennit/sisääntuonnit, joita ei kyllä nyt kesällä oo ku muutama muutenkaan, veden laitot, heinät ja muut, siis perus ilta- ja aamutallit ja muu siinä välissä. Itse en niin välitä ratsastella, mutta lapsi on saanut sitten ratsastaa sillä, että teen tallia, ja tämä on ollut ainakin minulle aivan korvaamaton järjestely, josta olen jatkuvasti todella kiitollinen, koska olen todella pienipalkkaisessa työssä, ja olisi kauhea pelko pakaroissa, että pitääkö lapsen lopettaa mukava harrastus rahan takia. Onneksi ei ole tarvinnut.
Aika karmea asenne on osalla täällä hoitajia kohtaan, tulee mieleen juurikin ne ajat, kun olin itse ihan junnu, ja itku kurkussa pestiin karsinan seiniä, kun silloisen käyntitallin omistaja huusi vieressä, että pitää olla parempi ja nopeampi. Luulin että asenteet ois muuttuneet vuosien varrella, mutta eipä kai ne kaikilla muutu koskaan. Että joo, en ymmärrä sitä, että vaaditaan jotain valmennuksia ties mitä, eikä mua sellaiset kiinnosta, että itse varmaan talliakin tekisin ihan rakkaudesta hevosiin, minkä olen kyllä sanonutkin nykyisessä paikassa, mutta en ihmettele yhtään, että osalla hoitajat lopettaa nopeasti, jos kohtelu on yhtä karua kuin kielenkäyttö täällä, tai tekevät jotain "väärin", eihän ne uskalla kysyä apua ees mihinkään, kun alkaa joku hyeena rääkymään, että mikset sä idiootti tätäkään tiedä...

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   17.6.23 11:29:01

kohteliaisuutta. ei hauku. niin kuin täällä. ottaa kaikki muut huomioon.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: Hahhaa 
Päivämäärä:   7.7.23 15:42:49

Nyt ymmärrän, miksi hoitajia ei enää haluta ottaa. Oikein lista "vaatimuksista"!!

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: On väliä 
Päivämäärä:   10.9.23 09:17:42

Mun hevosteni hoitajat ovat saaneet hoitaa ja ratsastaa rajattomasti, vaikka joka päivä. Ilmaiseksi. Itse olen maksanut omasta hevostelustani 700 e per kk ja päälle varusteet, rehut, kengitykset, el.lääkärit...Olen luullut olevani ihan ok ja reilu, mutta viimeiset hoitajani paljastuivat sellaisiksi paskanpuhujiksi, yksityiselämääni sekaantujiksi, ohareiden tekijöiksi kun oli jotain sovittu jne, että vähän aikaa olin huuli pyöreähkönä, kun asiat mulle selvisivät. Nykyään hoidan hevoseni ihan itte.

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.23 03:16:44

Lähettäjä: Y
Päivämäärä: 20.12.15 19:35:05

Lähinnä se, että omistaja arvostaa hoitajan vaivannäköä. Joo, hoitaminen on vapaaehtoista mutta on se nyt kiva kuulla kiitosta. Ilmoittaa jos esim.ruokinta muuttuu ja pitää sovituista asioista kiinni. Pulmatilanteissa auttaa ja ymmärtää että hoitajallakin on muuta elämää. Eli ei suutu jos esim jonakin viikkona käy vaikka tavallista vähemmän tallilla (esim.tentteihin valmistautuminen).

Tämä just !!!.ei oikeastaan mitään muuta lisättävää

Kuin että: täyspäinen omistaja

  Re: Mitä vaadit hoitohevosen omistajalta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.11.23 18:11:49

Tasapuolista arvostusta eikä hoitajien eri arvostelua eikä suosimista jos on useampi hoitaja hevosella
Vaan kaikki hoitajat ovat samanarvoisia eikä aliarvostella

Sivusta tuli pitkään seurattua kun eräillä hevosilla oli 2 hoitajaa ja omistajan B sukulaistyttö jota tottakai omistaja suosi maastataivaisiin koska sukulaistytöllä on ikioma poni jolla kisas ja ratsastaa nyt eri omistajien hevosilla koska oma liian pieni.
Sukulaistyttö saa myös ratsastajaa B omistajan kilpahevosilla sekä kisata ..Hoitaja
1. Hoitanut omistajan B hevosia kolmevuotta ja on myös vuokrahevonen
Saa liikuttaa myös omistajan B hevosia selästä koska hoitajalla vuokrahevonen ja kilpailee.

Hoitaja 2.
Hoitaja 2 myös hoitanut Omistajan B kilpahevosia kolmevuotta
Mutta Omistaja B ei anna hoitajan ratsastaa/ muuten liikuttaa hevosia vaikka hoitajalla hoitamisesta ja ratsastamisesta on kokemusta aikuisena yli 20 vuotta
Mutta hoitaja 2:lla ei omaa ,eikä vuokrahevosta ja kisaamisenkin lopettanut hevosen puuttuessa vaan käy 1 x vko ratsastuskouluntunnilla

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.