Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä hoitajan pitäisi osata?

Lähettäjä: Dame 
Päivämäärä:   15.8.10 10:11:51

Mitä teidän mielestänne hevosenhoitajan pitäisi osata ruetessaan hoitamaan vakituisesti jotain hevosta tai kun rupeaa kisahoitajaksi? Onko ratsastustaidoilla jotain merkitystä?

Keskustelua ja vinkkejä ja kysymyksiä :) Ei mitään vattuilua ja "voi lapsikulta kun et tiedä" -kommausta.

Re: Mitä hoitajan pitäisi osata?

Lähettäjä: Tyrni 
Päivämäärä:   15.8.10 11:06:30

Noh, perustaidot pitäis olla hallinnassa :) Riippuu tietenki hevosesta ja hevosen omistajasta, mutta miun pitää ainakin osata:

- loimitus
- karsinan putsaus, ruokkiminen
- harhjaus,kavioiden putsaus
- taluttelu, juoksutus
- ratsastus (siis hyppään esteitä jasilleen itsenäisesti menen)
- varusteiden putsaus

ja jotai pikku juttuja :)

Lähettäjä: Epic_Fail 
Päivämäärä:   15.8.10 12:04:45

No ei varmaankaan ole mitään listaa, että "nämä kaikki sinun tulee osata kun alat vakituiseksi hoitajaksi", vaan se riippuu ihan hevosesta ja sopimuksesta :)

Jos kyseessä on kiltti hevonen ja omistaja on valmis opastamaan hoitajaa alkuun, vähempikin taito riittää. Jos taas etsitään hoitajaa, jonka on kyettävä toimimaan itsenäisesti, on kokemusta jo oltava jonkun verran ennestään.

Itse minun tulee osata (yksityisen) hoitsuni kanssa mm. seuraavia asioita:

- Harjaus ym. peruspuhdistus
- Harjan nyppiminen
- Hevosen peseminen
- Pienten alueiden klippaus (esim. niskaharja)
- Loimitus
- Tarvittaessa ruoan valmiiksilaitto/ruokinta
- Liikutus maastakäsin
- Varusteiden huolto
- Haavojen hoito

Lähettäjä: etsitään 
Päivämäärä:   15.8.10 13:58:36

samaa sanon kun muutkin eli riippuu aikalailla hevosen omistajasta ja hevosesta. perusjutut kuitenkin yleensä.
itselläni pitää osata seuraavat:

-karsinan puhdistus, kuivitus
-vesien laitto
-ruokien laitto valmiiksi (monelle hevoselle täytyy valmiiksi tehdä sapuskat)
-loimitus
-hevosen hoito+kavioiden puhdistus
-hevosen pesu
-ratsastus (itsenäisesti liikutan koulua, esteitä, maastossa)
-talutus/juoksutus
-ei varmaan monilla muilla, mutta itse esim pesen ja maalaan karsinoita nyt hevosten kesälomalla.

Päivämäärä:   15.8.10 15:25:01

Okei, kiitos kaikille. Haluaisin ehkä itse rueta hevosenhoitajaksi, mutta kaikki noista asioista ei ole hallussa. Mutta omistajahan varmaan neuvoisi miten asiat tehdään :)

Mitä kaikkea hevosenhoitajan hommiin muuten kuuluu yleensä kisapaikalla? Muutakin kun kävelytys ja varusteiden laitto.

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   15.8.10 16:41:16

Meille pääsisi hoitajaksi hyvinkin kokemattomana, koska pystyn ja jaksan neuvoa ja opettaa. Vastuuta ja itsenäistä toimintaa, saisi lisää sitten, kun taidot karttuisivat.
Riippuu siis tosiaan hevosesta ja omistajasta/tarpeesta, mitä hoitajan tarvitsee osata.
Kisahoitajalta tietenkin vaaditaan enemmän kuin tallilla valvonnan alla hoitamassa käyvältä. Itse pitäisin ehdottoman tärkeänä hevosen kanssa pärjäämistä, ennen kuin antaisin sen hoitajan pidettäväksi vieraassa paikassa tai lman valvontaa kotona vaikka liikutettavaksi. Tämä ihan hevosen, hoitajan ja kanssaihmisten turvallisuuden takia.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   15.8.10 16:45:58

Meillä kisahomman hoitajan hommiin ei kuulu oikeastaan muu kun toi kävelytys + varusteiden laitto. Eli avustaa varusteiden laitossa (ite tykkään laitella vehkeet jos aikaa, jos kiire hoitajan täytyy pystyä ite laittaan kaikki kamat. Tietenkin oon kotona opastanu jos jotain ihmeellistä varusteissa mutta täytyy siis itsenäisesti pystyä varusteet pukemaan) ja kävelyttää heppaa kun ite kierrän rataa/käyn vessassa tms.

Hoitaja myös yleensä seuraa vähän miten kisa etenee, eli huutelee verkkaan montako ratsukkoa ennen omaa suoritusta jne.

Päivämäärä:   15.8.10 19:26:24

Entä onko hoitajan oikeus periä palkkaa jostain tekemisistä, jos ei saa ratsastaa?

LähettäjäTurre 
Päivämäärä:   15.8.10 19:44:03

Ei hoitajan tarvitse osata mitään alkuun. Asenne, työhalu ja ahkeruus ratkaisevat. Hyvä omistaja opettaa kyllä kaikkiin töihin ja usein on parempi ettei ole oppinut tekemään huonosti tai "sinnepäin". Kisahoitaja saisi olla jo kokenut joten siihen virkaan ei hakeuduta ihan ensimmäiseksi. Monasti tosin varsinkin seniorikisaajilla on aikuinen luottoihminen kisahoitajana ja tavallinen heppatyttö kotihoitajana.
Hoitaja ei saa palkkaa tekemisistään. Palkka on se oppi jonka hevosenomistaja antaa, samoin kuin se aika jonka saa olla hevosen kanssa. Hoitaja joka haluaa työstään ratsastaa tai saada palkkaa ei ole mikään oikea hoitaja vaan pikeminkin pyrkyri tai työntekijä. Ratsastus ja muu ekstra ansaitaan pitkällä hoitosuhteella ja sillä että saavuttaa hevosenomistajan luottamuksen.

Päivämäärä:   15.8.10 20:15:26

Itselleni hoitajana riittäisikin se, että saisin pyöriä ja tehdä hommaa hevosten kanssa. Saisin varmuutta tekemiseeni ja oppisin lisää. Samalla myös tulisi tutuksi kaikki työt ja tulisi kokemusta kaikista jutuista mitä omaa hevosta/ponia hoitaessa tarvitsisi tehdä :)

Kunhan vain jostain lähialueelta löytäisin mukavan tallin tai yksityisen omistajan, joka kaipaisi innokasta ja luotettavaa hoitajaa palvelukseensa.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   15.8.10 21:41:40

Itselleni on riittänyt, kun olen osannut perusasiat;

- harjaus (perushoito siis)
- talutus
- loimitus
- ruokien laitto (ohjeiden mukaan; osaan siis noudattaa lapulle kirjoitettuja ruokintaohjeita)
- että ylipäänsä pärjään ja tulen toimeen hevosen kanssa

^^ jos itselläni olisi hevonen, niin näitä samoja asioita vaatisin hoitajakokelailta. Muun tarpeellisen voisin opettaa itse (ratsastusta lukuunottamatta tosin - se taito tulisi hankkia muualta, itse en sitä alkaisi opettamaan).

Kisoissa kun käyn vuokrista hoitamassa, niin hommiin kuuluu varustamisessa auttaminen, hepan pitely/kävelytys sillä aikaa kun omistaja käy kävelemässä radan (estekisoissa) ja apukäsinä toimiminen. Kuvaan myös omistajan suorituksen aina, joten senkin voi hommiin laskea. Kenttiksissä kun ollaan oltu, niin hommat menee aikalailla puokkiin, yhdessä ruokitaan, juotetaan, varustetaan. Tosin mä taluttelen pitkin päivää aina, kun muuten se kaivaa tien kiinaan sieltä jabasta.

Lähettäjä: Emmazin 
Päivämäärä:   16.8.10 11:30:12

Riippuu omistajasta. Jos omistajalla on aikaa koulia hoitajaa, niin voi aloittaa hoitamisen vaikka ei osaa mitään.

Jos taas omistaja etsii hoitajaa, joka voi hoitaa hevosen/hevoset niin ettei hän itse ole paikalla, niin silloin pitäisi olla perusasiat hanskassa ja varsinkin tarpeeksi kokemusta hevosten kanssa olemisesta, niin että pärjää.

Ei minun mielestäni ole mitään oikeutta palkkaan, paitsi siinä tapauksessa jos esim. siivoaa monta kertaa viikossa 15 karsinaa...

Lähettäjä: riina 
Päivämäärä:   3.9.10 20:58:39

se riippuu tallista ! joillakin on tosi viralliset säännöt mitä pitää noudattaa ja joillakin se ei oo niin vakavaa .

ainakin

* harjaaminen ym . puhdistaminen
* osaa taluttaa jos tarvii jollain tunnilla
* satulointi/suitsinta
-- olis hyvä osata --

* varusteiden putsaaminen
*yleinen auttaminen ja perustaidot

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   3.9.10 22:29:30

Pitäis osata:

*harjaaminen, loimitus
*osaa taluttaa ja pärjää jos se heppa säikähtää eikä heti pääst irti tai sillai..
*varusteiden laitto
*varusteiden putsaus
*karsinan siivous
*ja on niit muitaki näit perusjuttuja niiko pikkuhaavojen hoito yms.

Jos pitää liikuttaakkin niin lisäks viel:

*juoksutus
*osaa ratsastaa kohtuu hyvin, että pärjää niillä kisapolleillakin

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   4.9.10 10:57:28

kaiken muun kerkeää oppia kyllä mutta tärkein:

-osaa toimia hevosen kanssa rauhallisesti ja määrätietoisesti.(silloin kainen muun pystyy oppimaan kaiken muun)

kun sain hoitsut niin osasin ratsastaa hyvin.mutta en ollut koskaan juoksuttanut,siivonnut karsinaa,laittanut kuljetus suojia,hoitanut haavoja...
ja pinteleitä ja loimia en juurikaan ollut laittanut.mutta kun osasi perus rauhallisuuden niin kainen oppi kun omistaja kerran näytti kuinka se tehdään.

Lähettäjäpompula 
Päivämäärä:   4.9.10 17:22:55

jos mun polleille haluis hoitajaks niin vaatisin seuraavat taidot

- karsinan puhdistus+ turpeen lisääminen jos on liian vähän
- harjaus+kavioiden puhdistus
- loimitus
- peseminen
- haavojen huolto+sairauksien tunnistus (ja miten toimia)
- varusteiden puhdistus
- taluttaminen, juoksutus
- varusteiden laitto, myös ajovarusteet ja apuohjat ym
(- ruokinta)
- suojien ja pinteleiden laitto

lisäks pitäs olla luotettava ja mun pitäs tuntee ennestää ihmine ;) eli hyvä kaveri tai tuttu

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   4.9.10 17:30:20

Lähettäjä: Turre
Päivämäärä: 15.8.10 19:44:03

Ei hoitajan tarvitse osata mitään alkuun. Asenne, työhalu ja ahkeruus ratkaisevat. Hyvä omistaja opettaa kyllä kaikkiin töihin ja usein on parempi ettei ole oppinut tekemään huonosti tai "sinnepäin". Kisahoitaja saisi olla jo kokenut joten siihen virkaan ei hakeuduta ihan ensimmäiseksi. Monasti tosin varsinkin seniorikisaajilla on aikuinen luottoihminen kisahoitajana ja tavallinen heppatyttö kotihoitajana.
Hoitaja ei saa palkkaa tekemisistään. Palkka on se oppi jonka hevosenomistaja antaa, samoin kuin se aika jonka saa olla hevosen kanssa. Hoitaja joka haluaa työstään ratsastaa tai saada palkkaa ei ole mikään oikea hoitaja vaan pikeminkin pyrkyri tai työntekijä. Ratsastus ja muu ekstra ansaitaan pitkällä hoitosuhteella ja sillä että saavuttaa hevosenomistajan luottamuksen.

^ komppaan täysin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.10 13:34:16

aivan samaa samaa mieltä! Harmi että tollasia ei löydy mistään! :<

Lähettäjäpikkureeta 
Päivämäärä:   6.9.10 11:00:14

Ei hoitajan ihmieät tarvitse alkuun osata. Positiivisuus ja maalaisjärki auttavat pitkälle. Vähän täytyy olla myös rohkeutta kysyä jos ei jotain osaa/ymmärrä.

Näillä eväillä varmasti pääsee hyvään alkuun.

Päivämäärä:   6.9.10 17:20:07

Itseäni harmittaa vain, kun lähialueelta ei tunnu löytyvän kunnollista paikkaa minne päästä hoitamaan! Intoa olisi ja oppimisenhalua, mutta tarjontaa ei.

Lähettäjä: ,.- 
Päivämäärä:   9.9.10 13:26:14

jos satun joskus löytämään hevoselleni hoitajan niin hyvä olisi osata:

-karsinan putsaus
-loimitus
-pärjätä reippaammallekkin/säikyhkölle taluttaessa/ratsastaessa
-osata olla jämäkkä tarvittaessa
-varuste huolto
-hevosen kunnon tarkistus, mahdollinen hoito..esim pikku haavat.
-varustaa hevonen ratsastukseen yms. perus hoito päivän aikana..

mutta toki kaikkea ei tarvitsisi osata priimalleen opetan mielelläni, ja omalla tavallani tehtäväksi..

Lähettäjä: ER 
Päivämäärä:   10.9.10 01:44:34

Jos ja kun minun ponille löytyy hoitaja niin siltä pitäisi löytyä seuraavia taitoja, toki kaikkea voin ensimmäisillä kerroilla neuvoa.

- vesien kantoon voimia
- karsinan puhdistus (huolella!)
- hevosen yleispuhdistus (harjaus, kaviot, harja)
- haavojen tarkistaminen ja hoito neuvojen mukaan
- rauhallinen luonne, että pärjää kun hevonen säikähtää
- juoksutus ja siinä varma sekä rauhallinen ote

Yleisestikkin haluaisin reippaan ja pitkäpinnaisen hoitajan, jonka ei kaikkea tarvitse täysin osata, mutta jolla on halua oppia se! Lisäksi etenkin tuota rauhallisuutta, kun poni on säikympää sorttia. Ratsastustaitoja ei tarvitse kun itse liikutan selästäkäsin, mutta perjaatteessa maastakäsin pitäisi pystyä itsenäisesti käsittelemään.

Lähettäjä: HorZe 
Päivämäärä:   10.9.10 12:43:58

Olen Jyväskylästä ja ärsyttää kun ei löydy hoitsua kenen kanssa puuhailla eikä ratsastuskoulussa ei ole hoidettavaa.. :( Mutta komppaan täysin tuota Turrea!

LähettäjäQ 
Päivämäärä:   10.9.10 15:21:57

MInä kelpuuttaisin hevoselleni vähemmänkin osaavan hoitajan, tärkeintä olisi sellainen varmuus hevosten käsittelyssä, ruunani kun tuppaa olemaan välillä vähän sätky ja jotkut ovat luulleet jopa ilkeäksi (mitä ei kyllä todellakaan ole). Aika monta asiaa olen valmis opettamaan ja tekemällähän sitä oppii. Liikutusapu olisi tarpeen, mutta joka iikkaa ei vaan uskalla ruunan selkään/kärryille laittaa. Halu oppia on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Huonosti vaan näiltä seuduilta hoitajia löytyy :(

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.10 21:13:49

Hei ite en oikee osannu varmaa mitää paitsi harjata, loimittaa ja putsata varusteita sillon ku oman yksirihoitsun sain. Sain hoitsun sen takia että olin niin reipas:D! Muilta kysymällä opin paaaaaaljon kaikkea ja omistajakin opetti minulle kaiken laista.

Siitä nyt kulunut n. 2 vuotta ja nyt osaan juoksuttaa, irtojuoksuttaa, irtohypyttää, maastoilla (olen oppinut tuntemaan kaikki maastoreitit), liikuttaa (olen oppinut ratsastamaan kyseistä herkkää hevosta), laittaa ruokia/ ruokkia, tarhata, puhdistaa karsinan/ tarhan, pestä, leikata harjan + nyppiä, pyörittää täydelliset pintelit, haavojen hoito, mittaamaan sarjavälejä yms (omistajalle rakentanu esteitä) jnejne. Mutta ennen kaikkea, olen oppinut tuntemaan tämän ihanan hevosen, että tiedän heti jos sillä on jokin hätänä ja mitä se aikoo seuraavaksi tehdä.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   10.9.10 21:49:01

- Harjaus ja muu hoito (kavioiden putsaaminen ym.)
- Karsinoiden putsus. (Ei jätetä pissa laattoja!)
- Maastaliikuttaminen ja muutenkin taluttelu
- RAUHALLISUUS JA LUOTETTAVUUS!
- Haavojen ensiapu
- Loimitus
- Tarkkaavaisuus esim ruokinnassa ja tarhauksessa (ei ori tupsahda toisen orin kanssa ym.)

Mutta muilta sitä oppiikin paljon itse osaan nuo, mutta paljon on vielä opittavaa. Muutenkin osaan käsitellä monen moista hevosta ja kokemuksia löytyy hulluista puoliveritammoista kiltteihin norjanvuonohevosiin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.10 01:27:11

Kun oman hevosen kohdalla miettii, ja sitä millaisen hoitajan tarvitsisin (jos siis ottaisin) niin pitäisi olla määrätietoinen, käraivällinen ja lempeä mutta myös hyvä pomo hevoselle, uskaltaa oikeasti kysyä apua, sekä kuunnella ohjeita. Ruokinnasta yms. ei tarvitse niin paljoa tietää, kun niihin saa tarkat neuvot (kunhan nin kuin edellä mainitsin osaa kuunnellla ja kysyä). Ehdottomasti täytyy olla luotettava, sekä noudattaa ohjeita (=

Tietenkin tämmoiset perusjutut on hyvä osata hyvin niin kun suojien ja pinteleiden laitto, kavioiden putsaus, harjaus yms. tuon luonteen ja käsittelytaitojen lisäksi, ettei ihan kaikkia perusjuttujakin tarvistse juurta jaksaen alkaa opettamaan.

Lähettäjäjefrma 
Päivämäärä:   11.9.10 17:09:19

PERUSTAITOJEN osaaminen on ehdottomasti tärkein. Hoitaja selkeästi selviää kyseisen hevosen kanssa ja hänen täytyy kunnioittaa omistajan sanaa. Jos esim. omistaja painottaa ettei hoitaja saa hevosella lähteä maastoon (moni hevonen on rauhaista kentällä, mutta kuumuu helposti maastossa), sääntöä on noudatettava.

Luotettavuus on minusta hyvin ratkaiseva tekijä hoitajanpaikan pitämisessä: ei kukaan omistaja halua pitää hoitajaa, joka usein peruu tulonsa lyhyellä varoitusajalla ja vaille pätevää syytä. Esimerkkinä voisin kertoa mokasta jonka ystäväni teki alkutalvesta- olimme sopineet että hän sovittuna päivänä käy maastossa kaverini ja tämän hevosen seurassa. Klo11 sain "hoitaja"kaveriltani viestin ettei hän nyt taidakaan päästä kun hän ajautui jatkoille illalla ja heräsi juuri jostain vieraasta paikasta ja akku loppuu ihan just (aikuiseksi kasvanut ihminen kyseessä, believe it or not). Soitin heti tallitutulleni joka oli jo kävelemässä bussipysäkille- ei ollut kamuni sitten voinut toiselle ilmoittaa peruutuksesta. Pahoittelin hänen mokaansa ja moitin vielä tekstiviestiin etten ainakaan häntä tule kellekään heppatutulle hoitajaksi suosittelemaan! Hän vain vähätteli tapahtunutta ja taisipa jopa loukkaantuakin.

eli pienemmät hoitajat painakaa korvan taakse etteivät aikuiset omistajat pidä siitä, että tulo tallille perutaan typerän juhlimisen takia, kun tallille tulosta on jo hyvin etukäteen sovittu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.