Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitajia, onko olemassa?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   7.8.10 05:52:15

Pakko ihmetellä. Olen etsinyt hevosilleni hoitajaa. Ajatellut, että joku saisi oppia hevosten hoitoa ja yleensä olla hevosten kanssa. Mutta ei, nykyään vaan halutaan ratsastamaan vain ja ainoastaan, ei kiinnosta mikään muu hevoseen liittyvä. Hevosen omistajan pitää antaa hevosensa käyttöön sekä varusteet. Röyhkein on vielä kehdannut pyytää bensarahaa, jotta hän voisi käydä mun hevosia ratsastamassa!!
Ei ole siitä kiinni, etten voisi tai ehtisi mennä itse. Olen halunnut antaa jollekin mahdollisuuden, kun itsekin aikoinani sain. Tallitöitä tehtiin viikon verran yhtä ratsastusta vastaan. Nykyään on liikaa vaadittu, että käyttämänsä varusteet edes pesisi.

Re: Hoitajia, onko olemassa?

Lähettäjä: joomoi 
Päivämäärä:   7.8.10 07:39:54

Missä päin asut? Oon kyllä kiinnostunu jos vielä sitä hoitajaa etsit. Nyt oon hoitanu vaan ratsastuskoululla ja ois kiva oppii lisää asioita.

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   7.8.10 08:58:27

Mä: Tuttu tunne. Meillä ei ole vain näkynyt edes niitä ratsastuksen kinuajia. Kun ilmoituksia selailee ja näitä juttuja lukee, niin pelkkä hoitaminen ja hevoshommien opettelu ei kiinnosta edes niitä joiden kokemus ja taidot sitä vielä edellyttäisivät.
Meillä saisi nuoretkin hoitajakokelaat harjoitella ponien käsittelyä ja hoitamista ja olisin valmis ohjaamaan ja neuvomaan. Taitojen karttuessa saisi sitten lisää vastuuta ja voisi päästä liikuttamaankin, kun nuo nuoret tuosta varttuvat.
Mutta kun ei kiinnostusta ole niin minkäs sille sitten voi ;)

Päivämäärä:   7.8.10 08:58:41

Satakunnassa.

Päivämäärä:   7.8.10 09:16:26

Eräs: Niinpä. Meillä kävi yks likka katsomassa ja kokeilemassa yhtä hevosta. Sanoi olevansa niin ahkera ja tykkäävänsä touhuta hevosten kanssa jne. Pyysi, että maksaisin bensat kun hän käy ratsastelemassa. Kun en suostunut, nyt haukkuu, että häntä pidettiin aivan talliorjana eikä edes palkkaa maksettu. Tämä likka siis kävi kerran, ratsasti tunnin ja pesi yhdet suitset!
Musta on tullut tosi skeptinen vieraita kohtaan kun tulevat meidän pihaan.

LähettäjäVili 
Päivämäärä:   7.8.10 10:57:19

Onko hevostenhoitaja sama asia kuin ilmainen työntekijä?

Hevostenhoitaja on virallinen ammattinimike. Siihen vaaditaan koulutus että voi ylpeänä kantaa hevostenhoitajan titteliä. Tämä asia ei saisi unohtua ihmisiltä, jotka esimerkiksi laittavat nettiin ilmoituksen, että etsivät hevoselleen/hevosilleen hoitajaa. (ilmoitukseen olisi hyvä lisätä, että haluaako ilmaista työvoimaa vai onko siitä mahdollista saada minkäänlaista korvausta)

Hevostenomistajat varmasti tietävät, kuinka paljon hevosten hoitamiseen, treenaamiseen (ajo, hiittaus, ratsastus) ja varustehuoltoon yms. kuluu aikaa.
Hevosten kanssa ei hätiköidä, se on aikaa vievää touhua. Jos hevostenomistaja apua tarvitsee em asioihin, on kohtuullista että hän antaa siitä korvauksen hoitajalle. Etenkin siinä tapauksessa, jos hevosta treenataan kilpailuihin (ravi tai ratsastus), ja hoitaja on se, joka sitä enimmäkseen ajaa/ratsastaa.
Hoitajalla on suuri työ ja vastuu hevosen kilpailukuntoon saattamisessa.

Usein hevostenhoitajat ovat äärimmäisen tunnollisia ja tekevät kaiken mahdollisen hevosen hyvinvoinnin eteen, jopa ilmaiseksi. Se on kovaa työtä ja työstähän kuuluu maksaa palkkaa. Pienikin korvaus hevostenhoito- ja treenaus avusta on asiallista. Unohtamatta niitä hoitajia, joilla on hevostenhoitajakoulutus taustalla. He osaavat varmasti asiansa ja ovat palkkansa ansainneet.
Jos on varaa pitää hevosia, mutta tarvitsee apua niiden hoitamiseen/treenailuun, on varmasti varaa pienimuotoiseen korvaukseen ammattitaitoiselle hoitajalle.

Eri asia on ns. tallitytöt ja -pojat, jotka vasta opettelevat asioita ja haluavat omaksi iloksi ja ns. huvin vuoksi käydä hoiteleen hevosia ja saavat vastineeksi ratsastaa. Mutta sellaisissa tapauksissa ei usein hevosella tähdätä kisoihin, eikä hevosten omistaja ole välttämättä vailla hoitajia.

Olen itse pienenä käynyt ilmaiseksi ravitallilla hoitamassa hevosia monta vuotta. Sain ratsastella satunnaisesti, mutta pääsääntöisesti tein työtä siellä. Jos nyt joku kysyisi apua hevostensa hoitamiseen ja minulla siihen olisi mahdollisuus ja osaamista löytyy, niin kyllä vaatisin pienen korvauksen. Koska työntekijähän minä silloin olisin. Ja ammattitaitoinen.
Eihän kukaan ilmaiseksi lapsiakaan hoida.

Hevostenhoitajien ammattitaitoa tulee kunnioittaa ja antaa sille se arvo mikä sille kuuluu.

Päivämäärä:   7.8.10 11:23:22

On aivan eri asia ottaa hevoselle Hoitaja, jolla on jo kokemusta ja joka osaa hommat. Tällaisesta hoitajasta on omistajalle todellista hyötyä ja silloin on vähintäänkin kohtuullista tarjota ainakin se "ratsastuspalkka" jopa jotain muutakin (verotuksellisesti en rahasta halua puhua). Tähän tosin kuuluu myös vastuu sovituista asioista. Jos vaikka sovitaan, ettei omistaja määrättynä päivänä tule ollenkaan tallille vaan hoitaja tekee hommat, pitää hoitajan myös paikalle ilmaantua ja hommat hoitaa, mutta toki siitä jotain pitää myös palkaksi saada.
Jos taas puhutaan nuorista jopa lapsista, joiden perään pitää katsoa ja joita pitää neuvoa ja opastaa, en enää ymmärrä, miksi heidän vielä pitäisi saada ratsastaa ilmaiseksi. Näiden varaanhan omistaja ei voi eikä saa mitään laskea, vaan hoito on enemmänkin omistajaa työllistävää kuin helpottavaa.
Meillä siis nuoret hevosista innostuneet lapset (esim alle ja yli 10 v. ehkä pari kpl) voisivat HARRASTAA ja OPETELLA hevoshommia aikuisen valvonnassa ja opastuksessa (itsellä koulutus hevoshoitajaksi ja kokemusta yli 30 vuoden ajalta). Liikuttamaankin voisi päästä, mutta vasta, kun on osoittanut riittävää kiinnostusta ja halua tehdä myös niitä rutiinihommia sekä riittävää taitoa, jotta homma on hauskaa ja turvallista sekä hevoselle että ihmiselle. Karsinanputsausta tms. raskaampia hommia ei tarvitsisi tehdä, mutta auttamassa saisi olla. Ja ennen kaikkea asenteen pitää olla kohdallaan. Jos hoitohevosen sontien putsaaminen juomakupista on YÖK, jota ei voi tehdä (=vaikka hepo ei siis voi juoda) ei sen hevosenkaan tarvitse "alistua" kyseiselle nirppanokalle kuormajuhdaksi, näin kärjistetysti sanottuna.

Lähettäjädownload 
Päivämäärä:   7.8.10 12:09:35

Eipä nykyään hoitajat (poikkeuksia toki on) rupea hoitamaan, putsaan karsinoita/varusteita ilman palkkaa. Siihen on vain totuttava.

Itse hoidan yhtä heppaa, oikeastaan kahta. Saan ratsastaa tällä toisella silloin tällöin, ja jos omistaja on lähtenyt reissuun, mulle on jäänyt hevosista vastuu, hevosten hoito, ruokien laitto ja karsinoiden putsaus, lisäksi yleensä oon tehnyt päivätalleja. Tämän jälkeen omistaja antaa mulle rahallista palkkaa ratsastuksen lisäksi.

Alkuunhan hevosten omistaja ei ajattelut ratsastusta ollenkaan. Itse asiassa mä en haluais ratsastaa tolla hoitohepalla, mutta en kehtaa kieltäytyä :D Joo meni OT:ksi, mutta ilman palkkaa on turha odottaa pitkäaikaista hoitajaa. (Ja täähä oli mun mielipide ;>)

Lähettäjädownload 
Päivämäärä:   7.8.10 12:12:07

Niin ja on lisättävä, että ennenkuin sain luvan ratsastella hoitohepalla, tein alkuun paljon ns.'paskahommia'. Olin ahkera ja tein hommat ilman valituksia. Osoitin että muhun voi luottaa. (Ja tätä oon vieläkin :D)

Päivämäärä:   7.8.10 12:12:55

Eräs: Olen täysin samaa mieltä. En ole työntekijää hakenut vaan hoitajaa, joka haluaa oppia sekä vaan olla hevosten kanssa. On ollut jopa liikaa vaadittu syötellä hevosta narun päästä keväisin ennen laidunta.

Päivämäärä:   7.8.10 14:54:52

Mä// Satakunta on kyl vähän liian kaukana,muuten olisin kyl ollu kiinostunu :(

LähettäjäSarraa. 
Päivämäärä:   7.8.10 17:23:10

Voi että kun löytyisi tuollainen talli, jolla saisi tehdä hommia oikein kunnolla ja palkaksi sitten ratsastaa vaikka kerran viikossa.

LähettäjäQuinton 
Päivämäärä:   8.8.10 02:29:46

mä, missäs päin Satakuntaa asustelet? Itse olen nimittäin täältä Porin suunnalta koittanut etsiä nimen omaan ponia/hevosta, jonka kanssa kehittää "hevosmiestaitojani", opetella (kunnolla) yleisimmät hevosen hoitoon liittyvät asiat jne. Mistään ei vain tunnu sellaista löytyvän, hoitohevosia on tarjolla hyvin harvassa.

Lähettäjä: keru 
Päivämäärä:   8.8.10 08:50:45

mä olen ainakin luovuttanut hoitajan etsinnässä. ei löydy ei...:(

LähettäjäEiPi 
Päivämäärä:   8.8.10 10:32:22

Niinä yhdeksänä vuotena, joiden ajan minulla on ollut hevonen ja poni plus ajoittain omassa tallissa toinen mokoma hoidettavia hepoja, on ollut nähtävissä hoitoinnostuksen laantuminen.
Aluksi sekä hevosella että ponilla oli kummallakin oma hoitajansa, jotka kävivät kerran pari viikossa tallilla antamassa minulle "vapaapäivän" tallitöistä. Palkaksi he saivat ratsastaa hevosella ja ajaa ponilla, mistä muuten olisivat joutuneet maksamaan rahalla. Systeemi pelasi hyvin ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Kaiken aikaa on kuvioissa ollut myös muutamia lapsia ja nuoria tunneilla opettelemassa hevostaitojen alkeita, hoitoa, valjastusta, selässä pysymistä ja kärryajoa. Uusia hoitajia heistä vain ei juurikaan ole kehittynyt. Joskus joku kysyy ensimmäisellä tunnilla, pääseekö hoitajaksi. Siihen vastaan, että kun ensin käyt vuoden harrastamassa niin sitten neuvotellaan. Tämä tiukkuus johtuu siitä, että muutaman kerran olen suopunut ihan vain kuukauden tuttavuuden jälkeen, jolloin hoitointoa on riittänyt toisen kuukauden ajan ja sitten "hoitaja" on jo kierrellytkin muita talleja samalla kaavalla. Siinä en näe paljon järkeä kenenkään kannalta.
En enää etsi opettelemaan innokkaita hoitajia koska he näkyvät olevan niin harvassa. Hoidan ja harrastan itse.

Tänä kesänä tosin löytyi ilahduttava poikkeus, 11-vuotias, joka on yli kaksi vuotta käynyt tunneilla ja nyt kävi juhannuksesta lähtien kahdesta neljään kertaa viikossa kanssani tekemässä tallitöitä ja ajamassa sekä ratsastamassa ponilla. Hänestä oli paljon apua ja seuraa; yksin hän toki ei vielä saa tallilla touhuta ikänsä ja kokonsa vuoksi.

Lähettäjä: Moksu 
Päivämäärä:   8.8.10 12:47:16

keru//
missäpäin asut? täällä olisi yksi hoitohevosta vailla... ;D

Päivämäärä:   8.8.10 15:16:16

mäntsälän lähistöllä..

Lähettäjä: Epic_Fail 
Päivämäärä:   8.8.10 17:27:55

Minä kyllä hoitelen erästä nuorta hevosta ilman palkkaa :) Eipä sitä ole pitkään aikaan ratsastaa saanut, mutta eipä tuo ole pääasia. Tykkään ihan oikeasti puuhastella hoitsuni kanssa kaikenlaista ihan maastakäsin ja muuten :>

Lähettäjä: Moksu 
Päivämäärä:   8.8.10 17:35:18

keru://
Harmi,kun ihan liian kaukana,en sais kyytejä ;(

LähettäjäMikseli 
Päivämäärä:   8.8.10 17:39:22

Miulle on tärkeempää hevosen olo kuin ratsastaminen onhan se ihan kivaa kun saa käydä muutaman kerran KUUKAUDESSA tai KAHDESSA selässä kokeilemassa ja opettelemassa!

Jos olet kiinnostunut siitä, että voisin tulla käymään ota yhteyttä yllä olevaan sähköpostiin huom hevosen pitää olla suht lähellä eli järvenpään lähistöllä tai hyvillä kulku mahdolisuudella junalla/autolla... Sitten toipilas ja varsat, ym... Kysy!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.10 18:22:49

Onhan se vähän hassua, ettei yksityisille löydy hoitajia, mutta ihan samoilla ehdoilla ratsatuskoululla on hoitajat kaikilla tarvitsevilla hevosilla... (ite hoidan ratsastuskoululla, kuudetta vuotta, ilman palkkaa...)

Lähettäjä: jepsu 
Päivämäärä:   8.8.10 20:37:37

itse just tykkään oikeestaan enemmän hoitaa niitä hevosia kun ratsastaa ja sitten kun on putsannut varusteet niin on ihanaaa kun ne kiiltää ja on hevosellekkin mukava kun suitset eivät ole koppurat jne. itse hoidan siis ratsastuskoululla ilman palkkaa...jos asuisin jossain kaupungissa olisin varmasti innokas hoitamaan jotan yksityisiä ilman ratsastusta :)

Lähettäjä: Nameless 
Päivämäärä:   8.8.10 20:59:47

Olen itse hoitanut melkein jo 3w ILMAN palkkaa ja olen tyytyväinen että olen saanut oppia kaikkea uutta hevosten hoitoon liittyen.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   8.8.10 22:32:38

Ennen omaa hevosta oli hoitohevosia enemmän kun ehti käydä.Oli hoitamista,karsinoiden siivousta ym..Nyt jälleen etsin hoitohevosta eikä löydy.Pitkä kokemus hoidosta,ruokinnasta,sairauksista jne.Ollut traumahevonen,kuumia,laiskoja jne.Nyt lähinnä kevyt maastoilu+kevyt koulu mikä kiinnostais,mut etitään osaavaa kouluratsastajaa.Kokemus raakileista ym.Opetusmestarista aikaa hieman.Kaikki haluaa suuret summat rahaa pienestä ratsastuksesta.Ei opiskelijoilla tai sairaslomalaisil,työttömil ole rahaa.Tallityöt on mukavia.Pelkkä ratsastustunti ei anna juuri mitään.

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   9.8.10 14:26:11

Entäs sitten sellaisessa tapauksessa jossa hoitaja EI halua "palkaksi" ratsastutunteja? Kirjoittaa naisihminen 27-vuotta jolla kokemusta kilpahevosten hoitamisesta 14 vuotta, ihan ilmaiseksi en lähtisi raatamaan, kun parhaimmassa tapauksessa moni hevosen omistaja ei edes kiitosta sano.

Miettikääpä, muistatteko ihan vilpittömästi olla kiitollisia "hoitajalle". Jos näin on, itse ainakin haluaisin muistaa jollain tapaa minua auttanutta henkilöä, on se sitten ilmainen ratsastuskerta tai Hesburgerin hampurilainen, varmasti se lämmittää "hoitajan" mieltä.

Lähettäjä: minävaan 
Päivämäärä:   9.8.10 15:54:59

No mä kyllä olisin ilonen jos mulla olis joku hoitsu, mutta mä en viitsi pyytää tms. kun koskaan ennen ei ole ollut hoitohevosta enkä ole juuri koskaan esim. siivonnut karsinoita (kerran...) kun ei ole ikinä oikein tullut mahdollisuutta harjoitella.

Eli mielellään tulisin jos joku ystävällinen hevosenomistaja auttaisi alkuun. Ja ikää on 14 vuotta.

Eli kokemusta hevosista on pari vuotta ratsastamalla mutta en ole viitsinyt pyytää hoitsua kun en osaisi kuitenkaan hoitaa sitä :(

Ja kysynkin teiltä, missä te hoitajat saitte harjoitella esim. karsinoiden putsausta ja muita tallitöitä ennen kun saitte ensimmäisen hoitsunne vai olitteko yhtä keltanokkia niin kuin minä nyt ensimmäisen hoitsunne kanssa?

Lähettäjä: minävaan 
Päivämäärä:   9.8.10 15:59:18

Niin ja en mä mitään ratsastuspalkkaa tms. tarvis, mun pitää hrjotella ratsastamista vielä ratsastuskoulussa tms. kun laukassa mun istunta on todella huono ja en ole saanut harjoitella koulua melkein lainkaan ja niin edelleen :(

Päivämäärä:   9.8.10 22:50:18

vielä kerran, kiltti heppa + omistaja:) mäntsälän lähistöllä..

Lisää spostilla keru_3@hotmail.com

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   9.8.10 22:57:32

miten olette muotoilleet hoitajan haku ilmoitukset ja mitä kautta olette hakeneet?

Päivämäärä:   10.8.10 09:14:19

minävaan: vain tekemällä oppii. Rohkeasti vaan kysymään hoitsua.

-:niinpä. Nykyään ei tajuta, että perusasiat on opeteltava ensin. Täälläpäin ei ole ratsastuskoulua,eikä siltikään löydy innokkaitanuoria.

Quinton:Porista 80km Turun suuntaan.

je: Nyt ei ollut kysymys raatamisesta, vaan hevosten kanssa olemisesta ja puuhaamisesta. Hoitamisen opettelusta. Itse olen myös ammatikseni ollut vieraalla töissä, mikä onkin eri asia kuin harrastellakseen puuhaaminen.

Lähettäjä: emmmmu (: 
Päivämäärä:   10.8.10 10:27:27

mulla on hoitsu, ja oon 14vuotias, en aina saa sillä ratsastaa, eikä se mua yhtään haittaa. Ratsastus ei oo tärkeintä vaa se hevosen kanssa oleminen ja puuhailu. mä voisin vaikka olla koko päivän mun hoitsun luona hoitelemas sitä ja kattelemas ja näi. mielellään teen tallityötkin. (: tallilla riiittää todella paljon työtä vaikkei ratsastaiskaan (:

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   10.8.10 16:28:51

Eräs,,,
Missä päin asut?

Lähettäjä: tyttö 
Päivämäärä:   10.8.10 16:33:05

^ toi ylempi viesti on mun, Sori alottaja ku tuli sama nimimerkki, oon käyttänyt sitä joskus niin tuli vahingossa.. :) Mää oon taas ettinyt hoitopollea, muttei ole tärpännyt=( Eikä haittais jos ei sais ratsastaa, hoitaminenki riittää.

Päivämäärä:   10.8.10 16:36:38

Varsinais-Suomessa noin 45 km Turusta.

LähettäjäPyra 
Päivämäärä:   11.8.10 15:08:51

Ihania tunnollisia hoitajia on vielä olemassa, mutta kun muutettiin keskelle korpea, niin eivät pääse enää niin usein käymään.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   11.8.10 16:44:58

Minä olen 27 vuotias ja hevosista on kokemusta n.10 vuodelta sekä ratsastaen että hoitaen. Etsin itsellesi hoidettavaa hevosta Helsingistä edellisen muutettua kauemmas. Käyn tunneilla mutta tuntuu ettei kerran viikossa käynnit riitä vaan olisi kiva saada heppaystävä jonka kanssa voisi viettää aikaa ja tutustua kunnolla.

En etsi ilmaista ratsastusta (minulla on varaa ottaa vuokrahevonen sitten kun haluan tai jopa ostaa oma myöhemmin) vaan mukavaa puuhailua hevosen kanssa muutamana päivänä viikossa. Olen takuuvarmasti luotettava, vastuuntuntoinen ja suurella sydämellä varustettu heppaihminen. Ainoa minkä haluaisin, on että hevosen liikutus tapahtuu selästä (vaikka vain maastossa köpöttelyä) koska en muiden liikuntaharrastusten lisäksi jaksa kävelyttää hevosta tunnin lenkkejä maasta käsin ellei siihen ole todellista tarvetta vaan sama homma onnistuisi selästäkin.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   12.8.10 12:44:30

Täällä olis tunnollinen ja ahkera hoitaja jollekkin pk-seudulta ...

Eli olen ollut hevosten kanssa tekemisissä reilu 3 vuotta, mutta koskaan en ole varsinaisesti harrastanut ratsastusta, mutta olen ratsastanut joskus satunnaisesti ja osaan kaikki ratsastuksen perusasiat.
Olen 17 vuotias tyttö helsingistä, syyskuussa täytän 18
vuotta. Olen hoitanut hevosia ratsastuskoululla, mutta ajan puutteen vuoksi jouduin sen lopettamaan. Nyt taas aikaa olisi ja kiinnostusta jatkaa hevostelua. Ratsastus ei ole minulle se pääasia Todellakaan, vaan se että saan puuhailla ja viettää aikaa ponin / hevosen kanssa. Olen ahkera,omatoiminen, kysyn heti jos tulee jokin ongelma ,sekä ehdottoman luotettava. Olisi mahtavaa jos löytäisin sen oikean ponin jonka kanssa voisin viettää aikaa.

- Anna

Lähettäjä-- 
Päivämäärä:   12.8.10 13:58:36

Täällä myös Mäntsälän lähistöllä, parikin hevosta etsiskelee hoitajaa ja liikuttelijaa. Laittakaa ihmeessä sähköpostia, jos vaan kiinnostaa (:

Lähettäjä: Kyu 
Päivämäärä:   12.8.10 22:25:09

Ei taida hoitajia olla. Ei ainakaan meillä päin.
Olisin viime talvena hoitajaa tarvinnut, lähinnä sellaista joka olisi LIIKUTTANUT tammaani.
Kasinan siivous yms olisi ollut minun hommaani, joten liian raskastakaan tai liikaa p*skahommia ei varmasti olisi ollut. Vaan eipä kelvannut kellekkään. :/

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   13.8.10 09:35:13

Hevosenomistajan kannalta: suurin osa nykyisistä hoitajista yliarvioi rankasti omat taitonsa. Siitä, että hoitaja pesee suitset ja ratsastaa, pitäisi maksaa, vaikka koko touhun joutuu omistaja itse valvomaan, satuloimaankin hevosen, kun ei "kokenut hoitaja" kykene. Pikemminkin pitäisi hoitajan maksaa omistajalle, kolmessa tunnissa voisin itse tehdä koko tallin ja ratsastaa pari päälle.

Meidän elukat ovat kilttejä, mutta ilmeisesti ratsastuskoulussa hoidetaan ja ratsastetaan puuhevosia, kun ei noille pärjätä.

Uskomatonta, että niin yksinkertainen asia, kuin suitsiminen, ei onnistu 26-vuotiaaltakaan. Ja äitinsä maasta taivaisiin kehuma 12v ei osaa muuta kuin valittaa, jollei äiti ole mukana, ja tee hommia tämän puolesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.10 10:17:19

-.- ikävä kyllä näitäkin löytyy. Ei kaikki kuitenkaan niin toivottomia ole.
Edellisessä viestissä tarkoitin nimen omaan, että on se kummallista kun yksäreille ei löydy hoitajia, mutta ratsastuskouluissa kuitenkin on ihan näppäriä tyttöjä hoitamassa paljon. kyllähän ne on ensin pitänyt opettaa ja valvoa, mutta oppivat yleensä nopeasti. Ehkä nykyomistajat eivät jaksa opettaa?

Lähettäjä: kiinnostunut 
Päivämäärä:   13.8.10 14:47:52

Missä päin Satakuntaa?

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   13.8.10 16:03:53

Mulla on suokkitamma hoitohevosena. Mä ainakin hoidan ilman palkkaa ja karsinan/varusteiden putsaus käy aina.
Mulle riittää palkaksi se että saan ratsastaa/hoitaa/olla hevosen kanssa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.8.10 19:13:38

Hevosenomistajat: mitä olette mieltä siitä, että on omatoiminen ja menee kysymään hoitohevosta vaikkei ole tietoa hoitajan tarpeesta?

Minun naapurissa asuu jo toista vuotta kaksi hevosta, rodultaan luultavasti lämminverisiä ravihevosia, joita en ole tosin nähnyt liikutettavan juuri lainkaan (en tietystikään ole koko ajan tarkkaillut), vaan ne viettävät aikansa laitumella tai tarhassa. Voisin mielelläni tehdä kaikenlaisia tallihommia karsinoiden siivoomisesta alkaen parisen kertaa viikossa, eikä tavoitteenani ole ollenkaan päästä liikuttamaan hevosia (mutta sekin onnistuisi jos hevosten vähäinen liikunta johtuu vaikka vain omistajan ajanpuutteesta). Ihan vain tykkäisin siitä, että saa touhuta monenlaista hevosten hyväksi. Olen kohtapuoliin täysi-ikäinen ja hevosten kanssa toiminut reilu 7 vuotta.

Kehtaanko siis olla kenties tungetteleva ja kysyä omistajalta, että tarvitseeko hän talliapulaista välillä auttelemaan? Miten te hevosenomistajat toivotte hoitajaehdokkaiden lähestyvän teitä?

Lähettäjä: ava_ 
Päivämäärä:   15.8.10 07:33:06

M, anna mennä, kysy kohteliaasti, vaikka vain, että saisitko harjailla.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.8.10 10:41:19

M- "aikuisia" ja nuoria voisin toivottaa tervetulleeksi kysymään mutta pikkulapset ei kiitos... ja ainahan silti kysyä kannattaa!

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   15.8.10 13:19:52

M, kyllä kannattaa mennä kysymään ja luultavasti voisit auttaa ainakin hoitamisessa ja ehkä liikuttamisessa jos on omistajan ajan puutteesta kiinni, ja muutenkin :)

Lähettäjä: -M- 
Päivämäärä:   15.8.10 18:14:02

Löytyisikö hoitohevosta Nastolan tai Lahden seudulta?

markkinat olen jo selannut läpi :)

Lähettäjäsembbu 
Päivämäärä:   15.8.10 18:40:36

Olen minäkin hoitoheppaa mikkelin seudulta etsiskellyt mutta ei ole tarvittu hoitajaa/talliapulaista minnekkään vaikka minulla onkin 9vuoden kokemus hevosista(ravureista vähän vähemmän).On sitä oltu kiinnostuneita mutta kun olen ikäni kertonut(14)niin kiinnostus on heppojen omistajilta loppunut...Olisin niin tyytyväinen jos jonnekkin tallille pääsisin edes jotain tallitöitä tekemään(Tietysti ilmaiseksi!)hoitsu minulla on ratsastuskoululla ollut mutta se menehtyi:(

LähettäjäMira 
Päivämäärä:   16.8.10 08:59:17

Hei,

mulla on just päin vastanen ongelma kun ei mistään löydy sitä hoitoponia tai hevosta! kerran olen sellaisen löytänyt jonka kanssa sai oppiakkin jotain ! en ratsastanut kun kerran. silloin kun hevonen oli lähtemässä pois niin sain ratsastaa kerran. opin hevosen kanssa kaikkea. :( kaipaan sitä hirveästi <3 hoidin hevosta, taluttelin, vein tallin viereen syömään ruohoa. rapsuttelin sain kokea kaikkea ihanaa hevosen kanssa! (: en ole enää hevosen muuton jälkeen sellaisia löytänyt! :)

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   16.8.10 09:22:44

Luulen, että ratsastuskoululle löytyy helpommin hoitajia, sillä siellä hoitajilla on oma kaveripiiri. Samallakun hoitaa hevosta voi tavata kavereita. Itse ainakin tykkään käydä tallilla, jossa tapaan ihmisiä. On kovin tylsää käydä ja touhuta yksin tallilla, jos ei näi yhtään ihmisiä. Toisinaan on mukava olla rauhassa, mutta hevosten ohell tämä harrastus on minulle myös sosiaalista kanssakäymistä.

Onko muilla näin?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.8.10 14:57:22

Kiitos rohkaisevista kommenteista, ehkä tosiaan kannattaisi mennä kysymään :) mutta se on mulle vaan tosi vaikeeta mennä sillä tavoin "tyrkyttämään" apuani, ainakaan kun en tunne yhtään kyseisiä ihmisiä, edes ulkonäöltä. Täytyisi myös pohtia miten heihin saisi yhteyttä, harvoin heitä näkyy pihallansakaan.

Lähettäjä: aloittellija.. 
Päivämäärä:   17.8.10 16:04:18

Löytyisikö Hämeenlinnan alueelta hoitohevosta? Etsinnässä olisi hevonen/poni ja sen omistaja jonka kanssa saisi oppia ja olla!

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   17.8.10 20:13:54

Lähettäjä: Sarraa.
Päivämäärä: 7.8.10 17:23:10

Voi että kun löytyisi tuollainen talli, jolla saisi tehdä hommia oikein kunnolla ja palkaksi sitten ratsastaa vaikka kerran viikossa.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   18.8.10 01:41:08

"ratsastuskoululle löytyy helpommin hoitajia, sillä siellä hoitajilla on oma kaveripiiri. Samallakun hoitaa hevosta voi tavata kavereita"

Jep, meidän koululla tuntuu että tyttöset tykkää enemmänkin just hengata muitten hoitajien kanssa, tehdä koululäksyjä tallin taukohuoneessa ja seilata porukoissa pitkin tallin pihoja. Jos kysyy apua tai muuta, ei pikkulikoista kukaan ees vastaa, tuijotetaan toisia hoitajia että kai joku muu vastaa ja jatketaan äkkiä omia juttuja. Saa ihan jankkaamalla jankata että joltain irtoo joku mutina.

Lähettäjä: Helle 
Päivämäärä:   18.8.10 10:49:24

****: samanlaisia kokemuksia minulla, oli aika ikävää kun pyysin apua mutta tytöillä oli muuta tärkeämpää eli hengailla keskenään ja kyräillä toisia sekä supista selän takana. No, enpähän enää käy kyseisessä ratsastuskoulussa, nyt on perheessä oma hevonen.

LähettäjäAnnn 
Päivämäärä:   18.8.10 17:22:22

Jos mulle tarjottas lähialueelta hoitohevosta, en edes haluaisi palkaksi mitään ratsastusta. Tärkeämpää olisi oppia paremmin perus hevosenhoitoa ja hevosenomistajan arkeen kuuluvia askareita. Ei ratsastus mikään ykkösjuttu hoitohevosen kanssa olisi, sen takia käyn ratsastuskoulussa ratsastustunneilla.

Lähettäjä: emplu 
Päivämäärä:   19.8.10 19:15:51

Itse hoidan 3vuotiasta lämpöstä pienellä yksityistallilla 6-7krt viikossa. koulun jälkeen lähden tallille ja illalla tulen kotiin. Teen tätä lähes ilmaiseksi. Joo saisin käydä leffoissa niin paljonkun haluaisin(omistajalla suhteita), mutta en millään kerkiä koulun ja heppaharrastuksen lisäksi :DD tallinomistaja on aivan ihana ihminen, eikä koskaan pakota mua olemaan tallilla. Teen sen omasta halustani. Olen saanut valtavasti uusia kokemuksia. Hoitohevoseni on siis vaikea käsitellä. Vain minä ja omistaja pystymme käsittelemään sitä. Joo parempaan suuntaan se on menossa, mutta on piru vieköön niin orimainen, vaikka ruunattu on..

En missään nimessä haluaisi "palkkaa" omistajalta, koska olen itse hyötynyt niin valtavasti näistä kuukausista jota olen nyt viettänyt tallilla.

Tehtäviini on kuulunut hevosen puunaus, karsinan siivous, tallin siivousta, mahd. ajaminen, lähtö hiiteille mukaan ja siellä hoitaminen ja laittaminen ja jäähyttely, varusteiden putsaus ja kaikki tuommoinen : ))niin ja ratsastus silloin tällöin, nyt siis opetetaan hevosta kantamaan ratsastajaa satulan kanssa. hevosen kanssa on tullut puuhailtua todella paljon ja monia ongelmia ollaan selätetty yhdessä. Heppa on silleen aivan ihana ja kiltti omalla tavallaan.. se rakastaa ku harjailen ja puuhailen sen kanssa joka päivä kauan..

Onneksi itsellä on kokemusta monen vuoden takaa erilaisista hevosista, niin ei tuo orimainen varsa ole ongelma. niin ja ikää oli 15vuotta. olen ahkera ja luotettava hoitaja ja lähes aina ollut hoitohevonen sen jälkeen kun olen ratsastuskoulussa käymisen lopettanut vuosia sitten, vaikka kuvittelisi että täällä korvessa missä satun asumaan, ei olisi kysyntää..

Lähettäjä: :] 
Päivämäärä:   19.8.10 22:44:55

Mäkin tykkään enemmän käydä tallilla jossa on kavereita ja seuraa. Samoja hommiahan sitä tekee kaikkialla ja vaikka olisikin suurimman osan ajasta itsekseen tai hevosen kanssa niin on se ihan kiva välillä vaihtaa aina muutama sana jonkun kanssa ja vapaina hetkinä jutella kavereiden kanssa. Itse kyllä pyrin kuitenkin aina auttamaan kun tarvitaan. Joskus sitä kuitenkin on esim pakko syödä, joten älkää yleistäkö sitä miksi hoitajat ei auta. Ette voi tietää jos joku on juuri monta tuntia tehnyt hommia. En tarkoita silti etteikö laiskoja hoitajia olisi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.8.10 17:15:45

Annn // no mistä päin olet, et sitä hoitohevosta voisi tarjota? (:

Lähettäjä: typykkä 
Päivämäärä:   21.8.10 11:17:06

Musta olis ihana löytää hoitohevonen jonka kanssa sais ihan vaan puuhailla, oppia uutta ja tietenkin tehdä tallitöitä :) !
Olis mukava käydä myös satunnaisesti esimerkiks maastossa köpöttelemässä, kun ei toi kenttätyöskentely oikeen kiinnosta.

LähettäjäAnnn 
Päivämäärä:   22.8.10 14:54:05

--, Kuopiosta n. 12km pohjoiseen päin :) Lähialueella tarkoittelin Siilinjärveä ja sen lähellä sijaitsevia alueita. Vaikka kyllä varmaan Kuopioonkin onnistuisin kyydityksen saamaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.8.10 15:27:40

Annn // valitettvasti nää heppaset asustelee mäntsälän lähellä, eli matkaa tulee hiukan liikaa :(

LähettäjäAnnn 
Päivämäärä:   22.8.10 15:35:40

--, "hiukan" juu ;D No, toivottavasti löydän tästä Kpon lähialueelta jonkun kivan hoidokin. Pitää laitella markkinoille ilmoitusta.

Lähettäjä: jaaja 
Päivämäärä:   22.8.10 17:54:59

Te, jotka eivät ole kunnon hoitajaa löytäneet, ette ole kyllä kovin hyvin etsineet! itse olen etsinyt HOITOhevosta ehkä kaksi vuotta ihan vaan harjailuun, kamojen ja boksien putsaamiseen, talutteluun ja vaikka kisamatkoille, en ratsastukseen. palkkaa en ole edes ajatellut pyytää
terveisin Ridakoululla 4 vuotta palkatta hoitanut

LähettäjäSeniori 
Päivämäärä:   22.8.10 18:44:23

Olin tyrmistynyt selatessani tätä ketjua, sillä en ollut tullut ajatelleeksikaan, että hoitajia olisi vaikea saada! :)

Itse virittelen uudelleen hevostelujani ja haluaisin nimenomaan aloittaa hoitelemalla ja tallitöitä tekemällä - kaikilta siltä osin kuin osaamiseni riittäisi. Ratsastamisen suhteen kynnys on tosi korkealla, joten en ollut edes ajatellut pyytää ratsastamista "palkaksi".

Toki ymmärrän senkin näkökulman, että hevostenhoitaja on ammattinimike ja sen tason töistä olisi varmasti hyvä saada jokin korvaus. Jos kuitenkin tallinpitäjällä on tarkoitus tarjota mahdollisuutta hoidon opetteluun, palkkaa tai "palkkaa" ei varmasti (alkuvaiheessa ainakaan) tarvita, mutta kyllä se sitten vaatii tallinpitäjältä myös tietynlaista panostamista hoitajan/apulaisen ohjaamiseen.

Jos siis haluat keskustella näistä lähtökohdista ja tallisi sijaitsee Porin nurkilla, ota yhteyttä. ;)

Päivämäärä:   22.8.10 20:45:00

Meilläkin on päässyt ratsastamaan/ajamaan vaikka joka päivä. Mutta palkkaa pitäisi maksaa ja itseltä menee puoli päivää opettaessa satulointia tai pitämässä tuntia. Onkin täysin eri asia jos hommat osaa ja tekee oikeasti töitä. Nykyään annankin vain mennä jos joko maksaa tai tekee ensin työt kun on kerran toisinpäin ollut mahdotonta.
Ehkä täytyy vaan hyväksyä, että ajat ovat muuttuneet.

LähettäjäHanna 
Päivämäärä:   23.8.10 23:14:06

Myös meillä on ollut ongelmia hoitajien löytymisessä. Pari kultakimpaletta kävi muutaman vuoden, mutta iän myötä innostus laantui. Yksi aktiivinen kävijä on vielä, mutta useampiakin saisi olla, koska poneja on kuusi. Muutama on käynyt ehkä noin kuukauden ja sitten vain lakanneet käymästä. En sitten tiedä onko vika poneissa, niiden pitäjissä vai yhteyksissä, kun ei kukaan jaksa käydä pidempään.

Meidän poneija on saanut liikuttaa lähes aina, poikkeuksena omat valmennukset ja kisat tms. Välillä on päiviä, jolloin maastoilutettavia on kolme ja välillä ei yhtään. Tallitöitä en ole keneltäkään edellyttänyt. inoastaan silloin, kun olemme poissa, olen asiasta erikseen sopinut ja korvauksena olen pitänyt ratsastustunteja. Itsellä on aina välillä muutavia koulutettavia, jolloin aika ei riitä omille poneille niin paljon kuin tarvitsisi. Ponit on kilttejä ja ikähaarukka pikkuvarsasta eläkeläiseen. Kilpailuihin ja näyttelyihin on päässyt mukaan ja ponien kanssa saanut touhuta hyvin itsenäisesti. Aluksi en ole antanut ratsastaa, jos en ole kotona ja siihen tuntuukin useamman hoitointo loppuneen. Olen sanonut, että saa käydä, vaikka en ole paikalla, hoitaminen on muutakin kuin vain ratsastamista.

Ja jos täällä on hoitajiksi haluavia Salon seudulta, jotka ovat valmiita käymään säännöllisesti ja pidemmän aikaa, laittakaa sähköpostia. Opetan tarvittavat asiat kyllä, mutta jatkuvasti en voi olla paikalla. Tärkeintä on kuitenkin innostus ja halu oppia.

Lähettäjä: apsu 
Päivämäärä:   24.8.10 16:16:49

oli pakko ottaa kantaa tähä,vaik ei välttämät liitykkää asiaa mut kuvitelkaas:

oletetaa,et omistat hevosen&sun aika ei riitä sen hoitamiseen/ratsastamisee&aattelit etsiä hoitajan sille,kuka hoitaa hevosen,siivoaa karsinan+tekee muut haluamasi tallityöt&sinä vielä pyydät hoitajaa maksamaan siitä(kuvitellaan vaikka 10-20e/krt mikä on aika yleine summa)nii mitä mieltä te ootte täst?

mun mielest JOS OMISTAJA EI ITSE EHDI käydä tallilla hoitamas hevostaa nii ei siltä hoitajalta pitäs rahaa pyytää-,-' itse pidän siitä, että hoitaja saa ratsastaa&hoitaa heppaa tallitöiden tekemistä vastaan<: eikä maksaa siitä että pääsee ratsastamaan&siivoilemaan tallia kun omistaja ei itse ehdi:)!

Päivämäärä:   24.8.10 17:02:49

apsu:entäs vuokraajat, miksi ne maksais jos saavat tehdä tasan saman kuin hoitajat? Miksi ketään ostaa oman hevosen ja maksaa maltaita joka kuukaisi,jos vieraan hevosella menosta saisi palkkaa.

Päivämäärä:   24.8.10 17:28:00

mä:nii'i.se riippuu sit ite hepsun omistajast haluukse ittellee vuokraajan vai hoitajan<:mut se oli mun mielipide asiast<:

Päivämäärä:   24.8.10 17:59:17

apsu:tarkoitinkin, että mikä ero niiden hommissa on? Toinen maksaa ja toinen ei, niinkö? Onko muuta konkreettista?

Lähettäjä: gdå 
Päivämäärä:   25.8.10 12:41:40

Tavallaan harmillista että meillä on kotona ravihevosia, varsoja ja vieraitakin hoidettavia ja ajettavia, etten pysty lähtä "avuksi" kellekkään hoitoapua tarvitsevalle. Kotitallilla on se huono puoli, että samat ihmiset pyörii iltatallin jälkeen kotona ja se on ihan eri asia, kuin jos tekisi töitä tuntemattoman tallilla, koska oma perhe ei aina ole niin ihana... Jos taas mietin että muuttaisin kauemmas ja menisin jollekkin valmentajalle töihin, niin tulisi tunne että kotitallissa tarvitaan mun apua, ja ikävä omia rakkaita hevosia.. Vaikeeta tää touhu :D Jos en olis hevosalalla, vaan vaikka lukiossa, niin hoitaisin mielellään jollain läheisellä tallilla ilman rahapalkkaa tallia ja hevosia ja varusteita ja tarhat, yms!

Lähettäjähelmie 
Päivämäärä:   25.8.10 20:11:40

on olemassa... mutta mulla ei oo enne ollu hoitsuu ni alkuun sais auttaa jonkin verran. ja lempäälässä asun, jos siltä löytyisi niin mielelläni tulisin :)

minusta olisi mukavaa te kaikenlaisia töitä, enkä tarvitse palkaksi esim ratsastusta tai mitään muutakaan

jos sinulla olisi tarjota minulle hoitsu, lähetä s-postia :)

(markkinoilta etsin jo, lähetinkin yhdelle viestiä mutta mitään ei ole kuulunut vaikka jo melkein viikko sitten lähetin)

Lähettäjä: helmie 
Päivämäärä:   25.8.10 20:52:00

Sori noi kaikki kirjotusvirheet, ja lisään vielä että olen 14

Päivämäärä:   25.8.10 22:15:55

mä:just näi<:omalle pollelle ottaisin mielummin hoitajan ku vuokraajan, ellei just olis jonkilaist rahapulaa mut8)

Lähettäjä-tinku- 
Päivämäärä:   25.8.10 22:29:05

kyllä on meno muuttunu minunki alottelija-ajoista, vaikka ei siitä nyt NIIN kauan ole..
Ite kun alotin hevoshommat kävin ravitallilla (omistaja oli mummon tuttava, eikä oikein ollu muitakaan vaihtoehtoja). Siivosin ja puunasin, valjastin ja pesin. ratsastuksesta ei ollu tietoakaan ja ajamaanki pääsi vasta monen vuoden päästä!
nykyään kiinnostus lopahtaa heti jos ei pääse ratsastaan. vaikka kuinka olen yrittäny tyttösille sanoa että meille tullaan hoitaan hevosia ja tekemään talli-hommia, ei ratsastamaan. sitten jos ruvetaan käymään vain ratsastamassa, rupeaa hommassa liikkuun myös eurot. harmi sinänsä, luotettaville tallitytöille olis kyllä kysyntää.. edellinen kasvo niin "isoksi" että koulu vie kaiken ajan. :(

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   25.8.10 23:00:42

Tuntuu että nykyisin hoitohevoset ovat "kulutustavaraa". Niitä voidaan ottaa, vaihtaa ja hylätä mielen mukaan. Se on ihan sama mikä se hoitsu on kunhan sillä voi ratsastaa/leuhkia. Hevonen ei ole enää itsessään tärkeä, koska siihen ei luoda mitään suhdetta. Hevonen kuin hevonen. Itse en voisi kuvitellakaan vaihtavani hoitsua tuosta noin vain, ne hevoset kun ovat minulle enemmänkin kuin hevosia.

Anteeksi julma yleistys. Hyvät hoitajat vaan ovat katoava luonnonvara.

Päivämäärä:   26.8.10 07:51:39

-tinku-// niin siis, kaipailisitko hoitajaa?

Täällä ois yks 13v. reipas hoitajatyttö ja haluaisin vain hoitaa enkä ratsastaa, koska käy ratsastuskoululla sen takia. Olen reipas ja oma aloitteinen, jos en jotain osaa, uskallan kyllä kysyä!
Voin antaa sähköpostin jos joku haluaa ottaa yhteyttä, mutta en sitä nyt tähän laita...

Lähettäjä: helmie 
Päivämäärä:   26.8.10 15:47:28

Tee// voi olla että hoitajat jotka haluu hoitsun ihan oikeesti hoitamisen ja hevosen kanssa olemisen takia on vähentyny mutta ei ne vielä loppunu oo...

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   26.8.10 18:01:51

Tiedän sen, sanoinkin mielestäni että yleistän. Tunnen monia hoitajia jotka tykkää hoitsuistaan eikä vaihtaisi, mutta suurin osa niistä on yli 15v... Eli ovat katoava luonnonvara...

Lähettäjäpiece 
Päivämäärä:   26.8.10 18:27:29

Itse oon etsinyt melkeen puoli vuotta hoitohevosta...tosin olen melkoisen nuori (14) ja asun pk-seudulla, joten saattaa olla ihan ymmärettävää. Ratsastusta en vingu, ei minun selkään tarvitse päästä kertaakaan.

(Saa mailata jos sinulta löytyisi hoitohevonen! Tää oli puoliski pelkkä piilomainonta)

Lähettäjä: DDD 
Päivämäärä:   26.8.10 18:32:44

Mulla oli hoitohevonen vuoden, kunnes nyt vihdoin muutama päivä sitten viitsin/uskalsin lopettaa.

Aloitin kys. hevosen hoitamisen viime syksynä ja nautin sen hoitamisesta kun juttu oli vielä uusi. Hoidin ihan mielelläni hevosen pois esim. valmennuksen jälkeen kun omistajalla opiskelukiireitä, putsasin varusteita jne. Muutaman kuukauden hoitamisen aloittamisen jälkeen alkoi hommasta puuttua se mielenkiinto. Hommaani kuului ainoastaan hevosen harjaus ja taluttaminen väh. 45min maneesissa pyörien, kesäsin saatiin JOPA olla kentällä mutta tallin lähimaastopoluille ei ollut mitään asiaa..
Omistaja jätti moneen otteeseen satulat jne. kuraisina pakoilleen ja MINÄ sain hoitopäiväni jälkeen páskaa niskaan kun en ollut varusteita putsannut - siis varusteita, joihin en ollut koko hoitoaikanani koskenut. Sanoin asiallisesti omistajalle, että voisi itsekin varusteita putsata sillä en aina huomaa/ehdi katsoa onko varusteet nyt likaiset vai ei. Vastaukseksi tulee että hoitajan hommaan kuuluu varusteiden putsaus jne.jne. ja sain viestikaupalla lisää ja lisää haukkumista, mm. siitä, että teen aina vaan ihan minimimäärän hommia (sovittu oli, että se hevosen hoitaminen on vaan tärkein ja muut sitten ylimääräistä. Putsasin lähes jokaisella hoitokerralla varusteita yms...) ja kaikkea muuta shaibaa jota en nyt muista, mutta koko yö meni siinä omistajan kanssa "tapellessa". Tuntui kyllä ihan järjettömän pahalta kun hyvää hyvyyttäni omistajaa auttelen vaikkei homma enää mielekkäältä tuntunut.

Nyt on homma onneksi poikki ja pakko sanoa ettei kyllä ole yhtään ikävä...

Kauhee stoori ja tarkoitukseni olikin sanoa että...? :DDDD En tiedä, mutta oli pakko kirjottaa ja ilmottaa, että ei ne omistajatkaan ole aina enkeleitä :) Jos mulla olisi oikeasti kiva hoito"sopimus", tekisin työt tunnollisesti ja viihtyisin tallilla, mutta en jaksa itselleni "turhan" asian takia tallilekaan raahautua.

Lähettäjäsissi 
Päivämäärä:   28.8.10 18:39:02

Äänekosken seutuvilla ei taida olla innokkaita hevostenhoitajia?

Lähettäjä: katÄsi 
Päivämäärä:   28.8.10 20:49:01

Minäkin hoitoheppaa kaipailisin Raahesta ( tai ihan läheltä ) , mutta ei täälläpäin ole ketään, kuka antaisi HOITAA hevostaan. Ei se ratsastus olis mullakaan pääasia, vaan se hoitaminen & hevosen kanssa vietetty aika =) Mutta kyllähän se aina on ihan mukavaa jos kerranpari pääsee hevosen selässäkin käymään ..

Lähettäjä-- 
Päivämäärä:   29.8.10 12:34:25

Onko Itä- Uudenmaan alueella innokkaita hoitajia? :)

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.8.10 10:16:12

-- /laitoin viestiä! :)

Lähettäjä: anni 
Päivämäärä:   30.8.10 19:45:00

mä oon käsittäny ettei löydi hevosia ketä hoitaa :O mut kai se sitten taitaa noin olla että ei löydy hoitajia O_O

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   31.8.10 18:17:03

Olen itse ihmetellyt aina (hoitanut hevosia jo 6/7-vuotiaasta asti), että miksi kaikki haluavat aina vain ratsastamaan ja hevosten hoitaminen ei kiinosta pätkääkään... Itse olen aina ajatellut, että parhaiten hevoselle tulee tutuksi juuri hoitamalla sitä ja siten pääsee hevosen kanssa nopeammin yhteisymmärrykseen.

Minulle ratsastamaan pääsy on vain ollut tapa päästä liikkumaan yhdessä hevosen kanssa...
On harmi, että kaikki eivät ymmärrä, miten tärkeää on olla hevosen hoitaja. Se on hyvin vastuullinen työ.

13-vuotiaana ollessani eräällä leirillä kaikki muut tytöt menivät innoissaan sisällä pidetyn tunnin jälkeen uimaan, kun minä taas menin katsomaan, että hevosilla oli vettä ja olivat muutenkin kunnossa.
Leirin vetäjä hihkaisi uimaan menossa oleville tytöille, että "Ottakaapas tyttöset hyvät mallia tästä tytöstä!"

Muistelenpa vaan haikeana niitä aikoja, kun naapurissa oli vielä hevostalli ja sain hoitaa hevosia niin paljon kun vaan kerkesin.

LähettäjäEdea 
Päivämäärä:   31.8.10 19:05:24

Itse olen käynyt hoitamassa ilmaiseksi, palkkana minulle kelpaa hevosen harjailu ja hevosen kanssa puuhailu :p Ratsastus ei ole mulle todellakaan pakko. Nyt oon tosin lopettanut hoitamisen, kun en millään voi maksaa seitsemää euroa kerrasta, kun menen paskaisimpiakin hommia tekemään. Karsinoitakin menin siivoamaan yhdessä vaiheessa, mitään en siitä pyydä vastineeksi. Mistään ei vaan tunnu löytyvän hoitajaa tarpeessa olevaa hevosta alueelta, jonne pääsee tampereen kaupungin liikenteen busseilla, eli siis tkln bussikortilla. Säpöön saa toki laittaa asiaa jos löytyy tällänen paikka, jonne pääsee tkln busseilla :p Mutta kaipa sekin karsii paljon että olen vasta 13 vuotias.

Lähettäjä-tinku- 
Päivämäärä:   31.8.10 21:44:43

katÄsi: Vihannissa vois olla hoijettavia, ratsastettavia, ajettavia ja muuten vaan tallipuuhaa.. liian kaukana? pistäs meiliä jos kiinnostaa :) pt_girl@luukku.com

Lähettäjä: öö..mitvit?? 
Päivämäärä:   1.9.10 20:09:31

Lähettäjä: katÄsi
Päivämäärä: 1.9.10 16:20:35

Mä käyn hoitamas kahella tallilla, kummallaki ilmaseks. Sanotaan nyt näin;
TALLI nro 1, hoidan yhtä shetlanninponia & saan ratsastaa sillä kun haluan, missä haluan. Siivoilen karsinoita & harjailen shetua, kaikkee mahollista saan tehä mitä keksin =) . Samaisella tallilla koulutan toista shetua, jolla saan tehä kaikkee sen koulutukseen liittyviä asioita.
TALLI nro 2, hoidan toista shettistä, & se on puoliksi koulutettu, eli koulutan sitä samalla. Sillä saan ratsastaa aina kun kerkeän, ilmaiseksi. Ei tarvi siivota karsinoita, riittää että iltaruuat aina annan. Eli siis sillä saan ratsastaa joko tarhassa ( kenttää ei ole ) tai maastossa satulan kanssa, tai ilman satulaa. Saan myös harjailla & talutella. =)
ELI SIIS KUMMALLAKAAN TALLILLA EN MAKSA MITÄÄN ! =)
Vielä sen sanon, että talli nro ykkösellä, tallin omistaja tulee pitämään minulle TUNTIA ( ilmaiseksi tietenkin ), jos hänelle ei ole muuta tekemistä, muutenkin hän tykkää katsoa kun ratsastan, & seurata edistymistäni =)

-kata

^miks etit lisää hoitohevosia jos sulla jo noi on? O.o
...ja tuskin kukaan samalla nimellä liikkuu täällä! ;)
feikki kenties??

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   3.9.10 12:10:29

Espoon perämetsissä kukaan vailla HOITOhevosta :)? Ja vielä ehtisi käydä useammin kuin 1-2 krt/vko...

Lähettäjä: pistepistepiste 
Päivämäärä:   3.9.10 13:43:34

###: missä päin Espoota? itse täältä Pohjois-Espoosta, kyllä ois kiinnostusta jos sopiva paikka löytyy (:

Päivämäärä:   3.9.10 13:55:01

Pohjois-Espoossa ollaan. Tosin Pohjois-Espoossa kulkuyhteydet riippuvat tosi paljon siitä, missä päin siellä asuu :). Eli Kalajärvi/Bodom/Nuuksio/muu..?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   3.9.10 14:03:00

Itse lahnuksessa asun. :)

Päivämäärä:   3.9.10 14:16:13

Lahnuksessa siis, mistä päin ### etsii hoitajaa? :)

Päivämäärä:   3.9.10 14:42:25

Väärä suunta :(. Lahnuksen suunnalta huonot julkiset ja Pohjois-Espoo kuitenkin sen verran "maalla", että etäisyydet turhan pitkiä jalan/pyörällä. Etenkin talvella...

Päivämäärä:   3.9.10 14:58:20

no voi harmi :/

Lähettäjä: natsikkanelzii 
Päivämäärä:   4.9.10 12:09:23

Itse käyn Ypäjällä tunneilla,mutta hoidan siinä ohella myös kolmea muuta hevosta. Yritän vuorotella näillä hevosilla viikottain,eikä omistajia se haittaa :)
Hoidan/liikutan ilmaiseksi kahta suomenhevos tammaa ja hoidan yhtä 1-vuotiasta russ tammavarsaa.

Joskus oli aikaa kun ei ollut ketään hoidettavaa ja nyt niitä on jo ihan liikaakin :D

Lähettäjä: poff 
Päivämäärä:   4.9.10 18:39:04

Hei, ei oikein voi yleistää tällaisia. Itse asun täällä pk -seudun suunnalla ja hoidan kolmesti viikossa, käyn koulunjälkeen tunnollisesti klo 20-21 asti ja hoidan asiat mieltein moitteettomasti (joskus tulee virheitä, mutta niitä oppii jonkun huomauttaessa) - ilman palkkaa. En edes vaivaudu kysymään (muutenkin ratsastuskoulu jne.) eikä minua kiinnosta kuin itse hevosen ja minun läheinen side. Rakastan hoitsuani äärettömän paljon, ja minusta meillä synkkaa suhteellisen hyvin. Pidän myös siitä, että ratsastajat tulevat minun luokse kysymään apua ja kiittelevät tunnin jälkeen hyvistä neuvoista. Talutettavat pyytävät, että voisin tulla uudestaan juuri heitä taluttamaan, koska pitivät minun neuvoista yms. Aloitin 4 vuoden ratsastuksen jälkeen (samalla tallilla ratsastin kaikki neljä vuotta) ja tallilla olen viihtynyt jo reilun vuoden, saman hevosen kanssa, ilman palkkaa. Harvinaisuus tapaus? Enpä tiedä. Pitää vain jaksaa yrittää ja etsiä.

Kiitoksia kiinnostuksesta :'D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.