Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras tapa 'rangaista' hevosta..?

Lähettäjä: Angelica 
Päivämäärä:   29.6.10 22:45:43

Niin: Mikä on teistä paras tapa rangaista hevosta kun se esim. uhkaa purra, potkia tms.?

Jotkut sanovat vain tiukasti "EI!" kun hevonen yrittää vaikka purra mutta entä jos se ei riitä? Mitkä konstit teillä sitten on?

Toiset taas saattavat olla välittämättä jos hevonen yrittää purra harjauksessa ja kun hevonen on kiltisti, lopettaa palkkioksi harjaaminen (jos hevonen ei pidä harjauksesta)

Toiset taas turvautuvat fyysiseen voimaan ja lyövät, kiskovat, ottavat turvasta kiinni jne..

Tosin hevoset ovat erilaisia,yksilöitä eli jollekkin joku toimii ja toiselle ei.

Vinkkejä ja mielipiteitä!

Re: Paras tapa 'rangaista' hevosta..?

Lähettäjä: Jolie 
Päivämäärä:   29.6.10 23:18:43

Normaalisti menee äänellä, mutta jos hevonen nostaa vaikka selkänahasta ilmaan (vaikka kaikin tavoin olen yrittänyt ehkäistä ko. tilannetta) niin tulee kyllä irrotettua se vaikka sitten voimalla, nopea lyönti. Ei mitn hakkausta/kostoa.

Tottakai hevoset joilla huonoja kokemuksia/reagoivat todella vahvasti niin eri keinot käyttöön, mutta näin normihepoilla. Joillakin auttaa jopa se että nostat vaan käden pystyyn tai raippa käteen..

Kuulostaa hirveän väkivaltaiselta, mutta hyvin nuo meillä voivat ja ihmisistäkin jopa pitävät..

Lähettäjäpompula 
Päivämäärä:   29.6.10 23:25:17

ite ainakin yritän olla aina mahdollisimman rauhallinen.

esim jos hevonen yrittää harjauksessa näykkäistä, jatkan harjausta normaalisti. jos hevonen yrittää toisen kerran, sanon tomerasti EI. jos hevonen yrittää vielä kolmannen kerran niin läpsäytän pienesti ja sanon tiukkaan äänensävyyn EI.

aina riippuu kuitenkin hevosen luonteesta. jotkut hevoset ovat herkkiä luonteeltaan ja jos he näykkivät ja heitä läpsästään tai edes sanotaan tiukasti EI, ne voivat pelästyä melkeinpä kuollakseen. joillekin hevoselle ei tepsi EI eikä läpsäytykset. siinä vaiheessa mun mielestä ei kannata kuitenkaan ottaa voimia käyttöön vaan yrittää rauhallisesti siihen asti, kunnes hevonen lopettaa pelleilyn.

mun mielestä fyysinen väkivalta ei ole koskaan ratkaisu, ei hoitamisessa, ratsastamisessa eikä muutenkaan elämässä.

Lähettäjäpompula 
Päivämäärä:   29.6.10 23:26:51

niin ja tohon lisään, aina kannattaa oppia tuntemaan hevosensa, ettei tule ns 'väärinkäsityksiä'

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   30.6.10 10:45:13

Riippuu tekeekö hevonen sen pelosta, kivusta vai ylimielisyydestä.
Pelkäävää hevosta ei tietenkään komenneta, mutta ei nekään saa purra/potkia. Yleensä jos esim harjatessa hevonen kiukuttelee ja se on arka nii harjaan kunnes lopettaa ja kehun sitte. Tietty jos alkaa purra/potkia (ei uhittelua vaan) niin komennan ja sit rapsuttelen ku lopettaa.
Jos harjaaminen sattuu, en välitä kiukuttelusta ja kevennän otteita.
Jos hevonen vaan on ylimielinen ja yrittää alistaa, se saa kyllä kokea kuka on korkeammalla. Ensin tietty just "ei" tms. mut jos se ei auta ja hevonen tulee päälle niin oon kyllä joskus raipallaki komentanu karsinassa. Tosin kyseessä hevonen, josta tiedän että vaan pomottaa ihmisiä. Tuntematonta hevosta ei kannata alkaa kovin rajusti komentaa jos ei tiedä käyttäytymisen syitä.

Ja joo, väkivalta ei ratkaise. Mutta jos hevonen laumassa uhittelee pomolle niin kenkäähän sieltä tulee.

Lähettäjä: Wäew. 
Päivämäärä:   30.6.10 13:09:09

Väkivallalla opetetaan hevosta pahemmille tavoille, ja se on paljon epätehokkaampaa kuin se, että hevosta alusta asti kohdellaan hyvin ja johdonmukaisesti ja annetaan hevoselle luotettava hyvä johtaja. Hevonen tietää meidän olevan saalistajia, jotka voivat tappaa. Hevoselle on näytettävä, että vaikka olemmekin saalistajia, meistä saa turvallisen ja hyvän johtajan ilman kipua. Ei ne hevoset siellä laumassa tosiaan pure ja potki, jos nuori hevonen käyttäytyy huonosti alfatamma ajaa sen pois eleillä rangaistukseksi. Laumasta ajaminen on hevoselle paha - se on yksin eikä sillä ole lauman antamaa turvaa, saalistajien on helpompi hyökätä yksittäiseen hevoseen kuin suureen laumaan.

Itse en lyö, en huuda, en hermostuta hevosta. Kun hevonen yrittää otta hampain kiinni, yritän saada sen huomion muualle. Tähän auttaa se, että huitasen KEVYESTI jalalla hevosen pohjetta. Kun toistan tätä tarpeeksi usein, purressaan hevonen keskittyykin jalkaansa. Näin olen onnistunut kitkemään pari tapausta. Yritän olla myös aina johdonmukainen - en uhkaa katsomalla silmiin ja kun avaan karsinan, annan hevosen tulla minun luokseni, ja kun se on luonani rapsutan sitä otsasta ja menen vähän kauemmaksi osoittaen, että minä en pure vaikka saalistaja olenkin. Pienempänä löin ja huusin ja pelkäsin, mutta huomasin että se lyöminenkään ei auta - se saa kyllä hevosen pään pois, mutta seuraavalla kerralla hevonen on kahta äkäisempi.

Hevonen ei osaa taktikoida, se ei ajattele ensimmäisenä hyökkäystä, toisin kuin ihmiset. Se yrittää ensin pakoon, ja jos se ei ahtaassa karsinassa onnistu niin eloonjäämiseen tarvittava avain on puolustautuminen potkuin ja hampain. Hevosen päämäärä elämältä on pysyä hengissä, saaliseläin se kun on.

Lähettäjä: ~Hessu^^<3 
Päivämäärä:   30.6.10 15:18:59

kaikille hevosille tepsii jonkilainen tapa, ei aina sama : )) Yleensä sanoin vain kovaan ääneen jos hevonen yrittää esim purra, ja läppäsen vähän turpaan.

Lähettäjä: jamie 
Päivämäärä:   30.6.10 16:45:07

Rankaisu on aina tilanteen mukaan. Jos hevonen käyttäytyy oikeasti niin että minulla mitään vaaraa, ei kunnioita ihmistä tms niin niin kyllä ihan napautan enkä odota mitä seuraavaksi tapahtuu. Tämä ei tarkoita että löisin hevosta, eikä sitä että hevonen olisi seuraavalla kerralla "kahta kertaa äkäisempi" - vaan se lopettaa.

Ja vai että ei hevoset toisiaan pure eikä potki... Niin, ne kaikki haavat ja jäljet tarhassa ja laitumella tulevat siitä, kun mitä..? Hyttyset puree?

Tähtään kuitenkin siihen, että fyysistä kontaktia ei tarvitse ottaa, vaan äänellä kiellän (en kovaa, en huuda, vaan äänensävy kertoo), se riittää jos hevonen muuten osaa olla siivosti. Pelkkää kiukuttelua ei aina tarvitse edes huomioida, yleensä lopettaa sen siihen (ja jos ei lopeta, niin pitää kysyä että mitä tekee väärin tai missä vika)

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   30.6.10 23:00:14

Jos harjaan ja yrittää siinä näykkästä ni heilautan sitä kättä missä harja on vähä ylös päin ja jatkan, näin aina lopettanut mulla :)

Lähettäjä: Laku 
Päivämäärä:   1.7.10 00:01:30

tiukka ei on toiminut aina, ja jos hevosella on se puremistapa, niin pidän riimusta kiinni kun harjaan.

Lähettäjä: zannac 
Päivämäärä:   1.7.10 12:59:14

Miksi hevosta tulisi ylipäätään rankaista? Siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ei-toivotun käytöksen voi kitkeä muullakin ja paljon tehokkaammallakin tavoilla. Esimerkiksi kun hevonen käyttäytyy toivotulla tavalla, sitä palkitaan esim. paineen poistamisella, rauhassa olemisella, silityksellä, ruoalla, jne... Pikkuhiljaa hevonen alkaa omatoimisesti käyttäytymään toivotulla tavalla.

En käytä rankaisua: kovakouraista käsittelyä, huutamista, läppäisyä, uhkailua ym vastaava, koska se on hyödytöntä, eikä pärjää toisille koulutusmetodeille. "Hyödytöntä? Kyllä mun hoitama poni on lopettanut kettuilun kun olen sille kerran raipalla huitaissut", saattavat jotkut ajatella. Kyllä se hetkellisesti näyttääkin auttavan, mutta kun katsotaan pintaa syvemmälle rankaisun seurauksia, huomataan sen tuovan enemmän haittoja kuin hyötyjä esile. Tässä muutamia:
Rankaisu ei poista hevosen käytöstä pysyvästi, vaan kytös saattaa tulla myöhemmin uudestaan esiin. Esim. harjatessa pureva hevonen saattaa lopettaa näykkimisen, jos läpsäytät sitä päähän. Käytös saattaa kuitenkin myöhemmin tulla uudestaan esiin, esim. seuraavana päivänä, kun harjaat hevosta uudestaan.
Rankaisu ei kerro hevoselle, miten sen sitten tulisi toimia. Hevosen käytökseen löytyy _aina_ syy. Rankaisu ei poista hevosen käytöksen syytä, esim. jos hevonen luimii epävarmuuttaan, sillä on ristiriitainen koulutus tai sillä on jokin sairaus, jonka kipujen vuoksi saattaa saada aggressiivista käytöstä ja sitä rankaistaan silloin, se ei poista käytöksen syytä.
Hevosen oma-aloitteisuus vähenee, jos sitä rankaistaan, siitä saattaa tulla ylivarovainen jos rankaisua käytetään epäsäännöllisesti, tai turtunut, jos rankaisua käytetään kohtuuttoman suurena ja usein.Hevonen ei tällöin loppujen lopuksi enää tunne rankaisua. Tälläinen turtuminen vie hevosen terveyden.
Jos pelkäävää hevosta rankaistaan ja ollaan esim. karsinassa, saattaa hevosen pakoreaktio tulla esiin. Koska tällaisissä tilanteissa tilan puute saattaa estää hevosen pakoon pääsyn, saattaa hevonen puolustautua ja ihan oikeastikin vahingoittaa ihmistä.
Lisäksi jos rangaistus kohdistuu päähän, saattaa hevonen tulla pääaraksi (hevonen välttelee päähänsä kohdistuvaa kosketusta jonka seurauksena esim. suitsittaessa hevonen nostaa päätään kohtuuttoman ylös), jolloin hevosen käsittely vaikeutuu. Jos tälläisissä tilanteissa hevoselta saataisiinkin ei-toivottu käytös hetkellisesti pois, saataisiin toinen ei-toivottu käytös vanhan tilalle. Sehän ei ollut tarjoitus?
Hevosen valmiustila saattaa kohota rankaisusta, joka nostaa stressiä, ja hevosen pitkä altistuminen stressille saattaa aiheuttaa sairauksia, esim. mahahaavaa.

"Kyl ne hevoset luonnoski toisiaansa potkii, luuleksä et sä pystyisit niit satuttaa yhtä paljo", minulta kysyttiin kerran kun ilmoitin, etten lyö hevosta (karsinassa oli tullut läheltäpiti -tilanne).
Ihmettelin vain, että miten tuollaista asiaa voi edes verrata toisiinsa. Olemme hevosen kanssa eri lajia. Me olemme petoeläimiä, hevoset saaliseläimiä. Ajatellaanpa hevosen luonnollista laumakäytöstä suurella laitumella. (Pysähtykää hetkeksi miettimään.) Ja sitten ajatellaan saaliseläintä pienessä/ahtaassa karsinassa petoeläimen kanssa. On se hevoselle stressaavaa, jos petoeläin, joka voisi hetkellä minä hyvänsä tappaa hevosen, käyttää väkivaltaa hevoseen ahtaassa tilassa. Vanhat hevoset ovat tottuneita tilanteisiin, jossa ihminen on läsnä, mutta erityisesti nuorella hevosella on vielä paljon opittavaa meistä ihmisistä. Hevosen täytyy pystyä luottamaan meihin. Loppupeleissä hevonen ei ole ihmiselle ihminen, eikä ihminen hevoselle hevonen. Yhdyn Wäew. :in mielipiteisiin

Olen myös, ikävä kyllä, saanut todistaa, miten rankaisua käyttävät ihmiset alkavat sokeasti inhimillistää hevosta, ja alkavat pitää hevosen ei-toivottua käytöstä käytösongelmana, että hevonen tahallaan kusettaisi ihmistä sun muuta. Ensin vain lyötiin, kun poni yritti purra. Sitten aletaan syyttämään hevosta, jos ratsastus ei onnistu ja kentällä sitten huudetaan : "***** poni! Kuuntele mua! Tää kusettaa mua ihan 6-0!" Samalla ratsastaja saattaa hermostuksissaan nykiä ohjista, potkia jaloilla tai nytkyttää hermostuneesti ylävartaloa.
Hoitotilanteissa jos hevosen käytös ei miellytä hoitajaa, aletaan sille huutaa ja läpsiä(ihan kuin hevonen nyt luonostaan tietäisi, miten sen kuuluisi ihmisen maailmassa käyttäytyä).
Ehkä kaikista ärsyttävintä kaikessa, kyseinen hevosenhoitaja alkaa sitten hevosen kiimakäytöksestä huutamaan ponille. Jos tamma heruttaa, ori hörisee, niin heti alkaa huuto "*ponin nimi* nyt hiljaa!", läpsiminen ym. rankaiseminen. Se on hevosen kannalta väärin. Hevosen kiimakäytös johtuu hormoneista, hevonen, kuten ei kukaan muukaan, pysty hallitsemaan hormonejaan, vaan hormonit pikemminkin hallitsevat meidän käytöstä. En yleistä, mutta ikävä kyllä tälläistäkin "hevosenhoitoa" tapahtuu, siitä on turha kieltäminen.

"Niin: Mikä on teistä paras tapa rangaista hevosta kun se esim. uhkaa purra, potkia tms.?"
Näiltä tilanteilta vältytään, kun hevoselle opetetaan kunnioittamaan ihmisen henkilökohtaista tilaa. Jos tästä huolimatta hevonen alkaisi ythäkkiä puremaan ym, ensin varmistuisin siitä, että hevonen on terve, sen jälkeen selvittäisin puremiskäytöksen syyn ja alkaisin työstää käytöksen poissaamista.

Sitten vielä, kaverini käyttää rankaisua hevoseen, joka puree ja potkii.Kauanko hän on käyttänyt väkivaltaista rankaisua? Noin vuoden. Onko käytös kyseiseltä harjaushetkeltä loppunut? Välillä. Esiintyykö yhä hevosella aggressiivista käytöstä? Kyllä.

Päivämäärä:   1.7.10 23:14:47

Zannacin puheissa on järkeä ja yhdyn niihin..

Mutta jos vaikka kyseessä on ratsastuskoulun polle eikä sitä meinaa saada laitettua esim. porkimisen tai puremisen takia kuntoon? Eikä toimi se ettei sen temppuilusta välitä tai lopettaa harjaamisen kun poni on kiltisti (palkkio) ja jatkaa vähän ajan päästä. Kyseessä on juuri ex kilpaponi jolla mahahaavaa ollut monta kertaa.

Onko neuvoja?

Lähettäjä: mona 
Päivämäärä:   2.7.10 00:48:38

^^onko tämä 'positiivinen vahvistaminen' rantautunut jo hevosihmistenkin keskuuteen..

Ei hevonen ihmistä petoeläimenä näe. Ei ole torahampaita, pitkiä kynsiä, uhkaavaa käytöstä, jne. Ihminen myös ruokkii ja hoitaa hevosen, toisin kuin esim. karhut ja sudet.

Ymmärtäähän täällä porukka sen, että hevonen painaa kymmenkertaisesti sen mitä ihminen ja pystyy tappamaan hetkessä jo pelkästään massallaan.

Ei niiden kanssa neuvotella.

En silti kannusta väkivaltaan, mutta ryntäille/lautasille läppääminen ei hevosta satuta, säpsäyttää vaan. Ja kun päähän ei kajota, ei hevonen opi heiluvia käsiä edes pelkäämään, tuskin edes ymmärtää mistä läiskäys ja mahdollinen paineentunne tuli.

Lähettäjä: pakki 
Päivämäärä:   2.7.10 01:39:49

Laita huonosti/väärin käyttäytyvä hevonen peruuttamaan välittömästi.

Lähettäjä: lopy 
Päivämäärä:   2.7.10 03:49:12

zannac

Luin koko tekstisi ja olen monesta asiasta samaa mieltä. Lyöminen on aina väärin eikä ihminen saavuta sillä mitään. Ajan kanssa saa vain vihaisen hevosen.

Mutta silti olen sitä mieltä, että itseään saa puollustaa. Ei tarvitse olla hevosen pureskeltavana hoitotilanteessa vaan sille voi, jos ei lyömällä, niin muilla tavoin ilmaista mitä mieltä on asiasta.

Itse rakastan hyvin koulutettuja yhdestä katseesta uskovia hevosia. Mutta jos minut heitettäisiin vihaista tuntiponia satuloimaan, joka ei reagoisi mihinkään vinkkeihini, voisi keinot olla vähissä.
Siksi pysyttelenkin hermoheikkojen ravureitten parissa.

Mutta se, ettei hormooniensa kanssa painivaa hevosta saisi kieltää, on aikamoinen heitto. Hevonen ei hallitse hormoonejaan, mutta käytöstään se pystyy hallitsemaan. Kun minä olen narun päässä, ori ei lähde riiuulle. Ja jos minä pyydän, se myös pitää pienempää mekkalaa tamman "heruttaessa".

Tammat on sitten oma lajinsa :) Niitä ei voi noissa asioissa kieltää eikä komentaa :)

Päivämäärä:   2.7.10 11:45:54

Angelica: Ratsastuskouluissa onkin tämä huono puoli. Hevosia käyvät joka päivä hoitamassa eri ihmiset eri hoitotavoilla.Itsellä ei ole kovinkaan paljoa vaikutusvaltaa hevosen oloihin tai koulutukseen. Ja vaikka itse käyttäisikin jonkin moista kolutusmenetelmää saadakseen hevosen luopumaan puremisesta, ei voi olettaa kaikkien muidenkin kyseistä hevosta hoitavien ihmisten kouluttavan hevosta. Jos välillä siis hevonen saa olla rauhassa kun on harjatessa käyttäytynyt nätisti ja välillä ei, kyseien tapa toimii epäsäännöllinen vahvisteena, josta on haittaa.
Yritä järjestää hoitotilanteista hevoselle olot, joissa se pystyisi olemaan rentona ja tuntisi olonsa mukavaksi. Esim. jos mahdollista, älä hoida hevosta karsinassa, vaan hevoselle mieluisessa ympäristössä, (tiedän ettei tämä välttämättä ole mahdollista ratsastuskouluissa). Hevonen tarvitsee luultavasti koulutusta päästäkseen eroon puremistavastaan.

mona: Itse asiassa, kyllä me ihmiset välillä käyttäydymme saalistajan tavoin. Otetaan esimerkki hevosesta, joka tunnetaan siitä, ettei anna itseään laitumella kiinni. Meillä on tehtävä hakea kyseinen hevonen laitumelta. Okei, silloin siis meidän tulisi päästä hevosta lähelle ja ottaa siitä kiinni. Tällaisessa tilateessa ihminen usein, huomaamattan alkaa käyttäytymään mahdollisimman huomaamattomasti. Eli alkaa varoa askeleitaan, pitää katseensa naulittuna hevoseen, saattaa jännittyä tai jos ollaan porukalla hakemassa hevosta, sitä yritetään piirittää. Jos hevonen sitten lähtee ravaamaan poispäin hakijasta, kun ihminen on päässyt hevosta lähelle, alkaa ihminen seurata hevosta ja suunnitella uutta tapaa saada hevonen kiinni. Kyllä vain, tuollaisessa tilateessa käyttäydymme kuin saalistaja saalistamassa saalista. Hevonen tällaisessä tilanteessa tietäiääkin meidän olevan hakemassa sitä vain talliin, ei aikeissa tappaa sitä, mutta tässä on esimerkki siitä, että me olemme petoeläiiä ja käyttäydymme välillä huomaamattamme sen mukaisesti.
Kaikilla petoeläimillä on silmät kasvojen etuosassa, ei sivulla kuten esim. hevosella. Tämä asia ulkonäössämme kertoo meidän olevan saaliseläimiä.
Kyllä, hevonen voi tappaa massallaan meidät minä hetkenä hyvänsä, eikä niiden kanssa neuvotella, olet siinä oikeassa, mutta oikeanlaisella koulutuksella tätä hevosen "vaarallisuutta" pyritäänkin saamaan pois, ettei hevonen käyttäytyisi uhkaavasti ihmistä kohtaan.

lopy: Olet oikeassa siinä, ettei tarvitse olla hevosen pureskeltavana hoitotilanteissa. Pointtini edellisessä tekstissä olikin, että hevoselle tulee opettaa(ei rankaisulla) ettei se saa purra/potkia ihmistä.
Sitten vielä noihin hormoneihin. Unohdin tekstissäni mainita, että tuo kyseinen tapahtuma tapahtui niin, että ori ja tamma olivat molemmat omissa karsinoissaan (karsinat ovat vierekkäin) eikä kukaan ihminen ollut niiden kanssa, eli hevosilla olin ns. vapaa-aika. Silloin ne aloittivat kyseisen kiimakäytöksen ja hoitaja on heti räyhäämässä(juoksi toisesta päästä tallia paikalle). Olet oikeassa, että kun kiimaista hevosta talutetaan/hoidetaan, sen pitää kunnioittaa ihmistä ja kuunnella ihmisen käskyjä sekä noudattaa niitä siinä missä muulloinkin.

Lähettäjä: Tillaah 
Päivämäärä:   2.7.10 12:20:47

Kyllä tiukka EI yleensä riittää mun muruni kanssa... :3

Päivämäärä:   2.7.10 12:42:37

Tapasin kerran erään ihmisen, joka tutki eläinten käytöstä. Hän sanoi, että yksi suuri ero ihmisen ja muiden eläinten välillä lienee se, ettei eläin tiedä käyttäytyvänsä. Tähän myös sisältyy se, etteivät eläimet pysty hallitsemaan käytöstään.

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   2.7.10 14:56:14

riippuu tilanteesta, yleensä se tiukka "EI!" riittää mutta ollaan pollen kanssa kyllä oltu tilanteissa missä on käytetty väkivaltaa ihan reilulla kädellä. Ei se hevonen siitä rikki mene.. en kannata mitään hevosen hakkausta tms. mutta omaan kopukkaan ei muu enää tehonnut (on sellanen luupää että..). Mutta kyllä se on ollu paras tapa (mun oma mielipide) ei ole enää poni hyppiny silmille eikä mitään muutakaan pelleilylä. Ei se hevonen mua alkanu vihaamaan vaikka vähän sitä kuritinkin, me ollaan parhaat kaverit ja meillä on lähes saumaton yhteistyö :D

Olen tavannut pari nuorta hevosta joitka eivät tiedä omia rajojaan (koska kukaan ei ole niille rajoja antaneet/kertoneet mitä saa tehdä ja mitä ei) ja pidän tämmösiä otuksia vaarallisina, rajat pitää asettaa jollain konstin, pääasia että varsat eivät pääse niskanpäälle..

Lähettäjä: Ale_i 
Päivämäärä:   2.7.10 16:32:50

Kuten tääl onkin mainittu, se riippuu ihan tilanteesta. Itse vain ärähdän sen "EI" sanan, joskus läppäsen esim. lavalle. (läppäsen, en lyö.)

Lähettäjä: westernrider 
Päivämäärä:   2.7.10 18:38:59

Väistättäminen/laumasta pois ajaminen tietyksi ajaksi on tähän astisista keinoista paras mitä olen kokeillut/nähnyt.

Väistättämällä ihminen ilmaisee heti, että hän on se johtaja, ei hevonen. Laitumella olen käyttänyt laumasta pois ajamista ns. rankaisukeinona ja toimii myös hyvin, laumaeläin kun hevonenkin on. Väistättämisen tulee olla reilu eikä askel.... toinen askel.... kolmas jne.

Läpsiminen on taas sellainen keino minkä olen ennemminkin nähnyt pahentavan kuin parantavan tilannetta. Monet tuntemani hevoset olisivat todella hermostuneet läpsimisestä ja en ole nähnyt yhtään tapausta vielä, että läpsimisellä olisi saanut kitkettyä huonottavat pois kokonaan vaan hevonen on lopettanut vain vähäksi aikaa.

Jonkin verran olen hevosia ns. tavoille opettanut ja ihan oikesti hankalia tapauksia joten paljon niiden pohjalta tehnyt havaintoja.

Lähettäjä: westernrider 
Päivämäärä:   2.7.10 18:40:03

Ja sen vielä sanon että rankaisulla ja neuvomisella on todella suuri ero.

Lähettäjä: osaamaton 
Päivämäärä:   3.7.10 15:32:45

nyt heräsi pari kysymystä vähän aiheen vierestä mutta kuitenkin..
1. eli mites hevonen sitten pitäis laitsalla ottaa kiinni ette se luulisi meitä saaliseläimiksi, tarkoitan siis silloin kun hevonen lähtee karkuun?
2. Ja tuolla ylempänä puhuttiin että kun menee esim harjaamaan hevosta niin pitäisi anaa hevosen tulla ensin luokse eikä siis toisinpäin<--- eikö tässä silloin hevonen luule että ns. pelkäät sitä, koska minulle on sanottu että itse pitäisi olla tomera??

Lähettäjä: :/ 
Päivämäärä:   3.7.10 16:18:43

tiukka 'ei' riittää yleensä hyvin. kehun aina kun käyttäytyy hyvin joka toimii. olen vuoden hoitanut tammaa joka on vähän oma tapauksensa. viime kesänä hoidin tammaa yksin ja se oli kuin unelma. syksyn ja talven tullen tamma muuttui täysin osittai sen takia etten käynyt enää joka päivä ja myös sen takia että toinen hoitaja löy ja huusi joka asiasta ja roikku koko painollaan päässä. tamma löhtee pyörimään pihalla ja vetää korvat niskaan kun toinen hoitaja lähestyy sekä uhkaa koko ajan purra toista hoitajaa. ei tamma mun kanssa ikinä tee mitään tälläistä.

että tälläistä jälkeä saa kun lyö, huutaa ja roikkuu päässä?

Lähettäjä: diibadaba 
Päivämäärä:   3.7.10 20:45:29

Hoidan yhtä tammaa, joka on tosi herkkänahkainen, ei siis yhtään pidä harjauksesta. Harjatessa jos yrittää näykkiä, harjaan mahdollisimman kevyin vedoin ja pehmeällä harjalla, lopetan harjauksen välittömästi kun tamma on kiltisti. Kurakeleillä turvaudun mielummin pesuun kuin sualla hinkkaamiseen, tämän hevosen kanssa sukailusta ei tule mitään.

Jos hevonen selkeästi vain uhittelee, tiukka ei riittää usein. Joskus olen joutunut kädellä läimäyttämään seinään kun hevonen oikeasti on meinannut tulla päälle.

Päivämäärä:   4.7.10 10:57:26

ohop, mun viestiin on tullu kirjotusvirhe: eli se, et meiän silmät on kasvojen etuosassa kertoo meiän olevan _peto_eläimiä.

osaamaton: 1.Hevosen hakeminen laitumelta ei välttämättä ole hevoselle niin mieluisaa. Hevonenhan joutuu lähtemään silloin lajitovereidensa luota (jos laitumella on muitakin hevosia) ja jättämään jatkuvan ruoan saannin sekä suuren tilan taakseen. Jos hevonen joutuu ihmisen hoitotilanteissa epämieluisiin tilanteisiin, on hevosella entistä vähemmän syitä antaa itsensä laitumella kiinni.

Kannattaa käydä laitumella välillä ihan vain morjenstamassa hevosta, ilman kiinniottoaikeita(voit kuljettaa riimunnarua silti mukanasi). Kun hvonen oppii, että ihmisen saapuminen laitumelle ei aina tarkoita epämieluisien seurauksien saamista, hevonen saattaa alkaa hakeutua jo omatoimisesti ihmisen luokse.

Lähettäjä: hhip 
Päivämäärä:   4.7.10 17:20:36

Ensin karjun ''EI'', yleensä toi riittää, mut jos ei niin sitten läpsäytän (vaikka riimun narulla) perseelle kerran sillai että lopettaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.7.10 14:19:45

osaamaton: 2. Hevonen kyllä aistii, jos sitä pelkää. Ja ihminen käytöksellään kertoo hevoselle hyvin paljon asioita, vaikka ihmiset sitä aina eivät tiedostakkaan. Kannattaa tutustua hevosten laumakäyttäytymiseen ja oppia tulkitsemaan hevosia. Näin voimme hyvin pienillä eleillä kertoa hevosille todella paljon mielialastamme. Tottakai hevosen kanssa täytyy olla myös päättäväinen. (:
Hevoset ovat pohjimmiltaan hyvinkin uteliaita eläimiä ja monet hevoset tulevat katsomaan, että mitäs tuo ihminen tuohon tuli seisomaan, vaikka aluksi arka hevonen vähän jännittäisikin.
Itse yleensä teen niin, että kun menen hevosta karsinasta ottamaan tai sitä sinne hoitamaan, jään ensin ovelle seisomaan ja annan hevosen itse tulla luokseni.
Joidenkin hevosten kohdalla tässä saattaa kestää aika kauankin ennen kuin ne tulevat. Jos näyttää, että hevonen ei halua tulla luokse, menen kyykkyyn karsinan ovelle ja en ole huomaavinaankaan hevosta, keskityn johonkin muuhun, mutta kuitenkin samalla tarkkailen hevosta "vaivihkaa". Arimmankin hevosen uteliaisuus herää tässä vaiheessa ja kun se huomaa, että tuohan ei teekkään minulle mitään, hevosen luottamus herää. Kun sitten vielä käyttäydytään rauhallisesti eikä tehdä äkkinäisiä liikkeitä hevosesta voi saada kelpo ystävän. :P
Joo pomppasi vähän aiheesta mut whatever (;

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   5.7.10 14:54:34

Harjatessa hevoseni yrittää purra minua, mutta yleensä kohdistaa "vihansa" karsinan seiniin ja puree niitä.
Joka kerta kiellän tomerasti sanomalla EI !
Kun itseä alkaa kyrsiä liikaa, niin karjaisen sanan EI ja heitän harjan hevosen päätä kohti, usein sihti pettää ja en osu, mutta sen jälkeen on käyttäytynyt.

Kerran jalkoja harjatessa heppa otti lippiksestä kiinni. Voitte vain kuvitella millaisen shown laitoin pystyyn :D:D::DD Oli siinä pollekin ihan kuset housuissa ja käyttäytyi jopa seuraavanakin päivänä. Varmaan pelkäsi, että tuun taas sen silmille :D::D:DD

Lähettäjä: sasa 
Päivämäärä:   5.7.10 20:33:16

omistaja: Hevosta kohden ei kannattaisi heittää mitään. Pitemmän päälle se ei ole ollenkaan hyvä. Hevosesta tulee arka ja se voi ruveta pelkäämään ihmisiä.
Mielestäni hevosen kunnioitus ihmiseen EI MISSÄÄN NIMESSÄ saisi perustua pelkoon, vaan rehelliseen luottamukseen, puolin ja toisin.
Joskus hevonen voi tosiaan puolustaa itseään jos ihminen suuttuu ja vahingoittaa hevosta. Siinä saattaa ihmiseltä henki lähteä, joten en suosittele.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   6.7.10 15:29:28

jos esim taluttaessa yrittää purra tai alkaa kyttäilemään jotain, niin sanon "EI" ja nykäisen kovemmin narusta, jollon hevonen keskittyy itse tekemiseen eli talutettavana olemiseen.

Lähettäjä: pallero 
Päivämäärä:   6.7.10 22:22:48

Meillä tiukka ei ja jos vielä jatkuu niskurointi niin otan rauhallisesti kiinni riimusta ja katson sitä silmiin samalla kun sanon rauhassa, mutta tiukasti EI! Kyllä toimii. Pari kertaa kun on oikeasti yrittäny jo pomppia päälle, on tultu ryntäille läppästä, mutta vain sillon kun alkaa käymään jo vaaralliseksi meno. Itse vastustan väkivaltaa ja toivon, että ihmiset oppisivat "lukemaan" hevosten elekieltä paremmin, silloin ei tarvitsisi aina huutaa ja syyttää hevosta ym. kun olisi rauhallinen yhteisymmärrys.

Lähettäjä: fup 
Päivämäärä:   6.7.10 22:33:44

Omalla hevosella hitusen ikävä tapa polkea jalkaa harjatessa. Poni kyllä tietää mitä ei tarkoittaa, joten yleensä se riittää, että riittävän tiukasti sen sanoo, toisinaan taas ei. Silloin auttaa pieni napautus riimunnarun päällä lavalle, että oppii olemaan ihan pelkästä sanomisesta. Nykyään ei ole enää tarvinnut paljoa komennella, kiltisti seisoo, mitä nyt välillä protestoi, mikä on ihan normaalia. Silloinkin lopettaa kun käskee..
Mielestäni kurinpalautus on tarpeen silloin kun pelkkä EI ei riitä, mutta ei saa mennä liiallisuuksiin. Ajattelee vaikka niin, että mitä olet valmis raipalla napauttamaan hevoselle takalistoon vauhtia niin yhtä kovaa voi napauttaa rangaistukseksikin. Itse en käytä raippaa rankaisuvälineenä.

Lähettäjä: unzki 
Päivämäärä:   7.7.10 11:03:53

Tietenkin riippuu mistä hevosen keyttäytyminen johtuu...
Harvemmin edes välitän asiasta jos esim. hevonen esittää purevansa harjattaessa. Jos tällaisessa tilanteessa sanoo ei tai läppäisee hevosta ja lopettaa harjaamisen hetkeksi hevonen oppii millä se saa ihmisen huomion ja ajan myötä se rupeaa todennäköisesti oikeasti puremaan. Jos taas hevonen puree oikeasti on pakko miettiä mistä tämä johtui, voihan olla että hevosta on lyöty nuorempana jolloin läppäisy pahentaa asiaa. Tämän takia jos nyt jotenkin hevosta "rankasen" se tapahtuu samalla sekunnilla kun hevonen on jtain tehnyt jotta se osaa yhdistää mistä sitä moitiaan. Itse käytän nopeaa terävää EI sanaa tai ä-ä äännähdystä. Oikeasta käyttäytymisestä hevosta on palkittava.

Lähettäjä: some 
Päivämäärä:   7.7.10 13:11:59

Niin niinku on sanottu että riippuu tavallaan mistä käyttäytyminen johtuu... Jos se tekee ilkeyttään ym. nii yleensä huijon niinku sitäpäin ja yritän saaha sen pois tavallaan luota tai nostan vaa käden ylös ja sanon kovaa EI tai jotain. Ja ku tiiän yhen hevosen joka tarhassa yrittää tulla päälle nii huijon vaa riimunnarulla ilmassa enkä anna tulla päälle.. Yleensä se rauhottuu. Ja sitte jos hevonen näykkäsee nii läpsäsen KEVYESTI turpaan sitä..

Päivämäärä:   7.7.10 20:08:20

"Mielestäni kurinpalautus on tarpeen silloin kun pelkkä EI ei riitä, mutta ei saa mennä liiallisuuksiin. Ajattelee vaikka niin, että mitä olet valmis raipalla napauttamaan hevoselle takalistoon vauhtia niin yhtä kovaa voi napauttaa rangaistukseksikin. Itse en käytä raippaa rankaisuvälineenä."

Juuri näin. Jos oikeasti tutkitte hevosten laumakäyttäytymistä, niin silloin kun pelkkä elekieli ei riitä, niin ylempi hevonen voi hyvinkin näykkäistä alempaansa muistuttaakseen siitä, kuka on pomo. Sen välillä, että hakkaa hevosta, ja sillä että ei rankaise ollenkaan, on väli. Tietenkään hevosta ei rankaista esimerkiksi siitä, jos se ilmaisee pahaa oloaan huonolla käytöksellä, vaan parannetaan huono olo ja tähdätään yhteisymmärrykseen, jossa ei tarvitse käyttää voimaa - mutta aina hevonen ei muista, kuka oikeasti on lauman kaikkein ylin. Ihminen. Hevoslauman pomo näykkäisee kuritonta nuorukaista, ihminen napauttaa esim. lavalle. Jotta ihmisen ja hevosen välillä voisi olla terve ja hyvä suhde, pitää kummankin kunnioittaa ensin toisia.

Lähettäjä: nameless. 
Päivämäärä:   7.7.10 22:34:32

jos hevonen ei tee muuta kuin uhkailee, eli vain "ärisee ja naksuttelee" niin en reagoi mitenkään. mikäli se puraisee tai oikeasti osuu kaviolla, niin silloin tulee ja lujaa, että se tajuaa tehneensä oikeasti väärin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.10 22:49:01

selvät rajat ja johdonmukainen, reilu käsittely. kun hevonen tietää paikkansa ja sillä on turvallinen olo, ei sen tarvitse reuhkoa. ja tarvittaessa olen kyllä valmis komentamaan tilanteen vaatimalla tavalla, yleinsä pelkkä ärähdys riittää, mutta täytyy hevosen ymmärtää, että esim ihmisen päälle ei voi hypätä. ongelmia kasautuu siitäkin, jos ollaan muka "hevosystävällisiä" ja annetaan hevosen jyrätä ja kiskoa ilman minkäänlaista puuttumista. tätäkin näkee aina välillä kun omistaja pelkää hevostaan...

Lähettäjä: böö 
Päivämäärä:   8.7.10 16:22:53

Hyvä tapa on nipistää hevosta vaikka lavasta, koska silloin se ei ala pelkäämään käden liikettä. Kun lyö hevosta monta kertaa, se todennäköisesti alkaa pelkäämään käden liikettä. Minun hevoseeni tuo ainakin toimi. Kannattaa kokeilla!

Lähettäjä: Kyu 
Päivämäärä:   9.7.10 09:12:30

Miten paukapäitä hevosenna on jos niitä joutuu jätkuvasti läpsimään ja komentamaan?
Omalla tammalla riittää se, että nostan sormen pystyyn.
Joskus kun on pahalla tuulella niin sitten pitää jo paukaista jalalla maata ja karjaista @!#$.
Ja kun vaahtosivat tuolla kiimaisten hevosten komentamisesta niin tervetuloa käsittelemään tuota kevään ensimmäisellä kiimalla, ymmärrätte että on PAKKO komentaa ettei tule 500kg lihaa yli kun on niin hormoonihuuruissaan.

Päivämäärä:   9.7.10 09:53:16

Mut ku ajattelee jotain tuntiponeja joilla ratsastaa niin monta eri ratsastajaa viikossa ja kaikki ratsastajat komentavat poneja eritavalla niin ei ihme jos isoilla talleilla pollet on semmosii... no ihmisten pilaamia. Kyl siin pienemmästäki hämmentyy.(siis jos on vähänki herkempi hevonen) Kun melkein kaikki keskittyy vain hevosen huonoihin puoliin EIKÄ opeta mitä saa tehdä.
Hankala juttu kun kokemattomia ratsastajia laitetaan hoitamaan semmoisia hevosia joihin taidot ei riitä. Silloin alkaa väkivalta.
On se myös vaikea ratsastaa semmoisilla pollella joka on jo turtunut pohkeeseen. Vaikka haluis antaa pienet avut siihen ei ole mahdollisuutta ja jos taidot ei siihen riitä niin saa ihan väärän kuvan ratsastuksesta jos vaan potkii siel ponii.
Jopa jollain talleilla hevoset ei kunnolla edes tiedä mitä niiden kuuluu tehdä tunnilla. Ne vaan reagoi ylisuureen paineeseen lähtemällä pakoon pohjetta eikä oikeasti tajua mitä pitäisi tehdä..

Noissa asioissa kyll mitataan hevosmiestaitoja..

Ja meidän jotka harrastaa ratsastusta vain noin kerran viikossa on edes vaikea olla hevosen johtaja! Johtajan pitäisi käytännössä olla hevosten kanssa joka päivä.. ja laitsoilla jne. :'D jos tarkoitetaan 'semmoista' johtajaa.. mut ei siint sen enempää..
Mut kannattaa myös oikeesti panostaa maastakäsin työskentelyyn eikä pelkästään ratsastukseen!
Ja tosiaan mielentilasia, asenteesi, eleesi (vaikka et niitä tiedostakkaan, hevoset kiinnittävät niihin ENITEN huomiota ja jos vaikka puhut rauhallisesti mutta eleesi kertovat että olet jännittynyt niin kumpaa hevonen uskoo? eleitäsi.) ja kaikki tuommoinen vaikuttaa hevoseen. Tarkkaile hevosen elekieltä jne. niin vältytte monelta asialta. On hevosten mielestä aika stressaavaa olla pelokkaan/ilkeän/epävarman ihmisen kanssa esim. karsinassa!
Ole/ytirä aina olla hevosen kanssa määrätietoinen ja johdonmukainen. Silloin hevonen hyväksyy sinut paremmin.

Mut joo, nyt melkein menee jo ohi aiheen ni en jatka enempää X)

Korjatkaaa jos puhun ihan soopaa tääl :'DD Mut näin mä nään asian (jos osaisin ees selittää sen järkevästi) ja en sit todellakaan tarkota lähellekkään jokaista tallia/tuntipollea tmv.

Päivämäärä:   9.7.10 09:58:14

Ois hyvä jos tuntitalleille hankittaisiin VAIN kilttejä ja hyvin koulutettuja hevosia jotka hyväksyvät ratsastajien virheet. ja vasta kokeneemmille hiukan vaikeampia.
eng. sananlasku: The horse already knows he is a horse, the art of horsemanship lies solely with the rider

Muistakaa hevonen EI ole koskaan väärässä!
Älkääkä tehkö sitä virhettä että ajattelette hevosta ihmisinä.
Hevosella on aina syy käytökseensä. Vaikka se onkin joskus vaikea löytää. esim. Yksinkertaisesti hevonen ei hyväksy epäjohdonmukaista käytöstäsi jne.

Päivämäärä:   9.7.10 10:21:23

Eli ihminen saattaa jo puhuessaan hämmentää hevosta :/

Päivämäärä:   9.7.10 13:53:24

Aingelica puhuu asiaa, sillä ettei hevonen ole väärässä.
Muistakaa, että hevosen elämässä ei ole "oikeaa" ja "väärää", ne ovat ihmisten luomia käsitteitä.

Täälä on paljon näitä kommentteja "Rankaisen, jotta hevonen ymmärtää tehneensä väärin". Tuskinpa hevonen edes ymmärtää tehneensä tuossa tapauksessa "väärin". Miksei hevoselle voi vain kärsivällisesti opettaa, että sen tulee kunnioittaa ihmisen henkilökohtaista tilaa(siis ilman rankaisua). Tämä vie vähemmän aikaa, kuin jatkuva rankaisun käyttö. Ja ettekös te sitten itse tee väärin, kun lyötte hevosta?

Hevonen ei kykene ajattelemaan(ainakaan samalla tavalla kuin ihminen) esim. se ei pysty suunnitella asioita tai miettiä seurauksia.

Lähettäjä: å:) 
Päivämäärä:   9.7.10 20:39:21

Joidenkin hevosten luonne ei kertakaikkiaan tottele mitään ei:n hokemisia, joten silloin lyömällä rankaisu. Usein oppivat jo yhdestä näpäytyksestä. Monesti likat pilaavat hevosen, kun he sallivat siltä mitä vaan eivätkä uskalla rangaista. Hevoselle tulee näyttää, kuka on johtaja. Jos sitä ei tee tulee ongelmia.
Esimerkkinä yksi tapaus, jossa hevonen potki ja kuopi karsinan seinää vain saadakseen ruokaa. Minulle sanottiin, että siitä ei kannata välittää ja että kyllä se sen lopettaa kun kyllästyy. Mutta eipä lopettanut. Sitten kun kerran näpäytin niin loppui loppupäiväksi seinien hajottaminen. Aina pitää kuitenkin olla rauhallinen johtaja, mutta toiminta hevosen ja tilanteen mukaan.

Olen tuon pisteen (alla) kanssa samoilla linjoilla :)

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.7.10 22:49:01

selvät rajat ja johdonmukainen, reilu käsittely. kun hevonen tietää paikkansa ja sillä on turvallinen olo, ei sen tarvitse reuhkoa. ja tarvittaessa olen kyllä valmis komentamaan tilanteen vaatimalla tavalla, yleinsä pelkkä ärähdys riittää, mutta täytyy hevosen ymmärtää, että esim ihmisen päälle ei voi hypätä. ongelmia kasautuu siitäkin, jos ollaan muka "hevosystävällisiä" ja annetaan hevosen jyrätä ja kiskoa ilman minkäänlaista puuttumista. tätäkin näkee aina välillä kun omistaja pelkää hevostaan...

Lähettäjä: fizz 
Päivämäärä:   10.7.10 14:51:55

oon osittain samaa mieltä Angelican ja muiden äsken postanneiden kanssa, mutta mielestäni sopivasti hevosta saa ja toisten hevosten kanssa jopa pitää rankaista. Itselläni on aina ollut suht hyväkäytösisiä hoitohevosia enkä ole joutunut väkivaltaa käyttämään koskaan. Lähes aina napakka EI tepsii. Kuitenkin kaverini hevonen on niin puukallo, se on entisessä kodissa saanut pompottaa ihmistä mielensä mukaan joten tapojen opettamiseen tarvittiin hieman kovempia otteita, ei tietysti mitään suoranaista hakkaamista mutta välillä napakka läpsäytys oli tarpeen. Hevonen oppikin yllättävän hyvin tavoille kun heti alkuunsa kiellettiin sikailu, se tarvitsi vain selkeät säännöt ja pomon (:

Eli siis, rangaistuksen puolesta KYLLÄ, satuttamisen ja väkivallan puolesta EI.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.7.10 22:34:01

Mun mielestä kaikista paras tapa rangaista/estää hevosen pureminen tai huono käytös laittamalla se kiinni, mikäli kieltäminen ei auta. Turha sitä on nkäydä läpsimään, koska hevonen muistaa varmasti. Kertokaa ihmiset miksi on niin suuri este nykypäivänä pitää hevosta narulla kiinni?

Lähettäjä: å:) 
Päivämäärä:   13.7.10 19:05:24

Oletko tullut ajatelleeksi, että jos hevonen on vaikkapa sellainen, että ilkeilee ollessaan kiinni?
Kohdelkaa hevosia hevosina eikä leikkikaluina!

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   14.7.10 00:03:54

Jos sana *EI* ei toimi läpsäsen , mutta en kovaa ja aika harvoin.

Lähettäjä: hattu 
Päivämäärä:   14.7.10 12:52:25

Olen sillai samaa mieltä esim. Zannacin kanssa, olisi kiva joo opettaa hevonen hyväkäytöksiseksi kiittämällä, mutta tosiaan itsekin hoidan ratsastuskoululla, ja siinä vaiheessa, kun joku vanhoista konkareista kuvittelee olevansa ihmisen yläpuolella ja esim. osumatarkoituksella potkii, niin saatan ihan oikeasti lyödä, käskeä väistämään, ym. Siinä ei paljoa silittely auta, pakko eka kertoa, että hei, mä olen pomo ja sä et tule mun päälle, sit voi kohdella nätisti ja rapsutella, kunhan se on ymmärretty.

Nää omat hoitaut on sinänsä asia erikseen, monen vuoden hoitamisen jälkeen mun pojat tietää kuka on pomo, eikä sillai yritäkään tulla päälle.
Jos on sellainen tapaus kuin pidempiaikainen hoitsuni, kiltti, mutta luonteeltaan hiukka ihmistä kunnioittamaton, niin kunnioituksen voi saada tosi simppeleillä jutuilla, tyyliin väistättelemällä ja että taluttaessa pysähdytään just silloin kun mä pysähdyn.

Ehkä eka asia kiukuttelevan hevosen kanssa, yritä selvittää miksi kiukuttelee. Jos on vaan johtajaluonteinen hevonen, yrittää alistaa niin sit vaan ite komentamaan sitä, mutta jos taas kyseessä on arka, esim. hakattu hevonen, niin todennäköisesti ei lopeta sillä, että lyöty lisää, koska se uhkailee, kun pelkää.

Vähän poikkesi aiheesta, mutta itse riippuen siitä, miten voimalla tulee päälle, komennan äänellä, väistätän, ja jos ihan oikeasti on littaamassa seinään tms niin saatan käyttää voimaa hiukka enemmän. Koska niin se menee, jos laumassa hevonen ryppyilee ylempiarvoiselle, se saa turpaansa, piste.

Lähettäjä: hattu 
Päivämäärä:   14.7.10 13:01:55

Tosiaan, unohdin sanoa... Jos heppa vaan uhkailee, luimii, heittelee päätä, näykkii ilmaa kaukana musta, niin olen ihan hyväksi havainnut just ton, että harjaa vaan ja kun uhkailu loppuu, loppuu harjaus ja sit voi vähän rapsuttaa. :) Kannattaa vaan sit tietää, että hevonen on sellainen, että edes hiukan kunnioittaa eikä niin, että siltä menee hermot ja se nappaa kiinni. ;)

Päivämäärä:   14.7.10 19:48:38

Lähettäjä: huoh
Päivämäärä: 12.7.10 22:34:01

Mun mielestä kaikista paras tapa rangaista/estää hevosen pureminen tai huono käytös laittamalla se kiinni, mikäli kieltäminen ei auta. Turha sitä on nkäydä läpsimään, koska hevonen muistaa varmasti. Kertokaa ihmiset miksi on niin suuri este nykypäivänä pitää hevosta narulla kiinni?

---

Tallillamme on pilttuut. Kun joku poni yrittää esittää joillekin pikkutytöille kauheankin pahaa poikaa, niin pitäisikö siis sanoa että "Ei se mitään voi tehdä, se on kiinni!"

Lähettäjä: sallapulla 
Päivämäärä:   15.7.10 15:32:14

jos hevonen uhittelee puremalla tai potkimalla en välitä siitä, heti kun lopettaa, silitän ja kiitän oikein rauhallisella äänellä.

jos ei lopeta uhittelua ja meinaa oikeasti purra niin hyökkään päin ja katson õ_õ ilmeellä hevosta, yleensä ne tajuaa siinä tilanteessa ettei kannata ruveta hyökkimään mun päälle.

Lähettäjä: kettuhattu 
Päivämäärä:   17.7.10 18:53:45

Meillä ei turhia välitetä vaan orit saa leikkiä isoja oreja ihan rauhassa, uhkailla ja riekkua narun päässä. Siinä vaiheessa kun ihmiseen ottavat osumaa niin selkäänsä saavat.

Eikä ole tarvinnu ku yks ori potkimiselta pois opettaa. Herra 2v alkoi ihan uhallaan tähtäillä harjatessa ja valjastaessa (ei ollut kipeä, hevoseni tunnen ja ihan uhallaan teki). Kerran osui suoraan polveen -> en ollut ihan kunnossa että olisin heti päässyt hevosta rankaisemaan joten poikahan innostui. Muutaman kerran yritti hoitaessa uudelleen potkia, eikä siinä mitkään ein tai aamenen huutamiset auttanu. Aloin potkia sitä takaisin lautaselle (ei kengän kärjellä vaan jalkapohjalla, läsähti kivasti ja huomasi hevostakin että säikähti). Muutaman kerran niin tein eikä nyt kahteen vuoteen ole ihmistä kohti potkinut. Miten niin hevosia ei auta ojentaa väkivallalla?

Lähettäjä: loby 
Päivämäärä:   17.7.10 21:41:42

kettuhattu: älä höpäjä, hevonen ei ole koskaan väärässä :D

Ei kai, uskallaudun olla samaa mieltä.

Lähettäjäminnamaria 
Päivämäärä:   18.7.10 18:31:57

mä olen ainaki käyttänyt purevien/potkivien/yli rynnivien hevosten kanssa huomion kiinnittämistä muualle. olen jatkanut harjausta muina miehinä tai koskettanut vaikka hevosen takajalkaa (jos vaikka harjasin parhaillaan kaulaa.) jos noi ei oo toiminu, ni olen tiukasti käskenyt EI. ja rynnivillä hevosilla olen yleensä asettanut käteni eteen ja hieman vetänyt riimusta tai narusta taaksepäin, jotta hevonen tajuaa idean. oikein pahoissa tapauksissa olen saattanut läpäyttää turvalle tai lavalle hellästi EI-käskyä käyttäessäni.

itse olen näillä pärjännyt vallan loistavasti =)

Lähettäjä: hjk 
Päivämäärä:   20.7.10 23:23:17

jos hevonen ( oma siis ) koittaa uhitella -> näykkii tai muita ilkeyksiä, niin ensin koitan ääntä. ei ole mitään tiettyä sanaa minkä siinä näpäkästi sanon, saattaa tupsahtaa suusta " NYT @!#$ LOPETA, EI, OO NYT VITUN LEHMÄ KUNNOLLA jnejne, joskus ääni tehoaa joskus ei.. jos ei lopeta ilkeyksien tekemistä niin läpsäisen turvalle.... tai otan alahuulesta kiinni. siinä kohtaa jo oma lv ymmärtää lopettaa.

Lähettäjä: hjk 
Päivämäärä:   20.7.10 23:33:31

lisään viel et ruuna oli aivan mahdoton kun tuli meille. entinen omistaja ( 19 v), pelkäsi hevosta, eikä oikein osannut/halunnut käsitellä sitä ja myi pois.
hevonen näykki,puri, ei pysynyt paikallaan kun koitti harjata tai muita hoitotp.itä tehdä..
hevonen oli siis ents. omistajalle pomo..
hevonen ei kunnioittanut ihmisiä tai muita HEVOSIA.

itse aloin käyttää tosiaan vähän " rajumpia otteita ", joista kaikki ei sitten tykkää, tiedän kyllä..
ja tosiaan, hevonen puri monet reijät käteen jalkaan ja perseeseen.. läpsäisin kyllä aika kunnolla turpaan, tai just otin huulesta kiinni. läpsäisin kyllä raipallakin jonku kertaa sitten perseelle jos oikeasti tuli sellainen tilanne että riistäytyy käsistä. ( mitään kipuja ei ollut, sillä el. tarkasti hevosen ennen minulle tuloa. olin siis leikkaamassa häntää ( en ollut perseen takana vaan hevosen sivulla ) ja hevonen potkaisi kunnolla mun lonkkaan. kyllä se siinä tilanteessa sai raipan perseeseen..

nykyään hevonen on aivan erillainen.. harvoin temppuilee ( paitsi jos on kipeän haavan hoito, tai vain PAHAPÄIVÄ ). kunnioittaa kyllä enemmän ja tietää että ihminen on pomo.!

Lähettäjä: Nooa 
Päivämäärä:   21.7.10 18:43:58

Omasta mielestä paras tapa on pysyä rauhallisena. Kun harjauksessa hevonen yrittää purra/potkia jatka harjausta, jottei se opi että huonolla käytöksellä se saa haluamansa eli tässä tapauksessa harjan pois kimpustaan, mutta vasta kun hevonen on rauhoittunut ja on suht koht hyvin. Palkitset sen harjauksen lopettamisella ja rapsutat vaikka hevosen lempikohdasta. Näin hevonen oppii että hyvällä käytöksellä se saa haluamansa. Ja pitää muistaa, että pidentää aina hieman pidemmäksi aikaa hoito sessiota ja pikku hiljaa pystytkin hoitamaan hevosen ongelmitta kokonaan ilman kiitoksia ja kiittelet sen vasta kun kaikki hommat on tehty : )

Oma tarina liittyy hevoseen joka pelkäsi jalkojen suihkutusta. Nosti jalat korkealle jotta vesi jäisi paikalleen, mutta minä siirsin suihkutuksen mukana joten hevonen oppi ettei jalja nostamalla se ei saa vesi hanaa kimpustaan vaan rauhassa pysymällä niin se kestää paljon vähemmän aikaa : )

Anteeksi sekava kirjoitustyylini : S

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   22.7.10 22:59:03

ite ainakin yritän olla aina mahdollisimman rauhallinen.

esim jos hevonen yrittää harjauksessa näykkäistä, jatkan harjausta normaalisti. jos hevonen yrittää toisen kerran, sanon tomerasti EI. jos hevonen yrittää vielä kolmannen kerran niin läpsäytän pienesti ja sanon tiukkaan äänensävyyn EI.

aina riippuu kuitenkin hevosen luonteesta. jotkut hevoset ovat herkkiä luonteeltaan ja jos he näykkivät ja heitä läpsästään tai edes sanotaan tiukasti EI, ne voivat pelästyä melkeinpä kuollakseen. joillekin hevoselle ei tepsi EI eikä läpsäytykset. siinä vaiheessa mun mielestä ei kannata kuitenkaan ottaa voimia käyttöön vaan yrittää rauhallisesti siihen asti, kunnes hevonen lopettaa pelleilyn.

mun mielestä fyysinen väkivalta ei ole koskaan ratkaisu, ei hoitamisessa, ratsastamisessa eikä muutenkaan elämässä.

sama =)))

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   23.7.10 03:23:32

Toiselle riittää Ei-käsky tai käsien taputus ja toinen taas tarvitsee kunnon huudot ja samalla huitaisun ämpäristä päähän, että pitää hampaansa irti jatkossakin.

Ja ihan tiedoksi, että tuo muoviämpäristä päähän saanut hevonen toimi tapauksen jälkeen täysin moitteetta hoitotilanteissa eikä episodi aiheuttanut pään arkuutta tai muuta. Toki tuon kanssa kokeiltiin alkuun leppoisammilla kielloilla, mutta kovapää mikä kovapää.

Ja tosiaan huusin ja huitaisin ennen, kun oli kerennyt hampaitaan muhun upottamaan, eli ajoin vekka. Karsinan nurkkaanhan se säpsähti nopeaasti, ku mikä ja tuli hetken järkyttyneen tuijottelun jälkeen hieromaan nätisti tuttavuutta, nyökyttäen päätä jne. Siitä se ystävyys sitten alkoi.

Eikä tosiaan ollut kyse mistään pikkutyttöjä kiusaavasta lastenponista, vaan tuli ennen kurinpalautusta ihan kunnolla päälle jos ei tarkkana ollut. Säkäkorkeus vajaa 180cm ja lihasta reilusti päällä läskin sijaan.

Pureminen loppui huitaisun jälkeen kuin seinään. Lopetti samaan syssyyn myös seinään liiskaamisen ja potkimisen, kun ääntä enää korotti - pian lopetti yrittämisenkin. Hevosen mahan alitse saattoi hoitaessa kulkea ja takajalkojen vierestä ja takaa kulkea eikä ollut moksiskaan vaan seisoi säyseästi, kun oli palautettu takaisin maan pinnalle. Myös lapset saivat huoletta harjata ja putsailla kavioita - valvonnassa tietenkin.

Terve ja tasapainoinen hevonen siitä tuli, vaikka turpaansa sai kun kerjäsi verta nenästään. Harmi kun en voi sanoilla todistaa sitä, että tosiaan minkäänlaista merkkiä käytökseen ei päähän huitaisusta jäänyt. Laski päänsä ihan syliin asti, kun harjattiin tai suitsittiin. Jos olisi pikkuponi ollut, niin olisin myynyt lastenponiksi pois hyvään hintaan.

Tämä oli myös elämäni upein hevonen.

Lähettäjä: hän 
Päivämäärä:   23.7.10 22:39:28

Ensin on selvitettävä koko hevosen terevys,tausta ja traumat.Sitten uudelleen kouluttamista ja siedättämistä.Opetettava hevoselle ihmisen tila.Lukemalla tuire kaimion kirjan löytää vastuksen ja vaikeat viedään oikealle kuiskaajalle.Rangaistus on huono vaihtoehto.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.7.10 18:17:33

ei ne hevoset läpsimiseen kuole, laitumella laumassa myötäänsä toisiaan runnovat. eriasia on sitten, jos hevosta rupeaa lyömään.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   27.7.10 16:34:47

Sellaista vaan sanoisin, että onko tullut kenellekään mieleen, että mistä hevoset tietää mitä EI-sana tarkoittaa? Onko niillä syntyjään jokin suomi-hevonen-sanakirja ja että emä opettaa, että muista sitten, että ei tarkoittaa ei.. No huh.

Se on aivan se ja sama, mitä suustasi päästät, annat vain itsestäsi aika naurettavan vaikutelman jos huudat tallissa ja kiroat. Hevonen ei ymmärrä huutamista eikä varsinkaan sanoja. Jos osaat hirnua ja höristellä ja kiljua hevosten tapaan niin ole hyvä, mutta jos et, älä vaadi hevosta ymmärtämään vierasta kieltä.

Tokihan sille voi ei-sanan opettaa, mutta en usko, että oikeasti monelle on niin tehty. Omalla käyttäytymisellä ja toimimalla kuten hevoslauman johtaja toimii pääsee pitkälle. Ja se voi tarkoittaa toisinaan myös potkua persuksiin. Viisas on vain se, jolle ei jää kostaminen ja huono tuuli päälle rankaisemisen jälkeen. Se on yksi varoitus kuten ylempiarvoinen tekee ja sitten yksi kunnon maininta asioiden oikeasta laidasta, esimerkiksi väistättämällä reilusti kerran ja kunnolla. Sen jälkeen jatketaan kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Ei hevosetkaan jää niitä tilanteita tapahtuneen jälkeen vatvomaan. Ja jos ei mene jakeluun, sanotaan isommin. Ja jatketaan.

Lähettäjä: pallero 
Päivämäärä:   1.8.10 18:15:49

Sanon tiukasti ei ja samalla läpsäisen kaulaa, en mitenkään kovaa nopeasti ja vihaisesti

Lähettäjä: deanwinchester 
Päivämäärä:   2.8.10 00:44:02

Itsellänikin oli ennen käytössä nämä kaikenmaailman läpsimiset ja huitomiset, mutta kun niistä luovuin, on hevosten hoitamisesta tullut paljon mukavampaa. Nykyään, jos joku hevonen yrittää esim satulavyötä kiristäessä jotain luimia ja hampaita näytellä, en välitä siitä, vaan satulan laiton jälkeen kehun hevosta, koska se antoi minun laittaa satulan selkäänsä. Samoin jos on joku hieman ei-jaksaisi-seistä-paikoillaan hevonen, niin kehun aina kun seisoo nätisti, mutta en reagoi pieneen liikkumiseen.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.8.10 23:35:54

En läpsi vaan palkitsen toivotusta käytöksestä. Olen kyllä semmoisiakin hevosia hoitanut, jotka eivät kuukaudessa tajunneet, mitä ei saa tehdö niin silloin kyllä karjuin ja läpsin (anteeksi, mutta en keksinyt enään mitään muutakaan )

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   4.8.10 21:47:52

kirosanoista parhaiten komennuskeen toimii perkelé, koska siinä on r ja se ilmeisesti särähtää hevosen korvaan ikävästi.. itte käytän eniten varmaan vitun kaakkia tai @!#$ idiootti... (:

Lähettäjä: lantttu 
Päivämäärä:   5.8.10 05:08:31

Riippuu täysin hevosesta.

Lähettäjä: S.K 
Päivämäärä:   5.8.10 13:53:46

Ei aina auta, jos purevan hevosen sitoo kiinni. Jos sidon oman hoitsuni kiinni kun se puree(on epävarma), alkaa se hyvin pian lennättämään jalkojaan joka suuntaan. Sen sijaan laitan riimun päähän ja pidän riimunnarun kädessäni. Näin voin nopeasti säätää riimunnarun pituutta. Tämä on hevosellekin mukavampaa; se voi liikuskella karsinassa, laskea päätään alas ja etsiä heinänkorsia tai vain seistä paikallaan rentona (pää sään alapuolella, huuli rentona, voi lepuuttaa takajalkaansa). Tällöin voin itsekin olla rentona. Ei tarvitse kokoajan jännittyä ja olla varuillaan potkivista jaloista, vaan voin antaa hevosen olla enemmän omissa oloissaan sen puuhastellessa omia "juttujaan" ja minulla on silti mahdollisuus puuttua sen asioihin, jos ne alkavat käydä vaarallisiksi itseäni kohtaan.

Koska hevonen on vain epävarma, pyrin aina saamaan sen nopeasti hoitotilanteissa rennoksi. Kun hevonen rentoutuu, se alkaa luottamaan ihmiseen enemmän, ja huomaa, ettei se joudu aina epämukaviin tilanteisiin ihmisen läheisyydessä. Sen sijaan jos alkaisin rankaista hevosta, sen epävarmuus vain lisääntyisi.

Päivämäärä:   7.8.10 15:32:56

Väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään. Sillä ei saa muutakun hevosen pelkäämään ihmistä. Tottakai hevosen pitää kunnioittaa ja hiukan alentua, mutta yhteistä sidettä tai yhteistyötä ei väkivallalla synny sitten hevosen, koran tai minkään muunkaan eläimen / ihmisen kanssa. Se on muistettava!

Jos hevonen rynii tai näykki ym. Napakka Ei. Ensin rauhallisemmalla äänellä.
Jos ei riitä niin hiukan tiukentaa äänen sävyä. Jos ei vielläkään pieni napautus ja "ei". Napautuksella en tarkoita lyöntiä tai raipalla heilumista ym. Vaan pientä napautusta vaikka lavalle, sillä tavalla että se EI SATU. Huomautuksena vain, ei rangaistuksena.

On muistettava että hevosella ei ole mikään norsun nahka tai ihon tunneaisti pienempi kuin muillakaan eläimillä. Jos se tuntee itikan piston ja kärpäsen liikkeen iholla? Eli raippakin on ratsastukseen tarkoitettu heräte. Sen ei kuulu satuttaa.

Mitä sitten kun tämäkään ei riitä?
On katsottava peiliin. Kumpi on lauman johtaja? Mieti miten hevoset käyttäytyvät muiden hevosten kanssa laumassa. Tee kunnioitus ja muistutus harjoituksia riimun ja riimun naurun kanssa. (hevosen käveltävä takanasi-> pysähdyt hevosen pysähdyttävä. jos ei häädä pois. tietyt liikkeet ja liike radat jonka yli hevonen ei saa tulla.)
Tuo auttaa melkeinpä aina. Vaikka hevonen käyttäytyisi moitteettomasti on niitä silti hyvä tehdä. Vahvistaa ihmisen ja hevosen sidettä. (tavoite: hevonen ilman riimua ym [kiinni] ja samat...)

Päivämäärä:   7.8.10 15:38:14

Vain mun mielipide.
Aiheesta toiseen
Toinen mitä kuulee nii on "Mikä tällä taas on ku ei toimi? Tää on iha pers**tä ratsastaa! Miks puree ja potkii?"
HEVONEN ON AINA RATSASTAJAN PEILIKUVA! (TAI HOITAJAN)
Muistakaa katsoa itseänne ja miettiä omaa käyttäytymistä hevosen kanssa. Tai hevosen taustaa.
HEVONEN EI OLE ILKEÄ, PURE TAI POTKI ILMAN SYYTÄ.

Päivämäärä:   7.8.10 20:35:24

.../kysynpä vain, miten luulet hevosen erottavan "huomautuksen" "rankaisusta"? Entä miten luulet hevosen ymmärtävän, ettet tahdo sen toistavan käytöstään, kun sanot ensin "napakan ei:n, jonka jälkeen tiukennat äänensävyä, jos ei tehoa, niin pieni napautus ja ei"?

Rankaisu ei opeta hevoselle mitään. Vie korkeintaan hetkeksi uskalluksen toistaa asiaa, muttei poista kokonaan käytöstä, kuten olen aikaisemmin todennutkin. On hevoselle epäedullisempia asioita kuin lyöminen, esim. ruoan vienti hevosen luota, tai sen siirtäminen kauemmas lajitovereista, ym.

Päivämäärä:   8.8.10 12:54:36

Ruualla ja toisilla hevosillako hevosta rangaitset?
Jos hevonen rupee pomottelemaan kannattaa katsoa peiliin ja kysyä arvojärjestystä? mielestäni ilmaisin tekstissä myös sen ? + että tuo on minun tapani.

Kannattaisiko otsikko lukea uudelleen? "paras tapa rangaista hevosta?" tuo on minun mielestäni..

Päivämäärä:   8.8.10 18:46:33

.../en ole sanonut, että rankaisen hevosta ruoan pois viennillä ym., se ei ole rankaisu. Rankaisuksi luen huutamisen, läpsimisen, lyömisen, uhkailun ym vastaavan.
Et edelleenkään vastannut kysymykseeni miten luulet hevosen erottavan huomautuksen rankaisusta. Sanoin, että on hevoselle epäedullisempiakin asioita kuin rangaistus. Otetaan esimerkkitilanne: hevonen alkaa kuopia ja kerjäämään ruokaa ruoka-aikana. Hevonen kerjää ruokaa, koska on huomanut sen kannattavan ruoan saannissa. Jos hevosen kerjätessä sille ei annetakaan ruokaa, vaan viedään ruoka hevosesta poispäin niin pitkälle, kunnes hevonen lopettaa kerjäämisen ja sen jälkeen lähdetään tuomaan hevoselle taas ruokaa (jos se ei kerjää), huomaa hevonen pian kerjäämisen olevan epäedullista, ruokahan, jota hevonen tavoittelee, viedään vain kauemmas. Tämän rinnalla(kun ruoka kaikkoaa hevosen luota) hevonen edes tuskin välittää läppäisystä ym rankaisusta.

"Kannattaisiko otsikko lukea uudelleen? "paras tapa rangaista hevosta?" tuo on minun mielestäni.."
Kaikkiin topiikeihin tulee mielipidekirjoituksia, jotka sisältävät kannattavaa tai ei-kannattavaa kommenttia aloitusviestiin. Itse olen kirjoittanut yhteen aikaisemmista viesteistä, miksi hevosta tulisi ylipäätään rangaista? En ole kirjoittanut viestieihin tapoja miten hevosta rankaistaisiin, vaan pikemminkin rankaisun varjopuolia, jotta saisin edes jonkun rankaisua käyttävän ihmisen heräämään ja tajuamaan, ettei rankaisu ole vastaus "käytösongelmaan". Tahdoin viime viestissäni kysyä, miten te rankaisua käyttävät ihmset ja sen hyötyihin uskovat luulette hevosen tulkitsevan toimintanne? Ja ihan sen vuoksi myös kysyin, kun viestisi sisältö oli ristiriidassa, kun ensimäisessä kappaleessa sanoit väkivallan olevan väärää, mutta seuraavassa kappaleessa jo selitit miten käytät rankaisua. Ja kyllä, se on sinun tapasi, kunnioitan sitä, mutta pisti vain pahan kerran miettimään...

Päivämäärä:   8.8.10 21:15:05

En missään vaiheessa pitänyt väkivaltaa yllä. Napautus? tarkotin koskettusta en lyömistä tai läpsimistä. Ja kyllä myös olen samaa mieltä että ei välttämättä tarvitse rangaista, vaan parempi tapa saada palkitsemalla tajuamaan. Luin ja ymmärsin varmaankin väärin..
En tarkoittanut että hevosen pitäisi "ymmärtää" huomautusta tai rangaistusta. Kuvailin "tilannetta". Kosktusta tarkoitin huomautuksena "kuunteletkos?juhuu mä oon myös täällä" ja rangaistuksena läpsimiset ja raipalla huitomiset.
Rangaistus voi mielestäni olla muutakin kun väkivaltaa ja äänenkäyttöä...

Anteeksi missä vaiheessa kerroin käyttäväni väkivaltaa?

Päivämäärä:   8.8.10 21:19:07

jatkuu....

Mutta tuota rangaistusta mitä kuvailin tilanteessa tarkoitin (läpsimistä lyömistä)

[pitäis varmaa lukee mitä kirjottaa, mutta kiire...Pahoittelut]

Päivämäärä:   9.8.10 15:50:46

Okei, mä oon tulkinnu ton sun tekstis vähä toisel tapaa, hyvä et selitit ton.

Lähettäjä: pampula333 
Päivämäärä:   9.8.10 19:30:58

mä " rankaisen" hevosta tavalla josta se ei ala säikkyä tai pelätä mutta ei myöskään jatka taistelua...
eli: jos hevonen vaikkapa rynnii taluttaessa, pysähdyn, sanon EI" ja heti kun hevonen pysähtyy annan sille narua....
ja jos se vaikkapa yrittää purra, se ei ole sen vika.
Kuitenkin sanon EI. jos sei se auta otan riimusta kiinni olen itse rauhallinen ja pidän sitä kiinni varmaan joku 15 sekkaa...
sitten joskus laitan hevoselle riimun ja narun otan narun omaan käteen ja harjaan sitä ja pysyn rauhallisena.
jos se koittaa purra sanon taas EI" ja nykäisen narusta.
usein hevonen vain syö kun harjaan sitä ja pidän narusta.
narussa se on helppo hallita ja tarvittaessa komentaa...

toivottavasti auttoi etes pikkuriikkisen:)

Lähettäjä: Laura M 
Päivämäärä:   9.8.10 19:37:39

Napakka ei jos vain pelleilee, sillä yleensä loppuu. Jos näykkäisee niin näppäys kaulalle (taluttaessa riimunarulla, muuten sitten kädellä) mutta tätä toki vältetään viimeiseen asti :)

Lähettäjä: mieeeeeeeeee:) 
Päivämäärä:   20.8.10 16:52:43

tunnen hevosen, joka puree ja potkii ja uhkailee ihmistä, koska sille ei ole koskaan oikein opetettu mikä on oikein. aina vain kielletään, jos tekee väärin, mutta koskaan, jos on hiljaa ja kiltisti, ei tehdä muuta kuin ollaan kärttyisiä. itse yritän aina kyseisen pollen nähdessäni, jos se sattuu olemaan nätisti, puhella sille kiittävästi ja silittää sen turpaa. valitettavasti en ole nähnyt muiden toimivan samoin.

väkivalta ei ratkaise, siinähän on hevoskuiskauksenkin ideaa.

täytyy myös muistaa hevosen menneisyys, miten sitä on ennen kohdeltu ja koittaa ymmärtää hevosta. monesti vika on myös ihmisen käytöksessä. Hevonen on aina saaliseläin, toisin kuin ihminen on saalistaja. täytyy vain oppia tuntemaan ja tulkitsemaan.

hevonen aistii myös mielentilan ja saattaa hermostua ja sitä kautta purra. Silloin hermostunut ihminen helposti tulee rankaisseeksi hevosta tilanteessa, jolloin se ei olisi paras ratkaisu. hevonen hermostuu luultavasti vain enemän ja se aiheuttaa ketjureaktion, josta ei pääse pois kuin lopettamalla.

nautitaan hevosten seurasta ja muistetaan myös tämä: jos ei anna itselleen anteeksi, tehdessään väärin, ei voi koskaan päästä etenemään.

Päivämäärä:   21.8.10 14:04:21

näitä on huvittavaa lukea...

Lähettäjä: riina 
Päivämäärä:   22.8.10 15:45:26

Tämä on kiistanalainen aihe mihin ei ole olemassa täydellistä ratkaisua. En kannata väkivaltaa , yleensä EI auttaa ja joskus kuitenkin voi läpsäistäkkin.. Mutta mitä heppa siitä oppii ja ymmärtää , jos tuntsari jota hoitaa monet monet ihmiset päivän aikana tämän tästä jotain jekkuilee . se on pitkälti koulutuksesta kiinni ja jokainen hevonen temppuilee joskus .

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   22.8.10 17:44:32

Näitä todellakin on huvittavaa lukea. :'D

Mielestäni hevosta ei pitäisi rangaista. Se EI hyödytä yhtään mitään, että kimitätte vieressä "mitä sä nyt oikein, lopeta.." tai karjaisette "ei".. Hevonen ei ymmärrä puhetta, ei niin hyvin kuin ihminen, ei edes niin hyvin kuin koira. Eikä sekään auta, jos alat hevosta läpsimään ja hakkaamaan.

Ihmisen on oltava johtaja. Johtaja on se rauhallinen, päättäväinen, rohkea, tarvittessa hellä ja johdonmukainen, joka näyttää hevoselle ettei ole syytä panikoida. Johtaja ei siis pelkää, mutta valitettavasti pelkoa on mahdotonta peittää hevoselta, koska se vaistoaa sen. Joten varmoja ihmisiä pelokkaille hevosille ja arkoja ihmisiä varmoille hevosille. Johtajuuden saavuttaa olemalla paljon hevosen kanssa, tekemällä paljon toistoja ja käyttäytymällä mahdollisimman uskottavasti.

Sen jälkeen kun hevonen on jo purrut tai tehnyt jotakin ei toivottavaa, on turha tehdä enää yhtään mitään, koska hevonen ei osaisi yhdistää sitä siihen minkä on tehnyt väärin.

Mutta siinä vaiheessa kun hevonen on esim. puremassa sen voikin yllättää huitaisemalla narulla, kyynärpäällä yms. sitä kohti. Ei siis pidä alkaa hakkaamaan hevosta vaan huitaista sinne päin. Näin hevosetkin toimivat laumassa. Eivät hevoset juttele tai höpise keskenään äänillä vaan ne käyttävät eleitä. Eivät nekään silti heti potki ja pure laumatovereitaan vaan pyytävät ensin nätimmin.

Jos siis esimerkiksi pyydät hevosta peruuttamaan esim. koskettamalla ryntäiltä.. Ihan ensimmäiseksi ota päättäväinen asento ja näytä niin että olet pyytämässä jotakin, kosketa sitten hevosta vain kevyesti, paina kovempaa, kovempaa... Ja Heti kun hevonen vastaa, myötää eli lopeta tekeminen ja muuta olemuksesi rennoksi ja hengitä syvään.

Maasta käsin voit siis pyytää hevosta peruuttamaan, väistämään etu- tai takajaloilla tai molemmilla, lähettää sen ympyrälle ja laittaa sen työskentelemään siinä, totuttaa sitä kuljetuskoppiin jne. Kaikki alkaa aina maastakäsittelyllä, vasta sitten kannattaa aloittaa selkään nousut sun muut. Muista, että hevonen on saalis ja sinä, ihminen olet peto. On silti nähty, että hevonen ja ihminen kärsivällisyydellä ja harjoittelulla pystyvät yhteistyöhön.

Lähettäjädoni 
Päivämäärä:   22.8.10 17:53:56

oma poni on hiton kova pomottamaan, yrittää purra,potkia, näykkiä.

Kavioita nostaessa yleensä puree perseestä, itse silloin käännähdän nopesti, tarraan turvasta kiinni ja sanon ei. joskus uskoo, joskus pitää toistaa sen seittemän kertaa.

Lähettäjä: riina 
Päivämäärä:   22.8.10 18:11:05

doni : pyydä joku pitään riimusta kiinnin tms... ja jos oikeesti tuntuu et ei pärjää nii kysy ihmees joku ammatti ihminen apuun :)

Lähettäjädoni 
Päivämäärä:   22.8.10 18:19:32

riina// riimua yleensä pidänkin kireällä ettei ponin ole mahdollista kääntää päätä ja valmentajalta olen saanut hyviä vinkkejä myös :)

Lähettäjä: igor 
Päivämäärä:   23.8.10 23:37:16

pistetään se tietysti lihamyllyyn ja jauhetaan herkullista metwurstia.

Lähettäjä: pakapaka 
Päivämäärä:   23.8.10 23:39:34

pesari

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   25.8.10 17:40:45

Jos ajattelitte rankaista heppaa läpsäyttämällä turvalle,olette väärillä raiteilla.Jos läpsäiset hevostasi monta kertaa turvalle,niin se alkaa pelätä kättä, kun laita riimua, ta teet pään luona jtn yms.

Hevonen on todella helposti häiriintyvä eläin, ja jos huomaat,että se on puremassa,potkaisemassa tjms,potkaise sitä hellästi jalkaan, ja sano samalla napakasti, mutta älä huutamalla ei.Silloin se häiriintyy.Ja kun se häiriintyy, se lopettaa kaiken muun.

"Hevoset eivät ymmärrä, mitä ei tarkoittaa.Turhaa sitä on siis hokea niille"
Totta,mutta eihän se sana siinä olekkaan pääasia,vaan äänensävy.Jos sanot "hunajaisella" äänellä hevosellesi ei,se ei ole luultavasti moksiskaan.Jos taas sanot todella napakasti ei,se luultavasti ainakin hätkähtää.Voit vaikka opettaa hevosesi peruuttamaan kun sanot "aurinko paistaaa".Hevonen kyllä muistaa ja oppii sanat, koska se osaa yhdistää 3 sekunnin sisällä asiat.Ne on ihan viisaita eläimiä...Jos olette huomanneet...

Lähettäjä: om 
Päivämäärä:   31.8.10 22:53:11

oi voi voi...

meillä on menty minun ja ruunani välisessä ystävyydessä nyt siihen pisteeseen että mä vaan kysyn siltä:

'Oletko sä ihan oikeasti tosissas?'

ruuna kattoo mua hetken ja vähän päivästä riippuen joko rupeaa kattelemaan maisemia ja lopettaa sen mitä ikinä olikaan tekemässä tai vaihtoehtoisesti koettaa onneaan uudestaan. Tämän jälkeen keskustelu jatkuu suunninpiirtein seuraavasti:

'Voisitko ihan oikeasti olla nyt kunnolla?'
'Hei, mitä mä just sanoin?'
'Äitil menee ihan just hermot.'
'NONI! Nyt ne hermot meni!'

äänensävy muuttuu sellasesta epäuskovasta 'ootko ihan vitun tyhmä'-äänestä viimeisempään nopeaan huudahdukseen viimeisimmän lauseen kohdalla.

Yleensä tämän keskustelun jälkeen ruuna tekee sen mitä ikinä olikaan tekemässä vielä kerran, ja homma loppuu siihen.

No, minä annankin hevoseni elää pellossa, se kun ei ole hengenvaarallista. Se kun on myös ollut hengenvaarallinen silloin kun minä sen ristikseni sain. kaksivuotias tuttipullo-orivarsa. korvat hörössä päälle ja maailma on yksi iso leikkikenttä.

kultainen keskitie on ihan helkkarin hyvä mun mielestäni. sen kus elää niinkun tykkää kunhan käyttäytyy kunnolla silloin kun tehdään töitä. (maasta käsin työskentely, ratsastus, ajo ja ravit).

minä en vaadi hevoseltani täydellistä kuuliaisuutta ja käytöstä kaiken aikaa. kunhan käyttäytyy silloin kun tehdään töitä. se riittää oikein hyvin minulle. monen mielestä hevoseni ei kunnioita minua ollenkaan. ne jotka on sen tunteneet varsana, eivät usko silmiään kun voin sitä taluttaa normaalilla riimunnarulla ja jopa uskallan päästää taakseni hyvinä päivinä.

No, minua ei kiinnosta. se on minun hevoseni, minä tunnen sen läpikotaisin ja minä olen sille itse niin löysät rajat asettanut.

Lähettäjä: Madu 
Päivämäärä:   1.9.10 19:36:51

Mielestäni hevoselle pitää asettaa rajat niin että se ymmärtää ne, tämän jälkeen ei tarvitse keskustella pahoista tavoista kuten puremisesta tai potkimisesta. Sen jälkeen kun hevonen tietää että ihminen on pomo, voidaan alkaa miettiä täydellistä luottamista, eihän siitä mitään tule jos päästää hevosen niskanpäälle. Tottakai on monia erilaisia hevosia, toiset luonteeltaan nöyrempiä toiset säikympiä toiset jotain muuta.

Suosin rauhallista käyttäytymistä koska hevoset voivat rentoutua kun tietävät ettei ole mitään pelättävää ja hätiköidyt päätökset eivät ole koskaan hyviä.:)

Kaikkeen hevosen käyttäytyimiseen on syynsä joista suurimman osan ihminen on sille aiheuttanut. Pelkäävän hevosen "rankaisemista" en todellakaan suosi.

kunnioitus on sitä että hevonen voi rauhassa todeta kaiken olevan hyvin ja kuunnella ihmisen ohjeita ja eleitä eikä sitä, että hevonen pelkää karsinan nurkassa tutisten kun ihminen heilauttaa kättään normaalisti.

Lähettäjä: sennunen 
Päivämäärä:   3.9.10 08:43:22

Olin just viikonloppuna yhdellä ponitallilla ja kiinnitin huomiota joidenkin hoitajien käytökseen. Pitääkö niitä poneja läpsiä ja komennella ihan turhasta? Jos poni sattuu heiluttamaan päätään ajaakseen kärpäsiä pois niin mikä siinä on niin vaikeaa kestää tuommoista.

Jos muut ponit viedään puomilta pois niin kait se yksinjäänyt vähän hermostuu ja huutelee perään? Tarviiko silloin vielä hoitajan äristä siihen päälle?

Jokaiselle hoitajaehdokkaalle tallilla joku hevosmiestaito-kurssi ettei ne ponit joudu kaiken maailman vallankäyttäjien armoille!!!

Hoitajat ei poneja omista joten pikkuisen käytöstä.
En tietenkään mennyt sanomaan mutta koska tallin omistaja on kaverini, hänelle aion asiasta puhua.

Tallin aikuiset eivät jokaista hoitajaa ehdi tarkkailemaan joten mitä tuolle asialle voisi tehdä teidän hoitajien mielestä?

Toivon tänne asiallista keskustelua eikä v*ttuilua, kiitos. Suurin osa hoitajista on tosi mukavia ja asiallisia mutta valitettavasti nämä läiskijöihin kiinnittää ensiksi huomiota.

Omien kotiponien kanssa olen sikatarkkana eikä varmasti kukaan läpsi, jos niin tekee laitamme hänet armotta mäkeen.

Oon paljon miettinyt tätä hoitajien käytöstä kun ratsastuskouluilla käyn. Onko se jotain vallankäyttöä kun tytöllä on riimussa kiinni iso eläin joka on aika pitkälti ihmisen armoilla?

Lähettäjä: ponityttö 
Päivämäärä:   4.9.10 14:04:12

sanon ää, tai EI ! jos ei riitä , työnnän itsestä pois päin!

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   4.9.10 17:08:27

Kyllä minä omaani ja myös muiden hevosia, joiden tavat ja luonteen tunnen, komennan puremisesta ja uhittelusta läppäisemällä ja tarpeen tullen raippa käteen. Eivät saa alkaa kyselemään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.