Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nolo. :D

Lähettäjä: '¨´ 
Päivämäärä:   17.12.09 20:01:13

Anteeksi huono otsikko, mutta..

Olin tänään ratsastamassa hevosellani, joka on nuori (5v) kokematon ja velä hieman säikky/arka, sekä kuumenee helposti. Tallilla käyvät pikku tytöt sitten katselivat kun ratsastin tammaani siinä ja kun lopettelin ja menin ulos maastoon loppukävelemään, niin toinen tysöistä kysyi voisiko hoitaa hevostani. Olin siinä, että ei se oikein nyt käy, kun en oikein luota siihen, että heppa on kiltisti ja näin, ettei vahinkoja satu. No, tyttö oli hetken hiljaa ja kysyi sitten, että voisiko ratsastaa hevosella. Naurahdin hieman huvittuneesti ja totesin taas, että se saattaisi olla hieman vaarallista, koska kyseessä on nuri kokematon hevonen, ja välillä minullakin on hieman hankaluuksia kun polle alkaa näkemään maneesin nurkissa vihreitä miehiä ja sapelihammas tiikereitä. No, tyttö oli taas hetken hiljaa ja kuiskasi jotain kaverilleen, joka sitten kysyi, voisiko he joskus ratsastaa hevosella ja ehkä mennä tallin harjoitus kilpailuihin (tammmikuun lopulla). Huomatkaa, että talli on siis ratsastuskoulu, minkä tloissa on myös pieni yksityistalli. Taas sanoin jotain, ettei se oikein käy ja näin.
Vihdoin tytöt lähtivät, kun sanoin että minun on pakko mennä nyt pihalle, ettei lihakset kylmene tässä paikalla seistessä. :D
Naureselin koko loppkävelyn ajan, että on joillakin rohkeutta. Olisi niin tehnyt mieli sanoa edes tuohon hoitamis kohtaan, että kyllähän se käy, mutta kun toi tamma on sellanen puupää.

Kertokaas tekin tälläsiä, jos teidän kohdalle sattunut. nää on niin ihania kuunneltavia ♥

(anteeksi mahdolliset kirjoitusvirheet)

Re: Nolo. :D

Päivämäärä:   17.12.09 20:10:16

Niin ja kerran eräs toinen pieni tyttö tuli sinne yksityistallin puolelle, mihin ei siis oikeasti tuntilaisilla ole asiaa. Ja eksyi jostain syystä hevoseni kohdalle kun hoidin sitä. Tyttö katseli hevosta kauan ja totesi, että voi kun se on ihanan värinen. Sanoin, että tietysti se on ihanan värinen. Sitten tyttö totesi, että haluaisi juuri saman värisen ponin, mutta sillä täytyisi olla pitemmät hiukset. Hymyilin ja kerroin, että hevosen "hiuksia" sanotaan harjaksi.
Tyttö hymyili ja sanoi vielä, että hevoseni on vieläpä niin hienon mallinen, ennenkuin lähti pois ja kun kävin ratsatuskoulun puolella, kuulin kuinka tyttö kertoi, että oli puhunut "sen ihanan hevosen omistajan kanssa".

Tuli kyllä ihan sika hyvä fiilis.
(ja joku kuitenkin kysyy minkä värinen hevoseni on, niin se on voikko, rakenteeltaan sellanen kiva, ei raskas, mutta ei mikään kevytkään, mutta varmaan "normaalia" puoliveristä kevyempi, hyvin selitetty.)

Lähettäjä: Verkku 
Päivämäärä:   17.12.09 20:53:33

Hoitelen lämminveristä ravuria.Tallilla pyörii näitä "pikku tyttöjä" jotka haluaisi aina sen ihanimman hevosen.Tyttö tuli luokseni kun olin juuri hakemassa heppaa laitumelta "Tosi kiva heppa sulla" Tyttö sanoi ja katseli hevosta."Joo, ihana se on" Sanoi rauhallisesti hieman virnuillen : DDD "Mikä sen nimi on?" Tyttö kysyin hiljaa ja vilkaisi minuun."Kottihan tää on" Vastasin ja vein hepan karsinaan."Kiva nimi.Vähän jännä kyllä, mut ei paha millään lailla"Tyttö siinä alko selittämään.Puol tuntii se siinä selitti ja selitti ku laitoin heppaa kuntoon.Sit se vaan tokas "Voisinko mä alkaa hoitaa sun heppaa?" Se kysy sillai "enkeli ilmeellä" : DDD "Ei se oikein käy" Vastasin."Miks?Kyl mä osaan sitä hoitaa ja kyl mä osaan sillä ratsastaa ja kyl mä osaan ja osaan ja osaan...."Se siinä selitti."Ekaks, tää hevonen ei oo mun.Toiseks, sä oot vähän liian pieni näin isolle hepalle, ja kolmanneks sä et vois mitään jos tää sais päähänsä et mennääs tonne ojaan" selitin ja katsoin tyttöä hieman tuimasti.Sitte se lähti siitä johonki lähti. : DDD

Aika huvittavia nää tapaukset.Itse olen siis 17 ja tyttö oli vissiinki jotain 9-10 : D

Valitan kirjotusvirheitä : D

Lähettäjä: janskiiii 
Päivämäärä:   19.12.09 16:21:29

Tää sattu tnä:

Olin laittamassa pv:täni kuntoon, kun eräs tuntiratsastaja tyttönen tuli siihen katselemaan kun hoidin sitä. On nyt lähiaikoina ollut useamminkin katselemassa.

Laitoin sitten hepalle satulaa selkään, alko sitten luimia ja yritti näykkiä kun kiristin satulavyötä (asui ennen ratsastuskoulussa niin vyö kiristetty aina tosi rajusti, niin arastelee sitä). Tuo tyttö sitten sanoi:
- Sä tarviit hevoselles hoitajan, kun et osaa kerran ite ees satulavyötä kiristää. Mä nyt voin auttaa sua ja alkaa hoitaa sitä, mut haluun sit ratsastaa ainakin 3 kertaa viikos.
Repesin tosi pahasti ja sanoin:
- Mä en tarvii hepalleni hoitajaa.

Tyttö lähti sitten pois ja meni kaverinsa luokse, jonka kanssa mutisivat jotain "osaamattomista ja ilkeistä hevosenomistajista".
--------------

Tää nauratti tosi paljon, varsinkin kun tytöllä oli ikää sellaset 10 -vuotta ja oli just siirtynyt jatkokurssi I :D

Lähettäjä: sussuuun 
Päivämäärä:   19.12.09 16:36:55

vähä nauroin tota janskin kirjottamaa >8''DDD Lisää nää on hyvii ! ;DD

Lähettäjächapter 
Päivämäärä:   19.12.09 17:00:56

Voi näitä pikkutyttöjä :D

Lähettäjä: Johku 
Päivämäärä:   19.12.09 18:49:05

Repesin tolle janskii:n jutulle!

LähettäjäSuperkupla- 
Päivämäärä:   19.12.09 19:44:42

janskiiii/ Repes :_D

Tässä on ainaki yks, en varmaa osaa enkä muista selittää sitä sillei hyvin mut oli aika hauskaa paikan päällä :__D:

Oltiin hakemassa ex-hoitsuani tarhasta kaverin kanssa. Tamma ei meinannut millään antaa kiinni (sillä oli paha tapa juosta karkuun) ja jouduimme pitkään metsästämään sitä tarhasta. Yhtäkkiä sinne juoksi pikkutyttö, ilmeisesti tallinomistajan joku sukulaistyttö.
Minä: Et varmaan sais olla täällä laitumella...
Tyttö: Saanpa, oon ollu ennenki! (joo, varmaan sellaset max. 7v likat saaki laitumilla/tarhoissa juoksennella ilman vahtia...)
Minä: ...

Me sitten tässä välissä yritetään taas saada karkulaista kiinni.

Tyttö: Mie voin ottaa sen Ginan teille kiinni
Minä: *naureskelua*

Otettiin sitten vaan tamma kiinni kun lopulta antautui, ja pistettiin puomille kiinni. No aloin siinä sitten harjailemaan sitä, tyttö jäi katselemaan.
Tyttö: Saanks mä auttaa harjaamisessa?
Minä: No kai sä vähän voit.

Kuluu hetki, tyttö ei vielä kerkiä auttamaan.

Tyttö: Hei sori, mun pitää nyt lähtee mökille, moikka!
Minä: *Huhhuh*

Lähettäjä: flanelli 
Päivämäärä:   19.12.09 23:46:06

voi että, harmi ko itelle ei oikeestaa tällasia oo sattunu, hoitaja ku iteki vaa oon, eikä tuolla tallilla, jolla hoidan pahemmin tuntilaiset yksäripuolella pyöri (paitti jos vessaan haluavat, ko pikkutallissa ei vessaa ole, yksäritallissa on). Monesti kyllä kattelevat silmät pyöreinä ne pienet 7-10v mukulat ku harjailee hevosta käytävällä ja mahan alta harjatessa heppa sitte riehuu. Ei ne koskaan mitään sano, mutta ihmettelevät aina kuitenkin...

Lähettäjä: sadeloimi 
Päivämäärä:   20.12.09 10:53:35

Mä en nyt oikein tiedä tykkäänkö tästä ketjusta vai en. Kuulostaa vaan niin lapselliselta kertoilla täälä, miten jotkut pikkutytöt on yrittäneet hyppiä silmille. No...

No ensinnäkin oon itse hyppinyt isojen tyttöjen silmille ollessani 12v. Olin vaan monissa asioissa paljon taitavampi, joten sain tallinomistajalta luottotehtäviä ja sekös minua vanhempia ja "taitavampia" harmitti.

Mutta sattuipa kerran niin että tallille tuli pikkutyttöjä kysymään saavatko he ratsastaa tai saisivatko he hoitohevosen. Kyseessä siis ravitalli. Omistaja sanoi, ettei meillä ole sellaisia ratsastushevosia, mutta kysykää tuolta tytöltä (minulta) olisiko vapaita hoitohevosia. Mä oon aivan huulipyöreenä enkä tiedä mitä vastata, kun olin itsekin hoitaja enkä mikään omistaja. Änkytin sitten, ettei meillä nyt taida olla yhtään vapaana. Omistaja naureskeli ja sanoi että olisit nyt luovuttanut yhden omistas pois. Sehän ei tietenkään käynyt, kuka siitä olis vastuun ottanut kun kultapoikani olis tallonut tytöt kavioihinsa?

LähettäjäTurre 
Päivämäärä:   20.12.09 12:24:14

Näitä käy aika usein. Yksi meillä muutaman kerran karsinoita siivonnut tyttö suuttui, kun ei saanut tammaani lainaksi naapuritallin estekisoihin. Sillä ei ollut hänelle mitään väliä että tamma oli tiine ja laskettuun aikaan vajaa kuukausi!
Toinen olisi halunnut ratsastaa "sillä vaalealla" joka valitettavasti silloin oli vuosikas varsa!
Minuakin välillä ahdistaa miten pienillä heppahulluilla menee sarjakuvat ja todellisuus sekaisin. Hevosen hyvinvoinnilla ei ole mitään väliä, selkään on päästävä ja mieluiten laukkailemaan ja hyppäämään.

Lähettäjäponipöperö 
Päivämäärä:   20.12.09 12:29:33

oon iteki vast 13 mut silti yks aika huvittava juutu käyny. oon hoitanu jotai 4 vuotta yhtä shettist. se on tosi ihana ja kaikkien mielest tosi söpö sit aina ku hoisin sitä asuu siis ratsastustallilla nii joku kysys et annaks sun hoito päivän mulle en tietenkää ikinä antanu välillä kysyjä on ollu joku iha pieni pikkutyttö ja poni kyllä tykkää jyräillä. joskus siel pyörii sellanne ehkä joku 7-8 v tyttö sit ku kerran harjailin ponia käytävällä ni yks tyttö kysy saanko mäki harjata sanoin sille sitte että haluaisin harjata ponin ite ku kerran hoidan sitä tyttö sitte vaa siinä katto muo hetken otti harjan kopasta ja alko harjaa mä sitte tokasin et eks mä just sanonu et mä harjaan tän ite sit se vaa jatko ja mä sanoin meeppäs siitä nyt harjaamasta mun hoitsua sit se lähti viskas vaa harjan lattial ja meni pois ajattelin sit vaa et huh huh onpas sitkee pikkutyttö

Lähettäjä: lllll 
Päivämäärä:   22.12.09 21:17:36

tuosta ei kyllä oikein selvää ottanu^

Lähettäjä: hejdå 
Päivämäärä:   22.12.09 22:49:40

haha :''D

parhait, lisää?:D

ööh ittelle on käyny... hmm ei tuu mielee;D

LähettäjäIDEAL 
Päivämäärä:   23.12.09 11:06:35

Olin menossa ratsastuskouluun tunnille. Laitoin hevostani karsinassa sitten kuntoon, kunnes siihen pöllähti yhtäkkiä joku pikkutyttö (7v, kertoi olevansa ekalla).
Tyttö: Saanko auttaa harjaamisessa?
Minä: Et oikeastaan, kun olet noin pieni. (en halunnut ottaa vastuuta siitä jos hevonen tallaa likan jalkoihinsa)
Tyttö: *ryntää hevosen karsinaan*
Tästä hermostuin jo jonkin verran, olinhan kieltänyt tyttöä tulemasta karsinaan. Käskin likan pois ja vähän v*tun nopeasti.

No siinähän se sitten pyöri aikansa, pyöräilykypärä päässä. :D

Tämä kyseinen likka oli kiusannut kaveriani mm. kertomalla että tämän poni on tytön poikaystävä ja väitti kivenkovaa että poni on tamma vaikka se on ruuna. :D

Ja sitten kakru selitti että "Oletko nähnyt sen spirit-elokuvan, siinä on kohta jossa hepat vetää junaa, onneksi täällä heppojen ei tarvi vetää junaa, kun ne tulisivat muuten raskaiksi" :D <3

Toinen tapaus heppakerhossa:
Likka: Tiesitkö että tää LOTTA(nimi muutettu) on suomenhevonen?
Minä: Ei ole, vaan pv.
Likka: Onpas, kerhonohjaaja sanoi niin!
Minä: *kysyn kerhonohjaajalta* Onko LOTTA sh?
Ohjaaja: No ei todellakaan :D
Minä: *sanon likalle* Nonih, sanoinhan ettei LOTTA ole suokki.
Likka: No ei nii, tyhmäki sen näkee!

söpöjä nuo pikkuset :3

Lähettäjä: annn :) 
Päivämäärä:   23.12.09 18:54:39

haha :DD näit o ihana lukkee :D

Päivämäärä:   24.12.09 12:51:00

Pakko kertoo tääkin.
Eile kun olin tallilla ja hyppäsin hevosellani valmennuksessa. Sit se kielsi monta kertaa yhelle portille ja menasn pari kertaa tippua siinä myös selästä, kun välillä tuli ne niin puskantakaa.
Sit kuuntelin kun ratsastin siit katsomon ohitse kun ratsastuskoulupuolelta pikkutytöt selittelivät kavereilleen "kuinka huonosti ratsastin, ja miten olisi pitänyt toimia". Ja tytöthän olivat jotain kymmenkesäisiä ja kävivät vielä alkeiskurssia.

No sitten valmennuksen lopulla hevonen pelästyi ihan kunnolla kun katomossa yks niistä pikku tytöistä hyppäsi tuoliltaan alas ja kuulu hirvee tömähdys ja ne muut alko sit siin kikattaan. N, en mahtanut mitään, kun hevonen lähti pukkilaukkaa painattaan ohjastuntumatta ja silleen, et mul ei ollut jalustimet ees jalassa ja olin muutenkin ollut sillä hetkellä juuri löysäämässä satulavyötä.
Tipuin tietysti ja valmentaja alkoi siinä sitten raivoamaan pikku tytöille, että eivätkö ne osaa käyttäytyä ja eikö niille ole kerrottu että maneesissa ei pidetä meteliä saati riehuta.

Myöhemmin ratsikoulun puolella ollut yksityishevosen omistaja kertoi minulle, kuinka pikku tytöt olivat keskustelleet taas ratsatsustaidoistani tähän tyyliin "Netta on kyllä niin helppo ratsastaa, ettei sieltä voi tippua ja Noora tippu sieltä ja meinas tippuakin siinä esteellä. Ja Noora ei ees komentanut hevost kunnolla siinä kun se kielsi. Se vaan napautti sitä kerran raipalla aina kun se pysähty esteen eteen, mut sen olis kyllä pitänyt lyödä sitä aina ihan kunnolla." eräs tytöistä kuulemma oli todennut ja toinen jatkanut "niin ja potkia sitä pohkeilla. Netta on kyllä niin hieno hevonen että kyllä se on varmasti tosi kiltti ratsastaessa ja ne esteetkin oli tosi pieniä." Kun tämän minulle se eräs omistaja kertoili niin vähän repeiltiin ja Nettahan ei ole todellakaan mikään helppo ratsastaa, päin vastoin. Se säikkyy, hermostuu, kuumenee ja on muutenkin kokematon ja arka. Vaikka toisaalta yrittää aina parhaansa. Ja esteethän eivät olleet mitään korkeita, koska vasta Netan kanssa aloitellaan kunnolla hyppäämistä ja valmennuksissa emme korkeaa rataa koskaan hypi, esteet siis olivat jotain 70-80cm. Olivat kuitenkin korkeampia kuin pikkutyttöjen hyppäämän "esteet", jotka tosiasiassa ovat maapuomeja tai korotettuja puomeja, joilla korkeutta on 10-20cm.

Päivämäärä:   24.12.09 15:39:54

Ja pakko sanoa vielä tohon ylempään, että hevosellani ei ole koskaan edes kukaan pikku tyttö ratsastanut. Niin kauan kun se on ollut mulla, on sen selässä ollut vaan mä ja mun valmentaja. :D Ja tuli meille suoraan ratsukoulutuksesta, et tuskin sillonkaan sillä on kukaa tallin pikkutytöistä mennyt.
Ja nimetkin muutes on muutett tossa jutussa.

Lähettäjä: onhan näitä 
Päivämäärä:   24.12.09 21:06:37

Viimeksi tallilla yksi pikkutyttö joka oli lastentunnilla väitti minulle kivenkovaa että hänellä on shettis joka on Islannista :'D Taisin vaan todeta et islannissa on vaan issikoita mut tyttö oli edelleen sitä mielt et hänen shettis on islannist. en tiedä, saattoi pienellä olla maat sekaisin tai hevoset.

tämän olen varmaan ennekin kertonut mutta kerrotaan nyt uudestaan :)
olin yhdellä pienellä ratsastuskoululla tetissä ja minun piti mennä yhdellä vanhalla pvtammalla estetunnille. harjailin hevosta ihan rauhassa kunnes ovelle tuli pari pikkutyttöä katsomaan. kattelivat sitten siinä hetken aikaa kunnes toinen tokaisi että kannattaa laittaa se hevonen kiinni, se on ilkee. hevosta pahemmin tuntematta olin kuitenkin kiitollinen tytöille kun sanoivat sen mutta tamma oli ainakin sinä päivänä rauhallinen kuin mikä hoitaessa ja melkeen nukkui. hyvin herttainen otus :) myöhemmin sitten mietein hevosen käytöstä kotona ja totesin että olihan se pari kertaa luiminut mutta lopettanut sitten. kaiketi se huomasi etten lähtisi karkuun jos hiukan luimii..?

mutta ei pienet ol pahemmin mua neuvonu tai mitään :) minä olen yksi niistä henkilöistä tallilla joilta kaikki saa tulla kysymään apua, ja me myös autamme ja pidämme huolen että kaikki on ok :)

Itse taas olen joskus kysynyt yhdeltä yksityishevosen omistajalta voisinko alkaa hoitamaan hänen isoa puoliveriruunaa. en saanut koska omistaja kertoi hevosen olevan hieman arvaamaton vaikka onkin kiltti eikä uskaltanut antaa vieraiden hoitaa sitä. toivon vain etten antanut itsestäni kovin huonoa kuvaa ^^'

Lähettäjä: ihkusii 
Päivämäärä:   24.12.09 22:40:07

mä olin kerran ratsastamassa estevalmennuksessa hoitoponiorillani. :)
tunti meni tosi hyvin ja hyppäsimme kivaa rataa, ja koko kaksi tuntia siinä sitten istui kentän sieressä joku pieni tyttö joka katseli minua silmä kovana, jotenkin kateellisen näköisenä. :o
no, kun tunti päättyi, löysäsin satulavyötä ja laskeuduin ratsailta. huomasin tytön kantavan valmentajani kanssa esteitä pois ja taluttelin ponia loppukäyntejä maasta.

no, sitten tyttö tulee luokseni ja kysyy;
-tarviiksä apua?
-öö en tarvii.
-ai jaa, mun mielest toi poni vaan näyttää vähän vaikeelt sulle. (:D)
(poni ei pidä toisista hevosista ja luimii, yrittää näykkiä/potkia tms)
-(repesin aik pahasti ja tyttö katto mua kummissaan) kiitti vaa mut en tarvii apua.
-ootko varma, mä nimittäin alan ehkä hoitamaan tätä ponia!
-en tarvii apua OMAN HOITSUNI kanssa, ja tiedokses et täl ponil ei oo vapait päivii.
tyttö katto mua kummaksuen ja vähän nolon näkösenä.
-ja jos tää on susta kerran niin vaikee ni mitä tuut tyrkyttää apuu sellasille jotka sitä ei selvästikään tarvii?

no, tyttö sitten lähti nolona pois ja nauroin kaverin kanssa sille pitkään. :D
(kaveri oli ollu samalla tunnilla omalla pv hoitsullaan)

kivoi nää pienet.
sori jos tää on vähän sekava en oikee osannu selittää. :D

Lähettäjä: sqire 
Päivämäärä:   25.12.09 02:00:38

menin shettis hoitsullani loppukäyntejä, poni oli vieläkin energinen ja pian joku 9 v. tyttö ja sen kaveri tulee siihen mun vierelle. Toinen tyttö kuiskasi jotain toiselle ja sitten ne kikattivat. Yhtäkkiä poni pukkasi oikein kunnolla, ja tytöt kikattivat kippurassa. Olivat koskeneet herkkää poniparkaa pyllylle ja pukittanut. Opettaja tuli siinä hieman raivoamaan tytöille ja toinen vain totesi "ei tuo kyllä ponia kovinkaan hyvin hallitse, melkein tippu ku poni pukittaa!" naurahdin vaan (en ollu lähelläkään tippumista) ja ope siinä sitten jotain vielä saarnasi, lähtivät sitten kyllä pois.

Lähettäjä: pahvi 
Päivämäärä:   25.12.09 13:47:06

kyllä melkeen kaikki heppatytöt sillon 7-vuotiaina ovat olevansa parempi kuin muut ja kyselleet tyhmiä ja nauraneet toisille......ootte tekin olleet pieniä!!!<3

Lähettäjä: muovi 
Päivämäärä:   25.12.09 14:58:05

joo no en muista ite kyllä olleeni tollanen joskus 6-10 vuotiaana :D että musta se on aika törkeetä tulla sanoon jollekki kokeneelle ja hyvälle ratsastajalle et: hei ku sä et ossaa ratsastaa ni anna mulle se hevonen. että niitten pienten tässä pitäs opetella vähän käytöstapoja ja kunnioittamaan muitakin, että ei olla niinkuin euroopan omistajia. itselläni ei ois koskaa tullu mieleenkää mennä sanoo jollekki aikuselle jotain tuollaista. toivottavasti ne pikkulikat lukee nämä, niin oppisivat jotakin

Lähettäjä: Noo-a 
Päivämäärä:   25.12.09 16:10:00

Tää nyt on niin ja näin et onko jotain noloo mut kerronpa kuitenkin : )

Olin auttamassa heppakerhossa missä oli kolme eskarilais tyttöä. Haettiin sit kaks ponia ja yks hevonen tarhasta ja alettiin hoitamaan (olin siis apuna jos eivät jotain uskalla tai halua tehdä jotain). Toinen poneista on new forest joka potkii ja puree kaikkia ja kaikkea no näille tytöille oli annettu hoitohevosiksi nämä kolme heppa ja sitte tämän hurjapään hoitaja meni vaihteeksi sillä kiltillä shettiksellä joka ei varmasti tee pahaa kärpäsellekkään. Kun tuli shetun kavioiden puhdistuksen aika ei tyttö uskaltanut tehdä sitä. No tämän hoitaja tuli sitten siihen että pakkohan sulla on uskaltaa ku ei se tee pahaa ollenkaan. Tämä joka tuli kerskailemaan siihen että minäpä uskallan ja anna minun tehdä se ja muuta. Sitten radiopettaja tuli ja vei sen kerkailevan tytön sen hurjapään luokse ja hoiti sitä. Nyt ymmärrän miksi tyttö ei uskaltanut puhdistaa kavioita, kerran hurjapää poni oli potkaissut sitä tyttöä polveen ja sen takia säikähtänyt mikä on ymmärrettävää ja se on tapahtunut minullekkin samalta ponilta : ( Anteeksi kirjoitusvirheistä ja muusta jos ette tykänny yms. : D

Toinen juttu näistä ihanista pienistä : D Minä sitten menin sen kerskailevan tytön luokse ja aloin jutella no sitten minä kysyin että ootteko koskaan laukannu.. tyttö miettii vähän aikaa ja sitten sanoo '' ollaan me laukattu ravia'' repesin ja tyttö vaan kahtoo kummissaan ja kysyy että mitä naurettavaa tuossa oli no minä van että ei mitään : D Sitten kun tunti oli mennyt autoin sitä kerskailevaa tyttöä ja yht äkkiä se sanoo että '' tämä poni melkein laukkasi : o ! '' Ja koska olin kahtomassa sitä tuntia ettänäin ei tosiaankaan ollut koska poni väin vähän kiihytteli mutta mikä ei ollut lähelläkään laukkaa : DD

Lähettäjä: wnbratsastaja 
Päivämäärä:   25.12.09 16:45:46

ihania :D up

Lähettäjä: aloittelijako? 
Päivämäärä:   26.12.09 13:15:28

Olin kerran omalla pv-tammalla vieraalla tallilla valmannus viikonlopussa (kaksi päiväinen valmennus, lauantaina oli tunti aamulla ja tunti illalla ja sunnuntaina samallalailla) ja olimme tulleet jo perjantaina tallille.
Riisuin sitten käytävällä hevoselta kuljetussuojia ja loimia pois ja siihen kerääntyi lauma pikku tyttöjä (n.10v) katselemaan.
No tamma vähän siitä hermostui kun vieras paikka ja kauheasti ihmisiä ympärillä jne. Ja alkoi steppaamaan paikallaan. Sanoin sitten ihan ystävällisesti tytöille
-Voisitteko mennä muualle kun Ria stressaantuu kun kauheasti vieraita ihmisiä ympärillä.
Kukaan tytöistä ei sanonut mitään, mutta kolme-neljä heistä tuli sitten silittelemään ja taputtelemaan. Siitähän vasta tamma hermostui ja alkoi peruttelemaan jne.
-Älkää nyt v***ssa tulko ainakaan lääppimään, kun se ei siitä tykkää! Nyt KAIKKI pois! Sanoin suuttuneena.
Sitten yks pikku tytöistä joka oli tullut siihen silittelemään sanoi:
-Oltaisiin vaan autettu suo, kun en näköjään pärjää tälle hevoselle. Me voitaisin kyllä hoitaa se, niin se sais hyvää hoitoa eikä sen tarvis pelätä et sitä ei osata hoitaa kunnolla.
Olin silleen et mitä ihmettä ja tiuskaisin
-Pärjäämisestä nyt ei ole hetkeäkään ollut kyse, vaan siitä, että tämä nuori elukka, mikä ei ole vielä tottunut siihen, että vierailee vieraissa paikoissa, on hieman ihmeissäään kun lauma pikku kakaroita tulee lääppimään ja tölläämään sitä vieraassa paikassa! Ja hevonen on ollut mulla nyt vuoden ja oon ainut kuka on sitä sinä aikana hoitanut, eikä ainakaan vielä ole kuallut!
Tämän jälkeen suurin osa pikku likoista lähti vetämään ja sain hevosen karsinaan. Joku lähtemättömistä tytöistä sitten kysyi
-Minkä ikäinen toi sun hevoses on?
-Alle 5. Noin neljä puol, sanoin.
-No eihän se sitten mikään nuori ole, kuten sanoit. Et ei iästä tommonen voi johtua vaan hoidosta! Joku työistä viisasteli.
Repesin ja sanoin vielä, että KUKAAN ei mene hevosen karsinaan, eikä KOSKE siihen.
Sitten joku muu ajoikin trailerinsa kanssa pihaan ja tytöt ryntäsivät pihalle katsomaan tulijaa (joka kanssa hermostui näsäviisaille kuulemma osaaville tytöille).

repeilen vielä nytkin tässä sille kommentille, että eihän se nuori ole. Ei ole juu. Alle viiden vanhathan eivät nuoria ole. :D Ne ovat vielä varsoja, sanon minä. Tai ainakin osa.

LähettäjäLaura~ 
Päivämäärä:   26.12.09 14:24:33

mulle tuli kesällä ehkä joku 7-9v likka pätemään et satula on muka liian edessä vaikka se tosiasiassa oli vähän takana (luisuu aina eteen päin).

sitte toinen juttu että olin kesällä tallissa hoitamassa omaa hoitohevostani ku olin lähdössä ratsastamaan eikä tamma ollut mitenkään kiinni, riimunnaru vain kaulalla kun ei minnekään lähde. tämä edellisen jutun pikkulikka tuli taas pätemään (kera kymmenen kaverinsa) että kuinka tämä kyseinen hevonen oli purrut tätä tyttöä edellisenä päivänä. totesin siihen vain että varmasti puree jos sitä ärsyttää (hevonen kiltti mutta ärsyyntyessä saattaa vähän maistaa) ja tytöthän oli ärsyttänyt. itse tosiaan pystyn ongelmitta kulkemaan vaikka hevosen mahan alta..
samalla kertaa myös sain kunnon luennon siitä kuinka hevonen ei saa olla irti käytävällä (ja eikait se saisikaan mutta kun ei mitään tee niin en näe ite syytä miksi en sitä voisi suljetussa tyhjässä tallissa tehdä)

Päivämäärä:   26.12.09 17:15:11

Puhuin tallilla yhden kavrin kanssa tästä aiheesta ja sit kaveri kerto kun jotkut pikku likat oli kans tullut aluetason estekisoissa viime keväänä tälle pätemään kaikkea tyylin. (eri kisoista kuitenkin kyse)

-Moi! Sulla on aika hieno hevonen, mut kuolaimet vois kyllä olla pehmeemmät.
-Kiitos, onhan tämä tosi mahtava. No kauheesti pehmeempiä ei voida kisoissa käyttää, ainakaan sillo ku mää meen ja onhan nääkin nyt melko pehmeet.
-No ei kyllä. Olympiat kolmansissa olis ehkä vähän paremmat, eikä hevosia sattuis niin paljon suuhun kun niitä käytettäis.
-Ööh. Olympiat on aika kovat kun niissä on vipuvartta, et ehkä nää vähän ohuemmat kolmipalat on vähän paremmat. Olympioita en suosittele kenellekkään.
-Kyllä meidän tallilla jokasella hevosella on olympiat! Ne on oikeesti tosi pehmeet!
-Varmasti, mutta nyt mun täytyy laittaa hevonen kuntoon, kun täytyy lähteä verryttelemään.

Hevosen hoitaja: -Laitetaanko näistä nyt kumpi satulahuopa?
Omistaja/kisaaja: -Laita se siistimpi.
Joku pikku likka, joka seurannut sivusta hevosen, hoitajan ja omistajan touhuja: -Kyllä se valkoine on aina parempi kisoihin, kun hevoset hyppää se päällä paremmin.
Hoitaja: -Meillä nyt ei satu olemaan vakoista mukana, kun estekisoissa ei tykätä käyttää sitä. Koulukisat erikseen.
Pikku likka: No mahdatte sitten mennä ristikko luokkaan. Se kyllä menee jo.
Omistaja: Ihan metriin ja metri kymppiin ollaan ilmottauduttu.
Pikku Likka: No, Kyllä mun siskon kaverin poni sen voittaa kun sillä on valkonen huopa.
Hoitaja: Mistä lähtien huovan värillä on ollut merkitystä sijoitukseen?
Pikku Likka: Otteks te tyhmiä? Sitä paitsi toi hevonen ei varmaan ees hyppää hyvin ku käytätte sillä tollasia jalkatoppauksia esteillä.
Omistaja: Ensiinäkään me ei olla tyhmiä, tai jos ollaan niin, niin oot sääkin ja toiseks noi on kuljetussuojat ja käytetään niitä vaan kuljetuksessa mut ei olla ehditty oottaan viel pois.
Pikku Likka: Kyl mää nyt sen tiesin.

Repeilin kun kuuntelin. :D

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   26.12.09 18:59:22

Eikä nää on nii hyvii! :D Meiänki tallilla näitä kaikki tietäviä hurmaavia pikkulikkoja. Esim. kerran tapahtu tällee: Olin ollu ponini kanssa ekoissa kisoissa huimassa 60cm luokassa (mutta siis vasta aloteltii kisaamista sen ponin kanssa). Sit pari päivää kisojen jälkeen kuuntelin seinän toisella puolella, kun yksi pikkutytöistä osoitti kisojen tuloksia ja sanoi kaverilleen, että "kaikki noi jotka sijottu meni automaattiponeilla" (Ite siis voitin luokan ja se pikkutyttö oli samassa luokassa tuntiponilla ja hylättiin) ja sitten se alko kertomaan kaikista kuinka automaatteja ne on. Minun ponini kohalla sanoi: "toi ponihan on niin reipas aina nii pakko sen on olla automaattikin"! Poni on siis todella herkästi kuumuva ja vaikea hypättävä ja siis reippautensa takia kuulemma automaatti... Onhan noi pikkutytöt pieniä joo, mutta välillä kyllä tekis mieli niin karjasta niille suoraan koska kyl toi tuntuu aika pahaltakin kun ne selittää niitä juttujaan.. :pp

Lähettäjä: mariet. 
Päivämäärä:   26.12.09 19:19:09

Kesällä joskus talutin heppaani (joka on __ori__) laitumelta talliin. Kun polle ori, niin tietty ketju suussa, ja polle vielä varsin virkeänpuoleinen.

No, olin jo päässyt tallipihaan kun yksi (n. 9-10v) tyttö juoksee luokseni mukanaan napollinen KAUROJA. Pysähtyy sitten siihen.
Tyttö: Ompa ihana satuheppa sulla!
Minä: Kiitos, kiitos. Onhan se ihana. :)
Tyttö: * päläpäläpälä *
Tyttö: Saanko antaa tästä kauroja?
Minä: Noooh, ehkä joskus toiste sitten...
Tyttö: Aha. No saanko taluttaa sitä?
Minä: Nooooh, kato tä on ori nii ehkä-se-ei-nyt-käy.
Tyttö: Onko se sitten niin vaarallinen?
Minä: Eeei, tää on tosi kiltti ori.
Tyttö: No miks sillä on ketju suussa?
Minä: ..koska oreilla ihan pitää olla..
Tyttö: Aha. Kyllä mä varmasti pärjäisin sille paremmin ku sun pitää käyttää tota ketjua.
Minä: * REPS * Mun pitää tästä mennä...

No heppa sitten vielä yritti jäädä syömään kauroja. Tyttö ei anna kauroja, mutta huutaa vielä perään:
"Tää tykkää enemmän kuitenki musta ku susta, jos olisin sinä nii myisin sen heti pois ku et pärjää sille!"

..Minä sitten repesin siihen paikkaan ja lähdin melki kuset housussa talliin..

Päivämäärä:   26.12.09 19:20:28

Ja tämä meidän satuheppa on liinakko pieni läsipäinen suokkiori. :)

Lähettäjä: voi pientä 
Päivämäärä:   26.12.09 20:55:15

Talutin hoitohevostani kentällä tuulisella säällä. Poni oli sitten tosi pörheenä ja ravasi kokoajan vierelläni jne. Välillä säikkyili jotain ja kaikkee.
Siihen tuli sitten yks n.13 vuotias tyttö.
Tyttö: Onks toi sun oma?
Minä: Ei, mä hoidan sitä.
Tyttö: No, kukas sen omistaja sitten on?
Minä: No, sellanen Laura. (nimi muutettu)
Tyttö: Jaa, onks se nyt tallilla?
Minä: Ei taida olla, mutta tulee varmaan käymään jossain vaiheessa.
Tyttö: Okei, mut osaatko sanoa monen aikaan?
Minä: Varmaan tunnin päästä, mut miten ni?
Tyttö: ajattelin vaan kysäistä, jos voisin alkaa hoitaan tota kun, et näytä pärjäävän sille kovinkaan hyvin ku se vaan rava tossa sun vieressäs ja kyttää joka paikkaa.
Minä: *naurahdus* En usko, että saat alkaa hoitamaan, kun oon hoitanut tätä jo kohta vuoden ja koko ajan tää mulla ihan hallinnassa on, se vaan on tällä ilmalla vähän pöhkö välillä, muttei nytkään mitenkään paha. Normaalia käytöstä Reiskalta. (nimi muutettu)
Tyttö: Saaks mä kuitenkin kokeilla, jos se saatuiski toimii paremmin mulla?
Minä: *naurahdus* En mä nyt tie, kun jos jotain käy, ja ku tää ei oo mun.
Tyttö: Mitä tässä nyt vois käydä? Mä oon kuitenkin käsitellyt hevosia vauvasta asti ja ratsastanut tunneilla 8vuotta ja ja ja ja (plää plää itse kehuja).
Minä: *ojentaa narun* Katokin sitten ettei mitään tapahdu.
Tyttö kävelee ponin kanssa kaks askelta, poni seisahtuu paikalleen ja tyttö vetäisee narusta aika reippaasti, et poni lähtis eteen päin. No, poni hyppää pystyyn ja tyttö alkaa kiljumaan ja poni säikähtää ja alkaa pelästyksissä peruuttaan taakse päin. Tyttö vaan päästää narusta iri, vaikka olisi voinut hyvin pitää siitä kiinni ja poni ravaa pörheenä luokseni ja painaa pänsä kainaloani vasten. Otan narusta kiinni ja taputan ponia kaulalle ja sit poni taas rentoutuu ja alan käveleen sen kanssa.
Tyttö: Sehän on ihan hullu, oli vaan onni, ettei toi sattunut sulle. Sehän olis päässyt sillo oikein kunnolla karkuun, mut mä oon onneks näin hyvä jne.
Minä: Varnasti, menes nyt hoiteleen niitä kilttejä kepparaietas sinne kotiin.
Tyttö: Nykyään ei näemmä osata arvostaa sitä, että joku on parempi kuin toinen!
Minä: Niinpä näkyy.

Ikää mulla on siis 15v.

Lähettäjäjjy- 
Päivämäärä:   26.12.09 23:04:52

naurut :---D

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   27.12.09 11:17:34

reps :''DD toi edellinen...

Lähettäjä: DÄÄM 
Päivämäärä:   27.12.09 13:52:56

Hahaha, repesin ko luin näitä! :D

Lähettäjä: annnu 
Päivämäärä:   27.12.09 15:32:14

haha, oikeest repesin melq kaikillee :''DD

Lähettäjä: sofia 
Päivämäärä:   27.12.09 16:34:22

Olin kerran ratsastamassa mun shetlanninponillani, se on aivan liikuttavan söpö. Ratsastaessa yleensä kiltti, ja melko helppo. Mutta nuoren ikänsä takia saattaa keksiä omia temppujaan. (Muun muassa käyntiympyrältä päätä pihkaa pukkilaukkaa, vaikka vain sen takia, että säikähtää, tai se on ponista hauskaa). Nooh, eihän temput mitenkään hirveitä minun päälleni enään ole, kun olen niihin tottunut. Poni kuskannut minua, ja heittänyt selästään alas monta kertaa.
Noh, meillä oli koulutunti, työstettiin ympyröitä ja otettiin väistöjä ja tosi paljon laukannostoja. Siinä kentän laidalla mun ratsastusta oli katsomassa semmonen 15-vuotias tyttö, kaverinsa kanssa. Siinä kuulin kun ne supattelivat ja nauroivat kaikkee miten en pärjää pienelle ponille, vaikka oon itekkin aika vanha jo. Kun poni sitten otti kunnon kyydit, kun säikähti nurkassa jotain (tai kusetti, kun poni tytön elämän vaiheeseen silloin kuului kaikki jekuttaminen), kuulin tytön sanovat melko kovaan ääneen "voi luoja, tajuis jo, pitää ne pohkeet kiinni siinä ponissa niin se poni tajuu ettei oo yksin ja ei säikkyis, muutenkin vois istuu paremmin eikä vaan riuhtoo ja hyppiä kyydissä kun poni juoksee karkuu".
Ton kuultuani mulla meni lopullisesti hermot tyttöihin, ja aattelin että sanon niille suorat sanat. Niimpä tulinkin alas selästä, ja ojensin ponin ohjat ja kypäräni tytölle.

Minä: Tässä, ole hyvä. Nyt voit itse näyttää mulle, miten poni menee paremmin.
Tyttö: *naurua* Mee vaan ite sillä ponillas...
Minä: Ei. Kun nyt sää tuut tänne selkään ja näytät miten tällä pitää ratsastaa oikein. Jos sää puhut musta paskaa kentän laidalla, voit ihan hyvin näyttää miten asia tehdään paremmin.

Nooh, siinä se tyttö sitten kipus ponin selkään, ja alkuun niillä menikin ihan hyvin, tyttö osasi perusasiat, niinkuin minäkin. Ja on ratsastanut tallin "vaativilla" tuntihevosilla. NNooh, sitten tyttö ravasi ja ratsasti kulman läpi, oikein oikea oppisesti. Poni innostui ja rupes siinä kunnon rodeo pukkeja heittämään. Ei se tyttö sitä sen paremmin hallinnut kuin minäkään, vaikka oli pohkeet niin lähellä ponia että... Siinä se tyttö ratsastuksen lopetettuaan mulle yritti jotain sönköttää että ei taidakkaan olla ratsastuksessa vikaa.

Totuus siis on, että nuoren ikänsä takia ponilla on erittäin vähän kokemusta ja innostuu välillä vähän liikaa.

Itse olen siis 13, uskolsimpas sanoa "isommille" ja "Paremmille" tytöille !!

Päivämäärä:   27.12.09 16:57:06

Toinen tarina on sit taas se, kun olin kerran kaverini kanssa harjailemassa tätä mun shetlanninponi tammaa, sit siihen tuli yks 12-vuotias tyttö. Se kehu tosi paljon ponia, miten hyvässä kunnossa oon sen pitänyt ja miten hyvä rakenne sillä on. Sit se kerto, että se hoitaa kans yhtä ponia samalla tallilla (mun poni on siis ratsastuskoulun asukas). Tyttö siitä sit lähti pesemään hoitoponinsa ruokakuppeja, kun minä menin sillä välin kentälle ratsastamaan. Olin siinä alkuverkannut ponin, kun tyttö tuli siihen kentän laidalle meidän ratsastusta seuraamaan.

Meidän oli tarkoitus lähteä maastoon vähän kävelemään, ja pyysin kaveriani meidän mukaan. Tämän kuultuaan tyttö oli aivan liekeissään ja melkeimpä juos meidän perään "Heiiii, voinks mä tulla teidän mukaan kävelemään maastoon?". Nooh, miksikäs olisin tyttöä kieltänyt. Siinä se sitten meidän mukana juos, ja kertoi että hän voisi joku päivä ratsastaa ponilla jos minulle käy. Sanoin ettei tarvitse, kun yritän nyt "kouluttaa/opettaa" ponia hieman tavoille, ensin vain niin että ratsastan sillä itsen. Sitten tyttö vain sanoi, että joo. Nooh, eihän siinä toki kaikki ollut, vaan tyttö jatkoi jutteluaan ,minun ponilla mennessäni.

Tyttö: Voii, sun ponillas on aika rohtuneet huulet. Ootko muistanut laittaa niihin shinya?
Minä: *reps* Shinya?? Sehän on harjan selvitysainetta.
Tyttö: Mitenniin???
Minä: Joo, onse. Rohtuneisiin huuliin voi laittaa vaikka Helosania. Mutta mun poni ei nyt tarttee sitä, kun sen huulet ei oo rohtuneet. Ne on itse asiassa ihan tosi hyvässä kunnossa.
Tyttö: Mitenniin?? Tossahan on ihan hirveen rohtuneet!

Tyttö siinä osoitteli sormellaan ryppyjä, mitkä tulevat kuolaimista, ja ihan tarkoituksella. (siinä sain kyllä hyvät naurut).

Siinä sitten selitin tytölle että ei ne rohtuneet ole. Voi tyttöä kun niin pätevä oli ja sekotti helosanin shiynyyn ja kuolain rypyt rohtuneisiin huuliin.

LähettäjäSuomenhevonen<3 
Päivämäärä:   27.12.09 16:58:42

Joo mulla on tällänen oma nolo juttu :D eli olin yhellä tallilla ja ratsastin lempi ponillani.. tulin karsinan luo ja laitoin hevosenkarsinaan. siinä sitte rupesin riisuun siltä varusteita poia ja sitte olin saannu sen valmiiks.. sitte ope tuuli siihen kysyyn"-Joko on hevoset hoidettu valmiiks?" . Sitte mää sanoin et:" Mä ainaski oon jo valmis:)"(Olin tosi pien sillon..). Sitte ope kurkkas mun lempiponin karsinaan ja huomautti mulle"Hei Zorrolla(Nimi muutettu) On viel suojat jalassa:O Miks et ottannu niitä pois?" .Siin sitte nolona kävelin karsinaan ja hoidin hepan valmiiks...."Tekemästä oppii;)"

Sori kirjotus virheet :D

Lähettäjämurrmeli 
Päivämäärä:   27.12.09 17:06:18

Joo, siis tallilla missä käyn ratsastamassa on yksi arabiori, jota yksi(ja varmaan moni muukin) tyttö ihastelee ja sanoo sitä aina niin ihanaksi.
No kerran opettajamme oli leirin aikana ratsastanut sillä ja pyysi minua purkamaan sen, niin lähdin sitten taluttamaan heppaa talliin ja se tyttö kävelee vieressä sillee *vouuuuuu*. Sitten kun otin hevoselta satulan pois se oli et:
-saanko ottaa sen satulan, saanko?
olin sillee noh vien sen iha ite : D

Sit ku menin samalla hepalla tunnilla, tyttö oli vissii käyny lukemas listoist et meen sillä ja tuli kysymää:
tyttö: Kenellä meet tunnilla?
minä: (Sillä hepalla
tyttö: onks kivaa???
minä: Iha normaalii
tyttö: aijaa..

tunnin jälkee tuli taas kyselemää oliks kivaa jne ja ihastelemaa :D

sit oli kans mont kertaa kyselly tallin vieraskirjassa että saako mennä sillä, mutta aina on vastattu että se on vaa kokeneille, ja että hän ei ole tarpeeksi kokenut (: voi sitä

Päivämäärä:   27.12.09 17:10:27

Ja sit olis myös yks tämmönen.

Olin kerran ratsastamassa ponillani kentällä, ja siihen tuli yks tyttö. Kysyin haluisko tyttö kävellä loppukäynnit ponillani, kun itelläni oli ihan sairaan kova jano, ja oli ihan puhki. Tottakai tyttö suostui, olihan se ihan sairaan hienoo mennä yksäriponilla.

Seuraavana päivänä kuulin sivukorvalla, kun tyttö kerskaili kavereilleen, että sai mennä mun ponilla. Kehui siinä miten hyvin oli pysynyt ponin selässä vaikka se oli pukitellut (olin itse koko ajan kentän laidalla vahtimassa ettei mitään satu). Todellisuudessa poni ei ollut pukitellut kertaakaan, vaan mennyt erittäin nätisti! Tyttö ilmeisesti luuli, että poni pukitteli kun poni meinasi kompastua.

Sitten samana päivänä tyttö tuli kaverinsa kanssa mun luokse, kun harjasin poniani.

Tyttö: Kiitos tosi paljon, kun sain mennä sun ponillas!
Minä: Joo, ei mitään. Hyvä vaan että joku sillä käveli, kun ite en ois millään jaksanut enään siellä selässä kiikkua. (olin laukannut ponilla melko paljon, joten en viitsinyt pariin käyntikierrokseen tyytyä).
Tytön kaveri: Voisinkohan määkin joskus kävellä sun ponillas??
Minä: Nooh, täytyy nyt katsoa. Kun toi oli vähän niinku "harvinaisuus", kun *Suvi* sattui siinä kentän laidalla olemaan, enkä itse jaksanut enään ratsastaa.

Siinä ne tytöt sitten lähtivät ja kuulin kun tää ponilla mennyt tyttö kerskaili kaverilleen "Kuulitsää mää saan mennä tollein harvinaisuuksilla" ja tytön kaveri "noethän se johtu vaan siitäettä muita ei ollut paikalla".. Olihan se hassua kuunnella kun pienet tytöt tappelee siitä kuka saa kävellä mun ponilla pari kierrosta :D

Lähettäjä: haisulihimself 
Päivämäärä:   27.12.09 19:15:44

eii tuo sofian eka.. :'D ja noi muutki.. lissee tulemaan?

LähettäjäSuomenhevonen<3 
Päivämäärä:   27.12.09 23:26:07

Lisää näitä!♥

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.12.09 13:36:38

Itse olen kans joskus näitä laukonut muille ja on nyt vanhemmalla iällä joku tullut mullekin pätemään.

Joskus useita vuosia sitten, kun aloitin ratsastuksen:
Minä: Sulla on kyllä nätti hevonen!
Omistaja: Onhan se nätti.
Minä: Kaikki rautiaat on aina tosi nättejä!
Omistaja: ÖÖh.. se on kyllä kimo.
Minä: Ei varmasti ole! Se on rautias, etkö sinä sellaista asiaa tiennyt? Olen juuri opetellut hevosten värit ja tuon värinen on rautias!
Omistaja: Rautias on selainen, jolla on ruskea karvapeite ja jonka harja ja häntä on saman väriset tai vaaleammat kuin karvapeite. Tälleen yksinkertaisesti selitettynä.
Minä: Pyh! Rautias on valkoinen!
(en nyt tarkalleen muista, mitä omistaja sanoi, mutta jotenkin tollain se kuitenkin meni. :D)

Sitten näitä jotka on nyt tullut mulle pätemään.

Tyttö: Kuinka korkeita esteitä oot hyppinyt?
Minä: No yksittäisenä on tullut hypättyä 130-140cm, ratana sitten vähän vähemmän, mutta reilua metriä kuitenkin.
Tyttö: No kellas oot hyppinyt noin pientä?
Minä: en mä nyt ti, onko se enää "noin pientä", mutta tuolla Jenillähän sitä (nimi muutettu).
Tyttö: On se pientä, kun mää oon hyppinyt 150cm korkeita oksereita! Ne olikan ratana ja ne kaikki oli oksereita, joiden pituus oli tosi paljon.
Minä: Nyt on tainnut mennä sinulta korkeudet ja estetyypit vähän sekaisin. :D
Tyttö: Ei ole! Mä oon vaan parempi ratsastaja kun sä! Mut nyt mun täytyy mennä, kun mun ratsastustunti alkaa!
(ja tytöllä ikää oli varmaan n.10v) :D

ja toinen tapaus:
Tyttö: Sä oot laittanut Jenille (nimi muutettu) suojat vääriin jalkoihin.
Minä: Oonko? Kyl mää ne mielestäni ihan oikein laitoin. (olin katsos selässä en nähnyt)
Tyttö: Kyllä ne väärissä jaloissa on.
Minä: No, korjaapas ne sitten.
Tyttö: Okei! .... Nyt ne on oikeissa jaloissa!
Minä: kiitos paljon.
HETKEN PÄÄSTÄ
Tyttö 2: Nauraa
Minä: mitä? Onks joku hassusti?
Tyttö 2: no on. Sä oot laittanut etusuojat (jännesuojat) takasiin ja toiin päin.
Minä: No.. voihan helskutti, kun Mira (nimi muutettu) väitti et ne on väärissä jaloissa, enkä mä sit kattonut vaan pyysin korjaan.
Tyttö 2: On tainnut Miralta mennä teoriatunnit suojien laitosta vähän ohi.
Minä ja Tyttö 2: reps!
Tyttö 2: Mut mä voin korjailla ne.
Minä: teepä se ja kiitos paljon.

LähettäjäLeoparti 
Päivämäärä:   28.12.09 16:29:16

Onneks oon ollu aina pienenä tosi ujo, joten mulle oli kaikki tallilla tosi mukavia ja kilttejä kun en koskaan tuputtanu apua niille, toisin kun jotkut muut.

Lähettäjä: Mf. 
Päivämäärä:   28.12.09 16:55:32

Vähä kivoi ! Lissää näitä? =)

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   28.12.09 17:14:42

Jäi vaivaamaan tuo marietin ori-juttu. Eihän kaikilla oreilla ketjua tarttee olla :D

eipä tässä muuta. Orit on ihan tavallisia hevosia niinko muutkin, mut ei tehä tästä haukkumatopaa, vaikka sen jo alotinkin.

Lähettäjä: MiMi 
Päivämäärä:   28.12.09 17:26:10

Onpa niillä pikkutytöillä pokkaa O___o

Lähettäjä: == 
Päivämäärä:   28.12.09 17:31:59

leoparti// samoin :D vaikka tässä topassa onkin kaikkia pikkulikkojen sanomisia, niin mua eniten ärsyttää tallilla semmoset 14-16 vuotiaat hoitajat, jotka on kyllä kokeneita jne, niin tuppaavat aina päsmentämään jos jokin aivan pikku asia menee vähän väärin. kerrankin laitoin karsinassa yhtä vähän hermoherkkää hevosta, niin paikan omistaja tuli siihen ja sanoi että voin käydä hakeen sulle riimunnarun ja laittaa pollen kiinni jos tahdot. (siis totta kai osasin itsekkin tarjoutui vain auttamaan) kohta siihen tuli joku about 15 v tyttö, joka on varmaan ympäri vuorokauden tallilla, ja sanoi että hevosta ei KOSKAAN saisi sitoa kiinni "kalteriin". katsoin siinä vähän tyhmänä että mihinkäs muuallekkaan, koska karsinassa ei ollut mitään koukkuja tms, ja sanoin että ihan kuules omistaja kävi laittamassa sen siihen. lähti vähän nolona pois.

ennen käynyt sama henkilö sanomassa että pitäis heppa aina sitoa kiinni kun sitä harjaa tms. itse en näe sitä aina aivan tarpeellisena, jos hevonen on rauhallinen.

kerran olin nousemassa selkään kun taas tämä tyttö tuli sanomaan sellasella valivali tiedän kaiken äänellä, että kiristä AINA ensin SE satulavyö ennenkuin nouset selkään. olin nimittäin ensin sitä vähän jo kiristänytkin, mutta aioin siinä välissä laittaa jalustimet oikean mittaisiksi, eihän vyötä edes kannata heti äkkiseltään kiristää aivan tiukille. ärsyttää tuommoinen, kun ollaan muka niiiiin kaikkitietäviä -,- ei nyt ollu kauheen kiintoisa juttu, sanoimpahan vaan täytöksi :D

Lähettäjä: Kaksi viivaa 
Päivämäärä:   28.12.09 17:37:31

Nää on ihan parhaita!
jjj: Muokin jäi vaivaan toi. :D

Mut omalle kohdalle sattuneita:

Olin katsomassa erään ratsastuskoulun harjoituskilpailuja kun sitten eräs pikku likka tuli pyytämään apua shetlanninponin satuloinnissa, koska oli tällä menossa kisoihin.
Autoin tyttöä laittamaan ponin kuntoon ja kun siinä sitten autoin tytön myös selkään ja mittasin hänelle oikean pituiset jalustimet. Tyttö muisti, että kyseisellä ponilla oikean mittaiset jalustimet ovat 9 reiässä ja sitten siinä totesin, että koska kyseessä on estekisat laitetaan reiän lyhyemmät jalustimet, vaikka kyseessä onkin vain puomiluokka.
Tyttö alkoi siinä sitten vänkäämään, että esteillä jalustinten täytyy olla vähintään reiän _pidemmät_ kuin normaalisti ja koulussa taas lyhyemmät. Yritin tytölle selittää, että se menee juuri toiste päin, mutta ei auttanut. Siinä tyttö sitten huusi opettajan luoksemme ja kysyi opettajalta asiasta. Opettaja vastasi samallalailla kuin olin itse tytölle selittänyt ja tyttö siihen vain totesi: "Niin hän mä sanoin, mut toi ei tiennyt!"
:D Repesin ihan totaallisesti.

Toinen oli kun olin seuratason kilpailuissa kaverini nuorella ponilla. Verryttelyssä poni oli aivan seko. Se pukitteli ja keuli ja säikkyi ja teki muutenkin kaikkea omaansa. Sitten pikku tytöt tiskuivat kentän reunalla kaikkea tähän malliin:
- Toi poni on varmaan oikeesti tosi kiltti, mutta toi ratsastaja pakottaa sen käyttäytyyn tuhmasti!
- Niinpä! Se ratsastaja haluaa näyttää hyvältä ratsastajalta kun käskee ponin oleen tuhma ja kun se ei tipu selästä.
- Niin on. Toi on kyllä ponia kohtaan ihan väärin, kun oikeesti toi poni on tosi kiltti. Vaikka emmä kyllä oo nähny tota ponia enne.
-Niin on.
^^ ja noi tyttöjen puheet kertoili siis tämänponin omistaja kaverini.
Minä varmasti pakotankin ponin pukittelemaan, keulimaan ja muutenkin riekkumaan. (:

Päivämäärä:   28.12.09 19:53:36

Lähettäjä: jjj
Päivämäärä: 28.12.09 17:14:42

Jäi vaivaamaan tuo marietin ori-juttu. Eihän kaikilla oreilla ketjua tarttee olla :D

eipä tässä muuta. Orit on ihan tavallisia hevosia niinko muutkin, mut ei tehä tästä haukkumatopaa, vaikka sen jo alotinkin.

Meidän tallilla oreilla ketju sen takia, kun kuskataan muiden hevosten ohi, saa usein vallattomia pörhötyskohtauksia yms. :)

Päivämäärä:   28.12.09 20:07:20

Lisään tohon ylläolevaan vielä, että eihän toki välttämättä kaikki orit tarvitsisikkaan, mutta mun polle ainakin välillä sellanen pikkuori että ihan hyvästä vaan :D

Lähettäjä: jjuu 
Päivämäärä:   28.12.09 20:17:29

ite pienempänä oon ollu isojen tyttöjen kiusaamiskohteena tallilla :) jälkeenpäin naurattaa, kun ne yritti tunkea mulle aina matkaan jotain apuohjia hevoselle, vaikka pärjäsin ilmankin. Ja yrittivät aina tulla sanomaan jotain jostain "virheestä", vaikka esim. harjasin hevosen ihan oikein :)) Kyl ne isotkin välillä on väärässä. Nyt olen 15 vuotta ja on muutama pikkutyttö joskus jotain tullu mulle sanoo: ootpas hyvä ratsastaa jnejne.. jotkut on kans yrittäny hoitamises neuvoo esim. sun pitää komentaa tätä ponia jos se luimii :D

Lähettäjä: Sisse 
Päivämäärä:   28.12.09 20:29:51

No mulle kävi tällee, hoitsuni oli menossa ensimmäiselle tunnille harjasin sen sit pika pikaa ja annoin sen ennen tuntia levätä ja olla rauhassa sit kello oli puol ku tasalt alko tunti ja hoitsuni ratsastaja tuli siihen oli hakenu jo kamat ja alkoi laittamaan hoitsuuni jo kuntoon

Minä: Ööö, ei sun nyt ihan viel tarvii alkaa laittaa Sannaa (nimi muutettu) kuntoon.

Ratsastaja: Okei.
Minä: Voin sit tulla auttaa jos haluut.
Ratsastaja: Okei.

Sit meni joku 5min ni se alko jo laittaa no en sit viittiny mennä enään mitää vänkäämään ym

Minä: Tarviitko apua? (kun sillä näytti olevan ongelma
Ratsastaja: En..
Jäin sit siihen järjestää pakkia
Minä: Voin mä auttaa sen satulan kanssa :)
Ratsastaja: Okei, kiitos ku mä en saa oikeen..

Tunnin jälkeen se alko harjailee sitä niinku 45min ku se mun hoitsu oli just menos seuraavalle tunnille ni kävi ihan sääliks ku se vaan höösäs siin ja piti seuraa joku 20min ja olin sanonu sille et ei tarvii harjaa. Sit huomasin et se otti salaa nami kaapista nameja ja anto sille huoh niin ärsyttävää ku tollaset tulee leikkii jtn Montyä! :-/

Lähettäjä: susu 
Päivämäärä:   28.12.09 20:36:23

Repeilen :D

Musta tuntuu nyt ku luen näitä, että mun käytöstä pidetään kanssa "pätemisenä" (ikää 16v), kun huomauttelen sitomisista, suojista, ovien kiinnipitämisistä yms. Siis ratsastuskoulussa. Oi voi. :D

Mut siis oma juttu:
Olin harjaamassa mun hoitsua (sanotaan nyt Tapsa), se on vähän sellanen ärtsy ja kiukuttelee ja uhkailee aika paljon jos sille päälle sattuu. No siis olin harjaamassa sitä ja siihen tuli joku pikkutyttö kattomaan ulkopuolelle. Tapsa sitten tavalliseen tapaan luimi ja näykki ilmaa.
Mä: Tapsa!
Tyttö: Tapsa.
Mä katon tyttöö sillee wtf? ja jatkan harjaamista.
Tapsa taas vähän ajan päästä uhkailee.
Mä: Tapsa! Ei!
Tyttö: Tapsa. Ei.
Mä katon tyttöö vielä enemmän wtf? ja jatkan harjaamista.
Tapsa on vähän aikaa kiltisti ja kehun sitä.
Mä: Hyvä poika! Hieno!
Tyttö: Hyvä poika. Hieno.
Nyt mä oon jo vähän niinku et anteeks?! ja katon sitä tyttöö aika vihasesti. Mut jatkan harjaamista.
Tapsa taas uhkailee vähän ajan päästä.
Mä: Tapsa! Nyt!
Tyttö: Tapsa. Nyt.
Siinä vaiheessa multa menee hermot ja katon sitä tyttöö tosi pahasti.
Mä: Jos nyt tehtäis niin että vaan toinen komentaa tätä hevosta. Ja jos se nyt tällä kertaa olisin mä, kun mä nyt oon täällä karsinassa.
Tyttö luikkii tiehensä.

Vähäna ajan päästä mun kaveri tulee siihen ja kun kerron sille nii se repee ja mäki sit älysin miten koominen tilanne se oli. :D

Lähettäjä: hiiri 
Päivämäärä:   28.12.09 20:51:16

Oivoi, loistavia nämä xD

Meillä joskus kävi jotain samantapaista - pätijänä tosin just alkeiskurssin käynyt aikuisratsastaja.
Yksi noista tuntiponeista imppaa, ja se aikuisratsastaja sitten siinä kovaan ääneen selitti kaverilleen miten imppaus johtuu väärästä ruokinnasta ja mitä se sitten pälättikään. Jossain vaiheessa tämä ponia harjannut hoitaja nyppäisi tammaa sitten riimunnarusta, että äläs viitsi. Aikuisratsastaja nosti sitten metelin, että "jos vielä kerrankin lyöt tuota ponia nyrkillä niin kerron kouluttajille!" Hoitaja ei ollut koskenutkaan poniin, ja juu, maikathan ovatkin kouluttajia. xD Saatiin kyllä aika hyvät naurut.

Eräässä vaiheessa meillä oli siellä riesana eräs tyttö, ehkä 13v. joka kiersi tallia tarjoutumassa avuksi jokaiselle hoitajalle vuorollaan. On siis iso ratsastuskoulu ja hoitajiakin riitti. No, siinä oli sitten yksi hoitaja laittamassa pikkualkeiskurssilaisen kanssa ponia kuntoon, ja tämä äskenmainittu innokas apulainen sitten tuli tarjoamaan apuaan, ja pieni alkeiskurssilainen (ehkä 8v.) sanoi hyvin tiukkaan sävyyn "anna nyt vaan *poninhoitajannimi* tehdä tää, ku se osaa paljon paremmin!" Saatiin siitäkin makeat naurut.

Päivämäärä:   28.12.09 21:28:02

Niin, ja sit olis yks tämmönenkin. En nyt tiiä onks nää mun kertomat jutut niin noloja tai hauskoja, mutta jälkeen päin mua ainakin naurattanut.

Olin kerran harjaamassa jälleen shetlanninponi tammaani. Samoihin aikoihin tallille tuli myös kaksi tyttöä, jotka hoitavat yhtä tallin shetlanninponiruunaa.
Näin kun tytöt kurkkasivat muhun päin, kun harjasin ponia, ja sit tytöt menivät siihen nurkan taakse tai johonkin ja supattelivat jotakin. Sitten joskus viiden minuutin pääsät luokseni tulivat samat tytöt, tällä kertaa oiiikein vihaisen näköisinä.

Tyttö1: Kuules nyt!!! Tänään on meidän hoitopäivä! Ja sillon kun on meidän hoitopäivä, kukaan muu ei saa harjata Eemelii, paitsi tunteja ennen ratsastajat jos tahtovat!
Minä: Okei, hyvä tietää... (ja olin ihan silleen et wtf).
Tyttö2: Et sun pitää lopettaa Eemelin harjaaminen nyt heti!!
Minä: En mää harjannu Eemelii piiiitkään aikaan (ja naureskelin siinä mielessäni, edelleen ihan hämilläni)
Tyttö1: Hehhheh, mitäs sää sit nyt teet? Harjaat kissanpentuu vai. Ei taida olla sulla *tallin omistajan* lupaakaan ,se tykkää kun saa tietää...
Minä: @!#$ HARJAAN KUULE IHAN OMAA PONIANI! VOISITTE PITÄÄ NE TURPANNE KIINNI JOS EI MUUTA OLLU. (okei en mä viittiny ihan noin rajusti sanoo, mutta melkein)
Tyttö1: Mitä, ootko sää ostanut Eemelin itsellesi?
Minä: No en ole,tuolla se seisoo tarhassani, mun poni on nääs tamma ja ollut mulla jo aika kauan.
Tyttö1: Oho ei se ollukkaa eemeli, näytti iha samalta, sori.

Nojoo, en voi ymmärtää miten mun ponin joka on semmonen tummanruskee (huomaa kyl et on ruskee selvästi) voi sekottaa tallin pieniimpään ja mustimpaan poniin xDD kertokaapas se mulle, ja muka oikein hyviä hoitajia pahh, kun omaa hoitsuaan tunnista ;DDD joo sori oon aikas ilkee.. mutta mulla on näitä juttuja vaikka kuinka paljon, en vaan jaksa kerralla kirjottaa/muista kunnolla

Lähettäjä: haisulihimself 
Päivämäärä:   28.12.09 21:53:20

sofia; ei hätää noi sun juttus on hauskoja, jollai lailla nolojaki :D

Päivämäärä:   28.12.09 22:01:16

haisulihimself, no joo :D miettii kun olis itse ollut tossa tilanteessa kun tytöt tuli hoitoponiaan hakemaan multa, vaik ihan omani oli...

tosiaan täälläpäin käy hirveesti porukkaa varsinkin noita pienempiä

Lähettäjävegasi 
Päivämäärä:   28.12.09 22:13:16

Joskus yks tuttu kerto kun sen hevosta oli hoitanut sellanen nuorempi tyttö. Olikohan se nyt sit joku 10-12vuotias.
Se hevonen oli sit vähän sellanen pöhkö taluttaessa, mutta muuten tosi kiltti. Sitten se mun tuttu pyys, jos se tyttö uskaltais lähtee taluttaan Hetaa (nimi muutettu) pihalle. Tyttö lupautu ja sit se mun tuttu (joka siis omisti hevosen) sano vaan, että mitä vaan käy, niin älä päästä narusta irti.

Hetken päästä tyttö tulee itkien naama ja käsivarret verillä ja ratsastushousut revenneinä (tais olla t-paidassakin jotain ruhjeita) talliin ja tää mun tuttu on heti, et mitä tapahtu ja näin. Sitten se hoitaja tyttö vaan niiskuttaa, että Heta pääsi nyt karkuun, kun ei pystynyt enää pitää narusta kiinni kun ote kirposi (oli raahutunt mahallaan melko pitkän matkan hevosen perässä). Hevonen oli kuulemma säikähtänyt ja hypännyt tyttöä päin ja tyttö kaatunut ja hevonen lähtenyt juoksemaan johonkin suuntaan, mutta tyttö ei uskaltanut päästää narusta irti, kun tää mun tuttu oli sanonut sille sen "mitä vaan tapahtuu, niin älä päästä narusta irti!".
No siinä tää mun tuttu sit vei tän tytön toimistoon, jossa putsas haavat ja näin, jonka jälkeen meni muutaman muun hevosen omistajan kanssa hakemaan hevostansa karkuteiltä.

Ei mitenkään hauska tai nolokaan, mutta niin ihana mun mielestä ♥ Pikku hoitaja yrittää kaikkensa. :)
Sai siinä hoitaja sitten syntymäpäivälahjaksi uudet ratsastusvaatteet :)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   29.12.09 00:47:45

Ihana toi ylempi ^

Lähettäjä: aaws 
Päivämäärä:   29.12.09 01:09:11

aaws, ihana tuo vegasin ;D kivaa, kun kerrankin pienet yrittää tehdä kaikkensa :)

Lähettäjäff 
Päivämäärä:   29.12.09 01:44:43

olin hevosellani estekisoissa se on sellanen aika nuori ja vauhdikas. mun vanhemmat oli katsomossa vaa kuullu ku joku nainen oli kysyny et
"mikäs toi heppa on joka tuol riehuu"
nii joku 10v. tyttö oli vaa vastannu et
"se on yks Nelly et mä oon menny sil pari kertaa mut en oo viel ehtiny hypätä"
vanhemmat oli ollu vaa hiljaa ja ihan sillee ahaa

sitte parin viikon päästä se tuli kattoo mua ku ratsastin kotona ja rupes taas kertoo tarinoita ::D nii vähä ääni muuttu kellossa ku olin tunnin seassa ja se ope rupes kertomaa et tolla ei kuule ihan kaikki pikku tytöt pääsekkää ratsastaa :::D

Lähettäjäiitu 
Päivämäärä:   29.12.09 03:05:03

Hahahahah hyvii nää ;)

Ite tuli just mieleen tällänen :

Olen suokki ruunan hoitaja,joka siis asuu yksityis tallissa, eli ei mitään tunti puolta. Hevonen on joskus aikaisemmin ollut ratsastuskoululla, joten jotkut ihmiset tietävät sen.

Tuli sitten tossa joskus, joku -97 heppa tyttö kommenttia laittamaan irc-galleriaan hoitsuni kuviin (siis mulla on kuvii siel hoitsustani), laittoi jotenkin näin :

Kia:(nimi muutettu) Ihana heppa <333 ihQ, onkos tää se Patu (nimi muutettu) joka on joskus ollu tuntihevosena siellä ja siellä.
Minä: Kiitos, joo on se.
Kia:Oi,mitäs sille nykyään kuuluu ? Mä oon muuten ratsastanu sillä joskus, se on kuulema tosi vaikee !
Minä: Hyvää kuuluu, öö joo no on se haastava mut ei vaikee.
Kia:Aijjaa, no mulle ainakin se oli tosi helppo ! kun mähän oon ratsastanu kauan.

Menee pari päivää:
Kia:Mooi<3333 VOinko mä alkaa hoitaa Patuu sun kaa ?
Minä:No tota en tiiä..
Kia:kato kyllä se omistaja mut tuntee kun se on mulle tuntiakin pitäny (hevosen omistja on ratsastuksen opettaja)
Minä:..

Kerroin asiasta hevosen omistajalle.omistaja siihen:
HAHAHAH eikö se Kia ikinä lopeta.
Mä: Öö sö siis tunnet sen ?
Omistaja: Joo mä pidin sille tunnin joskus, ja se heti kysy sitä hoitsuks vaikka se ei saanu sitä nostaa laukkaa eikä ravaamaan kierrosta enempää.

Siinä vaiheessa hajosin ;) Sry jos kirjotus virheit,ja kun on niin pitkä :P

Lähettäjä: Henna J 
Päivämäärä:   29.12.09 09:41:06

Vegasi juttu on ihuna tavallaan. Tyttö yritti pitää lupauksensa, ja kiitettävästi sen pitiki. Ja täällä on tietoa possuilevista poneista, ku ittelläki on sellane. Välillä meinaa mennä omanki mussuka kaa järki : D

Lähettäjä: jas 
Päivämäärä:   29.12.09 09:49:27

Mulla ei mitään tallin pikkulikkoja vastaan. Tottakai he ovat nuoren ikänsä takia uteliaita ja vähän liiankin rohkeita. Sekä toki ylpeitä jos jotain ovat oppineet, mikä on hyvä.

Mutta se kyllä ottaa päähän, kun ei uskota mitä sanotaan. Esim. Kiljutaan ja juoksennellaan tallissa ja katotaan pahasti jos kieltää. Sekä tallilla on pihatossa pari vuosikasta oria, jonne ei ole kenelläkään pienellä asiaa. Kun aina sinne on pakko lykätä kätensä silittelyn takia kun ne on niiiiiin söpöjä. Ja heti kun selkänsä kääntää on se käsi siellä uudestaan kieltämisen jälkeen. Enkä todellakaan halua että orit oppivat näykkimään tai saavat sähkäreitä tunkiessaan turvansa liian lähelle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.12.09 10:48:12

tosta vegasin jutusta tuli taas mieleen, miksen ikinä sano noille pikkulikoille että "pidä narusta kiinni tapahtu mitä tahansa". on nimittäin joskus täälläkin raahauduttu ponien perässä tietä pitkin...
(en siis arvostele, totesin vaan :>)

Päivämäärä:   29.12.09 10:50:21

Kerran tallilla oli yks leiri, missä mää olin mun omalla ponillani. Siellä oli hirveesti näitä "uusia" leiriläisiä, jotka eivät siis olleet ennen tallilla hirveästi käynneet, ja oli siellä myös ihan tallin vakiotuntilaisia.
Ensimmäisenä päivänä oli aika valita hoitsut, jokainen sai kertoa kenet haluaa hoitsukseen. Noh, minun ei tietenkään enään tarvinnut sanoa ketä haluan hoitaa, koska minulla oli mukanani oma ponini.
Kerron tässä nyt suurinpiirtein miten se keskustelu meni, mutta muokkaan hieman nimiä.

Liisi: Mä haluun hoitaa "Seppoa" tai jos sitä en voi niin käviskö "Uuno"?
Satu: Mäkin haluun hoitaa "Seppoa".
Jenni: Mulle on ihan sama ketä hoidan.
Suvi: Haluisin hoitaa "Pinjaa".
Veera: Mulle "Tilli"!!
Sanni: Mä haluun hoitaa "Roosa-ponia" (joka on siis mun poni).
Leiriavustaja: Okeiokei.Liisi saa hoitaa Uunoa, Satu Seppoa. Jenni saa hoitaa "Tikkua" ja Veera sitä Tilliä. Valitettavasti Sanni ei saa hoitaa Roosaa, koska se on "Sofian" oma poni. Ketä haluaisit hoitaa, kun et sitä Roosaa nyt voi ottaa?
Sanni: Mä haluun hoitaa Roosaa, en ketään muuta. Aika epäreiluu kun toi sofia on saanut valita jo hoitsun ennen muita!!
Leiriavustaja: Roosa on siis Sofian ihan ikioma poni, joten sitä ei voi muut nyt valitettavasti hoitaa. Mutta käviskö jos sä hoitaisitkin "Larea" tai "Eemeliä"? Nekin on shetlanninponeja, ja vähintään yhtä ihania kun toi Roosa.

Nooh, pitkän suostettelun jälkeen toi Sanni sit suostu.

Koko leirin ajan Sanni roikku mussa ja mun ponissa, vihoitellen ettei saa mennä sillä.

ei sinäänsä mikään hauska tai nolo, mutta aattelin pitää tän topan ylhäällä (;

Päivämäärä:   29.12.09 11:12:24

ihana toi vegasin <33 :)

LähettäjäSuperkupla- 
Päivämäärä:   29.12.09 11:21:54

Lähettäjä: mariet.
Päivämäärä: 29.12.09 11:12:24

ihana toi vegasin <33 :)

Päivämäärä:   29.12.09 11:52:05

Tuli itellä tällanenki vielä mielee..

Oltiin kerran kaverini kans putsaamassa poniemme varusteita, ja käytimme yhdessä kaverini omia saippuoita, rasvoja ym. Kaverini ponin nimi on Reetu(muutettu), joten rasvoissa ym. luki sitten ponin nimi. Hetken kuluttua yksi n. 10v varustehoitajiin kuuluva tyttö toi yhdet varusteet pukille, ja aikoi ottaa kaverini saippuaa.

Kaveri: Hei tota, ne on mun saippuat, että voisitko käyttää tallin omia?
Tyttö kattoo kaveriani myrkyllisesti ja ottaa vaan saippuaa. Kaverini nappaa tytön kädestä kiinni ja pysäyttää tämän.
Kaveri: Etkö sä tajunnut, että ne on mun saippuoita, tuola on noita tallin omia joita sä voit käyttää.
Tyttö kattoo taas myrkyllisesti.
Tyttö: NO EI VARMANA OO SUN KOSKA NOISSA LUKEE REETU EIKÄ PINJA(nimi muutettu) !!!!
Huokastiin siinä sitten syvään kaverini kans.
Kaveri: Mutta, tajuatko että Reetu on mun - MUN poni, ja mä käytän näitä Reetun varusteisiin.
Tyttö: No miks TOI sitten käyttää noita Reetun saippuoita? (tarkotti mua)
Kaveri: Koska Ella (nimi muutettu) on mun kaveri.
Tyttö: Oon mäki sun kaveri! >:(
Oltiin siinä sitten kaverin kanssa hiljaa ja pidäteltiin naurua.
Tyttö sitten häipyy, ja jatkettiin varusteiden putsausta. Sitten, noin 5min kuluttua tyttö tulee takasin kahden kaverinsa kanssa.
Tyttö: Meeri ja Oona (muutettu)voi todistaa että ne ei oo sun saippuoita!
Ite en tässä vaiheessa enää pystyny pidättelemään, vaan repesin ja aloin hihitellä kippurassa.
Kaveri: No kertokaa todistuksenne.
"Meeri": Me nähtiin kun sä otit ne tallin kaapista ja kirjotit niihin että Reetu!
Oona ja tyttö nyökyttävät takana.
Kaveri: Oottakaas.
Kaveri hakee tallin kaapista sitten tallin saippuat ja näyttää niitä.
Kaveri: Kyllä nää vaan on mun omat, ja tässä teille nää tallin !
"Meeri": Mutta me nähtiin Oonan kans ku sä otit tallin kaapista jotain!
Täs vaiheessa kaverikin repee.
Kaveri: Oliskohan että se, mitä otin ja mihin kirjotin, oli sellanen helosan -tuubi, jonka omistaja oli multa joskus lainannut, nyt ostanut uuden tilalle ja ilmotti mulle että saan ottaa tallin kaapista sen uuden ittelleni?!

Sitten nämä pikkuneidit ottivat tallin saippuat ja alkoivat pestä hoitoponiensa varusteita ja supisivat jotain. :D

Lähettäjä: jorrkk 
Päivämäärä:   29.12.09 12:02:50

Meidän tallille kerran tuli uusi yksityisheppa, ja valmennukset oli tulossa joten pollen omistaja Sirpa tietty ilmoitti itsensä mukaan, olin ite myös menossa kys. valkkaan yhellä tallin ponilla. No, yksi tallin pikkulikoista (9-11v) oli sitten tämän Sirpan joku tuttu. Päivää ennen valmennusta Sirpa sitten saikin flunssan, ja ilmoitti tallin omistajalle että laittaisi jonkun menemään pv:llään valkkaan. Ja onnekseni se joku oli sitten minä. Olin valkkapäivänä laittamassa Riiaa valmiiksi, kun kyseinen pikkulikka tulee karsinanovelle pikkujenginsä kanssa, kovaan ääneen "huutaen":
- On se outoa miten jotkut lahjoo toisia päästäkseen valmennukseen paremmalla hevosella mitä ite on tasoltaan!
Olin siinä sitte sillee mitä ihmettä, ku tyttö jatkaa:
- Keitä kaikkia oot lahjonu? Koska MUN olis kuulunu mennä Riialla sinne valmennukseen, ei sun!
Sillon olin jo aivan WTF ja kysyin:
- Ai hä? Tallinomistaja mulle ilmotti että tällä meen, koska Sirpa tullut kipeeks..
Pikkuipanat rupes pitämään sitte hirveetä mekkalaa, ja tallinomistaja sitte tulee paikalle sillee "Mikä hirvee metakka täälä on?" Ite sitte selitän asiaa, pikkulikan yrittäes kertoo omaa versiotaan. Omistaja sitte sanoo että on ite antanu Riian mulle valkkaan. Pikkutytöt veti hiljaseks ja häipyivät sitte paikalta.

Jälkeenpäi oon naureskellu tälle Runsaasti :DD

Lähettäjä: jorrkk 
Päivämäärä:   29.12.09 12:04:32

Ainiiin, nimet kaikki muutettu ylläolevasta! ^^ :)

Lähettäjä: Ruunikko 
Päivämäärä:   29.12.09 13:37:55

Hauskoja :'' D

Lähettäjä: janni 
Päivämäärä:   29.12.09 14:15:50

lisää näitä nää on loistavia:)

Lähettäjä: äääää 
Päivämäärä:   29.12.09 14:37:42

Ku lukee näitä nii tulee semmonen ajatus et mitä vitua noi pikkulikat oikeesti luulee,ku silee alkaa jotain haukkuu ja jotain pyytelee et voinko tulla hoitaa tota heppaa,tai tulee jotain jakelemaan neuvoja vaikka on ihan tietämättömiä.

Muuten aikka hauskoja,onneksi en oo törmänny tommosiin pikkulikkoihin :-D

Lähettäjä: Iida 
Päivämäärä:   29.12.09 14:46:10

Hoitoheppani oli joskus kesälaitumella erään Emilian (11v, kaikki nimet muutettu) takapihalla sijaitsevalla niityllä. Siinä pari päivää ennen tapahtumaa olin lähdössä maastoon hepan omistajan kanssa ja Emilian äiti tuli kysymään hepan omistajalta että voisiko Emilia ratsastaa Jassilla, ja ehkä alkaa hoitaa sitä. Siihen omistaja vastasi että ei se nyt oikein käy kun sillä on jo hoitaja ja 2 ratsastajaa. Pari päivää sen jälkeen olin menossa ratsastamaan Jassilla, ja Emilia ja hänen kaverinsa Lotta olivat laitumella. Ensin he vain tavallisesti rapsuttivat jassia mutta sen jälkeen toinen hyppäsi äkkiä Jassin selkään ja toinen alkoi ajaa Jassia eteenpäin. Sitten minulla kiehui ja juoksin tytöt kiinni ja sanoin heille pari valittua sanaa, Emilia laskeutui nolosti alas ja molemmat hiipivät noloina sisälle. :D Soitin hepan omistajalle ja tytöt saivat porttikiellon laitumelle.

Lähettäjäjjy- 
Päivämäärä:   29.12.09 16:16:57

Hitto kun hajoilen :---D Mikä noihin pikkutyttöihin on nykyään mennyt, itse en olisi koskaan kehdannut mennä isommille pätemään ;o

Vähän kyllä nauratti kun kaverin pikkusisko (11 vee) oli ratsastanut hoitoponillani ja oli ihan ylpeä kun hoitsu oli lähtenyt viemään sitä (siis hei aika makeeta kun poni ei pysy hanskassa!) ja sanoi kuitenkin, että joo tää *poni* oli ihan surkea.
No, ensi kerralla meni sitten eri ponilla. Poni on tallin osaavin ja tosi kiva ratsia, niin tyttö sitten: "Mä en kyl tie kumpi on kivampi, *poni 1, hoitsuni* vai *poni 2, tämä toinen* kun molemmat oli ihan perseestä!"

:------D

Ja yksi raivostuttava tyttö (12 vee) käy välillä. On siis yksityistalli ja ratsastetaan yleensä maastossa.
Tyttöä oli sitten kielletty hyppäämästä, mutta kas, omistaja oli yllättänyt tämän estettä ylittäessä...

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   29.12.09 16:44:34

Joo mullaki on yks tämmöne : D

Ratsastelin mun ex-hoitsun kanssa pellolla. Tiksu (Nimi muutettu) oli tosi virkeä ja jatkuvasti yritti ryöstää sekä pukitella. Sitten yhtäkkiä 2 pikkutyttöä ehkä 10v ilmestyy siihen. Naureskelee siinä kun yritän pidättää Tiksua. Sitten toinen niistä sanoo oikein kovaan ääneen että : " KYLLÄ MÄ VAAN SAISIN TON PONIN KURIIN, EI TOI TUULI MITÄÄ OSAA.. JA AIKA EPÄREILUU KU MULLA EI OO HOITSUA MUTTA TOLLASELLA ON !!! " (jotenki noi meni :D) No mä vedin herneen nenään ja ratsastin tyttöjen luo ja tulin alas selästä. Annoin ohjat tälle tytölle joka siinä kerskui ja sanoin että meneppä selkään. Hän laittoi kypärän päähän ja lähti ratsastamaan pellolle. No hetken aikaa se siellä meni mutta kun yritti ravata ni Tiksu lähtee täysiä pukkilaukkaa tyttö selässään (ohjat löysänä , tyttö itekki roikku just just kyydissä) no sitten Tiksu pysähtyy siihen mun eteen ja tyttö tulee alas ja sanoo " Otettii vähä tommosta laukka kilpailun tuntua kun mun iskällä on laukkaratsu, ni kokeilin vähän että onko tällä ponilla vauhtia.." ja sitten ne häippäs >8DD Arvaa nauroinko.. olisitte nähnyt XD repeilin viel illallaki ku näin ne ratsastamassa...

Päivämäärä:   29.12.09 18:08:25

Heii, mulle tuli vielä yks tämmönen mieleen, tosin ei oo oma tarinani, vaan kaveri kertoi joskus, kun sille tapahtu tää.

Meidän tallilla on tapana palkita aina "parhain" hoitaja, ja siinä samalla oli mahdollisuus ottaa itselleen uuden hoitajan hoitsu. Kaverin entinen hoitohevonen oli juuri myyty, ja tallin omistaja ehdotti jos tää mun kaveri rupeis hoitamaan tallin uusinta puoliveristä. Mun kaveri ei ollu ennen edes harjannut uutta puokkia, mutta suostui. Hevonen on melko kuuma, joten sitä ei vielä käytetty tunneilla paljoa.
Tallin omistaja sanoi, että mun kaveri on jo sen verran kokenut, että voi hoitaa hevosen aina kun on tallilla. Ja voisi käydä ilmaisena hoidon vastineeksi valmennuksissa ja tunneilla.

Vihdoin ja viimein koitti se päivä, kun mun kaverini meni ensimmäisen kerran hoitsullansa, valmennuksessa.

Hevosella ei ollut mennyt vielä muut kuin tallin omistaja, ja tallin omistaja varoittikin, että uusi hevonen on ratsastaessa hieman temppuileva ja vaativa.

Kun he rupesivat ravaamaan, hevonen potki maneesin seiniä (maneesi oli hevoselle uusi paikka, eikä se ollut ennen ollut siellä) ja yritti heittää kaveriani alas selästään, pukittelemalla jne... Maneesin katsomossa sit oli pari tyttöä jotka nauroivat kun hevonen temppuili, ja arvosteli kaverin ratsastustaitoja.

Samat tytöt oli sitten kaverin ratsastaessa juosseet tallin omistajan luokse ja kysyivät, voisko ne ruveta hoitamaan ja kisaamaan tällä uudella puoliverisellä.

Tallinomistaja: Ei se nyt taida oikein käydä, kun se on aika vaativa, ja sitä ei vielä käytetä tunneillakaan.
Tyttö: Ai, miks sit *Emmi* saa mennä sillä?
Tallinomistaja: Emmin entinen hoitohevonen myytiin, ja tässä oli sopiva haaste hänelle.
Tyttö: Saanks mä sit joskus mennä sillä tunnille?
Tallinomistaja: Katsotaan. (: Hevosen pitää ensin tottua tänne, ja kehittyä hieman.

toinen kaverini siis kuuli ton keskustelun

Lähettäjä: yks vaan 
Päivämäärä:   29.12.09 19:46:45

:D Mulla on kans yks.

Meidän tallilla oli ollu just koulukisat ja siinä oli mahdollisuus suorittaa merkkejä. Yks tällänen pikkulikka (tai no pikku ja pikku, mut nuorempi kuitenkin) meni Eerolla (nimi muutettu). Se oli B-merkkiä suorittamassa ja tää Eero siis on sellanen VaB koulutettu ja ei mikään vaikee vaan sellanen erittäin yhteistyöhalunen ja varma. No siis tää tyttö ei päässy siitä merkistä läpi ja tuloksien julkaisemisen jälkeen me kuultiin kaikki hirvee selostus siitä kuinka Eero on ihan luuska ja ei osaa mitään ja jos se olis menny kellä muulla vaan niin se olis päässy läpi ja se ei enää ikinä mee koko hevosella, ku se on niin osaamaton. Me oltiin muut sillee et mitä, kun sillä oli tosiaan alla tallin hienoin hevonen. Mtu tytölle oli aika kova pala, et se ei päässy sitä merkkii läpi ku oli aina ennen leuhkinu kuinka hyvä ratsastaja se on...

Joo ja toinen vähän samantyyppinen. Hevoset oli jaettu tunnille. No yks näistä tuntilaisista ei suostu menemään sillä sille jaetulla hevosella koska "hevonen ei osaa peräänantoa", minkä se kyllä ihan osas, mutta se oli sille vähän vaikeempaa rakenteen takia. Tai siis et sen muoto ei ollu mikään korkee koulumuoto vaan sellanen matala. Mut siis tyttö sai kauheen hepulin ku se joutu meneen niin kouluttamattomalla (vahva HeB) hevosella. Mut se ei myöskään halunnu menettää tunnista osaa, joten se ratsasti alkukäynnit tällä alkuperäsellä ratsullaan sillä aikaa kun hoitajat laitto sille kuntoon hevosta, joka oli sen mielestä sille tarpeeks hieno. Kaikki muut oli ihan et voi ei, myös siks että tää hieno hevonen joutu menee sitten kaks tuntii enemmän ku tää "ei hieno".

Onneks ihmiset on niin vaatimattomii... :D

Lähettäjä: janni 
Päivämäärä:   30.12.09 00:34:55

voi nää on oikeesti nii loistavii :D

LähettäjäLokki 
Päivämäärä:   30.12.09 04:41:29

Heh, ittellä ei ole näitä kauheasti kun omat hevoset pihassa mut yksi tuli mieleen.

Kerran meille eksy muutama pikku tyttö (n.10-12v) jotka kertoivat ratsastaneensa niin ja niin kauan (taisi olla 2-4v jokaisella). Oli juu, kyllä meille voi tulla hevosia harjailemaan ja karsinoita/varusteita putsaamaan. Olivat intoa piukassa ja näin. Annoin niiden talutella meidän vanhoja pommivarmoja tammoja ja jne. Kerran sitten sanoin että menen hakemaan meidän nuoren orhin tarhasta, pikkulikat heti oli et saako ne taluttaa? Sanoin et parempi ettette taluta. Siinä supisivat koko matkan tarhalle, luultavasti siitä että kyllä he pystyisivät taluttamaan jne. että olen vain ilkeä enkä anna heidän taluttaa. Ori sitten piti kunnon shown niille, tulinen kun oli, hyppeli pystyyn - löi ilmaa etujallalla ja yms.
Olivat tytöt siinä hiukan suut auki.

Sitten oli toinenkin, yksi tyttö kävi meillä ja kysyi kerran että saako mennä suokkiorimme tarhaan. Tämä ori oli kiltti kuin mikä ja annoin toki luvan mennä taputtelemaan.
No sitten kerran kysyi että saako viedä sen sisään, en antanut lupaa koska ori saattoi kkuitenkin silloin tällöin keksiä omiaan. Intti jonkun aikaa siinä että osaa ja pystyy ja osaa. No sillä kerralla ei tehnyt mitään ja tyttö karsoi minua aika myrkyllisesti. No seuraavalla kerralla kun tyttö oli mukana siinä kun hain sitä sisälle (en muista kysyikö tällöin lupaa talluttaa mutta kielsin). Tällöin ori sitten toisen orin karsinan kohdalla sai jonkun sätkyn ja hyppäsi sinne karsinaan (se oli siis tyhjä) tuli itsellekkin niin puskista etten ehtinyt oikein mitään tehdä muutakuin pitää kiinni. No tultiin sitten pois sieltä karsinasta ja loppumatka olikin tanssahtelua ja kiljumista... Sitten vain tokaisin että tämän takia et saa koskea meidän oreihin.. oli vaan et joo.. :'D

en oo kovin hyvä selittää mut..

Lähettäjä: dallenin 
Päivämäärä:   30.12.09 16:09:07

Kiva lukea näitä. (:

Itelläkin yks. Minulla on pvtamma, se asuu parin muun hepan kanssa yksityistallilla. Tallilla on tän Penan lisäksi 1.5v suokkiori ja vanha, joskin vähän kärttyinen 23v shiretamma. Kaverini hoitaa Minniä, shireä ja minä omani lisäksi tuota varsaa. Yhtenä päivänä oltiin sitten tallilla ja otin yksin hepat sisälle, kun Laura, järjesteli satulahuonetta. Kävelin laitumelle ihan normaalisti ja laitoin shirelle riimun päähän. Minni ja Aapo (varsa) ovat samassa tarhassa. Avasin portin la lähdin taluttamaan Minniä talliin, jätin portin auki, koska Aapo on kiltti ja seurasi perässä. Kun sain ne vietyä, hain Penan. Jo edellisellä hakureissulla aidan takana kyttäsi muutama 9-10v tyttö. Kun sain Penalle riimun päähän ja lähdin taluttamaan sitä talliin, lähtivät tytöt perään. Laitoin orini karsinaan ja aloin lakaisa käytävää.
Tytöt tulivat jostain kummas syystä perässäni talliin.
Tyttö1: "Tollee ei sais tehä..."
Minä: "siis hääh?"
Tyttö2: "No et antaa tollee hevosen seurata"
Minä: "Aapo on niin kiltti, et ei se karkaa."
Tyttö2: "Mut ei silti"
Tyttö: "Tiiäksä muuten koska ton mustan hevosen omistaja tulee tänne?"
Minä: "Sen nimi on Pena, ja se on mun hevonen."
Tyttö2: "ai, ku aattelin, et jos me voitais alkaa hoitaa sitä?"
Minä: "No ku se on ori ja sillee, ja se on vähä tollanen "yhden ihmisen hevonen", ni ei hirveesti tykkää, jos kaikki käy lääppimässä."
Tyttö2: "Ai, no ei sit"
Sain käytävän harjattua ja otin Penan käytävälle, ja lähdin hakemaan harjoja sile satulahuoneesta. Laura oli siellä ja sanoi, ettei ratsasta tänään, joten harjaa heppansa myöhemmin. Sovittiin sitten, että minä hyppäisin Penalla tänään, ja hän tulisi puomeja nostelemaan. Otin Penan pakin mukaani ja lähdin takaisin. Tytöt olikin sitten jo oria silittelemässä.
Minä: "Se ei välttämättä tykkää, kun vieraat tulee silittämään."
Tytöt lopetti ja meni vähän kauemmas.
Tyttö1: "saataisko me harjata tota isoo heppaa?"
Minä: "Emmä usko, kun se o vähän kärttynen, ja jos teille tapahtuu jotain, se on mun vastuulla.
No tytöt oli sitten hiljaa ja odotti, että aloin varustamaan hevostani.
Tyttö1: "Miks sä ratsastata tollasella koulusatulalla?"
Minä: "Se on kyllä estesatula" sanoin ja pidättelin naurua.
Tyttö1: "No kui sä sitten meet sillä?"
Minä: "koska aijon hypätä, kun kaverini tulee nostelemaan puomeja."
Tyttö1: "saadaaks me tulla kattoo?!"
Minä: "No kyl kai"

No sit oltiin kentällä ja kaverini kantoi puomeja ja tolppia keskelle. Laitettiin 1 n. 50cm pysty pitkälle sivulle ensiksi, ihan harjoitusesteeksi. Tytöt siinä sitten päivitteli, että kuinka pieniä me oikein hypätään. Lämmittelin sitten hepan ja ja hyppäsin muutaman kerran pystyn. Laura kävi siirtämässä esteen keskelle ja nosti sen ehkä 80cm. Hypättiin sitä pari ekrtaa ja tytöt hihtti kentän vieressä, kun ei isompia hypätty. Lopuks ne sitten huusi, et enkö minä uskalla hypätä korkeampia. Tokaisin sitten vaan, että tää oli vaan tällanen pikku treenikerta, ei ollut tarkoituskaan hypätä isoja. Lähdin sitten maastoon loppukäynneiksi ja kun tulin tytöt oli hävinneet, ihme kyllä (:

Ja itse on 16v. Anteeksi, kun en osannut lyhentäää... (:

Lähettäjä: Tuuli. 
Päivämäärä:   30.12.09 16:13:22

Uppia lisää :D

Lähettäjä: maikki. 
Päivämäärä:   30.12.09 16:30:44

ihania :D lisäää!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.12.09 17:22:23

"Minulla on pvtamma," ja kohta "No ku se on ori ja sillee,"

Lähettäjäasdfghjklöä 
Päivämäärä:   30.12.09 17:30:59

niiin mahtavia :ppp
menis kyllä hermot tollasii kaikkitietäviin pikkuipanoihi samantien -.-

Päivämäärä:   30.12.09 18:37:06

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 30.12.09 17:22:23

"Minulla on pvtamma," ja kohta "No ku se on ori ja sillee

mullakaan ei oikeen riittänyt tohon enään äly

Lähettäjä: supermarsu 
Päivämäärä:   30.12.09 18:48:32

tarkotti tossa viimesessä jutussa sitä SHIREÄ joka on ori :D ei sitä tammaa. xd näi mä älysin :------d

LähettäjäSuomenhevonen<3 
Päivämäärä:   30.12.09 21:04:48

Ihania noi pikku likat;)<3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.12.09 21:14:08

eipäs kun seon oma pv on ori! se shire on tamma! opetelkaa lukee

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   30.12.09 21:45:37

Tässä muutama tapahtuma ratsastuskoululta missä käyn ja missä on mulla 2 hoitsua.

Tallilla käy paljon pieniä tyttöjä jotka on just semmosia 'mä oon paras ja tällein' tyylisiä. No kerran olin laittamassa hoitsua tunnille, kunnes ratsastaja tuli:
- Ei sun tartte sitä ponia laittaa, mä osaan ihan ite ja paremmin ku sä. (oon hoitanu kyseistä ponia 2 vuotta:D)
minä: - Opettaja kyllä sano mulle et mun pitäs laittaa tää kun et kuulemma välttämättä saa oikein kaikkia varusteita.
Sitten se siinä hymähti jotain ja oli loppuajan hiljaa. :D

Olin alkeisleirillä avustamassa, siellä oli kans sellasia 'huippu'ratsastajia, omastamielestään. Oli sitten maastopäivä ja talutin semmosta reipasta ponia joka säikkyy aika paljon.
- Miks sä talutat kun mä osaan ihan itekkin mennä tällä?
minä: - No kun te ootte vielä vähän kokemattomia tän harrastuksen suhteen niin meijän täytyy vähän avustaa..
- Ei sun tartte, ota vaan se naru irti siitä.
minä: - En mä nyt voi ottaa kun mut on laitettu tähän tehtävään. :)
Sen jälkeen hetken mietiskelin tämän kyseisen tytön sanomia, koska ei ollu kun ehkä 6-7v. :D

(tapahtunu kaverille)
Sama leiri mikä edellisessä kyseessä. Ratsastaja oli joku 12v, arviolta. Sitten siinä kun talutettiin kaikkia maneesissa, niin tämä ratsastaja oli sanonut:
- Miks meillä kaikilla on taluttaja kun me ollaan ratsastettu jo puol vuotta niin eiköhän me ekaa kertaa osata ihan yksinkin kun ollaan varmaan teitä isosia parempia ratsastajia. (ja tuo ekaa kertaa meinas tätä tallia, ei ne kai ollu ratsastanu _ikinä_ ennen? O__o)

Olin harjailemassa taas sitä samaa hoitoponia, pieni söpö shettis. Siihen tuli joku pien (10v?) tyttö sanomaan:
- Ompa söpö poni.
minä: - Onhan se :)
Sitten se tyttö tuli sinne karsinaan.
- Kiltti tyttö!
minä: - Onhan se tosi kiltti, mutta se on miespuolinen ja sanotaan ruunaksi :D

Meillä tuli kaverin kanssa riitaa täällä netissä tytön kanssa joka käy samalla tallilla. Sitten se oli niin kovis ja perfekt-ratsastaja kun ikinä vaa voi olla. Sitten päädyttiin siihen että ketkä on ratsastanu kauemmin.
tyttö: - Ollaan ratsastettu ihan saman verran!
me: - No kauankos oot ratsastanu?
tyttö: - 3vuotta, entäs sinä?
kaveri: - 6vuotta..
tyttö: - Oho, miten sä oot noin huono silti, kun Nikokin (nimi muutettu!) lähtee sulta aina käsistä mutta multa ei, joten oon sua parempi ratsastaja!
(Kaveri on hoitanu kyseistä heppaa 1vuoden ja kisaa yms, joten ei oikeen lähe kyllä käsistä:DD)

PAHOITTELEN KIRJOTUSVIRHEITÄ JA SEKAVUUTTA :(

Lähettäjä: Noone 
Päivämäärä:   30.12.09 23:10:47

Kerran olin avustamassa tunnilla ja sinne tuli sellanen ehkä 4-5v tyttö ratsastamaa ponilla, no talutin sitten sitä ja yritin neuvoa että miten pidetään ohjia nii näin kävi:
Minä:"Otappa ohjat tuoltajatuoltanooiin (en jaksa selittää)"
Tyttö:"RAVI!!"
Minä:"Yritäs eka ottaa nää ohjat."
Tyttö."RAVIRAVIRAVIAAAAAAAAAAAA PONIPONIPONI!!!"
Minä:"No kohta ravataa mut tehääs eka vaikka jotaa muuta lämmittelyks :)"
Tyttö:"Muta mä haluuuuuuuuu-uu-uun!!"

No sitten sain tehtyä pari harjotusta nii taas alko sama juttu:D:D Ravattiin sitten pikkupätkä nii rupes huutamaan että AAAPUAAA EIIIIEIEIEI!!:D:D ÄRR savu nousi jo korvista!
siin oli kyllä vähällä etten näpäyttäny tyttöä raipalla :D:D no kyllä se siitä sitten mutta valitus jatkui kyllä koko sen ikuisuuden eli 30min. HAHAHA:DD:

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   31.12.09 00:21:38

^^aika hyvä:´D

Lähettäjähansü 
Päivämäärä:   31.12.09 00:23:47

Haha :D mul ois yks juttu mut q en jaks kirjottaa :D

Lähettäjä: .') 
Päivämäärä:   31.12.09 02:55:38

ei tämä nolo juttu ole mutta söpö kylläkin :)

Olin taluttamassa talutustunnilla yhtä vuonistammaa joka välillä pöhköili omiaan. Yhdessä kulmassa tamma sai sitten päähänsä yrittää juosta ylitseni mutta sain väistettyä juuri ja juuri ja käänsin hevosen itseni ympärille pienelle voltille ja siirsin takaisin käyntiin. Kysyin tytöltä (n. 10v) että onko kaikki ok ja tyttö vastasi että juu, Minnalla (vuonis, nimi muutettu) taitaa olla itsenäisyyspäivä. Nauroin koko loppupäivän ja edelleenkin huvittaa :D pieni tarkoitti ilmeisesti että hevonen oli itsepäisellä tuulella tai jtn

LähettäjäSuomenhevonen 
Päivämäärä:   31.12.09 21:23:49

Lisää näitä!!!<333

Lähettäjääääää 
Päivämäärä:   1.1.10 16:48:59

lisäää!!!!!!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.1.10 18:43:30

siinä kyllä lukee ihan selvällä suomenkielellä että "Minulla on pvtamma" et opettele sä vaan lukee

Lähettäjääääää 
Päivämäärä:   1.1.10 20:03:37

up!

Lähettäjä: janskiiii 
Päivämäärä:   1.1.10 20:42:00

Nyt tuli mieleen näit viel lisää :P. Ratsastan nyt jonkin aikaa kaverin vaikealla welsh -orilla, koska se tippu siltä niin, että pari kylkiluuta meni poikki.

------------

Vähän yli viikko sitten olin estevalmennuksessa tuon ponin kanssa, ja katsomossa istui erään toisen valmennettavan (oli itsekin n. 10, 11 -vuotias) kavereita, ikää just ehkä se 10 -vuotta. Lisäksi siellä oli kaverini joka omisti ponin.

Poni oli alusta asti jo normaaliakin villimällä tuulella, hyppi kokoajan pystyyn ja muutaman kerran mentiin pukkilaukkaakin, tämä kaikki aluverkkojen aikana. Huomasin kuinka tytöt kuiskivat siellä jotain. Näin myös, että kaverini katsoi tyttöjä vähän kummissaan. Niiden keskustelu meni kaverin mukaan näin:

Tyttö1: Kato nyt miten huonosti toi ratsastaa, toi poniki hyppii pystyyn sen takia!
Tyttö2: Nii, me ratsastettais sil paljon paremmin.
Tyttö1: Kauankohan toi on ratsastanu? Varmaan alle vuoden, kun on ton tasonen!
Tyttö2: Nii, me ollaan sentään ratsastettu jo 1½ -vuotta.

Kaveri meinas revetä tolle, ja mullahan on ratsastusvuosia takana 9 -vuotta :D

Kun tultiin ekoja esteitä, poni lähti muutaman kerran vähän käsistä, eikä ne puomitkaan aina pysyny ylhäällä. Näin näiden pikkutyttöjen nauravan katsomossa.

Tultiin yhtä rataa, mentiin sitä aikamoisella vauhdilla, okserille se vielä mun pidätteistä huolimatta kiihdytti vauhtia ja sit kiels esteelle, enkä ollu yhtään varautunu. Tipuin sinne esteen sekaan ja poni kaato koko esteen kumoon mun päälle, kun lähti karkuun. Kuulin tyttöjen kikattavan lujaa ja juoksevan ponin perässä ottamassa sitä kiinni. He eivät sitä kuulema kumminkaan kiinni saaneet, vaan se meni kaverini luokse.

Koska jouduin ite lähtemään ambulanssilla sairaalaan (epäiltiin et kylkiluut yms. ois voinu murtuu), talutteli kaverini ponia hetken aikaa, kun tytöt tulivat hänen luokseen ja aloittivat oikein mielenkiintoisen keskustelun:

Tyttö1: Kun toi tyttö ei yhtään pärjänny tolle ponille, niin me mietittiin, voitaisko me alkaa ratsuttaa (huomatkaa sanamuoto, EI ratsastaa vaan ratsuttaa :'D) tota ponia?

Kaverini: En mä nyt oikein tiedä, tää on tosi vaikee poni.

Tyttö1: Ahaa... No haluuko antaa tän omistajan puhelinumeron?

Kaverini: Mä omistan tän.

Tyttö2: Mikset sä sit et ratsasta sillä ite?

Kaverini: Koska mult meni poikki 3 kylkiluuta, kun tipuin tältä.

Tyttö1: Aijaa. No sithän sä ainakin tarviit apua! Me voitais kans kisata tol ponilla, jos palkasta sovitaan.

Tässä kohtaa kaverini repes ja pahasti, ne haluis eka ratsastaa ja palkkaa siitä :D?

Kaverini: Mä en kyl tarvii apua.

Tytöt lähti sitten pois, mutta kun kaveri oli hoitamassa ponia, tuli ne uudestaan ja ehdotti, että ne vois alkaa hoitaa sitä niin että sais ratsastaa pari kertaa viikossa. Kaveri ei vieläkään suostunu ja ne lähti pois ihan punasina ja puhu kaikkee pahaa mun kaverista.

Oli aika huvittavia :D (tuli vähän pitkä teksti, onnee sille joka jakso lukee)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.