|
Lähettäjä: testaaja
Päivämäärä: 7.9.26 16:48:21
Aftonbladet
Daniel Redén on saanut tarpeekseen ja boikotoi Kanal 75:ttä.
Tämä sen jälkeen, kun häntä on syytetty talliajon tekemisestä.
”Raja on ylitetty”, hän kirjoittaa blogissaan Reddis.
V64–3, kolmenvuotiaiden keskipitkän matkan kisa, jossa voittopalkinto on 100 000 kruunua, Rommetravetissa perjantai-iltana.
Suuri valmentaja oli vierailulla Dalarnaassa ja hänellä oli kaksi hevosta mukana kisassa.
Hän itse ohjasti yllättävän 1 Katinka Zetin. Luottohevosempi hänen hevosistaan oli 8 Kodiak Zet, jota ajoi Örjan Kihlström; kaksikko pelattiin niukaksi suosikiksi.
Redén päätti ajaa Katinka Zetillä johdossa. Ulkopuolella istui Fredrik Plassen toissuosikki 4 Po Tay Toesin kanssa.
”Kun analyysi muuttuu syytökseksi”
Viimeinen pätkä kulutti johtajan voimat, ja hän jääkin viimeiseksi kisassa.
Voiton vei ulkopuolinen Po Tay Toes ja Kihlström sekä Kodiak Zet lopettivat vahvasti toiseksi.
Mutta jälkikäteen suurimmaksi puheenaiheeksi ei noussut tämä, vaan keskustelu siitä, että kyse olisi talliajosta.
Jotain, jota Daniel Redén itse arvioi hyvin kriittisesti.
Blogissaan Reddis hän kirjoittaa muun muassa seuraavaa:
”Tänään minut syytettiin talliajosta. Syy? Valitsin ajaa johdossa Katinka Zetillä, joka oli vähemmän pelattu kahdesta hevosestani kilpailussa. Ilmeisesti se riittää nykyään herättämään epäilyksiä, ainakin jos tulos ei ole täysin sellainen kuin joku toimistopöydän takana on kuvitellut. Erikoista on, että ennen kisaa, ATG Livessä, kerroin mitä ajattelimme tehdä. Hevonen piti keventää tasapainossa, testata bike-välineellä ja lisäksi sanoin, että minua houkutti johto. Siis mitään salaista suunnitelmaa ei ollut. Kun analyysi muuttuu syytökseksi”, lukee Reddis.se:ssä. Daniel Redénin Katinka Zet väsyy ja jää viimeiseksi. Jälkikäteen puhuttiin talliajosta. Nyt Redén on saanut tarpeekseen ja valitsee jatkossa boikotoida Kanal 75:ttä, jossa hän aiemmin usein kommentoi ATG Livessä.
”Ammattiylpeys ja moraali”
Daniel Redén katsoo, että hän oli selkeä suunnitelmastaan ajaa johtopaikalla, mutta hevonen ei toiminut täysin sen muutoksen kanssa, joita oli tehty.
”Minua voi tietysti kritisoida ajostani. Voi ajatella, että taktiikka meni pieleen. Se on luonnollinen osa lajia, eikä minulla ole ongelmaa sillä, että ihmisillä on toisia mielipiteitä. Mutta on olennainen ero analysoida taktista päätöstä ja vihjata, ettei valmentaja tai ohjastaja ole yrittänyt voittaa hevosellaan, jota hän ajaa,” kirjoittaa Redén.
Hän jatkaa:
”Sana talliajot ei ole kevyt analyysi. Se on vakava syytös, joka kyseenalaistaa sekä ammattiylpeyden että moraalin. Silloin olisi myös näyttöä esitettävänä enemmän kuin jälkikäteen tehtävät päätelmät, peliprosentit ja kilpailu, joka ei kehittynyt suunnitelmien mukaan.”
Hän ei ole lainkaan samaa mieltä asiantuntija Robin Malmgrenin kanssa ATG Livessä.
”Siksi Robin Malmgrenin toistuvat kommentit ATG Livessä olivat minulle se viimeinen pisara. Kun julkisella alustalla oleva henkilö saa esittää arvauksia,
|