|
Lähettäjä: ArktinenKurjuus
Päivämäärä: 22.8.26 09:36:02
Heti alkuun sen verran, että viime vuosina Suomen raveihin pelaamiseni on vähentynyt koko ajan, ja omat pelini olen vetänyt enimmäkseen Ruotsiin ja jonkin verran Ranskaan. Joten tästä dopingsotkusta en tunne pelaajan kärsineeni isoja vahinkoja. Muutaman kimppahevosen omistajana asiaa puntaroidessani asia onkin sitten kokonaan eri, mutta en mene tässä siihen.
Pelaajan kannalta tasaisen hyvin menestyvä talli on itse asiassa pelaamista helpottava tekijä, kun taas sellainen, jossa tulokset ailahtelevat voimakkaasti, on hankala arvioitava.
Nyt kun kärynneiden nimet tulevat julki, niin itse ainakin mietin, että tallien doping on ollut pitkäkestoista ja kattavaa, eli sitä on tehty kauan ja se on kohdistunut tallin kaikkiin hevosiin. Kobolttikanuunoita joka ikinen.
Lisäksi mietin, että nyt kärynneet eivät ole olleet ainoita hevosia systemaattisesti doupanneita, vaan ainoita, jotka jäivät siitä kiinni. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, että keiden muiden ammattivalmentajien menestyskulku laantuu, kun he säikähtävät ja vähentävät douppaamista. Ja toisaalta nousevatko jotkut keskinkertaiset valmentajat pörssissä ylöspäin. He ovatkin olleet niitä rehellisiä, ja kärsineet muiden vilpistä.
Lisäksi tulee mietittyä, että ketkä kaikki ovat tienneet douppaamisesta. Tallin henkilökunta lähes varmasti, mutta myös hoviohjastajat, jotka ovat ajaneet ko. tallin hevosia ja osallistuneet valmennukseen. Luultavasti hekin ovat tieneet, ja heti tulee pari nimeä mieleen.
Niin, mitä tämä sitten vaikuttaa pelaamiseeni? Kun sitä on harrastanut 50 vuotta, niin vaikea siitä on luopuakaan. Mutta Suomeen pelaaminen vähenee varmasti entisestään, ehkä loppuu jopa kokonaan.
Kimppaomistamisesta vielä kuitenkin lopuksi sen verran, että Suomen kimppoihin en lähde jatkossa mukaan. Se päätös johtuu muustakin, eli lajin yleisestä epävarmuudesta.
Puks-puks sanoisi joku.
|