Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laiduntaminen susi ja ilves alueella?

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   23.7.26 08:03:11

Ovatko hevosesi laitumella vaikka alueella todennetusti on susia ja ilveksiä? Onko sinulla petoaita? Laidunnatko pikkuvarsoja 24/7 alueella jossa todettu susia ja ilveksiä?

Itse olen laiduntanut kauempana kotitallista aina kaiken ikäisiä hevoseläimiä 38 vuotta, on ollut petoja tiedossa tai ei. Nyt tuntuu että pedot liikkuvat laitumien läheisyydessä enkä ole uskaltanut viedä laitumelle tämän kesän pikkuvarsoja emineen.

Kaksi aikuista hevostani on laiduntanut samalla alueella 24/7, mutta ovat joutilaita hevosia, joilla ei enää ole sen kummempia tulevaisuuden odotuksia, toisin kuin pikkuvarsoilla on vasta elämä edessä.. ja onhan pikkuvarsa pedolle suupala..

Olenko nyt vanhemmiten tullut hysteeriseksi vai uskallanko viedä pikkuvarsat laitumeen? Alueella eräs toinen kasvattaja ei laidunna edes aikuisia hevosiaan petovaaran vuoksi. Alueena on satakunta, eikä mikään susiraja, eikä käytössäni ole petoaitoja. Lähituottajan lampaat ovat alueella laitumella ja laiduntavat petoaidassa.

Re: Laiduntaminen susi ja ilves alueella?

Lähettäjä: etelä karjala 
Päivämäärä:   23.7.26 10:26:24

Itse miettinyt samaa asiaa. Juuri meidän alueella ei susia ole ollut, mutta ilveksiä etenkin talvisin. Laitumet pihapiirissä mutta ollut myös hieman kauempaa. Jo viime vuonna mietittiin uskaltaako viedä kauemmas pikku varsan vietiin ja ei tapahtunut mitään. Tänä vuonna ei ole ollut tarvetta viedä kauemmas vaikka nytkin on kesällinen varsa. Kyllä kauhulla olen miettinyt näitä alueita missä susia liikkuu että uskaltaako siellä ihmiset laiduntaa hevosia. Yöllä ja muualla kuin piha piirissä.

Lähettäjä: Huli 
Päivämäärä:   23.7.26 10:50:26

Missäännimessä en ainakaan yöksi jättäisi laitumeen. Meillä oli sama tilanne mutta nyt saatiin kannanhoidollisella hävitettyä alueella ja lähistöllä liikkuneet sudet pois ja hevoset saaneet laiduntaa ensikertaa vuosiin 24h
Jos susia lähimain niin ei kannata ottaa riskiä,hevosten kohtalo voi olla kova

Lähettäjä: Win Win 
Päivämäärä:   23.7.26 11:29:39

Jos on vakuutukset kunnossa, niin ilman muuta vain kaikki mahdolliset laitumelle. Ei niistä rupukoista kuitenkaan juoksijoiksi koskaan ole, näin toimien voisi saada pienen voiton, jos on kunnon vakuutus.

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   23.7.26 13:23:40

Kasvattamisen mielekkyyttä ei lisää se ettei laitumet ole kotitallin vieressä. Helpottaisi huomattavasti kasvattamista jos laidun olisi lähellä kävelymatkan päässä, josta varsat olisi helposti otettavissa talliin on sitten petoja, paarmoja tai tulee joku sademonsuuni keskellä kesää.

Ei pikkuvarsaa voi pitää missä tahansa olosuhteissa. Meillä on lisäksi tänä kesänä ihan helvetisti paarmoja..

Voi olla että tämän kesän varsat ovat viimeiset, ei jaksa miettiä koko kesää mitä kannattaa tehdä ja uskaltaako viedä laitumeen vai ei.. Luonnollista ja kivaa olisi laiduntaa mutta kyllä tuntuu että ilmatkin ovat sitä vastaan paarmoineen ja sateineen.

Olen katsonut jo muuta paikkaakin missä olisi laitumet vieressä mutta en tiedä onko järkeä enää tässä vaiheessa omaa elämää aloittaa kaikkea alusta pelkästään kasvatuksen ja hevosen harrastus mielisen pidon takia. Täällä päin kukaan naapuri ei vuokraa tai myy peltojaan :( tai sitten hinnat ovat suuret..

Ehkä pitää laittaa pillit pussiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.