Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lue tämä ajatuksella ja mieti miten kommentoit.

Lähettäjä: Mika Korpiaho 
Päivämäärä:   13.5.26 13:33:03

Raviurheilu on hieno laji, se yhdistää ihmisiä ikään, sukupuoleen, ammattiin tai taustoihin katsomatta.

Konsepti on siis jo valmiiksi ainutlaatuinen. Meillä on myös kautta aikojen ollut kansainvälisiä menestyjiä, jotka ovat yhdistäneet ravi-ihmisiä ympäri Suomen. Hevosia ja ihmisiä, joista meidän kaikkien pitäisi olla ylpeitä. Jokainen lajin parissa oleva tietää, kuinka valtavan työn menestyminen vaatii. Yksikään suuri voitto ei synny sattumalta.

Siksi raviurheilussa pitäisi puhaltaa enemmän yhteen hiileen. Meidän pitäisi osata iloita hyvistä hevosista ja arvostaa ihmisiä, jotka panostavat tähän lajiin – oli kyse sitten kasvattajista, omistajista, hoitajista, ohjastajista tai valmentajista. Ei ole väliä, onko kyse suurkilpailuvoitosta vai paikallisravien onnistumisesta. Jokainen onnistuminen vaatii ympärilleen toimivan ja sitoutuneen tiimin.

Juuri siksi on surullista nähdä myös lajin toinen puoli.

Olen itse joutunut kokemaan häirintää, yksityisyyden loukkaamista ja kunnianloukkauksia raviurheilun ympärillä. Asioita on levitelty ilman faktoja, henkilökohtaisia asioita käsitelty muiden viihteenä ja selän takana puhumisesta on tullut joillekin lähes harrastus. Pahinta ei ole edes yksittäiset sanat, vaan se, kuinka normaaliksi tällainen käytös on vuosien aikana muuttunut.

Ravipiireissä tiedetään kyllä, miten nopeasti huhut liikkuvat. Yksi kommentti muuttuu hetkessä ”totuudeksi”, vaikka kukaan ei pysähdy tarkistamaan asioita. Sosiaalinen media on tehnyt tästä vielä raaempaa. On helppoa kirjoittaa, vihjailla ja mustamaalata, kun vastuu jää usein olemattomaksi.

Minua eniten ihmetyttää se ristiriita, että lajissa puhutaan jatkuvasti kunnioituksesta hevosta kohtaan, mutta ihmisten kunnioittaminen unohtuu liian usein täysin.

Koko raviurheilevan kansan pitäisi olla yhtä tiimiä. Meidän pitäisi yhdessä tuoda tätä hienoa lajia esille positiivisella tavalla – ei repiä toisiamme alas. Lajin tulevaisuus ei rakennu kateudelle ja juoruilulle vaan yhteishengelle, arvostukselle ja sille, että osaamme iloita myös toisten onnistumisista.

Moni ravi-ihminen varmasti tunnistaa tämän ilmiön, vaikka siitä ei ääneen puhuta. Osa vaikenee siksi, ettei itse joutuisi seuraavaksi silmätikuksi. Se kertoo jo paljon lajin ilmapiiristä.

Kirjoitan tämän siksi, että raviurheilun pitäisi pystyä parempaan. Jos haluamme lajin säilyvän elinvoimaisena ja houkuttelevana myös uusille ihmisille, meidän on uskallettava puuttua myös siihen, miten kohtelemme toisiamme.

Raviurheilun tulevaisuutta ei ratkaise pelkästään raha tai katsojamäärät. Sen ratkaisee myös se, millaisen ilmapiirin me itse rakennamme.

Raviurheilulla on edelleen mahdollisuus olla yhteisö, joka kannattelee ihmisiä eikä hajota niitä. Mutta se vaatii sen, että uskallamme katsoa myös peiliin – ei vain juhlapäivinä voittajakuvissa, vaan myös silloin, kun joku uskaltaa kertoa ääneen epäkohdista.

Minä uskalsin nyt.

Henna Halme

---
Älä kommentoi tätä avautumista jos sinulla ei ole tähän aiheeseen muuta kuin paskanjauhamista osaltasi.
Kiitos.
Mika Korpiaho.

Re: Lue tämä ajatuksella ja mieti miten kommentoit.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.5.26 13:39:52

olipa lussu kirjoitus, uskallus kaukana

Lähettäjä: vai niin 
Päivämäärä:   13.5.26 13:47:38

Tietääkö Korpiaho, että tekijänoikeuden alaisen tekstin suora kopioiminen on kiellettyä?

Itse tekstissähän ei ole mitään uutta, mutta eihän sitä nyt nuorelta naiselta tietenkään voi mitään muuta odottaakaan. Pelkkiä itsestäänselvyyksiä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   13.5.26 13:51:01

Kun oikein makustelee tuota niin melko tyhjä kirjoitus. Varmasti ajatus on ollut ihan hyvä mutta vähän jää nyt laimeaksi lopullinen tuotos.

Lähettäjä: Lili 
Päivämäärä:   13.5.26 13:57:23

Yllättäen kukaan ei kommentoi itse aihetta, vain aiheen ohi.

Ai niin, täähän on hötönetti.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   13.5.26 13:59:28

Ja yllättäen Lili kommentoi muiden kommentointia eikä mitään itse asiaan liittyvää.

Lähettäjä: Mauri 
Päivämäärä:   13.5.26 14:04:29

Kuka olisi se hötönettiläinen, joka menisi omalla nimellään ja naamallaan antamaan lehteen oman mollaavan kommenttinsa kirjoituksesta. En minä ainakaan.

Lähettäjä: Steppaava Jesse 
Päivämäärä:   13.5.26 14:04:40

Halme kirjoitti asiaa joka koskee montaa muutakin ihmistä kuin häntä itseään. Valitettavasti nämä nimettömät nettialustat antavat mahdollisuuden törkeyksille joita uskoakseni aika harva uskaltaisi omalla naamallaan kirjoittaa.

Kannustan kaikkia lähettämään postia tämän palstan mainostajille, monikaan ei varmasti tiedä millaiseen sontatunkioon heidän yrityksensä yhdistetään.

Lähettäjä: lpeu 
Päivämäärä:   13.5.26 14:14:14

Mainio kirjoitus!

Valitettavasti tämä laji vaan on vetänyt kaikki yhteiskuntamme sontaläjät puoleensa eri puolille toimijoiden kenttää. Oma epäonnistuminen elämässä kantaa sitten veroa toisten haukkumisena täällä netissä ja muualla. Jotta laji nousisi se vaatisi ihmisten kannattelua. Vaikea nähdä miten se tulisi onnistumaan kun rahaa on jaossa jatkuvasti entistä vähemmän. Kun ainoa asia mistä ihminen saa tyydytystä elämäänsä on toisen haukkuminen tulisi jo herätä ja ottaa itteänsä niskasta kiinni.

Lähettäjä: Dorgan Jane 
Päivämäärä:   13.5.26 14:25:47

Erittäin hyvä kannanotto Hennalta joka on tämän palstan paskanjauhajien kestosuosikki siitäkin huolimatta ettei ole aikoihin näyttäytynyt ohjastajana/valmentajana.
Ei mitenkään yllätä nytkin nähtävät, alati vähättelevät kommentit kun aiheena on raveissa näkyvyyttä saanut henkilö ja henkilöt nykyisessä hevosurheilussa.
Ihmettelen mitä ne ala-arvoiset tölväisyt kirjoittajalleen antaa ja mitä sillä saavuttaa.
Se on selvä että sanakaan ei saisi suustaan jos naamatusten kohtaisi.

Lähettäjä: fakta 
Päivämäärä:   13.5.26 14:26:50

Ehkä Hennankin tulisi jo herätä ja ottaa itteänsä niskasta kiinni.

Lähettäjä: Ei mitään holttia 
Päivämäärä:   13.5.26 14:30:19

Palstan säännöissä on selvästi jotain kieltoa.
Miksiköhän palstalla silti saa mellastaa ja kirjoitella ihmisistä nimillä ikävään tyyliin?

En tiedä onko kyseisestä henkilöstä jossain muualla kirjoiteltu. Ikävää jos on.
Tällaisten vapaiden kirjoitusalustojen järkevä hallinta on riistäytynyt.

Lähettäjä: on holttia 
Päivämäärä:   13.5.26 14:32:20

Lähettäjä: Ei mitään holttia
Päivämäärä: 13.5.26 14:30:19

Palstan säännöissä on selvästi jotain kieltoa.
Miksiköhän palstalla silti saa mellastaa ja kirjoitella ihmisistä nimillä ikävään tyyliin?

Etkö sinä ymmärrä miksi täällä saa mellastaa?Jos et ,olet apukoulun käynyt.

Päivämäärä:   13.5.26 14:42:53

Tämä palsta jos mikä pitäisi lopettaa ensimmäisenä ja toinen on facebook.

En ymmärrä yhtään, miten niin muka vuonna 2026 saa tällaista anonyymi paskatunkiota ylläpitää. Pilaa koko hevosurheilun maineen, tämän palstan tietää muutkin kuin hevosihmiset, ei tämä ole vaan hevosihmisten oma "juorukerho" vaan yleinen vitsi. Hevosia ja muita eläimiä kyllä suojellaan minkä keritään, mutta ihmisiä saa hajottaa vapaasti, eikä mitään muka voida tehdä. Paskaa puhutaan aina ja tietty kilpailuhenki kuuluu lajiin, mutta se olisi helpompi kestää ilman somea ja näitä foorumeita, jossa kuka tahansa voi sanoa mitä tahansa ilman seurauksia.

Päivämäärä:   13.5.26 14:46:46

pilaa koko hevosurheilun maineen :D mistä näitä sikiää?

Lähettäjä: Kivimoukari 
Päivämäärä:   13.5.26 14:49:14

Hyvä kirjoitus kyllä! Olen ihmetellyt, että nää kommentoijat on yleensä täällä miehiä, nehän onkin pahempia paskanpuhujia kun naiset. Surkeitä peräkammarin poikia. Kunnianloukkaussyyte kehiin, kyllä niin törkeetä ja ala-arvoista Hennasta kirjoiteltiin. Joo ja olen mies, mutten alennu kyllä moiseen naisten arvosteluun.

Lähettäjä: Tiedoksi 
Päivämäärä:   13.5.26 14:56:52

Hennan titteli on nykyään raviurheilija.

Päivämäärä:   13.5.26 14:58:07

Harva laji on niin kateellista ja riitaista porukkaa täynnä kuin ravitouhu.

Päivämäärä:   13.5.26 15:08:57

Niinkö . Kuuntelitko mitä Aki A-R sanoi Elitloppet raviristeilyyn viitaten. Ja saman positiivisen kommentin laivayhtiöltä on saanut myös Jannen ja Jaajon järjestämät Elitloppet risteilyt.

Ravitapahtuma paikanpäällä koettuna on täydellinen vastakohta sille mitä tällä foorumilla kirjoitetaan raveista ja siellä toimivista ihmisistä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.5.26 15:13:28

Peräkammarin pojat täällä rellestää, ei oo saanu naista aikoihin tai kulli lakannu toimimasta. Äitikin kuollu niin joutuu omat sapuskat keittää :) omat taidot loppuu lenkkimakkaraan ja kaljaan. TVstä raveja ja hötönetti auki, ja ei kun haukkumaan naisia tänne kun on vähän yksinäistä ja tylsää

Päivämäärä:   13.5.26 15:22:02

Nm Fakta. Ehkä näiden hötönetin ulisijoiden kannattaisi jo tehdä sama mitä ehdotit Hennalle.!

Lähettäjä: Kale 
Päivämäärä:   13.5.26 15:27:36

Voi voi pikku hennaaa 😅 pojat kiusanneet

Päivämäärä:   13.5.26 15:49:40

Ja minä tiedän tämän kokemuksesta. Muut sontii, itse pysyn asiassa jotka tunnen läpikotaisesti. Kerran meinasin olla väärässä, onneksi tuon virheen huomasin hyvissäajoin.

Nimimerkillä:kaikkien asioiden asiantuntija

Lähettäjä: Nalle Champion 
Päivämäärä:   13.5.26 16:03:11

Eikö olekin inhottavaa ja mieltä raastavaa, kun tuo alkuperäinen Dorgan Jane kirjoittaa asiaa ja asiasta, sekä on vielä aika usein oikeassa? Kyrsiihän se sellainen, kun itse ei pysty kuin nälvimään.
Ota vaihteeksi vaikka tämä Nalle Champion hampaisiisi.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.5.26 16:30:30

Ei tuolla feikillä ole enää hampaita, kunhan lässyttää ja kuvittelee olevansa hauska.

Lähettäjä: Jatkuu aina vaan 
Päivämäärä:   13.5.26 17:04:33

Niin nämä hötönetin surkeat avohoitopotilaat purkavat tähänkin ketjuun pahaa oloaan....

Lähettäjä: heppos 
Päivämäärä:   13.5.26 18:02:41

henna ruvennut tirauttelemaan =) ja uhriutumaan

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.